Zolderworm schreef:Jerommel schreef:Ik geloof dus NIET dat het Offer een noodoplossing is, het is m.i. de essentie van God's Heerschap.
Natuurlijk is God de "dader".
Als almachtige en enige Schepper zijnde draagt Hij alle verantwoordelijkheid, en die neemt Hij dus ook.
Hij geeft en Hij neemt, schept en vernietigt, etcetera.
Volle verantwoordelijkheid dus.
Je kan een schepsel immers niet verwijten hoe hij geschapen is.
Nee, zeker niet. Goed en kwaad zijn inherent aan de huidige werkelijkheid van de mens, dus zo je wilt, inherent aan de schepping.
Zoals je weet ga ik uit van de Bijbel, en die vertelt dat er een zondeval is geweest.
Dus voor mij is het niet inherent aan de schepping an sich.
Ook dat wat wij kwaad noemen is Gods schepping. Het maakt dat de natuur kan existeren. Eten en gegeten worden onder meer.
Ook dat is schijnbaar een gevolg van de zondeval.
Het is God die de aarde vervloekt "om uwentwil" zegt Hij tegen de mens.
Hier start het 'herstel-traject' in feite al, dwz, in de Bijbel.
Blijkbaar is het "goed" zoals het in de Hof was toen de schepping was voltooid.
Dat duurde blijkbaar maar kort dus...
Christenen stoeien natuurlijk wel met dat goed zowel als kwaad van God uit komt.
Het is niet wat je verwacht en het tegendeel wordt ook gesuggereerd.
Neemt m.i. niet weg dat God de Originele Oorzaak is, hoe je het ook wendt of keert.
Maar ook het Offer van het Lam Gods is iets dat in de grondslag van de Schepping bestaat.
Het is alsof de Bijbel en zelfs de wereld, onze werkelijkheid, een soort tijdgebonden metafoor is voor de tijdloze Werkelijkheid, zoals waar God vertoeft, in Gods Rijk in de Hemelen, zoals men zegt.
Het Paradijs is niet verdwenen, we kunnen er alleen niet meer in, niet in het vlees iig.
In Christus draagt Hij zelfs de verantwoordelijkheid van onze zonden!
Persoonlijk denk ik Christus buiten hem staat en van een andere orde is. Het is feitelijk Christus die de schepping weer teniet wil doen, omdat deze feitelijk is mislukt.
Door Christus of door middel van Christus dan, het Lam dat geslacht werd, een telkens terugkerend thema in de Bijbel.
Het Woord van God, waaruit alles is voort gekomen.
Je begrijpt, ik baseer me op de Bijbel, en dan kan je er niet omheen dat Christus God is.
Aan de "technische" vragen, hoe het nou zit met God, Christus, de Zoon, het Woord, de Vader en de Heilige Geest besteed ik niet teveel tijd.
Ik kan me prima neerleggen bij het feit dat ik als mens God toch niet kan begrijpen, met deze enorme afstand tussen schepsel en Schepper en de beperkingen van menselijke zintuigen en hersenen.
robert75 schreef: Alles wat God doet, doet hij vanuit die centraliteit van liefde.
O, maar dat is ook mijn overtuiging!
Het gaat over groot zijn in nederigheid en het overwinnen van het kwaad.
Het Offer is duidelijk GEEN daad van haat, maar van Liefde, en het is de essentie van het hele verhaal.
Dat geloof ik dus niet, feitelijk gnosticus zijnd. Liefde staat voor mij evenzogoed buiten de schepping.
Toch bestaat het, Liefde.
Vrije wil?
Eigen wil, dat wel.
Maar wie bepaalt nu wat ie wil?
Ontdekken we niet slechts onze wil?
Ja zeker, een vrije wil hebben we niet, bepaald als we worden door ons onbewuste.
Daar ben ik dan heel naturalistisch in.
Ik heb ontdekt / gezien dat persoonlijkheid en identiteit juist heel fysiek is.
Het lichaam, met haar hormonen en neurotransmitters heeft alle benodigdheden om intelligent en emotioneel te zijn.
We zijn tenslotte 'gewoon' zoogdieren, alleen met een grote denkfabriek en handige handen en mondige monden.