Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Site Admin
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Voor bekijken door de moderatie even een slot erop.
Nulla aetas ad discendum sera
-
- Site Admin
Topic weer open.
Hopelijk is na deze afkoelingsperiode het mogelijk om gewoon verder te gaan met bestuderen van het Mattheüs-evangelie.
Wie eigen zicht als het juiste zicht poneert en zich opstelt als degene die de wijsheid in pacht heeft zal een officiële waarschuwing krijgen. Het behandelen van de topic-starter als een jongetje dat beleerd moet worden is niet toegestaan.
Doe deze dingen dus niet. Een waarschuwing voor zo'n houding is hiermee gegeven en er kan hierna een officiële waarschuwing gegeven worden zinder verdere waarschuwing vooraf.
Topic-starter kan gewoon aan de hand van het boek dat hij bij het bestuderen gebruikt dingen naar voren brengen. Dit afdoen als geschreven door iemand die er niets van weet is niet toegestaan.
Hopelijk is na deze afkoelingsperiode het mogelijk om gewoon verder te gaan met bestuderen van het Mattheüs-evangelie.
Wie eigen zicht als het juiste zicht poneert en zich opstelt als degene die de wijsheid in pacht heeft zal een officiële waarschuwing krijgen. Het behandelen van de topic-starter als een jongetje dat beleerd moet worden is niet toegestaan.
Doe deze dingen dus niet. Een waarschuwing voor zo'n houding is hiermee gegeven en er kan hierna een officiële waarschuwing gegeven worden zinder verdere waarschuwing vooraf.
Topic-starter kan gewoon aan de hand van het boek dat hij bij het bestuderen gebruikt dingen naar voren brengen. Dit afdoen als geschreven door iemand die er niets van weet is niet toegestaan.
Nulla aetas ad discendum sera
-
Jezus zegt:
"Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn." (Mattheus 23)
Religies zeggen:
Eerwaarde, weledele heer, dominee (betekent Heer), heilige vader,pater, rabbi....
Allen broeders?
"Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
Religies zeggen:
Eerwaarde, weledele heer, dominee (betekent Heer), heilige vader,pater, rabbi....
Allen broeders?
-
- Man/Vrouw: V
ik wist niet dat dominee heer betekent maar dat lijkt me dan als dat ik een onbekende op straat ook meneer, of mijnheer, of dus heer noem...zo'n woord, en op die manier een werktitel net als iedereen die zijn werk uitoefent , dat een naam heeft.
Dominee is zijn werk, maar ik zie onze dominee als een broeder net als de andere broeders en zusters in mijn gemeente of elders.
ik heb niet het idee dat de dominee ergens boven staat. Misschien vroeger wel geweest hoor,en misschien in sommige kerken nog steeds maar hier niet iig.
Dominee is zijn werk, maar ik zie onze dominee als een broeder net als de andere broeders en zusters in mijn gemeente of elders.
ik heb niet het idee dat de dominee ergens boven staat. Misschien vroeger wel geweest hoor,en misschien in sommige kerken nog steeds maar hier niet iig.
-
Waar waren we gebleven? Bij Matth. 12, geloof ik. Vers 19 is in ieder geval mooi om in gedachten te houden; "Hij zal geen woordenstrijd aangaan". Mooi voorbeeld.
-
Inderdaad.Sanne schreef:Waar waren we gebleven? Bij Matth. 12, geloof ik. Vers 19 is in ieder geval mooi om in gedachten te houden; "Hij zal geen woordenstrijd aangaan". Mooi voorbeeld.
leert van Hem dat Hij nederig van hart is.
(Aan de vruchten herkent men de boom)
Toch gebruikte ook Paulus, in wie Hij zich openbaarde, zich nog wel eens van krachttermen, vooral wanneer het ging om het bij de les blijven van zijn evangelie.
-
Maar dezelfde Paulus schrijft ook het volgende aan Timotheus; in 2 Tim.2:23,24: "Maar weest afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen..."Biker schreef:Inderdaad.Sanne schreef:Waar waren we gebleven? Bij Matth. 12, geloof ik. Vers 19 is in ieder geval mooi om in gedachten te houden; "Hij zal geen woordenstrijd aangaan". Mooi voorbeeld.
Toch gebruikte ook Paulus, in wie Hij zich openbaarde, zich nog wel eens van krachttermen, vooral wanneer het ging om het bij de les blijven van zijn evangelie.
-
Sanne schreef:Maar dezelfde Paulus schrijft ook het volgende aan Timotheus; in 2 Tim.2:23,24: "Maar weest afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen..."Biker schreef:Inderdaad.Sanne schreef:Waar waren we gebleven? Bij Matth. 12, geloof ik. Vers 19 is in ieder geval mooi om in gedachten te houden; "Hij zal geen woordenstrijd aangaan". Mooi voorbeeld.
mooi stukje!
even opgezocht en in de bijbel in gewone taal staat; 23 je moet je niet bezighouden met domme en dwaze discussies. want je weet dat daar ruzie van komt.
( ik ben daar vroeger vaak in verzand geraakt, laatste tijd gaat het wat beter maar toch dank voor dit stukje ik neem het zeker mee )
-
Het ware goed geweest als onze 'kerkvaders' die tekst van Paulus meer serieus hadden genomen, dan waren er misschien wel wat minder kerken (denominaties) geweest...meribel schreef:Sanne schreef:Maar dezelfde Paulus schrijft ook het volgende aan Timotheus; in 2 Tim.2:23,24: "Maar weest afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen..."Biker schreef:Inderdaad.Sanne schreef:Waar waren we gebleven? Bij Matth. 12, geloof ik. Vers 19 is in ieder geval mooi om in gedachten te houden; "Hij zal geen woordenstrijd aangaan". Mooi voorbeeld.
mooi stukje!
even opgezocht en in de bijbel in gewone taal staat; 23 je moet je niet bezighouden met domme en dwaze discussies. want je weet dat daar ruzie van komt.
( ik ben daar vroeger vaak in verzand geraakt, laatste tijd gaat het wat beter maar toch dank voor dit stukje ik neem het zeker mee )
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.
-
Ik spreek mijn jongste zoon altijd aan met: "Weledelgestrenge heer Mr. ......."Biker schreef:Jezus zegt:
Religies zeggen:
Allen broeders?
-
Die versnippering is het gevolg van de reformatie. De principes waarop het protestantisme is gegrondvest maakten afscheiding van de RKK mogelijk, maar hebben ook binnen het protestantisme zelf talrijke scheuringen en afscheidingen veroorzaakt, die nooit zijn opgehouden.Martine schreef: Het ware goed geweest als onze 'kerkvaders' die tekst van Paulus meer serieus hadden genomen, dan waren er misschien wel wat minder kerken (denominaties) geweest...
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Tja, en de reformatie was het gevolg van een eeuwen durende dwalingen in een monopolistische kerk.pyro schreef:Die versnippering is het gevolg van de reformatie. De principes waarop het protestantisme is gegrondvest maakten afscheiding van de RKK mogelijk, maar hebben ook binnen het protestantisme zelf talrijke scheuringen en afscheidingen veroorzaakt, die nooit zijn opgehouden.Martine schreef: Het ware goed geweest als onze 'kerkvaders' die tekst van Paulus meer serieus hadden genomen, dan waren er misschien wel wat minder kerken (denominaties) geweest...
Het houdt nooit op...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Het zou inderdaad goed zijn geweest als die tekst wat serieuzer werd genomen
-
..en de geschiedenis...Peter79 schreef:Het zou inderdaad goed zijn geweest als die tekst wat serieuzer werd genomen
-
Ik herken dat ook Meribel. We maken allemaal een ontwikkeling door. Soms is het beter je stil te houden en van je "gelijk" af te zien.meribel schreef: (naar aanleiding van een tekst door Sanne geciteerd)
Maar dezelfde Paulus schrijft ook het volgende aan Timotheus; in 2 Tim.2:23,24: "Maar weest afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen..."
mooi stukje!
Maar het kan ook voorkomen dat we moeten spreken. Geve God ons de wijsheid om te onderscheiden wat Hij is zo'n situatie wil. In ieder geval zijn er domme en dwaze discussies en die moeten we zeker uit de weg gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Die reformatoren konden het veeeel beter dachten ze... maar wij hebben groot-inquisiteur Jerommel, bij vriend en vijand gevreesd om zijn vlijmscherpe analyses van de religieuze wereldJerommel schreef: Tja, en de reformatie was het gevolg van een eeuwen durende dwalingen in een monopolistische kerk.
Het houdt nooit op...
-
Uit het reformatorisch dagblad (een helder, ootmoedig moment reflecterend) een paar dagen geleden:pyro schreef: Die reformatoren konden het veeeel beter dachten ze... maar wij hebben groot-inquisiteur Jerommel, bij vriend en vijand gevreesd om zijn vlijmscherpe analyses van de religieuze wereld
"Nu bestaat in reformatorische kring nogal eens de neiging om belangrijke discussies in de persoonlijke sfeer te trekken. Mensen worden beschadigd en verdacht gemaakt, maar het inhoudelijke debat wordt niet gevoerd."
-
Nou, die moet hier lid zijn, kan niet anders.Biker schreef:Uit het reformatorisch dagblad (een helder, ootmoedig moment reflecterend) een paar dagen geleden:pyro schreef: Die reformatoren konden het veeeel beter dachten ze... maar wij hebben groot-inquisiteur Jerommel, bij vriend en vijand gevreesd om zijn vlijmscherpe analyses van de religieuze wereld
"Nu bestaat in reformatorische kring nogal eens de neiging om belangrijke discussies in de persoonlijke sfeer te trekken. Mensen worden beschadigd en verdacht gemaakt, maar het inhoudelijke debat wordt niet gevoerd."
-
ajjj ik word ontmaskerd als reformatoor, niets blijft mij bespaardJerommel schreef:Nou, die moet hier lid zijn, kan niet anders.Biker schreef:Uit het reformatorisch dagblad (een helder, ootmoedig moment reflecterend) een paar dagen geleden:pyro schreef: Die reformatoren konden het veeeel beter dachten ze... maar wij hebben groot-inquisiteur Jerommel, bij vriend en vijand gevreesd om zijn vlijmscherpe analyses van de religieuze wereld
-
Nog één keer ontopic terug!
Wie alle predikanten als kinderen van de duivel zien, kunnen hier maar beter geen deel nemen aan de discussies, want ik zal uit mijn aangehaalde werken blijven citeren. Lichter zal het niet worden en duisterder zal het niet zijn
Wie alle predikanten als kinderen van de duivel zien, kunnen hier maar beter geen deel nemen aan de discussies, want ik zal uit mijn aangehaalde werken blijven citeren. Lichter zal het niet worden en duisterder zal het niet zijn
Gaitema schreef:Even om terug te gaan naar waar dit zijspoor door ontstaan is,Gaitema schreef:Alvast het volgende gedeelte:
In de handboek staat het heel sterk benadrukt, dat als de farizeeërs gelijk hadden, dan zou het betekenen dat Satan op zelfmoord aan zou sturen.Mattheüs 12: 22-29
Confrontatie met farizeeën en schriftgeleerden
22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.
33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze zonde, dat als de zonde tegen de Heilige Geest wordt gezien, wordt hierin ook mooi omschreven:
Zij ontkennen koppig het werk van de Geest van God en dat maakt het voor God onmogelijk hen te vergeven (31-32)
Ik had het geciteerd uit de "Handboek bij de bijbel", zo heet het boek. Het is een werk uit de jaren 70 dat zoals vermeld staat met behulp van meerdere deskundigen geschreven is, door de redacteuren Pat en David Alexander te Oxford.
Maar goed, ik zie hier het beeld van "zelfmoord door satan" gewoon als persoonlijke omschrijvingen door de schrijvers van wat ze daar lezen. Het gaat er mij alleen maar om wat ze er mee bedoelen.
Ieder mens is uniek en zal het op zijn eigen manier brengen. Ik denk dat ze dat bedoelen.
Zonden tegen de Heilige Geest is inderdaad lastig te omschrijven.
Ik merk uit de discussie op dat het met opzet te maken heeft, de onwil om te geloven en het zich niet willen laten helpen/redden door God en het zelfs lasteren van Gods werk. In welke situatie het precies opgaat is moeilijk te omschrijven voor ons, maar het was in ieder geval duidelijk zichtbaar bij de Farizeeën. Ze dichten met opzet het werk van God toe aan de duivel.
Wat zelfmoord betreft, is het gewoon een heel gevoelig thema.
Ik geloof echt dat wie door Jezus geheel en al vervuld is, ook niet tot zelfmoord zal komen.
Ook ziektes die daar toe leiden zal dan door Jezus voor zoverre genezen worden, dat zelfmoord niet zal plaatsvinden. Hoewel dat niet hoeft te betekenen dat de ziekte helemaal weg is..
Het beeld is wel duidelijk dat als satan aan demonen uitdrijven zou doen, dat hij zoals Jezus het zegt tegen zichzelf zou strijden. Letterlijk genomen heeft satan al zelfmoord gepleegd toen hij tegen God tot opstand kwam. Maar ik versta wat de schrijvers ermee zeggen het als het zichzelf verdelgen, als satan demonen zou gaan uitdrijven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Jerommel schreef:Natuurlijk kan de satan en / of zijn helpers DOEN ALSOF ze een collega uitdrijven.
We hebben het wel over de meester misleider, wiens functie het is om te verleiden en misleiden.
Zelfmoord is niet het zelfde als moord.
Het is me niet duidelijk of daar straf op staat.
Ik vind het niet echt barmhartig om iemand die het leven niet (meer) verdraagt en uiteindelijk kiest om er maar een einde aan te maken nog eens te bestraffen, maar weet ook niet hoe dat verder zit, geloof niet dat de Bijbel er veel over zegt.
-
Daar heb ik al mijn opvatting over gegeven. We gaan door naar de volgende tekst. Ik zal het straks opzoeken.
-
Nee, dat heb je niet.Gaitema schreef:Daar heb ik al mijn opvatting over gegeven.
Wat jij wilt.We gaan door naar de volgende tekst. Ik zal het straks opzoeken.
-
Dat geloof ik ook. In het gedeelte staat dat ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, niet zal standhouden". Satans koninkrijk zal ook kapot gaan.Jerommel schreef:Natuurlijk kan de satan en / of zijn helpers DOEN ALSOF ze een collega uitdrijven.
We hebben het wel over de meester misleider, wiens functie het is om te verleiden en misleiden.
In de Bijbel vinden we wel voorbeelden van moordenaars die werden vergeven. Neem het voorbeeld van koning Manasse. Hij had nogal wat bloed aan zijn handen. Toch kreeg hij vergeving. Als je zelfmoord hebt gepleegd, kun je echter geen spijt meer tonen van je daad. Daarom is het wel een geruststellend idee dat God volledig kan begrijpen welke rol iemands ziekte, genen of extreme stress heeft gespeeld. Hoewel het een verschrikking is voor degenen die achter blijven, kunnen we erop vertrouwen dat God rechtvaardig zal oordelen.Zelfmoord is niet het zelfde als moord.
Het is me niet duidelijk of daar straf op staat.
Ik vind het niet echt barmhartig om iemand die het leven niet (meer) verdraagt en uiteindelijk kiest om er maar een einde aan te maken nog eens te bestraffen, maar weet ook niet hoe dat verder zit, geloof niet dat de Bijbel er veel over zegt.
-
Jouw reactie was die op mij, maar daarover wil ik het verder niet meer hebben.Jerommel schreef:Nee, dat heb je niet.Gaitema schreef:Daar heb ik al mijn opvatting over gegeven.Wat jij wilt.We gaan door naar de volgende tekst. Ik zal het straks opzoeken.
Het was niet mijn bedoelding om over zelfmoord hier te hebben.
Bovendien heb ik geen vertrouwen in een goede afloop van de discussie hierover.
Inderdaad, ik heb een vrije wil om te posten hoe ik posten wil