¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
robert75 schreef:Die eerste oorzaak bestaat wel degelijk en die noemen we God, alleen jij erkend het bestaan niet van die eerste oorzaak, en geloofd niet in die eerste oorzaak die alles veroorzaakt heeft, daarom zoek jij ook een andere verklaring. Maar aangezien ze die niet kunnen vinden blijven ze circuleren in hun oneindige opvattingen, of dat bv het heelal eeuwig zou zijn, of nog belachelijker dat er in het beginsel helemaal niets was. Ze hebben ook niet veel andere keuzes namelijk aangezien ze beperkt zijn in het denken binnen hun natuurlijke doos.

En buiten dat om is de wet op causaliteit wel degelijk waarneembaar aangezien we dat elke dag om ons heen zien gebeuren, we zien het niet alleen in de natuur maar ook in de maatschappij en menselijke systemen, zoals bv het strafrecht maar ook juridisch. Er is niets op deze wereld wat gebeurd zonder oorzaak, en elke oorzaak heeft een gevolg, wat logisch is aangezien het een wet is, en wetten overtreed je niet.

En het is nog nooit tegengesproken, maar jij doet het wel.
Ok ieder zijn ding!
Tja, wetenschap redeneert gewoon wat ik niet zie, bestaat niet, je kan het niet fysiek bewijzen. Verstand ook niet.
Het lijkt me geen goed idee om een strikt onderscheid te gaan maken tussen mensen die alleen maar waarde hechten aan de wetenschap en mensen die geloven. Er zijn zat mensen die waarde hechten aan de wetenschap en ook geloven. Het is ook niet zo dat men in de wetenschap in principe tegen het geloof in het bovennatuurlijke is. Men geeft over het algemeen aan er gewoon niets over te kunnen zeggen. Je kunt ook niet aan de hand van wetenschappelijke theorieën het bovennatuurlijke ontkennen. Een uitzondering is wellicht dat men suggereert dat bovennatuurlijke ervaringen slechts hersentoestanden zijn, en meer niet. We moeten de wetenschap in het algemeen niet gaan verwarren met sommige wetenschappers die tegen het christendom ageren.
bedankt voor je reactie.

Je moet inderdaad geen onderscheid maken. Helaas is "wetenschap" meestal niet bereid om eerlijke wetenschap te bedrijven. Prestige , eer, aanzien en winstbejag spelen m.i. een grote rol. Zo was er een wetenschapper die in de vorige eeuw suggereerde dat landschapsverandering niet per definitie in periode van miljoenen jaren hoef af te spelen, maar dat ook in decennia kan gebeuren. De man werd uit de wetenschapsgemeenschap gestoten. Recentelijk kon hij in een laboratorium zijn gelijk aantonen en werd nog tijdens zijn leven gerehabiliteerd.

Wat ik mis in de wetenschap is, dat kennelijk niemand het aandurft om de Bijbelse verslagen met degelijk wetenschappelijk onderzoek te onderbouwen.
Meestal relateert men de Bijbelse verslagen aan "natuurverschijnselen".
robert75

Bericht door robert75 »

Je hebt meer geloof nodig om atheist te zijn als theist. atheïsten redeneren wel eens dat wonderen bv niet bestaan, maar ze geloven daarentegen wel in het grootste wonder ooit. Dat alles zomaar uit het niets is ontstaan. Dat zou een groter wonder zijn als dat alles gemaakt zou zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

robert75 schreef:Je hebt meer geloof nodig om atheist te zijn als theist. atheïsten redeneren wel eens dat wonderen bv niet bestaan, maar ze geloven daarentegen wel in het grootste wonder ooit. Dat alles zomaar uit het niets is ontstaan. Dat zou een groter wonder zijn als dat alles gemaakt zou zijn.
Inderdaad. atheïsten en ook evolutionisten hebben een bijzonder groot geloof. Helaas is dat niet gebaseerde op nauwkeurige kennis.

Bij verzekeraars heb je kans berekenaars, om zo te berekenen hoeveel premie ze moeten vragen om zwart te kunnen schrijven.
Ik kwam een getal tegen van 10E50, terwijl in de luchtvaart 10E6 als nagenoeg onmogelijk wordt beschouwd, dus >99,9999% veilig.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef:[ a

Wat ik mis in de wetenschap is, dat kennelijk niemand het aandurft om de Bijbelse verslagen met degelijk wetenschappelijk onderzoek te onderbouwen.
Meestal relateert men de Bijbelse verslagen aan "natuurverschijnselen".
De bijbelse plagen van Egypte zijn al eerder bewezen natuurverschijnselen te zijn...

Jawel hoor, er is wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, b.v. door de archelogen Israël Finkelstein en Neil Asher Silberman en deze hebben er zelfs een boek over geschreven...
De bijbel als mythe: opgravingen vertellen een ander verhaal,
Eeuwenlang hebben joden, christenen en moslims geloofd dat in het Oude Testament gebeurtenissen uit hun raciale en religieuze geschiedenis staan opgetekend.

Zelfs nu zijn er nog velen die geloven dat het bijbelverhaal letterlijk waar is, of dat het in ieder geval in hoofdzaak correct is

Wetenschappelijke vondsten op het gebied van de archeologie, tekstanalyse, geschiedenis en recent vertaalde oude documenten wijzen alle op een werkelijkheid die voor veel traditionele en fundamentalistische gelovigen misschien moeilijk is te verzoenen met een geloof dat is gebaseerd op bijbelse gebeurtenissen, beloften, profetieën en openbaringen als historische feiten

Niettemin betekent deze kennis een nieuw ontwaken van ons inzicht in deze godsdiensten en hun oude geschiedenis.
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Inderdaad. atheïsten en ook evolutionisten hebben een bijzonder groot geloof.
Helaas is dat niet gebaseerde op nauwkeurige kennis.

:lol:
Fundamentalistische en dogmatische christenen hebben een blinde vlek en een tunnelvisie en schijnen de meest normale basisbegrippen maar niet te kunnen [of te willen? ]begrijpen en daardoor wordt er vaak de grootst mogelijke onzin uitgekraamd.
Maar ja, als je ook zo lang geïndoctrineerd en gehersenspoeld bent is dat ook wel te begrijpen.... :(
robert75

Bericht door robert75 »

callista schreef:Alpha schreef:

Fundamentalistische en dogmatische christenen hebben een blinde vlek en een tunnelvisie en schijnen de meest normale basisbegrippen maar niet te kunnen [of te willen? ]begrijpen en daardoor wordt er vaak de grootst mogelijke onzin uitgekraamd.
Maar ja, als je ook zo lang geïndoctrineerd en gehersenspoeld bent is dat ook wel te begrijpen.... :(
Natuurlijk, lekker inhoudelijk.
callista

Bericht door callista »

robert75 schreef:

Natuurlijk, lekker inhoudelijk.
Dank je... :w
Zo heb ik 15 jaar lang Jehovah' s getuigen aan de deur gehad en niet alleen aan de deur, maar na een jaar kwamen ze ook binnen.......interessante discussies, maar ook luchtige gesprekken onder het genot van een kopje koffie.
Lieve en hartelijke mensen, ook met respect voor mijn visie...nooit hebben ze mij iets opgedrongen als zijnde de absolute waarheid.

Nog nooit heb ik ze zo dogmatisch en fundamentalistisch horen praten en evangeliseren zoals Alpha hier doet....

En gelukkig ken ik ook genoeg christenen, die totaal niet voldoen aan het eerder hier door mij geschetste beeld..... :geek:
Maar op dit forum zijn deze in de minderheid....i.m.o.
Alpha

Bericht door Alpha »

Als je geïndoctrineerd bent met kerkleer, ga je daar bij voorbaat van uit.

Vandaar dat een gemiddelde kerkbezoeker weinig tot geen nauwkeurige kennis bezit. Nauwkeurige kennis is uit hun vertaling gehaald.
Helaas voor jou ken ik geen dogma's en lees ik de bijbel zoals die is bedoeld, soms letterlijk en soms symbolisch. De tekst geeft dat meestal aan.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Hallo JW88,

Wegens het maximale aantal tekens splits ik mijn antwoord op in twee berichten. Dit is het eerste deel.
JW88 schreef:Er is in de basis niks totdat iemand iets verzint, wat dus God is in dit geval.
Dit is het hoofddogma waar jij in gelooft en dat volkomen irrationeel is. In den beginne was er niets en toen ontplofte dat ook nog.  Dit is een volkomen achterhaald standpunt, waarvan de eveneens achterhaalde argumenten maar door blijven denderen. Iemand die zich filosofisch op dat standpunt stelt, loopt ruim vijftig jaar achter op het filosofisch wetenschappelijk discours.
JW88 schreef:Ook heb ik op dit forum al meerdere malen benadrukt dat de bewijslast ligt bij de gene die beweert dat iets bestaat, niet bij de gene die beweert dat iets niet bestaat, dus als jij er van overtuigd bent dat God bestaat, zal je toch ook echt met de bewijzen er voor moeten komen en is het niet aan mij om te bewijzen dat God niet bestaat, dat is het zelfde als ik nu claim dat een vliegend spaghetti monster bestaat, dan is het niet aan jou om te bewijzen dat het niet zo is (aangezien dat onmogelijk te bewijzen is omdat het fictief is)
In iedere discussie is het van belang te beseffen dat degene die een bewering doet de bewijslast heeft, d.w.z. de plicht om je bewering te onderbouwen met bewijs.
Dat is op zichzelf juist. Doch je beschikt kennelijk nog niet over het wetenschappelijk basis-begrippenapparaat en de vaardigheden om die te hanteren. Je blijft maar hangen op “bewijs”. “Bewijs” zal geen mens je geven. In de wetenschap draait het om argumentatie. Wetenschap bedrijven begint altijd (niet alleen in de theologie dus) met een axioma, een geloofsuitspraak dus, dat bij voldoende consistente theoretische onderbouwing om te vormen is tot een hypothese. En argumenten zijn er volop. Ik heb jou dan ook niet gevraagd om te beargumenteren dat God niet bestaat, maar of je argumenten zou kunnen bedenken voor de hypothese dat God bestaat. Dit heb ik gedaan om te onderzoeken of je in staat bent en bereid bent tot wetenschappelijke wijze van onderzoek van je vraag, of dat het je alleen erom te doen is dat je bevestiging vindt van je atheistisch geloof.
JW88 schreef:Wie de bewijslast niet op zich neemt, hoeft door de skepticus niet serieus genomen te worden en bovendien hoeft de skepticus niet het tegendeel te bewijzen van wat er beweerd wordt. http://kloptdatwel.nl/2014/01/26/de-bewijslast/
Je hoeft hier helemaal niks. Voel je alsjeblieft nergens toe verplicht. Ik stelde je een vraag, om de reden die ik bovenstaand genoemd heb. Het lijkt er namelijk op dat je geen wetenschappelijk onderzoekend type bent, maar een echte gelovige. Maar misschien heb ik het mis. En echte gelovigen in het atheisme, daar besteed ik niet teveel energie aan. Door de jaren heen heb ik mezelf aangeleerd om niet met een religieus systeem in discussie te gaan. Het atheïsme is net als sommige vormen van institutioneel christendom slechts een religieus systeem.
JW88 schreef:Ik zou geen argumenten weten waarom God zou bestaan zoals ik al eerder zei, echter zou ik wel argumenten kunnen noemen waarom mensen in God geloven namelijk:

1: Het is nou eenmaal de basiseigenschap van de mens om overal een verklaring voor te willen zelfs voor zaken waar nog geen verklaring voor is, religie vult die verklaringen op met bovennatuurlijke verzinsels, omdat gelovigen een verklaring nog altijd beter vinden dan geen verklaring, oftewel de God van de gaten. Men zou gewoon moeten accepteren dat op sommige vragen (nog) geen antwoord is, zoals ''hoe is de aarde precies ontstaan'' of ''wat gebeurt er na de dood'' en zelfs ''wat was er eerder, de kip of het ei'' dat weet jij niet, dat weet ik niet, dat weet niemand niet!

2: Mensen hebben een bepaald doel in hun leven nodig en zoeken dat in religie, zo kunnen ze ergens hun leven voor leven en hopen ze na hun dood goed terecht te komen. Ze kunnen niet accepteren dat het leven helemaal geen concreet doel heeft.

3: Mensen zijn zwak en zoeken steun bij een zogenaamde God, ze hebben hulp nodig om hun leven te lijden en laten hun daardoor leiden door een hogere macht

4: Mensen worden gemanipuleerd en geïndoctrineerd in het geloven in God (als je bv in Irak wordt geboren heb je geen keus en ben je gewoon moslim). Daarnaast kunnen mensen ook heel erg beïnvloed worden door hun omgeving en door hun naasten om te kiezen voor het geloof.
Ook hier beschik je kennelijk (nog) niet over een degelijk wetenschappelijk begrippenapparaat en de vaardigheden om je vragen en stellingen op degelijke wijze wetenschappelijk te onderzoeken. Wat je nu opsomt, dat zijn helemaal geen argumenten maar motieven, die jij vooraf invult op basis van vooroordelen. Dit lijkt werkelijk nergens naar.
JW88 schreef:Religie kan ook evolutionair worden verklaard, het creëert namelijk binding tussen mensen en zorgt voor groepsvorming, in groepen zijn mensen altijd sterker en hebben ze een hogere overlevingskans.
Ook dit is geen argument, maar zou hooguit een axioma kunnen zijn die je zou kunnen onderzoeken om te bezien of er voldoende consistente argumentatie is om hem om te vormen naar een hypothese. Je haalt werkelijk verschrikkelijk veel door elkaar.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Tweede deel
JW88 schreef:Ik ben atheïst omdat, dat de enige logische en rationele conclusie voor mij is als ik alles op een rijtje zet.
Je bent nog niet eens begonnen met op een rijtje zetten, je hele argumentatie raakt kant noch wal. Je spreekt dingen na die zo van iedere willekeurige evolutiegelovige kunnen zijn gekomen. Je komt niet verder dan geloofsuitspraken, axioma’s.
JW88 schreef:Bovennatuurlijk zaken bestaan niet,
Dit is een buitengewoon onwetenschappelijke uitspraak. Wat je doet is slechts een geloofsuitspraak. Het hangt er namelijk vanaf wat je onder “bovennatuurlijk” verstaat. Bovennatuurlijke zaken bestaan wel degelijk. In de wetenschap noemen we dat een anomalie. Dat is een verschijnsel dat niet geïnterpreteerd of onderzocht kan worden binnen een gegeven paradigma of gangbaar wetenschappelijke methode van onderzoek. Alle wetenschap begint bij begripsafbakening en het hanteren en toepassen van het wetenschappelijk instrumentarium.
JW88 schreef:God is slechts een product van de menselijke geest een illusie gevoed door manipulatie, lang geleden verzonnen door mensen met o.a. als doel macht te verzamelen en mensen in toom te houden.
Ook dit is niets meer dan een geloofsuitspraak, niets meer dan een axioma. Je hebt nog een flinke weg te gaan wanneer je tot de bereidheid zult zijn gekomen je geloofsuitspraken wetenschappelijk te gaan onderzoeken.
JW88 schreef:Waarom ben jij in God gaan geloven?
Deze vraag en het antwoord daarop hebben geen wetenschappelijke waarde. Het objectieve descriptieve kennen, dat op basis van onderzoeksresultaten en redeneringen tot stand is gekomen, is kennis in de eerste persoon, “ik” weet, “ik ken uitkomst van onderzoek”. Dat is echter niet de enige vorm van wetenschap. Daarnaast is er namelijk het subjectieve perceptuele (ervarings) kennen als kennis in de derde persoon. Wetenschap bedrijven op geesteswetenschappelijk gebied is altijd in de derde persoon. Niet ik, niet jij, maar hij/zij. En daar is wetenschappelijk genoeg argumentatie voor. Bijvoorbeeld omdat er crossculturele ervaringsconstanten aan te wijzen zijn.

Maar om je toch een antwoord te geven op je vraag: ik ben op basis van ervaringen tot geloof gekomen. Ervaringen van kleins af aan, die culmineerden in openbaringen op latere leeftijd. Dat is mijn aanvliegroute, de route die God met mij is gegaan. Maar dat is op dit gebied niet van wetenschappelijk belang, omdat het ervaringen uit de eerste hand zijn. Bovendien is dit niet de enige aanvliegroute waarlangs de Vader mensen tot Jezus leidt. Persoonlijk heb ik mijn ervaringen ingeruild voor de Wetenschap. En dat is erg bevredigend gebleken.

Vertel nu eens waar jouw behoefte vandaan komt om je geloof in het atheisme door argumenten ondersteund te zien? Vaak gaat het bij mensen die het atheistisch geloof aanhangen om teleurgestelde ex-christenen die het heil zochten in een uitsluitend institutionele vorm van christendom en zich daarop blindstaarden en heeft het weinig te maken met theologische kennis noch met goed functionerende kenvermogens.
JW88 schreef:En wat zijn volgens jou dan reële argumenten voor het bestaan van God?
Religie is in mijn ogen sowieso al vrij ridicuul aangezien er heel veel verschillende godsdiensten zijn, waar binnen ook nog weer tal van stromingen zijn ontstaan. Sommige religies verschillen fundamenteel van mening op belangrijke punten, de conclusie is dan dus dat maximaal 1 religie 100% gelijk kan hebben of geen 1 (wat dus mijn mening is).
Iemand die onderkent dat niet alle godsdiensten hetzelfde zijn en dat niet alle religies waar kunnen zijn, is in elk geval al een stapje verder dan zij die het allemaal op 1 hoop gooien. Ik heb hem al eens neergezet, maar nog maar een keertje:
“Are all religions equally right” https://www.youtube.com/watch?v=Pd7mc8ES_6Y
en als tegenhanger:
“Are all religions equally wrong” https://www.youtube.com/watch?v=aOJImh3QNZ8
JW88 schreef: Als iedereen in de wereld nou precies hetzelfde zou geloven zijn het voor mij veel geloofwaardiger overkomen.
Ben je altijd iemand geweest die andere mensen achterna liep dan? Die indruk kreeg ik eerlijk gezegd niet.
JW88 schreef:Hoe meer ik in stilte nadenk over het concept ''God'' hoe overduidelijker het wordt dat het allemaal verzonnen is.
Ik ken jouw Godsconcept niet. Misschien is jouw Godsconcept inderdaad wel verzonnen. Ik weet het niet. Het Godsconcept dat je hanteert in je atheistisch geloof is in elk geval op basis van redelijke wetenschappelijke arugmentatie niet houdbaar.
JW88 schreef:Vertel..... wat zijn volgens jou argumenten waarom God niet zou bestaan?
Jij hebt ze allemaal al opgenoemd. Het zijn geen redeljike argumenten. Die zijn er namelijk niet. In tegenstelling tot de buitengewoon rijkelijk aanwezige redelijke argumentatie voor de hypthese dat God bestaat. Argumenten voor het bestaat van God zijn allesbehalve achterhaald. Bovendien staan geen van de argumenten voor het bestaan van God op gespannen voet met de wetenschap. Sterker nog, sommige argumenten berusten juist op resultaten van wetenschappelijk onderzoek. De idee dat wetenschap en geloof verwikkeld zouden zijn in een zogenaamde lange strijd, is slechts een mythe.

Tegelijkertijd is het van belang op te merken dat niet alleen wetenschap een legitieme bron van kennis is. De veronderstelling dat dat wel zo is – zoals die vaak voorkomt onder gelovigen in het atheïsme - heet ‘sciëntisme’. Wie het sciëntisme aanneemt, neemt slechts een ander geloof aan, want sciëntisme is zelf geen resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

Dat het geloof in God alleszins redelijk is en op redelijkheid is gebaseerd, betekent overigens niet dat alleen de redelijkheid ervan van belang is, en dat andere aspecten ervan, zoals intuïtie, ervaring, en practische inzet van geloof, minder belangrijk zijn. God gaat ons verstand te boven en alles wat wij over God zeggen, blijft beperkt . Geloof is een kwestie van zowel het hart als het verstand. In het geloof komen gevoel, verstand en handelen bijelkaar. Het gebruik van ons verstand sluit geloofsbeleving en practisch geloven niet uit, en andersom ook niet. Op basis van argumenten valt de redelijkheid van het geloof heel goed aanschouwelijk te maken en de stelling dat God bestaat en bepaalde eigenschappen bezit te onderbouwen, zonder dat we daarbij pretenderen het ‘wat’ van God volledig te doorgronden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
JW88

Bericht door JW88 »

Anja schreef:Tweede deel
Tegelijkertijd is het van belang op te merken dat niet alleen wetenschap een legitieme bron van kennis is. De veronderstelling dat dat wel zo is – zoals die vaak voorkomt onder gelovigen in het atheïsme - heet ‘sciëntisme’. Wie het sciëntisme aanneemt, neemt slechts een ander geloof aan, want sciëntisme is zelf geen resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

Dat het geloof in God alleszins redelijk is en op redelijkheid is gebaseerd, betekent overigens niet dat alleen de redelijkheid ervan van belang is, en dat andere aspecten ervan, zoals intuïtie, ervaring, en practische inzet van geloof, minder belangrijk zijn. God gaat ons verstand te boven en alles wat wij over God zeggen, blijft beperkt . Geloof is een kwestie van zowel het hart als het verstand. In het geloof komen gevoel, verstand en handelen bijelkaar. Het gebruik van ons verstand sluit geloofsbeleving en practisch geloven niet uit, en andersom ook niet. Op basis van argumenten valt de redelijkheid van het geloof heel goed aanschouwelijk te maken en de stelling dat God bestaat en bepaalde eigenschappen bezit te onderbouwen, zonder dat we daarbij pretenderen het ‘wat’ van God volledig te doorgronden.
Volgens mij kan ik zelf nog altijd het beste inschatten op ik alles op een rijtje heb gezet, mijn argumentatie is prima, maar doordat jij zo gefocust bent op je geloof, ben jij je kritische blijk ten opzicht van dat geloof totaal verloren.

Je ben zelfs zo blind geworden door je obsessie voor je geloof dat je mijn uitspraken als ''geloofsuitspraken'' betiteld, terwijl jouw eigen uitspraken natuurlijk juist geloofsuitspraken zijn.

Er zijn nog nooit maar dan ook nog nooit bewijzen geproduceerd voor zogenaamde 'bovennatuurlijk zaken' dat is het juist heel wetenschappelijk om daar niet de conclusie te trekken dat ze wel bestaan. Jaren van parapsychologisch onderzoek heeft helemaal niks opgeleverd (en dan heb ik het niet over een paar aannames of toevalligheden, nee echte bewijzen), dat zegt mij meer dan genoeg.

Blijkbaar weet jij niet goed wat een anomalie is, dat hoeft helemaal niks met bovennatuurlijke zaken te maken te hebben. Dat sommige dingen nog niet kunnen worden verklaard op een logische wetenschappelijke manier, wil niet zeggen dat daar geen logische wetenschappelijke verklaring voor is, hij is er dus alleen nog niet.

Het is niet wetenschappelijk aan te tonen dat God niet bestaat überhaupt niet trouwens, net zo min als het wetenschappelijk of überhaupt is aan te tonen dat een vliegend spaghetti monster niet bestaat. Het is dus nietszeggend. De bewijslast ligt ook bij de gene die in eerste instantie beweert dat er iets is, niet de gene die daar vervolgens op reageert en aangeeft dat er niks is, vrij simpel te begrijpen lijkt me.

Maar jij bent vast op jonge leeftijd beïnvloed door je christelijke omgeving of niet? Eigenlijk was het ''not done'' om geen christenen te worden, of niet? Hebben je ouders je wel een vrije keuze gegeven, of hebben ze het je min of meer opgedragen?

Ik zou ook de theorie van Russels teapot nog eens goed doorlezen, misschien dat je het dan allemaal wat beter begrijpt.
Russells theepot, soms de bovennatuurlijke theepot genoemd, was een analogie die als eerste werd bedacht door de filosoof Bertrand Russell om onfalsifieerbare stellingen van religies te ontkrachten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot

Atheïsme is geen geloof, het is in de basis niks, omdat er in de basis ook niks is om wel of niet in te geloven, net zoals kaal ook geen haarkleur is.
Dat er niks is, is heel makkelijk aan te tonen......ok.......nu is er niks........en......boem.......nu heb ik een geel met roze gestippeld paprika monster bedacht, voilà.

Dus een paar duizend jaar geleden ging het als volgt.......er is niks....... er is iemand met een idee wat God heet, omdat macht over de mensen te krijgen en ze in toom te houden door ze te manipuleren en bang te maken............boem............nu is God ontstaan.

En om het vervolgens nog kracht bij te zetten wordt de allergrootste illusie ooit nog verder en verder uitgebouwd, totdat iedereen het maar als gewoon begint te zien, als een traditie, een gewoonte, net zoals kleren dragen.

Ik wil gewoon graag een persoonlijk antwoord van jou op de stelling ''dat religie extra ongeloofwaardig is omdat er zoveel verschillende religies zijn waarbinnen ook nog weer heel veel verschillende stromingen zijn, daardoor kan dus niemand 100% gelijk hebben'' Ik heb nu niet de mogelijkheid om dat filmpje te kijken en ben ook veel meer geïnteresseerd in jouw mening daarover.

Ik vind alle vormen van religie en God(en) een ridicuul onrealistisch idee.

Er zijn geen redelijke argumenten waarom God niet zou bestaan? :shock:
Dus kan jij je ook totaal niet verplaatsen in een atheist? Doe toch eens een poging, zou God een product kunnen zijn van de menselijke geest, daar heb je vast wel eens aan getwijfeld, of gedacht, waarom is er nou zo veel ellende op de wereld, waarom grijpt God niet in? Of waarom doet hij dit of dat?

Jij zegt: Bovendien staan geen van de argumenten voor het bestaan van God op gespannen voet met de wetenschap. Deze uitspraak laat blijken dat je er helemaal maar dan ook helemaal niks van snapt! :?

Ondersteun jij de evolutietheorie ook?

Vertel wat is nog meer een legitieme bron van kennis naast wetenschap?

En wat zijn nou concrete duidelijke aantoonbare bewijzen voor het bestaan van God? En nu niet de bijbel gaan noemen, want NEE dat is geen bewijs voor het bestaan van God.

Ik ben benieuwd...
Alpha

Bericht door Alpha »

Er zijn vele goden verzonnen, inderdaad.

Toch is er één almachtige God zijn naam is JHWH, die niet verzonnen is.
Interessant is de betekenis van zijn naam: Ik zal bewijzen te zijn. (ʼEhjeh Asjer Ehjeh.)
Helaas is dat in het latijn weergegeven als ego sum qui sum waarvan men dan ik ben, die ik ben maakt.

Ezechiël 39:7 En mijn heilige naam zal ik bekendmaken te midden van mijn volk Israël, en ik zal mijn heilige naam niet meer laten ontheiligen; en de natiën zullen moeten weten dat ik JHWH ben, de Heilige in Israël.

Vandaar ook dat Koning Nebukadnezar dit zei, in Dan 4:

34 „En aan het einde van de dagen sloeg ik, Nebukadnezar, mijn ogen op naar de hemel, en mijn eigen verstand keerde toen tot mij terug; en ik zegende de Allerhoogste zelf, en Degene die tot onbepaalde tijd leeft, roemde en verheerlijkte ik, want zijn heerschappij is een heerschappij tot onbepaalde tijd en zijn koninkrijk duurt van geslacht tot geslacht.
37 Nu roem en verhef en verheerlijk ik, Nebukadnezar, de Koning van de hemel, omdat al zijn werken waarheid en zijn wegen gerechtigheid zijn, en omdat hij hen die in trots wandelen, kan vernederen.”

Een getuige van deze dingen is Berossus, een Babylonische priester en historicus uit de derde eeuw v.C.
Ook Flavius Josephus haalt hier bijzonderheden over aan in het boek Joodse Oudheden.  
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Ik ben net een boek aan´t lezen: "Der Mensch Irrläufer der Evolution" van Arthur Koestler.

Interessant. Daar staat onder andere in, dat de mens, door dat hij zo lang onzelfstandig is, (langer als elk dier) zijn hele kindheid en jeugd gebrainwasht word.
Hij kan meestal gewoon niet ansders, als dat aannemen wat hem jarenlang voorgekaut wordt.

Een mooi passage vond ik:
Die zahlreichen Katastrophen in der Geschichte des Menschen gehen vor allem auf seine exzessive Fähichkeit und sein brennendes Verlangen zurück, sich mit eine Gruppe oder eine Nation, mit eine Kirche oder Sache zu identifizieren und deren Credo selbst dann unkritisch und begeistert zu übernehmen, wenn die betreffende dogmen aller Vernunft widersprechen, den eigenen Interessen schaden und dem Selbsterhaltungstrieb Hohn sprechen.
Vertaling:
De talrijke rampen in de menselijke geschiedenis gaan vooral terrug door het menselijke excessieve talent en zijn brandend verlangen zich te identificeren met een groep of een natie; met een kerk of ding. En zelfs dan nog onkritisch en enthousiast hun dogmas over te nehmen, wanneer de betreffende dogmas tegen al het redelijke spreken, hun eigen belangen schadenen en het instinctieve zelfbehoud hoon spreken
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:Ik ben net een boek aan´t lezen: "Der Mensch Irrläufer der Evolution" van Arthur Koestler.

Interessant. Daar staat onder andere in, dat de mens, door dat hij zo lang onzelfstandig is, (langer als elk dier) zijn hele kindheid en jeugd gebrainwasht word.
Hij kan meestal gewoon niet ansders, als dat aannemen wat hem jarenlang voorgekaut wordt.

Die zahlreichen Katastrophen in der Geschichte des Menschen gehen vor allem auf seine exzessive Fähichkeit und sein brennendes Verlangen zurück, sich mit eine Gruppe oder eine Nation, mit eine Kirche oder Sache zu identifizieren und deren Credo selbst dann unkritisch und begeistert zu übernehmen, wenn die betreffende dogmen aller Vernunft widersprechen, den eigenen Interessen schaden und dem Selbsterhaltungstrieb Hohn sprechen.
Vertaling:
De talrijke rampen in de menselijke geschiedenis gaan vooral terrug door het menselijke excessieve talent en zijn brandend verlangen zich te identificeren met een groep of een natie; met een kerk of ding. En zelfs dan nog onkritisch en enthousiast hun dogmas over te nehmen, wanneer de betreffende dogmas tegen al het redelijke spreken, hun eigen belangen schadenen en het instinctieve zelfbehoud hoon spreken
Nou, dat is zeker zo.
En niet alleen is die lange onzelfstandigheid een constatering, het genoemde brandend verlangen kan je ook weer zien als uiting van verzet tegen zelfstandigheid.
Waarbij ik hier verder geen snelle conclusies aan ga verbinden, daarvoor zou je er verder in moeten duiken.
Maar het is een interessant uitgangspunt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
vrolijke schreef:Ik ben net een boek aan´t lezen: "Der Mensch Irrläufer der Evolution" van Arthur Koestler.

Vertaling:
Nou, dat is zeker zo.
En niet alleen is die lange onzelfstandigheid een constatering, het genoemde brandend verlangen kan je ook weer zien als uiting van verzet tegen zelfstandigheid.
Waarbij ik hier verder geen snelle conclusies aan ga verbinden, daarvoor zou je er verder in moeten duiken.
Ik ben benieuwd, wat dat boek mij nog brengt.
Theolive

Bericht door Theolive »

vrolijke schreef:
Tin schreef:

Vertaling:
Nou, dat is zeker zo.
Ik ben benieuwd, wat dat boek mij nog brengt.
Ik heb het boek niet maar misschien kun jij het verband uitleggen tussen de opvoeding van grote delen van het Franse volk en de Franse revolutie. Mij lijkt dat het geleerde altijd, of vaak, getest wordt aan de hand van nieuwe ontwikkelingen. Grote kans dat jouw voorvaderen in een God geloofden.
Ik heb de vaste grond gevonden
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Theolive schreef:
Ik heb het boek niet maar misschien kun jij het verband uitleggen tussen de opvoeding van grote delen van het Franse volk en de Franse revolutie. Mij lijkt dat het geleerde altijd, of vaak, getest wordt aan de hand van nieuwe ontwikkelingen. Grote kans dat jouw voorvaderen in een God geloofden.
Revoluties breken slechts daar uit, waar bij het grote deel der bevolking "het water aan de bovenkant van de onderlip staat"*
Als het alle mensen zo gaat, begint er een oorlog. Als er binnen een gezelschap grote verschillen zijn, krijg je een revolutie.

Zo gouw mensen weer bestaanszekerheid hebben, ebt de revolutie af.

Mensen met een gevulde buik, kan je niet voor een revolutie gebruiken.

* Ik weet niet of die uitdrukking in het nederlands bestaat. Origineel heet het: "dem steht das Wasser obekante Unterlippe".
Om aan te duiden, dat hij op een heel klein beetje na, aan het verdrinken is.
Theolive

Bericht door Theolive »

vrolijke schreef: Revoluties breken slechts daar uit, waar bij het grote deel der bevolking "het water aan de bovenkant van de onderlip staat"*
Als het alle mensen zo gaat, begint er een oorlog. Als er binnen een gezelschap grote verschillen zijn, krijg je een revolutie.

Zo gouw mensen weer bestaanszekerheid hebben, ebt de revolutie af.

Mensen met een gevulde buik, kan je niet voor een revolutie gebruiken.

* Ik weet niet of die uitdrukking in het nederlands bestaat. Origineel heet het: "dem steht das Wasser obekante Unterlippe".
Om aan te duiden, dat hij op een heel klein beetje na, aan het verdrinken is.
Voor wat betreft de revolutie alleen als velen grote nood hebben. Ik denk dat de slijtage van een bestaand systeem (bijv Lodewijk XVI ipv Lodewijk XIV) veel verklaart. Overigens zie ik Luther uit de kerk gezet worden, in een tijd dat het in Europa steeds beter ging. Na minstens tien eeuwen scheurt weer een stuk van de Heilige Moederkerk af en de ontwikkeling richting godsdienstvrijheid begint. Ook de spectaculaire rijkdom van Steden als Venetie lijkt daar een rol te spelen. Rijke mensen zijn machtig. Als macht en geld tegenover elkaar komen te staan krijg je een revolutie.

Overigens klagen Nederlanders al iets eerder. Bij ons al als "het water tot de lippen staat", dan mag die onderlip nog droog zijn.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het is de God die zijn claim kan hard maken.
Immers, je gelooft toch niet zomaar elke vage claim?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:Het is de God die zijn claim kan hard maken.
Immers, je gelooft toch niet zomaar elke vage claim?
Wat bedoel je precies, in verband met deze discutie, daarmee?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Nou er zijn verschillende claims op God vanuit verschillende hoeken.
Maar welke claim houdt water?
Zo onderzoekt men dingen, zo vindt men dingen.

Helaas zul je het met indirect bewijs moeten doen, het blijft uiteindelijk geloven of niet geloven.
Maar toch niet zomaar, mag ik hopen.

Het is schokkend hoe iemands eigen persoonlijkheid dikwijls een integere zoektocht onmogelijk maakt.
Of misschien is het zo dat mensen het dikwijls gewoon niet willen weten en / of het open willen laten?
Ik was er zelf pas een tijdje toe in staat toen mijn ego zwaar verongelukt was...
Moet wel zeggen dat ik destijds al ontdekt had dat wat als waarheden verkocht wordt dat niet altijd zijn.
De evolutie-theorie blijkt daar het ergste voorbeeld van.
Ze hebben er zelfs de wetenschap voor verkracht.
En atheïsten maar klagen over geloofs-indoctrinatie...
'Tis wat he?
Theolive

Bericht door Theolive »

Jerommel schreef:Nou er zijn verschillende claims op God vanuit verschillende hoeken.
Maar welke claim houdt water?
Zo onderzoekt men dingen, zo vindt men dingen.

Helaas zul je het met indirect bewijs moeten doen, het blijft uiteindelijk geloven of niet geloven.
Maar toch niet zomaar, mag ik hopen.

Het is schokkend hoe iemands eigen persoonlijkheid dikwijls een integere zoektocht onmogelijk maakt.
Of misschien is het zo dat mensen het dikwijls gewoon niet willen weten en / of het open willen laten?
Ik was er zelf pas een tijdje toe in staat toen mijn ego zwaar verongelukt was...
Herken ik dat? zijn mensen die tot geloof komen eerst gecrasht? Is er geen gezonde weg naar geloof meer?
De laatste tijd ben ik opzoek naar mensen die weer tot geloof kwamen. Ongevraagd vind ik depressies, verslavingen, ernstige ziekten enzovoort. Begrijp mij niet verkeerd, mijn respect voor dat soort mensen is niet minder dan voor anderen. Ik vraag het omdat ik begin te vermoeden dat het mij niet slecht genoeg gaat om God nodig te hebben.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wie zegt dat dat een ONgezonde weg is dan?
Ja, jij nu dus. :smile:
Kan je ook uitleggen wat daar ongezond aan is, of bedoel je gewoon "niet leuk"?
Peter79

Bericht door Peter79 »

Theolive schreef:Herken ik dat? zijn mensen die tot geloof komen eerst gecrasht? Is er geen gezonde weg naar geloof meer?
De laatste tijd ben ik opzoek naar mensen die weer tot geloof kwamen. Ongevraagd vind ik depressies, verslavingen, ernstige ziekten enzovoort. Begrijp mij niet verkeerd, mijn respect voor dat soort mensen is niet minder dan voor anderen. Ik vraag het omdat ik begin te vermoeden dat het mij niet slecht genoeg gaat om God nodig te hebben.
Terechte vraag.
Naast ellende als depressies, verslavingen, ernstige ziektes etc heb je natuurlijk ook nog de mensen die zeggen dat je eerst je zonde onder ogen moet zien om tot Jezus te komen.
Ik ben zelf ook door ellende heen bij Jezus gekomen.

Voor een deel zit het in je woordgebruik: gaat het je slecht, dan heb je wat nodig.
Gaat het je goed, dan heb je niets nodig.

Maar ik geloof niet dat een blijmoedig persoon eerst geknakt moet worden. Johannes schreef een brief opdat onze vreugde volkomen zij. Het gaat over vreugde en voor sommige mensen komt die met herstel. Het kan ook zijn dat je jezelf tekort doet als je Jezus niet wilt leren kennen. Liefde tot het goede kan vervuld worden in een kennen van Jezus, zonder dat je jezelf daarmee in ellende hoeft te brengen. Wat je hebt, is al veel, maar met Jezus heb je meer, zeg maar.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zonde besef is m.i. essentieel om
- te bekeren
- de noodzaak van het Offer aan het kruis te begrijpen.

Het gaat niet om blijmoedigheid die geknakt moet worden, het gaat om het ego, de eigendunk.
Dat staat gewoon in de weg.