Nou ik heb er toch echt wat tegen in gebracht.JW88 schreef:Ja we kunnen hier nog eeuwig over doorpraten maar rationeel is toch ook echt ''datgene wat berust op wetenschappelijke gronden of feiten, op een verstandelijke manier van denken.'' Daar valt verder niks tegen in te brengen.
Opnieuw woordspelletjes. "Veel" nadenken is niet hetzelfde als "goed" nadenken.JW88 schreef:Hmmm dan snap ik waarschijnlijk niet wat doordacht is, hier staat toch echt ''doordacht bijv.naamw.Uitspraak: [dorˈdɑxt] waar goed over nagedacht is'' dus wel iets waar men veel over nadenkt.
Ik heb het in dit topic niet gehad over "alles letterlijk geloven" van de bijbel.JW88 schreef:De bijbel kan nooit een bewijs zijn, jij GELOOFT slechts dat wat daar staat waar is. Als je letterlijk gelooft wat in de bijbel staat (bijvoorbeeld pratende slangen) dan ben je allerminst rationeel en dan druk ik het nog vrij licht uit. Al die bovennatuurlijk dingen die in de bijbel staan zijn natuurlijk pure fictie, allemaal verzonnen fabels, daar zijn natuurlijk ook geen enkele tastbare bewijzen van, net zo min als die er ook van vliegende varkens zijn of van Bigfoot.
Ik geef alleen aan dat de bijbel een eeuwenoud boek is met veel zaken waarvan ook wetenschappers 'geloven' dat het gebeurd is.
Of wou jij beweren dat de Joden niet bestaan hebben.
Of dat de Romeinen niet het Midden-Oosten hebben bezet.
Om even twee voorbeelden te noemen.
Dat heeft niks met "geloof" te maken.
Nee, dergelijke voorbeelden benoemen als "sprookjes", dat is 'rationeel' ...
Kortom: de bijbel is veel meer dan een sprookjesboek.
Duizenden ...JW88 schreef:Het tweede probleem met de bijbel is dat er wel duizenden interpretaties van zijn en bij elke interpretatie wordt waarheid geclaimd, terwijl er toch maar echt maximaal 1 interpretatie 100% de juiste kan zijn, of geen 1 natuurlijk een andere optie is er niet.
Het wordt steeds meer.
Ja, over diverse "details" wordt soms anders gedacht, al blijkt dat vaak ook wel weer mee te vallen.
Vaak houdt het op bij 3 of 4 duidelijk afwijkende hoofdlijnen.
Ach, er schiet mij de uitspraak te binnen "resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst."JW88 schreef:Ik heb nooit gezegd dat de evolutie theorie AL (lees goed AL) alle antwoorden heeft met betrekking tot het leven en het ontstaan daarvan. Omdat dat simpelweg vandaag de dag nog niet mogelijk is. Dit zegt echter niks over de evolutie theorie zelf, die staat als een huis. Er zijn wel meer dingen op de wereld waarvan de wetenschap heeft bewezen dat ze bestaan, maar waarvan ze nog niet alles af weten, dat is echter slechts een kwestie van tijd. De evolutie theorie en de wetenschap zal in de toekomst religie nog veel meer gaan ontkrachten, dat is geen wishfull thinking dat is in de loop der jaren al zo vaak gebeurt.
Bottom line: als het om de essentiële vragen gaat over de oorsprong van het leven,
heeft ook de wetenschap geen antwoorden, en is het vrij aannemelijk dat die er ook niet komen.
Dus "geloven" dat er wel eens antwoorden zullen komen, is net zo goed "geloven" zonder argumenten of bewijzen.
En laat ik het dan verder maar niet hebben over het "geloven" in de heeeeeeeele kleine kans dat het leven zonder een schepper is ontstaan.
Misschien vreemd ja.JW88 schreef:Omdat het bestaan van God niet te bewijzen is, zou Hij niet bestaan?
Dat is in mijn ogen hetzelfde als zeggen dat het leven niet bestaat omdat het onstaan ervan niet te bewijzen.
Erg vreemde vergelijking
Maar de overeenkomst zit 'em in de achterliggende 'vreemde' logica. Jouw logica.
Maar ik zou zeggen: ga weer lekker verder met het gesprek over 'bewijzen'.
Voor jou sluiten "geloven" en "rationaliteit" elkaar uit.
Voor mij niet. Dat wilde ik even kwijt.