Gaitema schreef:Ik wens nu weer graag ontopic verder te gaan.
En ik gebruik gewoon de nieuwe Bijbelvertaling en na even wachten ook weer mijn boeken.
We waren bezig met het zuurdesem van Mattheüs 13:31-33 en het mosterdzaad.
Ik wil mijn kijk er wel op geven.
Het mosterdzaadje is het vertrouwen die je moet stellen in God. Al is het piepklein, God kan er veel mee doen.
God vraagt niets buitengewoons. Alleen al een beetje ruimte die je Hem geeft om in jou te kunnen werken wil Hij wel benutten.
Jezus kan van klein gelovigen grote gelovigen maken. God heeft daarin veel geduld.
Het zuurdesem heb ik tot op heden twee opvattingen over gehoord.
1. Het staat voor de kracht van Gods Licht middels het evangelie. Waar het gebracht wordt komt een sneeuwbaleffect op gang en raken velen verlicht. Een opwekking dus.
2. Dwaalleer zal altijd in het koninkrijk van God gevonden worden, dat als vergif om zich heen werkt en hele denominaties zal verzuren.
Ik neig naar het eerste, maar in relatie tot het zuurdesem van de Farizeeën kan ik me het tweede ook indenken.
Ik kan geen nekele bijbeltekst vinden waar zuurdesem in deeg voor iets positiefs staat.
Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan zuurdeeg, dat een vrouw verborg en in drie maten meel deed, totdat het helemaal doorzuurd was.
Mattheüs 16:6Jezus zei tegen hen: Kijk uit, en wees op uw hoede voor het zuurdeeg van de Farizeeën en de Sadduceeën.
Mattheüs 16:11Waarom ziet u dan niet in dat Ik tot u niet over brood gesproken heb, toen Ik zei dat u op uw hoede moest zijn voor het zuurdeeg van de Farizeeën en de Sadduceeën?
Mattheüs 16:12Toen begrepen zij dat Hij niet gezegd had dat zij op hun hoede moesten zijn voor het zuurdeeg van het brood, maar voor het onderricht van de Farizeeën en de Sadduceeën.Markus 8:9Waarschuwing tegen het zuurdeeg van de Farizeeën en van Herodes
Markus 8:15En Hij gebood hun en zei: Kijk uit, pas op voor het zuurdeeg van de Farizeeën en voor het zuurdeeg van Herodes.
Lukas 12:1Intussen, toen er een menigte van vele duizenden mensen bijeengekomen was, zodat zij elkaar bijna onder de voet liepen, begon Hij te spreken, allereerst tot Zijn discipelen: Wees op uw hoede voor het zuurdeeg van de Farizeeën, dat is de huichelarij.
Lukas 13:21Het is gelijk aan zuurdeeg, dat een vrouw verborg en in drie maten meel deed, totdat het helemaal doorzuurd was.
1 Korinthe 5:6Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
1 Korinthe 5:7Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus.
1 Korinthe 5:8Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met
zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid
.Galaten 5:9Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg.
Ik kan er werkelijk niet bij dat ondanks dit gegeven, er toch nog predikanten of leraren zijn , die zuurdesem in deeg uitleggen als zijnde positief.
In plaats van bijbelse ondebouwing komen ze dan ook aan met zelfverzonnen gelijkenisjes.
Heeft Jezus voorzegd dat de Gemeente,, het koninkrijk der Hemelen steeds groter zou worden totdat de hele wereld bekeerd zal zijn?
Integendeel, de tijd zal ingekort worden, anders werd er niemand meer behouden, om wille van de paar uitverkorenen .
Zal Ik nog geloof vinden, wanneer ik terugkom, vroeg Jezus.