Dit wordt heel vaak zo gesteld, maar dat geloof ik niet. De man kòn het niet weten. En dat de Heer hem bezoekt in de nacht geeft aan dat alles wat in de BIjbel gebeurt in de nacht altijd wijst op de duistere wereld en niet wijst naar een persoon. Nicodemus was geestelijk zeker niet onwetendheid, hij wist alleen niet wat wedergeboorte inhoudt en hoeveel Christenen van vandaag weten dat ook niet. Met dat verschil dat deze laatsten nà de uitleg van de Here Jezus zij het in ieder geval wèl kùnnen weten.
Zoals ik het zie verwijst het niet naar een persoon of een donkere wereld, maar de status van je geestelijke zijn. Wie het ware leven of het licht niet kent, bevindt zich in duisternis/onbegrip aangaande geestelijke zaken:
4 In het Woord was het leven en
het leven was het licht van de mensen.
5
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.
6 Er was een mens door God gezonden; zijn naam was Johannes.
7 Hij kwam tot een getuigenis, om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het licht niet, maar was gezonden om van het licht te getuigen.
9
Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht.
10 Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan
en de wereld heeft Hem niet gekend.
Nee , want satan wordt de morgenster genoemd en de Here Jezus wordt de blinkende morgenster genoemd.
Wij leven niet in de nacht, maar wij wandelen in het LIcht met Jezus en Zijn Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad en geestelijk wasdom krijgen wij door de kracht van de Heilige Geest en door bestudering van Zijn Woord.
2 Petrus 1:19
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en
de morgenster opga in uw harten.
Openbaring 2:28
En Ik zal hem
de morgenster geven.
Openbaring 22:16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids,
de blinkende Morgenster.
Dat zijn 3 referenties aan de morgenster, waarvan 1 keer inderdaad de 'blinkende' morgenster. Maar ik weet niet of die toevoeging van 'blinkend' iets veranderd aan het concept. De morgenster is Christus die opgaat in je hart als je je richt op zijn Woord (en dat is niet de bijbel, maar het Woord (Logos) waar Johannes 1 over spreekt).
Ik begrijp wel waarom je denkt dat 'morgenster' zou verwijzen naar Satan, maar in mijn ogen is dat een misverstand. Het komt grotendeels uit Jesaja 14, waar het verhaal van de gevallen 'morgenster' te lezen is. Dit verhaal beschrijft mijns inziens de val van de mens. Maar dat is weer een ander verhaal wat we wellicht nog eens ergens kunnen uitdiepen.
De laatste Dag is de Jongste Dag en is geen stadium van deze groei naar volwassenheid, bovendien zijn gelovigen dan allang bij de Heer en maken zij geen deel uit van die Jongste Dag die betrekking heeft op de opstanding van de gelovigen van onder het oude verbond en de ongelovigen van alle tijden, zij verschijnen danook voor de Grote Witte Troon om beoordeeld te worden of zij behouden zijn of niet. Als je dood bent dan kun je je nergens op richten ook niet op het vlees.
Er staat dat Eén gestorven zijn dus dat allen gestorven zijn inclusief dat oude vlees.
OK dat zijn een hele zwik onderwerpen tegelijk, dus ik richt me even op wat de laatste dag is, zoals ik het zie:
Paulus heeft het hier over de laatste bazuin, en beschrijft vervolgens hetzelfde als wat we op de 'laatste dag' zien gebeuren:
51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen,
maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken
en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53 Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
54 En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.
Nogmaals, de doden zijn niet mensen die fysiek dood zijn, maar:
rom 8:6
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
rom 7:13 Heeft het goede dan mijn dood veroorzaakt? Geen sprake van! De zonde heeft iets goeds gebruikt om mij de dood in te jagen. Daaruit blijkt haar ware aard.
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?
Dat zijn de 2 toestanden waarin je kan verkeren. Ben je gericht op het vlees, dan ben je dood, maar ben je gericht op de geest, dan heb je het leven gevonden. En op de laatste dag (laatste bazuin) vindt dus de verschuiving plaats van het 1 naar het ander, dat is de opstanding uit de dood. Bij Paulus zien we in Romeinen 7 duidelijk dat er nog een innerlijke tweestrijd in hem plaatsvindt tussen vlees en geest, dood en leven. Het is een innerlijk proces, en eenieder maakt die laatste dag op zijn eigen manier in in zijn eigen tijd mee.
Teksten die gaan over de opstanding op de Jongste of laatste Dag van de OT gelovigen, Johannes spreekt hier tegen de Joden en als voorbeeld, voor een goed beeld van het nieuwe verbond , moeten we de positie van de Gemeente als uitzondering lezen in de brieven van Paulus.
Johannes spreekt hier over de normale gang van zaken ,echter wij zijn een uitzondering op die regel. Wij worden veel eerder opgenomen en wij zijn nu reeds opgestaan met Christus en wij worden niet veroordeeld want wij zijn reeds geoordeeld, maar die verborgenheid was ten tijde van Johannes nog niet bekend.
OK prima dat je dat gelooft, maar ik zie daar geen goede onderbouwing voor in de bijbel. Wanneer worden we dan opgenomen, en wat betekent 'opnemen' dan in jouw optiek?
Die dag is de dag van de Heer. Het is de staat van zijn waarin we al onze persoonlijke gedachten en activiteiten (het vlees) los hebben gelaten, en rusten in de realisatie dat we een zijn met de geest van God. Dit is een geestelijke realiteit. [/qoute]
Dat staat dus nergens in de BIjbel. Op de Dag des Heeren gebeuren er dingen die in Openbaringen staan en er is geen sprake van het loslaten van onze persoonlijke gedachten en activiteiten in het vlees, als het goed is, hebben die plaats gemaakt voor een nieuwe schepping , dus voor de nieuwe mens, dus bij wedergeboorte.
En vanaf dat moment zijn wij niet één met de Geest van God, maar woont Zijn Geest in ons.
Het staat in romeinen 7, zie boven. De dood (het vlees/ego) is dan overwonnen, en het vergankelijke bekleed met het onvergankelijke, het sterfelijke met het onsterfelijke.
JOhannes bevond zich in de geest in een visioen. en wij niet. Wij kunnen deze visioenen plaatsen naast o.a. Daniël 9 e.a. omdat wij als gelovigen van het nieuwe verbond een blik te zien krijgen in de vervulling van de profetieën.
Wil je zeggen dat wij de dag des heren niet kunnen meemaken of dat we niet in de geest kunnen zijn?