De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: De Judas-brief

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:De volgende kerkscheuring dient zich weer aan.
Wanneer mensen zich werkelijk aan de bijbelse normen en waarden wilden houden, dan was er een eenheid.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Het kan niet worden ontkend dat deze negatieve voorbeelden nu tot in onze generatie zijn doorgedrongen en nog nooit zo massaal aanwezig zijn geweest. Daardoor weten we in welke fase van de eindtijd we ons bevinden.
Onze maatschappij kenmerkt zich door een naam-christendom dat de Bijbel steeds meer afwijst en niet meer wil weten van een consequent volgen van Jezus.
Het volk Israel in de woestijn dient ons daarbij als voorbeeld.
De ene na de andere demonische golf rolt over onze samenleving. Men strekt zich uit naar het buitenaardse, het bovennatuurlijke, maar nauwelijks nog naar Hem die vanuit de hemel naar de aarde kwam om ons te redden.
Vergelijkbare gebeurtenissen vonden plaats in de dagen van Noach.
We leven in een "van-God-weg-Christendom" [ net als Kain].
Een vals, verleidelijk "profetendom", met meer zakelijke dan Bijbelse principes, dringt steeds meer door tot de gemeenten.
Andersoortige erediensten, waarbij men ingaat tegen Gods Woord, en waarbij tolerantie en vermenging steeds meer de overhand krijgen.
Het handelen van Korach dient hiervoor als model.
Al deze voorbeelden samen geven een beeld van een hoofdstuk in de geschiedenis van de mensheid.
De door God opgenomen Henoch wordt hier - niet toevallig als zevende - als positief voorbeeld genoemd.
1 Tim 4:1 De Geest zegt uitdrukkelijk, dat in de eindtijd sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij gehoor geven aan dwaalgeesten en demonische leringen.

Gen 5:34 Henoch leefde in nauwe verbondenheid met God; aan zijn leven kwam een einde doordat God hem wegnam.

Sommigen trekken de verkeerde conclusie, dat God hem in de hemel op nam.

Joh. 3:13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de zoon des mensen.

Alleen degenen die met de Hg zijn gezalfd krijgen een geestelijk lichaam en worden de kleine kudde genoemd.
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Bericht door ineke-kitty »

Wat Henoch betreft staat er in Hebr. 11:5: " Door het geloof is Henoch weggenomen zodat hij de dood niet zag, en hij werd niet meer gevonden, want God had hem weggenomen".

Sommigen trekken inderdaad daaruit de conclusie dat God hem in de hemel opnam, maar dat staat er niet bij.
Wat er wel staat is dat hij de dood niet gezien heeft, d.w.z. hij is niet gestorven.
Ik verwijs in dit verband ook naar Genesis 5:24 waar staat: "En Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen".
Hier staat het woordje "opgenomen" i.p.v. "weggenomen" .

Ik geloof persoonlijk dat Henoch 1 van de 2 profeten , dan wel getuigen is in Openbaring 11, en na de voleinding van hun getuigenis in de periode van 3 1/2 jaar als zij zullen getuigen/profeteren in Jeruzalem, gedood zullen worden, en na 3 1/2 dag weer levend worden en opvaren naar de hemel, [ Openb. 11:11,12] en hun vijanden dat zelfs zullen zien.

Dat Henoch is opgenomen, suggereert op zijn minst dat hij
1. niet dood is ;
2. nog een taak te vervullen heeft hier op aarde tijdens de 70e week van Daniel.

Voor de goede orde wil ik er nog wel bijzeggen dat Mozes, gezien de tekenen die deze twee getuigen zullen doen, meer voor de hand ligt, dan Henoch. [ Openbaring 11:6].

Verder ga ik niet uitweiden over deze gebeurtenis, omdat het niet direct aan de orde is, hoewel ik geloof dat Henoch een beeld is van de opname van de Gemeente, voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
Henoch werd dan ook "weggenomen" voordat de vloed ten tijde van Noach over de aarde kwam als Gods oordeel over de goddeloze mensen.
Ik geloof ook dat Henoch de Gemeente symboliseert die van de dood in het leven is overgegaan en de belofte van de opname bezit.
Later zal ik nog meer ingaan op de boodschap die Henoch bracht.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Wat Henoch betreft staat er in Hebr. 11:5: " Door het geloof is Henoch weggenomen zodat hij de dood niet zag, en hij werd niet meer gevonden, want God had hem weggenomen".

Sommigen trekken inderdaad daaruit de conclusie dat God hem in de hemel opnam, maar dat staat er niet bij.
Wat er wel staat is dat hij de dood niet gezien heeft, d.w.z. hij is niet gestorven.
Ik verwijs in dit verband ook naar Genesis 5:24 waar staat: "En Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen".
Hier staat het woordje "opgenomen" i.p.v. "weggenomen" . .
Het probleem met vertalen is, dat men vaak zo vertaalt als “men” het graag ziet, in overeenstemming met de visie van de “kerk”.

Dat hij niet gestorven is, staat er niet. Bij opgenomen heeft men ”op” er aan toegevoegd , om zo de suggestie te wekken dat hij naar de hemel is gegaan.

Dat is goed te zien bij Engelse vertalingen van Hebr 11:5.

New International Version

By faith Enoch was taken from this life, so that he did not experience death: "He could not be found, because God had taken him away." For before he was taken, he was commended as one who pleased God.

English Standard Version

By faith Enoch was taken up so that he should not see death, and he was not found, because God had taken him. Now before he was taken he was commended as having pleased God.

Aramaic Bible in Plain English

By faith, Enoch was transported away and he did not taste death, neither was he found, because God transported him away; for before he was to transport him, there was this testimony concerning him: “He pleased God.”
ineke-kitty schreef:Ik geloof persoonlijk dat Henoch 1 van de 2 profeten , dan wel getuigen is in Openbaring 11, en na de voleinding van hun getuigenis in de periode van 3 1/2 jaar als zij zullen getuigen/profeteren in Jeruzalem, gedood zullen worden, en na 3 1/2 dag weer levend worden en opvaren naar de hemel, [ Openb. 11:11,12] en hun vijanden dat zelfs zullen zien.

Dat Henoch is opgenomen, suggereert op zijn minst dat hij
1. niet dood is ;
2. nog een taak te vervullen heeft hier op aarde tijdens de 70e week van Daniel.

Voor de goede orde wil ik er nog wel bijzeggen dat Mozes, gezien de tekenen die deze twee getuigen zullen doen, meer voor de hand ligt, dan Henoch. [ Openbaring 11:6].
Verder ga ik niet uitweiden over deze gebeurtenis, omdat het niet direct aan de orde is, hoewel ik geloof dat Henoch een beeld is van de opname van de Gemeente, voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.
Henoch werd dan ook "weggenomen" voordat de vloed ten tijde van Noach over de aarde kwam als Gods oordeel over de goddeloze mensen.
Ik geloof ook dat Henoch de Gemeente symboliseert die van de dood in het leven is overgegaan en de belofte van de opname bezit.
Later zal ik nog meer ingaan op de boodschap die Henoch bracht.
Men wil naar de hemel, dus vertaalt men zo, dat men naar de hemel gaat.

Men negeert, ontkent, de straf van A&E. Wanneer zij geluisterd hadden, waren zij NIET gestorven.

Aangezien niemand Gods oorspronkelijke voornemen kan tegenhouden, anticipeerde God onmiddellijk door een wettelijke tegenmaatregel te introduceren, waarvoor Jezus zich vrijwillig aanbood.
Op die manier wordt Gods voornemen na zijn ingrijpen hersteld. Vandaar ook dat er staat: “de dood zal er niet meer zijn”. (Openbaring 21:1-4).

Wanneer een aanduiding niet past, maak men het symbolisch of andersom.

Degenen die naar de hemel gaan zijn leden van de kleine kudde, zij zijn met de Hg gezalfd, waardoor zij goed weten wat zij in de hemel gaan doen.

Degene die op aarde Gods ingrijpen overleven, zij hebben Gods goedkeuring verworven, blijven gewoon op aarde, onderleiding van de hemelse regering. Daarna komen de aardse opstandingen tijdens de 1000 jaar. Degenen die zich aan de theocratische regering willen onderwerpen is het een opstanding des levens. Voor de anderen zal het een opstanding des oordeels zijn. (Jo 5:25-29).

In het algemeen kan men niet onderscheiden dat wanneer Paulus in de wij vorm spreekt, hij het over medegezalfden heeft.
ineke-kitty

het spijt me zeer Alpha, maar ik ben het niet eens met de leer van de JHG.

Henoch werpt een hoopgevend licht op de Gemeente.
Naast Noach is hij de enige die in het zgn. "hoofdstuk van de dood" [ Genesis 5] als man van het leven wordt beschreven:
* Zo waren al de dagen van Adam .... 930 jaar; en..... hij stierf... [vers 5]
* Zo waren al de dagen van Seth 912 jaar; en.... hij stierf... [vers 8]
* Zo waren al de dagen van Enos 905 jaar;....en hij stierf...[vers 11]\
* Zo waren al de dagen van Kenan 910 jaar;... en hij stierf [vers 14]
* Zo waren al de dagen van Mahalaleel 895 jaar;.... en hij stierf [vers 17]
* Zo waren al de dagen van Jered 962 jaar;... en hij stierf [vers 20]
* Zo waren al de dagen van Methusalah 969 jaar;... en hij stierf [vers 27]
* Zo waren al de dagen van Lamech 777 jaar;... en hij stierf [vers 31]

En... Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen [vers 24].
Henoch is dus niet gestorven, want hij heeft de dood niet gezien heb ik al uit Hebr. 11:5 aangetoond.
ineke-kitty

@Alpha

Als Paulus in de wij vorm spreekt heeft hij het over de Gemeente, namelijk het Lichaam van Christus , en niet over mensen die tot geloof komen in de 1000 jaar als de satan gebonden zal zijn.
Zij hebben een aardse bestemming.
Ik geloof dat God een apart plan met Israel, de Gemeente en de volkeren heeft, maar ook dat is hier niet het thema.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:het spijt me zeer Alpha, maar ik ben het niet eens met de leer van de JHG.

Henoch werpt een hoopgevend licht op de Gemeente.
Naast Noach is hij de enige die in het zgn. "hoofdstuk van de dood" [ Genesis 5] als man van het leven wordt beschreven:
* Zo waren al de dagen van Adam .... 930 jaar; en..... hij stierf... [vers 5]
* Zo waren al de dagen van Seth 912 jaar; en.... hij stierf... [vers 8]
* Zo waren al de dagen van Enos 905 jaar;....en hij stierf...[vers 11]\
* Zo waren al de dagen van Kenan 910 jaar;... en hij stierf [vers 14]
* Zo waren al de dagen van Mahalaleel 895 jaar;.... en hij stierf [vers 17]
* Zo waren al de dagen van Jered 962 jaar;... en hij stierf [vers 20]
* Zo waren al de dagen van Methusalah 969 jaar;... en hij stierf [vers 27]
* Zo waren al de dagen van Lamech 777 jaar;... en hij stierf [vers 31]

En... Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen [vers 24].
Henoch is dus niet gestorven, want hij heeft de dood niet gezien heb ik al uit Hebr. 11:5 aangetoond.
Bedankt voor je reactie.
Je bent het dus niet eens met de Bijbelse leer?

Geloof je dan Satan die zegt: "gij zult beslist niet sterven"?
Later maakte hij er trouwens een onsterfelijke ziel van.

Toch zei Jezus dat Lazarus gestorven was, terwijl hij eerst zei dat hij "sliep".
Jezus verrichtte meerdere aardse opstandingen, waarmee hij liet zien dat hij "meester over de dood" was.
Wanneer mensen NA hun dood na de hemel zouden gaan, zou het erg wreed van Jezus zijn geweest om hen terug te halen.

Zou Jezus dan gelogen hebben, toen hij zei: "Joh 3:13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de zoon des mensen"?.

Wat zou er gebeurd zijn, wanneer Apollos het niet eens was met Priskilla en Aquila.

Hand 18:26 Met vrijmoedigheid begon hij in de synagoge op te treden. Maar toen Priscilla en Aquila hem hoorden, namen zij hem tot zich en legden hem den weg tot God nauwkeuriger uit.

Hij had dan nooit kunnen aantonen dat de traditionele joden er naast zaten. De joden houden zich nog steeds aan hun eigen traditie vast.

Voor mij is datgene wat de bijbel werkelijk leert van belang. Ik ga niet af op menselijk redeneringen of van "wishfull thinking".

Gen 5:
24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.

24 En dewijl hij met God wandelde, nam God hem weg en hij werd niet meer gezien.

24 Henoch leefde in nauwe verbondenheid met God; aan zijn leven kwam een einde doordat God hem wegnam.

24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.

24 En He̱noch bleef met de ware God wandelen. Toen was hij niet meer, want God nam hem weg.

Soms vertaalt men zo, dat de indruk gewekt wordt, dat Henoch naar de hemel overgebracht werd, maar dat is in contradictie met Jezus uitspraak.

Je kan dus nergens in de bijbel lezen, dat Henoch naar de hemel ging.

Dat is een menselijke toevoeging, zoals o.a. deze:

"en hij was niet meer",
Dit wordt verklaard, dat hij is weggenomen en overgezet in het eeuwige leven.

Deze is ook wel interessant:
24 opnam: Henoch wordt op een geheimzinnige wijze ‘weggenomen’, zoals later Elia (2 K 2,11, vgl. Ps 49,16; 73,24; Sir 44,16; 49,14).

Ook Elia werd NIET in de hemel opgenomen. Jaren later schreef hij een brief aan koning Joram. (2Kr 21:12-15).

Waar is Henoch dan? De hemel kan dus niet volgens Jezus.
Ook niet in een graf, immers hij was niet meer.
De "onderwereld"?

Interessant om daar eens diep over na te denken?
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:@Alpha

Als Paulus in de wij vorm spreekt heeft hij het over de Gemeente, namelijk het Lichaam van Christus , en niet over mensen die tot geloof komen in de 1000 jaar als de satan gebonden zal zijn.
Zij hebben een aardse bestemming.
Ik geloof dat God een apart plan met Israel, de Gemeente en de volkeren heeft, maar ook dat is hier niet het thema.
Het ligt ietsje genuanceerder.

De eerste eeuwse gemeente bestond uit gezalfde leden.

De meeste joden hadden geen interesse is Jezus als Messias. Zij verwierpen hem massaal.

Het was een exclusief voorrecht voor de joden om als mederegeerders van Jezus te mogen dienen.
Zij wilden niet, waarna dit voorrecht voor bekeerde heidenen werd geopend. (Matth. 21:43)
Cornelius was de eerste. (Hand. 10:44-48).

Israël heeft massaal God verworpen. Hun daden laten dat ook zien. Ze hebben alleen vertrouwen in hun eigen kracht en op die van de Vs. Ze zijn net als de natiën verworden. Deze natiën worden in armageddon vernietigd. (Opb. 17:12-14; Opb 19:11-21).

De Bijbel heeft het verder over de grote schare. Zij overleven ook Armageddon en blijven leven op aarde. Daarna komen de opstandingen uit de dood.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:Israël heeft massaal God verworpen. Hun daden laten dat ook zien. Ze hebben alleen vertrouwen in hun eigen kracht en op die van de Vs. Ze zijn net als de natiën verworden. Deze natiën worden in armageddon vernietigd. (Opb. 17:12-14; Opb 19:11-21).
Bijbels gezien zijn ze niet net als de natiën verworden . Israël is nog steeds De olijfboom en christenen zijn op die boom geënt.

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid * van de olijfboom,
ROMEINEN 11

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wajehie schreef:
Alpha schreef:Israël heeft massaal God verworpen. Hun daden laten dat ook zien. Ze hebben alleen vertrouwen in hun eigen kracht en op die van de Vs. Ze zijn net als de natiën verworden. Deze natiën worden in armageddon vernietigd. (Opb. 17:12-14; Opb 19:11-21).
Bijbels gezien zijn ze niet net als de natiën verworden . Israël is nog steeds De olijfboom en christenen zijn op die boom geënt.

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid * van de olijfboom,
ROMEINEN 11

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

Dus ik ben geënt op een volk dat verblind is? En wat of wie bedoel je met "Israël?
En ben ik als Christen geént op de edele olijf of op de wilde olijf en wie zijn de afgesneden takken? Is dit de boom uit Jeremia 11? En uit Psalm 52.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:

ROMEINEN 11

Ik ken die redenatie wel.

Ook hier mis je nuances. Gods gunst is van de natie Israël overgegaan naar het geestelijke Israël, dat met de Hg werd gezalfd.
De takken van de wilde olijf boom, zijn bekeerde heidenen, zoals Cornelius.

De christenen die zijn goedgekeurd overleven armageddon, zijn worden de grote schare genoemd.
Dat zullen er relatief weinig zijn. Immers :„ De gehele wereld ligt in de macht van den boze (goddeloze)” (1 Joh. 5:19;1 Petrus 5:8; Openb. 12:12.)

Mt 7:
[13] Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
[14] Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Om gered te worden dien je aktie te ondernemen, vergelijkbaar met de vlucht uit Jeruzalem in de eerste eeuw. (Matth. 24:15, 16)

Openbaring geeft een gelijksoortige waarschuwing. (Openb. 18:4). Het gaat daar over Babylon de grote, die verlaten moet worden. Het is een afspiegeling van het oude Babylon van Nimrod. Zijn gebruiken zijn overgenomen.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Wilsophie schreef:Dus ik ben geënt op een volk dat verblind is? En wat of wie bedoel je met "Israël?n
En ben ik als Christen geént op de edele olijf of op de wilde olijf en wie zijn de afgesneden takken? Is dit de boom uit Jeremia 11? En uit Psalm 52.
Zo te lezen is niemand is geënt op een volk wat blind is. Paulus spreekt hier tegen de heidenen. De heidenen zijn de takken van de wilde olijfboom die geënt zijn op de tamme olijfboom. De wortel is heilig en enige van die takken zijn door ongeloof afgerukt. En het zou ook wel eens de olijfboom in genesis 8 kunnen zijn waarbij wateren letterlijk voor water maar figuurlijk voor volkeren staat.
Hier in ROMEINEN 11 staat het al maar ook in HANDELINGEN 15 kan men lezen dat de hut van David weer opgebouwd zal worden.
ROMEINEN 11
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid * van de olijfboom,18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.

HANDELINGEN 15
13 En toen zij zwegen, antwoordde Jakobus: Mannenbroeders, luister naar mij.
14 Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen.
15 En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat:
16 Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten,
17 opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Is de vervallen hut van David opgebouwd?
Ik meende dat dat gepaard gaat met het Koningschap van de Zoon van David in Jeruzalem. Is de troon daar dan al gevestigd?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Is de vervallen hut van David opgebouwd?
Ik meende dat dat gepaard gaat met het Koningschap van de Zoon van David in Jeruzalem. Is de troon daar dan al gevestigd?
De vervallen hut van David is nog niet opgebouwd. Maar om het koningschap van David te herstellen, zal eerst het uitverkoren volk weer in het beloofde land moeten zijn.
Hieraan vooraf gaat de vorming van een volk uit de heidenen en dan daarna....... wordt die vervallen hut hersteld. Amos 9:11-12 en Hand, 15:16.
Israël is tijdelijk en gedeeltelijk verhard totdat de volheid van de gelovigen uit de heidenen bereikt is, die geënt is op de wortel: het nieuwe verbond dat met Israël gesloten is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Alpha

Bericht door Alpha »

Openbaring 21: . [2] Ik zag de heilige stad, het nieuwe* Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid.
[3] Toen hoorde ik een luide stem, die vanaf de troon riep: ‘zie de tent van God is bij de mensen! Hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volk zijn, en Hij zal hun God zijn.
[4] Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen, en de dood zal niet meer bestaan; geen rouw, geen geween, geen smart zal er zijn, want al het oude is voorbij.’

De hemelse regering (Jezus en de kleine kudde) gaat over de aarde regeren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Adinomis schreef:
De vervallen hut van David is nog niet opgebouwd. Maar om het koningschap van David te herstellen, zal eerst het uitverkoren volk weer in het beloofde land moeten zijn.
Hieraan vooraf gaat de vorming van een volk uit de heidenen en dan daarna....... wordt die vervallen hut hersteld. Amos 9:11-12 en Hand 15:16.
Israël is tijdelijk en gedeeltelijk verhard totdat de volheid van de gelovigen uit de heidenen bereikt is, die geënt is op de wortel: het nieuwe verbond dat met Israël gesloten is.
Hand 15:

[13] Toen zij uitgesproken waren, nam Jakobus het woord: ‘Broeders, luister naar mij.
[14] Simeon (Petrus) heeft uiteengezet (Hand 10) hoe God zelf begonnen is zich het lot aan te trekken van de natiën,om uit hen een volk te vormen voor zijn naam.
[15] Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven:
[16] “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen,
[17] zodat de mensen die overgebleven zijn JHWH zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt JHWH, die dit van oudsher heeft aangekondigd.”

Het letterlijke Israël doet niet meer mee, zij zijn, zoals Mozes het uitdrukte: “een krom en verdraaid geslacht”. Gods zegen is naar het geestelijke Israël overgegaan, de gezalfde volgelingen van Jezus, de kleine kudde.

De Joden hebben Jezus en daarmee God verworpen. Toch is voor hen het toekomstige aardse paradijs niet gesloten. Net als de natiën kunnen zij gehoor geven aan het goede nieuws (Mt 24:14).

Maar net als bij de natiën zullen slechts weinigen daar gehoor aan geven. Ook zij kiezen voor de brede weg.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis, ik ben het met je eens en ik ben ook wel gaan inzien, gaandeweg dat het enten alles te maken heeft met een verbond. Ik blijf de 3 hoofdstukken in Romeinen lastig vinden en ook niet eenvoudig. Daarom moet je toch ook wat teruggaan in de grote en kleine profeten en dat doe je dus ook, waarvoor dank.

Paulus schrijft vanuit Korinthe aan de gemeente in Rome. (58) Deze gemeente kwam voort uit een grote Joodse gemeenschap, die daar al gevestigd was. Ze kwamen bijeen in de synagoges en onderhielden de joodse tradities. zie ook Rom 1 vers 13-25.
God verzamelt Zich vanuit Jood en heiden een volk dat leefde in de geloofsbeloften van Abraham.
Jeremia 11 heeft het al over een bladerrijke olijfboom met welgevormde vruchten en deze boom staat voor het Israël waarmee God het verbond heeft gesloten waar vers 1-5 nog eens over spreekt, de mannen van Juda en de inwoners van Jeruzalem. En vervloekt is de man die niet luistert naar de woorden van dit verbond dat Ik uw vaderen geboden heb enz....".
Dat gaat over het verbond met het tweestammenrijk dat toen nog over was en deze olijfboom zal niet altijd welgevormd en groen blijven voor de Heere. Het vuur als een metafoor van oordeel wordt erbij gehaald, en Juda luisterde niet en werd door God geoordeeld, de takken zullen worden afgebroken en ze zullen het huis ( eretz) worden uitgezet en een tronk blijft slechts over. Een profetie die zich afspeelde na de periode in Handelingen beschreven en of dat hoofdstuk 2 of 28 is laat ik even buiten beschouwing. De tempel wordt verwoest in het jaar 70 als ik het goed heb en ook in Psalm 52 zegt David in vers 10 dag hij een bladerrijke olijfboom zal zijn.
Wat verwijst naar het koningschap. De orthodoxe joden hebben dat goed begrepen en hebben in de Menorah aan beide zijden een olijftak.
Menorah, (amandelboom) voor het priesterschap en de olijftakken voor het Koningschap. Zij zouden immers een volk van priesters en koningen zijn?

Paulus is zich ervan bewust dat Israël een unieke plaats heeft in Gods heilsplan en ik geloof dat met heel mijn hart.
De Jood heeft veel voor, immers hun waren de woorden Gods toebetrouwd en voor hen geldt immers de aanneming tot kinderen. Ik moet altijd aan het Joodse volk denken als ik de tekst lees dat God hen macht ( recht) heeft gegeven om kinderen Gods genaamd te worden.

Kortom de edele Olijfboom is Gods eigen boom maar let op de takken die worden afgebroken, dat spreekt toch over ongeloof?
Ik kan dat niet anders zien, dus als ik het woord ongelovigen gebruik dan duidt ik op die afgebroken takken.
Zelfs al heeft God een verbond gesloten met wie of wat dan ook, als je niet geloof dat Christus Jezus de enige weg tot behoud is, dan wordt je weggebroken. Jood of niet-Jood maakt dan niet uit. De takken van de wilde olijf staan voor de heidenen, en zij maken op zichzelf geen enkele kans om ook maar in de buurt van die edele olijf te komen.
Dan wordt de gelovige heiden losgemaakt van de wilde olijf en geënt op de edele olijf.
Echter deze laatste boom omvat niet geheel Israël zoals dat ooit door God in Zijn verbond is opgenomen, maar door dat zij niet wilde horen is er een gedeeltelijke verharding over hen gekomen.
De wortels zijn de aartsvaders.
En als we Openb. 22 vers 16 lezen dan is de Here Jezus het zaad van David en óók de wortel dan dus maakt Hij deel uit van de wortel van de edele olijfboom.
En dus leid ik af dat alleen de takken die gevoed worden door het Woord dus.. door Christus Zelf deel uitmaken van de edele olijf.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Paulus is zich ervan bewust dat Israël een unieke plaats heeft in Gods heilsplan en ik geloof dat met heel mijn hart.
De Jood heeft veel voor, immers hun waren de woorden Gods toevertrouwd en voor hen geldt immers de aanneming tot kinderen. Ik moet altijd aan het Joodse volk denken als ik de tekst lees dat God hen macht ( recht) heeft gegeven om kinderen Gods genaamd te worden.

Kortom de edele Olijfboom is Gods eigen boom maar let op de takken die worden afgebroken, dat spreekt toch over ongeloof?
Ik kan dat niet anders zien, dus als ik het woord ongelovigen gebruik dan duidt ik op die afgebroken takken.
Mee eens. In Rom. 11:19 staat dat de Israëlieten uit ongeloof zijn weggebroken. Als ze tot geloof komen kunnen ze opnieuw op hun eigen boom geënt worden.
Toch blijft hun uitverkiezing onveranderd. Door die verkiezing zijn ze geliefden om de vaderen wil staat er in vers 28 en dat terwijl ze om het evangelie wil vijanden zijn.
Die verblinding heeft betrekking tot hun zicht op Christus. Het is een gedeeltelijke verblinding. De verharding zal niet altijd blijven. Er is een totdat…. (zie vers 25)
Wilsophie schreef:
En als we Openb. 22 vers 16 lezen dan is de Here Jezus het zaad van David en óók de wortel dan dus maakt Hij deel uit van de wortel van de edele olijfboom.
En dus leid ik af dat alleen de takken die gevoed worden door het Woord dus.. door Christus Zelf deel uitmaken van de edele olijf.
Naar mijn mening zijn dit twee verschillende beelden van een wortel. Ik geloof dat de wortel van de olijfboom het verbond met Israël is. De vettigheid of de sapstroom van die wortel zijn de zegeningen en de beloften van het verbond.
Door Christus worden we op de olijfboom geënt.
Paulus waarschuwt ons om ons niet te beroemen: denken dat wij het weten en dat de Joden zich bij ons moeten voegen, alsof wij de wortel dragen. (vs.18)

Maar we raken behoorlijk off-topic. :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Alpha

Bericht door Alpha »

Rom 11:
[25] Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden.
[26] Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.

25 Daarom wil ik niet, broeders, dat gij onbekend zijt met dit heilsgeheim--opdat gij niet eigenwijs moogt zijn--dat de verharding over een deel van Israel gekomen is, totdat de ganse heidenwereld zal zijn toegetreden,
26 en zo zal geheel Israel gered worden. Gelijk geschreven staat: Uit Sion zal komen de redder; hij zal de goddeloosheden uit Jakob wegdoen.

25Want ik wil niet, broeders, dat GIJ onwetend zijt omtrent dit heilige geheim, opdat GIJ niet beleidvol zijt in UW eigen ogen: dat er over Israël gedeeltelijk een afstomping der zinnen is gekomen totdat het volledige aantal mensen der natiën is binnengekomen,
26 en op deze wijze zal heel Israël gered worden. Zoals er staat geschreven: „De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloze praktijken van Jakob afwenden.

Het gaat hier, nog steeds, over het geestelijke Israël.
Het letterlijke Israël zal zich nooit tot christenen bekeren. Ook zij zijn eigenwijs.

Dit is het volledige aantal: Openbaring 7:4 Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal, afkomstig uit elke stam van Israël.

Dan volgt er een opsomming van het geestelijke Israël, die duidelijk afwijkt van het letterlijke Israël.

Rom 11:
12 Indien nu hun val de rijkdom der wereld is, en hun verlies de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer, wanneer hun getal vol wordt!

Hier zie je vervolgens een visie aanpassing. Men meent dat het letterlijke Israël zich zal bekeren.

[12] Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd.

Maar ja, de christenheid wenst dat niet te accepteren, zij willen allemaal naar de hemel. Immers Satan zei toch: “gij zult beslist niet sterven”? (Openbaring 12:9, 12)
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef: Het gaat hier, nog steeds, over het geestelijke Israël.
Blijkbaar is dus een deel van het geestelijke israël ongelovig.
Maar ja, de christenheid wenst dat niet te accepteren, zij willen allemaal naar de hemel.

Het letterlijke Israël zal zich nooit tot christenen bekeren. Ook zij zijn eigenwijs.
Alsof ik de koran lees. Misschien heeft de christenheid iets van, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wat is daar tegen.

Israël moet zich ook niet tot christenen bekeren maar tot Hem die zij doorstoken hebben.
ZACHARIA 12:
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
Alpha schreef: Het gaat hier, nog steeds, over het geestelijke Israël.
Blijkbaar is dus een deel van het geestelijke Israël ongelovig.
Maar ja, de christenheid wenst dat niet te accepteren, zij willen allemaal naar de hemel.

Alsof ik de koran lees. Misschien heeft de christenheid iets van, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wat is daar tegen.

Israël moet zich ook niet tot christenen bekeren maar tot Hem die zij doorstoken hebben.
ZACHARIA 12:
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
Het letterlijke Israël heeft Jezus niet als Messias aanvaard. Zij hadden zo hun eigen ideeën waaraan de Messias moest voldoen.

Gods goedkeuring is duidelijk op het geestelijke Israel overgegaan, zij werden met de HG gezalfd.
Jeruzalem werd in 70 met de grond gelijk gemaakt, waarmee een definitief einde kwam aan Gods goedkeuring. Er kwamen daarbij 1.100.000 mensen om.

Het probleem met Rom 11:25 is dat vertalers Israël als Gods volk willen zien.

Deze teksten verduidelijken het, hoop ik:
Rom 11:7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen (de kleine kudde) hebben het verkregen, en de anderen (het letterlijke Israël) zijn verhard geworden.

2Kor 3:
14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op de dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.

14 Maar hun geestelijke vermogens waren afgestompt. Want tot op de huidige dag blijft dezelfde sluier ( zie 2 Korinthiërs 4:3) bij het lezen van het oude verbond onopgetild, omdat hij door bemiddeling van Christus wordt weggedaan.

De koran vervangt, net als het boek van mormon, de Bijbel. Dat is m.i. een slechte zaak.

Het is niet aan de mens zijn eigen weg te bepalen (Jer. 10:23).
Om je te kunnen bekeren (= omkeren van de weg, die niet Gods goedkeuring heeft) heb je nauwkeurige kennis nodig. Vervolgens dien je Jezus onvoorwaardelijk als je redder te aanvaarden. De Joden erkenen Jezus niet als hun Messias, waardoor zij niet gered kunnen worden.

De natiën zullen optrekken tegen degenen die Gods goedkeuring hebben. (Openbaring 16:13-16). Dat is niet het letterlijke Israël. Zach 12 Vers 10 is één van de profetieën over Jezus dood.
ineke-kitty

We raken inderdaad behoorlijk off-topic dus ga ik verder met de inhoud van de Judasbrief

De "berichtgeving" van Judas geeft een beschrijving van de wereldsituatie op dit moment.
De volgende verzen klinken als een profetie van een geestelijke "depressie".
"Dezen zijn de schandvlekken bij uw liefdemalen, zij, die zonder schroom tezamen feesten om zichzelf te weiden; wolken, die geen water geven, daar zij door winden voortgejaagd worden, bomen, die in de late herfst geen vrucht geven; tweemaal gestorven zijn zij en ontworteld; wilde baren der zee, die hun eigen schande opschuimen; dwaalsterren. Voor hen is de donkerste duisternis voor eeuwig weggelegd" . [Judas 12,13].

Schandvlekken zijn er blijkbaar ook binnen de christenheid [ vgl. ook 2 Petrus 2:13].
Daarmee worden onbijbelse leringen of personen bedoeld, die niet door de Heilige Geest worden geleid; ze sluipen gemeenten binnen en vervuilen deze. Judas waarschuwt om het niet met hen op een akkoordje te gooien.
We moeten veelmeer strijden voor het geloof [ vgl. Judas 3].
De niet-herziene Elberfelder vertaling gebruikt voor "schandvlekken" ook het woord "klippen". Klippen zijn verraderlijke steenrotsen in het water - moeilijk te zien - en gevaarlijk voor schepen.
Het "schip dat zich gemeente noemt" wordt op haar reis voortdurend door deze klippen bedreigd.
Een christelijke gemeente kan worden ondermijnd, niet alleen door valse leringen, maar ook door beledigingen, roddel, leugens enz.

Paulus schrijft dan ook: ".... opdat gij, u daarnaar richtend, de goede strijd strijdt met geloof en met een goed geweten. Omdat sommigen dit hebben verworpen, heeft hun geloof schipbreuk geleden". [ 1 Tim. 1:19].
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wat wordt er bedoeld met "tweemaal gestorven"?
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:De koran vervangt, net als het boek van mormon, de Bijbel. Dat is m.i. een slechte zaak.

Om je te kunnen bekeren (= omkeren van de weg, die niet Gods goedkeuring heeft) heb je nauwkeurige kennis nodig. Vervolgens dien je Jezus onvoorwaardelijk als je redder te aanvaarden. De Joden erkenen Jezus niet als hun Messias, waardoor zij niet gered kunnen worden.
We dwalen af nog 1 opmerking dan. Jezus als messias aanvaarden is niet genoeg. De koran ziet Jezus ook als messias.
Wat al die andere leren wel gemeen hebben is het ontkennen dat men opnieuw geboren moet worden om het Koninkrijk binnen te kunnen gaan.
JOHANNES
3 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
4 Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Wajehie schreef:We dwalen af nog 1 opmerking dan. Jezus als messias aanvaarden is niet genoeg. De koran ziet Jezus ook als messias.
Wat al die andere leren wel gemeen hebben is het ontkennen dat men opnieuw geboren moet worden om het Koninkrijk binnen te kunnen gaan.
Opmerking:
Wat je zegt over Jezus in de Koran klopt niet.
In de islam wordt Jezus als een belangrijke profeet gezien; niet als messias.
Nulla aetas ad discendum sera