Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Het beeld van de Pottenbakker is ook voor mij heel belangrijk geweest in mijn worstelingen.
Heel lang geleden moest ik een relatie beëindigen. Ik heb toen een gedicht gemaakt over de Pottenbakker die mij moest vormen.
Dat ging echt heel diep.
Matteüs heeft ook de Pottenbakker zijn werk laten doen. Paulus moest leren dat Gods genade genoeg voor hem was. Tegen Petrus werd gezegd: "en een ander zal u gorden, en brengen, waar gij niet wilt."
Heel lang geleden moest ik een relatie beëindigen. Ik heb toen een gedicht gemaakt over de Pottenbakker die mij moest vormen.
Dat ging echt heel diep.
Matteüs heeft ook de Pottenbakker zijn werk laten doen. Paulus moest leren dat Gods genade genoeg voor hem was. Tegen Petrus werd gezegd: "en een ander zal u gorden, en brengen, waar gij niet wilt."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Sorry, maar de Bijbel maakt nu eenmaal een groot deel uit van mijn leven, en wat een ander daar mee doet is de keuze van die ander. Het zij zo, dat mensen zich meer gaan afzetten tegen mijn persoon. Ik ben dat wel vaker tegengekomen in de 40 jaar dat ik de Heer dien, ik sta er niet van te kijken.Riemer schreef:Ineke-K: heb je enig idee hoe jij jezelf op dit forum presenteert?ineke-kitty schreef:Werkelijk, hoe kom je erbij dat ik alleen maar zou uitgaan van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten?Zolderworm schreef:Nou ja, ik bedoel eigenlijk dat jij alleen maar uitgaat van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten, en daar zit geen ziel en geen warmte in. Dat is in jouw geval alleen maar uit het hoofd geleerd spul.ineke-kitty schreef:Tja.... Zolder, een wapenrusting voelt nu eenmaal behoorlijk kil aan.
Dus nee, veel "warmte" zal daar niet van uitstralen vrees ik.
Je kent mij niet eens, je weet NIETS van mijn relatie tussen de Heer en mij, al meer dan 40 jaar.
Dat "spul" is het geopenbaarde Woord van God voor mij, en jij durft te beweren dat daar geen ziel en geen warmte in zou zijn?
Zolderworm geeft dat aan bij je namelijk.
Per saldo kom je over als een robot (sorry, ik moet in woorden proberen te vatten wat ik zie en lees!) die op elke vraag of opmerking een tekst uit de Bijbel aanhaalt.
Dat is voor niet bijbellezers een vreemde manier van reageren.
Zolderworm zegt niets over de inhoud van de relatie die jij met de Ene hebt. Hij geeft alleen aan hoe jouw gedrag op hem over komt.
En het spijt me: ik zien dat ook steeds.
Ik kan je garanderen dat ik welke vraag ook een bijbeltekst als antwoord kan geven, daartoe heb ik genoeg onderwijs maar ook genoeg google-kennis in huis. Het voordeel van een theologische opleiding zeg maar.
De vraag is echter of ik dat moet willen.
En nee: ik wil dat niet.
Jij wilt dat kennelijk wel maar het resultaat is enkel dat mensen zich meer gaan afzetten tegen je persoon en DUS is het gesprek moeilijk tot onmogelijk.
Om maar met de apostel Paulus te spreken: "Want predik nu de mensen of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van God". [Galaten 1:10].
Tja..... alweer een Bijbeltekst.
-
Dank voor het delen - een ontroerend gedicht...Adinomis schreef:Het beeld van de Pottenbakker is ook voor mij heel belangrijk geweest in mijn worstelingen.
Dat ging echt heel diep.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Zeker mooi! En zo herkenbaar ook. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat iemand zich niet herkend in de "worstelingen" waarover hier wordt gesproken.
Niet alleen op het gebied van de liefde, maar dat kan ook zijn als je bijvoorbeeld met onrecht te maken hebt gehad. Dan kan je zo boos zijn, dat je het onmiddellijk betaalt wilt zetten. Tenminste, zo heb ik dan wel geworsteld. Gods weg om geen kwaad met kwaad te vergelden, is op het eerste moment niet altijd het gemakkelijkste. De strijd tussen vlees en geest. "Met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde".
Nadenken over de gevolgen van je beslissingen, helpt wel om de goede keuzes te maken. Maar dat je altijd voor het goede kiest, omdat je christen bent, dat geloof ik niet.
Niet alleen op het gebied van de liefde, maar dat kan ook zijn als je bijvoorbeeld met onrecht te maken hebt gehad. Dan kan je zo boos zijn, dat je het onmiddellijk betaalt wilt zetten. Tenminste, zo heb ik dan wel geworsteld. Gods weg om geen kwaad met kwaad te vergelden, is op het eerste moment niet altijd het gemakkelijkste. De strijd tussen vlees en geest. "Met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde".
Nadenken over de gevolgen van je beslissingen, helpt wel om de goede keuzes te maken. Maar dat je altijd voor het goede kiest, omdat je christen bent, dat geloof ik niet.
-
Ik ben 45 jaar getrouwd dus ik herken mij niet in een gebroken relatie. Dat kan toch?Sanne schreef:Zeker mooi! En zo herkenbaar ook. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat iemand zich niet herkend in de "worstelingen" waarover hier wordt gesproken.
Ik herken het ook niet om iemand iets betaald te zetten. Maar misschien ben ik wat ouder dan jij en heb ik mijn lesje geleerd. Ik ga niet zo voor de emotie van allerlei belevenissen in het subforum "Bijbelstudie", ik denk dat dat thuis hoort in het forum waar ik gebannen ben.
Ik ga ook mijn "worstelingen" niet ventileren op een forum. Dat heb ik afgeleerd.
Vroeg of laat gebruikt men het tegen je. Dat vertrouwen is tamelijk geschonden en ik heb er ook geen behoefte aan.
En als je dat niet doet ben je een ijskonijn of te kil... dat is dan maar zo.
Ik heb een post neergezet over de landman en zelfs een lied over het kneden van de Pottenbakker, maar men gaat hier niet in op elkaars post, maar draait zijn eigen riedel af.
Ik vind dat geen vorm van communiceren over een bepaald Bijbelboek.
Weer een illusie armer en een ervaring rijker.
-
Adinomis verwijst ernaar hierboven en Sanne en ik gaan er op in.Wilsophie schreef:Ik heb een post neergezet over de landman en zelfs een lied over het kneden van de Pottenbakker, maar men gaat hier niet in op elkaars post, maar draait zijn eigen riedel af.
Nee, niet op het gedicht dat jij neerzette, omdat het me niet aansprak.
Maar dus wel op de pottenbakker...
-
Jij bent begonnen over die Pottenbakker - een prachtig beeld - en daar ben ik op doorgegaan. De tekst van het lied dat je plaatste is erg mooi. De uitvoering ervan op het filmpje heb ik gehoord, is goed bedoeld, maar niet mijn (muzikale) smaak. Maar smaken verschillen. Ik weet van jou dat je ook worstelingen hebt gehad. Ik geloof niet dat ik die ooit tegen je hebt gebruikt.Wilsophie schreef:
Ik ben 45 jaar getrouwd dus ik herken mij niet in een gebroken relatie. Dat kan toch?
Ik herken het ook niet om iemand iets betaald te zetten. Maar misschien ben ik wat ouder dan jij en heb ik mijn lesje geleerd. Ik ga niet zo voor de emotie van allerlei belevenissen in het subforum "Bijbelstudie", ik denk dat dat thuis hoort in het forum waar ik gebannen ben.
Ik ga ook mijn "worstelingen" niet ventileren op een forum. Dat heb ik afgeleerd.
Vroeg of laat gebruikt men het tegen je. Dat vertrouwen is tamelijk geschonden en ik heb er ook geen behoefte aan.
En als je dat niet doet ben je een ijskonijn of te kil... dat is dan maar zo.
Ik heb een post neergezet over de landman en zelfs een lied over het kneden van de Pottenbakker, maar men gaat hier niet in op elkaars post, maar draait zijn eigen riedel af.
Ik vind dat geen vorm van communiceren over een bepaald Bijbelboek.
Weer een illusie armer en een ervaring rijker.
Ik vind het prima als het onderwerp weer teruggaat naar Matteüs. Daar was het ook van afgeleid. Matteüs heeft zijn worstelingen aan Jezus gegeven. Zo kon de Pottenbakker er een bruikbaar vat van maken. Dat leek Gaitema ook de beste weg. Als we dat van Matteüs leren heeft deze bespreking zin. Jouw worstelingen op het forum zijn ook op de beste plaats in handen van de Pottenbakker.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
De muziek was ook niet mijn keuze, ik weet dat de man op een nare manier aan zijn eind is gekomen in Amerika. Maar het ging mij om de tekst van het lied wat ik citeerde. En verder ben ik het met je eens. Jij hebt niets tegen mij gebruikt maar helaas, jij en ik zijn niet 'het forum" dus ik houd het wat breder en het ging uiteindelijk om het scherpen van een steen , dus van ruwe steen tot diamant. Dat was een mooi beeld binnen het kader van het onderwerp. Laten we dat vast houden.
-
Jammer dat het lied wat in de Joh. de Heer bundel staat over De Landman jou niet aansprak. Ik leerde het al jaren geleden van mijn ouders en Ik vind het terug in de Bijbel waar het gaat over de landman en ook over de pottenbakker, maar als jou dat niet aanspreekt...het zij zo...Martine schreef:Adinomis verwijst ernaar hierboven en Sanne en ik gaan er op in.Wilsophie schreef:Ik heb een post neergezet over de landman en zelfs een lied over het kneden van de Pottenbakker, maar men gaat hier niet in op elkaars post, maar draait zijn eigen riedel af.
Nee, niet op het gedicht dat jij neerzette, omdat het me niet aansprak.
Maar dus wel op de pottenbakker...
Er staan waarheden in, al heb ik een paar coupletten hier in overleg met mijn man niet geplaatst, daar kon ik mij niet in vinden, dus ik doe het zeer overwogen en zeker niet impulsief.
Weet je Martine, ik kan me niet voorstellen dat een lied gebaseerd op de Bijbel jou niet aanspreekt, maar dat je mij wilt raken door te zeggen dat het je niet aanspreekt. Zie ik dat verkeerd? Er zijn hier zoveel forummers die alleen maar op personen gericht zijn en niet op de inhoud. Wees er maar eerlijk in. Geen probleem.
-
De tranen schieten me in de ogen.Wilsophie schreef:Weet je Martine, ik kan me niet voorstellen dat een lied gebaseerd op de Bijbel jou niet aanspreekt, maar dat je mij wilt raken door te zeggen dat het je niet aanspreekt. Zie ik dat verkeerd? Er zijn hier zoveel forummers die alleen maar op personen gericht zijn en niet op de inhoud. Wees er maar eerlijk in. Geen probleem.
Wat heb jij in vredesnaam tegen mij dat je zo negatief reageert en kunt reageren op wat ik schrijf?
Het gedicht spreekt mij niet aan - Bijbels of niet. Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met jou negatief te raken.
Je maakt soms onverholen, soms tussen de regels door, duidelijk dat je puur moet reageren op wat in de Bijbelteksten staat en dat er geen ervaringen mogen klinken uit het leven. Ik kan dat niet. Ik ben gevormd door het leven, zoals ook mijn gedachten zijn gevormd door het leven.
Als ik doe wat jij aangeeft, verloochen ik mijzelf. Dat weiger ik, want dat heb ik bijna mijn hele leven gedaan.
-
@Wilsophie
Ik vind het een mooi lied, vooral de laatste zinnen: "Maak mij een vat geheel naar Uw wil" ; Maak door gena mij rustig en stil".
Als ik denk aan wat de apostel Paulus zegt over een vat in 2 Kor. 4:7 waar staat: "Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, opdat de uitnemendheid der kracht zij Godes en niet uit ons".
En dan in vers 1 van Hoofdstuk 5: "Want wij weten dat, zo ons aardse huis dezes tabernakel [ of tent= ons lichaam] gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen".
Vers 7 zegt dan ook: "Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen".
Ik vind het een mooi lied, vooral de laatste zinnen: "Maak mij een vat geheel naar Uw wil" ; Maak door gena mij rustig en stil".
Als ik denk aan wat de apostel Paulus zegt over een vat in 2 Kor. 4:7 waar staat: "Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, opdat de uitnemendheid der kracht zij Godes en niet uit ons".
En dan in vers 1 van Hoofdstuk 5: "Want wij weten dat, zo ons aardse huis dezes tabernakel [ of tent= ons lichaam] gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen".
Vers 7 zegt dan ook: "Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen".
-
Ik had graag muzikaal een mooiere versie opgezocht, ik ken het lied uit de bundel van de Baptisten: "lofzangen en gebeden", ooit vroeger geleerd, maar nadien nooit meer gevonden. Ik ben jaren opgegroeid in de beweging van de Baptisten en het zendingswerk "De Middernachtsroep" en als kind sla je veel op.
Overigens is het lied van de Landman uit de J.d. Heer bundel ook heel oud. Ik denk niet dat het nog gezongen wordt.
Ik ken het van de tijd dat mijn moeder dat in de kerk zong. Zij is nu 89. Die liederen blijven je bij.
Overigens is het lied van de Landman uit de J.d. Heer bundel ook heel oud. Ik denk niet dat het nog gezongen wordt.
Ik ken het van de tijd dat mijn moeder dat in de kerk zong. Zij is nu 89. Die liederen blijven je bij.
-
@Martine ,wat betekent "onverholen? " Mijn man is leraar Nederlands en kon het mij niet uitleggen.
-
Ja, bij mij ook. Mijn moeders "lievelingslied" was "Veilig in Jezus armen" en dat heb ik ook mogen zingen bij haar uitvaartdienst. Vond dat wel moeilijk om zonder tranen te zingen voor 500 mensen in de gemeente waar mijn moeder deel van uitmaakte.Wilsophie schreef:Ik had graag muzikaal een mooiere versie opgezocht, ik ken het lied uit de bundel van de Baptisten: "lofzangen en gebeden", ooit vroeger geleerd, maar nadien nooit meer gevonden. Ik ben jaren opgegroeid in de beweging van de Baptisten en het zendingswerk "De Middernachtsroep" en als kind sla je veel op.
Het staat trouwens ook op mijn CD.
-
openlijk - zonder poging het te verhullen = verbergenWilsophie schreef:@Martine ,wat betekent "onverholen? " Mijn man is leraar Nederlands en kon het mij niet uitleggen.
-
- Man/Vrouw: M
Inderdaad. Lijden is eigenlijk HET middel waardoor God ons vormt. Niets vormt een mens zoals lijden dat kan doen. Zullen veel mensen niet leuk vinden, maar het is toch echt zo, geloof ik. En bemerk ik.Martine schreef: Paulus klaagt dat hij voortdurend te worstelen heeft met 'een doorn in het vlees', voor gelovige mensen is het dus heel goed mogelijk dat er af en toe dingen zijn die je doen worstelen.
Serieus...? Zelfs ik ken het woord. Onverholen betekent openlijk, onverbloemd, en geeft vaak aan dat wat gezegd is niet echt heel positief is.Wilsophie schreef:@Martine ,wat betekent "onverholen? " Mijn man is leraar Nederlands en kon het mij niet uitleggen.
Dit is een onderschrift.
-
Bijzonder... een leraar Nederlands zonder woordenboeken of kennis van Nederlandse literatuur.
Of bedoel je met 'niet kunnen uitleggen,' een gebrek aan didactische vaardigheden?
Of bedoel je met 'niet kunnen uitleggen,' een gebrek aan didactische vaardigheden?
-
Het laatste gedeelte van de tekst die Gaitema heeft geplaatst is een uitspraak van Jezus:
Als we nu allemaal eens voor onszelf (en niet voor andere forummers) gaan bepalen onder welke categorie we vallen......
Is Jezus voor jou gekomen?Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Als we nu allemaal eens voor onszelf (en niet voor andere forummers) gaan bepalen onder welke categorie we vallen......
-
\Loyola schreef:Bijzonder... een leraar Nederlands zonder woordenboeken of kennis van Nederlandse literatuur.
zucht....
-
Zendingsdrang en bekeringsdrang wordt op dit forum niet op prijs gesteld.Adinomis schreef:Het laatste gedeelte van de tekst die Gaitema heeft geplaatst is een uitspraak van Jezus:
Is Jezus voor jou gekomen?Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Maar ik was een zondaar en dat ben ik nog, maar door Christus op grond van geloof gerechtvaardigd evenals Abraham en alle andere geloofshelden van Hebr. 11
-
Het punt is dat de Bijbel zegt dat er niemand rechtvaardig is, zelfs niet EEN. Ik ben uitsluitend gerechtvaardigd door het geloof van Christus Jezus, en Hij rekent mijn zonde[n] niet toe.Wilsophie schreef:Zendingsdrang en bekeringsdrang wordt op dit forum niet op prijs gesteld.Adinomis schreef:Het laatste gedeelte van de tekst die Gaitema heeft geplaatst is een uitspraak van Jezus:
Maar ik was een zondaar en dat ben ik nog, maar door Christus op grond van geloof gerechtvaardigd evenals Abraham en alle andere geloofshelden van Hebr. 11
-
Amen.ineke-kitty schreef: de Bijbel zegt dat er niemand rechtvaardig is, zelfs niet EEN. Ik ben uitsluitend gerechtvaardigd door het geloof van Christus Jezus, en Hij rekent mijn zonde[n] niet toe.
Dit is een onderschrift.
-
Ja, zo zijn we allemaal zondaars die Jezus nodig hebben. Aan wie zich overgeeft aan Jezus wordt de rechtvaardigheid van Jezus toegerekend.
Niets van onszelf, alleen maar genade. Als God naar ons kijkt ziet Hij Jezus in ons. Alleen dan zijn we aanvaardbaar voor God.
Bekleed met Christus. De mantel der gerechtigheid. Niets om trots op te zijn, alles om Hem dankbaar voor te zijn. Er is een hoge prijs voor betaald.
Niets van onszelf, alleen maar genade. Als God naar ons kijkt ziet Hij Jezus in ons. Alleen dan zijn we aanvaardbaar voor God.
Bekleed met Christus. De mantel der gerechtigheid. Niets om trots op te zijn, alles om Hem dankbaar voor te zijn. Er is een hoge prijs voor betaald.
-
Dankbaarheid is zeker wat in mij opkomt als ik dit lees. God ziet ons aan in Christus.Adinomis schreef:Ja, zo zijn we allemaal zondaars die Jezus nodig hebben. Aan wie zich overgeeft aan Jezus wordt de rechtvaardigheid van Jezus toegerekend.
-
Inderdaad ziet God ons aan in Christus, en daarom is er voor mij geen enkele reden om ook maar met iets te worstelen in mijn leven. Waarmee zou ik moeten worstelen? Dat er een bepaalde "strijd" gevoerd wordt in de hemelse gewesten staat vast, maar wij zouden niet strijden of "worstelen" tegen vlees en bloed" zegt de apostel, en hebben we niet voor niets onze wapenrusting ter beschikking gekregen. Die zal je echter wel aan moeten doen, want anders loopt je grote kans dat je gewond raakt door de vurige pijlen van Gods tegenstander.Wilsophie schreef:Dankbaarheid is zeker wat in mij opkomt als ik dit lees. God ziet ons aan in Christus.Adinomis schreef:Ja, zo zijn we allemaal zondaars die Jezus nodig hebben. Aan wie zich overgeeft aan Jezus wordt de rechtvaardigheid van Jezus toegerekend.