De Inquisitie, talloze pauzen, Luther en Calvijn hielpen graag een handjeGaitema schreef: God zelf zal dan de kaft van het koren scheiden.
Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
-
En de satan niet te vergetenBiker schreef:De Inquisitie, talloze pauzen, Luther en Calvijn hielpen graag een handje
"En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe" (Lukas 22:31-32, SV)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Zo is datAdinomis schreef: Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Maar je zou je kunnen vergissen. Soms kan God ons wel openbaren dat we in een bepaalde situatie met "onkruid" van doen hebben. Dan past ons geen oordeel, maar is het wel verstandig daarvan afstand te nemen.
Eénmaal zal God de definitieve scheiding ten uitvoer brengen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Waarmee je zelf ook het kaft van de koren aan het scheiden bent.Biker schreef:De Inquisitie, talloze pauzen, Luther en Calvijn hielpen graag een handjeGaitema schreef: God zelf zal dan de kaft van het koren scheiden.
-
- Man/Vrouw: V
het ging niet omdat ze zich konden vergissen,maar het ging erom dat je het goede dan ook los kan trekken, en ze moeten samen opgroeien.Adinomis schreef: Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Maar je zou je kunnen vergissen. Soms kan God ons wel openbaren dat we in een bepaalde situatie met "onkruid" van doen hebben. Dan past ons geen oordeel, maar is het wel verstandig daarvan afstand te nemen.
gek eigenlijk, dat het goede ook losgetrokken kan worden blijkbaar,
veel mensen zeggen dat je het 'geloof' niet kwijt kan raken, en andersom, stop je toch ermee, dan was je niet 'ec'ht' christen. ..
-
Het is natuurlijk volslagen kolder om mijn mening gelijk te stellen met het tot de dood veroordelen van andersdenkenden.Gaitema schreef: Waarmee je zelf ook het kaft van de koren aan het scheiden bent.
-
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het eindeGaitema schreef:Zo is datAdinomis schreef: Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Mt 13:
18 Luistert GIJ dan naar de illustratie van de man die zaaide.
19 Wanneer iemand het woord van het koninkrijk hoort maar de betekenis ervan niet begrijpt, komt de goddeloze en rukt weg wat in zijn hart is gezaaid; dit is degene die langs de weg is gezaaid.
20 Die op de rotsachtige plekken is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en het terstond met vreugde aanvaardt.
21 Hij heeft echter geen wortel in zich, maar blijft een tijdlang, en nadat er wegens het woord verdrukking of vervolging is ontstaan, wordt hij terstond tot struikelen gebracht.
22 Die tussen de doorns is gezaaid, dat is hij die het woord hoort, maar de zorg van dit samenstel van dingen en de bedrieglijke kracht van de rijkdom verstikken het woord, en hij wordt onvruchtbaar.
23 Die op de voortreffelijke aarde is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en de betekenis ervan begrijpt, die werkelijk vrucht draagt en voortbrengt, deze honderd-, die zestig-, de ander dertigvoud.”
Jezus bespreekt hier de prediking in de tijd van het einde.
Dan geeft hij nog een illustratie van het onkruid. Het onkruid is vermoedelijk Dolik, het lijkt op koren, maar is giftig.
Wanneer de oogst is, is duidelijk het verschil te zien. Het onkruid wordt vernietigd.
-
Waar ik op reageer is de les van het bijbelgedeelte, dat wij niet moeten pogen de valse christenen uit onze gemeentes weg te doen, omdat je daarmee de echte christenen wel eens ermee uit de gemeente zou kunnen gooien. Vergeef me als ik het verkeerd zie, maar ik proef in je reactie een poging om het katholicisme, lutheranisme en het calvinisme collectief als ondergeschikt aan het evangelicalisme te stellen. Een poging om het kaft van het koren te scheiden door de nominaties te beoordelen en een stempel te geven. Wat ik van dit stuk leer is dat dit niet wijs is.Biker schreef:Het is natuurlijk volslagen kolder om mijn mening gelijk te stellen met het tot de dood veroordelen van andersdenkenden.Gaitema schreef: Waarmee je zelf ook het kaft van de koren aan het scheiden bent.
Maar misschien bedoel je het zo niet. Maar los daar van, deed Luther daar eigenlijk wel aan mee?
Wat ik over hem heb meegekregen is dat lutheranen anderen wel hebben gedood, maar dat Maarten Luther dat zeer betreurde en daar helemaal niet blij mee was.
-
Ik kan je vertellen dat het inderdaad giftig is. Mijn vriendin komt vanuit de uiterst reformatorische hoek. Hervormde Evangelisatie. Het betrof een gemeente dat vergelijkbaar is met de gereformeerde gemeente. Ze kregen echt mee dat God hen voorbestemd hadden om naar de hel te gaan, op de uitzonderingen na. De hel, daar moest je maar vanuit gaan. De kans dat je uitverkoren bent is bizar klein. Tot de dag van vandaag beïnvloed dat haar manier van bijbellezen. Het heeft echt een tijd van herstel nodig. Ze leerde ook dat zij als vrouw zich helemaal aan haar man moest geven, al betekend dit dat ze daarvoor moest "lijden". Dat vind ik heel erg. Ze durft nog niet goed mij haar mening te zeggen. Ze heeft het niet geleerd.. Iets waar we aan moeten werken.Alpha schreef:Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het eindeGaitema schreef:Zo is datAdinomis schreef: Nee, wij kunnen niet altijd het onkruid onderscheiden. De gelijkenis laat zien dat we soms wel een idee hebben. De knechten van de heer des huizes wilden het onkruid weghalen, dus ze zagen wel dat het er was.
Mt 13:
18 Luistert GIJ dan naar de illustratie van de man die zaaide.
19 Wanneer iemand het woord van het koninkrijk hoort maar de betekenis ervan niet begrijpt, komt de goddeloze en rukt weg wat in zijn hart is gezaaid; dit is degene die langs de weg is gezaaid.
20 Die op de rotsachtige plekken is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en het terstond met vreugde aanvaardt.
21 Hij heeft echter geen wortel in zich, maar blijft een tijdlang, en nadat er wegens het woord verdrukking of vervolging is ontstaan, wordt hij terstond tot struikelen gebracht.
22 Die tussen de doorns is gezaaid, dat is hij die het woord hoort, maar de zorg van dit samenstel van dingen en de bedrieglijke kracht van de rijkdom verstikken het woord, en hij wordt onvruchtbaar.
23 Die op de voortreffelijke aarde is gezaaid, dat is hij die het woord hoort en de betekenis ervan begrijpt, die werkelijk vrucht draagt en voortbrengt, deze honderd-, die zestig-, de ander dertigvoud.”
Jezus bespreekt hier de prediking in de tijd van het einde.
Dan geeft hij nog een illustratie van het onkruid. Het onkruid is vermoedelijk Dolik, het lijkt op koren, maar is giftig.
Wanneer de oogst is, is duidelijk het verschil te zien. Het onkruid wordt vernietigd.
Gif is het.. Zeker de weten. Puur gif. Ze zegt het zelf nu dat de uiterst bevindelijke reformatorische kerken grotendeels door de duivel bezeten is. Nu is ze confessioneel hervormd en daar voelt zij zich thuis en ze weet dat God voor haar zorgt, want dat heeft Hij letterlijk meermalen tegen haar gezegd.
Hij heeft zich aan haar laten zien toen ze 12 jaar was. Toen zag ze Jezus. God zelf heeft haar uit Egypte bevrijdt, zoals Hij het haar heeft onderwezen.
Geloof het of niet, maar God laat zich vandaag de dag nog zien
-
Alpha schreef:
Ik kan je vertellen dat het inderdaad giftig is. Mijn vriendin komt vanuit de uiterst reformatorische hoek. Hervormde Evangelisatie. Het betrof een gemeente dat vergelijkbaar is met de gereformeerde gemeente. Ze kregen echt mee dat God hen voorbestemd hadden om naar de hel te gaan, op de uitzonderingen na. De hel, daar moest je maar vanuit gaan. De kans dat je uitverkoren bent is bizar klein. Tot de dag van vandaag beïnvloed dat haar manier van bijbellezen. Het heeft echt een tijd van herstel nodig. Ze leerde ook dat zij als vrouw zich helemaal aan haar man moest geven, al betekend dit dat ze daarvoor moest "lijden". Dat vind ik heel erg. Ze durft nog niet goed mij haar mening te zeggen. Ze heeft het niet geleerd.. Iets waar we aan moeten werken.
Gif is het.. Zeker de weten. Puur gif. Ze zegt het zelf nu dat de uiterst bevindelijke reformatorische kerken grotendeels door de duivel bezeten is. Nu is ze confessioneel hervormd en daar voelt zij zich thuis en ze weet dat God voor haar zorgt, want dat heeft Hij letterlijk meermalen tegen haar gezegd.
Hij heeft zich aan haar laten zien toen ze 12 jaar was. Toen zag ze Jezus. God zelf heeft haar uit Egypte bevrijdt, zoals Hij het haar heeft onderwezen.
Het is de reformatische "christen" inderdaad bijna niet aan het verstand te brengen dat Rom 9 een verkiezing van volkeren betreft.
Daarom begint Paulus ook met het verhaal van Rebekka , die 2 volkeren in haar buik heeft.
Eerst de israelieten, maar nu iedereen uitverkozen om behouden te worden. 24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.
Maar goed, Calvijn, de grote reformator heeft gesproken , en die nemen zij aan.
Heeft Calvijn hen dan gekocht?
nee, Christus heeft ons gekocht.
Nee, zeggen ze daar, Christus heeft alleen zijn uitverkorenen gekocht.
Een grove leugen.
"Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf."
[modbreak Trajecto] Dit is off-topic. Deze draad gaat niet over Calvijn en ook niet over de reformatorische geloofsrichting maar het onderwerp is het Mattheüs-evangelie.
-
Het is niet makkelijk om Jezus aan te nemen, als iedereen om je heen vindt dat je daarmee juist van het geloof gevallen bent. We hebben geen idee hoe dat is. Het houdt voor mij een spiegel voor. Want in hoe verre zijn wij daar nu echt vrij van? Het enge is dat als je erin zit, je denkt daarmee werkelijk in de waarheid te geloven en als je maar suggereerd dat het misschien niet helemaal waar is, dat je dan God uit het oog aan het verliezen bent. Los van hoe jouw milieu daarop reageerd. Het is echt zwaar vergif waardoor je doodziek wordt.
-
En maar besprenkelen, dan ben je in elk geval op het "verbondserf" als "dooplid"....Gaitema schreef:Het is niet makkelijk om Jezus aan te nemen, als iedereen om je heen vindt dat je daarmee juist van het geloof gevallen bent.
Afleren is moeilijker dan leren, en dat hebben ze geweten.Je wordt er in geboren, als het ware.
Vandaar dat de Bijbel ook smeekt:"Ga uit van haar, mijn volk".
"Ik klop op de deur, doe open!" zegt Jezus.
Nee, zegt de refo, ik kan en mag zelf niet open doen.
Ik kan en mag in feite helemaal niets, behalve de "zaligmakende Leer" (ipv Heer) belijden.
en een rok ipv broek dragen, zodat ik de begeerte des vleses wel degelijk opwek.
En wat betreft die kledingstukken van 2 verschillende stoffen, 1 regel verderop in Leviticus, daar hebben we ook lak aan.
"onherstelbaar en selectief geprogrammeerd" lijkt me dan ook een betere benaming dan "hersteld hervormd" of "oud gereformeerde gemeente buiten verband in Nederland", of een van de andere afdelingen van Babylon.
Kwetternd Gevogelte wat nestelt in veel te groot geworden bomen.Mosterdzaadjes worden geen bomen.
-
De Bijbel leert: niemand kan God zien èn leven. Maar goed, dat terzijde.Gaitema schreef:Ik kan je vertellen dat het inderdaad giftig is. Mijn vriendin komt vanuit de uiterst reformatorische hoek. Hervormde Evangelisatie. Het betrof een gemeente dat vergelijkbaar is met de gereformeerde gemeente. Ze kregen echt mee dat God hen voorbestemd hadden om naar de hel te gaan, op de uitzonderingen na. De hel, daar moest je maar vanuit gaan. De kans dat je uitverkoren bent is bizar klein. Tot de dag van vandaag beïnvloed dat haar manier van bijbellezen. Het heeft echt een tijd van herstel nodig. Ze leerde ook dat zij als vrouw zich helemaal aan haar man moest geven, al betekend dit dat ze daarvoor moest "lijden". Dat vind ik heel erg. Ze durft nog niet goed mij haar mening te zeggen. Ze heeft het niet geleerd.. Iets waar we aan moeten werken.
De Bijbel kent geen hel. Het is een opzettelijk verkeerde vertaling van het Hebreeuwse sjeool en het Griekse equivalent hades.
Wanneer het correct vertaald wordt staat er graf, wat ook wel hier en daar gedaan wordt.
De verhouding tussen een getrouwde man en vrouw wordt in de Bijbel duidelijk omschreven:
1 Korinthiërs 11:3 Ik wil echter dat GIJ weet dat het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.
1 Korinthiërs 7:3 Laat de man zijn vrouw geven wat haar toekomt, maar laat ook de vrouw hetzelfde doen ten opzichte van haar man.
Het is inderdaad helaas zo dat er kerken zijn, die hun volgelingen een last opleggen.
Net als de schriftgeleerden deden in de eerste eeuw.
Men laat vaak mensengeboden en angst regeren.
Deze tekst wordt ook wel de gulden regel genoemd:
Mattheüs 7:12 Alle dingen dan die GIJ wilt dat de mensen voor U doen, moet ook GIJ insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.
Door mensen nauwkeurige kennis te onthouden, kunnen de meeste mensen de smalle weg in vers 13 en 14 niet vinden.
-
Ik zou het op prijs stellen als je dat "besprenkelen" omzet in het woord dat er voor staat: 'kinderdoop'.Biker schreef:En maar besprenkelen, dan ben je in elk geval op het "verbondserf" als "dooplid"....Gaitema schreef:Het is niet makkelijk om Jezus aan te nemen, als iedereen om je heen vindt dat je daarmee juist van het geloof gevallen bent.
Afleren is moeilijker dan leren, en dat hebben ze geweten.Je wordt er in geboren, als het ware.
Vandaar dat de Bijbel ook smeekt:"Ga uit van haar, mijn volk".
"Ik klop op de deur, doe open!" zegt Jezus.
Nee, zegt de refo, ik kan en mag zelf niet open doen.
Ik kan en mag in feite helemaal niets, behalve de "zaligmakende Leer" (ipv Heer) belijden.
en een rok ipv broek dragen, zodat ik de begeerte des vleses wel degelijk opwek.
En wat betreft die kledingstukken van 2 verschillende stoffen, 1 regel verderop in Leviticus, daar hebben we ook lak aan.
"onherstelbaar en selectief geprogrammeerd" lijkt me dan ook een betere benaming dan "hersteld hervormd" of "oud gereformeerde gemeente buiten verband in Nederland", of een van de andere afdelingen van Babylon.
Kwetternd Gevogelte wat nestelt in veel te groot geworden bomen.Mosterdzaadjes worden geen bomen.
Het woord 'besprenkelen doet me zeer...
Na het bashen van de RKK en de PKN ga jij dat nu bij de reformatorische kerken doen? Jammer...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.
-
Dopen is het woord wat de apostel in de griekse grondtekst gebruikt. BaptizmoMartine schreef: Ik zou het op prijs stellen als je dat "besprenkelen" omzet in het woord dat er voor staat: 'kinderdoop'.
Besprenkelen, grieks Rhantizo, is wat de schrijver van de brief Hebreen gebruikt voor de OT handelingen bij het offeren.
Ik zou dat niet durven veranderen.
Nergens in het NT wordt er een dier of mens besprenkeld.
-
Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
Het wordt evengoed de kinderdoop genoemd, dat klopt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Maar zelfs al zou je de doop met water het vergezellend symbool laten zijn van wat het is, een onderdompeling/ begraven worden met Christus in Zijn dood, (rom 6:4)Jerommel schreef:Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
is het iets wat zich alleen kan voltrekken op deelfde manier als de moorman van Candace het onderging, wanneer je van harte gelooft dat Jezus de messias is en Hem wilt volgen.
Niet de belofte van ouders over de opvoeding van hun kind, ook nog eens onder voorwaarde dat ze lid zijn van PKN of RKK etc.
Zeer nadrukkelijk zegt de apostel tegen de joden dat hun afstamming van Abraham hen niet verder zal brenegen, maar of ze een nieuwe schepping zijn.
Zou de afstamming van de gelovige ouders dan wel enig voordeel opleveren?
Volgens mij niet.
Geen enkele doop vindt er in plaats , zonder dat de dopeling GELOOFT.
-
helemaal met je eens hoor.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Ach ja..dat eeuwige gezeur over die doop.
En welke de beste is en welke niet deugt of niet geldig is...... etc..blabla..
Sommigen raken er niet over uitgepraat....ppppfff..
-
Dat heb ik dan weer met dat eeuwige gezemel over de oerknalcallista schreef:Ach ja..dat eeuwige gezeur over die doop.
-
- Site Admin
modbreak:
On-topic graag. Wanneer jullie specifiek over de doop wilt discussiëren, open er dan een topic voor.
On-topic graag. Wanneer jullie specifiek over de doop wilt discussiëren, open er dan een topic voor.
Nulla aetas ad discendum sera
-
Waar doopte Jezus kinderen en andere onwetenden?Jerommel schreef:Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
-
Waar doopte Jezus?Alpha schreef:Waar doopte Jezus kinderen en andere onwetenden?Jerommel schreef:Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
-
ja idd, goede vraag!Peter79 schreef:Waar doopte Jezus?Alpha schreef:Waar doopte Jezus kinderen en andere onwetenden?Jerommel schreef:Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
en wat kunnen we daarvan leren? Ik denk persoonlijk dat het dus niet zo''n giga issue is als dat mensen er van maken
-
Jezus doopt niet, men doopt totJezus.Peter79 schreef:Waar doopte Jezus?Alpha schreef:Waar doopte Jezus kinderen en andere onwetenden?Jerommel schreef:Tja, dopen is dopen, en dat is niet besprenkelen, maar onderdompelen.
Jezus zegende kinderen.
Al noemt de hele wereld het de kinderdoop, de apostel noemt de doop een begraven worden met Jezus.Daarmee gepaard gaat ook het door God gegeven symboo daarbij, de onderdompeling.
Mensen doopten waar veel water was, geen gepruts met een paar druppels.
De volgende bijbeltekst laat geen enkele ruite voor de "doop" van een baby, tenzij je de betekenis ook gaat veranderen, die Paulus hier geeft.
Rom 6: 3 Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
(Gal. 3:27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.)
4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
(Kol. 2:12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.)
5 Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding.
Maar goed, de uitleg van Paulus is terzijde gezet, en nu is de kinderdoop door sommigen een "vervanging van de lichamelijke besnijdenis ipv de geestelijke besnijdenis van het hart".