Zeker je kunt er iets uithalen en meer niet, maar zo lees ik de Bijbel niet en dat is mijn goed recht.Sanne schreef:Ja, want volgens de joodse traditie, mochten vrouwen ook helemaal niet als een wettelijke getuige optreden. O.a. door het voorrecht dat Maria hier kreeg. zette hij dit soort zaken recht. Net zoals toen hij met de Samaritaanse vrouw bij de bron sprak. Toen waren zijn discipelen ook verbaasd dat hij met een vrouw sprak, en ook nog een Samaritaanse nota bene. Jezus gaf de mannen het goede voorbeeld, in zijn omgang met vrouwen.Trajecto schreef:
Waarom niet gewoon uit dit gebeuren alleen al halen dat een vrouw hier een belangrijke boodschap aan discipelen van Jezus had te brengen
Ik zie het gedrag van Jezus bij de put niet als iets "rechtzetten", maar als een kentering van het oude naar het nieuwe verbond en Maria en die Samaritaanse vrouw zijn daar in typologische zin een voorbeeld van.
Natuurlijk lees je het in eerste instantie heel eenvoudig en letterlijk, zo begint iedereen met de kinderbijbel dat is ook heel belangrijk... maar dat sluit een diepere betekenis ,wat mij betreft, niet uit.
@ Sanne De Here Jezus gaf niet het goede voorbeeld, want Hij zou volgens je eerdere uitspraak dus tegen de Joodse wet handelen, maar de Here Jezus wees in Zijn optreden en dat geldt ook voor Maria M. dat dit beelden zijn die tevens naar iets heen wijzen.
Samaria is overigens de hoofdstad van de 10 stammen, dat komt dan direct in mij op als jij het aanhaalt.
Heel die geschiedenis met die vrouw uit Samaria staat uiteraard ook typologisch ergens voor. Typologie is toch geen vies woord?
Het is de overdrachtelijke betekenis die de Bijbel geeft naast de letterlijke en de profetische betekenis, natuurlijk kun je dat wegredeneren, maar ik doe dat niet.
Maar een ander mag dat wel doen uiteraard en weer een ander leest in de geschiedenis een vrijbrief voor de vrouw in het ambt en dat mag ook natuurlijk, maar ik lees dat er niet in.