Wilsophie schreef:Alpha schreef:Je zou je met de Bijbelse leer moeten bezig houden, niet met mystiek.
Dat bepaal ik natuurlijk helemaal zelf, waar ik mij mee bezighoud, en van "moeten" is al helemaal geen sprake. Mystiek is afgeleid van het Griekse woord "musterion" en dat woord wordt door Paulus gebruikt, zijnde vertaald in "de verborgenheid", het is een volledig Bijbels begrip dat wat onder het oude verbond verborgen was, dat dat door Paulus werd geopenbaard.
Ik weet niet wat jij onder mystiek verstaat en welke eigen invulling jij eraan geeft, maar buitenbijbelse geschiedenis is gewoon een kwestie van kennis nemen van de cultuur in Bijbelse tijden en het verloop in dit geval van de geschiedenis van de verstrooide 10 stammen.
Maar wat voor sommigen verborgen is, is aan de "kinderkens" geopenbaard. ( vrij vertaald)
Natuurlijk bepaal je zelf waar je je mee bezig houdt.
De Bijbel raadt dit aan:
1Th 6:
21 Vergewist U van alles, houdt vast aan dat wat voortreffelijk is.
22 Onthoudt U van elke vorm van goddeloosheid.
De bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen hem begrijpen.(Luk 10:21.)
Zo nu en dan duiken mystieke verhalen op, zoals indertijd in Panorama. Jezus zou in Spanje met Martha een gezin gesticht hebben.
Wanneer je enig inzicht in de Bijbel hebt, kan je die nonsens makkelijk doorzien.
Paulus heeft de afval voorzegt en die kwam, volgens hem, uit de Griekse filosofische hoek.
Vandaar ook dat ik die geschiedenis nauwlettend volg.
Vines Expository Dictionary of Old and New Testament Words bevestigt dat in de meeste gevallen „heilig geheim” een betere weergave is dan „mysterie”. In het werk wordt over mu•steʹri•on gezegd: „In het NT duidt het niet op het mysterieuze . . ., maar op het voor het natuurlijke bevattingsvermogen onbegrijpelijke, dat alleen door Goddelijke openbaring kenbaar gemaakt kan worden en op de door God bestemde wijze alsook op de door hem vastgestelde tijd kenbaar wordt gemaakt, en slechts aan hen die door Zijn Geest verlicht zijn.
In de gewone betekenis duidt een geheim op achtergehouden kennis; in de schriftuurlijke betekenis duidt het op geopenbaarde waarheid. Daarom worden met dit begrip vooral uitdrukkingen als ’bekendgemaakt’, ’openbaar gemaakt’, ’geopenbaard’, ’gepredikt’, ’begrijpen’ en ’uitdeling’ verbonden.”
1Kor 2:
7 Maar wij spreken Gods wijsheid in een heilig geheim [musterion] , de verborgen wijsheid, die God vóór de samenstelsels van dingen heeft voorbestemd tot onze heerlijkheid.
8 Deze wijsheid is geen van de regeerders van dit samenstel van dingen te weten gekomen, want indien zij haar hadden gekend, zouden zij de glorierijke Heer niet aan een paal hebben gehangen.
9 Maar zoals er staat geschreven: „Geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, noch is het in het hart van een mens opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die hem liefhebben.”
10 Want aan ons heeft God het geopenbaard door middel van zijn geest, want de geest onderzoekt alle dingen, zelfs de diepe dingen Gods.
Markus 4:
11 Daarop zei hij tot hen: „Aan U is het heilige geheim [musterion] van het koninkrijk Gods gegeven, maar voor hen die buiten zijn, geschieden alle dingen door middel van illustraties,
12 opdat zij, ofschoon zij kijken, wel kijken, maar toch niet zien, en ofschoon zij horen, wel horen, maar toch de betekenis ervan niet begrijpen, noch zich ooit omkeren en vergeving ontvangen.”
Efeziërs 3:4 Dit in aanmerking genomen, kunt GIJ, wanneer GIJ dit leest, U een begrip vormen van het inzicht dat ik in het heilige geheim [musterion] van de Christus heb.
Volgens deze tekst krijg je door inzicht, niet door mystiek, begrip van het heilige geheim.
HET Griekse woord musterion is in de NWV 25 keer weergegeven met „heilig geheim” en 3 keer met „mysterie”.
Wiki:
Mystiek (van het Griekse μυστικός, mystikos, 'geheimzinnig') betreft het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God. De term mystiek verwijst ook naar de achterliggende leer over kennis en persoonlijke ervaringen van toestanden van bewustzijn voorbij de normale menselijke perceptie.
Mystieke ervaringen zijn m.i. niet van God afkomstig.
Dan 12:
4 En wat u betreft, o Daniël, maak de woorden geheim en verzegel het boek, tot de tijd van het einde. Velen zullen her- en derwaarts gaan, en de ware kennis zal overvloedig worden.”
9 Vervolgens zei hij: „Ga, Daniël, want de woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van het einde.
10 Velen zullen zich reinigen en zich wit maken en zullen gelouterd worden. En de goddelozen zullen stellig goddeloos handelen, en geen der goddelozen zal het verstaan; maar zij die inzicht hebben, zullen het verstaan.
Wat de “verloren” tien stammen betreft: Zie o.a. 1 Kon. 11:11-13; 12:17-24; 2 Kron. 11:13-17; 15:9; 2 Kron. 34:6, 7; Ezech. 21:25.
Ik denk niet dat volgens de Bijbel de tien stammen zoekgeraakt zijn, alhoewel daar vele meningen over zijn.
Paulus had het over twaalf stammen in Hand. 26:
7 terwijl toch onze twaalf stammen hopen tot de vervulling van deze belofte te komen door nacht en dag op intensieve wijze heilige dienst voor hem te verrichten. Betreffende deze hoop, o koning, word ik door joden beschuldigd.