Gaitema schreef:Ik beantwoord jullie even beide.
Zelf lees ik de tekst hier vrij letterlijk.
Deze aarde zoals we nu zien is niet dat waar Adam en Eva voor hun zondeval in rond liepen, want kijk, de leeuw eet het lammetje op. Het regent op deze aarde, wat het niet deed in het hof van Eden. De vrouwen moeten pijnlijk kinderen krijgen en de mannen zwoegen om aan hun levensonderhoud te voldoen, waarbij er dorens en distels op het land zijn, die we in het hof van Eden niet tegen kwamen.
Als ik afga op de bijna dood ervarings verhalen, dan zien we ook water in de hemel en de natuur zie je daar ook. Uitgestrekte natuurgebieden, maar niet zoals hier. Het is niet voor te stellen, maar de natuur zingt daar letterlijk in schitterende natuurgeluiden ter ere van God. In de hemel blijkt men geen lichamen te hebben als hier. Ze zijn daar, zoals de engelen zijn.
Wij kunnen ons geen voorstelling maken van die nieuwe wereld.
We denken er graag te menselijk over, maar voor mij is het letterlijk: geen zee die overstromingen kan veroorzaken en waarin mensen verdrinken. Geen zon die je kan verbranden. God zelf zal ons allen verlichten. En waarom zou dat onhaalbaar zijn? Hebben we geen vertrouwen in God, in wat mogelijk is voor Hem? Wat kan in de hemel, kan hier op de nieuwe aarde ook.
Het is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij gegaan. De zee is er niet meer.
Vanzelfsprekend hebben we onze lichamen niet meer, want onze lichamen zijn sterfelijk en onderhevig aan ziekte, ouderdom en pijn. Dat is er allemaal niet meer. Je wordt niet moe, je struikelde er niet etc..
als een leeuw naast een lam kan zitten.. Dan is er iets grondig veranderd.
Nu moet ik wel zeggen dat ik spreek over de uiteindelijke paradijs.
Eerst heb je nog het 1000 jarige vredesrijk. Daar kunnen mensen nog sterven. Daar zien we nog een zee.. De zon schijnt er nog en dood en pijn zal er nog zijn.
Bedankt voor je reactie.
je leest letterlijk, dus.
Vertel mij dan waar God letterlijk zijn voornemen opgeeft, om de paradijsaarde te vullen met volmaakte mensen?
Waarom dan Gen 3:15? Dat is een belofte om t.z.t. alles te herstellen op een wettelijke wijze.
Dat de aarde NU geen paradijs meer is, is een direct gevolg van de opstand van A&E.
Dan deel 2.
Gods ingrijpen door de vloed.
Een direct gevolg van de opstand van de betrokken engelen, waardoor monsters, Nefilim, werden gecreëerd. Je ziet een bekend patroon verschijnen, geweld, terreur en misdaad.
Ik ken ook diverse bijna dood ervaringen. Opvallend daarin dat de betrokkene dingen ziet , die hij uit zijn omgeving kent. Zo zag een Texaanse boer koeien in een weide omgeven door prikkeldraad.
Zo was er ook een experiment. Men zette een bed op en gevoelige weegschaal met een stervende er in. Toen de man zijn laatste adem uitblies, werd er 2 gram minder gemeten. Conclusie: de ziel weegt 2 gram! Dat soort “wetenschappelijke” uitspraken krijg je van mensen , die de bijbel niet (goed) gelezen hebben.
De mensen die tijdens het duizendjarig rijk sterven, zijn mensen die zich niet aan God wil wensen te onderwerpen. Hun opstanding is dan “des oordeels”.
De aardse grote schare heeft overigens Gods ingrijpend overleefd. Zij worden tijdens de 1000 jarige periode volmaakt.
De aardse dieren verliezen hun agressieve gedrag, waardoor de leeuw stro zal eten.
Giftige slangen verliezen hun giftigheid zodat een zuigeling er mee kan spelen.
De Bijbelse omschrijving van paradijselijke zaken is onweerlegbaar fysiek, niet geestelijk!
De problemen op aarde, zoals overstromingen, tsunami’s e.d. zijn het gevolg van instabiliteit van de aarde. Een gevolg m.i. van de vloed.
De “nieuwe hemel” is een substituut voor een nieuwe regering. Die bestaat uit Jezus en de kleine kudde, in de Bijbel het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt, genoemd.
De tekst uit openbaring is een citaat uit Jesaja 65:17 en 66:22. Er kwam toen een nieuwe theocratische regering, waarmee de mensen een theocratische maatschappij gingen vormen. Er kwam toen niet letterlijk een nieuwe hemel en aarde. Dat zal ook nu niet gebeuren!
In de volgende tekst laat Daniël zien wat de bedoeling is.
Daniël 7:
13 Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon te komen; en tot de Oude van Dagen verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze.
14 En hem werd heerschappij en waardigheid en een koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.
Toen Jezus kwam dachten de Joden dat hij dat in hun tijd zou waarmaken.
Zij zagen echter het beeld van Nebucadnezar over het hoofd, dat liet zien, dat na de Romeinse macht eerst een andere macht ou opstaan. — Daniël 2:31-35; Daniël 7 en 8 . Wanneer deze vernietigd is, gaat Jezus men zijn regering daadwerkelijk over de aarde regeren.
Enkele teksten over hemelen:
(Psalm 69:34) Dat hemel en aarde hem loven, De zeeën en al wat zich daarin beweegt.
(Psalm 96:11) Laten de hemelen zich verheugen, en laat de aarde blij zijn. Laat de zee bulderen en dat wat haar vult.
(Jesaja 44:23) Heft een vreugdegeroep aan, GIJ hemelen, want Jehovah is handelend opgetreden! Juicht in triomf, GIJ onderste delen der aarde! Wordt vrolijk, GIJ bergen, met vreugdegeroep, gij woud en al GIJ bomen daarin! Want JHWH heeft Jakob teruggekocht, en in Israël spreidt hij zijn luister tentoon.”
(Jesaja 49:13) Heft een vreugdekreet aan, GIJ hemelen, en wees blij, gij aarde. Dat de bergen vrolijk worden met vreugdegeroep. Want JHWH heeft zijn volk getroost, en zijn ellendigen betoont hij medelijden.
Over "de aarde".
(Psalm 96:1) Zingt JHWH een nieuw lied. Zingt JJHWH toe, heel de aarde.
Wie zingt hier?
(Jesaja 45:18) Want dit heeft JHWH gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de ware God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben JHWH, en er is geen ander.
De letterlijke aarde is voor de mens gemaakt.
(Psalm 104:5) Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.
(Psalm 78:69) En hij ging zijn heiligdom bouwen net als de hoogten, Als de aarde, die hij tot onbepaalde tijd heeft gegrondvest.
(Psalm 119:90) Uw getrouwheid is van geslacht tot geslacht. Gij hebt de aarde gegrond, opdat ze kan blijven staan.