Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Dessa
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Dessa »

De wapenrusting is niet alleen om pijlen mee te weren maar ook om in te "vechten" en dat is strijd hebben.

En al zou je niet worstelen met dingen van jezelf dan nog kan je worstelen om - ik noem maar wat - het lijden van anderen, dat alleen al kan voor mij een enorme worsteling zijn.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:
Inderdaad ziet God ons aan in Christus, en daarom is er voor mij geen enkele reden om ook maar met iets te worstelen in mijn leven. Waarmee zou ik moeten worstelen? Dat er een bepaalde "strijd" gevoerd wordt in de hemelse gewesten staat vast, maar wij zouden niet strijden of "worstelen" tegen vlees en bloed" zegt de apostel, en hebben we niet voor niets onze wapenrusting ter beschikking gekregen. Die zal je echter wel aan moeten doen, want anders loopt je grote kans dat je gewond raakt door de vurige pijlen van Gods tegenstander.
Het zou mooi zijn als je anderen die worstelen kon helpen en bemoedigen. Je kunt zelfs nog voor anderen worstelen in het gebed. (Rom.15:30). Misschien iets voor een nieuw topic? Nu maar eens terug naar het onderwerp.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Inderdaad ziet God ons aan in Christus, en daarom is er voor mij geen enkele reden om ook maar met iets te worstelen in mijn leven. Waarmee zou ik moeten worstelen? Dat er een bepaalde "strijd" gevoerd wordt in de hemelse gewesten staat vast, maar wij zouden niet strijden of "worstelen" tegen vlees en bloed" zegt de apostel, en hebben we niet voor niets onze wapenrusting ter beschikking gekregen. Die zal je echter wel aan moeten doen, want anders loopt je grote kans dat je gewond raakt door de vurige pijlen van Gods tegenstander.
Het zou mooi zijn als je anderen die worstelen kon helpen en bemoedigen. Je kunt zelfs nog voor anderen worstelen in het gebed. (Rom.15:30). Misschien iets voor een nieuw topic? Nu maar eens terug naar het onderwerp.
Nu maar eens terug naar het onderwerp? Jij bent zelf begonnen met voor wie Jezus is gekomen, en als we nu allemaal eens voor onszelf [en niet voor andere forummers] gaan bepalen onder welke categorie we vallen....

Ik spreek dan ook voor mijzelf, en wat de Bijbel zegt over de strijd die we hebben te voeren, en dat is niet tegen vlees en bloed, en daarmee ook niet tegen mijn eigen vlees en bloed, maar tegen de overheden en de machten in de lucht, en dat we daarvoor een wapenrusting hebben gekregen. Jij weet helemaal niet of ik anderen help of bemoedig, of voor hen bid. Echter hoef ik niet voor een ander te worstelen, wel hulp bieden waar ik kan. Ik ben jarenlang pastoraal werker geweest, dus weet echt wel hoe dat in zijn werk gaat.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Martine schreef:
Wilsophie schreef:Weet je Martine, ik kan me niet voorstellen dat een lied gebaseerd op de Bijbel jou niet aanspreekt, maar dat je mij wilt raken door te zeggen dat het je niet aanspreekt. Zie ik dat verkeerd? Er zijn hier zoveel forummers die alleen maar op personen gericht zijn en niet op de inhoud. Wees er maar eerlijk in. Geen probleem.
De tranen schieten me in de ogen.
Wat heb jij in vredesnaam tegen mij dat je zo negatief reageert en kunt reageren op wat ik schrijf?
Het gedicht spreekt mij niet aan - Bijbels of niet. Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met jou negatief te raken.
Je maakt soms onverholen, soms tussen de regels door, duidelijk dat je puur moet reageren op wat in de Bijbelteksten staat en dat er geen ervaringen mogen klinken uit het leven. Ik kan dat niet. Ik ben gevormd door het leven, zoals ook mijn gedachten zijn gevormd door het leven.
Als ik doe wat jij aangeeft, verloochen ik mijzelf. Dat weiger ik, want dat heb ik bijna mijn hele leven gedaan.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de tranen in de ogen krijgt van mijn reactie over een lied wat jou niet zou aanspreken. Dat kan gebeuren en ik heb dus te onverholen gereageerd en bied bij deze mijn excuus aan.
Ik werd er op attent gemaakt door het beheer want ik was mij dat niet bewust.
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Dag, ik ben momenteel heel druk, maar kom hier op terug.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Martine

Bericht door Martine »

Wilsophie schreef:Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de tranen in de ogen krijgt van mijn reactie over een lied wat jou niet zou aanspreken. Dat kan gebeuren en ik heb dus te onverholen gereageerd en bied bij deze mijn excuus aan.
Ik had aangenomen dat wel begrepen zou zijn dat dat excuus was aanvaard, anders had ik daar wel op gereageerd..
Hierbij dus nog ter verduidelijking, dat ik het excuus aanvaard heb.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Martine schreef:
Wilsophie schreef:Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de tranen in de ogen krijgt van mijn reactie over een lied wat jou niet zou aanspreken. Dat kan gebeuren en ik heb dus te onverholen gereageerd en bied bij deze mijn excuus aan.
Ik had aangenomen dat wel begrepen zou zijn dat dat excuus was aanvaard, anders had ik daar wel op gereageerd..
Hierbij dus nog ter verduidelijking, dat ik het excuus aanvaard heb.
Als je niet reageert is het niet vanzelfsprekend dat je een excuus hebt aanvaard. Je hebt om excuus gevraagd , Martine ( denk ik? ) en ik voldoe aan die vraag en dan is het heel gebruikelijk dat je als vraagsteller om excuus dan het excuus ontvangt ( of niet). Als je niet reageert, wekt dat ( bij mij ) de indruk, dat het geen waarde heeft.
Ik had eerder ervaring dat iemand dat niet accepteert en dat is dan zijn of haar zaak. Dan moet je verder niet zeuren om excuus als je het afwijst.
Ik heb ruim een week gewacht op een reactie,want ik moest van het beheer publiekelijk mijn excuus aan jou Martine aanbieden zodat iedereen dat kon zien.
Waarom dat moet weet ik niet, maar ik heb dat gedaan.
Dessa

Bericht door Dessa »

Adinomis schreef:Barmhartigheid is bemoedigen, genade schenken.
De Farizeeën waren druk met offers en met het toevoegen van regeltjes. Ze zagen de nood niet waarin anderen verkeerden. Moge God ook onze ogen openen voor wie in onze omgeving barmhartigheid nodig heeft.
Door ogenschijnlijk goede dingen doen, hoe christelijk die er ook uit mogen zien en hoe geleerd ook het zegt allemaal niets als het niet in daden wordt omgezet zoals barmhartig/liefdevol zijn ja.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dessa schreef:
De Farizeeën waren druk met offers en met het toevoegen van regeltjes. Ze zagen de nood niet waarin anderen verkeerden. Moge God ook onze ogen openen voor wie in onze omgeving barmhartigheid nodig heeft.
Door ogenschijnlijk goede dingen doen, hoe christelijk die er ook uit mogen zien en hoe geleerd ook het zegt allemaal niets als het niet in daden wordt omgezet zoals barmhartig/liefdevol zijn ja.

Wat is het verschil tussen goede dingen doen en daden die worden omgezet in barmhartig en liefdevol zijn? Kun je dit concreet maken?
Hoe zien Christelijke goede dingen eruit? Of andersom, hoe zien onchristelijke goede dingen eruit?
Dessa

Bericht door Dessa »

Farizeeërsgedrag zoals op hoeken van straten bidden zodat iedereen het zag en de bijbel goed denken te kennen maar geen liefde kennen voor medemensen bijv., soort van Kaïn en Abel verschil.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Dessa schreef:Farizeeërsgedrag zoals op hoeken van straten bidden zodat iedereen het zag en de bijbel goed denken te kennen maar geen liefde kennen voor medemensen bijv., soort van Kaïn en Abel verschil.
"Soort van Kain en Abel verschil? ".
Kain was jaloers op Abel, omdat God zijn offer wel aanvaardde, maar dat van hem niet.
Het heeft niets te maken met "de Bijbel goed denken te kennen".
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dessa schreef:
Ik denk dat ik heel goed begrijp wat Dessa hier bedoelt. En dat is ook heel leerzaam om dat onder ogen te zien. We kunnen in allerlei christelijke werkgroepen zitten, we kunnen heel goed ons woordje doen als het om bijbelkennis gaat. Maar geloof moet worden omgezet in daden. En dat doet me denken aan wat Jacobus schrijft:
Jacobus 2:14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?
15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel,
16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit
17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ik heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken.
..........
24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.
Het gaat hier om de werken waartoe de liefde van Christus ons dringt. (2 Kor.5:14)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ineke-kitty schreef:
Dessa schreef:Farizeeërsgedrag zoals op hoeken van straten bidden zodat iedereen het zag en de bijbel goed denken te kennen maar geen liefde kennen voor medemensen bijv., soort van Kaïn en Abel verschil.
Kain was jaloers op Abel, omdat God zijn offer wel aanvaardde, maar dat van hem niet.
Het gaat om het idee "religieus doen", maar niet "van harte".
Het voorbeeld is duidelijk. Wie zichzelf op de troon plaatst dient God als een bijzaak.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef: Het gaat hier om de werken waartoe de liefde van Christus ons dringt. (2 Kor.5:14)
Juist, zo is dat.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
ineke-kitty schreef:
Het gaat om het idee "religieus doen", maar niet "van harte".
Het voorbeeld is duidelijk. Wie zichzelf op de troon plaatst dient God als een bijzaak.
Ja precies, het farizeeërsgedrag staat soort van gelijk aan Kaïn's gedrag, voor de buitenwereld lijkt het allemaal heel vroom maar ondertussen was hun hart niet op God gericht maar op oa eigen verdienen en eigenbelang en daarmee zagen ze ook de noden van medemensen niet en liepen/lopen ze daar makkelijk aan voorbij.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wel heel treffend gezegd, want dat is precies wat ik vaak om mij heen zie.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Wel heel treffend gezegd, want dat is precies wat ik vaak om mij heen zie.
Ja het hart kan heel arglistig zijn, geldt voor iedere "christen", alert blijven en niet gaan eigen zweven :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat is waar..

Ik denk dat ik het volgende gedeelte erbij pak:
De Nieuwe Bijbelvertaling

Mattheüs 9:14-17

14 Daarop kwamen de leerlingen van Johannes bij hem en vroegen: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën wel regelmatig, en uw leerlingen niet?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de bruidegom bij hen is? Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, dan zullen ze vasten. 16 Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is. Want dan trekt de nieuwe lap de mantel kapot en wordt de scheur nog groter. 17 Evenmin giet men jonge wijn in oude leren zakken. Anders scheuren de zakken, dan wordt de wijn verspild en gaan de zakken verloren. Maar gaat de nieuwe wijn in nieuwe zakken, dan blijven beide behouden.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Ja, het vasten. Dat is nu net iets wat ik amper gedaan heb in mijn leven.
Hier wordt het dus voorgesteld als iets dat gekoppeld is aan een droevig gebeuren.
Ik heb ook gehoord dat anderen vasten om het contact met God te zoeken.

Zijn er hier mensen met ervaring in het vasten trouwens?
Martine

Bericht door Martine »

Vasten is- als je leest wat Jezus zegt - een vorm van rouwen.
Alles staat stil als je iemand aan de dood verliest die jou zeer dierbaar was.
De vraag is ook, als ik jouw opmerking lees Gaitema, hoe je vast.
Vanuit de PKN heb ik een boekje aangeschaft die voor veertig dagen teksten heeft en gedachten ter overdenking.
Misschien is voor velen dat wel een vorm van vasten: meer dan 'normaal' je bezighouden met Bijbelteksten. Ze overdenken en 'eigen' maken, verinnerlijken.
Dessa

Bericht door Dessa »

Je kan op verschillende manieren vasten (niet alleen door niet te eten) en voor verschillende dingen zoals bidden voor zieken en/of mensen die het heel moeilijk hebben of "gewoon" om tijd apart te zetten.
Biker

Bericht door Biker »

Er schijnen een hebreeuwse en een griekse versie te zijn van Mattheus, die nogal verschillen van elkaar.

Welke was het origineel en waarom staat er als laatste vers:“Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en, lerende hen te onderhouden al wat Ik u bevolen heb. " terwijl Jezus eerder verbood tot de heidenen te gaan (matth 10:5) ?
Martine

Bericht door Martine »

Biker schreef:Er schijnen een hebreeuwse en een griekse versie te zijn van Mattheus, die nogal verschillen van elkaar.

Welke was het origineel en waarom staat er als laatste vers:“Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en, lerende hen te onderhouden al wat Ik u bevolen heb. " terwijl Jezus eerder verbood tot de heidenen te gaan (matth 10:5) ?
Jezus zelf heeft als het ware moeten leren dat het heil niet alleen voor de Joden was, maar voor iedereen, Jood en niet-Jood.
In Mattheus 15 wordt verhaald van de Kanaänitische vrouw die hulp vraagt voor haar dochter. Jezus antwoordt dat Hij het brood niet kan geven, omdat het alleen voor de verloren schapen van Israël is. De vrouw dringt erop aan en heeft het over de kruimels onder de tafel. Dan ziet Jezus in dat Hij deze vrouw moet helpen en doet dat dan ook. Matth. 15: 21 - 28).
Laatst gewijzigd door Martine op 07 feb 2015, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:Er schijnen een hebreeuwse en een griekse versie te zijn van Mattheus, die nogal verschillen van elkaar.

Je loopt wel op de hoofdstukken vooruit.
Het was wel Gods bedoeling om de volken te betrekken in Zijn heilsplan.
Jesaja 56:7 "want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken".\
Het schijnt dat de vertaling van Matt.28:19 (de doopformule) in het verleden ook is aangepast.
Rudi Brinkman schrijft in zijn brochure "Dopen in de naam van ......?":
The Catholic Encyclopedia moet dan ook toegeven:
"The baptismal formula was changed of the Name of Jesus Christ to the words of the Father, Son and Holy Spirit by the Catholic Chruch in the second century."
Maar ik wil terugkeren naar het onderwerp "vasten" wat hier aan de orde is.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Zoals Martine al schreef is het "vasten" waar het in dit bijbelgedeelte om gaat een vorm van "rouwen". Maar er zijn ook andere redenen om te vasten.
Zoals Jezus zei van de jongen die een onreine geest had" (maanziek)
Math.17:22 Maar dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten.
Vasten wordt dus ook gebruikt om het gebed kracht bij te zetten. Aan de ene kant is dat waar omdat Jezus dat hier ook zegt. Maar soms komt het bij mij over als een soort "manipulatie", zoiets als "hongerstaking" om iets af te dwingen.
Hoe kijken jullie daar tegen aan.

Ik moet zeggen dat ik wel eens aan het vasten was en dat ik me toen duizelig en helemaal niet lekker voelde. Dus ik ben er voorzichtig mee.
Ik eet normaal ook al sober, tenzij ik gasten krijg.

Wat in dt bijbelgedeelte naar voren komt is, dat het Koninkrijk van God en de Bruidegom bij elkaar horen.
Dessa

Bericht door Dessa »

Adinomis schreef:Vasten wordt dus ook gebruikt om het gebed kracht bij te zetten. Aan de ene kant is dat waar omdat Jezus dat hier ook zegt. Maar soms komt het bij mij over als een soort "manipulatie", zoiets als "hongerstaking" om iets af te dwingen.
Hoe kijken jullie daar tegen aan.
Dat ligt (weer) aan de hartsgesteldheid erbij, je kan beter blijven eten dan vasten om iets af te dwingen anders "werkt" het sowieso niet. Het is ook iets waar iemand niet mee te koop moet gaan lopen. Dat geeft de volgende tekst goed aan.

Matteüs 6:16-18 "En wanneer gij vast, toont dan niet, zoals de huichelaars, een somber gelaat; want zij maken hun aangezicht ontoonbaar, om zich aan de mensen te vertonen, wanneer zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 17 Maar gij, zalf uw hoofd, als gij vast, en was uw gelaat, 18 om u niet bij uw vasten aan de mensen te vertonen, maar aan uw Vader, die in het verborgene is; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden."