nou begrijp ik uit de reacties dat hier op dit topic het gezag van Gods Woord niet bestaat omdat God mogelijk Zelf ook niet bestaat. Het zijn 'hersenspinsels', waaraan wij het predicaat Geloof hechten. Ja daar moeten we het dan wel mee doen, ergens best grappig om daar niet voor weg te lopen hoor.
laat ik gelijk zeggen dat de discussie voor mij dan al verloren is, zoals een voetbalwedstrijd waarbij je je benen niet mag gebruiken, tenminste dan tellen de doelpunten niet mee. Toch delibereer ik nog even mee door, dan maar inhakende bij het grote oordeel na het leven, zoals in Openb.20 genoemd.
vraag: is rechtvaardigheidsgevoel eerlijk? is eerlijkheidsgevoel zinnig? is zinnigheid überhaupt wel iets waardevols? is waardevol ook niet iets subjectiefs?
Als dat zo is dan ben ik blij eens de uitspraak te hebben gedaan dat iedere filosoof verplicht tevens een een loodgietersdiploma of iets anders zichtbaar productiefs moet verwerven t.b.v. wat wij (de 'verbeelders') nuttig vinden. Eerst een vak leren en dan pas een titel halen in jargonvol {niet-toegestaan woord}. (excuus voor deze bouwterminologie, waar ik niks duidelijkers voor wist. Zelf kom ik uit de utiliteitsbouw, ook het algemeen nut dienend dus.
stel nou dat rechtvaardigheid waarde zou kunnen hebben. (binnen dit topic zeer arbitrair, begrijp ik) Zelf ben ik namelijk dan geconditioneerd op een manier die mij het wereldgebeuren er zeer onrechtvaardig aan toe vind gaan, (persoonlijk vinden dus, menen door hersenspoeling.)
Het is met de rijkdom, met het fijn hebben, met gelukkig zijn zelfs, m.i. uitermate scheef verdeeld op deze aarde. Maar omdat God (ik ken Hem, samen met miljoenen anderen, zoals ik ook mensen ken) beloofd heeft straks RECHTVAARDIG te zullen oordelen, weet ik dat alles recht zal worden getrokken.
Onze Heere Jezus vertelde daar ook een keer een verhaal over, met arme Lazarus in de hoofdrol.
Van dat feit word ik bij voorbaat al heel blij! Maar ik vind ook niet dat 'bloed moet' en 'pijn is fijn'. (hier ook weer arbitrair, weet ik)
stel nou dat de Bijbel gelijk zou kunnen hebben, dat het ('hersenspinsel') Geloof een gave van God is, zoals wij ons met miljoenen verbeelden te beleven, dan zou heel ons debatteren hier volkomen nutteloos zijn. (waar ik trouwens al redelijk van overtuigd ben hoor
Maar dan zou het m.i. ook mogelijk moeten zijn voor de ongelovigen hier, om de schijnbaar niet bestaande God in gebed aan te roepen en eerbiedig en ootmoedig te vragen om levendmakend Geloof. En heb ik al eens verteld dat ik daar eens een weddenschap om 3000 gulden op gezet heb, (ik werd daar nogal voor vol aangezien, dus met minder durfde ik niet) met de arbitrage geheel en alleen in handen van de wederpartij?
Weet je hè, (maar dat wordt psychologie) enkel al uit het onverwachte feit dat de man het weddenschap afwees, wat hij dus nooit ten onrechte verliezen kon, leid ik af dat hij inwendig d..ders goed voelde dat ik op grond van ervaring met die 'onbestaande' God, wist wat de afloop zou worden.
de eerlijkheid gebiedt mij wel te erkennen dat ik de man zo goed kende, dat ik het aan durfde om in te schatten dat hij geen dichtgeschroeid geweten had en niet bedoelde om zichzelf of mij voor de gek te houden.
Immers wetenschappelijk, empirisch is aan te tonen en te herhalen dat God te ontmoeten is, hoewel niet zo gemakkelijk als die zwarte krengen hoor, welke graag acte de présence willen geven langs spiritistische weg, tot ufo verschijningen en zo toe, waar hoopies verslaglegging van is.