Inderdaad is het pure genade, dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven heeft ontvangen. En ja, het is juist dat ik daar 40 jaar geleden pas achter ben gekomen, en heb mogen groeien in die genade, en dat ik, net als de apostel Paulus dat zo mooi zegt: "de goede strijd" mag blijven strijden en de "loop zal hebben geeindigd" en het geloof heb behouden. [ 2 Tim. 4:7].Adinomis schreef:Het gaat ook niet over ons "ik" in dit onderwerp. Van zulke uitspraken krijgt de lezer weer het gevoel dat heel veel mensen verkeerd zitten maar dat het bij jou wel goed zit. Je ziet om je heen toch hoe men zo gauw afglijdt. Het vertrouwen moest bij jou toch ook eerst groeien? Jij bent al langer een gelovige (net als ik) en hebt daarin - uit pure genade - een positie ingenomen. Maar je hebt ook een andere tijd gekend. Ik citeer je even:ineke-kitty schreef:
Je zegt: " het gaat zo gemakkelijk: meegaan met de massa.
Dat geldt misschien voor veel mensen, maar niet voor mij persoonlijk. Ik sta inderdaad alleen voor het vleesgeworden Woord van God, die Zich openbaart in de Bijbel, en Hij alleen werkt in mijn hart door de Heilige Geest.
Of "men" daar voor openstaat, is nog maar de vraag.In Hosea laat God ook weten dat het om het "kennen" van God gaat. Je zou het "bekennen, vertrouwen, doorgronden of relatie" moeten noemen. Pas als dat aan de orde is zal er een standvastige geest komen.ineke-kitty schreef:
Ik heb het geloof in God ook van jongs af aan meegekregen. Ik "geloofde" wel in God, maar had geen persoonlijke relatie met Hem, in de zin van dat ik de Here Jezus Christus als mijn persoonlijke Heiland en Verlosser had aangenomen.
Dat is pas veel later in mijn leven gebeurd, toen ik, zoals de Bijbel dat zegt, tot bekering ben gekomen.
Vanaf dat moment kreeg ik pas vertrouwen in Hem.
Ik wil er vanuit gaan dat we niet onszelf aanprijzen, maar dat we Gods goedheid, liefde en rechtvaardigheid benadrukken. Ook jij en ik zijn uit de duisternis getrokken naar het Licht! Geen verdienste, maar pure genade.Psalm 115:1 Niet ons, o HEERE! niet ons, maar Uw Naam geef eer, om Uwer goedertierenheid, om Uwer waarheid wil.
Hosea
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Hosea
-
Adinomis
Mijn vraag is dan: om wie gaat het dan, als het niet over ons of "ik" gaat in dit onderwerp, terwijl je zelf zegt: " Men bepaalde zelf wel hoe je kunt geloven, en hield zich niet aan Gods Woord" ; en: "herkennen we dat vandaag ook niet om ons heen?" .
Daarna zeg je: " het gaat zo gemakkelijk: meegaan met de massa.
Wie gaan er dan volgens jou "mee met de massa?" .
Ik ontken niet dat ook ik dit vandaag de dag om mij heen zie, echter spreek je hier in het algemeen, dat het zo makkelijk gaat om mee te gaan met de massa.
En dan reageer ik dat dit niet voor mij opgaat. Dat mag toch wel hoop ik, zonder daarbij een ander de indruk te geven dat alleen ik het bij het juiste eind zou hebben, zoals [ook jij nu weer] suggereert?
Mijn vraag is dan: om wie gaat het dan, als het niet over ons of "ik" gaat in dit onderwerp, terwijl je zelf zegt: " Men bepaalde zelf wel hoe je kunt geloven, en hield zich niet aan Gods Woord" ; en: "herkennen we dat vandaag ook niet om ons heen?" .
Wie gaan er dan volgens jou "mee met de massa?" .
Ik ontken niet dat ook ik dit vandaag de dag om mij heen zie, echter spreek je hier in het algemeen, dat het zo makkelijk gaat om mee te gaan met de massa.
En dan reageer ik dat dit niet voor mij opgaat. Dat mag toch wel hoop ik, zonder daarbij een ander de indruk te geven dat alleen ik het bij het juiste eind zou hebben, zoals [ook jij nu weer] suggereert?
-
Om te zeggen "wie" er met de massa meegaan is niet de bedoeling. Als mensen dat bij zichzelf constateren mogen ze weten dat een keuze voor Jezus hen zal helpen hiertegen weerstand te bieden.ineke-kitty schreef:Adinomis
Wie gaan er dan volgens jou "mee met de massa?"
In de tijd van Hosea kende men Jezus niet, maar men had Gods Woord. De priesters hadden tot taak dat Woord te brengen en afval te signaleren en degenen waarover ze verantwoordelijk waren te helpen terug te keren naar God en Zijn Woord. Maar dat gebeurde niet. Vermoedelijk gebeurt dat ook niet in alle kerken. Daarom is het boek Hosea ook een waarschuwing voor onze christelijke samenleving, voor zover je daar nog van kunt spreken.
Het is fijn dat het voor jou niet opgaat. Maar we moeten wel oog hebben voor wat we om ons heen zien, en wat ook echt wel tot onze menselijke natuur behoort. Het is niet gek dat we dat om ons heen zien.ineke-kitty schreef:
Er bestaat een boek "Niet met de massa mee" geschreven door H, van der Lee. Dus ook deze schrijver herkent dit als veel voorkomend. Hij veroordeelt dat gedrag niet, maar wil degenen die van nature daar zijn ingerold juist helpen.
In een introductie van het boek staat:
En het is in deze eindtijd heel belangrijk om hier opmerkzaam op te zijn. In Openbaring 13:3 staat dat de hele aarde in verwondering het beest achterna gaat: de draak die de macht van de antichrist heeft gekregen. Als je je dit realiseert dat mensen - zonder het nog direct te beseffen - precies de verkeerde kant opgaan dan die God bedoeld heeft. Dat betekent dat we uiterst waakzaam moeten zijn. Ook degenen die vast in het geloof staan! Wat satan gaat rond als een briesende leeuw op zoek wie hij kan verslinden. Ook bevat de bijbel de waarschuwing "wie meent te staan zie toe dat hij niet valle". 1 Kor. 10:12. Gelukkig mogen we weten dat als we in een liefdevolle relatie met God staan, dat Hij ervoor zal zorgen dat we niet uit Zijn hand gerukt worden. Het is alleen God die ons daarvoor kan behoeden.Niet met de massa mee
Welke opleiding of baan kies ik?
Waar besteed ik mijn tijd aan?
Hoe moet ik omgaan met geld?
Zomaar een aantal vragen die je bezig kunnen houden. Hoe neem jij je beslissingen? Kijk je naar wat de meeste mensen doen of kijk je naar wat Jezus deed en volg je Hem? Niet met de massa mee roept je op om het laatste te doen. Wanneer je Jezus wilt volgen vraagt dit wel om een radicale keuze. Als je erachter wilt komen wat dit precies inhoudt, is dit het boek voor jou. Wat doe jij? Ga je met de massa mee of ga je achter Jezus aan?
Ieder hoofdstuk heeft een aantal verwerkingsvragen waardoor dit boek ook goed te gebruiken is in een groepsbespreking.
Vraag jij je ook wel eens af wat het volgen van Jezus nu echt betekent en inhoudt voor je leven en binnen deze cultuur? Je bent niet de enige en daarom ben ik zo blij met 'Niet met de massa mee'. Dit boek zal je handvatten geven over wat het volgen van Jezus inhoudt. Het zal je toerusten om radicaal achter Jezus aan te gaan en het geeft duidelijke inzichten over hoe je kunt groeien in discipelschap. De boodschap die Hans van der Lee overbrengt komt recht uit zijn hart en spreekt uit zijn leven. Het is een frisse kijk op een tijdloze waarheid die je leven echt op zijn kop zal zetten!
"Niet met de massa mee" is een bewerking van het boek 'Volg jij Mij' van Hans van der Lee.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
eerlijk gezegd ga ik wel makkelijk met de massa mee...en ik bedenk me nu, dat Beest, @Adimonis, zou dat niet het geld kunnen zijn? Of is het echt wat concreters? Geld is immers de grootste afgod ( geld en hebzucht ) en ik ben nog nooit in real life een christen tegengekomen die daar echt los van lijkt te zijn en het niet interesseert ..( ik weet niet of 'niet interesseren ' een juiste uitspraak is ervoor )
-
Het is wel eerlijk van je om dit te onderkennen en hier te delen.meribel schreef:eerlijk gezegd ga ik wel makkelijk met de massa mee...en ik bedenk me nu, dat Beest, @Adimonis, zou dat niet het geld kunnen zijn? Of is het echt wat concreters? Geld is immers de grootste afgod ( geld en hebzucht ) en ik ben nog nooit in real life een christen tegengekomen die daar echt los van lijkt te zijn en het niet interesseert ..( ik weet niet of 'niet interesseren ' een juiste uitspraak is ervoor )
Eigenlijk zou je die tekst in zijn geheel moeten lezen. Het gaat hier om de tegenpool van God en Yeshua. Zoals God het Koninkrijk aan Jezus geeft, zo geeft de duivel het laatste wereldrijk aan de antichrist. Zo staat het er en het betekent niet wat anders. De wereldbevolking zal er juichend achteraan gaan. Politiek en religie vinden elkaar daarin. Het lijkt zo mooi. Het beest kan van alles: zorgen voor welvaart, genezing van ziekten, alles loopt naar een climax, maar het kost je je eeuwige leven. De massa gaat erin mee, omdat de mensen niet verbonden zijn aan Christus.
En natuurlijk valt het gebruik van geld daar ook onder, daar vallen alle aspecten van het leven onder. Het is nodig dat we ons hele leven, niets uitgezonderd. in handen van God leggen. Dan zullen we Hem ook in het beheer over ons geld de leiding moeten geven. Dan zou ik maar niet naar andere christenen kijken. Afgezien van het feit dat we dat van een ander moeilijk kunnen beoordelen, is dat ook niet onze verantwoordelijkheid. Als we nu al alle aspecten van ons leven aan de leiding van Jezus overgeven, alles met Hem overleggen dan zal Hij ons er ook voor behoeden om het beest achterna te gaan. We zullen de antichrist daarin herkennen. Je verzetten tegen dat beest is onmogelijk, want het heeft bovennatuurlijke kracht. En de geest van de antichrist is nu al werkzaam. Als we ons vastklemmen aan Jezus die ons liefheeft, die de satan heeft verslagen, zal ons niets overkomen. God de Vader zei van Christus: Hoort naar Hem!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Politiek en religieuze systemen zullen hand in hand gaan denk ik, in dat wereldrijk en wat Hosea betreft: Alles is ons tot voorbeeld.
Het boekje Hosea valt onder de profeten en spreekt profetisch over "Ammi" en "Ruchama". God spreekt over Zijn volk als zijnde Israël en niet de Gemeente.
Hosea spitst zich toe op de gebeurtenissen rond "ammi" en op dit moment is het dus Lo-ammi en Lo-Ruchama.
Wat betreft de satan gaat rond als een briesende leeuw.
Ik geloof dat God gelovigen daarom de wapenrusting heeft gegeven en zullen de peilen van satan afketsen tegen ons schild. Ik denk juist dat de scheiding tussen "de massa" en de Gemeente zich steeds meer toespitst. Al besef ik tevens dat vele Christenen nog steeds vervolgd worden en het heel moeilijk hebben. Het is ook goed om daar op welke wijze danook hulp te verlenen.
Het boekje Hosea valt onder de profeten en spreekt profetisch over "Ammi" en "Ruchama". God spreekt over Zijn volk als zijnde Israël en niet de Gemeente.
Hosea spitst zich toe op de gebeurtenissen rond "ammi" en op dit moment is het dus Lo-ammi en Lo-Ruchama.
Wat betreft de satan gaat rond als een briesende leeuw.
Ik geloof dat God gelovigen daarom de wapenrusting heeft gegeven en zullen de peilen van satan afketsen tegen ons schild. Ik denk juist dat de scheiding tussen "de massa" en de Gemeente zich steeds meer toespitst. Al besef ik tevens dat vele Christenen nog steeds vervolgd worden en het heel moeilijk hebben. Het is ook goed om daar op welke wijze danook hulp te verlenen.
-
@adinomis
Ik bedoel het niet als veroordelend maar ik zit te denken waar loopt nu de hele wereld achteraan christenen inclusief....vandaar mijn idee. En ook omdat je schrijft, verzetten is onmogelijk..
Ik bedoel het niet als veroordelend maar ik zit te denken waar loopt nu de hele wereld achteraan christenen inclusief....vandaar mijn idee. En ook omdat je schrijft, verzetten is onmogelijk..
-
We hadden het hier over over Hosea 4. Daar zie je dat het volk afgoden aanbidt. Zoiets begint meestal met één of meer personen en daardoor voelen anderen zich ook vrij om daaraan mee te doen. De priesters zeggen er niets van en doen er zelfs hun voordeel mee. Ik vind het altijd een mooi voorbeeld van Daniël en zijn drie vrienden, die midden in een afgodische wereld zich vasthouden aan de spijswetten van YHWH. Als heel het verzamelde volk in het dal van Dura zich neerbuigt voor het beeld, blijven de vrienden van Daniël staan en weigeren zich daarvoor te buigen, ondanks de straf van verbranding die ze wachten stond. Ze gingen niet mee met de massa.meribel schreef:@adinomis
Waar nu de wereld achteraan loopt? Dat gaat om de hele manier van denken en dat uit zich ook op allerlei terreinen van het leven. Nu is iedereen terecht verontwaardigd over wat er in Parijs is gebeurd. Maar we mogen ook wel eens beseffen dat Charlie Hebdo eigenlijk misbruik maakte van de vrijheid van denken. Natuurlijk mag je de dingen zeggen waarvan je overtuigd bent. Maar dat is wat anders dan beledigen, kwetsen, grof omgaan met wat voor een ander heilig en dierbaar is. Geen wonder dat dit wraak oproept, al is het beslist niet goed te keuren. Maar iedereen vereenzelvigt zich nu met Charie "je suis Charlie". De massa loopt daar achteraan. Hoeveel duizenden christenen worden er niet vermoord? Dat brengt geen mensen op de been om te protesteren.
Een ander voorbeeld. Hamas heeft de leugenachtige term "bezet gebied" (in Israël) geïntroduceerd en die wordt door de massa overgenomen. Niemand onderzoekt de juridische achtergrond en de massa neemt klakkeloos aan wat de media steeds opnieuw weer roepen. De term "betwist gebied" zou beter passen. Israël is politiek gezien de gebeten hond in de wereld en het antisemitisme krijgt een nieuwe naam "antizionisme". De Jodenhaat neemt toe. Dat een Joodse supermarkt in Parijs daardoor als doelwit werd uitgekozen, spreekt duidelijke taal.
Voor de holocaust kwam de term "Untermensch" voor Joden in zwang. De propaganda machine van het Nazi rijk benadrukte steeds meer de slechtheid van de Joden. Het begon met een enkeling, maar de massa ging erin mee en sloot de ogen voor wat er gebeurde.
Zo zouden er veel meer voorbeelden te noemen zijn. Het gevaar zit overal. Moge God ons behoeden om mee te gaan met de massa. Laten we ons op Hem richten, dan zal Hij onze paden recht maken.
-
meribel schreef:eerlijk gezegd ga ik wel makkelijk met de massa mee...en ik bedenk me nu, dat Beest, @Adimonis, zou dat niet het geld kunnen zijn? Of is het echt wat concreters? Geld is immers de grootste afgod ( geld en hebzucht ) en ik ben nog nooit in real life een christen tegengekomen die daar echt los van lijkt te zijn en het niet interesseert ..( ik weet niet of 'niet interesseren ' een juiste uitspraak is ervoor )
Het boek Daniël helpt om te begrijpen wat het beest in Openbaring betekent. In dit boek staan ook profetieën waarin beesten worden beschreven. Zie Dan.7:1-8. In 7:17 staat vervolgens dat het koningen zijn die uit de aarde zullen opstaan. De beesten uit het boek Openbaring beelden ook politieke machten of regeerders af. Volgens Opb.13:2 is het de draak of Satan die "zijn kracht", "zijn troon" en "grote autoriteit" aan hen geeft.
Kijken wij vol verwachting op naar de koninkrijken van deze wereld of toch naar Gods Koninkrijk? Jezus leerde ons bidden om Gods Koninkrijk. Deze regering zal namelijke de enige zijn die werkelijk vrede en zekerheid voor ons kan brengen.
-
Hosea 5.
Dit hoofdstuk begint opnieuw met een aanklacht tegen de priesters en tegen het 10 stammenrijk. YHWH is teleurgesteld, Hij is heel boos. In vers 2 zegt God dat zijn volk Hem terzijde heeft geschoven. Wat moet YHWH op Zijn hart getrapt zijn. Hij had Israël zo lief. Hij schonk overvloedig Zijn zegeningen, maar ze bedankten de afgoden daarvoor. God heeft zich lang ingehouden, maar spreekt nu een oordeel uit over allen, niemand uitgezonderd.
God kent Efraïm en Israël, staat er in vers 3. God kent hen, maar zij kennen God niet. De liefde komt niet van twee kanten. Wat een verdriet.
Hier wordt de uitdrukking gebruikt “een strik voor Mizpa”. Mizpa is een plaats ten noorden van Jeruzalem. We lezen in 1 Samuel 7:5 en 6 dat het volk Israël daar met berouw tot de Here kwam, nadat Samuel hen daartoe opriep. De afgoden werden weggedaan.
We kennen de woorden van Yeshua:
Het land werd gereinigd. Maar nu…… is er een geest van onreinheid en hoererij. De plaats waar eens het volk weer opnieuw aan God werd gewijd zijn ze – door in de strik van de duivel verward te zijn geraakt – ook een strik voor anderen die door hun gebied trekken. Zo’n geest wordt zevenvoudig versterkt.
De plaatsen Gibea en Rama worden door de profeet Hosea genoemd. Gibea en Rama spreken ook van diepe val en terugkeer tot de Here. (Richteren 19 en 20). Hosea kondigt een volkomen oordeel aan:
Vraag: ik vroeg me af waarom wordt er in dit hoofdstuk over Efraïm èn Israël gesproken?
Efraïm is toch één van de stammen van Israël, het tienstammenrijk?
Dit hoofdstuk begint opnieuw met een aanklacht tegen de priesters en tegen het 10 stammenrijk. YHWH is teleurgesteld, Hij is heel boos. In vers 2 zegt God dat zijn volk Hem terzijde heeft geschoven. Wat moet YHWH op Zijn hart getrapt zijn. Hij had Israël zo lief. Hij schonk overvloedig Zijn zegeningen, maar ze bedankten de afgoden daarvoor. God heeft zich lang ingehouden, maar spreekt nu een oordeel uit over allen, niemand uitgezonderd.
God kent Efraïm en Israël, staat er in vers 3. God kent hen, maar zij kennen God niet. De liefde komt niet van twee kanten. Wat een verdriet.
Hier wordt de uitdrukking gebruikt “een strik voor Mizpa”. Mizpa is een plaats ten noorden van Jeruzalem. We lezen in 1 Samuel 7:5 en 6 dat het volk Israël daar met berouw tot de Here kwam, nadat Samuel hen daartoe opriep. De afgoden werden weggedaan.
We kennen de woorden van Yeshua:
Wat in dit Bijbelgedeelte op een mens betrekking heeft, geldt in Hosea 5 het hele volk.Lukas 11: 24 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren,gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, en als hij die niet vindt, zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren.
25 En als hij komt, vindt hij het geveegd en op orde.
26 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hij zelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin.
Het land werd gereinigd. Maar nu…… is er een geest van onreinheid en hoererij. De plaats waar eens het volk weer opnieuw aan God werd gewijd zijn ze – door in de strik van de duivel verward te zijn geraakt – ook een strik voor anderen die door hun gebied trekken. Zo’n geest wordt zevenvoudig versterkt.
De plaatsen Gibea en Rama worden door de profeet Hosea genoemd. Gibea en Rama spreken ook van diepe val en terugkeer tot de Here. (Richteren 19 en 20). Hosea kondigt een volkomen oordeel aan:
Als ze in moeilijkheden komen gaan ze hulp halen bij de omringende landen, die eigenlijk altijd heel vijandig waren. Maar de koning Jareb van Assur zal hen niet kunnen helpen. Alleen God kan hen helpen, maar dan moeten ze eerst nog een lange weg van vernedering en onheil gaan. Alleen op deze manier zullen ze uiteindelijk met berouw tot God komen. Met deze hoopvolle woorden eindigt dit hoofdstuk: “wanneer het hun bang te moede is, zullen zij verlangend naar Mij uitzien”.
Hosea 5:9 Tot een woestenij zal Efraim worden ten dage des oordeels. Over de stammen Israels maak Ik bekend wat vast besloten is.
10 De vorsten van Juda zijn als zij die de grenzen verleggen.Op hen zal Ik mijn verbolgenheid uitgieten als water.
11 Verdrukt is Efraim, verpletterd door het recht,omdat hij heeft verkozen het ijdele te volgen.
12 Daarom ben Ik voor Efraim als een mot, en als een beeneter voor het huis van Juda.
Vraag: ik vroeg me af waarom wordt er in dit hoofdstuk over Efraïm èn Israël gesproken?
Efraïm is toch één van de stammen van Israël, het tienstammenrijk?
-
Dat is de verborgenheid in Hosea. Efraim staat voor de 10 stammen, en de 10 stammen staan voor de Gemeente. Maar dat is wel een heel uitgebreid zijpad.
Efraim is uit de stam van Jozef en ontving het eerstgeboorterecht. Israël staat voor alle 12 stammen. Efraim staat voor de 10 stammen en Manasse voor de 2 stammen. Heel kort door de bocht, maar het is al laat.
Efraim is uit de stam van Jozef en ontving het eerstgeboorterecht. Israël staat voor alle 12 stammen. Efraim staat voor de 10 stammen en Manasse voor de 2 stammen. Heel kort door de bocht, maar het is al laat.
-
We komen het inderdaad vaker tegen dat het hele tienstammenrijk wordt aangesproken met "Efraïm". Zie bijvoorbeeld ook 2 Kronieken 25:7. Als voornaamste stam vertegenwoordigde ze het hele rijk.Wilsophie schreef: Efraim staat voor de 10 stammen,
-
Juda en Benjamin staan toch voor de 2 stammen ?Wilsophie schreef:Dat is de verborgenheid in Hosea. Efraim staat voor de 10 stammen, en de 10 stammen staan voor de Gemeente. Maar dat is wel een heel uitgebreid zijpad.
Efraïm en Manasse behoren toch tot de 10 stammen die in de verstrooiing zijn?
-
Ja, ik zie het ook dat Efraïm en Manasse tot de 10 stammen behoren die Israël genoemd worden. En - zoals Sanne ook al zegt - dat met Efraïm vaak de 10 stammen worden aangeduid.ineke-kitty schreef:
Juda en Benjamin staan toch voor de 2 stammen ?
Of zou hier in vers 3 ook Juda erbij gerekend worden, dus met Israël de 12 stammen bedoeld worden? Dat zou kunnen als we vers 5 erbij betrekken.
Hosea 5:3 Ik ken Efraim, en Israel is voor Mij niet verborgen. Waarlijk, nu hebt gij, o Efraim, ontucht bedreven; Israel heeft zich verontreinigd.
4 Hun daden gedogen niet, dat zij zich bekeren tot hun God. Want een geest van ontucht woont in hen, en de Here kennen zij niet.
5 De hoogmoed van Israel getuigt openlijk tegen hem. Israel en Efraim zullen struikelen door hun ongerechtigheid. Ook Juda struikelt met hen.
-
Ja helemaal gelijk, fout gezegd.ineke-kitty schreef:Juda en Benjamin staan toch voor de 2 stammen ?Wilsophie schreef:Dat is de verborgenheid in Hosea. Efraim staat voor de 10 stammen, en de 10 stammen staan voor de Gemeente. Maar dat is wel een heel uitgebreid zijpad.
-
Het zal aan het tijdstip van de dag hebben gelegen dan, omdat je zegt " het is al laat".Wilsophie schreef:Ja helemaal gelijk, fout gezegd.ineke-kitty schreef:Juda en Benjamin staan toch voor de 2 stammen ?Wilsophie schreef:Dat is de verborgenheid in Hosea. Efraim staat voor de 10 stammen, en de 10 stammen staan voor de Gemeente. Maar dat is wel een heel uitgebreid zijpad.
-
Hosea 6.
Na alle klachten en teleurstelling over Efraïm, komt Hosea toch ook weer met woorden van hoop, woorden die kenbaar maken dat er een andere weg mogelijk is. Een dringende oproep aan het volk dat zich aan de Baäl heeft gewijd. In vers 9 noemt Hosea de priesters van het volk een troep bandieten, die moorden en wandaden bedrijven. Toch klinkt er ook hoop en toekomst in de woorden van Hosea. En dat kan, als we niet naar het volk kijken, maar als we het van God verwachten. En dat doet Hosea en daarom kan hij de volgende woorden uitspreken:
En dan deze belofte in vers 2: Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht..
Het feit dat hier het woord “herleven” wordt gebruikt, maakt duidelijk dat het volk geestelijk dood is. Maar, na twee dagen zal het herleven. De kinderen van Jacob zullen opstaan uit de geestelijke dood. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar in onze tijd!
In die vermelding van dagen kunnen we bij benadering zien hoe ver we op Gods kalender zijn. Zowel in Psalm 90:4 en 2 Petrus 3:8, wordt ons verteld dat duizend jaar voor de Here één dag is. In Hosea 3:4 wordt geprofeteerd dat de Israëlieten vele dagen zonder koning en vorst blijven zitten. Aansluitend wordt ook vermeld dat ze gelukkig geen gewijde stenen, efods, terafim zullen hebben. Maar in de toekomst zullen volgens Hosea 6:2 de Israëlieten zich bekeren en God zoeken. Dan zal God ze oprichten en doen leven. Dan proces is in onze dagen op gang gekomen. Dat zal tot volheid komen als Christus verschijnt en Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan. Want al het heil wordt bereikt via Christus, die voor Israël zijn leven heeft gegeven.
“Keer weer” roept Hosea, en die roep blijft klinken totdat men zegt: “Gezegend is Hij die komt in de Naam des Heren!”. Dan gaat in vervulling wat Jesaja schreef:
Na alle klachten en teleurstelling over Efraïm, komt Hosea toch ook weer met woorden van hoop, woorden die kenbaar maken dat er een andere weg mogelijk is. Een dringende oproep aan het volk dat zich aan de Baäl heeft gewijd. In vers 9 noemt Hosea de priesters van het volk een troep bandieten, die moorden en wandaden bedrijven. Toch klinkt er ook hoop en toekomst in de woorden van Hosea. En dat kan, als we niet naar het volk kijken, maar als we het van God verwachten. En dat doet Hosea en daarom kan hij de volgende woorden uitspreken:
Ondanks alles is er hoop. Een hoop die gelegen is in Gods genade, in een God die trouw blijft aan Zijn Woord, aan Zijn verbond.Hosea 6: 1 Komt, laat ons wederkeren tot de Here! Want Hij heeft verscheurd, en zal ons helen; Hij heeft geslagen, en zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht.
3 Ja, wij willen de Here kennen, ernaar jagen Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad is zijn opgang.
Dan komt Hij tot ons als de regen, als de late regen, die het land besproeit.
En dan deze belofte in vers 2: Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht..
Het feit dat hier het woord “herleven” wordt gebruikt, maakt duidelijk dat het volk geestelijk dood is. Maar, na twee dagen zal het herleven. De kinderen van Jacob zullen opstaan uit de geestelijke dood. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar in onze tijd!
In die vermelding van dagen kunnen we bij benadering zien hoe ver we op Gods kalender zijn. Zowel in Psalm 90:4 en 2 Petrus 3:8, wordt ons verteld dat duizend jaar voor de Here één dag is. In Hosea 3:4 wordt geprofeteerd dat de Israëlieten vele dagen zonder koning en vorst blijven zitten. Aansluitend wordt ook vermeld dat ze gelukkig geen gewijde stenen, efods, terafim zullen hebben. Maar in de toekomst zullen volgens Hosea 6:2 de Israëlieten zich bekeren en God zoeken. Dan zal God ze oprichten en doen leven. Dan proces is in onze dagen op gang gekomen. Dat zal tot volheid komen als Christus verschijnt en Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan. Want al het heil wordt bereikt via Christus, die voor Israël zijn leven heeft gegeven.
“Keer weer” roept Hosea, en die roep blijft klinken totdat men zegt: “Gezegend is Hij die komt in de Naam des Heren!”. Dan gaat in vervulling wat Jesaja schreef:
De profeet zegt dat de verlossing heeft plaatsgevonden. In God's ogen is de vervulling een feit. Tussen toekomst, heden en verleden zijn in het eeuwigheidsdenken blijkbaar geen verschillen.Jesaja 44: 22 Ik vaag uw overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weder tot Mij, want Ik heb u verlost.
23 Jubelt, gij hemelen, want de Here heeft het gedaan; juicht, gij diepten der aarde, breekt uit in gejubel, gij bergen, gij woud met alle geboomte daarin, want de Here heeft Jakob verlost en Hij verheerlijkt Zichzelf in Israel.
-
Ik lees in Hosea 6 een belofte dat na 2 dagen en op de derde dag Israël zal verrijzen en voor Zijn aangezicht zullen leven en dat betreft niet alleen Efraim, want Juda wordt ook genoemd, waar God over teleurgesteld was, en deze profetie zal gebeuren m.i. als de 2 en de 10 stammen verenigd zullen zijn. Hosea is een profeet dus hij profeteert over de derde dag en die is m.i. nog niet aangebroken. God roept hier ook op tot weldadigheid en niet tot offers die onder het wettisch systeem vallen.
Wat zichtbaar is in onze dagen is dat kinderen van Jacob tot geloof komen en dus vanaf dat moment behoren zij tot de Gemeente. De aanduiding Efraim en Juda betreft de herleving van een natie niet van een individueel mens. Gelukkig komen er nog steeds Joden tot geloof op grond van de prediking en is evangelieverkondiging ook nodig aan de individuele Jood of Griek daar is geen onderscheid in.
Wat zichtbaar is in onze dagen is dat kinderen van Jacob tot geloof komen en dus vanaf dat moment behoren zij tot de Gemeente. De aanduiding Efraim en Juda betreft de herleving van een natie niet van een individueel mens. Gelukkig komen er nog steeds Joden tot geloof op grond van de prediking en is evangelieverkondiging ook nodig aan de individuele Jood of Griek daar is geen onderscheid in.
-
Joden hebben al een geloof en er zit geen jood te wachten op een prediking, de bekeringsdrift of de betweterigheid van christenen....Wilsophie schreef:Ik lees in Hosea 6 een belofte dat na 2 dagen en op de derde dag Israël zal verrijzen en voor Zijn aangezicht zullen leven en dat betreft niet alleen Efraim, want Juda wordt ook genoemd, waar God over teleurgesteld was, en deze profetie zal gebeuren m.i. als de 2 en de 10 stammen verenigd zullen zijn. Hosea is een profeet dus hij profeteert over de derde dag en die is m.i. nog niet aangebroken. God roept hier ook op tot weldadigheid en niet tot offers die onder het wettisch systeem vallen.
Wat zichtbaar is in onze dagen is dat kinderen van Jacob tot geloof komen en dus vanaf dat moment behoren zij tot de Gemeente. De aanduiding Efraim en Juda betreft de herleving van een natie niet van een individueel mens.
Gelukkig komen er nog steeds Joden tot geloof op grond van de prediking en is evangelieverkondiging ook nodig aan de individuele Jood of Griek daar is geen onderscheid in.
Sterker nog...ze verfoeien het...en verwerpen het.
Gelukkig maar.
Ze ervaren nl. hierin de respectloosheid voor hun geloof en tevens de onkunde.....en ik kan ze geen ongelijk geven.
Ik durf gerust te stellen dat dit onder de noemer "antisemitisme" behoort...
[modbreak Trajecto] Oppassen met het beladen woord antisemitisme.
-
Ik durf gerust te stellen dat je geen idee hebt waarover je spreekt als het over de bekering gaat van het gehele Joodse volk.callista schreef:Joden hebben al een geloof en er zit geen jood te wachten op een prediking, de bekeringsdrift of de betweterigheid van christenen....Wilsophie schreef:Ik lees in Hosea 6 een belofte dat na 2 dagen en op de derde dag Israël zal verrijzen en voor Zijn aangezicht zullen leven en dat betreft niet alleen Efraim, want Juda wordt ook genoemd, waar God over teleurgesteld was, en deze profetie zal gebeuren m.i. als de 2 en de 10 stammen verenigd zullen zijn. Hosea is een profeet dus hij profeteert over de derde dag en die is m.i. nog niet aangebroken. God roept hier ook op tot weldadigheid en niet tot offers die onder het wettisch systeem vallen.
Wat zichtbaar is in onze dagen is dat kinderen van Jacob tot geloof komen en dus vanaf dat moment behoren zij tot de Gemeente. De aanduiding Efraim en Juda betreft de herleving van een natie niet van een individueel mens.
Gelukkig komen er nog steeds Joden tot geloof op grond van de prediking en is evangelieverkondiging ook nodig aan de individuele Jood of Griek daar is geen onderscheid in.
Gelukkig maar.
Ze ervaren nl. hierin de respectloosheid voor hun geloof en tevens de onkunde.....en ik kan ze geen ongelijk geven.
-
Is dat zo?ineke-kitty schreef:Ik durf gerust te stellen dat je geen idee hebt waarover je spreekt als het over de bekering gaat van het gehele Joodse volk.callista schreef:Joden hebben al een geloof en er zit geen jood te wachten op een prediking ,de bekeringsdrift of de betweterigheid van christenen....Wilsophie schreef:Ik lees in Hosea 6 een belofte dat na 2 dagen en op de derde dag Israël zal verrijzen en voor Zijn aangezicht zullen leven en dat betreft niet alleen Efraim, want Juda wordt ook genoemd, waar God over teleurgesteld was, en deze profetie zal gebeuren m.i. als de 2 en de 10 stammen verenigd zullen zijn. Hosea is een profeet dus hij profeteert over de derde dag en die is m.i. nog niet aangebroken. God roept hier ook op tot weldadigheid en niet tot offers die onder het wettisch systeem vallen.
Gelukkig maar.
Wat brengt je op die gedachte?
-
En verdiep je eens in de Semieten, wie dat eigenlijk zijn, en roep niet zomaar een term.
In Johannes 8 vers 35, 36, 37 staat dat de Joden verontwaardigd waren en zeiden :: "Wij zijn Abrahams zaad en hebben nooit iemand gediend, hoe zegt Gij dan ; 'Gij zult vrij worden?"en Jezus antwoordde hun: "Voorwaar, voorwaar Ik zeg u een ieder die de zonde doet is een dienstknecht van de zonde en de dienstknecht blijft niet eeuwig in het huis, maar de zoon blijft eeuwig. en indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben zo zult Gij waarlijk vrij zijn.
Ik weet dat Gij Abrahams zaad zijt , maar gij zoekt Mij te doden want Mijn woord heeft in u geen plaats".
Zolang men de Messias niet aanvaardt als hun persoonlijke verlosser, leeft iemand in ongeloof, en de prediking zou iemand moeten bewegen tot geloof en als zij die keuze niet maken wordt geen enkel mens ook de jood niet op grond van wat danook gerechtvaardigd (behouden) .
Zij hadden de taak de Woorden Gods te verkondigen aan alle volkeren, dat hebben zij verzaakt en nu heeft God een volk verzameld voor Zijn Naam uit jood en heiden en zij hebben de opdracht het evangelie te brengen aan alle volkeren ook aan de Jood.
En juist het boekje Hosea schrijft uitdrukkelijk dat God het plan met Zijn volk a.h.w. bevroren heeft en dat het vervolg van dat plan zal plaats hebben als God weer zal zeggen dat het Ammi is en Ruchama. Maar in die tussentijd gebeurt wat er nu gebeurt en juist uit liefde voor Gods oogappel weet ik dat vele organisaties het evangelie prediken in de staat Israël . En niemand van hen is anti-semiet want dat woord is totaal niet op zijn plaats.
Maar het gaat te ver om het te hebben over de identiteit van de zonen van Noach.
In Johannes 8 vers 35, 36, 37 staat dat de Joden verontwaardigd waren en zeiden :: "Wij zijn Abrahams zaad en hebben nooit iemand gediend, hoe zegt Gij dan ; 'Gij zult vrij worden?"en Jezus antwoordde hun: "Voorwaar, voorwaar Ik zeg u een ieder die de zonde doet is een dienstknecht van de zonde en de dienstknecht blijft niet eeuwig in het huis, maar de zoon blijft eeuwig. en indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben zo zult Gij waarlijk vrij zijn.
Ik weet dat Gij Abrahams zaad zijt , maar gij zoekt Mij te doden want Mijn woord heeft in u geen plaats".
Zolang men de Messias niet aanvaardt als hun persoonlijke verlosser, leeft iemand in ongeloof, en de prediking zou iemand moeten bewegen tot geloof en als zij die keuze niet maken wordt geen enkel mens ook de jood niet op grond van wat danook gerechtvaardigd (behouden) .
Zij hadden de taak de Woorden Gods te verkondigen aan alle volkeren, dat hebben zij verzaakt en nu heeft God een volk verzameld voor Zijn Naam uit jood en heiden en zij hebben de opdracht het evangelie te brengen aan alle volkeren ook aan de Jood.
En juist het boekje Hosea schrijft uitdrukkelijk dat God het plan met Zijn volk a.h.w. bevroren heeft en dat het vervolg van dat plan zal plaats hebben als God weer zal zeggen dat het Ammi is en Ruchama. Maar in die tussentijd gebeurt wat er nu gebeurt en juist uit liefde voor Gods oogappel weet ik dat vele organisaties het evangelie prediken in de staat Israël . En niemand van hen is anti-semiet want dat woord is totaal niet op zijn plaats.
Maar het gaat te ver om het te hebben over de identiteit van de zonen van Noach.
-
Inderdaad hebben Joden al een geloof. En als ze op dezelfde manier hun geloof belijden als Abraham, David en andere gelovigen onder het Eerste Testament dan zijn ze behouden.callista schreef: Joden hebben al een geloof en er zit geen jood te wachten op een prediking, de bekeringsdrift of de betweterigheid van christenen....
Gelukkig maar.
God gaat Zijn eigen weg met hen.
Er is veel weerstand onder de Joden. Dat heeft alles te maken met de verkeerde manier waarop christenen de eeuwen door met hen zijn omgegaan, uitmondende in de Holocaust.
Daarvoor moeten we ons schamen, dat erkennen. Vooral in Europa hebben de Joden het zwaar te verduren gehad en nog.
Niet alle Joden verwerpen het evangelie. Ik ben het met je eens dat het respectloos gebracht kan worden. Ik heb in Jeruzalem bij een Jood gelogeerd die een brug wil zijn tussen Joden en Christenen.
Daardoor kwamen we met allerlei Joden in aanraking, Rabbi's en Knesset-leden en leidinggevenden in het leger. Er waren goede gesprekken en er was wederzijds respect.
Ik heb dinsdag in mijn omgeving een Jood gesproken die van alles van me wilde weten over de Messiaanse gemeente in Nederland. Dus we moeten niet generaliseren.
Ook groeien de Messiaanse gemeentes in Israël en is er een toenemende openheid onder de jongere generatie.
Ik vind het wel mooi dat je altijd op komt voor de Joden. Je werkkring in de Sinaï kliniek heeft duidelijk invloed op je leven gehad.
Maar eigenlijk wil ik weer on topic verder gaan met de bijbelstudie. Ik las Hosea 6 vandaag in de Nieuwe Bijbelvertaling en daar werd in vers 7 "de stad Adam" genoemd, waar men God al ontrouw was. In de Herziene statenvertaling staat "als Adam". In de Engelse vertaling staat: "like men" en dat laatste lijkt mij een goede vertaling. Ik heb een geringe kennis van Hebreeuws, maar als er staat כְּאָדָם "ke'adam", dan weet ik dat het voorvoegsel "ke" vertaald kan worden met "als" of "zoals". Het woordje Adam kan behalve de persoonsnaam ook "mens" betekenen. Naar mijn mening moet hier dan staan "zoals mensen", of "zoals Adam". Het Hebreeuwse woord voor stad is עִיר "ier", of voor dorp כְּפָר "k'far". In een Afrikaanse vertaling staat er "by die dorp Adam". Hierover kan Dutch misschien licht geven.
Het lijkt mij dat hier staat dat de mens in het algemeen vanaf het begin ontrouw is geweest. Het zit in ons mensen na de zondeval. Dus we hebben niets om ons boven Efraïm te verheffen. Het is alleen maar ter waarschuwing.
Hoe lief had God Efraïm (een liefkozende naam voor Israël). God had hem zien liggen in het bloed van zijn geboorte en had het bij de hand gepakt om het te leren lopen en als het viel en zich bezeerde dan nam hij het op en troostte het.
Hij verzorgde de wonden die waren opgelopen. Wat verdrietig dat ze niet erkenden dat het God was die hen genas. (Hosea 11:3b).
Maar op de derde dag, en waarschijnlijk zal die spoedig aanbreken en mogelijk is die bezig aan te breken, zal de Here Efraïm doen opstaan. Dan gaan ze leven voor Gods aangezicht. Dan zullen ze ernaar jagen de Heere te kennen. Wat mooi zijn deze beloften. En dan denk ik aan wat Jezus zei:
Matt. 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.
38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten.
39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!
-
Kortom: De Jood kan zich niet beroepen dat het "zaad van Abraham " is, en daarmee een gelovige zou zijn. Enkel door het geloof in Christus Jezus, de Messias, wordt de mens, dus ook een Jood, behouden .Wilsophie schreef:En verdiep je eens in de Semieten, wie dat eigenlijk zijn, en roep niet zomaar een term.