Gaitema schreef:Matteüs 9: 35-10: 4
35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’
1 Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
2 Dit zijn de namen van de twaalf apostelen: als eerste Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, 3 Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs, 4 en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren.
We zien hier dat Jezus iedere zieke en elke kwaal genas. Maar dat was gekoppeld aan het Koninkrijk waarvan Hij de Koning is. Genezingen zijn tekenen van dat komende Koninkrijk. Dat is een vervulling van wat de profeet Jesaja (NGB) al had voorzegd:
Jesaja 29:18 Te dien dage zullen de doven Schriftwoorden horen, en van donkerheid en duisternis verlost, zullen de ogen der blinden zien.
19 En ootmoedigen zullen steeds meer vreugde hebben in de Here, en de armsten onder de mensen zullen juichen in de Heilige Israels.
Jesaja 35:5 Dan zullen de ogen der blinden geopend en de
oren der doven ontsloten worden;
6 Dan zal de lamme springen als een hert en de tong van de stomme zal jubelen; want in de woestijn zullen wateren ontspringen en beken in de steppe,
Jesaja 61:1 De Geest des Heren Heren is op mij, omdat de Here mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis;
Maar, omdat Jezus niet werd aanvaard, is de komst van dat Koninkrijk uitgesteld. Dit is dus niet volledig in vervulling gegaan. Maar het komt zeker. En daar waar gelovigen Jezus als hun Koning aanvaarden kunnen deze tekenen zich ook nu manifesteren. Maar als dat gebeurt is het ook een heenwijzing naar dat komende Koninkrijk en een bekrachtiging van de prediking van Gods Woord. Maar we weten dat in onze tijd niet ieder wordt genezen, ondanks vele gebeden. Toch kan God ook een ziekbed zegenen en daardoor mensen dichter naar Hem toe trekken.
Jezus heeft medelijden met de mensen die van hun leiders/herders niet het Woord van Leven te horen krijgen. Deze klacht horen we ook in Ezechiël (NBG):
Ezechiël 34:1 Het woord des Heren kwam tot mij:
2 Mensenkind, profeteer tegen de herders van Israel, profeteer en zeg tot hen, tot die herders: zo zegt de Here Here: wee de herders van Israel, die zichzelf weiden! Moeten de herders niet de schapen weiden?
3 Het vet eet gij, met de wol kleedt gij u, het gemeste slacht gij, maar de schapen weidt gij niet;
4 Zwakke versterkt gij niet, zieke geneest gij niet, gewonde verbindt gij niet, afgedwaalde haalt gij niet terug, verlorene zoekt gij niet, maar gij heerst over hen met hardheid en geweldenarij.
5 Zij raken verstrooid, omdat er geen herder is, en worden tot voedsel voor al het gedierte des velds; zo raken zij verstrooid.
6 Mijn schapen dwalen rond op alle bergen en op elke hoge heuvel; over de gehele aarde zijn mijn schapen verstrooid zonder dat er iemand is die naar hen vraagt of ze zoekt.
........
11 Want zo zegt de Here Here: Zie, Ik zal zelf naar mijn schapen vragen en naar hen omzien;
Dat hele hoofdstuk zou je eigenlijk moeten lezen. Wat er in vers 11 staat gebeurt in Mattheüs 9. Jezus is gekomen om de verloren schapen van Israël te zoeken en te weiden. (Math. 15:24)
Dat was Zijn opdracht! Zijn missie! Eigenlijk was dat de taak van de Farizeeën. Er waren te weinig arbeiders voor de oogst. En ook dat is van alle tijden.
Al denk ik wel eens dat we de harten van velen niet meer kunnen bereiken. De mensen worden zo in beslag genomen door carrière, door amusement, tv., door de social media dat de stem van God daar haast niet tussen kan komen.
Maar Jezus vraagt ons om te bidden om arbeiders voor de oogst. En dan denk ik in de eerste plaats voor die verloren schapen van Israël.
Gaitema schreef:
Hebben wij die macht dan ook?
Je bedoelt hier waarschijnlijk ook het uitdrijven van onreine geesten. Ik denk dat iemand in wie Christus woont niet zelf die macht heeft, maar Christus in hem. Wij mogen heersen over de satan. Lukas 10:19
Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen
Maar ik denk wel dat iemand een gave daarvoor krijgt. Volgens 1 Kor. 12 (NBG) hebben we allemaal verschillende gaven van de Geest.
1 Kor. 12:7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11 Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.