Neepyro schreef:Heeft de waarheid dan een kaft ?Gaitema schreef: Bij ons in het dorp is net nog een nieuwe evangelicale gemeente opgericht. Ze willen de waarheid van kaft tot kaft brengen. Nou, ik geloof dat ze dat niet gaan lukken

Neepyro schreef:Heeft de waarheid dan een kaft ?Gaitema schreef: Bij ons in het dorp is net nog een nieuwe evangelicale gemeente opgericht. Ze willen de waarheid van kaft tot kaft brengen. Nou, ik geloof dat ze dat niet gaan lukken
Ja, het is wel mooi als mensen iets aan je geloof hebben.Wilsophie schreef:Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het nergens over Gods goedkeuring gehad dacht ik.Alpha schreef:Denk je nog echt, dat Israël Gods goedkeuring heeft omdat zij Hem en zijn zoon hebben verworpen?Wilsophie schreef:Het is goed lijkt mij om binnen het kader van de eindtijd te bezien wat Israël voor rol zal gaan spelen danwel welke positie zij krijgen en of we het dan hebben over deze huidige staat in ongeloof, of dat het gaat om het verzamelen door God Zelf naar het land dat Hij beloofd heeft.
.
Ze vertrouwen op hun eigen kracht en op dat van de VS.
Zij onderscheiden zich niet van de nadere natiën.
JaJerommel schreef:Er zijn zeker goede redenen om dat zo te zeggen.
Maar buiten dat, is het niet gewoon holle retoriek?
Het is inderdaad mogelijk om joods te worden, volgens een jood die me daar over dat vertelde.Wilsophie schreef:Over het Joodszijn het volgende als voorbeeld.Gaitema schreef:Volgens Paulus, zoals ik net citeerde, slaat Lo Ammi even goed op de christenen.
Over joden die tot geloof komen kan je speculeren, daarin heb je ook wel een punt, maar het doet er ook weer niet heel veel toe waar zij onder te delen zijn. Mijn vriendin vindt het overigens niet meer zeggend dat ze joods is, dan het gegeven dat ze van huis uit echt de bijbel er in stampten, zoals echte joden doen. Een nuttig gebruik waar ze aan vast houdt. Dat ze Jezus leerde kennen heeft ook met openbaringen te maken, die ze had. Maar dat houd ik voor tussen ons
Want iedereen kan Jood worden.
Herodes is een politicus en hij deed eigenlijk alles uit eigen belang, en misschien een beetje uit belang van het volk. Hij was officieel een Jood, ( niet van geboorte, want hij was een Edomiet) , maar zo blijkt weer dat iedereen Jood kan worden. Jood is een godsdienstig begrip want niemand kan zijn afkomst bewijzen. “ Een Jood ? “zei Michiel van Praag, maar godsdienstig ben ik niet.
Zie hoe verschillend de normen zijn. Herodes was w.s. Joods geworden om politieke redenen, want zijn hele familie “Antipas”, ging over tot de Joodse godsdienst onder de opstand van de Makkabeeën en dat zijn Joden.
Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
Het is inderdaad mogelijk om joods te worden, volgens een jood die me daar over dat vertelde.Wilsophie schreef:Over het Joodszijn het volgende als voorbeeld.Gaitema schreef:Volgens Paulus, zoals ik net citeerde, slaat Lo Ammi even goed op de christenen.
Over joden die tot geloof komen kan je speculeren, daarin heb je ook wel een punt, maar het doet er ook weer niet heel veel toe waar zij onder te delen zijn. Mijn vriendin vindt het overigens niet meer zeggend dat ze joods is, dan het gegeven dat ze van huis uit echt de bijbel er in stampten, zoals echte joden doen. Een nuttig gebruik waar ze aan vast houdt. Dat ze Jezus leerde kennen heeft ook met openbaringen te maken, die ze had. Maar dat houd ik voor tussen ons
Want iedereen kan Jood worden.
Herodes is een politicus en hij deed eigenlijk alles uit eigen belang, en misschien een beetje uit belang van het volk. Hij was officieel een Jood, ( niet van geboorte, want hij was een Edomiet) , maar zo blijkt weer dat iedereen Jood kan worden. Jood is een godsdienstig begrip want niemand kan zijn afkomst bewijzen. “ Een Jood ? “zei Michiel van Praag, maar godsdienstig ben ik niet.
Zie hoe verschillend de normen zijn. Herodes was w.s. Joods geworden om politieke redenen, want zijn hele familie “Antipas”, ging over tot de Joodse godsdienst onder de opstand van de Makkabeeën en dat zijn Joden.
Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
Dank je. Hier ga ik me even in verdiepenAlpha schreef:Dit?Gaitema schreef:Dat is interessant. Kunnen we over dit visioen hebben?Alpha schreef:„Versta, o mensenzoon, dat het visioen voor de tijd van het einde is.” — DANIËL 8:17.
Dan 8:
20 De ram die gij gezien hebt, die de twee hoorns had, beduidt de koningen van Medië en Perzië.
21 En de harige bok beduidt de koning van Griekenland; en wat de grote hoorn aangaat die tussen zijn ogen was, die beduidt de eerste koning.
22 En dat die gebroken werd, zodat er vier waren die ten slotte in zijn plaats opstonden: er zijn vier koninkrijken uit zijn natie die zullen opstaan, maar niet met zijn kracht.
23 En in het laatst van hun koninkrijk, naarmate de overtreders hun daden tot voltooiing brengen, zal er een koning opstaan met bars gelaat en die dubbelzinnige gezegden verstaat.
24 En zijn kracht moet machtig worden, maar niet door zijn eigen kracht. En op verwonderlijke wijze zal hij verderf stichten, en hij zal stellig succesvol blijken te zijn en doeltreffend handelen. En hij zal machtigen werkelijk in het verderf storten, ook het volk dat uit de heiligen bestaat.
25 En naar zijn inzicht zal hij ook stellig bedrog in zijn hand doen gelukken. En in zijn hart zal hij een groot air aannemen, en gedurende een tijd van onbezorgdheid zal hij velen in het verderf storten. En tegen de Vorst der vorsten zal hij opstaan, maar zonder hand zal hij verbroken worden.
En de parallel:
dan 2:
31 Gij dan, o koning, aanschouwde, en zie! er was een reusachtig groot beeld. Dat beeld, dat groot was en waarvan de glans buitengewoon was, stond vóór u, en de aanblik ervan was angstwekkend.
32 Wat dat beeld betreft, zijn hoofd was van gedegen goud, zijn borst en zijn armen waren van zilver, zijn buik en zijn dijen waren van koper,
33 zijn benen waren van ijzer, zijn voeten waren deels van ijzer en deels van gevormd leem.
34 Gij bleeft kijken totdat er een steen, niet door handen, werd uitgehouwen, en die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en gevormd leem en verbrijzelde ze.
35 Terstond werden het ijzer, het gevormde leem, het koper, het zilver en het goud alle te samen verbrijzeld en werden als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde ze weg zodat er geen spoor meer van werd gevonden. En wat de steen aangaat die het beeld trof, hij werd tot een grote berg en vulde de gehele aarde.
Wanneer je de symbolieken kunt begrijpen en de parallellen in de teksten ziet, dan kan je een eind komen.
Aan Hem de eer. God dank!Anja schreef:
Met zekerheid!!! Dankjewel Gait......je hebt mij iets heel belangrijks meegegeven.
Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord. Het geld over het algemeen dat door ervaringen mensen wijs worden.De ervaring heb ik gelukkig nooit in detail gedeeld, omdat die zó puur Bijbels is en ook omdat de boodschap pas in zijn geheel te begrijpen is in de context van mijn gehele leven, en de verachting en veroordeling van religieuze ervaringen juist bij vele vele christenen zo lang zo groot is geweest en nog. Nu begrijp ik ook waarom "silence golden" was (en is, maar er zijn wel mensen die op de hoogte zijn, die hebben mij geholpen). Mensen, met rechtstreekse ervaringen, kunnen en terecht en komen daarom Godzijgedankt terecht op andere adressen terecht waar hun openbaringservaringen wel op de juiste manier worden benaderd en het juweel niet wordt geroofd.
Een kameraad van me zegt altijd bij het constateren van onrecht onder de mensheid: "onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers."Maar door jouw berichtje kwam ik toch nog een keertje in je topic lezen met de Bijbel erbij alles nagelezen. Bedankt!!!![]()
Toch laat God niet losGaitema schreef:
Duidelijk! Bedankt Gait, dat je die moeite nog wilde doen. Je weet niet half wat het betekent voor mij (namelijk het laatste puzzelstukje op zijn plaats).
De relatie met Jezus Christus bestaat in een wezenlijke eenheid met Hem. De uiteindelijke Essentie is de persoonlijke ervaring van de relatie met Jezus en niet een theorie of een geloof in die theorie. En het is die ervaring waarvan de tegenstander een mens tracht te beroven. En op dát punt waarop het besef hiervan in de vergetelheid is geraakt, beginnen theoretici te strijden. Zij zijn de essentie kwijtgeraakt of hebben die niet gevonden, omdat zij de Goddelijke Liefde willen grijpen, be-grijpen.
Hm hm, en ook , uit de Willibrordvertaling dit keer:Gaitema schreef:
Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord.
Marc.9:
[30] Ze gingen daar weg en trokken door Galilea. Hij wilde niet dat iemand het te weten kwam, [31] want Hij was bezig met onderricht aan zijn leerlingen. Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd en valt in de handen van mensen. Ze zullen Hem doden, en drie dagen na zijn dood zal Hij opstaan.’ [32] Ze begrepen* dat woord niet, maar ze durfden Hem er ook niets over te vragen. [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Thuis* vroeg Hij hun: ‘Waar hadden jullie het onderweg toch over?’ [34] Maar ze zwegen, want ze hadden onderweg ruzie gehad over de vraag wie de grootste was. [35] Hij ging zitten, riep de twaalf en zei hun: ‘Als iemand de eerste wil zijn, zal hij de laatste van allen zijn en de dienaar van allen.’ [36] Hij haalde er een kind bij, zette het in hun midden, sloeg er zijn armen omheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie een van zulke kinderen ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij. En wie Mij ontvangt, ontvangt niet Mij, maar Hem die Mij gezonden heeft.’ [38] Johannes zei tegen Hem: ‘Meester, we hebben iemand in uw naam demonen zien uitdrijven, en wij hebben hem tegengehouden, omdat hij geen volgeling van ons was.’ [39] Maar Jezus zei: ‘Houd hem niet tegen, want iemand die in mijn naam een machtige daad verricht, zal niet gauw kwaad van Me spreken. [40] Immers, wie niet tegen ons is, is vóór ons.
[41] Want als iemand je een beker water geeft omdat jullie van Christus zijn, Ik verzeker jullie, zijn loon zal hem niet ontgaan. [42] Wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden. [43] Als je hand je ten val brengt, hak haar dan af; je kunt beter verminkt het leven ingaan dan met twee handen in de hel verdwijnen, in het onblusbaar vuur.* [45] Als je voet je ten val brengt, hak hem dan af; je kunt beter kreupel het leven ingaan dan met twee voeten in de hel gegooid worden.* [47] Als je oog je ten val brengt, ruk het dan uit; je kunt beter met één oog het koninkrijk van God ingaan dan met twee ogen in de hel gegooid worden, [48] waar hun worm niet van ophouden weet en het vuur niet dooft.
Toch is alverzoening mogelijk, omdat de schuld volledig is betaald.Wilsophie schreef:Ik denk niet dat heidenen die nu God afwijzen een herkansing krijgen, ik geloof niet in de alverzoeningsleer.
Dat is waar.Dus het betreft naar mijn overtuiging niet "allen" zoals Gait suggereert, want het betreft altijd een klein overblijfsel in de Bijbel.
Kan je dat onderbouwen?Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
Ik geloof ook niet in dat louteren door vuur in het daarnamaals. Ik lees ook nergens iets over een grondige tempelreiniging op aarde.ik bedoel daarmee overigens het straffen (of vernietigen of louteren in het vuur) in het hiernamaals.
Op aarde zal God een grondige "Tempelreiniging" bewerkstelligen, daar zullen wel wat spaanders bij vallen..
Dat ontken ik ook niet.Wilsophie schreef:Ik zeg niet dat je rond je sterven niet tot geloof kan komen.
Het gaat mij om de tekst die natuurlijk te smal is als enig bewijs dat bij die gelegenheid allen hun knieën zich buigen, door hen die op de aarde zijn en die onder de aarde zijn, d.w.z. dat er iets heeft plaats gevonden waardoor die onder de aarde zijn weer 'in beeld" komen en dat dat een gedwongen kniebuiging is, is heel goed te onderbouwen, maar is hier niet aan de orde en ik ga niet in strijd over de leer van de alverzoening, dat heb ik meer dan genoeg, en teveel gedaan. Het is een hardnekkige dwaling. Men wordt alleen behouden op grond van geloof, dat is een puur Bijbelse waarheid.
Het wordt wel een aantal keren gezegd in de Bijbel.Ik geloof ook niet in dat louteren door vuur in het daarnamaals.ik bedoel daarmee overigens het straffen (of vernietigen of louteren in het vuur) in het hiernamaals.
Op aarde zal God een grondige "Tempelreiniging" bewerkstelligen, daar zullen wel wat spaanders bij vallen..
Dat meen je toch niet?Ik lees ook nergens iets over een grondige tempelreiniging op aarde.
Dat is wel waar.Anja schreef:Hm hm, en ook , uit de Willibrordvertaling dit keer:Gaitema schreef:
Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord.
Marc.9:
[30] Ze gingen daar weg en trokken door Galilea. Hij wilde niet dat iemand het te weten kwam, [31] want Hij was bezig met onderricht aan zijn leerlingen. Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd en valt in de handen van mensen. Ze zullen Hem doden, en drie dagen na zijn dood zal Hij opstaan.’ [32] Ze begrepen* dat woord niet, maar ze durfden Hem er ook niets over te vragen. [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Thuis* vroeg Hij hun: ‘Waar hadden jullie het onderweg toch over?’ [34] Maar ze zwegen, want ze hadden onderweg ruzie gehad over de vraag wie de grootste was. [35] Hij ging zitten, riep de twaalf en zei hun: ‘Als iemand de eerste wil zijn, zal hij de laatste van allen zijn en de dienaar van allen.’ [36] Hij haalde er een kind bij, zette het in hun midden, sloeg er zijn armen omheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie een van zulke kinderen ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij. En wie Mij ontvangt, ontvangt niet Mij, maar Hem die Mij gezonden heeft.’ [38] Johannes zei tegen Hem: ‘Meester, we hebben iemand in uw naam demonen zien uitdrijven, en wij hebben hem tegengehouden, omdat hij geen volgeling van ons was.’ [39] Maar Jezus zei: ‘Houd hem niet tegen, want iemand die in mijn naam een machtige daad verricht, zal niet gauw kwaad van Me spreken. [40] Immers, wie niet tegen ons is, is vóór ons.
[41] Want als iemand je een beker water geeft omdat jullie van Christus zijn, Ik verzeker jullie, zijn loon zal hem niet ontgaan. [42] Wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden. [43] Als je hand je ten val brengt, hak haar dan af; je kunt beter verminkt het leven ingaan dan met twee handen in de hel verdwijnen, in het onblusbaar vuur.* [45] Als je voet je ten val brengt, hak hem dan af; je kunt beter kreupel het leven ingaan dan met twee voeten in de hel gegooid worden.* [47] Als je oog je ten val brengt, ruk het dan uit; je kunt beter met één oog het koninkrijk van God ingaan dan met twee ogen in de hel gegooid worden, [48] waar hun worm niet van ophouden weet en het vuur niet dooft.
Dag, nou wordt mijn naam misschien wat te veel genoemd en moet ik noodgedwongen opeens mijn standpunt verdedigen ( moet dat nou??Wilsophie schreef:Ik denk niet dat heidenen die nu God afwijzen een herkansing krijgen, ik geloof niet in de alverzoeningsleer. Dus het betreft naar mijn overtuiging niet "allen" zoals Gait suggereert, want het betreft altijd een klein overblijfsel in de Bijbel.
Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
God dwingt niet. Onder dwang buigen is nooit oprecht.Wilsophie schreef: Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
Ik denk dat er wel een aantal mensen hier zijn die met je hier van gedachten wil gaan wisselen.Jerommel schreef:Toch is alverzoening mogelijk, omdat de schuld volledig is betaald.Wilsophie schreef:Ik denk niet dat heidenen die nu God afwijzen een herkansing krijgen, ik geloof niet in de alverzoeningsleer.
In 1 mens viel de wereld, en in 1 mens is de wereld verzoend met God.
Maargoed, ik hoop wel op alverzoening, ik hou de mogelijkheid liever open / wil het niet uitsluiten.
Daarnaast is het niet duidelijk wat er gebeurt in het stadium van overlijden.
Van een aantal bijna dood ervaringen hoor je dat ongelovigen wordt gesuggereerd om te bidden en / of Jezus te roepen, als je in het duister belandt.
Oftewel, wie kan met zekerheid zeggen dat je tijdens (rondom) het sterven niet alsnog tot geloof kunt komen?Dat is waar.Dus het betreft naar mijn overtuiging niet "allen" zoals Gait suggereert, want het betreft altijd een klein overblijfsel in de Bijbel.Kan je dat onderbouwen?Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
Ik denk altijd dat het betekent dat wanneer iemand God ziet in al zijn Glorie, dat dan vanzelf de knie buigt, het gaat vanzelf, omdat God zo indrukwekkend is, en Gratie heeft verleend, zich er voor vernederde voor ons.
Misschien vind ik het gewoon niet eerlijk om mensen te straffen voor hoe God ze heeft gemaakt...
Ik bedoel daarmee overigens het straffen (of vernietigen of louteren in het vuur) in het hiernamaals.
Op aarde zal God een grondige "Tempelreiniging" bewerkstelligen, daar zullen wel wat spaanders bij vallen..
Lijkt me een goede insteekJerommel schreef: Ik vertouw er op dat God's Wil geschiedt.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, dat is die gruwel van verwoesting die opgericht zal worden en dat is dacht ik op het tempelplein in Jeruzalem, maar of dat in een tempel is weet ik even niet. Maar ik begrijp dat je het hebt over de periode nadat Jeruzalem door de heidenen vertreden is en dat afgodsbeeld er een tijd heeft gestaan wat aanbeden zal worden. En daarna grijpt God idd in.Jerommel schreef: De Tempel (blijkbaar zal er weer één zijn) zal worden vertreden door de valse Christus, en dan is het welletjes geweest voor God.
Sorry, ik heb niet de verzen paraat...
De schare die niemand tellen kan komt ook uit Openbaring en dat zijn de mensen uit de tijd van de Grote Verdrukking en daarna, als mensen op grond van het getuigenis van de 144.000 tot geloof komen en dan zijn er nog de "martelaren" uit de GV die God trouw zijn gebleven, maar de gelovigen van nà de opstanding tot aan het begin van die Verdrukking over Israël zijn dan niet meer op aarde.Trouwens, hoe kom je anders aan een "schare die niemand tellen kon"?
Maargoed, ik weet hier ook weinig zeker van, maar dat vind ik niet zo erg.
Ik vertouw er op dat God's Wil geschiedt.
Ga lekker verder over het gedrag van christenen, buitengewoon boeiend onderwerp.Gaitema schreef:Dag, nou wordt mijn naam misschien wat te veel genoemd en moet ik noodgedwongen opeens mijn standpunt verdedigen ( moet dat nou??Wilsophie schreef:Ik denk niet dat heidenen die nu God afwijzen een herkansing krijgen, ik geloof niet in de alverzoeningsleer. Dus het betreft naar mijn overtuiging niet "allen" zoals Gait suggereert, want het betreft altijd een klein overblijfsel in de Bijbel.
Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.)
Kijk, de bijbel is kort bondig en duidelijk: "zalig zijn de genen die de tweede dood niet smaken"
Vandaar uit verder..
Anja en ik hadden het overigens over het gedrag van christenen.
denk je echt, dat zij nog een rol toebedeeld krijgen, nadat zij God en zijn zoon hebben verworpen?Wilsophie schreef:Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het nergens over Gods goedkeuring gehad dacht ik.
Van welke politieke partij was Jezus lid?Wilsophie schreef:Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
Stop toch eens met die domme, onwetende en zielige veroordelingen naar de Joden toe.Alpha schreef:denk je echt, dat zij nog een rol toebedeeld krijgen, nadat zij God en zijn zoon hebben verworpen?Wilsophie schreef:Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het nergens over Gods goedkeuring gehad dacht ik.
Het voorrecht dat aan hun was toebedeeld is echter naar het geestelijke "Israël" overgegaan.
Iedereen heeft een vrije wil gekregen.Gaitema schreef:God dwingt niet. Onder dwang buigen is nooit oprecht.Wilsophie schreef: Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
Nee,een eigen wil.Alpha schreef:Iedereen heeft een vrije wil gekregen.Gaitema schreef:God dwingt niet. Onder dwang buigen is nooit oprecht.Wilsophie schreef: Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.