Heb uw naaste lief gelijk u zelve ?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Heb uw naaste lief gelijk u zelve ?

Bericht door Jerommel »

Mijn vraag is eigenlijk:
Als je jezelf nou helemaal niet zo lief hebt, hoe zit het dan met die naaste?
Als je jezelf iets niet kunt vergeven, hoe doe je dat dan met een naatse die het zelfde flikt?

Ik vind het dus een wat verwarrende uitspraak, die evengoed wel veel wordt gebezigd.
Want we dienen m.i. toch naastenliefde na te streven, maar m.i. niet 'zelf-liefde'.
Ook dienen we onze balk te erkennen, maar de splinter van een ander pas nadat de eigen balk is erkend en beleden.

Enfin, deze vraag heb ik al een tijdje, omdat ik mezelf helemaal niet zo lief heb.
Wel heb ik mijn comfort en welbevinden lief.
Ik heb graag dat alles goed gaat namelijk, en liever geen zorgen. ;)
Ik wil me graag goed voelen, met genoeg tevredenheid enzo.

Misschien zie ik iets over het hoofd?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
vrolijke

Re: Heb uw naaste lief gelijk u zelve ?

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:Mijn vraag is eigenlijk:
Als je jezelf iets niet kunt vergeven, hoe doe je dat dan met een naatse die het zelfde flikt?

Ik vind het dus een wat verwarrende uitspraak, die evengoed wel veel wordt gebezigd.
Want we dienen m.i. toch naastenliefde na te streven, maar m.i. niet 'zelf-liefde'.
Ook dienen we onze balk te erkennen, maar de splinter van een ander pas nadat de eigen balk is erkend en beleden.

Enfin, deze vraag heb ik al een tijdje, omdat ik mezelf helemaal niet zo lief heb.

Normaal schrijf ik in dit forum niets in de "religieuze" draden.
Maar hier moet ik.

Ik denk, dat de vooruitzetting anderen te kunnen liefhebben, wel is, jezelf te kunnen liefhebben.
Je bent jezelf toch de naaste naaste.
Als je dat niet lukt, is er iets verkeerd, waar dringend iets aan moet gedaan worden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Nee, ik ben niet mijn naaste, ik ben mij zelf.

Ja, tegenwoordig wordt het een groot probleem geacht, als je jezelf leert kennen en erkent wat je bent: Een zoogdier met teveel hersenen en foute karaktertrekken.
Slechts door een hard rose bril lijkt het nog wat..
Maar okee, wat is fout?
Tja, dit is inderdaad subforum "Bijbelstudie", dus onze wegen scheiden hier m.i. meteen, want ik geloof dat de mens gevallen is uit Gods Gratie.
Dit 'tekort' ligt bij de mens, ook al is het niet helemaal de schuld van de mens.
Maar de mens schiet ernstig tekort als god, welke status we wetmatig verkregen met de zondeval.
Niet voor niets is het bekeren en het vlees kruisigen.
Blijkbaar is er iets onhoudbaar.

Verder, zonder taalgrappen, is naastenliefde naar buiten gericht, naar anderen, naasten, en dat is ook de buurman en de kwajongen, enz...
vrolijke

Bericht door vrolijke »

:mijnschoudersoptrekkend:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

:afvragend waarom je eigenlijk reageert:
Okidoki

Bericht door Okidoki »

vrolijke schreef:

Normaal schrijf ik in dit forum niets in de "religieuze" draden.
Maar hier moet ik.

Ik denk, dat de vooruitzetting anderen te kunnen liefhebben, wel is, jezelf te kunnen liefhebben.
Je bent jezelf toch de naaste naaste.
Als je dat niet lukt, is er iets verkeerd, waar dringend iets aan moet gedaan worden.

Zelfacceptatie staat voor de acceptatie van de ander. Psychologisch gezien dan.
Maslow, Rogers etc hebben daar wel een en ander over geschreven.

[opm: En ik denk dat de fout er in kan zitten dat we zaken als "je naaste liefhebben als jezelf" verabsoluteren en los zien van de context waarin Jezus het gesproken heeft.Je kunt het niet zomaar even uit de Bergrede gaan rukken zeg maar :) ]

Toch heeft Vrolijke wel een kern van waarheid te pakken als je het wel psychologisch wilt benaderen.
Laatst gewijzigd door Okidoki op 26 mei 2013, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef::afvragend waarom je eigenlijk reageert:
Ik heb zo´n helperskompleks. ;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

O, op die manier.
Don't worry about me, zoals de Fransen zeggen.
Maar het getuigt wel van naastenliefde ! :D

Nee joh, ik heb er zelf schijnbaar veel minder moeite mee dat ik mezelf niet zo leuk vind dan aan wie ik dat vertel.
Best vreemd is dat trouwens..
pyro

Bericht door pyro »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef::afvragend waarom je eigenlijk reageert:
Ik heb zo´n helperskompleks. ;)
jongen toch.
wil je erover praten ? ;)

@Jerommel: overigens moeten we Jezus' uitspraak inderdaad niet verabsoluteren. Het is dus niet zo dat als je jezelf zou haten, het een vrijbrief is om je naasten dan ook te haten.
Anders zou je bijv. de uitspraak 'Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.' (Matt. 7:12) zo kunnen lezen dat je gerust je zoontjes kunt vermoorden als je daarna maar zelfmoord pleegt'. :|

Eerder wordt een gezond gevoel van eigenwaarde / zelfliefde als norm genomen voor deze uitspraken in het evangelie.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef: Zelfacceptatie staat voor de acceptatie van de ander. Psychologisch gezien dan.
Maslow, Rogers etc hebben daar wel een en ander over geschreven.
Maar juist het accepteren van je eigen onheil, dat wil zeggen, het onderkennen en niet ontkennen, helpt enorm bij het accepteren van een ander en diens onheil (om het maar even 'onheil' te noemen).
De leugen is: Als je niet van jezelf kunt houden kan je ook niet van een ander houden.
Dat gaat namelijk over jaloezie en afgunst: emoties en de wil van het vlees.
Het alpha mannetje / vrouwtje in ons, zegmaar.

Sinds ik geloof is het leven ook geen strijd meer tegen mijn medemens, om iets te bereiken wat ik ambieer 'in de wereld'.
Dat heeft niet alleen met zelf acceptatie / erkenning (wat niet altijd een acceptatie is) te maken, maar m.i. meer met een geloofsovertuiging.
Ik ben anders tegen alles aan gaan kijken.
Daar zal je Maslow of Rogers vast niet over horen. ;)

[opm: En ik denk dat de fout er in kan zitten dat we zaken als "je naaste liefhebben als jezelf" verabsoluteren en los zien van de context waarin Jezus het gesproken heeft.Je kunt het niet zomaar even uit de Bergrede gaan rukken zeg maar :) ]
Een terechte maar hopelijk overbodige opm.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef: Eerder wordt een gezond gevoel van eigenwaarde / zelfliefde als norm genomen voor deze uitspraken in het evangelie.
Ja, dat dacht ik ook altijd.
Maar wat in de wereld een gezond gevoel van eigenwaarde / zelfliefde wordt geacht, komt m.i. in de Bijbel toch wel in een ander daglicht te staan.
Want dienen wij niet onze positie tegenover de Heilige GOD in te zien?
We zijn een worm, met kapsones en eigendunk en een verraderlijk hart.
Wispelturig en hoe erger de omstandigheden hoe erger wij zijn...
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Jerommel,
Als je jezelf nou helemaal niet zo lief hebt, [...]
Dan zou het wel eens je eerste taak kunnen zijn om wél een gezond gevoel van eigenwaarde (liefde voor je zelf) op te bouwen, zodat je ook je naaste lief kunt hebben en beter kunt functioneren in de samenleving.
Jerommel schreef:ik geloof dat de mens gevallen is uit Gods Gratie.
Maar ook dat de mens geschapen is naar Gods beeld, bijna God is (volgens een psalm, weet even niet welke), God's geest over zich uitgestort heeft gekregen sinds de eerste Pinksteren etc., toch?
De Bijbel eindigt niet bij de zondeval... en de werking van de Heilige Geest eindigt niet met de Bijbel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Maar juist het accepteren van je eigen onheil, dat wil zeggen, het onderkennen en niet ontkennen, helpt enorm bij het accepteren van een ander en diens onheil (om het maar even 'onheil' te noemen).
De leugen is: Als je niet van jezelf kunt houden kan je ook niet van een ander houden.
Dat gaat namelijk over jaloezie en afgunst: emoties en de wil van het vlees.
Het alpha mannetje / vrouwtje in ons, zegmaar.
Zelfacceptatie houdt in dat je je gebreken ook accepteert.
NIet dat je ze oplost. Dat is namelijk niet van belang voor zelfacceptatie.
Als je problemen hebt met je gebreken (dwz ze niet kunt of wilt accepteren) dan kan het belemmerend zijn.
Mensen die hun gebreken kennen en onderkennen zijn in de regel mensen die zichzelf accepteren ondanks de gebreken :D
Sinds ik geloof is het leven ook geen strijd meer tegen mijn medemens, om iets te bereiken wat ik ambieer 'in de wereld'.
Dat heeft niet alleen met zelf acceptatie / erkenning (wat niet altijd een acceptatie is) te maken, maar m.i. meer met een geloofsovertuiging.
Juist dat je dit vanuit je geloof kunt benoemen en zien is een vorm van zelfacceptatie!
Ik ben anders tegen alles aan gaan kijken.
Daar zal je Maslow of Rogers vast niet over horen. ;)
In de Rogeriaansse stroming is geloof wel van belang maar geen uitgangspunt. Hoe zou ik als christen anders counselor / coach kunnen zijn? Dat is toch écht een Rogeriaanse benadering :)
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:Hoi Jerommel,

Dan zou het wel eens je eerste taak kunnen zijn om wél een gezond gevoel van eigenwaarde (liefde voor je zelf) op te bouwen, zodat je ook je naaste lief kunt hebben en beter kunt functioneren in de samenleving.
Dat is dan direct een richting die ik niet zou kiezen.
Zelfacceptatie bouw je op wetende dat je van Christus bent, niet gericht op de ander maar op Christus. Heeft niets te maken met functioneren in de samenleving. Ik ken voorbeelden uit mijn praktijk dat mensen zonder zelfacceptatie bijzonder goede rollen in de maatschappij speelden. Ook ken ik voorbeelden van mensen die hun zelfacceptatie zover doorvoerden dat ze hun eigen "god" werden.
Zelfacceptatie om de maatschappij te dienen is zinloos.
aar ook dat de mens geschapen is naar Gods beeld, bijna God is (volgens een psalm, weet even niet welke), God's geest over zich uitgestort heeft gekregen sinds de eerste Pinksteren etc., toch?
Naar gods beeld: hoe zie jij de betekenis daarvan? Ik heb enig vermoeden maar wil graag weten hoe jij dat ziet.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef:Dan zou het wel eens je eerste taak kunnen zijn om wél een gezond gevoel van eigenwaarde (liefde voor je zelf) op te bouwen, zodat je ook je naaste lief kunt hebben en beter kunt functioneren in de samenleving.
Okidoki schreef:Dat is dan direct een richting die ik niet zou kiezen.
Ik ben het helemaal eens met wat je Jerommel schreef in je vorige post.
De andere richting die jij meent te bespeuren begint kennelijk ongeveer daar waar ik "beter [...]functioneren in de samenleving" schrijf.
Dat heeft voor mij niet echt meer betekenis dan "je naaste liefhebben", behalve dat het voor mij een samenvatting is van "je naaste liefhebben als jezelf": je functioneert beter in de samenleving als jezelf en je naaste liefhebben in evenwicht zijn met elkaar.
Samenleven = de manier waarop je omgaat met je naaste.
Beter functioneren in de samenleving = beter omgaan met je naaste (waarvoor voldoende zelf-acceptatie nodig is).
Okidoki schreef:Zelfacceptatie bouw je op wetende dat je van Christus bent, niet gericht op de ander maar op Christus.
Klopt, je naaste liefhebben als jezelf doe je niet omwille van die ander, maar omdat Jezus dat zijn volgelingen vroeg.
Okidoki schreef:Heeft niets te maken met functioneren in de samenleving.
Samenleven is per definitie de manier waarop je omgaat met je naaste, dus wel, mijns inziens.
Okidoki schreef:Ik ken voorbeelden uit mijn praktijk dat mensen zonder zelfacceptatie bijzonder goede rollen in de maatschappij speelden.
Je stelt het een beetje zwart-wit, maar ja, dat kan.
Ik heb zo iemand in mijn zeer nabije omgeving.
Okidoki schreef:Ook ken ik voorbeelden van mensen die hun zelfacceptatie zover doorvoerden dat ze hun eigen "god" werden.
Die verwaarlozen het tweede deel, het liefhebben van hun naaste, vermoed ik, want anders zouden ze niet zo vol kunnen zijn van zichzelf.
Okidoki schreef:Zelfacceptatie om de maatschappij te dienen is zinloos.
Niet heilzaam, in elk geval.
Daarmij maak je de maatschappij tot een zelfstandig 'iets' buiten jezelf dat gediend zou moeten worden.
Dat kan dan een soort afgod naast of in plaats van God worden.
Het beter functioneren in het omgaan met je naasten als je je als Vriend van Jezus opstelt (en het daardoor mogelijk beter worden van die omgang tussen naasten, het samenleven van mensen, kortweg 'de samenleving', maar opgevat als werkwoord i.p.v. als zelfstandig iets) is daarvan neveneffect, geen doel.
Wim Nusselder schreef:dat de mens geschapen is naar Gods beeld, bijna God is (volgens een psalm, weet even niet welke), God's geest over zich uitgestort heeft gekregen sinds de eerste Pinksteren etc., toch?
Okidoki schreef:Naar gods beeld: hoe zie jij de betekenis daarvan? Ik heb enig vermoeden maar wil graag weten hoe jij dat ziet.
Geschapen zijn naar Gods beeld, bijna goddelijk gemaakt zijn en dat God's geest over ons uitgestort is zijn voor mij allemaal metaforen voor hetzelfde: dat we als mensen directe toegang hebben tot het goddelijke (zonder bemiddeling door andere mensen, heilige geschriften etc., hoe nuttig die ook kunnen zijn).
Nog een paar: dat God's wet op onze tong en in ons hart is gelegd en dat we Jezus' vrienden zijn (dus gelijkwaardig) doordat hij ons alles heeft verteld wat hij van zijn Vader heeft ontvangen (mits we dat een beetje serieus nemen natuurlijk).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Geschapen naar Gods gelijkenis.
Dat betekent m.i. dat de mens uiterlijk op God lijkt.
Want Hij maakte geen goden, maar mensen in Adam en Eva.
De godenstatus (en dus de godenrechtspraak over zichzelf) verkreeg de mens met het eten van de boom.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Lees Genesis 2 en 3 gewoon nog eens heel goed door, zou ik zeggen...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Want?
of
Wie?
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:Want?
of
Wie?
Jij... want je voorgaande post klopt niet, op meerdere niveaus.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

O, okee...
Jerommel schreef:Geschapen naar Gods gelijkenis.
De godenstatus (en dus de godenrechtspraak over zichzelf) verkreeg de mens met het eten van de boom.
Want voordien was de mens naakt en naïef, onschuldig en met God.
Immers, Adam's hartewens legde hij bij God en God gaf gehoor, en maakte een maatje (met een gaatje :mrgreen: )
Uit de tekst krijg ik overigens het idee dat het een wens 'van het vlees' is geweest.
Nog niet de godenstatus verkregen hebbende was dat blijkbaar (nog) geen issue.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Of, en dat is zeer goed mogelijk: geschapen naar het beeld wat God had van wat en hoe een mens moest zijn.
Nee dat klopt niet denk ik.
nope.

Ook de aanname dat de mens bijna god is klopt niet.
Dat wordt wel beweerd op grond van psalm 8 maar lees dat even mee:

4 Zie ik de hemel, het werk van uw vingers,
de maan en de sterren door u daar bevestigd,
5 wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt,
het mensenkind dat u naar hem omziet?

6 U hebt hem bijna een god gemaakt,Dus: bijna een god. Let op het ontbreken van de hoofdletter, het woord god kun je ook vinden in "de godenzonen"
hem gekroond met glans en glorie,
En dan volgen de kenmerken van God en datgene wat God de mens toevertrouwd heeft;
7 hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd:

8 schapen, geiten, al het vee,
en ook de dieren van het veld,
9 de vogels aan de hemel, de vissen in de zee
en alles wat trekt over de wegen der zeeën.

Dus: bijna een god in de zin van "heersend en zorgen over de schepping.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:
Of, en dat is zeer goed mogelijk: geschapen naar het beeld wat God had van wat en hoe een mens moest zijn.
Niets in de tekst doet me dat vermoeden, an sich.
Verder lijkt het me een no brainer dat God de mens schiep zoals Hij vond dat dat moest.
Nee dat klopt niet denk ik.
"Laat ons mensen maken" geen goden of engelen dus.
nope.
Nope?? YEP!! :mrgreen:
"Zie, zij zijn nu onzer één, kennende goed en kwaad" (even uit het hoofd).

Ook de aanname dat de mens bijna god is klopt niet.
Die aanname deel ik ook niet.
Maar evengoed hebben we die status onrechtmatig verkregen.
Alleen vallen we dan blijkbaar onder strenge wetten en / of dienen we bekleed te zijn.
Dit is nu juist het gehele probleem met de gevallen mens tov. God.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
pyro schreef: Eerder wordt een gezond gevoel van eigenwaarde / zelfliefde als norm genomen voor deze uitspraken in het evangelie.
Ja, dat dacht ik ook altijd.
Maar wat in de wereld een gezond gevoel van eigenwaarde / zelfliefde wordt geacht, komt m.i. in de Bijbel toch wel in een ander daglicht te staan.
Want dienen wij niet onze positie tegenover de Heilige GOD in te zien?
We zijn een worm, met kapsones en eigendunk en een verraderlijk hart.
Wispelturig en hoe erger de omstandigheden hoe erger wij zijn...
We zijn dus allemaal zolderwormen :lol:

Maar hier heb je wel een punt. We dienen ons zelf te verloochenen om de echte liefde in ons leven te krijgen. Wie haar eigen leven lief is, zal het verliezen. Het is als zand dat je stevig vast knijpt en zo juist tussen je vingers ontsnapt. Je moet het met een open hand ontvangen.

Aangezien dit Bijbelstudie is, een teksten er over:
1 Johannes 4:12-21

12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Hier zit het wel allemaal ingesloten. Als je geen liefde hebt voor je zelf, dan heb je dus een verwijt naar je zelf. Je bent ontevreden over je zelf en oordeelt over je zelf. Daarover zegt vers 18: "De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden."

De liefde zelf zegt je immers dat je bent geworden door die liefde als Jezus in vers 17:
"Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus."

Waar komt deze liefde nu vandaan dat in ons werkelijk geworden (zie vet gedrukte) is?

Dat lezen we in de verzen:
"12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest."

Hebben we deze naaste liefde dan zelf ontwikkeld vanuit eigen liefde, nee!
Lees je in het volgende:
"19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad."

En zeer kernachtig:
"16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. "
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef: Maar hier heb je wel een punt. We dienen ons zelf te verloochenen om de echte liefde in ons leven te krijgen.
Ja, dat is bekeren van het vlees, omdat je in ziet hoe de vork in de steel zit wat betreft je status tav God.
...maar of je er die Echte Liefde mee in je leven krijgt, in dit lichaam, dit leven...
Persoonlijk heb ik dat gevoel zelden tot nooit, of slechts een vleugje misschien.
Maarja, we ZIJN immers vlees, vooralsnog..
Wie haar eigen leven lief is, zal het verliezen. Het is als zand dat je stevig vast knijpt en zo juist tussen je vingers ontsnapt. Je moet het met een open hand ontvangen.
Ik zie dat meer als 'wie het vlees najaagt en het verraderlijke hart volgt (niet bekeert van het vlees), zal de 2e dood sterven (niet bij God zullen wonen)'.
Ik geloof in de Belofte in het hiernamaals, kort gezegd.
Zegmaar als het oude letterlijk dood is.
En dat het dood zal gaan is eigenlijk het enige dat we écht zeker weten... :|

Aangezien dit Bijbelstudie is, een teksten er over:
1 Johannes 4:12-21

12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
Excuseer me, Johannes, maar ben ik nou een droogkloot als ik zeg: "Nou, ik voel niks..."
Evengoed (vreemd genoeg?) toch een opbeurende gedachte en toch goed om te lezen.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Tja.. De lat ligt hoog..
Maar eerlijk, ik vind dit niet van toepassing op wat ik zoal van gelovigen zie.
Maar, ik ben nog immer maar een Einzelganger in mijn omgeving, dus ik ervaar meer tegenstand dan eendracht..
Niet voor niets de lyriek over de gemeenschap..
Verder geloof ik in God, en in principe in alles dat in de Bijbel staat,
maar als ik eerlijk ben, en voor zo ver ik dat kan zien van mezelf: "ik heb de Liefde niet, dus ik ben niets" bij wijze van spreken.
Of misschien wel, omdat het de Waarheid is, die dus WAAR is...
Toch te prefereren boven een leugen, me dunkt. Maar schijnbaar is dat iets persoonlijks.
Ik mis dat toch te vaak bij te veel mensen.. Integriteit en eerlijkheid en oprechtheid en bescheidenheid, enz..
Dat maakt het "lastig" om ze lief te hebben en te vergeven.
Maar ik maak me zelf ook schuldig aan berispelijk gedrag..
O ja, en ik heb 'dysthymie'.. dat vergeet ik weleens..
Het geeft mijn optiek en weergave dikwijls een rouwrandje.. (rauw randje)
Ik ben natuurlijk wel anders in het leven gaan staan, of misschien op een bepaalde manier uit het leven gestapt, of gered, vanwege de dingen die ik sinds ik geloof ben gaan in zien.
En vergeleken met een paar jaar terug is er veel op z'n plaats gevallen.
Maar ik vind het echt geen feest...

Ik dwaal af...
Want ik wil dat schrijven van Johannes toch even in het juiste tijdsbeeld plaatsen.
Laten we ons (ik me) niet blind staren op de grote woorden van overgave en lof.
Dit is geschreven in de tijd dat de Pinksterwolk bij wijze van spreken nog in de lucht hing, in de tijd van de eerste gemeenten, misschien wel Gemeenten, die het stokje van Jezus Christus over namen om het Woord voet aan de grond te doen krijgen.
Deze mensen hadden m.i. veel meer een voorbeeldfunctie, waarbij onberispelijkheid van groot belang was, groter dan nu, waar we als honden die ook de kruimels eten, 2000 jaar later in een decadente wereld leven, zoveelduizend kilometer elders.
Eerder, als we dat al mogen aanmeten, zijn we de overblijfselen.

Enfin, my view, but it's the only view I got..
Jerommel

Bericht door Jerommel »

O, ik snap nu de verwarring..
Dat "godenrechtspraak over zichzelf" was misschien wel de meest onhandig gekozen omschrijving..
Ik bedoel er mee:
De mens valt met de kennis van goed en kwaad (en naakt bovendien) onder een berg wetten en eisen, waar we "niet op gekleed zijn" en niet kunnen houden in onze huidige woning, het lichaam.

Note: Nergens is er sprake van dat die kennis, de geopende ogen, weer wordt ingeleverd of gesloten.
In die zin zit er wel een "god wording" of zelfs "God wording" in het verschiet !
Onvoorstelbaar he? :)