vrolijke schreef:Religie is toch meer het zoeken naar zin. Religie is toch niet het zoeken naar vrijheid.
Deze zin sluit ook wel aan bij het verhaal van Wim, dat sowieso te lang is om hier helemaal te citeren
Het antwoord is dan ook bedoeld voor beiden (en alle anderen die meelezen
)
Het topic gaat over vrijheid, dus ik wil het vooral die kant benaderen.
Wim heeft het vaak over zingeving, zelf geef ik dat aspect denk ik minder nadruk. Hoewel "heeft het leven zin" natuurlijk een prominente vraag is in religie.
Het vrijwilligerswerk dat ik op levensbeschouwelijk gebied doe, vind ik ook zeker zingevend in mijn leven.
Dat religie niét het zoeken naar vrijheid is, zou ik echter beslist niet willen stellen.
Misschien ben ik wat meer beïnvloed door de oosterse benaderingswijze.
Daar zou je de zin zoals Vrolijke hem formuleert toch zeker niet zo stellen.
Het streven naar Nirbana, de verlichting, het einde van het lijden en de eindeloze cyclus van geboorte en dood, verwijst toch veeleer naar het zoeken naar vrijheid.
De gebondenheid aan het lijden en het zoeken daar vrij van te zijn.
De zondeval in het christendom lijkt mij toch ook een vallen uit een staat van vrijheid en het beeld van een paradijs een wederkeren naar een staat van vrijheid. Waar geen gebondenheid aan de ketens van tijdelijkheid kleeft.
Kortom: een zoeken naar vrijheid lijkt mij nog steeds een belangrijke inhoud van religie voor mensen.
Ondanks dat het tegendeel prominent aanwezig is.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.