De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: De Judas-brief

Bericht door ineke-kitty »

3. ".....bewaart uzelf in de liefde Gods...."
Volgens mij moeten we ons afvragen: "wat doe ik voor de liefde?" en niet: "wat verwacht ik van anderen".

4."..... verwachtende de ontferming van onze Here Jezus Christus ten eeuwigen leven".
Juist in de periode van grote afval moeten we deze gelukzalige hoop koestenen en ons door haar laten aansporen.
Laten we ons in onze geloofsstrijd steeds weer het eeuwige leven en de hoop op de heerlijkheid voor ogen houden, want: " indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen". [ 1 Kor. 15:19].
".... vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus". [ 1 Petrus 1:13.

De Gemeente van Christus Jezus heeft dan ook twee hoofddoelen: "... om de levende en waarachtige God te dienen, en uit de hemelen Zijn Zoon te verwachten..." [ 1 Thess. 1:9,10].

5."... En weest ook barmhartig jegens sommigen..."
We moeten zorgvuldig onderscheid maken tussen verleiders en hen die verleid worden.
We moeten ons bekommeren om de mensen die worden verleid, en ze helpen.
Maar de verleiders moeten we afwijzen, en ons op geen enkele wijze met een discussie met hen inlaten.
Want de Schrift zegt: " Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist... Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom....". [ 2 Joh. 7,10; vgl. 2 Tim. 2:21; Rom. 16:17].

Verleiders zijn mensen die scheuringen veroorzaken [ vgl.Judas 19] , niet vasthouden aan de leer van de Schrift [ vgl. vers 3] en het door God gegeven gezag van de apostelen in twijfel trekken. [ vgl. vers 17; 2 Petrus 3:2; 3 Joh. 9].
Wie anti-Bijbelse leringen verbreidt, is een verleider.
Anderzijds zijn zij die verleid worden, twijfelaars. We moeten hen met medeleven bejegenen en proberen hen voor de Waarheid te winnen.
Alpha
Man/Vrouw: M

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Wel, het is in ieder geval fijn dat ik mag geloven wat ik wil.
Nauurlijk. Je hebt een vrije wil gekregen.
Vele gelovigen vinden dat God hun manier van aanbidding maar moet aanvaarden. Zij zeggen dan: "ik vind dat ik God dien en eer".

Hoe anders reageerde de Psalmist.
Hij schreef: "Onderricht mij, o JHWH, in uw weg,

Apollos werd de schrift nauwkeuriger uitgelegd. Zou hij zich beroepen hebben op zijn "eigen geloof"? Zoals de Joden deden?
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:Het is eigenlijk geen wonder dat zoveel gereformeerden zo in de war zijn tegenwoordig.
Erfzonde, een onsterfelijke ziel, een verbondserf en -doop, het zijn allemaal veronderstellingen die stuk voor stuk sneuvelen wanneer men de Bijbel er op openslaat.
Hoe heeft het zo lang onopgemerkt "goed" kunnen gaan?
Wel. niet allen de gereformeerden. On-Bijbelse leer zit er traditioneel ingebakken.

Naast mijn Bijbelstudie krijgt de oorsprong van traditionele leringen grote aandacht. Zo kan je de door Paulus voorzegde afval goed volgen.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
ineke-kitty schreef:Wel, het is in ieder geval fijn dat ik mag geloven wat ik wil.
Vele gelovigen vinden dat God hun manier van aanbidding maar moet aanvaarden. Zij zeggen dan: "ik vind dat ik God dien en eer".

Apollos werd de schrift nauwkeuriger uitgelegd. Zou hij zich beroepen hebben op zijn "eigen geloof"? Zoals de Joden deden?
Waarom geef jij toch steeds af op de joden?... :roll: :roll:
ineke-kitty

Alpha schreef:

Het ontgaat mij wat Apollos te maken heeft met mijn persoonlijke geloof in de Here Jezus Christus.\
Hij is Degene waar ik mij op beroep, en Hij is Degene die mij leidt in het onderzoeken van Zijn Woord.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:

Het ontgaat mij wat Apollos te maken heeft met mijn persoonlijke geloof in de Here Jezus Christus.\
Hij is Degene waar ik mij op beroep, en Hij is Degene die mij leidt in het onderzoeken van Zijn Woord.
Pas maar op. Op die manier verslijt je hoofdlettertoets heel snel.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:

Ook deze opmerking ontgaat mij volkomen, al weet ik niet tot wie je je commentaar richt.
Graag inhoudelijk reageren, anders treft een dergelijke opmerking geen doel ben ik van mening.
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Alpha schreef: Nauurlijk. Je hebt een vrije wil gekregen.

Ook deze opmerking ontgaat mij volkomen, al weet ik niet tot wie je je commentaar richt.
Graag inhoudelijk reageren, anders treft een dergelijke opmerking geen doel ben ik van mening.
Ik bedoel natuurlijk dat sommige mensen hun geloofsbegrippen trachten valideren, en hun een zweem van zekerheid en heiligheid trachten te verlenen, door ze te bekrachtigen met overmatig gebruik van beginhoofdletters.
Biker

Bericht door Biker »

Zolderworm schreef: Ik bedoel natuurlijk dat sommige mensen hun geloofsbegrippen trachten valideren, en hun een zweem van zekerheid en heiligheid trachten te verlenen, door ze te bekrachtigen met overmatig gebruik van beginhoofdletters.
Het lijkt me duidelijk dat Ineke Kitty slechts hoofdletters gebruikt om te laten zien waar ze Wie bedoelt in haar posts.
Nogal ergerlijk om daar een beschuldiging van schijnheiligheid aan te willen verbinden, terwijl zij slechts probeert zo duidelijk mogelijk uit te leggen om Wie het gaat.
ineke-kitty

Biker schreef:
Zolderworm schreef: Ik bedoel natuurlijk dat sommige mensen hun geloofsbegrippen trachten valideren, en hun een zweem van zekerheid en heiligheid trachten te verlenen, door ze te bekrachtigen met overmatig gebruik van beginhoofdletters.
Het lijkt me duidelijk dat Ineke Kitty slechts hoofdletters gebruikt om te laten zien waar ze Wie bedoelt in haar posts.
Nogal ergerlijk om daar een beschuldiging van schijnheiligheid aan te willen verbinden, terwijl zij slechts probeert zo duidelijk mogelijk uit te leggen om Wie het gaat.
Ja, dat leek mij ook duidelijk. Als ik "Degene" schrijf met een beginhoofdletter, bedoel ik inderdaad de Here Jezus Christus. Ook "God" wordt met een beginhoofdletter geschreven.
Soms gebruik ik hoofdletters om iets te benadrukken, maar heb begrepen dat dat niet gebruikelijk is op een forum.
Zolderworm

Biker schreef:
Hoofdletters worden niet gebruikt om te laten zien wie wordt bedoeld, maar om zelfverkozen zogenaamde machten een schijn van zekerheid en heiligheid te verlenen.
Biker

Bericht door Biker »

Zolderworm schreef: Hoofdletters worden niet gebruikt om te laten zien wie wordt bedoeld, maar om zelfverkozen zogenaamde machten een schijn van zekerheid en heiligheid te verlenen.
Ineke Kitty schreef:Hij is Degene waar ik mij op beroep, en Hij is Degene die mij leidt in het onderzoeken van Zijn Woord.
In de grondtaal werden helemaal geen hoofdletters gebruikt, maar christenen nu doen dat wel, zodat ze weten over Wie het gaat .
Amsterdam, Nederlander en zelfs Zolderworm schrijf je met een hoofdletter, terwijl er in dat laatste woord geen zweem van macht huist, zelfs geen "zelfverkozen zogenaamde". :lol:
Zolderworm

Biker schreef:
Zolderworm schreef: Hoofdletters worden niet gebruikt om te laten zien wie wordt bedoeld, maar om zelfverkozen zogenaamde machten een schijn van zekerheid en heiligheid te verlenen.
Ineke Kitty schreef:Hij is Degene waar ik mij op beroep, en Hij is Degene die mij leidt in het onderzoeken van Zijn Woord.
In de grondtaal werden helemaal geen hoofdletters gebruikt, maar christenen nu doen dat wel, zodat ze weten over Wie het gaat .
Amsterdam, Nederlander en zelfs Zolderworm schrijf je met een hoofdletter, terwijl er in dat laatste woord geen zweem van macht huist, zelfs geen "zelfverkozen zogenaamde". :lol:
Nou, dat weet je niet... :w Per slot is de Zolderworm altijd nog de verhevene, zeker twee verdiepingen verheven boven de gewone aardwormen.
callista

Bericht door callista »

Biker schreef:
Dan heb je zeker nog nooit van de Wormgod gehoord

Afbeelding
ineke-kitty

Zolderworm schreef:
Biker schreef:
Nou, dat weet je niet... :w Per slot is de Zolderworm altijd nog de verhevene, zeker twee verdiepingen verheven boven de gewone aardwormen.
Niet Zolder-worm is hier het thema, maar de Judas-brief.
Graag dus weer on-topic.
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
Biker schreef:
Niet Zolder-worm is hier het thema, maar de Judas-brief.
Graag dus weer on-topic.
Waarom zijn die streng-christenen toch altijd zo humorloos?
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:

Ik geef niet af op joden. Ik laat zien, dat de meesten van hen Jezus niet wensten te accepteren dat Jezus de Messias was. Nog steeds niet.

lees je de Bijbel dat zie je dat zij van het ene naar het andere probleem hinken. Mozes noemde zijn mede Joden vanwege hun gedrag een krom en verdraaid geslacht.

Je kan namelijk leren van hun fouten.
Je ziet dat niks menselijks hun vreemd is en dat men in een herhaald gedrag vervalt.

Vandaar ook dat de Bijbel zegt: verwerp het slechte en behoudt het goede.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:

Dat kan.
Apollos was goed onderlegd in de Schriften en werd aan de hand van de Bijbel gecorrigeerd door Priskilla en Aquila en dat aanvaarde hij van harte.
Hij beriep zich niet op een "eigen" geloof.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Ja, dat leek mij ook duidelijk. Als ik "Degene" schrijf met een beginhoofdletter, bedoel ik inderdaad de Here Jezus Christus. Ook "God" wordt met een beginhoofdletter geschreven.
Soms gebruik ik hoofdletters om iets te benadrukken, maar heb begrepen dat dat niet gebruikelijk is op een forum.
Hoofdletters worden gebruikt als aanduiding van het begin van een zin, bij namen en bij woorden die daarvan zijn afgeleid.

Ander gebruik is niet in overeenstemming met de Nederlandse grammatica.

Men gebruikt in religieuze zaken wel hoofdletters om iets te benadrukken. Dit gebruik is overbodig, wanneer gewoon de naam van de bedoelde persoon wordt gebruikt. Het gebruik van b.v.b de aanduiding G*D is een vorm van bijgeloof en dus afgoderij.

Dit is uitsluitend bedoeld als info.
ineke-kitty

".... En weest ook barmhartig jegens sommigen...."

Barmhartigheid moet in de Gemeente ook een grote rol spelen.
Berechten en veroordelen is snel gedaan, maar de Here Jezus zegt in Mattheus 7:1: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt...".
Het is onze opdracht onze broeders en zusters op te bouwen: " Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen. Verdraagt elkanders moeilijkheden; zo zult gij de wet van Christus vervullen". [ Galaten 6:1,2].

Het gebod van de Heer om niet te oordelen moet echter niet verward worden met "vermaning" , die soms beslist nodig is. Zo keerde Paulus zich tegen de Korinthiers - deze tolereerden grove zonden gewoon - en vermaande hen: "....Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg". [ 1 Kor. 5:13].
De Korinthiers namen de woorden van de apostel echter nu zo ernstig, dat ze weer het gevaar liepen te overdrijven.
Daarom schreef Paulus hen later: "Voor zo iemand is het reeds genoeg, dat het merendeel [ van u] hem berispt heeft, zodat gij nu integendeel hem vergiffenis moet schenken en hem vertroosten, opdat hij niet door overmatige droefenis overstelpt worde. Daarom spoor ik u aan te besluiten hem liefde te betonen...". [ 2 Kor. 2:6-8].
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:[

Ik geef niet af op joden. Ik laat zien, dat de meesten van hen Jezus niet wensten te accepteren dat Jezus de Messias was. Nog steeds niet.
Nou en?
Moet dat dan vanuit de christelijke visie?.. :o
Joden hebben hun eigen visie.
lees je de Bijbel dat zie je dat zij van het ene naar het andere probleem hinken. Mozes noemde zijn mede Joden vanwege hun gedrag een krom en verdraaid geslacht.

Je kan namelijk leren van hun fouten.
Je ziet dat niks menselijks hun vreemd is en dat men in een herhaald gedrag vervalt.

Vandaar ook dat de Bijbel zegt: verwerp het slechte en behoudt het goede.
Jij noemt het fouten vanwege een andere invulling dan de jouwe....en ook slecht?
Dus jij zit goed en een ander ---in dit geval de joden--- [weer] fout?
Het gebruik van b.v.b de aanduiding G*D is een vorm van bijgeloof en dus afgoderij.
Weer afgeven? :naughty:
Joden schrijven G'd omdat ze de naam te heilig vinden om uit te spreken en dat heeft niets met bijgeloof of afgoderij te maken.
Wel met respect.
Of ze gebruiken HaSjem ["De Naam] ipv G'd en/of bij het voorlezen uit de Thora ook wel Adonai.
Dit is uitsluitend bedoeld als info.
info, waar niemand wat aan heeft omdat het niet klopt.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef: Nou en?
Moet dat dan vanuit de christelijke visie?.. :o
Joden hebben hun eigen visie..
Dat klopt. Ze hebben Jezus als beloofde Messias verworpen en daarmee God zelf. Ik laat mij door de Bijbelse visie leiden. Niet door mensen bedachte toevoegingen.
Jij noemt het fouten vanwege een andere invulling dan de jouwe....en ook slecht?
Dus jij zit goed en een ander ---in dit geval de joden--- [weer] fout?
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie HIJ wil. Ieder volgt zijn eigen visie, dat zijn er intussen duizenden verschillende visies, die vaak tegenstrijdig met elkaar zijn. Jezus stichtte geen duizenden geloven en veroorzaakte ook geen verdeeldheid. De leer die Jezus bracht brengt eenheid. Van buitenaf werd gepoogd dat te ondergraven. Er zijn vele voorbeelden daarvan. De apostelen bestreden dat.
Weer afgeven? :naughty:
Joden schrijven G'd omdat ze de naam te heilig vinden om uit te spreken en dat heeft niets met bijgeloof of afgoderij te maken.
Wel met respect.
Of ze gebruiken HaSjem ["De Naam] ipv G'd en/of bij het voorlezen uit de Thora ook wel Adonai.
Nee hoor. Ik noem het beestje gewoon bij de naam.

Het is een verkeerde interpretatie van Ex. 20:7. Dat is m.i. minachting, geen respect. Weigeren iemands naam uit te spreken, kan als een belediging opgevat worden. Artefacten tonen aan dat daarvoor Gods naam gewoon in het dagelijkse leven gebruikt werd, op een manier die overeenkomt met het gebruik van Allah bij Moslims.

Ruth 2: [4] En daar kwam ook Boaz uit Betlehem. Hij zei tegen de maaiers: ‘JHWH zij met jullie’, en de maaiers antwoordden: ‘Wees gezegend door JHWH.’

God zelf heeft zijn naam bekendgemaakt ( o.a. Jer 16:21), Jezus deed dat ook (Johannes 17:26).

Jesaja 12:[4] Op die dag zult u zeggen:
‘Looft Jah, roep zijn naam, maak onder de volken zijn daden bekend, verkondig zijn hoogverheven naam.

Deze profetie is erg actueel.
Micha 4:5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van JHWH, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.
info, waar niemand wat aan heeft omdat het niet klopt.
Net als de joden verwerp je dus belangrijke informatie , die de Bijbel geeft. Dat mag, hoor. Tenslotte heb ook jij een vrije wil.

Vandaar ook dat Jezus zei, toen hij vanaf de olijfberg over Jeruzalem uitkeek: “Gij hebt het niet gewild”.

De grootste belediging die moderne vertalers de Goddelijke Auteur van de Heilige Geschriften aandoen, is de specifiek bij hem behorende persoonlijke naam te verwijderen of te verhullen. In werkelijkheid komt zijn naam in de OT tekst 6828 maal voor.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:
Wajehie schreef:Ik geloof wat de bijbel leert.
De Heilige Geest is meer dan alleen maar een kracht.
Je gelooft de kerkelijke traditie, ie wijkt helaas af van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
De Hg is de kracht waarmee God werkt en dat kan overdragen op mensen. Bedroef je de Hg, dan bedroef je JHWH.
Wajehie schreef:Wij christenen leven niet meer onder de wet en erkennen dat de wet niet vrijmaakt. De oude mens/het vlees gaat het niet lukken. Hoe graag men het ook wil.
Christus heeft de wet vervuld, maar niet afgeschaft.
Jezus zei in Mt 22:
37 Hij zei tot hem: „’Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’
38 Dit is het grootste en eerste gebod.
39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’
40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.”
Wajehie schreef:Het bekende "Als je dingen gaat verbieden, gaan mensen het juist doen. "
ROMEINEN 8
7 Immers, het bedenken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8 En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.

ROMEINEN 3
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.

GALATEN 2
15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.
Helaas negeren vele gelovigen Gods wetten.
Zo beoefent men nog steeds afgoderij, wordt overspel of homofilie getolereerd.(1 Korinthiërs 6:9, 10).
Men heeft er geen probleem mee om al dan niet in naam van God mensen te doden.

„Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken? Dat geloof kan hem toch niet redden?” — Jak. 2:14.
Leuk geprobeerd, maar ik geloof wat in de Bijbel staat en jij bent de degene die de (mi dwaalleer) van JH getuigen zit te verdedigen.
Het onbijbels zijn van die leer los je op door teksten naar behoefte symbolisch te interpreteren.
De stijl van Nico ter Linden die ook stukken van de bijbel de status geeft van "‘Wel waar, niet echt gebeurd!’
Gelovigen negeren niet de wet maar weten dat de oude mens/het vlees niet gerechtvaardigd zal worden. 20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden.
Zonder opnieuw geboren te worden kan men het koninkrijk niet binnengaan en dat is het nieuwe verbond.
Dat JH getuigen niet weten wat het nieuwe verbond inhoudt is begrijpelijk , die Allah uit de koran weet het ook niet, die leer lijkt er wat dat betreft op.
Lees jij voordat het nieuwe verbond in ging dat Jezus zegt " door het volgen van de wet ben je behouden" of "door het naleven van de wet zijn je zonden vergeven "wat ik wel lees is dat het door geloof komt.
Mattheüs 9:2 En Jezus, Die hun geloof zag, zei tegen de verlamde: Zoon, heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven
Lukas 7:50 Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:48 Hij zei tegen haar: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:50 Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.
Lukas 17:19 En Hij zei tegen hem: Sta op en ga heen. Uw geloof heeft u behouden.
Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Johannes 3:15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren
gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van
de eniggeboren Zoon van God.
ineke-kitty

6."....redt hen door hen uit het vuur te rukken..."

Deze "hen" zijn mensen die al zo diep zijn gezonken, dat ze aan de afgrond staan. We worden opgeroepen om hen niet op te geven; bij God zijn namelijk alle dingen mogelijk.
De tekst laat ook zien hoezeer het de Heer aan het hart gelegen is om deze mensen terug te winnen.
We moeten er daarom alles aan doen wat in ons vermogen ligt, deze mensen terug te winnen, en gevallen broeders en zusters op te richten.

7.".... uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is"

In het Oude Testament gold het kleed, dat een melaatse droeg, als bevlekt. Alleen al door aanraking kon men besmet raken. Men moes weliswaar de zieken helpen - ze hadden levensmiddelen en verzorging nodig - maar tegelijkertijd moest men zichzelf tegen infectie beschermen.
In vergelijkbaar opzicht moeten we er bij alle hulpverlening op letten niet zelf te worden verleid.
Dat betekent: bij onze pogingen zielen te redden, mogen we geen compromissen sluiten met de zonde of ons aan de wereld aanpassen.
" Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade". [Rom. 16:19].
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:Leuk geprobeerd, maar ik geloof wat in de Bijbel staat en jij bent de degene die de (mi dwaalleer) van JH getuigen zit te verdedigen.
Het onbijbels zijn van die leer los je op door teksten naar behoefte symbolisch te interpreteren.
De stijl van Nico ter Linden die ook stukken van de bijbel de status geeft van "‘Wel waar, niet echt gebeurd!’
Gelovigen negeren niet de wet maar weten dat de oude mens/het vlees niet gerechtvaardigd zal worden. 20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden.
Zonder opnieuw geboren te worden kan men het koninkrijk niet binnengaan en dat is het nieuwe verbond.
Dat JH getuigen niet weten wat het nieuwe verbond inhoudt is begrijpelijk , die Allah uit de koran weet het ook niet, die leer lijkt er wat dat betreft op.
Lees jij voordat het nieuwe verbond in ging dat Jezus zegt " door het volgen van de wet ben je behouden" of "door het naleven van de wet zijn je zonden vergeven "wat ik wel lees is dat het door geloof komt.
Leuk geprobeerd.

Wanneer ik een bordje “gevaarlijk ijs” plaats, krijg ik reacties die, grofweg, gebaseerd zijn op 2 zaken.
De meerderheid zegt: waar haal je het recht vandaan om dat bordje te plaatsen, ik bepaal zelf wel wat gevaarlijk is en gaat vervolgens het ijs op.
Roept dan triomfantelijk: zie je wel, het klopt niet. Het is wèl goed. En ziet vervolgens niet dat hij net naast een zwakke plek staat.
De ander neemt de waarschuwing wèl van harte aan, maar controleert dat vanaf de veilige kant en neemt het zekere voor het onzekere.

In tegenstelling tot wat de christenheid meent, is dat in de schrift zelf wordt bepaald of iets symbolisch of letterlijk is, ook als dat niet overeenkomt met je eigen ideeën.

Helaas voor jou toont Jezus aan, dat de joodse wet tegen de mens is en bedoeld om hun onvolmaaktheid aan het licht te brengen.
Daarom geeft hij juist zijn leven, om het ontstane precedent te corrigeren op een wettelijke wijze.

De christenheid negeert vele Bijbelse regels. De Bijbelse regels zijn niet populair. Vandaar ook dat het mogelijk is, dat een voorganger atheïst, of erger, de zaken die vermeld zijn in 1 Kor. 6:9-10 negeert.
De feesten van de christenheid zijn gebaseerd op heidense gebruiken, terwijl het gebod van Jezus om zijn dood op 14 Nissan te herdenken massaal genegeerd wordt. *)

Wat gaat er nu bij de christenheid allemaal mis, behalve dan dat kerken massaal leeglopen ?

Een belangrijk onderdeel daarvan wordt veroorzaakt, dat men het onderwijs uit de Bijbel geen prioriteit geeft.
(1 Tim 2:4, men heeft epignosis vervangen door gnosis) en dat men de predikingsopdracht, gegeven aan alle gelovigen, negeert. (Matth. 28:19).
Men vindt één keer per week, sommigen één keer per jaar, naar de kerk gaan en passief aanwezig zijn, voldoende. Me geeft dan vanaf de kansel “onderwijs”, waarvan delen niet uit d Bijbel afkomstig zijn, maar door mensen zijn toegevoegd. Ook heeft men Gods heilige naam uit de gehele bijbel verwijderd en vervangen door een nietszeggende titel.

Men maakt mensen wijs dat “iedereen” naar de hemel gaat, terwijl de Bijbel leert, dat vlees en bloed niet naar de hemel gaan.
Nergens in het OT staat dat mensen naar de hemel gaan. Sterker nog, Jezus zegt dan dit: „Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen”.

Maar hij nodigt 144.000 mensen uit om met hem als koningen en priesters in de hemel te dienen.
Maar ja, dan is dat natuurlijk “ineens “ symbolisch bedoeld. Terwijl datgene wat symbolisch is bedoeld letterlijk verklaard wordt, zoals dit:

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.

De zee in deze tekst wordt gemakshalve maar weggemoffeld, terwijl de Bijbel laat zien, dat het opstandige mensen zijn.
Dat het een citaat is van Jes 65:12 wordt ook genegeerd.

Maar ja, dat ik alleen maar probeer je door “het ijs zakken” te behoeden, is natuurlijk in jouw ogen helemaal verkeerd.
Mattheüs 9:2 En Jezus, Die hun geloof zag, zei tegen de verlamde: Zoon, heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven
Lukas 7:50 Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:48 Hij zei tegen haar: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:50 Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.
Lukas 17:19 En Hij zei tegen hem: Sta op en ga heen. Uw geloof heeft u behouden.
Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Johannes 3:15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren
gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van
de eniggeboren Zoon van God.
Je "vergeet" de tekst: geloof zonder werken is dood.

Dan gaat de tekst verder:
Niettemin zal iemand zeggen: „Gij hebt geloof, en ik heb werken.
Toon mij uw geloof los van de werken, en ik zal u mijn geloof tonen door mijn werken.”
Gij gelooft toch dat er één [almachtige] God is?
Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen.

[modbreak Trajecto] S.v.p. beter onderscheiden wat interpretatie is en wat iets is dat er staat.
Je suggereert dat je precies zegt wat er staat maar dat is niet zo.
*) B.v. dit is een interpretatie. Van 14 Nissan wordt namelijk niet gesproken. Wat je zegt is volgens mij gebaseerd op Lucas 22:19 waar aan het eind van het vers iets staat wat interpreterend wel kan leiden tot wat je zegt, maar letterlijk er staan doet het zeker niet.