Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Na dat ik hier meer van begrepen heb stop ik met mijn deelname aan het forum.
Ik kan me hier niet meer thuisvoelen, als ratten gewoon onverzoent hun werk kunnen gaan en doen alsof er niets aan de hand is. Voor mij is het ver over de grens gegaan en daardoor is het onmogelijk voor me geworden om hier te blijven.
Ik zou wel anders willen, maar weet niet hoe.
Ik kan me hier niet meer thuisvoelen, als ratten gewoon onverzoent hun werk kunnen gaan en doen alsof er niets aan de hand is. Voor mij is het ver over de grens gegaan en daardoor is het onmogelijk voor me geworden om hier te blijven.
Ik zou wel anders willen, maar weet niet hoe.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 3086
- Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
- Man/Vrouw: M
- Locatie: kl597
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Dus omdat de RKK vroeger de "grote" sabbat en de dag van de Voorbereiding hebben genegeerd in het gedenken van en instellen van hun nieuwe "christelijke" feestdagen, omdat ze ook niets snapten van die joodse tijden en wetten, en daar ook niets mee te maken wilden hebben, Constantijn verbood zelfs Pasen te houden op de dag dat God en het joodse volk, ook de eerste christenen, het hielden, ..Gaitema schreef:Na dat ik hier meer van begrepen heb stop ik met mijn deelname aan het forum.
Ik kan me hier niet meer thuisvoelen, als ratten gewoon onverzoent hun werk kunnen gaan en doen alsof er niets aan de hand is. Voor mij is het ver over de grens gegaan en daardoor is het onmogelijk voor me geworden om hier te blijven.
Ik zou wel anders willen, maar weet niet hoe.
Hoe het ook zij, het waren de gebeurtenissen die altijd een voorafschaduw waren geweest van wat komen zou , dus relax.
Het gaat om het Lichaam van Christus, dat is opgewekt.
En blijf gewoon meeforummen.
Kun je van leren, toch?
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Jammer. Ik hoop dat je je nog bedenkt.Gaitema schreef:Na dat ik hier meer van begrepen heb stop ik met mijn deelname aan het forum.
Ik kan me hier niet meer thuisvoelen, als ratten gewoon onverzoent hun werk kunnen gaan en doen alsof er niets aan de hand is. Voor mij is het ver over de grens gegaan en daardoor is het onmogelijk voor me geworden om hier te blijven.
Ik zou wel anders willen, maar weet niet hoe.
-
- Berichten: 5433
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Er zijn dingen die ik niet begrijp.
Ik ben niet reformatorisch opgevoed, misschien ligt het daar aan. Want het komt volgens mij alleen op reformatorische/streng orthodoxe fora voor:
Het gesprek over wanneer kruisdood en opstanding plaatsvond, op de hoeveelste nissan.
Los van het feit dat mijn associatie bij 'nissan' de auto is waar ik vele jaren probleemloos in gereden heb zal het mij een zorg zijn op welke datum het was.
Vandaag gedenken wij de Kruisdood van de Heer. Dáár gaat het om! Dat Hij ons vrijkocht.
En zondag vieren wij de Opstanding.
Het leven is geen leven meer zonder de Opstanding.
Vier het!
Vier het leven!
Ik ben niet reformatorisch opgevoed, misschien ligt het daar aan. Want het komt volgens mij alleen op reformatorische/streng orthodoxe fora voor:
Het gesprek over wanneer kruisdood en opstanding plaatsvond, op de hoeveelste nissan.
Los van het feit dat mijn associatie bij 'nissan' de auto is waar ik vele jaren probleemloos in gereden heb zal het mij een zorg zijn op welke datum het was.
Vandaag gedenken wij de Kruisdood van de Heer. Dáár gaat het om! Dat Hij ons vrijkocht.
En zondag vieren wij de Opstanding.
Het leven is geen leven meer zonder de Opstanding.
Vier het!
Vier het leven!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ik bedoel dat het in Israël 14 Nissan was dat Jezus stierf aan het kruis. Maar dat was geen nacht. Je vroeg naar het aantal nachten. In onze tijdrekening is het de nacht van woensdag op donderdag,Gaitema schreef:Je zei dat de eerste nacht 15 Nissan van woensdag op donderdag is, dan is 14 Nissan van dinsdag op woensdag. Dat is geen goede vrijdag. Ik snap er gewoon niks van..Adinomis schreef:Jezus is 14 Nissan gestorven. Maar 's avonds bij zonsondergang was het al de volgende dag: 15 Nissan.Gaitema schreef:Maar Hij is toch niet op 15 Nissan gestorven aan het kruis?
Hoe kan dat de eerste nacht van zijn graf zijn?
Omdat in Israël de dag op een ander tijdstip begint dan bij ons geeft dat waarschijnlijk de verwarring om het goed te kunnen begrijpen.
Als je zegt de nacht van 14 op 15 Nissan kan dat niet, want de nacht van 14 Nissan was in Israël al voorbij voordat Jezus gekruisigd was. Misschien is het makkelijker om gewoon de Nederlandse tijdrekening voor dag en nacht te gebruiken.
Enne, laat je niet ontmoedigen Gait. Gewoon doorgaan, We hoeven ook niet altijd alles te snappen. Soms word je later ineens iets duidelijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Op zich is dat best een verteerbare, zij het nogal specialistische, theologische discussie vind ik. Het wordt vervelend wanneer de traditie van tafel wordt geveegd als 'onbijbels', alsof de Kerk er al twintig eeuwen niks van bakt. Dat is waarom onze katholieke vrienden zich zo slecht thuisvoelen bij discussies met protestanten. Wel grappig eigenlijk dat de protestanten nu een koekje van eigen deeg krijgen van anti-traditionalisten, die met de bijbel in de hand nu ook met de protestantse tradities de vloer aanvegen. Wat nou leergezag? Ieder z'n eigen bijbelgezag !Martine schreef:Er zijn dingen die ik niet begrijp.
Ik ben niet reformatorisch opgevoed, misschien ligt het daar aan. Want het komt volgens mij alleen op reformatorische/streng orthodoxe fora voor:
Het gesprek over wanneer kruisdood en opstanding plaatsvond, op de hoeveelste nissan.
Amen.Los van het feit dat mijn associatie bij 'nissan' de auto is waar ik vele jaren probleemloos in gereden heb zal het mij een zorg zijn op welke datum het was.
Vandaag gedenken wij de Kruisdood van de Heer. Dáár gaat het om! Dat Hij ons vrijkocht.
En zondag vieren wij de Opstanding.
Het leven is geen leven meer zonder de Opstanding.
Vier het!
Vroem!Vier het leven!
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
- Berichten: 3086
- Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
- Man/Vrouw: M
- Locatie: kl597
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Beiden zijn natuurlijk gewoon moeder en dochter, dochter noemt het (de RKK) niet voor niets de Moederkerk.pyro schreef:Wel grappig eigenlijk dat de protestanten nu een koekje van eigen deeg krijgen van anti-traditionalisten, die met de bijbel in de hand nu ook met de protestantse tradities de vloer aanvegen. Wat nou leergezag? Ieder z'n eigen bijbelgezag !
Jammer voor hen, is "ons aller moeder" niet een gebouw of instituut maar Hemels Jeruzalem is ons aller moeder, staat er.
Wat betreft het gezag, Jezus heeft ons gekocht, niet een kerk.
Brandstapels, vervolgingen, leugens en dwang, misbruik en het opleggen van menselijke leringen.
Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.
Ik geloof niet dat het onderstreepte van toepassing kan zijn op het instituut RKK, wel?
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... 2VWFA.dpuf
-
- Berichten: 11309
- Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Den Haag
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Interessant om te achterhalen hoe het nu zit.pyro schreef:Op zich is dat best een verteerbare, zij het nogal specialistische, theologische discussie vind ik.Martine schreef:Er zijn dingen die ik niet begrijp.
Ik ben niet reformatorisch opgevoed, misschien ligt het daar aan. Want het komt volgens mij alleen op reformatorische/streng orthodoxe fora voor:
Het gesprek over wanneer kruisdood en opstanding plaatsvond, op de hoeveelste nissan.
Ja, helaas maakt het christendom, onder welke denominatie ook, dikwijls fouten.Het wordt vervelend wanneer de traditie van tafel wordt geveegd als 'onbijbels', alsof de Kerk er al twintig eeuwen niks van bakt. Dat is waarom onze katholieke vrienden zich zo slecht thuisvoelen bij discussies met protestanten.
Soms zie je dat pas veel later, en het is ook niet gezegd dat het allemaal opzettelijke fouten zijn,maar het is wel interessant om eens te kijken hoe de dwalingen geïntroduceerd en verspreid worden.
Dat is kerkgeschiedenis.
Ik vermoed dat het iets met het koppelen van Pasen aan Ishtar (Easter) van doen heeft.
Als je het allemaal als een wedstrijd tussen de denominaties bekijkt, is dat misschien wel "grappig"...Wel grappig eigenlijk dat de protestanten nu een koekje van eigen deeg krijgen van anti-traditionalisten, die met de bijbel in de hand nu ook met de protestantse tradities de vloer aanvegen.
De Bijbel heeft het Leergezag. Er is geen betrouwbaar alternatief of supplement. Dit blijkt telkens.Wat nou leergezag? Ieder z'n eigen bijbelgezag !
Wij dienen er slechts integer mee om te gaan, en dat is waarde schoen wringt, omdat het persoonlijke belangen raakt, of in geval van grote denominaties, het belang van je clubje.
Nou, blijkbaar wel dus, tenzij je het als een wedstrijd ziet tussen de denominaties, dan gaat het je daar om.Los van het feit dat mijn associatie bij 'nissan' de auto is waar ik vele jaren probleemloos in gereden heb zal het mij een zorg zijn op welke datum het was.
Christus gaf die expliciete profetie, dat het 3 dagen en 3 nachten zou duren, en dat duurde het blijkbaar ook.
Vandaag gedenken wij de Kruisdood van de Heer. Dáár gaat het om! Dat Hij ons vrijkocht.
En zondag vieren wij de Opstanding.
Zo niet, dan betekent dat een miskleun van Christus en van het Nieuwe Testament.
En laat dat nou net zijn waar het Geloof op is gebaseerd!
Op God's geschreven Woord, niet op denominatieve beschikkingen die er dikwijls naast zitten.
zodoende dat sommige mensen het uitzoeken en delen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Berichten: 11309
- Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Den Haag
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Christus' dood naar de vrijdag verhuizen ! Alleen maar om niet toe te hoeven geven, dat de Goede Vrijdag niet klopt.Inktvlam schreef:Goede vrijdag naar donderdag verhuizen ! Alleen maar om niet toe te hoeven geven, dat die drie nachten niet kloppen.Jerommel schreef:Hij stierf donderdag overdag ...
Wat was er eerder?
Hoe kwam het traditionele Pasen tot stand?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Berichten: 3086
- Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
- Man/Vrouw: M
- Locatie: kl597
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Dat "christendom" noem ik dan ook liever "kerkendom"Jerommel schreef: Ja, helaas maakt het christendom, onder welke denominatie ook, dikwijls fouten.
Soms zie je dat pas veel later, en het is ook niet gezegd dat het allemaal opzettelijke fouten zijn,maar het is wel interessant om eens te kijken hoe de dwalingen geïntroduceerd en verspreid worden.
Dat is kerkgeschiedenis.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Goed, ik zat me te bedenken, hoe idioot ik zou zijn om een Bijbelkring te bezoeken waar iemand me verrot scheld en voor van alles en nog wat voor lelijke dingen uit maakt. Dan ga je er natuurlijk af. Het idiote is dat ik hier gewoon dat maar moet accepteren als deel van de club...
Laatst gewijzigd door Gaitema op 03 apr 2015, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Okee, dus als ik het goed begrijp stierf Jezus eigenlijk op donderdagmiddag na de nacht van woensdag op donderdag?Adinomis schreef:Ik bedoel dat het in Israël 14 Nissan was dat Jezus stierf aan het kruis. Maar dat was geen nacht. Je vroeg naar het aantal nachten. In onze tijdrekening is het de nacht van woensdag op donderdag,Gaitema schreef:Je zei dat de eerste nacht 15 Nissan van woensdag op donderdag is, dan is 14 Nissan van dinsdag op woensdag. Dat is geen goede vrijdag. Ik snap er gewoon niks van..Adinomis schreef:Jezus is 14 Nissan gestorven. Maar 's avonds bij zonsondergang was het al de volgende dag: 15 Nissan.Gaitema schreef:Maar Hij is toch niet op 15 Nissan gestorven aan het kruis?
Hoe kan dat de eerste nacht van zijn graf zijn?
Omdat in Israël de dag op een ander tijdstip begint dan bij ons geeft dat waarschijnlijk de verwarring om het goed te kunnen begrijpen.
Als je zegt de nacht van 14 op 15 Nissan kan dat niet, want de nacht van 14 Nissan was in Israël al voorbij voordat Jezus gekruisigd was. Misschien is het makkelijker om gewoon de Nederlandse tijdrekening voor dag en nacht te gebruiken.
Enne, laat je niet ontmoedigen Gait. Gewoon doorgaan, We hoeven ook niet altijd alles te snappen. Soms word je later ineens iets duidelijk.
Ik probeer te begrijpen wanneer Jezus nu gestorven is en welke drie nachten ze rekenen.
Hoe zie je dat zelf? Je noemt Nissans, ik snap niet welke dagen die nissans precies zijn, het schema begrijp ik ook niet en wanneer Jezus stierf aan het kruis snap ik niet.
Wanneer is Jezus gestorven? Wanneer stond Hij op? Dit volgens onze berekening
En vervolgens, hoe telt de joodse berekening dat. Hoe komen zij aan drie nachten en drie dagen?
Ik kan het ook een dominee vragen, misschien dat die het me helder kan uitleggen anders.
We komen tot nu toe op 2 nachten, en daardoor raakt er een hoop verwarring over de dag waarop Jezus stierf en waarop Jezus opstond en ik ben de weg erin ook kwijt geraakt.
Ik weet niet meer wat ik geloven moet en hoe ik het zien moet.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 03 apr 2015, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ik vind het gewoon hier een erg rare wereld.Sanne schreef:Jammer. Ik hoop dat je je nog bedenkt.Gaitema schreef:Na dat ik hier meer van begrepen heb stop ik met mijn deelname aan het forum.
Ik kan me hier niet meer thuisvoelen, als ratten gewoon onverzoent hun werk kunnen gaan en doen alsof er niets aan de hand is. Voor mij is het ver over de grens gegaan en daardoor is het onmogelijk voor me geworden om hier te blijven.
Ik zou wel anders willen, maar weet niet hoe.
Ik moet discussies meemaken met mensen die botter zijn en groffer dan wie ik ook ooit heb ontmoet in mijn leven, sinds mijn Pubertijd. Maar het is mij ook verboden hier verder wat over te zeggen. Ik vind het een onwerkbare situatie.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 11309
- Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Den Haag
Re: Het Mattheüs-Evangelie
En maar klagen en beschuldigen...
Je hebt het zelf veroorzaakt, je zegt net zulke lelijke dingen, misschien nog wel lelijker.
Waar 2 vechten hebben 2 schuld.
Het spijt me.
Dat heb ik jou nog niet horen zeggen.
Inderdaad niet werkbaar.
Je hebt het zelf veroorzaakt, je zegt net zulke lelijke dingen, misschien nog wel lelijker.
Waar 2 vechten hebben 2 schuld.
Het spijt me.
Dat heb ik jou nog niet horen zeggen.
Inderdaad niet werkbaar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Nee jij begon te schelden en mij verwijten te maken.
Je biedt je excuses niet aan en wil gewoon niet je leven beteren.
De arrogantie druipt gewoon van het scherm in de woorden die je afschiet.
Ik probeer altijd wel in vrede met de mensen te komen,
Maar als ze niet willen.. Kan ik er niet mee samenwerken.
Als je echt niet beter kunt, ga dan alsjeblieft in andere topics zitten.
Je wilt gewoon niet in vrede komen..
Ik weet het ook allemaal niet meer.
Het enige wat ik wil is gewoon mij verdiepen in Gods woord op een liefdevolle manier..
Maar dat kan hier op het forum niet.
Ik wordt hier verrot gescholden en gekleineerd, wat ik nergens anders heb meegemaakt.
En dat noemt zich christen! Man wat hypocriek is dat zeg!
Tegen iedereen mooi weer spelen van "sorrie, sorrie, sorrie", maar ik heb geen uitgestoken hand van jou gezien. Geef ik mijn grenzen aan, dan ga je daar scheldend over heen..
moet ik dan met me laten spotten?
Ik ben niet gek
Je biedt je excuses niet aan en wil gewoon niet je leven beteren.
De arrogantie druipt gewoon van het scherm in de woorden die je afschiet.
Ik probeer altijd wel in vrede met de mensen te komen,
Maar als ze niet willen.. Kan ik er niet mee samenwerken.
Als je echt niet beter kunt, ga dan alsjeblieft in andere topics zitten.
Je wilt gewoon niet in vrede komen..
Ik weet het ook allemaal niet meer.
Het enige wat ik wil is gewoon mij verdiepen in Gods woord op een liefdevolle manier..
Maar dat kan hier op het forum niet.
Ik wordt hier verrot gescholden en gekleineerd, wat ik nergens anders heb meegemaakt.
En dat noemt zich christen! Man wat hypocriek is dat zeg!
Tegen iedereen mooi weer spelen van "sorrie, sorrie, sorrie", maar ik heb geen uitgestoken hand van jou gezien. Geef ik mijn grenzen aan, dan ga je daar scheldend over heen..
moet ik dan met me laten spotten?
Ik ben niet gek
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ik staak.. Ik vind het wel goed!
Het is pasen! Ik vind dit al erg genoeg..
Het is pasen! Ik vind dit al erg genoeg..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 11309
- Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Den Haag
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Zie je het nu echt zelf niet?
Nou ga je weer oordelen over andermans christelijkheid en wat je allemaal nog meer kunt bedenken aan laster.
Nou ga je weer oordelen over andermans christelijkheid en wat je allemaal nog meer kunt bedenken aan laster.
Dat is nu duidelijk niet het geval.Gaitema schreef:Ik probeer altijd wel in vrede met de mensen te komen,
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Site Admin
- Berichten: 15540
- Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
- Man/Vrouw: M
- Locatie: midden van het land
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ja, zo gaat het dus echt niet.
Dan het topic maar een tijdje dicht.
Dan het topic maar een tijdje dicht.
Nulla aetas ad discendum sera
-
- Site Admin
- Berichten: 15540
- Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
- Man/Vrouw: M
- Locatie: midden van het land
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Gelijkenissen over het koninkrijk van de hemel
1 Die dag verliet Jezus het huis en ging aan de oever van het meer zitten. 2 Er kwam een grote mensenmassa om hem heen staan, en daarom ging hij in een boot zitten, terwijl de menigte op de oever bleef. 3 Hij sprak hen uitvoerig toe en vertelde gelijkenissen: ‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. 4 Tijdens het zaaien viel een deel van het zaad op de weg, en er kwamen vogels die het opaten. 5 Een ander deel viel op rotsachtige grond, waar maar weinig aarde was, en het schoot meteen op omdat het niet diep in de grond kon doordringen. 6 Toen de zon opkwam verschroeide het, en omdat het geen wortel had droogde het uit. 7 Weer een ander deel viel tussen de distels, en toen die opschoten verstikten ze het zaaigoed. 8 Maar er viel ook wat zaad in goede grond, en dat bracht vrucht voort, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig. 9 Laat wie oren heeft goed luisteren!’
10 De leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen: ‘Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13 Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen. 14 In hen komt deze profetie van
Jesaja tot vervulling:
“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
15 Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.”
16 Gelukkig jullie ogen omdat ze zien, en jullie oren omdat ze horen! 17 Want ik verzeker jullie: vele profeten en rechtvaardigen hebben ernaar verlangd te zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en te horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.
18 Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier: 19 bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid. 20 Het zaad dat op rotsachtige grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en het meteen met vreugde in zich opnemen. 21 Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn. Worden ze vanwege het woord beproefd of vervolgd, dan houden ze geen ogenblik stand. 22 Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. 23 Het zaad dat in goede grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en begrijpen. Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.’
Hier is het duidelijk waarover het spreekt. God vraagt van wie Zijn evangelie hoort om ook stand te houden als de beproevingen komen en het geloof dient vruchten te dragen. Veelal willen mensen het evangelie wel horen en aannemen onder mooie omstandigheden. Echter als je hele omgeving er anders over denkt en dat enige weerstand oplevert, hebben ze het er niet voor over om God werkelijk te gehoorzamen.
Het is ook wel begrijpelijk dat mensen graag in goede vriendschappelijke verhoudingen wil leven en geen gedoe met anderen wil hebben.
Echter is het zo dat de wereld waarvan God de handen los gelaten heeft, zich echt als van God los zich ook kan gaan opstellen.
Je wordt meegezogen in grensverleggingen en geleidelijk aan verontreinig je de tempel die je eigen hart voor God is.
Er kan uiteindelijk ondanks alle goede oorspronkelijke bedoelingen niets meer van God daar blijven huizen. Het geloof leefde op, maar verdorde.
Het vindt geen voeding.
Bij de wereld is het zo dat zelfs alle evangeliewoorden worden weggenomen door satan, nadat het gezaaid is. Iemand die niets met God heeft zal zich er ook niet mee bezig houden. Het evangelie is niet relevant voor hem. Zie ook mijn geopende topic in Katholiek Leven.
Met het rotsachtige bodem vind ik het wel heel opvallend trouwens dat het meteen opschoot. Zo komen vele mensen vrij enthousiast en gedreven tot geloof. Meteen komt het tot actie en schiet misschien menig één voorbij haast. Maar hij of zij wortelt zijn of haar geloof niet goed. Bidden, Bijbellezen en de naasteliefde/Liefde voor God uitoefenen in Gods Geest wordt te weinig gedaan.. waarop het geloof gaat sterven als een relatie wat verwatert. Geleiding aan blijft er niets meer van over. Iets wat je in veel kerken ook ziet. Dat is het gebrekkige voedingsbodem. Echter de zon is de weerstand van anderen en de duistere machten die de gelovige ondervindt, zoals Job beproeft werd. Daaronder bezwijkt dit toch al arm gevoede geloof . Een oudcollega van mijn vader had de mond vol van dat je als christen niet moet hokken en geen seks voor het huwelijk enzo.. een leraar van mijn school was vroeger er vol van dat een christelijke muziekvereniging niet oorlogsthema's in de muziek mocht toelaten, waar we deel van uitmaakten. Nu gaat de eerste bijna nooit meer naar de kerk.. al wilden ze laatst nog wel ouderling zijn.. Het draait niet in de eerste plaats om de kerk.. weet ik.. maar hebben ze nu een levend geloof? Ik heb geen idee. Ik hoop het.
De leraar in ieder geval is een verstokt atheïst geworden. Hij zat altijd in de kerk, maar bij mijn broertje in de klas zei hij als natuurkundeleraar: "en dan heb je ook nog van die mensen, die denken dat er een God is! Nou, waar is Hij dan?"
Hoe een mens het geloof kan verliezen... wel is hij nog actief voor de muziekvereniging zo af en toe.
De weerstand van de wereld heeft in ieder geval er aan bijgedragen dat ze dat vurige begin in ieder geval niet meer vol vuur uiten. Waarbij ik bij de eerste nog wel het meeste hoop heb.. omdat ze God niet bewust hebben los gelaten.. eerder een nieuwe weg zochten.. zou het de goede zijn? God weet het. De leraar echter verzet zich nadrukkelijk nu tegen het christelijke geloof.
Maar het grootste gevaar wat veel christenen parten speelt kon wel eens door doorns en de distels zijn. In alles wat Satan als moois lijkt aan te bieden in de wereld, raken ze verstikt. Ze komen niet meer aan God toe. Ze gaan helemaal op in de wereld en ook het materialisme. Te druk geworden om voor God te gaan.. Het geloof komt niet tot bloei. Ik zie ook dat sporten of andere hobby's in plaats van een passie voor Jezus de grootste passie in het leven gaat krijgen. Sommigen vullen heel hun vrije tijd aan trainen, hartlopen, turnen, voetbal of de muziek. Het is de grenzen van een hobby over gegaan en een geloof voor ze geworden. Als je ze dat afneemt, vallen ze in een diep gat. God staat erbij en kijkt ernaar.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
We hebben het over een aantal aspecten van dit bijbelgedeelte al eerder gehad. Bijvoorbeeld waarom Jezus in gelijkenissen sprak, zodat niet iedereen begreep waarover Hij het had. In ieder geval begrepen degenen die oprecht geloofden en Jezus liefhadden en erkenden, de geestelijke betekenis van deze voorbeelden. Degenen die naar voedsel verlangden kregen dat dan ook. Maar de anderen die verblind waren begrepen er niets van. Het zorgde er ook voor dat die laatsten Hem niet als Messias zouden erkennen en dat ze Jezus niet voor de bestemde tijd zouden vervolgen. Voor degenen die zich niet echt verdiepen in wat Jezus te zeggen heeft zal de diepte van de gelijkenissen dus verborgen blijven.
In Math.13:11 staat dat het Koninkrijk der hemelen een geheimenis is. Het Koninkrijk was nabij gekomen. De Koning liep incognito rond in Israël. Maar men accepteerde Hem niet als zodanig. En daarom is het uitgesteld. Het hield nog een geheimenis in.
Het geheimenis omvat dus ook de toevoeging van de heidenen, dat niet eerder bekend was:
De heidenen worden toegevoegd aan de gemeente. Daar hadden de Joden moeite mee. De heidenen waren onrein en God had hen altijd verboden zich met de heidenen te vermengen.
Ik heb ook nog even nagelezen wat Wilsophie in haar topic over deze gelijkenis met het zaad zei. Zij had het erover dat de zaaier gericht zaaide en dat zal ook zeker het geval zijn. Maar hoe kwam het zaad dan op de rotsen terecht en tussen de dorens terecht? Zou het ook niet zo zijn dat het overal moet terechtkomen, omdat iedereen in de gelegenheid wordt gesteld het zaad te ontvangen? Dat iemand nooit een verontschuldiging heeft en kan zeggen "hoe kon ik dat nu weten...?" Maar degenen die met de steenachtige bodem worden vergeleken en de mensen van de dorens, gaan niet graven in Gods Woord, want het ontbreekt hun aan geloof, liefde en interesse voor Gods Woord. Dan zijn ze een snelle prooi voor de vogels en kan satan het zaad wegpikken. De aandacht gaat uit naar de apps op de smartphone, of zoals het voorbeeld van Gaitema van iemand die helemaal opgaat in de sport. We zien de jeugd heden ten dage steeds met een schermpje van de social media voor zich. Hoe kan het Woord van God daar nog tussen komen?
Het is bij ons niet beter dan in de tijd van Jezus. Integendeel. Satan doet goed z'n best om allerlei andere zaken voor de mens belangrijk te maken, zodat z'n vogels het zaad kunnen wegpikken.
In de gelijkenis gaat het behalve over het opkomen van het zaad, ook over het vrucht dragen (vs 8). En uiteindelijk gaat het om die vrucht. Er wordt gesproken over 30-, 60- en 100-voud. In de gelijkenis van de talenten komen we ook zo'n opbouw tegen, namelijk 1, 2 en 5 talenten. Er zal verschil zijn in verantwoordelijkheden en gaven. In hoeverre we zelf invloed hebben op de hoogte van vrucht dragen, zal waarschijnlijk verband houden met in hoeverre wij ons openstellen voor Gods Geest. Want God werkt het in ons uit en als wij ons voortdurend tot Zijn beschikking stellen, zal God ook meer in ons kunnen bewerken.
In Math.13:11 staat dat het Koninkrijk der hemelen een geheimenis is. Het Koninkrijk was nabij gekomen. De Koning liep incognito rond in Israël. Maar men accepteerde Hem niet als zodanig. En daarom is het uitgesteld. Het hield nog een geheimenis in.
De verblinding is maar tijdelijk, totdat de volheid der heidenen binnengaat. Dan zal de "vervallen hut van David", de troon van David, weer opgebouwd worden. (Hand.15:16)Rom. 11:25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis; een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,
26 en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
Het geheimenis omvat dus ook de toevoeging van de heidenen, dat niet eerder bekend was:
Efeze 3:4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het[/b] van Christus,Code: Selecteer alles
geheimenis
5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten:
6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie,
De heidenen worden toegevoegd aan de gemeente. Daar hadden de Joden moeite mee. De heidenen waren onrein en God had hen altijd verboden zich met de heidenen te vermengen.
Ik heb ook nog even nagelezen wat Wilsophie in haar topic over deze gelijkenis met het zaad zei. Zij had het erover dat de zaaier gericht zaaide en dat zal ook zeker het geval zijn. Maar hoe kwam het zaad dan op de rotsen terecht en tussen de dorens terecht? Zou het ook niet zo zijn dat het overal moet terechtkomen, omdat iedereen in de gelegenheid wordt gesteld het zaad te ontvangen? Dat iemand nooit een verontschuldiging heeft en kan zeggen "hoe kon ik dat nu weten...?" Maar degenen die met de steenachtige bodem worden vergeleken en de mensen van de dorens, gaan niet graven in Gods Woord, want het ontbreekt hun aan geloof, liefde en interesse voor Gods Woord. Dan zijn ze een snelle prooi voor de vogels en kan satan het zaad wegpikken. De aandacht gaat uit naar de apps op de smartphone, of zoals het voorbeeld van Gaitema van iemand die helemaal opgaat in de sport. We zien de jeugd heden ten dage steeds met een schermpje van de social media voor zich. Hoe kan het Woord van God daar nog tussen komen?
Het is bij ons niet beter dan in de tijd van Jezus. Integendeel. Satan doet goed z'n best om allerlei andere zaken voor de mens belangrijk te maken, zodat z'n vogels het zaad kunnen wegpikken.
In de gelijkenis gaat het behalve over het opkomen van het zaad, ook over het vrucht dragen (vs 8). En uiteindelijk gaat het om die vrucht. Er wordt gesproken over 30-, 60- en 100-voud. In de gelijkenis van de talenten komen we ook zo'n opbouw tegen, namelijk 1, 2 en 5 talenten. Er zal verschil zijn in verantwoordelijkheden en gaven. In hoeverre we zelf invloed hebben op de hoogte van vrucht dragen, zal waarschijnlijk verband houden met in hoeverre wij ons openstellen voor Gods Geest. Want God werkt het in ons uit en als wij ons voortdurend tot Zijn beschikking stellen, zal God ook meer in ons kunnen bewerken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ja, absoluut mee eens.
Stilte om Gods stem te verstaan en in contact te komen met anderen vinden we dan ook weinig door de zelfde middelen.
Alles gaat via de mobiel, computer en we kijken tv. We luisteren de radio.
Van alles komt er in onze levens om ons van genot te voorzien.
Maar het valt mij op dat het werkt als een kick. Na de kick krijg je er genoeg van.
Films worden niet spannend, bloederig of grappig genoeg gevonden.
Games zijn al weer achterhaald of lijkt te veel op wat je al kende.
Muziek heb je zo veel gehoord, dat je er genoeg van hebt.
Zelfs auto's worden niet meer interessant genoeg gevonden om weeeer een nieuwe aan te schaffen.
Ja zelfs je dorp, stad of land blijkt op je geen indruk meer te maken.
Uitgaansgelegenheden raak je op uitgekeken, en jeugddiensten in de kerken zijn ook weer niet afwisselend genoeg.
Te veel blijft altijd het zelfde. Opwekkingsliederen zijn te zoet en de sprekers komen je de strot uit..
Kortom.. het genot raakt op..
En wat dan?
Misschien moeten we dan de conclusie trekken dat het leven niet om het oppervlakkige genot draait.
De relaties met God en je naaste brengen het ware geluk en aan dat geluk komt nooit een eind.
Al moet je er wel voor knokken.
Stilte om Gods stem te verstaan en in contact te komen met anderen vinden we dan ook weinig door de zelfde middelen.
Alles gaat via de mobiel, computer en we kijken tv. We luisteren de radio.
Van alles komt er in onze levens om ons van genot te voorzien.
Maar het valt mij op dat het werkt als een kick. Na de kick krijg je er genoeg van.
Films worden niet spannend, bloederig of grappig genoeg gevonden.
Games zijn al weer achterhaald of lijkt te veel op wat je al kende.
Muziek heb je zo veel gehoord, dat je er genoeg van hebt.
Zelfs auto's worden niet meer interessant genoeg gevonden om weeeer een nieuwe aan te schaffen.
Ja zelfs je dorp, stad of land blijkt op je geen indruk meer te maken.
Uitgaansgelegenheden raak je op uitgekeken, en jeugddiensten in de kerken zijn ook weer niet afwisselend genoeg.
Te veel blijft altijd het zelfde. Opwekkingsliederen zijn te zoet en de sprekers komen je de strot uit..
Kortom.. het genot raakt op..
En wat dan?
Misschien moeten we dan de conclusie trekken dat het leven niet om het oppervlakkige genot draait.
De relaties met God en je naaste brengen het ware geluk en aan dat geluk komt nooit een eind.
Al moet je er wel voor knokken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 13422
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Ede
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Volgende stuk:
Mattheüs 13:24-30
de uitleg dat hier in de bronvertaling "dolle tarwe" in plaats van onkruid staat. Dolle tarwe is een onkruidsoort dat heel lastig van tarwe is te onderscheiden. Hierdoor loop je het risico het echte tarwe eruit te trekken, als je de dolle tarwe probeert te verwijderen.
Een les voor ons vandaag de dag. Als christen is het gewoon niet te doen om de echte van de valse christenen te onderscheiden.
We moeten dus samen in een gemeente optrekken. God zelf zal dan de kaft van het koren scheiden.
Mattheüs 13:24-30
Dit is een bijzonder gedeelte wat altijd actueel is. Eens hoorde ik in een preek van de dominee in de grote kerk die toen nog bij ons open was24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’
de uitleg dat hier in de bronvertaling "dolle tarwe" in plaats van onkruid staat. Dolle tarwe is een onkruidsoort dat heel lastig van tarwe is te onderscheiden. Hierdoor loop je het risico het echte tarwe eruit te trekken, als je de dolle tarwe probeert te verwijderen.
Een les voor ons vandaag de dag. Als christen is het gewoon niet te doen om de echte van de valse christenen te onderscheiden.
We moeten dus samen in een gemeente optrekken. God zelf zal dan de kaft van het koren scheiden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
- Man/Vrouw: V
- Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Het Mattheüs-Evangelie
dít is zeker een goede les!!Gaitema schreef:Een les voor ons vandaag de dag. Als christen is het gewoon niet te doen om de echte van de valse christenen te onderscheiden.
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Ik denk dat deze gelijkenis ons ook duidelijk maakt dat het de vijand is die het verkeerde zaad heeft gestrooid, gebruik makend van Gods Schepping.
Indertijd werd ons bij de zog. verkiezingsleer onderwezen dat God mensen had geschapen die Hij verloren wilde laten gaan. Maar Gods Schepping was zeer goed.
Het slechte zaad wordt inderdaad ook "dolle tarwe" of "dolik" genoemd. Dat doet veronderstellen dat het goede zaad vergeleken wordt met "tarwe".
Die goede korrel tarwe wordt gezaaid en moet sterven in de aarde om vrucht te kunnen dragen. Een beeld van de wedergeboorte, maar ook van de opstanding in Jezus Christus.
God had zijn plan om een volk te vormen. Hij had zijn zaad daarvoor gezaaid. In deze gelijkenis slaat het zaad op mensen. Maar in het donker heeft een boze er verkeerd zaad tussendoor gezaaid. Ze moeten samen opgroeien. Maar bij het oordeel wordt duidelijk wie het goede zaad en wie tot het slechte zaad behoren. Beide gewassen lijken heel veel op elkaar. Daarom kan Paulus ook zeggen: niet allen die uit Israël voortspruiten, zijn Israël. Rom. 9:6
Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Maar je zou je kunnen vergissen. Soms kan God ons wel openbaren dat we in een bepaalde situatie met "onkruid" van doen hebben. Dan past ons geen oordeel, maar is het wel verstandig daarvan afstand te nemen.
Eénmaal zal God de definitieve scheiding ten uitvoer brengen.
Indertijd werd ons bij de zog. verkiezingsleer onderwezen dat God mensen had geschapen die Hij verloren wilde laten gaan. Maar Gods Schepping was zeer goed.
Het slechte zaad wordt inderdaad ook "dolle tarwe" of "dolik" genoemd. Dat doet veronderstellen dat het goede zaad vergeleken wordt met "tarwe".
Die goede korrel tarwe wordt gezaaid en moet sterven in de aarde om vrucht te kunnen dragen. Een beeld van de wedergeboorte, maar ook van de opstanding in Jezus Christus.
God had zijn plan om een volk te vormen. Hij had zijn zaad daarvoor gezaaid. In deze gelijkenis slaat het zaad op mensen. Maar in het donker heeft een boze er verkeerd zaad tussendoor gezaaid. Ze moeten samen opgroeien. Maar bij het oordeel wordt duidelijk wie het goede zaad en wie tot het slechte zaad behoren. Beide gewassen lijken heel veel op elkaar. Daarom kan Paulus ook zeggen: niet allen die uit Israël voortspruiten, zijn Israël. Rom. 9:6
Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Maar je zou je kunnen vergissen. Soms kan God ons wel openbaren dat we in een bepaalde situatie met "onkruid" van doen hebben. Dan past ons geen oordeel, maar is het wel verstandig daarvan afstand te nemen.
Eénmaal zal God de definitieve scheiding ten uitvoer brengen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.