Het zijn idd verwijzingen naar de opstanding van de Here Jezus Christus en blijkbaar wordt dus ook Zijn opstanding in twijfel getrokken en dat is niet nieuw, ik hoor en lees dit regelmatig van zeer bekende predikanten die dat ook publiekelijk beweren. En zoals Jaapo zelf zegt, die gedachte vind ik idd goddeloos.
Dat de graven zijn open gegaan wijst naar mijn overtuiging dus naast dat het letterlijk heeft plaats gevonden ook naar een toekomstige gebeurtenis die evenals de opstanding van Lazarus, het dochtertje van Jairus en de jongeling van Nain typen zijn van profetieën die vervuld zijn in de opstanding van Christus. Het is verbijsterend, maar verklaarbaar dat men ook dit wegredeneert.
Dan zal het lopen van Petrus op het water ook wel een sprookje zijn, met woorden: ", Het is wel waar, maar niet echt gebeurd" ( de titel van een boek). En van Jona en alle wonderen in de Bijbel die wij als mens of als wetenschapper niet kunnen verklaren en schakelen we "geloof" uit.
De gebeurtenis van Zijn hemelvaart was uiteraard ook een zichtbaar TEKEN , wat zich nog een keer zal voordoen, maar dan in omgekeerde volgorde.
En als we Pasen en Pinksteren en hemelvaart even samenvatten, vinden we heel veel overeenkomsten in Zijn wederkomst en het opengaan van de graven is daar een onderdeel van.
Er zijn dus 2 gebeurtenissen, n.l. die uit Thess. waar de graven opengaan bij de opname van de Gemeente.
Maar een nog grotere gebeurtenis zal het volgens de Schrift zijn op de Jongste Dag en er is niets vreemds aan volgens Bijbelse normen dat de ongelovigen die op zullen staan na hun veroordeling vanwege hun ongeloof, alsnog weer zullen sterven, dat wordt in Openbaring de 2e dood genoemd. Dus dat nog een keer sterven zou bewijzen dat de opstanding zinloos was voor deze mensen, ontkracht m.i. deze gedachte. Wij als mensen bepalen niet wat zinloos is of zinvol in relatie tot Bijbelse zaken.
En dat de Heer aangeraakt mocht worden na een bepaald aantal uren op de opstandingsdag is duidelijk omdat HIj zei: "Raak Mij niet aan totdat..Ik opgevaren ben naar Mijn Vader". Dus als men Hem aanraakt, was Hij blijkbaar en overtuigend opgevaren naar Zijn Vader.
En als er Eén de Beelddrager Gods is dan is dat Christus bij Zijn opstanding en de mens wil wel dat God op hem lijkt of andersom, maar dat is de arrogantie van de mens en ik vind dat je dan een vorm van nederigheid en onderwerping mist aan de Schepper.
Verlossing is er alleen in een verlossing van de Adamitische natuur en men is pas behouden als men deel krijgt aan een nieuwe mensheid waarvan niet Adam het hoofd is, maar waarvan Christus het Hoofd is, en als dat een vermomming is, ik bedoel Zijn mensheid op aarde dan is Zijn Godheid ook een truc of vermomming.
Dus voor gelovigen gelden dat zij op grond van geloof Zijn Beeld gelijkvormig zouden WORDEN en dat is de betekenis van "behouden" zijn en de opstanding van deze mensen in Mattheus is daar een beeld van.
Efeze 2 zegt dat ook van ons als gelovigen. Ook daar is in één adem genoemd dat ons deel aan de opstanding verband houdt met onze verhoogde positie, "gezet in de hemel".
Het is één en dezelfde gebeurtenis, kortom hemelvaart en pinksteren verwijzen terug naar Zijn uiterste verhoging op Pasen.
En Pinksteren is een uitbeelding van na en bij de wederkomst van Christus en zo wordt Joël 2 ook toegepast aan de 70e week van Daniël waar de graven ( weer) zullen opengaan. Dus Pinksteren en Hemelvaart wijzen terug naar dàt wat plaats gevonden heeft en naar wat nog gebeuren moet en die 50 dagen die ertussen liggen zijn een beeld van onze tijd.
Handelingen 1 vers 8 staat: "maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geest die over U komen zal", en dat is veel meer dan alleen het ontvangen van de Heilige Geest, want die Geest zou Zijn aanwezigheid doen blijken, daarom versterkt met het woord "kracht" en dat deze kracht Zich naar buitenuit kenbaar en hoorbaar maakt.
Het is ook heel verklaarbaar ook in de typologie en profetie dat deze mensen die hier "heiligen" genoemd wordt dat zij pas konden opstaan na Zijn opstanding, dat staat er uitdrukkelijk bij, zij volgden Hem in de opstanding en zij kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen met als resultaat dat de hoofdman over honderd, ( de centurion) constateerde "ziende" de aardbeving: "Deze was Waarlijk Gods Zoon" en de verleden tijd geeft aan dat deze man dat aanvankelijk niet geloofde.
En toen waren er vele vrouwen die de Heer gevolgd waren uit Galilea dus niet uit Judea om Hem te dienen en dan hebben we weer van doen.
met die 2 Maria's, waarbij nadrukkelijk vermeld dat zij niet uit Judea kwamen dus ik blijf zeggen dat het hier om een bepaalde typologie gaat t.a.v. de 10 stammen, maar dat houd ik verder dan voor mijzelf.
Of satan het recht heeft op ongelovigen en of hij de scepter zwaait in het dodenrijk is heel discutabel, maar niet het onderwerp en dat dit "heiligen" zijn uit het OT rustend in de schoot van Abraham denk ik niet.
Dan zou Abraham als eerste bijvoorbeeld recht hebben om Jeruzalem in te gaan om van Hem te getuigen, maar dat staat er niet.
Het gaat om een bepaalde groep gelovigen die ontslapen waren, maar wanneer staat er niet bij. Dat kan ook heel recentelijk gebeurd zijn. Ik zou satan niet meer domein willen toekennen dan wat de Bijbel zegt en dat is : 'de god dezer eeuw" dus van deze wereld en over het dodenrijk heerst hij niet.
Adinomis schreef:Deze graven zijn de heidense landen waarover de Joden verspreid zijn. Ze zijn niet fysiek dood, want ze zeggen: “Onze botten zijn verdord, onze hoop is vervlogen, onze levensdraad is afgesneden».
Maar God brengt ze terug naar Israël. Iets wat in onze tijd gebeurt. Zie hier het betreffende hoofdstuk. De tijd komt dat God ook Zijn Geest daarin tot leven brengt.
Je kunt natuurlijk wel zeggen dat God bij machte is, zowel geestelijk als fysiek, dat wat dood is tot leven te brengen. El Shaddai, de Almachtige God!
Graven zijn heidense landen waarover de Joden verspreid zijn? Dat vind ik een heel merkwaardige vergelijking en je mag dat vinden, maar niet bestempelen als dat het zo IS. Dat zijn de regels op het forum.
De rest van de zinnen deel ik niet, want God brengt Zijn volk nu niet terug naar Israël, als Hij dat zou doen, zouden de identiteit van de 10 stammen bekend zijn, maar het is totaal off topic. Waarom zouden dit niet gewoon gelovigen zijn die tijdens Zijn rondwandeling tot geloof zijn gekomen en gestorven?
Nergens staat in de BIjbel dat de OT gelovigen hier in Mattheus 27 zouden opstaan, want zij allen wachten op de Jongste Dag, dus is het een selecte groep van heiligen, voor mij overduidelijk dat dit wijst niet naar OT heiligen, maar NT heiligen.