Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
ik wil even dickteren dat matteus tussen 52 en 60 na christus het boekheeft geschreven
-
Duidelijke boodschap aan de Israelieten, inderdaad.Gaitema schreef:Het volgende gedeelte voor vandaag, wat door het boek aangehouden wordt:
Het is heldere taal. Het valt mij in één oogopslag op dat er dus steden en dorpen zijn waar Gods woord dus niet landen wil en die dus ernstiger er aan toe zijn dan Sodom en Gemorra.Mattheüs 10:11-15,32-39
11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad
32 Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33 Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
Want we zitten tijdens deze gedeelten nog in het tijdsperk, waarin met nadruk alleen Zijn schapen voor wie Hij gekomen was, de boodschap verkondigd moest worden.
-
- Man/Vrouw: V
Mattheüs 10:11-15,32-39
34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
Misschien hebben vele zogenoemde christenen deze tekst wel aangegrepen om de christelijke boodschap met geweld te brengen en oorlog te voeren. Maar dat bedoelde Jezus natuurlijk niet. Jezus leerde zijn volgelingen juist dat zij geen geweld mochten gebruiken.- Matth.26:52.
-
Sanne schreef:Mattheüs 10:11-15,32-39
Misschien hebben vele zogenoemde christenen deze tekst wel aangegrepen om de christelijke boodschap met geweld te brengen en oorlog te voeren. Maar dat bedoelde Jezus natuurlijk niet. Jezus leerde zijn volgelingen juist dat zij geen geweld mochten gebruiken.- Matth.26:52.
Precies.
De tekst was van toepassing op de joden die moesten onderzoeken of datgene wat Jezus verkondigde inderdaad de verwezelijking was van de profetieen.
Een scheiding van traditie en geloof, als het ware.
-
Jezus bereidde zijn volgelingen er wel op voor dat zijzelf een doelwit zouden kunnen worden; dat er tegen henzelf gestreden zou worden. Het overkwam de eerste christenen als je het boek Handelingen leest bijvoorbeeld. Het kan ook ons overkomen. Maar ook dat is geen reden om terug te vechten.
-
De gemeente werd inderdaad voorzegd dat ze gehaat en vervolgd zou worden om Zijn Naam.Sanne schreef:Jezus bereidde zijn volgelingen er wel op voor dat zijzelf een doelwit zouden kunnen worden; dat er tegen henzelf gestreden zou worden. Het overkwam de eerste christenen als je het boek Handelingen leest bijvoorbeeld. Het kan ook ons overkomen. Maar ook dat is geen reden om terug te vechten.
Daarom vertrouw ik die zg "Moederkerk" ook niet, want die stond ruim 1000 jaar aan het hoofd van vervolgingen, martelingen, inquisities en instituties.
Een bekering met het zwaard is bovendien geen bekering.
-
Ja, na al die jaren moest hij het vanuit herinneringen opschrijven.Alles-lezer schreef:ik wil even dickteren dat matteus tussen 52 en 60 na christus het boekheeft geschreven
Daardoor zie je dat de apostelen de zelfde gebeurtenissen verschillend opschrijven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Ja, dat vergeet ik soms erbij te bedenken. Het maakt het allemaal lastig te begrijpen.Biker schreef:Duidelijke boodschap aan de Israelieten, inderdaad.Gaitema schreef:Het volgende gedeelte voor vandaag, wat door het boek aangehouden wordt:
Het is heldere taal. Het valt mij in één oogopslag op dat er dus steden en dorpen zijn waar Gods woord dus niet landen wil en die dus ernstiger er aan toe zijn dan Sodom en Gemorra.Mattheüs 10:11-15,32-39
11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad
32 Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33 Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
Want we zitten tijdens deze gedeelten nog in het tijdsperk, waarin met nadruk alleen Zijn schapen voor wie Hij gekomen was, de boodschap verkondigd moest worden.
God die al onder de joden de ene plaats bezoekt en de andere passeerde. Hoe de heiligen kennelijk niet in alle plaatsen gevonden werden...
-
Nou dat heeft eerder te maken met het gegeven de auteurs van de evangelies een totaal beeld willen geven van Christus en dus benadrukken ze allemaal een andere kan van Jezus, Zoals bv Mattheus vooral wil laten zien dat hij de aangekondigde Messias was, hij doet dat vooral door te verwijzen naar profetieën uit het OT, en om veel over het Koninkrijk te schrijven.Gaitema schreef:Ja, na al die jaren moest hij het vanuit herinneringen opschrijven.Alles-lezer schreef:ik wil even dickteren dat matteus tussen 52 en 60 na christus het boekheeft geschreven
Daardoor zie je dat de apostelen de zelfde gebeurtenissen verschillend opschrijven.
Markus was trouwens een ooggetuige in de tijd van Jezus. Hij was een neef van Barnabas, en een vriend van Petrus. Hij benadrukt vooral Christus als leidende dienaar, en zijn priesterambt.
Lukas benadrukt vooral Christus als mens, de Mensenzoon. En Johannes benadrukt vooral Christus als God.
Elke auteur had een specifiek doel en benadrukte daardoor verschillende aspecten van de persoon Jezus, Waardoor je een totaalbeeld krijgt van Christus zelf.
De evangelies moet je lezen als biografieën, en zo zijn er vandaag ook tal van biografieën te vinden van bepaalde personen die toch allemaal weer iets anders naar voren brengen over de persoon waar ze over hebben geschreven.
Laatst gewijzigd door robert75 op 04 mar 2015, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat geloof ik ook, maar waar ik op doel zie je als je de zelfde gebeurtenissen naast elkaar zet.
De woorden die Jezus gezegd zou hebben bijvoorbeeld. Dan zie je dat de één weer andere dingen er van herinnerde dan de andere en dat ze het in eigen woorden opschreven. Ik zal zo wat opzoeken.
De conclusie daaruit is dat de Heilige Geest het hen niet gedicteerd had. Hoewel Hij wel hen aan gebeurtenissen liet herinneren.
De woorden die Jezus gezegd zou hebben bijvoorbeeld. Dan zie je dat de één weer andere dingen er van herinnerde dan de andere en dat ze het in eigen woorden opschreven. Ik zal zo wat opzoeken.
De conclusie daaruit is dat de Heilige Geest het hen niet gedicteerd had. Hoewel Hij wel hen aan gebeurtenissen liet herinneren.
-
Ja dat is waar maar wil niet zeggen dat ze zaken hebben weggelaten of dat er iets niet zou kloppen aan de uitspraken van Christus, Dat heeft juist te maken met het gegeven ze een andere kant willen benadrukken, En ook zijn het ooggetuigen verslagen. Je moet je niet vergissen in de werkwijzen in die tijd. Geschiedenis was een zeer belangrijke aangelegenheid waar veel onderzoek aan vooraf ging. En het kan inderdaad zo zijn dat bepaalde verklaringen toch met andere woorden worden opgeschreven.Gaitema schreef:Dat geloof ik ook, maar waar ik op doel zie je als je de zelfde gebeurtenissen naast elkaar zet.
Een simpele vergelijking zou zijn als ergens een misdrijf wordt gepleegd en getuige A zegt iets anders als getuige B. de politie zou ze allebei serieus nemen, alleen de een heeft wat anders gezien of gehoord als de andere getuige.
Ik persoonlijk ben van mening dat de evangelies uit eerste hand zijn geschreven alleen sommige werken namen jaren in beslag. Er zijn zelfs mensen die beweren dat Lukas, de auteur van Handelingen een mede reiziger was van Paulus.
Paulus schrijft dat ook in 2 Timotheus dat Lukas bij hem is, En als dat dus de zelfde Lukas is die ook Handelingen heeft geschreven, dan zijn die verlagen uit eerste hand geschreven en dus zeer betrouwbaar.
Handelingen bv is ook niet in een dag geschreven maar heeft jaren geduurd, aangezien het de periode verteld van de hemelvaart tot Paulus in Rome was. En was 25 jaar later ofzo?. zo iets.
-
Daar twijfel ik niet aan, maar de tijd dat er over heen ging heeft wel wat afwijkingen opgeleverd. Zo heb ik het net gevonden wat betreft het verraad door Judas en de gevangenneming van Jezus:
A. Judas liep naar Jezus toe groette Hem, verradende met een kus
B. Jezus liep op hen af en vroeg eerst wie ze zochten. Toen ze Zijn naam noemden, maakte Hij zelf zich aan hen bekend.
Ten tweede: wat zei Jezus tegen Petrus na het afhakken van de oor
A. "Breng uw zwaard weder op zijn plaats, want allen, die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen. 53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen? 54 Hoe zouden dan de Schriften in vervulling gaan, die zeggen, dat het aldus moet geschieden?"
B. "Steek het zwaard in de schede; de beker, die de Vader Mij gegeven heeft, zou Ik die niet drinken?"
Dit geeft aan dat het uit herinneringen zijn opgeschreven.
Hoe Jezus aan de menigte die Hem wilde arresteren bekend werd, lijkt me lastig te verklaren. In Johannes maakt Jezus zichzelf aan hen bekend, maar in Mattheüs verraadde Judas Hem met een groet en een kus.
Maar de woorden van Jezus lijkt me makkelijker te achterhalen.
Ik zou daarin gaan voor versie A van Johannes, als de uitspraak die het meeste zal hebben geleken op de woorden die Jezus zou gezegd hebben. In versie B wordt eigenlijk de woorden van Jezus tijdens de nacht dat Hij opbleef en bloed zweette herhaald: "'Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan."
Wat trouwens inhoudelijk wel op het zelfde neerkomt. In grote lijnen komen de verhalen met elkaar wel over één.
Het is daarom ook duidelijk dat dit echt gebeurd was, aangezien de getuigenisverslagen veel op elkaar lijken.
Eén ding is wel duidelijk: "God heeft de bijbel voor de schrijvers niet geciteerd, zoals aan Mohammed de Koran geciteerd zou zijn, volgens de moslims."
enMattheüs 26: 47-54
De gevangenneming
47 En terwijl Hij nog sprak, zie, daar was Judas, één van de twaalven, en met hem een grote schare met zwaarden en stokken, gezonden vanwege de overpriesters en oudsten des volks. 48 En die Hem overleverde had hun een teken gegeven, zeggende: Die ik zal kussen, die is het; grijpt Hem. 49 En terstond trad hij op Jezus toe en zeide: Wees gegroet, Rabbi, en hij kuste Hem. 50 Maar Jezus zeide tot hem: Vriend, waartoe zijt gij hier? Toen traden zij toe, sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem. 51 En zie, één van die bij Jezus waren, strekte zijn hand uit, trok zijn zwaard en hij trof de slaaf van de hogepriester en sloeg hem het oor af. 52 Toen zeide Jezus tot hem: Breng uw zwaard weder op zijn plaats, want allen, die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen. 53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen? 54 Hoe zouden dan de Schriften in vervulling gaan, die zeggen, dat het aldus moet geschieden?
Ten eerste: hoe werd de dienaars van de overpriesters en de Farizeeërs (of oudsten des volks???)Johannes 18:1-11
De gevangenneming
1 Na dit gezegd te hebben, ging Jezus met zijn discipelen naar de overzijde van de beek Kidron, waar een hof was, die Hij met zijn discipelen binnenging. 2 En ook Judas, zijn verrader, wist die plaats, omdat Jezus daar dikwijls was samengekomen met zijn discipelen. 3 Judas dan kwam daar, die een afdeling soldaten tot zijn beschikking had gekregen en dienaars van de overpriesters en de Farizeeën, voorzien van lantaarns, fakkels en wapenen. 4 Jezus dan, alles wetende, wat over Hem komen zou, kwam naar voren en zeide tot hen: Wie zoekt gij? 5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazoreeër. Hij zeide tot hen: Ik ben het. En ook Judas, zijn verrader, stond bij hen. 6 Toen Hij dan tot hen zeide: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen ter aarde. 7 Wederom dan stelde Hij hun de vraag: Wie zoekt gij? En zij zeiden: Jezus, de Nazoreeër. 8 Jezus antwoordde: Ik zeide u, dat Ik het ben. Indien gij dan Mij zoekt, laat dezen heengaan; 9 opdat het woord vervuld werd, dat Hij gesproken had: Wie Gij Mij gegeven hebt, uit hen heb Ik niemand laten verloren gaan. 10 Simon Petrus dan, die een zwaard had, trok het, en hij trof de slaaf van de hogepriester en sloeg hem het rechteroor af; de naam nu van de slaaf was Malchus. 11 Jezus dan zeide tot Petrus: Steek het zwaard in de schede; de beker, die de Vader Mij gegeven heeft, zou Ik die niet drinken?
A. Judas liep naar Jezus toe groette Hem, verradende met een kus
B. Jezus liep op hen af en vroeg eerst wie ze zochten. Toen ze Zijn naam noemden, maakte Hij zelf zich aan hen bekend.
Ten tweede: wat zei Jezus tegen Petrus na het afhakken van de oor
A. "Breng uw zwaard weder op zijn plaats, want allen, die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen. 53 Of meent gij, dat Ik mijn Vader niet kan aanroepen en Hij zal Mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen? 54 Hoe zouden dan de Schriften in vervulling gaan, die zeggen, dat het aldus moet geschieden?"
B. "Steek het zwaard in de schede; de beker, die de Vader Mij gegeven heeft, zou Ik die niet drinken?"
Dit geeft aan dat het uit herinneringen zijn opgeschreven.
Hoe Jezus aan de menigte die Hem wilde arresteren bekend werd, lijkt me lastig te verklaren. In Johannes maakt Jezus zichzelf aan hen bekend, maar in Mattheüs verraadde Judas Hem met een groet en een kus.
Maar de woorden van Jezus lijkt me makkelijker te achterhalen.
Ik zou daarin gaan voor versie A van Johannes, als de uitspraak die het meeste zal hebben geleken op de woorden die Jezus zou gezegd hebben. In versie B wordt eigenlijk de woorden van Jezus tijdens de nacht dat Hij opbleef en bloed zweette herhaald: "'Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan."
Wat trouwens inhoudelijk wel op het zelfde neerkomt. In grote lijnen komen de verhalen met elkaar wel over één.
Het is daarom ook duidelijk dat dit echt gebeurd was, aangezien de getuigenisverslagen veel op elkaar lijken.
Eén ding is wel duidelijk: "God heeft de bijbel voor de schrijvers niet geciteerd, zoals aan Mohammed de Koran geciteerd zou zijn, volgens de moslims."
-
De opmerking van Alles-lezer is een scherpe opmerking.
Hij is trouwens een goede kameraad van me
Hij is trouwens een goede kameraad van me
-
Gaitema schreef:Het volgende gedeelte voor vandaag, wat door het boek aangehouden wordt:
Het boek waaruit ik citeer noemt nog interessante dingen.
Als het gezin waar je het evangelie brengt het dankbaar aanneemt, dan ga je niet vervolgens door naar een plek waar je het "leuker" zou vinden. Nee, we zijn een gemeenschap en blijven daar.. (Paulus trekt later verder). Als het gezin Christus weert, dan ontstaat er onvrede.
Vele pijnlijke voorbeelden van wat er dan aan ellende kan gebeuren kunnen we wel noemen.
Maar wie het aanneemt ziet de onderlinge verhoudingen genezen. Maar hier is het geen zoetsappigheid. De boodschap is tegelijk als een zwaard dat de teerste banden splijt. Niet wie een belijdenis of bepaalde beginselen, maar wie Christus belijdt, kan het ondervinden: huisgenoten worden vijanden. De natuur wijst ons altijd weer de weg door het leven naar de dood. Jezus leidt door de dood naar het leven. Door levensverlies: levensbehoud. Door de strijd en het lijden: de vrede!
-
Een nieuwe stuk:
Je ziet hierin mooi verwoord hoe de werkelijkheid er voor ons uit kan zien en ons tot kopzorgen zal kunnen brengen. Vreselijke dingen als dat je uit je plaats moet vluchten, zoals het voor deze volgelingen van Jezus onder de joden was. Maar te gelijk die bemoediging met de woorden: dat ze niet alle steden van Israël als toevluchtoorden zullen bezoeken, voor Jezus' terugkomst. Dat Hij met Zijn Geest ook hen altijd in zal geven, wat ze moeten zeggen. Waarop ook wij mogen vertrouwen, als christenen onder de heidenen. Waarvan overigens de Koran zegt dat christenen niet geloofd moeten worden, als ze zeggen door de Heilige Geest aan hun woorden zijn gekomen.
De Heilige Geest telt voor de Islam niet, maar Hij staat ons bij.
God zorgt voor ons zeer nauwkeurig en laat dat zien in het beeld van dat Hij al de haren op jouw hoofd geteld heeft.
In mijn geval ook de haren die ik ben kwijt geraakt
Geweldig!Mattheüs 10:16-23, 26-31
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.
17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 23 Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.
26 Vreest hen dan niet, want er is niets bedekt, of het zal geopenbaard worden, en verborgen, of het zal bekend worden. 27 Wat Ik u zeg in het donker, zegt het in het licht; wat gij u in het oor hoort fluisteren, predikt het van de daken. 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel. 29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. 30 En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld. 31 Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven.
Je ziet hierin mooi verwoord hoe de werkelijkheid er voor ons uit kan zien en ons tot kopzorgen zal kunnen brengen. Vreselijke dingen als dat je uit je plaats moet vluchten, zoals het voor deze volgelingen van Jezus onder de joden was. Maar te gelijk die bemoediging met de woorden: dat ze niet alle steden van Israël als toevluchtoorden zullen bezoeken, voor Jezus' terugkomst. Dat Hij met Zijn Geest ook hen altijd in zal geven, wat ze moeten zeggen. Waarop ook wij mogen vertrouwen, als christenen onder de heidenen. Waarvan overigens de Koran zegt dat christenen niet geloofd moeten worden, als ze zeggen door de Heilige Geest aan hun woorden zijn gekomen.
God zorgt voor ons zeer nauwkeurig en laat dat zien in het beeld van dat Hij al de haren op jouw hoofd geteld heeft.
-
Dat betekent dus oppassen. Jezus zegt het tot Zijn discipelen, maar het is iets wat ook in andere tijden en situaties geldt. Er zijn "wolven" onder ons. (Zelfs niet zo ver van mijn woonplaats is inmiddels een letterlijke wolf gesignaleerd )Gaitema schreef:Een nieuwe stuk:Mattheüs 10:16-23, 26-31
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.
Wolven hebben in de bijbel de reputatie van mensen die Gods koninkrijk op een subtiele manier willen verstoren. Zij staan onder invloed van de vorst der duisternis. Ze komen ongemerkt in je leven, in je gemeente, In Handelingen 10:29 waarschuwt Paulus:
Ze kunnen dus uit je eigen gemeente komen. Ook Jezus heeft het in Johannes 10:12 over wolven die de kudde uiteenjagen. Daarom is het goed altijd met onze Opperherder Yeshua in verbinding te blijven, zodat wij door de Heilige Geest alert zullen blijven.Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen die de kudde niet zullen sparen;
en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.
Als je dit leest dan hebben we het hier nog betrekkelijk goed. Maar ik denk dat iemand die openlijk voor zijn geloof uitkomt, ook hier tegenwerking zal ondervinden. We weten allemaal dat het elders in de wereld op dit moment steeds sterkere vormen aanneemt. Hier lezen we dat vervolging niet alleen van de overheid of van fanatieke stromingen kan komen, maar dat het zelfs uit je eigen familie kan komen. Ik denk dat er ook in onze omgeving mensen kunnen zijn die dat ervaren. Als mensen moesten vluchten in de tijd van Jezus, betekende het dat daardoor het evangelie ook in andere streken werd gepredikt. In alle druk zullen we ons steeds meer op Jezus richten. We kunnen Hem vertrouwen die de wereld heeft overwonnen en wie volhoudt zal behouden worden. Dat mag ook ons gebed zijn, dat, als het moeilijk wordt, dat we kracht zullen krijgen om vol te houden en Hem niet te verloochenen. Onwillekeurig gaan de gedachten dan naar de Christenen die door ISIS vervolgd en vermoord worden. Ook voor hen mogen we bidden om vol te houden.17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 23 Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.
Gaitema schreef hierover al dat hij dit "geweldig" vindt en dat is het ook als je beseft dat de Vader ons niet zal laten vallen. Het ligt voor de hand dat we vanuit ons mens-zijn angsten kunnen hebben. Jezus bemoedigt de discipelen - maar ook ons - tot tweemaal toe, dat we niet bang hoeven te zijn. Hij is erbij! Zoals Hij zelfs voor de mus zorgt, zorgt Hij ook voor ons. Uit deze tekst blijkt trouwens wel dat de "hel" werkelijkheid is, al kunnen we die niet lokaliseren.26 Vreest hen dan niet, want er is niets bedekt, of het zal geopenbaard worden, en verborgen, of het zal bekend worden. 27 Wat Ik u zeg in het donker, zegt het in het licht; wat gij u in het oor hoort fluisteren, predikt het van de daken. 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel. 29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. 30 En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld. 31 Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven.
haha... dus jij bent er ook al wat kwijt. Bij Wikipedia lees ik dat de Islam ook een heilige geest kent:Gaitema schreef: Je ziet hierin mooi verwoord hoe de werkelijkheid er voor ons uit kan zien en ons tot kopzorgen zal kunnen brengen. Vreselijke dingen als dat je uit je plaats moet vluchten, zoals het voor deze volgelingen van Jezus onder de joden was. Maar te gelijk die bemoediging met de woorden: dat ze niet alle steden van Israël als toevluchtsoorden zullen bezoeken, voor Jezus' terugkomst. Dat Hij met Zijn Geest ook hen altijd in zal geven, wat ze moeten zeggen. Waarop ook wij mogen vertrouwen, als christenen onder de heidenen. Waarvan overigens de Koran zegt dat christenen niet geloofd moeten worden, als ze zeggen door de Heilige Geest aan hun woorden zijn gekomen.
Het komt erop aan de geesten te onderscheiden. Een geest die niet van God komt is een demonische geest. Van beide zijden zullen we elkaars ingevingen van de Heilige Geest wantrouwen en terecht. Want beide godsdiensten staan tegenover elkaar, zoals de duivel tegenover God staat. Maar hoewel satan sterker is dan wij, in vergelijking tot YHWH is hij niets.Ook binnen de islam is er sprake van een heilige geest, de Roeh Al-Qoedoes (Arabisch: الروح القدس). Hier is sprake van het versterken van verschillende profeten, zoals Isa (Jezus), door God met de heilige geest. In Soera De Profeten 91 is sprake van het inblazen van de geest in Maryam (Maria). In de islamitische traditie wordt de heilige geest gebruikt voor de engel Djibrail (Gabriël).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ja, ik vind het ook wel lastig ze te herkennen, want ze zijn gewoon net als wij.Adinomis schreef: Dat betekent dus oppassen. Jezus zegt het tot Zijn discipelen, maar het is iets wat ook in andere tijden en situaties geldt. Er zijn "wolven" onder ons. (Zelfs niet zo ver van mijn woonplaats is inmiddels een letterlijke wolf gesignaleerd )
Wolven hebben in de bijbel de reputatie van mensen die Gods koninkrijk op een subtiele manier willen verstoren. Zij staan onder invloed van de vorst der duisternis. Ze komen ongemerkt in je leven, in je gemeente, In Handelingen 10:29 waarschuwt Paulus:Ze kunnen dus uit je eigen gemeente komen. Ook Jezus heeft het in Johannes 10:12 over wolven die de kudde uiteenjagen. Daarom is het goed altijd met onze Opperherder Yeshua in verbinding te blijven, zodat wij door de Heilige Geest alert zullen blijven.Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen die de kudde niet zullen sparen;
en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.
Ik durf ze niet goed aan te wijzen.
Ik zocht de afgelopen tijd aan de hand van de tunnel van de bijna dood ervaringen de hemel ergens buiten het heelal en de hel rondom en in de aarde.Als je dit leest dan hebben we het hier nog betrekkelijk goed. Maar ik denk dat iemand die openlijk voor zijn geloof uitkomt, ook hier tegenwerking zal ondervinden. We weten allemaal dat het elders in de wereld op dit moment steeds sterkere vormen aanneemt. Hier lezen we dat vervolging niet alleen van de overheid of van fanatieke stromingen kan komen, maar dat het zelfs uit je eigen familie kan komen. Ik denk dat er ook in onze omgeving mensen kunnen zijn die dat ervaren. Als mensen moesten vluchten in de tijd van Jezus, betekende het dat daardoor het evangelie ook in andere streken werd gepredikt. In alle druk zullen we ons steeds meer op Jezus richten. We kunnen Hem vertrouwen die de wereld heeft overwonnen en wie volhoudt zal behouden worden. Dat mag ook ons gebed zijn, dat, als het moeilijk wordt, dat we kracht zullen krijgen om vol te houden en Hem niet te verloochenen. Onwillekeurig gaan de gedachten dan naar de Christenen die door ISIS vervolgd en vermoord worden. Ook voor hen mogen we bidden om vol te houden.17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 23 Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.Gaitema schreef hierover al dat hij dit "geweldig" vindt en dat is het ook als je beseft dat de Vader ons niet zal laten vallen. Het ligt voor de hand dat we vanuit ons mens-zijn angsten kunnen hebben. Jezus bemoedigt de discipelen - maar ook ons - tot tweemaal toe, dat we niet bang hoeven te zijn. Hij is erbij! Zoals Hij zelfs voor de mus zorgt, zorgt Hij ook voor ons. Uit deze tekst blijkt trouwens wel dat de "hel" werkelijkheid is, al kunnen we die niet lokaliseren.26 Vreest hen dan niet, want er is niets bedekt, of het zal geopenbaard worden, en verborgen, of het zal bekend worden. 27 Wat Ik u zeg in het donker, zegt het in het licht; wat gij u in het oor hoort fluisteren, predikt het van de daken. 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel. 29 Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. 30 En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld. 31 Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven.
Nu geloof ik dat het hele heelal parallel aan haar in een andere dementie de hemelen en de hel ( rijk van de duisternis) heeft. De engelen en de demonen zijn ook om ons heen, maar we zien ze niet.
Het kon wel eens letterlijk samen hangen met het licht en het duister van onze dag en nacht, want waarom is het eigenlijk dat in deze samenleving het uitgaansleven, vele losbandigheid en roof ook in de nacht plaats vindt? Waarom wil eens mens uitgerekend 's nachts slapen? waarom wordt een mens 's nachts deprie? Waarom hoor je van occulte verschijningen met demonen, dat het vaak in de nacht op slaapkamers plaats vindt? Waarom hoort bij het idee "Halloween" de nacht?
Niet dat er overdag niets verkeerds gebeurd, maar er kleeft iets aan die nacht..
Dank je voor je uitleg. Ja, iedere keer als ik er meer van meekrijgt, dan schrik ik weer van de strijd met het christendom en het jodendom dat de Islam levert. Je kan gewoon niet Moslim worden en christen te gelijk blijven. Het is het één of het ander.haha... dus jij bent er ook al wat kwijt. Bij Wikipedia lees ik dat de Islam ook een heilige geest kent:Gaitema schreef: Je ziet hierin mooi verwoord hoe de werkelijkheid er voor ons uit kan zien en ons tot kopzorgen zal kunnen brengen. Vreselijke dingen als dat je uit je plaats moet vluchten, zoals het voor deze volgelingen van Jezus onder de joden was. Maar te gelijk die bemoediging met de woorden: dat ze niet alle steden van Israël als toevluchtsoorden zullen bezoeken, voor Jezus' terugkomst. Dat Hij met Zijn Geest ook hen altijd in zal geven, wat ze moeten zeggen. Waarop ook wij mogen vertrouwen, als christenen onder de heidenen. Waarvan overigens de Koran zegt dat christenen niet geloofd moeten worden, als ze zeggen door de Heilige Geest aan hun woorden zijn gekomen.
In mijn geval ook de haren die ik ben kwijt geraaktHet komt erop aan de geesten te onderscheiden. Een geest die niet van God komt is een demonische geest. Van beide zijden zullen we elkaars ingevingen van de Heilige Geest wantrouwen en terecht. Want beide godsdiensten staan tegenover elkaar, zoals de duivel tegenover God staat. Maar hoewel satan sterker is dan wij, in vergelijking tot YHWH is hij niets.Ook binnen de islam is er sprake van een heilige geest, de Roeh Al-Qoedoes (Arabisch: الروح القدس). Hier is sprake van het versterken van verschillende profeten, zoals Isa (Jezus), door God met de heilige geest. In Soera De Profeten 91 is sprake van het inblazen van de geest in Maryam (Maria). In de islamitische traditie wordt de heilige geest gebruikt voor de engel Djibrail (Gabriël).
Tja, mijn haren raak ik op mijn hoofd kwijt, maar voor de rest word ik steeds hariger haha.
Volgens de kapper is een kale kop een teken van mannelijke hormonen. Hij zei van zichzelf ook: kijk, ik mis die mannelijke hormonen ( wijzen op zijn volle bos haar), daarom ben ik ook kapper geworden
Maar hij is gelukkig getrouwd met een kapster
-
Een wolf in schaapsklederen, blijft een wolf. Hij zal zijn ware aard niet altijd kunnen verbergen. Vroeg of laat geeft hij signalen af wie hij werkelijk is.Gaitema schreef: Ja, ik vind het ook wel lastig ze te herkennen, want ze zijn gewoon net als wij.
Ik durf ze niet goed aan te wijzen.
In Matth.11:19 staat dat "de wijsheid gerechtvaardigd is op grond van haar werken". Als iemand vals beschuldigd wordt, dan zal vroeg of laat door iemands werken blijken dat de beschuldigingen vals waren. Dat wilde Jezus ermee duidelijk maken. Maar andersom geldt het ook. Als iemand beweert een schaap te zijn terwijl hij het niet is, dan zal ook op een gegeven moment door iemands werken duidelijk worden hoe de vork werkelijk in steel zit.
-
Ja, maar ja.. Als je in een degelijke kerk zit dat wel vergrijst.. Is dat niet altijd even helder..
Preken lijken prima.. Mensen wel aardig.. niemand lijkt verkeerde bedoelingen te hebben en toch ligt het op zijn gat. Kijk, bij ons hadden we een predikant die uit zijn ambt is gezet omdat die vreemd ging. Die buiten echtelijke relatie is wel over. Zijn vrouw is bij hem gebleven en daarnaast was hij ook wel een predikant die onderwerpen als gebedsgenezingen durfde te bespreken en het benoemde als gaven van de Heilige Geest..
Tja.. Goede en verkeerde vruchten..
Preken lijken prima.. Mensen wel aardig.. niemand lijkt verkeerde bedoelingen te hebben en toch ligt het op zijn gat. Kijk, bij ons hadden we een predikant die uit zijn ambt is gezet omdat die vreemd ging. Die buiten echtelijke relatie is wel over. Zijn vrouw is bij hem gebleven en daarnaast was hij ook wel een predikant die onderwerpen als gebedsgenezingen durfde te bespreken en het benoemde als gaven van de Heilige Geest..
Tja.. Goede en verkeerde vruchten..
-
Een mooie link wordt er in het Handboek bij de Bijbel tussen Mattheüs 10: 23 en Daniël 7:13
Dat geeft weerstand. Kan vervolging brengen. Onze waarheid is niet geliefd onder de mensen.
Het brengt verdeeldheid en vijandigheid te weeg. We kunnen niet in het geheel opgaan.
Het zal opvallen, ons geluid is anders dan van de wereld om ons heen.
We kunnen daar misschien bang van worden, maar dat hoeft niet, want God leidt ons door deze Koning heen. Hij zal Zijn volk niet aan zijn lot over laten.
Het andere naslagwerk benadrukt het dat het volgen van deze Koning Jezus tot gevolg heeft dat we in de hedendaagse heerschappijen best oppositie voeren. We laten zien dat deze heerschappij van Jezus andere morele verantwoordelijkheden kent en andere vrijheden kent, dat botst met dat van de wereld. We laten zien dat de vrijheden van de wereld ons niet echt vrij maakt, maar juist mankementen vertoont. Dat een heerschappij zoals we die nu hebben een doodlopend spoor is.Daniël 7:13
Ik bleef toekijken in de nacht gezichten en zie, met de wolken van de hemel kwam iemand gelijk een Mensenzoon; Hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde Hem voor deze; en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienen Hem."
Dat geeft weerstand. Kan vervolging brengen. Onze waarheid is niet geliefd onder de mensen.
Het brengt verdeeldheid en vijandigheid te weeg. We kunnen niet in het geheel opgaan.
Het zal opvallen, ons geluid is anders dan van de wereld om ons heen.
We kunnen daar misschien bang van worden, maar dat hoeft niet, want God leidt ons door deze Koning heen. Hij zal Zijn volk niet aan zijn lot over laten.
-
De gevolgen worden te meer benadrukt in
bronnen: " van Mattheüs tot Openbaring" van DS. M.C.J. Visser.
De Roeping, Anne van der Beijl met Verne Becker
En de NBG vertaling
Hier zien we dat we leerlingen van Jezus zijn, knechten van Jezus die voeten wassende dienen in deze wereld (slaven) in opdracht van Jezus en ook huisgenoten van Jezus. Het lijden dat Jezus trof treft ons dan ook. Maar hierin groeit de kerk. Ik las het vandaag ook in een boek van Anne van der Beijl, dat in Oost Duitsland onder het communistisch bewind de kerk zeer actief was, met name door de diaconessen die mensen die buiten boord vielen dienden en sterk evangeliserend waren. Bijbels werden veel gekocht en gelezen, maar na de val van de Berlijnse muur sukkelde de kerk daar vrij direct in. Bijbels werden minder gekocht. De christenen gingen genieten van de westerse deugden.Mattheüs 10: 24 en 25
Een discipel (leerling) staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer. Het is genoeg voor de discipel te worden als zijn meester en voor de slaaf als zijn heer. Indien men aan de heer van het huis de naam Beëlzebul (voor de duivel) heeft gegeven, hoeveel te meer aan zijn huisgenoten!
En de NBG vertaling
-
In Matth. 10:23 lees je dat Jezus aanmoedigt bepaalde situaties te ontvluchten. Hij leert hier om confrontaties uit de weg te gaan. Als christenen met vervolging te maken zouden krijgen en dat kan ook in de vorm van leugens of spot, dan is het niet de bedoeling om te strijden. Hij leert dat christenen niet een heilige oorlog moeten voeren, ook niet met woorden, om anderen zo nodig met geweld te bekeren.
Christenen prediken een boodschap van vrede, zij zullen dus van hun kant niet toelaten dat de gemoederen verhit raken. De bron van provocatie gaan ze dus uit de weg.
Paulus schrijft het ook mooi in 2 Tim.2:23-26: "Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen ..."
Christenen prediken een boodschap van vrede, zij zullen dus van hun kant niet toelaten dat de gemoederen verhit raken. De bron van provocatie gaan ze dus uit de weg.
Paulus schrijft het ook mooi in 2 Tim.2:23-26: "Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen ..."
-
Toen ik dit las moest ik denken aan Hebr. 13:13 Laten wij derhalve tot Hem uitgaan buiten de legerplaats en Zijn smaad dragen.Gaitema schreef:De gevolgen worden te meer benadrukt inHier zien we dat we leerlingen van Jezus zijn, knechten van Jezus die voeten wassende dienen in deze wereld (slaven) in opdracht van Jezus en ook huisgenoten van Jezus. Het lijden dat Jezus trof treft ons dan ook. Maar hierin groeit de kerk. Ik las het vandaag ook in een boek van Anne van der Beijl, dat in Oost Duitsland onder het communistisch bewind de kerk zeer actief was, met name door de diaconessen die mensen die buiten boord vielen dienden en sterk evangeliserend waren. Bijbels werden veel gekocht en gelezen, maar na de val van de Berlijnse muur sukkelde de kerk daar vrij direct in. Bijbels werden minder gekocht. De christenen gingen genieten van de westerse deugden.Mattheüs 10: 24 en 25
Een discipel (leerling) staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer. Het is genoeg voor de discipel te worden als zijn meester en voor de slaaf als zijn heer. Indien men aan de heer van het huis de naam Beëlzebul (voor de duivel) heeft gegeven, hoeveel te meer aan zijn huisgenoten!
En de NBG vertaling
Terecht schrijf je dat het lijden van Jezus ook zijn volgelingen treft. Als mensen ons verachten en belachelijk maken omdat we in de voetsporen van Jezus gaan is dat niet erg. We zijn in goed gezelschap.
In de Hebreeënbrief zien we ook dat Mozes de smaad van Christus een groter rijkdom achtte dan de rijkdom en de eer van zijn positie in Egypte. (Hebr.11:26).
Ja en dan is de verleiding wel eens groot om in de verdediging te gaan en te gaan strijden voor je gelijk, zoals Sanne ook al aangaf. Maar dat is eigenlijk een teken dat we de smaad van Christus niet willen dragen.
Soms moet je inderdaad afstand nemen en situaties ontvluchten. Dan ben je met Christus buiten de legerplaats.
Dat boek "de Roeping" van Anne van der Bijl heb ik ook eens gehad. Ik heb het niet meer. Ik zal het wel uitgeleend hebben. Dat boek heeft op mij ook veel indruk gemaakt en mij indertijd aangezet om de vervolgde kerk op te zoeken.
Om te bemoedigen degenen die de smaad van Christus dragen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ook in 1 Petrus 2:21 vinden we die gedachte nog terug. Daar staat dat Christus voor ons heeft geleden en een voorbeeld heeft nagelaten. Nu is Jezus in alle aspecten van zijn leven een voorbeeld. Maar als je de context bekijkt dat gaat het hier voornamelijk over zijn lijden. In 2:23 staat dan ook dat hij niet ging terugschelden of dreigen. "Maar het over gaf aan Hem, die rechtvaardig oordeelt". In die voetstappen mogen we treden. Het is een uiting van geloof als we dat kunnen.
-
Zouden Luther en Calvijn hier overheen gelezen hebben?Sanne schreef:In Matth. 10:23 lees je dat Jezus aanmoedigt bepaalde situaties te ontvluchten. Hij leert hier om confrontaties uit de weg te gaan. Als christenen met vervolging te maken zouden krijgen en dat kan ook in de vorm van leugens of spot, dan is het niet de bedoeling om te strijden. Hij leert dat christenen niet een heilige oorlog moeten voeren, ook niet met woorden, om anderen zo nodig met geweld te bekeren.