Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Er staat een gedeelte in de bijbel waarin beschreven word dat we als een atleet de wedloop lopen voor de overwinning.
Een atleet moet inderdaad oefenen. Een kind ook in de opvoeding tot volwassenheid. Het gaat ook niet van de één op de andere dag.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Of een baby of kind moet oefenen? Er is onderscheid tussen een loopbaan lopen zoals Paulus refereert aan de geoefende spelers van de Olympische spelen, die de lauwerkrans ontvangen en de baby die gewoon verlangend is naar de onvervalste melk, dat kind kan niet oefenen, die moet gewoon drinken en later eten.
Dat zijn onderscheiden zaken. Zinnen oefenen kan een baby niet naar mijn mening en ervaring.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Zolang het Joodse volk niet tot bekering komt wordt het Koninkrijk niet openbaard want dat is de voorwaarde en Christenen kunnen bidden : "opdat Uw Koninkrijk kome" , maar dat gebeurt niet eerder dan dat de Koning Zich zal openbaren.... en dat gebeurt nu nog niet. Eerst moet Israël als natie tot geloof komen en voor die tijd zal nog heel wat gebeuren..lees Matth. 24 en 25 en wij leven in de tijd die zich nu al toespitst op het Joodse volk, wij merken bij de aanslagen in Parijs dat ook het Joodse volk een rol speelt.
Een Koninkrijk valt of staat bij de gratie van een koning en de Koning heeft Zich nog steeds verborgen. En dat het Joodse volk nu tot geloof komt is ook verre van de werkelijkheid, want Mattheus spreekt juist over een koninkrijk dat nu nog niet is, en het Joodse volk zal, hoe erg ik en met mij velen dat vinden nog een vreselijke tijd doormaken alvorens de Koning Zich zal openbaren. En wij leven andermaal gezegd in de toeleiding tot die zware tijd voor dit volk van God.

Wij kennen als gelovigen nu Christus met eer en heerlijkheid gekroond en zien dat met onze geestelijke ogen. Maar de werkelijke openbaring wacht nog.....Maar wel vastgelegd en bekend gemaakt.

Wij leven in de dagen waarop het koninkrijk is aangebroken maar nog niet nedergedaald naar de aarde.
Petrus beschrijft juist die tussentijd. Dus tussen Zijn 1e komst wat wij herdachten met Kerst en Zijn wederkomst.
Want in die tussentijd leven wij.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: En dat het Joodse volk nu tot geloof komt is ook verre van de werkelijkheid,
Verre van....... Ik zou zeggen: het komt langzamerhand steeds dichterbij....

Bekijk de afleveringen van Family7 eens met de titel "De Messias van Israël". Er zijn interviews met 12 verschillende voorgangers uit 12 verschillende plaatsen in Israël. Allemaal zien ze groei in hun gemeente en merken op dat het klimaat t.o.v. de in Jezus gelovige Joden ten gunste verandert. Juist jongeren interesseren zich meer en meer voor het evangelie. Evangeliseren, wat vroeger verboden was, kan nu wel.
Het is daarom goed dat we bidden: "Uw Koninkrijk kome......". Als het er was hoefden we niet daarom te bidden. Ik zie die ontwikkelingen zelfs als antwoord op het gebed dat Jezus ons zelf in de mond legde.
Maar met dit onderwerp raken we off topic.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
Sanne schreef:De Bijbel gebruikt ook dit voorbeeld; dat we moeten oefenen zoals een sporter oefent. In Hebr.5:14 staat over het tot ons nemen van geestelijk voedsel: "Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen hebben geoefend in het onderscheiden van goed en kwaad".
Hier staat letterlijk: geoefend zijn (zoals een gymnast).
Dat het met sport te maken zou hebben is voor mij volstrekt nieuw.
Ik dacht dat bedoeld is, dat als baby je melk als voeding krijgt en naarmate je ouder wordt vaste spijs.
En van een volwassen iemand wordt verwacht dat hij/zij zich voedt/laat voeden door vast voedsel.
Het leek me ook een beetje vreemd, maar het klopt wel. Ik heb even Hebr. 5:14 opgezocht in de interlinear scripture ananlyzer. In het Nederlands staat dat zij "hun zinnen hebben geoefend". In de Engelse vertaling "their senses exercised" . Het Griekse woord is "gegumnasmena" , waarin we ons woord "gymnastiek" herkennen.
En zo gek is dat natuurlijk niet. Onze babies oefenen ook.
Ik las dit:
bron
Al vanaf voor de geboorte is je baby bezig met oefenen, oefenen en oefenen. Je kindje moet nog zo veel leren en is daar continue mee bezig. Als ouder kan je je kindje helpen met wat leuke oefeningen. Je kindje geniet niet alleen van de aandacht maar kan zich ook heerlijk ontwikkelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Inderdaad , Sanne heeft gelijk.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Of een baby of kind moet oefenen? Er is onderscheid tussen een loopbaan lopen zoals Paulus refereert aan de geoefende spelers van de Olympische spelen, die de lauwerkrans ontvangen en de baby die gewoon verlangend is naar de onvervalste melk, dat kind kan niet oefenen, die moet gewoon drinken en later eten.
Dat zijn onderscheiden zaken. Zinnen oefenen kan een baby niet naar mijn mening en ervaring.
Je begrijpt totaal niet waar we het over hebben. Dat kan ik zien aan wat je schrijft. Maar hoe je het ook allemaal leest, geloven moet je leren. Een topsporter word je niet van de één op de andere dag en volwassen wordt een baby ook niet van de één op de andere dag. Door ervaringen op te doen 'leer je'.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dank voor het begrip, dat ik de uitleg niet begrijp, dat komt voor bij mensen en dat is geen schande dacht ik.
Sanne

Bericht door Sanne »

Zoals gezegd staat in Hebr.5:14 dat het tot ons nemen van geestelijk voedsel ons helpt "onze zinnen" te oefenen. We leren daardoor inzien wat goede of kwade beslissingen zijn. Als we ons niet blijven voeden, dan nemen we vaak beslissingen omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn of omdat onze omgeving ook zo beslist.
Maar als christen willen we bij onze beslissingen vooral bedenken "wat de Heer welgevallig is"- Ef.5:10.

Elke dag opnieuw zijn er beslissingen te nemen. Wat trekken we aan, met wie gaan we om, waar kijken en luisteren we naar. Is het goed of is het kwaad? Het is een kwestie van oefenen. Elke dag weer!
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Dank voor het begrip, dat ik de uitleg niet begrijp, dat komt voor bij mensen en dat is geen schande dacht ik.
Ik neem het je ook niet kwalijk :smile:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gelukkig maar.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:Zoals gezegd staat in Hebr.5:14 dat het tot ons nemen van geestelijk voedsel ons helpt "onze zinnen" te oefenen. We leren daardoor inzien wat goede of kwade beslissingen zijn. Als we ons niet blijven voeden, dan nemen we vaak beslissingen omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn of omdat onze omgeving ook zo beslist.
Maar als christen willen we bij onze beslissingen vooral bedenken "wat de Heer welgevallig is"- Ef.5:10.

Elke dag opnieuw zijn er beslissingen te nemen. Wat trekken we aan, met wie gaan we om, waar kijken en luisteren we naar. Is het goed of is het kwaad? Het is een kwestie van oefenen. Elke dag weer!
Ja, en soms moeten we giganties op onze snuffert gaan, om er van te leren. Maar daar word je wijs van :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Misschien mogen we terug naar Mattheus, ik had nog wat gelezen over het bidden om het koninkrijk en aangezien Mattheus over het komende koninkrijk gaat en de Here Jezus als de Zoon van David die Koning zal zijn is het misschien aardig om iets te zeggen over het woord als zodanig. Als dat mag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Eerst even als uitgangspunt.
Het woord mamlachah staat voor zowel "koninkrijk" als koningschap.
Het woord wat erin zit kennen wij als "melech" te herkennen in Maleachi en Melchizédek bijvoorbeeld, Elimelech enz...echter in het Grieks is het, het woord basileia , waar we het woord basiliek in herkennen.
Men bidt nogaleens "dat Uw koninkrijk kome", omdat dat in het Onze Vader staat, het gebed wat de Here Jezus Zelf Zijn discipelen leerde.
Het woord mamlachah komt als eerste voor in Genesis 10 waar de verdeling van de volkeren beschreven worden.Adinomis sprak al ergens over het laatste wereldrijk wat in Openbaring wordt toegelicht. Maar al in Mattheus verwachtte men het koninkrijk dat opgericht zou worden ten behoeve van de Zoon van David. De dynastie in de geslachtsregister van Mattheus is al besproken en bediscussieerd en ik geloof nog steeds in die 3x14 geslachten waarbij Jezus en Christus gescheiden geteld moeten worden.
Het woord basileia komt merkwaardig genoeg het laatst voor in relatie tot Babel. Christus zal aan het einde van een bepaald tijdperk de macht van Babel teniet doen, Openbaring 17 vers 12 ,17 en 18. De vorst der duisternis zal gebonden worden en in de afgrond geworpen en het is frappant dat aan de enorme inspanning die de duivel in zijn strijd tegen God levert en probeert zijn koninkrijk in Babel probeert op te richten, ( sinds de zondvloed nu zo een 4500 jaar gaande) dat deze in één uur ten einde komt.
Gods koninkrijk op aarde zal overwinnen en juist in Mattheus leek het alsof God daar Zijn koninkrijk vestigt. Zie Matth. 11 vers 12.Daarom is het helemaal niet vreemd dat Jezus Zijn discipelen leerde bidden om het Koninkrijk. We zien dat terug in de vraag in Handelingen: "Zult Gij in deze tijd aan Israël het Koninkrijk weder oprichten? "
Maar aan het einde van Handelingen werd het Koninkrijk wel gepredikt, maar is er sprake van een verborgen Koninkrijk, waar wij als gelovigen nu al deel van uitmaken, dus ik bid niet om een Koninkrijk want ik maak er al deel vanuit. Dat Koninkrijk is Boven en zal straks geopenbaard worden nadat het uitgebreid is naar de hemelen dat lees je dan weer in Openb. 12 vers 7-12.

De satan wordt op aarde geworpen en de verdrukking aan Israël begint. Daarom staat er: "Verheugd u gij hemelen en wie daarin wonen"...maar hoe erg ..."wee de aarde en de zee want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende dat hij een weinig tijd heeft".
Dat is precies de tijd waarin de macht van Babel op haar hoogtepunt zal komen.

En na die tijd van verdrukking waar Mattheus 24 en 25 over spreken en Openb. 11 vers 15-17 dan wordt het Koninkrijk nog verder uitgebreid en komt het op aarde terecht , te beginnen in Israël van waaruit het zich in de toekomende eeuw zal uitbreiden.
En op dat moment van Christus 'openbaring komt er een einde aan de macht van Babel. Het koningschap over de wereld is gekomen en in handen van onze Heere en Zijn Gezalfde en Hij zal als Koning heersen tot in alle eeuwigheden".
Dat is de lijn die ik in Mattheus al lees en die in Openbaring, maar ook in Daniël wordt uitgezet.
Uw koninkrijk kome? Zeker weten!
Adinomis

Bericht door Adinomis »

@ Wilsophie, je neemt hier al een hele sprong naar Matt. 24 en 25 en Openbaring. Dat gaat over de toekomende dingen. In dit hoofdstuk kwam het Koninkrijk van God in vers 11 al even ter sprake. Over het Koninkrijk gaat het straks ook weer in Mattheüs 11.
Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.
(Mat.11:12).
Maar we hadden het nog over Matteüs 8, waar Jezus tijdens de boottocht op het meer van Galilea sliep tijdens een zware storm. Het laatste stukje van dat hoofdstuk is nog niet behandeld. In het vertrouwen dat Gaitema het goed vindt citeer ik dat laatste stukje hier:
Mattheüs 8:28 Nadat Hij aan de overkant in het land der Gadarenen was gekomen, kwamen Hem twee bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijke, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan.
29 En zie, zij schreeuwden, zeggende: Wat hebt Gij met ons te maken, Zoon van God? Zijt Gij hier gekomen om ons voor de tijd te pijnigen?
30 Nu werd er ver van hen een grote kudde zwijnen gehoed.
31 De boze geesten smeekten Hem en zeiden: Indien Gij ons uitdrijft, laat ons dan in de kudde zwijnen varen.
32 En Hij zeide tot hen: Gaat heen! Zij voeren uit en gingen in de zwijnen; en zie, de gehele kudde stormde langs de helling de zee in en zij kwamen om in het water.
33 En de hoeders namen de vlucht en kwamen in de stad en berichtten alles, ook van de bezetenen.
34 En zie, de gehele stad liep uit, Jezus tegemoet, en toen zij Hem zagen, drongen zij er bij Hem op aan hun gebied te verlaten.
En als we het dan over de toekomende dingen willen hebben, licht ik even vers 29 en 31 er uit. De boze geesten erkennen dat Jezus de Zoon van God is. Deze erkenning leidt niet tot behoud. In Jacobus 2 staat dat de boze geesten geloven maar sidderen. Boze geesten worden ook wel onreine geesten genoemd. Deze geesten staan in dienst van satan en kunnen grote schade aanrichten. Wij mensen zijn niet tegen hen opgewassen. Maar daar waar Jezus hen ontmoet verliezen ze hun macht. Maar hier blijkt wel dat deze boze geesten begrijpen wat hun uiteindelijke lot zal zijn: ze zullen worden gepijnigd. (Daarover lezen we in Matt, 25:41 en Openbaring 20:14). Maar zover is het nog niet. Eerst moet het Koninkrijk van God nog gestalte krijgen op aarde.

Het lijkt me goed om ook de andere verzen van dit gedeelte onder de loep te nemen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het was voor de lezer niet duidelijk waar men was gebleven omdat het over Paulus ging en de Hebr. brief.
Dus terug naar Mattheus 8, lijkt me geen probleem. Gaitema is te weinig aanwezig om het wat aan te sturen en dan duurt het veel te lang.
Overigens gaat heel Mattheus over het Koninkrijk. Het gaat er in dit evangelie om dat God een eind maakt aan Zijn stilzwijgen gezien de laatste van de profeten namelijk Maleachi, want Israël moest het uitsluitend ongeveer 400 jaar doen met het geschreven Woord, de wet en de profeten.
Vanaf Maleachi was er onder het volk steeds een gelovig overblijfsel dat verlangend uitkeek naar de verschijning van de Beloofde en Mattheus wijst voornamelijk op de vervulling een woord dat 15 keer voorkomt en Mattheus bevat de meeste aanhalingen uit het OT.
6 keer wordt de Here Jezus aangesproken met de Zone David en deze uitdrukking komt 11 keer voor en als de Zone Davids komt zoals ik in de vorige post zei tot uiting dat er een verbinding is met de troon van Israël en als Zoon van Abraham is er een verbinding met het beloofde land, niet met de troon.
Ook hoofdstuk 8 is een type van Israël , een volk wat genezen zal worden. De hoofdman over 100 is al eens eerder langs gekomen omdat het getal 100 spreekt over het ingaan in het koninkrijk. Deze centurion sprak van een groot geloof waarvan de Here Jezus zei dat Hij dat in heel Israël niet had gevonden en de knecht van de hoofdman over 100 werd genezen. En ook hier de aanhaling uit het OT uit Jesaja wat spreekt over genezing en dan de omstreden tekst dat de doden de doden moeten begraven wat m.i. niets anders zegt dan doden die ongelovig zijn zich ook bezig houden met dat wat voor God dood is en dat is de oude natuurlijke mens, hoewel wedergeboorte nog onmogelijk was voor de opstanding, maar altijd was er rechtvaardigmaking op grond van geloof en dan werd men levend voor God. En weer stapte de Heere Jezus in het schip op de volkerenzee en brengt Hij de wind tot bedaren. Een beeld van de macht in de toekomst waarbij God zal ingrijpen als de volkerenzee in grote beroering is. Opmerkelijk genoeg wordt hier niet Zone Davids, maar Godes Zoon geroepen door demonen die bang waren dat ze nu al veroordeeld zouden worden, immers de tijd was er nog niet, en is er nog steeds niet dat dit zal gaan gebeuren.

Mattheus luidt niet een nieue periode van het NT Christendom in, maar is volkomen Joods van karakter en spreekt evenals de andere evangeliën over de dingen die gebeurd zijn tussen de vleeswording van de Here Jezus en Zijn hemelvaart.
In hoofdstuk 8 en eigenlijk alle hoofdstukken toont de evangelist ons hoe ernstig de gevolgen zijn voor een ongelovig Israël omdat zij de koning verworpen hebben en ik spreek als Israël over een natie, niet over individuele mensen die tot geloof komen want daar is de centurion en de schoonmoeder van Petrus en alle anderen die genezen worden een voorbeeld.

Eigenlijk is het koninkrijk nooit geweigerd door Israël want het is hun nog nooit aangeboden maar het werd geproclameerd.
Israël moet zich eerst bekeren en dat is nog nooit gebeurd.
Johannes riep ook niet op tot bekering omdat de Heiland der wereld nabij is gekomen, maar omdat het koninkrijk der hemelen nabij is gekomen.
Daarmee werd zoals vaak beweerd niet het Christendom aangekondigd, want de Joden wisten precies dat Johannes het koninkrijk van de Messias bedoelde.

Waarom noemde Johannes dat het koninkrijk der hemelen? Ik geloof omdat hij de nadruk wilde leggen op het wezenlijk verschil tussen dat koninkrijk en alle voorgaande koninkrijken. Al de koninkrijken der wereld werden geregeerd door Satan en zijn machten en het koninkrijk der hemelen is dat uitgebreide koninkrijk vanuit de hemel dat zal regeren over de aarde en dan zit ik toch weer in mijn voorgaande post om dat te zien vanuit Openbaring. Bijbelstudie is toch een kwestie van doorbladeren en terugbladeren om zo tekst met tekst te vergelijken om de puzzel compleet te kunnen leggen vanuit Bijbels perspectief.
Elke aanvulling is uiteraard hartelijk welkom , of correctie uiteraard en om het maar af te sluiten met een eerder citaat:

" Ons verdiepen in wat God zegt in Zijn Woord, zonder elkaar in de haren te vliegen."
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Het was voor de lezer niet duidelijk waar men was gebleven omdat het over Paulus ging en de Hebr. brief.
Dus terug naar Mattheus 8, lijkt me geen probleem. Gaitema is te weinig aanwezig om het wat aan te sturen en dan duurt het veel te lang.
Overigens gaat heel Mattheus over het Koninkrijk. Het gaat er in dit evangelie om dat God een eind maakt aan Zijn stilzwijgen gezien de laatste van de profeten namelijk Maleachi, want Israël moest het uitsluitend ongeveer 400 jaar doen met het geschreven Woord, de wet en de profeten.
Vanaf Maleachi was er onder het volk steeds een gelovig overblijfsel dat verlangend uitkeek naar de verschijning van de Beloofde en Mattheus wijst voornamelijk op de vervulling een woord dat 15 keer voorkomt en Mattheus bevat de meeste aanhalingen uit het OT.
6 keer wordt de Here Jezus aangesproken met de Zone David en deze uitdrukking komt 11 keer voor en als de Zone Davids komt zoals ik in de vorige post zei tot uiting dat er een verbinding is met de troon van Israël en als Zoon van Abraham is er een verbinding met het beloofde land, niet met de troon.
Ook hoofdstuk 8 is een type van Israël , een volk wat genezen zal worden. De hoofdman over 100 is al eens eerder langs gekomen omdat het getal 100 spreekt over het ingaan in het koninkrijk. Deze centurion sprak van een groot geloof waarvan de Here Jezus zei dat Hij dat in heel Israël niet had gevonden en de knecht van de hoofdman over 100 werd genezen. En ook hier de aanhaling uit het OT uit Jesaja wat spreekt over genezing en dan de omstreden tekst dat de doden de doden moeten begraven wat m.i. niets anders zegt dan doden die ongelovig zijn zich ook bezig houden met dat wat voor God dood is en dat is de oude natuurlijke mens, hoewel wedergeboorte nog onmogelijk was voor de opstanding, maar altijd was er rechtvaardigmaking op grond van geloof en dan werd men levend voor God. En weer stapte de Heere Jezus in het schip op de volkerenzee en brengt Hij de wind tot bedaren. Een beeld van de macht in de toekomst waarbij God zal ingrijpen als de volkerenzee in grote beroering is. Opmerkelijk genoeg wordt hier niet Zone Davids, maar Godes Zoon geroepen door demonen die bang waren dat ze nu al veroordeeld zouden worden, immers de tijd was er nog niet, en is er nog steeds niet dat dit zal gaan gebeuren.

Mattheus luidt niet een nieue periode van het NT Christendom in, maar is volkomen Joods van karakter en spreekt evenals de andere evangeliën over de dingen die gebeurd zijn tussen de vleeswording van de Here Jezus en Zijn hemelvaart.
In hoofdstuk 8 en eigenlijk alle hoofdstukken toont de evangelist ons hoe ernstig de gevolgen zijn voor een ongelovig Israël omdat zij de koning verworpen hebben en ik spreek als Israël over een natie, niet over individuele mensen die tot geloof komen want daar is de centurion en de schoonmoeder van Petrus en alle anderen die genezen worden een voorbeeld.

Eigenlijk is het koninkrijk nooit geweigerd door Israël want het is hun nog nooit aangeboden maar het werd geproclameerd.
Israël moet zich eerst bekeren en dat is nog nooit gebeurd.
Johannes riep ook niet op tot bekering omdat de Heiland der wereld nabij is gekomen, maar omdat het koninkrijk der hemelen nabij is gekomen.
Daarmee werd zoals vaak beweerd niet het Christendom aangekondigd, want de Joden wisten precies dat Johannes het koninkrijk van de Messias bedoelde.

Waarom noemde Johannes dat het koninkrijk der hemelen? Ik geloof omdat hij de nadruk wilde leggen op het wezenlijk verschil tussen dat koninkrijk en alle voorgaande koninkrijken. Al de koninkrijken der wereld werden geregeerd door Satan en zijn machten en het koninkrijk der hemelen is dat uitgebreide koninkrijk vanuit de hemel dat zal regeren over de aarde en dan zit ik toch weer in mijn voorgaande post om dat te zien vanuit Openbaring. Bijbelstudie is toch een kwestie van doorbladeren en terugbladeren om zo tekst met tekst te vergelijken om de puzzel compleet te kunnen leggen vanuit Bijbels perspectief.
Elke aanvulling is uiteraard hartelijk welkom , of correctie uiteraard en om het maar af te sluiten met een eerder citaat:

" Ons verdiepen in wat God zegt in Zijn Woord, zonder elkaar in de haren te vliegen."
Wel, dat is nu precies wat ik ook zeg in het topic "ik geloof in God" , namelijk dat Bijbelstudie een kwestie is van Schrift met Schrift vergelijken, namelijk "kijken" wat er nu bedoeld wordt met een bepaalde tekst, en "opzoeken" waar dit nog meer voorkomt in de Bijbel.
Martine

Bericht door Martine »

Hoe moeten wij hier nog op reageren?
Immers, alles is gezegd? :(
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:Hoe moeten wij hier nog op reageren?
Misschien kun je nog ingaan op het stukje van Matth. 8:28-34. Het gaat over de twee bezetenen in het gebied van Gardara. In Markus 5 en Lukas 8:26 ev, wordt het het land der Gerasenen genoemd.
Het heeft ook met de Decapolis te maken. Behoorde dat land tot Israël? Zo nee, waarom ging Jezus dan daar naar toe?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Alles kan graag aangevuld worden want er is heel veel nog niet belicht van hoofdstuk 8. Het lijkt mij wel aardig om eens te kijken waarom er 2 bezetenen kwamen uit die grotten? En waar kwamen dan die demonen vandaan, want dat waren er veel meer. Waren die 2 bezet door vele demonen? Want een demon kun je niet zien lijkt mij, dus hoe konden zij spreken tegen Jezus?
Er zijn nog veel zaken die zijn blijven liggen, alles is bepaald niet gezegd want die zwijnen werden geweid door mensen die op de vlucht gingen en vertelden het gebeuren in de stad en waarom moest Jezus toen op verzoek van de mensen die ervan hoorden het land verlaten?

Overigens....
Ik heb teruggelezen tot pagina 15 om even te kijken wat al gezegd is en de Hebr. naam voor "koninkrijk" was idd al langs gekomen.
Merkwaardig genoeg is voorzover ik heb teruggelezen in hoofdstuk 3 weinig gesproken over de doop met vuur. Een uitdrukking die nergens anders in de Bijbel voorkomt.
"Zo zal ook in de Grote Verdrukking de Messias de ziftende wan in Zijn hand nemen en Zijn dorsvloer doorzuiveren en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen en het kaf onuitblusselijk met vuur verbranden.
Dopen met vuur is een merkwaardige uitdrukking omdat vuur altijd met oordeel te maken heeft.

En ik geloof ook niet dat gelovigen met vuur gedoopt worden, maar wel met de Heilige Geest.
Men maakt er ook altijd van dat er tongen van vuur boven de hoofden te zien waren op de Pinksterdag, maar er staat gewoon "als van vuur". Het is m.i. niets meer dan een symbool van de louterende kracht van de Geest van God die op de gelovige neerdaalde.
Het oordeel is in al zijn hitte neergedaald op Jezus Christus toen Hij in onze plaats stierf aan het kruis en daarom verklaart Petrus in Jeruzalem: "En ik werd gedaachtig aan het Woord des Heeren hoe Hij zeide; "Johannes doopt wel met water, maar gij zult gedoopt worden met de Heilige Geest".
En zo laat Petrus heel bewust wellicht de woorden "en met vuur" weg.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Een vogel zingt zoals hij gebekt is :D
Het stoort mij niet.. al is het denk ik niet voor iedereen helder te volgen.
Je moet behoorlijk in de discussie inzitten om de draad niet kwijt te raken.
Maar goed, daar kan altijd naar gevraagd worden.

Wat het vuur betreft: het is niet alleen oordeel, maar ook beproeving.
Zo is het louterende vuur ook het vuur van de opvoeding.
De stormen van het leven zijn niet altijd straffen, maar ook middelen waarmee God ons aanscherpt tot volwassenheid.
Werd Job gestraft door het verlies van al wat hem lief was? Nee, want hij was een rechtvaardig man.
Het vuur waar hij door moest was een beproeving en het maakte zijn geloof nog krachtiger.
Ook hebben we te lijden van mensen die onrecht doen. Ook een vuurgloed, zoals mensen die vervolgd worden om hun geloof.
Een straf? Nee, een beproeving en het maakt de gelovige sterk. Het houdt de kerk in beweging. Door vervolging van de christenen in Jeruzalem, verkondigden zij tijdens hun vlucht het evangelie over de grenzen van het land, wat nu net Gods bedoeling was.

Maar terug naar Mat. 8

Het valt mij wel op dat de mensen Jezus weg joegen. Oppervlakkig bekeken was Jezus maar eng en was Hij een economische ramp voor hen.
Het oog ging voorbij aan de verlossing van twee bezetenen. Als je vast zit aan de wereld, kan je Jezus ook pal voor je neus niet herkennen. Zelfs net na Hem aangesproken te hebben. Toch gek, je eigen Schepper verzoeken weg te gaan..

Typerend het probleem van mensen. Ze hadden geen idee ook, wat ze daarmee deden.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Adinomis schreef:
Martine schreef:Hoe moeten wij hier nog op reageren?
Misschien kun je nog ingaan op het stukje van Matth. 8:28-34. Het gaat over de twee bezetenen in het gebied van Gardara. In Markus 5 en Lukas 8:26 ev, wordt het het land der Gerasenen genoemd.
Het heeft ook met de Decapolis te maken. Behoorde dat land tot Israël? Zo nee, waarom ging Jezus dan daar naar toe?
Ja, het behoorde Israel toe, lees de geschiedenis van Og maar na :)
Ook onder Salomo viel het onder het gebied van Israel overigens.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Riemer schreef:
Ja, het behoorde Israel toe, lees de geschiedenis van Og maar na :)
Ook onder Salomo viel het onder het gebied van Israel overigens.
Inderdaad, de geschiedenis van koning Og staat in Numeri 21 en Jozua 12:
Numeri 21:
32 Nadat Mozes Jazer had laten verspieden, namen zij haar onderhorige plaatsen in en verdreven de Amorieten, die daar waren.
33 Daarop wendden zij zich en trokken op in de richting van Basan; toen trok Og, de koning van Basan, hun tegemoet, hij en zijn gehele volk, om bij Edrei slag te leveren.
34 Doch de Here zeide tot Mozes: Vrees hem niet, want Ik geef hem met zijn gehele volk en zijn land in uw macht, en gij zult met hem doen, gelijk gij gedaan hebt met Sichon, de koning der Amorieten, die te Chesbon woonde.
35 En zij versloegen hem en zijn zonen en zijn gehele volk zo volkomen, dat zij niemand lieten ontkomen; en zij namen zijn land in bezit.

Jozua 12
4 Verder het gebied van Og, de koning van Basan, een van de overgeblevenen der Refaieten; deze woonde te Astarot en te Edrei,
Ik vond nog een interessante site, waaruit je zou kunnen opmaken dat de twee genezen bezetenen het evangelie hebben gebracht aan de bewoners daar, zodat daar al heel vroeg een christelijke kerk moet zijn geweest. Ook hier zocht Jezus de verloren schapen van het huis Israël.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Een mooie geschiedenis :) Wat zal er met die kerken later gebeurd zijn?
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Ik vond nog een interessante site, waaruit je zou kunnen opmaken dat de twee genezen bezetenen het evangelie hebben gebracht aan de bewoners daar, zodat daar al heel vroeg een christelijke kerk moet zijn geweest. Ook hier zocht Jezus de verloren schapen van het huis Israël.
Op deze site wordt even kort verwezen naar Markus 5, zag ik; het parallelle verslag van deze geschiedenis. In Mark.5:19,20 staat dat Jezus de opdracht gaf: "Ga naar uw huis tot de uwen en bericht hun al wat de Heer in zijn ontferming u gedaan heeft. En hij ging weg en begon in de Dekapolis te verkondigen al wat Jezus hem gedaan had, en allen verwonderden zich".
Dit was wel bijzonder want meestal wilde Jezus niet dat er bekendheid werd gegeven aan zijn wonderen. Zie bijvoorbeeld matth.8:4 en 9:30. Maar Jezus maakte nu een uitzondering. Waarschijnlijk omdat Jezus niet (veel) meer in contact zou komen met de mensen hier. Hij was namelijk dringend verzocht te vertrekken. Maar via deze mannen, of één van hen, kregen de inwoners het evangelie inderdaad te horen.

Deze mannen kunnen daarbij wel hulp gehad hebben van anderen die uit dit gebied kwamen, maar naar Jezus geluisterd hadden terwijl zijn in Galilea waren. Zie Matth.4:23-25. Toen de mensen weer naar huis gingen, hebben zij er vast ook met hun familie en vrienden over gesproken.

Ik vond zelf ook nog dat Eusebius er melding van maakt dat de eerste christenen voor de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Chr. Jezus raad toepastte en naar Pella vluchtten. Dit was ook een stad in de Dekapolis. Het kan natuurlijk ook heel goed dat er daarom ook zo snel een christelijke gemeente in dat gebied was. Maar misschien is het alles bij elkaar.