Wajehie schreef:Elohiem is God en JHWH(Jehova) is de verschijningsvorm van Elohiem. Elohiem heeft aarde en hemelen gemaakt. Dat is en moet dus de meervoudsvorm zijn.
JHWH =Jehova en die kunnen wij als mensen soms gewoon zien.
Mocht je geen hebreeuwse tekst hebben, in de statenvertaling is JHWH wat ik zo zie altijd vertaald naar HEERE.
Bedankt voor je reactie.
Elohiem betekent inderdaad God. Er zijn echter meerdere Goden. Er is maar één almachtige God (El Sjaddai).
Aangezien de bijbel mensen, engelen en zelfs Satan „goden” ofte wel machtigen noemt, kan Jezus als hun meerdere in de hemel terecht „een god” genoemd worden.
Elohim is inderdaad een meervoudsvorm. dat is echte gebruikelijk bij koningen.
Bij de troonrede werd vroeger gezegd: Wij, Beatrix, ......
Ook bij documenten werd over deze vorst in de meervoudsvorm gesproken.
Bestaat JHWH uit meerdere personen? Nee. Deut. 6:4.
Vandaar ook dat Joden zich tegen de triadeleer verzetten.
Gen 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
GENESIS 17: 1 Toen Abram negenennegentig jaar oud was, verscheen de
HEERE aan Abram en zei tegen hem: Ik ben God,
de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht.
Darby Bible Translation
And Abram was ninety-nine years old, when Jehovah appeared to Abram, and said to him, I [am] the Almighty God: walk before my face, and be perfect.
World English Bible
When Abram was ninety-nine years old, Yahweh appeared to Abram, and said to him, "I am God Almighty. Walk before me, and be blameless.
Young's Literal Translation
And Abram is a son of ninety and nine years, and Jehovah appeareth unto Abram, and saith unto him, 'I am God Almighty, walk habitually before Me, and be thou perfect;
Er staat dus in het Hebreeuws JHWH, wat met Jahweh of Jehovah wordt vertaald
In de SV staat in de voetnoot bij Gen 2:4 dit:
7) de HEERE God
Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.
Dat stond vroeger voorin op het schutblad.
GENESIS 18
1 Daarna verscheen de
HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
2 Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde.
3 En hij zei:
Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij.
"Mijn heer" staat Adonai “de Almachtige!" staat Sjadai.
American Standard Version
1 And Jehovah appeared unto him by the oaks of Mamre, as he sat in the tent door in the heat of the day;
2 and he lifted up his eyes and looked, and, lo, three men stood over against him: and when he saw them, he ran to meet them from the tent door, and bowed himself to the earth,
3 and said, My lord, if now I have found favor in thy sight, pass not away, I pray thee, from thy servant:
World English Bible
1 Yahweh appeared to him by the oaks of Mamre, as he sat in the tent door in the heat of the day.
Young's Literal Translation
1 And Jehovah appeareth unto him among the oaks of Mamre, and he is sitting at the opening of the tent, about the heat of the day;
Men heeft dus Gods naam door een titel vervangen, waardoor hij een onbekende God is geworden.
God de almachtige = El Sjaddai.
Wajehie schreef:Alpha schreef: Jezus werd door God in een vrouw verwekt.
Mee eens.
20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
21 en zij zal een Zoon baren, en * u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?
35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
Jezus is dus Gods zoon. Wanneer de Hg een persoon was, dat zou hij de zoon van de Hg geweest zijn.