Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Misschien gewoon iets inhoudelijks zeggen over het Bijbelgedeelte en niet uit boekjes citeren, maar gewoon de Bijbel lezen onder leiding van de Heilige Geest, want ik heb de ervaring dat het dan geen puzzleboek is, maar dat God Zijn plan openbaart slechts aan gelovigen en niet aan ongelovigen.

Hen zouden we het evangelie prediken. Adinomis citeerde ergens een mooie tekst dat de vleselijke mens de dingen niet verstaat, maar de Geestelijke mens wel.
En daar houd ik mij aan vast.

Deze post is geen reactie op Gaitema, maar op Dessa en Callista.
Zeg jij maar niks Wilsophie, want veel wat jij hier allemaal neerzet komt regelrecht uit Vlichtus, Ab Klein Haneveld en Advocaal....heel vaak zonder bronvermelding.
Doe nu niet net alsof jij het allemaal persoonlijk uit de Bijbel hebt gehaald [ook nog onder leiding van de HG.. :o ]....dat komt wat schijnheilig over, ook al betitel je jezelf als heilig..... :w :clown:

En die laatste zin --over de vleselijke en de geestelijke mens.... is een dooddoener en een discussiestopper...... :naughty:
Laatst gewijzigd door callista op 28 mar 2015, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Ik ga dus "NIET" jouw zin doen. Ik erken de dominee van dit boekje "WEL" als christen en de handboek bij de Bijbel verschaft me "KENNIS DIE IK NIET HEB".
Dat heb ik jou al in het begin gezegd!!!!

Ik aanvaart de uitleggingen van deze twee boeken meer als jouw uitleggingen, waar ik het veel vaker niet mee eens ben.
Zoals ik zei was dit geen reactie op jouw post, maar op Dessa en Callista en verder in het algemeen. En je mag aanvaarden wat jij wilt. Ik dring toch niets op?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Wilsophie schreef:Misschien gewoon iets inhoudelijks zeggen over het Bijbelgedeelte en niet uit boekjes citeren, maar gewoon de Bijbel lezen onder leiding van de Heilige Geest, want ik heb de ervaring dat het dan geen puzzleboek is, maar dat God Zijn plan openbaart slechts aan gelovigen en niet aan ongelovigen.

Hen zouden we het evangelie prediken. Adinomis citeerde ergens een mooie tekst dat de vleselijke mens de dingen niet verstaat, maar de Geestelijke mens wel.

Zeg jij maar niks Wilsophie, want veel wat jij hier allemaal neerzet komt regelrecht uit Vlichtus, Ab Klein Haneveld en Advocaal....heel vaak zonder bronvermelding.
Doe nu niet net alsof jij het allemaal persoonlijk uit de Bijbel hebt gehaald [ook nog onder leiding van de HG.. :o ]....dat komt wat schijnheilig over, ook al betitel je jezelf als heilig..... :w :clown:
Ik ga met jou niet in discussie Callista. Je pretendeert met vlag en wimpel ongelovig te zijn, en Ineke is destijds aangevallen dat ze niet met derzulken in gesprek gaat en jouw aanval bevestigt dat het idd goed is om dat NIET te doen, dus wat je ook zegt, het is mij helemaal prima. En nu gewoon moven uit dit topic.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
callista schreef:

Ik ga met jou niet in discussie Callista. Je pretendeert met vlag en wimpel ongelovig te zijn, en Ineke is destijds aangevallen dat ze niet met derzulken in gesprek gaat en jouw aanval bevestigt dat het idd goed is om dat NIET te doen, dus wat je ook zegt, het is mij helemaal prima. En nu gewoon moven uit dit topic.

Hahaha....sterk heur ..... :mrgreen:
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:
Dessa schreef:Mij is niets vreemd nee. Ik zei dat ik Gaitema's reactie begreep en de reacties erna begrijp ik ook maar soms heeft discussie geen zin meer.
O, sjips, ik bedoelde jou eigenlijk helemaal niet...
Goed zeg, dat je zo relaxed reageert!
Sorry...
:)

Iedereen mag in dit topic mee praten.
Ik citeer btw zelden uit boekjes en de bijbel heeft/is ook mysterie, dat maakt het ook zo mooi tegelijk.
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Wilsophie, jij denk dat het evangelie mij dus te hoog gegrepen is?
jij denkt mij te moeten vertellen hoe ik de bijbel moet behandelen en je denkt te weten wat ik wel of niet geloof?
Ik heb helemaal niet gezegd dat mijn opa veroordeeld is, maar heb gezegd dat ik geloof dat zelfmoord een zonde is, omdat wij niet zouden moorden.
Verder heb ik wat uitleg van andere christenen erbij gehaald en opzettelijk mijn persoonlijke ervaringen hierin verzwegen. Satan heeft immers mij al een tijd lang tot zelfmoord willen aanzetten.
Ik weet hoe dat gaat. Je zelfbeeld wordt zo negatief, dat je op een dag je eigen leven niet langer de moeite waard vindt. Zelfhaat misschien niet altijd, maar absoluut wel een gebrek aan acceptatie van jezelf. Depressie en angststoornissen brengen dit negatieve zelfbeeld ook.
Maar wij geloven wel in Jezus die altijd het medicijn is tegen deze stoornissen.
De duivel maakt gebruik van de zwakheden van mensen en ja, hij zet mensen aan tot moord als het even kan. In de bijbel staat niet voor niets dat er een tijd komt waarin mensen hun lot niet door zelfmoord kunnen ontvluchten.

Begrijp me goed, mijn opa respecteer ik en zie ik als een christen, maar hij had ook hulp nodig.
Als die hulp er was geweest, dan had Jezus Christus hem van die zelfmoord kunnen onthouden.

Het handboek bij de bijbel geeft me veel informatie die ik niet heb.
Dat heb ik met het behandelen van het bijbelboek Openbaring ondervonden.
In deze discussie is het echter anders, de theoloog die meestal helemaal niet liegt in deze verschaft me net als de Handboek bij de Bijbel prima uitleggingen van het thema dat ik over het hoofd zie.

Ik zelf gebruik dit naast dat ik met behulp van de Heilige Geest de bijbel lees.
Geloven doe je immers met elkaar, en de theoloog doet voor mij gewoon mee.

Nu wil ik geen enkel negatief woord meer horen over deze theoloog.
Ik heb twee neven die theologen zijn en ik weet "zij liegen niet!"
en wat te denken van de vrouw van mijn dominees neef die domina is: Mirjam Kollenstaart,
Die geregeld in de EO visie stond en ook met haar ervaring in het programma Adries met Andries op TV was. Ik heb een bloed hekel aan dat voortdurend alle theologen en kerken over één kam te scheren.
Ik heb er een hekel aan constant daarop aangepakt te worden.
Deze discussie moet wat mij betreft nu over zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

@ Dessa:

O, nou, ik vind dat helemaal niet zo mooi, eerlijk gezegd...
Het frustreert me mateloos dat goede exegese zo dun is gezaaid.
Met een aantal integere, toegewijde lui die er op uit zijn de Bijbel KLOPPEND te interpreteren en (dus) hun eigen vooroordelen en voorkeuren onderschikken aan het Woord, zouden we veel verder kunnen komen (richting waarheid) dan hoe het nu is.
Ik bedoel, de Bijbel heeft zich wel bewezen en dwaalt zelf niet.
Je ziet de poppetjes er omheen alle kanten op dwalen...
Per ongeluk, vanwege valse leraars of vanwege de menselijke natuur tegen God te rebelleren, en het gebrek aan integriteit m.b.t. het onderwerp om het nog te kunnen corrigeren.
Tja, zelfs wie alert is dwaalt nog wel eens...
Zie hier dan ook het belang van zelf-reflectie en ego-verloochening.

Oftewel: Het zijn allemaal moeilijke onderwerpen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
callista schreef:

Ja sorry hoor, maar zo zie ik je bijdragen wel. Als de leer van AB Klein Haneveld.
Als jij dat allemaal gebruikt, laat mij dan de mijne gebruiken en pak me niet telkens op mijn boeken en theologische bronnen a.u.b.

Wat de zonde tegen de Heilige Geest betreft, je maakt de afstand tussen jouw en mijn stantpunt onnodig groot. Ik heb over actie en reactie.
Als God zijn hand naar je uitsteekt, maar je neemt die niet aan, hoe zou Hij jou kunnen redden?
Het aannemen heeft natuurlijk met geloof te maken, maar wat Jerommel zegt is wel waar:
Het gaat om het "opzettelijk" God tegen werken.

Over zelfmoord en christenen die worstelen zijn discussies die al off-topic gaan.
Dat was mijn punt niet en we hebben het over de woorden van Jezus.

Weet je wat er nu gaande is?
We zijn compleet afgeleid van het topic en er is verdeeldheid gezaaid.
Bepaal jij dat?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:
Dessa schreef:Mij is niets vreemd nee. Ik zei dat ik Gaitema's reactie begreep en de reacties erna begrijp ik ook maar soms heeft discussie geen zin meer.
O, sjips, ik bedoelde jou eigenlijk helemaal niet...
Goed zeg, dat je zo relaxed reageert!
Sorry...
:)

Iedereen mag in dit topic mee praten.
Ik citeer btw zelden uit boekjes en de bijbel heeft/is ook mysterie, dat maakt het ook zo mooi tegelijk.
Zeker mag iedereen meepraten, maar de Bijbel onderuit halen of Christenen belachelijk maken lijkt mij hier niet op zijn plaats dat doet men maar in LB of een ander gekozen topic, maar niet hier. De Bijbel is geen mysterie, maar His Story en als we het woord mysterie nemen, in het Grieks "musterion" dan schrijft Paulus daar ook iets over in de Korinthe brief want dat is de wijsheid bestaande in "verborgenheid"( musterion).
Mysterie maakt de Bijbel niet mooi, maar His Story en dat de geheimenissen ( mysterie) van de verborgenheid( musterion) dus de Gemeente is bekend gemaakt aan Paulus betekent dat elke gelovige van de Bijbel geen puzzleboek hoeft te maken, maar de Openbaring van het mysterie.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Ja sorry hoor, maar zo zie ik je bijdragen wel. Als de leer van AB Klein Haneveld.
NIks sorry, praat niet zo na man. Ab Klein Haneveld heeft geen leer. Allemaal papagaai praat, en niemand komt met onderbouwing of bewijzen.
Stigmatisering heeft dat. En natuurlijk trekt jouw geruzie mensen aan die menen mij zwart te moeten maken en ook Gods Woord.
Dat is toch olie op hun golven. Laat je hiervoor niet gebruiken beste man.

="Gaitema"]Bepaal jij dat?
Nee de regels.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Wilsophie, jij denk dat het evangelie mij dus te hoog gegrepen is?
Even terzijde, ik denk eerder dat de titel "theoloog" wat te hoog gegrepen is, ik erken er maar 1, en dat is Hij zelf.
Want ons kennen is gebrekkig en ten dele, dus die titel die godskunde zou uitademen, betekent voor mij weinig,
Zeer weinig, vooral omdat die kennis allemaal nog eens begrensd is door allerlei synoden en raden.
Doe daar nog wat dogma's bij en er is nauwelijk ruimte meer voor de Geest.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:@ Dessa:

Met een aantal integere, toegewijde lui die er op uit zijn de Bijbel KLOPPEND te interpreteren en (dus) hun eigen vooroordelen en voorkeuren onderschikken aan het Woord, zouden we veel verder kunnen komen (richting waarheid) dan hoe het nu is.

De verschillende visies kunnen me om eerlijk te zijn wel eens frustreren, maar dat hoort er gewoon bij. Graag zou ik willen dat na een discussie we er met elkaar er uit zijn, maar dat zal alleen Jezus lukken als Hij op de wolken terug komt. Alleen al deze laatste zin kan voor verdeeldheid zaaien.
Maar wat me het meeste frustreerde is dat mensen me constant op mijn woorden gaan zitten pakken en me vervolgens gaan beleren.. En dan ook nog op een kleinerende manier alsof ik een puber ben die na een volwassene moet luisteren. Zo van "zeg Jongeman, ik heb door dat je nog een beetje een jonge hond bent met weinig verstand van de bijbel, ik zal jou die wel even meegeven knul."
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:
Gaitema schreef:Wilsophie, jij denk dat het evangelie mij dus te hoog gegrepen is?
Even terzijde, ik denk eerder dat de titel "theoloog" wat te hoog gegrepen is, ik erken er maar 1, en dat is Hij zelf.
Want ons kennen is gebrekkig en ten dele, dus die titel die godskunde zou uitademen, betekent voor mij weinig,
Zeer weinig, vooral omdat die kennis allemaal nog eens begrensd is door allerlei synoden en raden.
Ja, mij zegt het even min wat, maar dat betekend voor mij niet dat elke theoloog liegt.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Ja sorry hoor, maar zo zie ik je bijdragen wel. Als de leer van AB Klein Haneveld.
NIks sorry, praat niet zo na man. Ab Klein Haneveld heeft geen leer. Allemaal papagaai praat, en niemand komt met onderbouwing of bewijzen.
Stigmatisering heeft dat. En natuurlijk trekt jouw geruzie mensen aan die menen mij zwart te moeten maken en ook Gods Woord.
Dat is toch olie op hun golven. Laat je hiervoor niet gebruiken beste man.

="Gaitema"]Bepaal jij dat?
Nee de regels.
Wilsophie,
Dit hele topic trok constant mensen aan, waarin we gewoon na dachten over de woorden van Jezus.
Nu gaat het niet meer over Jezus, maar over jou, mij, de rest hier en de theologen.
In mijn ogen zie ik jouw uitleg wel als de zelfde van Ab Klein Hanekamp voor een deel.
Ook voor een deel vallend onder andere stromingen van het evangelicale christendom.
Vind ik allemaal prima, maar laat mij dan ook vrij.
Volgens de regels mag Calista gewoon meedoen.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 28 mar 2015, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Weet je wat, ik heb een idee

Wat ik doe bevalt Wilsophie en Jerommel niet..
Daarom heb ik besloten om dit topic maar uit handen te geven.

Jerommel en Wilsophie: neem het maar over!

Ik ga thuis wel verder met mijn boeken.. Ik kijk wel toe.
Dessa

Bericht door Dessa »

Per ongeluk, vanwege valse leraars of vanwege de menselijke natuur tegen God te rebelleren, en het gebrek aan integriteit m.b.t. het onderwerp om het nog te kunnen corrigeren.

Als we de basis van de bijbel en geloven maar blijven zien.. en die is vrij eenvoudig.
Het mysterie in de bijbel zoals ik bedoel is wel mooi, ik bedoel geen dwalen maar juist vinden, dat mysterie is mooi en groot en een interessante puzzeltocht.
callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Weet je wat, ik heb een idee

Goeie raad Gait.
Niet doen.
Het is jouw topic.......ga er gewoon mee verder...

Wilsophie heeft zich hier al van afgesplitst in haar eigen topic over Mattheus....vanwege een bepaalde ontevredenheid.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Biker schreef:
Dat is ook vaak gebleken omdat en ik ben ingekleurd omdat ....nogal wat heren Theologen absoluut niet geloven wat in de Bijbel staat of ingekleurd is door zogenaamde wijsheden van synoden en raden en regels en een sausje van dogma"s eroverheen en er is totaal geen ruimte voor de Heilige Geest durf ik te stellen Biker.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 28 mar 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dessa schreef:

Als we de basis van de bijbel en geloven maar blijven zien.. en die is vrij eenvoudig.
Het mysterie in de bijbel zoals ik bedoel is wel mooi, ik bedoel geen dwalen maar juist vinden, dat mysterie is mooi en groot en een interessante puzzeltocht.
Dan heb je het mysterie ( musterion) en Hisstory niet begrepen, en het is gelukkig voor mij geen puzzeltocht. God zegt Zelf dat Hij ons alles heeft geopenbaard en met name de apostel Paulus heeft een belangrijke missie of bediening voltooid als de dertiende apostel, Hij mocht dingen openbaren die tot nu toe verborgen waren. En dus is het mysterie opgelost en dat is pas mooi, want God heeft dat via deze apostel openbaart aan kinderen Gods, al zijn brieven gaan ook over de verborgenheid die van te voren bedekt was, maar NU geopenbaard.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
Dessa schreef:

Dan heb je het mysterie ( musterion) en Hisstory niet begrepen, en het is gelukkig voor mij geen puzzeltocht. God zegt Zelf dat Hij ons alles heeft geopenbaard en met name de apostel Paulus heeft een belangrijke missie of bediening voltooid als de dertiende apostel, Hij mocht dingen openbaren die tot nu toe verborgen waren. En dus is het mysterie opgelost en dat is pas mooi, want God heeft dat via deze apostel openbaart aan kinderen Gods, al zijn brieven gaan ook over de verborgenheid die van te voren bedekt was, maar NU geopenbaard.
Nee, jij weet alles al, maar dat is niet aan iedereen gegeven.... :w

God is op zich al een mysterie en diegenen, die zeggen het mysterie opgelost te hebben, hebben het mysterie zelf ingevuld.
En wat blijft er dan nog over?
Dan is het een boekgeloof geworden met dode teksten en veel dogmatiek.
Het leven is er met het mysterie uit verdwenen.

M.a.w. diegenen denken wijzer te wezen dan God zelf....die bepalen alles voor God...
Ze hebben zelfs al een plek in de hemel gereserveerd....zo zeker zijn ze van hun zaak.

Ik denk dat sommigen dan aardig op hun neus zullen kijken.....en terecht.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik denk dat je dat met Trajecto moet bespreken en ik ben niet geinteresseerd in overname.
Succes met je boeken.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik wil best wel verder gaan, maar dit gepraat wat afleid van het onderwerp liever niet.
Ik vind het allemaal dikke onzin, dat geneuzel over de theologen.
Het klinkt alsof ik in een christelijke versie van de PVV ben beland.
We constateren een probleem, scheren iedereen over één kam, roepen van alles en grijpen veel te hard in. VVD lijkt daar steeds meer aan mee te doen trouwens.

Dit wat je zegt over de mysterie is weer een typisch voorbeeld.
Je leest een opvatting van de ander, kwetst vervolgens die ander door haar of hem wijs te maken dat die het evangelie van Jezus nog niet zo goed begrepen heeft (de aanval) en vervolgens kom je met een opvatting wat eigenlijk niet echt klopt.
Het staat immers zwart op wit in de bijbel dat we in een spiegel van raadselen kijken, maar later pas Hem zullen aanschouwen van aangezicht tot aangezicht en dan alles zullen kennen.
Een raadsel noemt de bijbel zelfs, die wij dan pas zullen begrijpen
En dat is dat wanneer Jezus zich aan de Vader onderworpen heeft, nadat de Vader de hele wereld aan Jezus' voeten onderworpen heeft, dat wij dan allen één zijn. God in ons, Christus in ons en wij in Hem. De zon zal niet meer schijnen en Hij zal ons allen verlichten.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef:Alvast het volgende gedeelte:
Mattheüs 12: 22-29

Confrontatie met farizeeën en schriftgeleerden

22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
In de handboek staat het heel sterk benadrukt, dat als de farizeeërs gelijk hadden, dan zou het betekenen dat Satan op zelfmoord aan zou sturen.
Deze zonde, dat als de zonde tegen de Heilige Geest wordt gezien, wordt hierin ook mooi omschreven:
Zij ontkennen koppig het werk van de Geest van God en dat maakt het voor God onmogelijk hen te vergeven (31-32)
Even om terug te gaan naar waar dit zijspoor door ontstaan is,
Ik had het geciteerd uit de "Handboek bij de bijbel", zo heet het boek. Het is een werk uit de jaren 70 dat zoals vermeld staat met behulp van meerdere deskundigen geschreven is, door de redacteuren Pat en David Alexander te Oxford.

Maar goed, ik zie hier het beeld van "zelfmoord door satan" gewoon als persoonlijke omschrijvingen door de schrijvers van wat ze daar lezen. Het gaat er mij alleen maar om wat ze er mee bedoelen.
Ieder mens is uniek en zal het op zijn eigen manier brengen. Ik denk dat ze dat bedoelen.

Zonden tegen de Heilige Geest is inderdaad lastig te omschrijven.
Ik merk uit de discussie op dat het met opzet te maken heeft, de onwil om te geloven en het zich niet willen laten helpen/redden door God en het zelfs lasteren van Gods werk. In welke situatie het precies opgaat is moeilijk te omschrijven voor ons, maar het was in ieder geval duidelijk zichtbaar bij de Farizeeën. Ze dichten met opzet het werk van God toe aan de duivel.

Wat zelfmoord betreft, is het gewoon een heel gevoelig thema.
Ik geloof echt dat wie door Jezus geheel en al vervuld is, ook niet tot zelfmoord zal komen.
Ook ziektes die daar toe leiden zal dan door Jezus voor zoverre genezen worden, dat zelfmoord niet zal plaatsvinden. Hoewel dat niet hoeft te betekenen dat de ziekte helemaal weg is..

Het beeld is wel duidelijk dat als satan aan demonen uitdrijven zou doen, dat hij zoals Jezus het zegt tegen zichzelf zou strijden. Letterlijk genomen heeft satan al zelfmoord gepleegd toen hij tegen God tot opstand kwam. Maar ik versta wat de schrijvers ermee zeggen het als het zichzelf verdelgen, als satan demonen zou gaan uitdrijven.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Even het waarom ik deze boeken gebruik:
De Handboek bij de Bijbel heb ik gekregen van mijn ouders als cadeau van mijn ouders bij mijn geloofsbelijdenis op mijn 19 jarige leeftijd. Ik hecht daar veel waarde aan en bij het gebruik ervan ben ik het boek Openbaring beter gaan verstaan, merkte ik in de bijbelstudie over Openbaring.
Waarom? Het gaf uitleg over de plaatsen waar het zich afspeelde, zoals omschrijvingen van de 7 gemeenten van Openbaring en hun leefomstandigheden. Het geeft uitleg over hoe Israël was in die tijd en wat daarin gebruikelijk was. Tegen de achtergrond van deze kennis geeft het uitleg van waar de Bijbel naar wijst. Dat vind ik verhelderend. Ook geeft het uitleg van het evangelie, zo goed als ze konden. Natuurlijk kunnen wij er anders over denken.. Maar we kunnen altijd van elkaar leren.

Het boek "Van Mattheüs tot Openbaring" geschreven door dominee M.J.C. Visser kreeg ik te leen van een vriend van mij die soms hier ook op het forum kijkt. Ik hecht daar ook veel waarde aan.
Je kan ook hier van elkaar leren.

Dus om een lang verhaal kort te maken: ik wil me laten inspireren door deze twee gegeven boeken om deze discussie te voeden. Mijn hoofdopzet is gewoon simpelweg het persoonlijk verdiepen in de Bijbel. Daarvoor is het goed ook jullie bijdragen te lezen.

Echter houd ik er niet van om de ander constant in het ongelijk te zetten en elkaar de vliegen af te vangen. Verdiep je een beetje in elkaar en geef ruimte aan elkaar. Probeer daarin die ander te begrijpen.. Leef je een beetje in, in wat de ander bedoeld te zeggen.

Wat het ook is: we zouden als protestanten eens kunnen proberen de ander niet te verdenken van het totaal verduistert te zijn voor het evangelie. Laat het geen farizeeërgebed worden van het: dank U God dat ik meer verlicht ben dan hij of zij daar..
Dat bepaald God nog altijd wel, wie het meeste verlicht is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:

Goeie raad Gait.
Niet doen.
Het is jouw topic.......ga er gewoon mee verder...

Wilsophie heeft zich hier al van afgesplitst in haar eigen topic over Mattheus....vanwege een bepaalde ontevredenheid.
Ja, ik doe weer een poging, al is het nu ff lang van stof. :oops:
Ik weet het anders ook niet meer..