JW88 schreef:
Dus omdat Zolderworm het hier typt is het waar? Of omdat iemand zegt of claimt dat hij een bovennatuurlijke waarneming heeft gehad moet je het maar voor waar aannemen?
Ik weet niet of het waar is. Ik vind wel dat hij er op een geloofwaardige manier over schrijft, en vind het dan ook erg waarschijnlijk dat hij weet waar hij het over heeft. Om dat te beoordelen heb ik wel een heel ander referentiekader dan jij.
Kom op zeg aub! Ik mag hopen dat jij niet zo goedgelovig bent
Als ik nu zeg dat ik vandaag een varken heb zien vliegen is het dan ook waar?
Gegeven de wetmatigheden in onze materiele werkelijkheid zou dat nogal opmerkelijk zijn.
Maar wat je dus zegt is dat het heel goed zo zou kunnen zijn dat wat ik zeg met betrekking tot Zolderworm de waarheid is, waarmee je in feite zegt dat ik dus zeker wel gelijk kan hebben.
Ik heb gezegd dat je kunt denken wat je wilt. Daarmee heb ik niets gezegd over het waarheidsgehalte van wat je denkt.
Wat ik verder over jouw redenering heb gezegd is dat die eigenlijk uberhaupt geen argument is.
Dat is absoluut de reden om alle paranormale zaken over 1 kam te scheren, het is allemaal onzin en een illusie, maar jij bent blijkbaar te naïef om dat toe te geven.
Hoeveel mensen zijn er wel niet die zogenaamde waarzeggers, paranormale mensen, of mensen die met de doden konden praten geloofden op hun woord en vervolgens er achter kwamen dat ze keihard voor de gek werden gehouden, talloze! Die mensen deden het alleen maar voor macht, status, aandacht en geld.
Hier heb ik al antwoord op gegeven, JW. Dat er allerlei kwakzalvers bestaan is natuurlijk waar, maar de redenatie 'er zijn allerlei paranormale kwakzalvers, DUS iedere paragnost is automatisch een kwakzalver... sorry, maar dat is gewoon geen geldige gevolgtrekking. Ik ga dit verder niet meer herhalen.
Jij zegt: Er zijn allerlei zaken die in de wetenschap als 'merkwaardig' worden beschouwd, en waarmee niets wordt gedaan verder. Noem er dan eens 1 op? Ik wacht in spanning...
Denk bijvoorbeeld aan de parapsychologie.
Zoals ik al eerder wel eens gezegd heb, dat wetenschap nu nog geen antwoord heeft op alle vragen, wil niet zeggen dat er op alle vragen geen wetenschappelijk antwoord is, die is er wel degelijk, alleen dat antwoord moet nog worden gevonden. Alleen als mensen iets niet kunnen verklaren, dan hebben ze soms de neiging om het maar als iets ''bovennatuurlijks'' te classificeren. complete onzin natuurlijk.
Jij zegt, als de wetenschap het (nog) niet kan verklaren, is het niet werkelijk.
En zodra ze het wel kunnen verklaren, dan is het opeens werkelijkheid geworden? Dat is kortzichtig.
Verder is een wetenschappelijke verklaring ook geen ultieme werkelijkheid. Zelfs als iets wordt bewezen, kan dat bewijs later altijd weer worden verworpen. Je overvraagt de wetenschap als je die het laatste woord geeft over wat werkelijk is.
Iedereen die claimt bijvoorbeeld kabouters te zien krijgt de diagnose dat hij een bepaalde geestelijke afwijking heeft, daarin is geen uitzondering... dus je argumenten gaan niet op.
Met jou als psychiater zijn er bijzonder veel mensen met die bepaalde geestelijke afwijking blijkbaar. Nu ben jij natuurlijk ook geen psychiater.
Ik ben dus van mening dat iedereen die bovennatuurlijk zaken claimt te hebben gezien of heeft meegemaakt, of extreem naïef is, of een hele rijke fantasie heeft (en het dus met zijn geest als eigen illusie heeft gecreëerd), of een bepaalde geestelijke afwijking heeft, of een combinatie van 2 of al deze zaken.
Die mening kun je natuurlijk hebben, je geeft er alleen geen argumenten voor.
''Normale'' mensen tussen aanhalingstekens zien geen geesten of dode mensen.
Dat is je eigen definitie van wat je onder normaal wilt verstaan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)