Dat God zien en dus sterven een bijbels gegeven is? Ik waag het te betwijfelen. Daar en op die plaats zegt God het. Maar telkens wanneer verder in de bijbel mensen dit sterven aankondigen (vgl Jesaja 6) gebeurt het niet. Als Hij in andere vormen verschijnt is Hij wel God. Of blijf je er bij dat God de Vader zien sterven is. Vier evangelieèn lang blijkt dat het bij Jezus anders zit.ben db bd schreef:vergun mij voor te mogen stellen om de mogelijkheden van de Allerhoogste Almachtige Eeuwige niet te willen beperken.
Zo herinner ik mij dat onze getuigenis inzake de drie-enige God door rabbijn Leon Erwteman eens als te beperkt werd beoordeeld. De Heere is niet aan slechts deze 3 uitingsvormen gebonden, zo was zijn m.i. oersterke boodschap. Hij gaf daar ook voorbeelden van.
Dat God zien in principe tot een wisse dood moet leiden is een Bijbels gegeven. Maar natuurlijk kan de Heere Zich ook manifesteren in een andere gedaante, welke door ons wel te overleven is. Wie onzer zal Hem daarin beperken? Trouwens ook Mozes mocht Zijn achterste delen van Zijn m.i. volle majesteit aanschouwen, weten we nog?
Voorts is de Heere Jezus immers ook als Hij Zich vertonen wil, een nog steeds zichtbare manifestatie van de Godheid.
En inzake de engel des Heeren lijkt het mij wijs om ook daar niet te veel beperking in aan te brengen, mede om wat hier boven reeds is aangetoond.
Dan kan onze Schepper ons in gedaanten tegemoet komen van oneindige liefde, maar ook in toorn. Zelf had ik eens een ontmoeting met mijn Schepper (niet zichtbaar, wat overigens totaal niet in korting op de duidelijkheid was ) welke mij levenslang zal heugen. Het zou toch ook onlogisch zijn als de Heere in Zijn verschijning aan Zijn schepselen aan welke beperking dan ook gebonden zou zijn?
Moet je je voorstellen als de Heere Jezus in al Zijn Majesteit straks terug zal komen op/met de wolken en elks ogen zal Hem zien, wat een nooit eerder vertoonde manifestatie dat zal worden! Ja, daar hebben we tegenwoordig TV voor, zeggen we dan. Dat is zeker mogelijk hoor, (het gebruik mogen we Hem niet onthouden uiteraard) maar toch geen beperking waar Hij aan gebonden zal zijn?
Nee, van de aanstormende antichrist, de Mahdi?, veronderstel ik dat wel, maar de Schepper van hemel en aarde? Ach kom !!
¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
Ik heb de vaste grond gevonden
-
Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Blijkbaar kun jij als wtg'er deze tegenspraak niet vanuit de leer van de wtg verklaren / weg redeneren. De leer van de wtg wringt met de tekst van de bijbel.
Het is een feit dat niemand God kan zien èn leven. De waarnemingen die gedaan zijn, betreft engelen die als vertegenwoordiger van God optreden.
God heeft het universum gemaakt. alsmede onze zon. wanneer je op de zon gaat wandelen, heb je maar een klein deel van Gods energie ervaren.
Hij is de bron van een overvloed aan energie.
We weten intussen dat massa = energie. op die manier kunnen we uit deze massa energie halen.
De oneindige ruimte bevat ongelofelijk veel massa en produceert ongelofelijk veel energie. Mensen kunnen dat niet bevatten.
-
Je dwingt tot een keuze van jouw mening en die van Jesaja. Jesaja was immers van mening dat hij God zag.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Blijkbaar kun jij als wtg'er deze tegenspraak niet vanuit de leer van de wtg verklaren / weg redeneren. De leer van de wtg wringt met de tekst van de bijbel.
Het is een feit dat niemand God kan zien èn leven. De waarnemingen die gedaan zijn, betreft engelen die als vertegenwoordiger van God optreden.
God heeft het universum gemaakt. alsmede onze zon. wanneer je op de zon gaat wandelen, heb je maar een klein deel van Gods energie ervaren.
We weten intussen dat massa = energie. op die manier kunnen we uit deze massa energie halen.
De oneindige ruimte bevat ongelofelijk veel massa en produceert ongelofelijk veel energie. Mensen kunnen dat niet bevatten.
Christenen zijn niet gewend Jesaja in twijfel te trekken.
-
Ik dwing niets, ik laat alleen zien dat de context wat anders laat zien.Theolive schreef:Je dwingt tot een keuze van jouw mening en die van Jesaja. Jesaja was immers van mening dat hij God zag.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Menoah wist dat hij zou sterven, wanneer hij God persoonlijk zag.
Natuurlijk baseer ik mijn mening op de Bijbel en niet op kunstig verzonnen menselijke verhalen.
Ik twijfel niet aan Jesaja, ik neem de leer van de gehele bijbel mee.
De gehele bijbel is door God geïnspireerd en is volgens Jezus waarheid.
Dat impliceert dat de bijbel in harmonie met zichzelf is.
Helaas zijn er critici, die er op uit zijn om de bijbel in twijfel te trekken.
Ik heb wel vaker met sommigen gesproken.
Soms hebben ze het over overschrijf fouten, die geen wezenlijk onderdeel zijn van de geloofsleer.
Soms hebben ze het over ogenschijnlijke tegenstellingen. Door wat dieper de Bijbel te doorvorsen en de Joodse redeneertrant mee te nemen, zie je dat het anders is. Sommige Bijbelschrijvers vullen elkaar aan. Lukas geeft als arts soms extra medische informatie.
[modbreak Trajecto] Je spreek hier weer op een manier die volkomen onjuist is voor dit subforum en feitelijk zelfs voor het hele forum.
Wat betreft hele forum gaat het erom om met respect met elkaar te praten en elkaar geen eigen waarheden op te dringen; uitwisseling van gedachten en geloofsopvatting is hier wat de bedoeling is.
Open staan om van elkaar te leren is een voorwaarde. anderen om de oren slaan met je waarheden en daarmee irritatie opwekken is niet de bedoeling.
Het is echter wel waarmee je bezig bent.
-
Niet bluffen jongen, je bent een WTG-er.Alpha schreef: Natuurlijk baseer ik mijn mening op de Bijbel en niet op kunstig verzonnen menselijke verhalen.
Die volgen de WTG opvattingen.
WTG-ers zijn mensen.
Hun ideeën zijn goed uitgewerkt, maar distantiëren het WTG van de Christenen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Niet mijn bedoeling, wilde alleen even de bluf een halt toe roepen.vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
Desalniettemin, is het toch helemaal on-topic, want "Welke God mag het dan zijn?"
Van Alpha mag Christus niet God zijn namelijk.
-
- Man/Vrouw: V
Ja, Holadijee! Holadiejoo! Halleluja!!!...vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
-
Ghehe, hoppetee, daar geven de Bijbel-foben ook weer acte de présence !callista schreef:Ja, Holadijee! Holadiejoo! Halleluja!!!...vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
-
Ik heb het niet over impliceren of inspireren, ik laat voor het gemak even weg dat zij die Jezus zagen God zagen, Jesaja 6 zegt letterlijk dat de profeet meende te moeten sterven omdat hij God zag, mening van Jesaja, woord van God. Overigens stierf Manoach ook niet.Alpha schreef:Ik dwing niets, ik laat alleen zien dat de context wat anders laat zien.Theolive schreef:Je dwingt tot een keuze van jouw mening en die van Jesaja. Jesaja was immers van mening dat hij God zag.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Menoah wist dat hij zou sterven, wanneer hij God persoonlijk zag.
Natuurlijk baseer ik mijn mening op de Bijbel en niet op kunstig verzonnen menselijke verhalen.
Ik twijfel niet aan Jesaja, ik neem de leer van de gehele bijbel mee.
De gehele bijbel is door God geïnspireerd en is volgens Jezus waarheid.
Dat impliceert dat de bijbel in harmonie met zichzelf is.
Helaas zijn er critici, die er op uit zijn om de bijbel in twijfel te trekken.
Ik heb wel vaker met sommigen gesproken.
Soms hebben ze het over overschrijf fouten, die geen wezenlijk onderdeel zijn van de geloofsleer.
Soms hebben ze het over ogenschijnlijke tegenstellingen. Door wat dieper de Bijbel te doorvorsen en de Joodse redeneertrant mee te nemen, zie je dat het anders is. Sommige Bijbelschrijvers vullen elkaar aan. Lukas geeft als arts soms extra medische informatie.
-
Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat jouw boek er ook naar verwijst en dat de context op geen enkele manier zelfs de indruk wekt dat men het geestelijk zou moeten zien.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Jij zit hier dus keihard jouw boek en ook de bijbel te ontkennen ; kom dus niet meer aan dat je wilt laten zien wat de bijbel leert.
En wat het topic betreft : Van de wtg'ers mag God dus niet verschijnen als mens. God is wel almachtig maar mens worden gaat te ver.
-
Ik bluf niet, daar heb ik geen behoefte aan.Jerommel schreef:Niet bluffen jongen, je bent een WTG-er.Alpha schreef: Natuurlijk baseer ik mijn mening op de Bijbel en niet op kunstig verzonnen menselijke verhalen.
Die volgen de WTG opvattingen.
WTG-ers zijn mensen.
Hun ideeën zijn goed uitgewerkt, maar distantiëren het WTG van de Christenen.
Ik volg de Bijbelse opvattingen, zo goed als ik kan.
Jg zijn gewone mensen, die de Bijbel nauwkeurig onderzoeken. Het is hun levenswijze. De Bijbel staat op de eerste plaats.
Net als alle mensen maken Jg fouten. Zodra ze die ontdekken, worden die gecorrigeerd.
Op basis van mijn ervaring met vele andere mensen en religies heb ik gezien, dat de mening van Jg over de Bijbelse leer niet uniek is.
Vele anderen hebben ongeveer dezelfde ontdekkingen gedaan.
Zo reageerde Petrus Valdes (omstreeks 1170) ongeveer op dezelfde wijze op de bijbelse leer als Russell.
Door pure Bijbelstudie ontdekte hij dat beeldenaanbidding, de transsubstantiatie, de kinderdoop, het vagevuur, de aanbidding van Maria, het bidden tot heiligen, de verering van het kruis en relikwieën, sterfbedbekering, de biecht bij priesters, missen voor de doden, pauselijke absoluties en aflaten, het priestercelibaat en het gebruik van letterlijke wapens niet in overeenstemming was met datgene wat de Bijbel leert.
De vroege Waldenzen onderwezen in hun predikingswerk de bijbel en legden veel nadruk op de Bergrede en het Modelgebed, die beide aantonen dat men om Gods koninkrijk moet bidden en eerst dit Koninkrijk moet zoeken (Matth. 6:10, 33). Zij hielden vast aan de stelling dat elke christelijke man of vrouw die voldoende kennis van de bijbel bezat, de opdracht had ontvangen het „goede nieuws” te prediken. Bovendien geloofden zij dat Jezus de enige tussenpersoon tussen God en de mensen is.
Je ziet dan dat de geschiedenis zich herhaald.
Zij werden vervolgd door de gevestigde religie.
Vanaf ca. 1180 werden velen op de brandstapel vermoord.
En er zouden nog velen volgen in de loop der eeuwen.
De inquisitie werd pas in 1834 officieel opgeheven.
[modbreak Trajecto] Dit alles past nauwelijk hier in dit topic; het hoort ook eerder in een topic in het gedeelte Christelijk, open forum
-
Je gaat geheel voorbij aan het feit dat de Bijbel leert, dat NIEMAND God kan zien èn leven.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat jouw boek er ook naar verwijst en dat de context op geen enkele manier zelfs de indruk wekt dat men het geestelijk zou moeten zien.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Jij zit hier dus keihard jouw boek en ook de bijbel te ontkennen ; kom dus niet meer aan dat je wilt laten zien wat de bijbel leert.
En wat het topic betreft : Van de wtg'ers mag God dus niet verschijnen als mens. God is wel almachtig maar mens worden gaat te ver.
je gaat voorbij aan het feit, dat de context in sommige gevallen duidelijk laat zien dat engelen JHWH vertegenwoordigden en mensen dat zo hebben ervaren.
Maar je, je mag natuurlijk een eigen mening hebben, ook als die tegen de Bijbelse leer in gaat.
Je mag zelfs (nog) je eigen God maken.
[modbreak Trajecto] Het blijft maar off-topic!
-
Mmm, denk jij soms dat jij niet je eigen God maakt? Waarom zou jouw God de ware, echte God zijn? Omdat jij persoonlijk dat gelooft? Wie zegt dat jij gelijk hebt? Je kunt jezelf wel op de borst kloppen en roepen: Ik heb gelijk! Ik heb gelijk! Maar is dat niet alleen maar een stukje zelfverheerlijking en naast-je-schoenen-loperij?Alpha schreef:Je gaat geheel voorbij aan het feit dat de Bijbel leert, dat NIEMAND God kan zien èn leven.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat jouw boek er ook naar verwijst en dat de context op geen enkele manier zelfs de indruk wekt dat men het geestelijk zou moeten zien.Alpha schreef:Wanneer je commentaar hebt op Jg, kan je dat in de daarvoor bestemde subforum doen.Wajehie schreef:Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
je gaat voorbij aan het feit, dat de context in sommige gevallen duidelijk laat zien dat engelen JHWH vertegenwoordigden en mensen dat zo hebben ervaren.
Maar je, je mag natuurlijk een eigen mening hebben, ook als die tegen de Bijbelse leer in gaat.
Je mag zelfs (nog) je eigen God maken.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 05 mei 2015, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
-
Hier kan je nog iets zien van de gemeenschappelijke oorsprong van de ZDA en het WTG.
De engelen.
Vage leer over God verschijnend als engel.
Bij de ZDA: aartsengel Michaël = Christus.
Bij het WTG: God als engelverschijning.
Welke God mag dat dan zijn? Kan je je afvragen.
De engelen.
Vage leer over God verschijnend als engel.
Bij de ZDA: aartsengel Michaël = Christus.
Bij het WTG: God als engelverschijning.
Welke God mag dat dan zijn? Kan je je afvragen.
-
- Beheerder
Ja, hopsakee, het "keurmerk" LB staat voor het topic, maar de discussie over hoe de christelijke God door mensen hier gezien wordt houdt de gemoederen meer bezig dan waar een topic in Levensbeschouwing met name voor bedoeld is.callista schreef:Ja, Holadijee! Holadiejoo! Halleluja!!!...vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
Alsof niet zowat de hele wereld over "God" spreekt, en het dus interessanter is hier je af te vragen wat die hele mensheid met dat woord doet, en waarom.
Holadijee enz. voedt die discussie echter niet en neemt slechts de discussie op de hak die zich voltrekt wanneer er te weinig andersoortige ideeën aandragen worden, of mensen nu eenmaal niet in staat lijken en antwoord volgens LB te geven. Het op de hak nemen zal dit echter sowieso niet verbeteren.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Ik heb er niets op tegen, dat mensen geloven, dat God zo is, zoals het in de bijbel staat.Tin schreef:Ja, hopsakee, het "keurmerk" LB staat voor het topic, maar de discussie over hoe de christelijke God door mensen hier gezien wordt houdt de gemoederen meer bezig dan waar een topic in Levensbeschouwing met name voor bedoeld is.callista schreef:Ja, Holadijee! Holadiejoo! Halleluja!!!...vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
Alsof niet zowat de hele wereld over "God" spreekt, en het dus interessanter is hier je af te vragen wat die hele mensheid met dat woord doet, en waarom.
Holadijee enz. voedt die discussie echter niet en neemt slechts de discussie op de hak die zich voltrekt wanneer er te weinig andersoortige ideeën aandragen worden, of mensen nu eenmaal niet in staat lijken en antwoord volgens LB te geven. Het op de hak nemen zal dit echter sowieso niet verbeteren.
Dat moet toch ook in eigen woorden verteld kunnen worden, en niet met ez 18, Ps 139, rechters 13, enz enz. Want dan is het weer "bijbelstudie".
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
- Beheerder
Precies.vrolijke schreef:Ik heb er niets op tegen, dat mensen geloven, dat God zo is, zoals het in de bijbel staat.Tin schreef:Ja, hopsakee, het "keurmerk" LB staat voor het topic, maar de discussie over hoe de christelijke God door mensen hier gezien wordt houdt de gemoederen meer bezig dan waar een topic in Levensbeschouwing met name voor bedoeld is.callista schreef:Ja, Holadijee! Holadiejoo! Halleluja!!!...vrolijke schreef:Hopsakee! De volgende bijbeldiskutiehoek.
Dat moet toch ook in eigen woorden verteld kunnen worden, en niet met ez 18, Ps 139, rechters 13, enz enz. Want dan is het weer "bijbelstudie".
Er is ook niets tegen, en dat wil ik ook niet zeggen.
Maar aangezien dit LB is en geen bijbelstudie is het dus inderdaad de bedoeling dat het gebeurt volgens algemeen te verstane begrippen. En niet zodanig dat de exclusiviteit van het eigen jargon geen algemene gedachtewisseling mogelijk maakt. En dat dan dus met het in waarde laten van de ander.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Ook goed, misschien wel beter. Ik heb af en toe het vage gevoel dat er met mij iets mis is en ook soms het gevoel dat er wel meer moet wezen. Door mijn rooms/reformatorisch/evangelisch verleden een stuk vaagheid en moeilijkheden ingelopen en toen ik, natuurlijk ook gestuurd maar vooral gehinderd door dat verleden, opzoek ging vond ik deze. Mijn God is een drie eenheid, uitleg beschikbaar voor goedwillende ingewijden. Hij bid in mij (Heilige Geest), met mij (Jezus) tot God de Vader. Nadat wij mensen ons van hem hebben afgekeerd heeft Hij door zijn lijden en sterven de deur weer opengezet voor een eeuwig en gelukkig leven in Zijn nabijheid. God en ik werken aan mij om mij geschikt te maken voor zijn eeuwigheid. Door zijn offer staat de uitkomst van die klus vast, ondanks mij gaan we dat redden, mij redden. Hoe je dat soort dingen precies moet uitleggen met die bijbel is belangrijk, maar deze kern is waar die bijbel over spreekt. Dat is de God die het mag zijn.
-
Kijk eens naar de gebeurtenissen in de eerste eeuw.Zolderworm schreef:Mmm, denk jij soms dat jij niet je eigen God maakt? Waarom zou jouw God de ware, echte God zijn? Omdat jij persoonlijk dat gelooft? Wie zegt dat jij gelijk hebt? Je kunt jezelf wel op de borst kloppen en roepen: Ik heb gelijk! Ik heb gelijk! Maar is dat niet alleen maar een stukje zelfverheerlijking en naast-je-schoenen-loperij?
De Messias werd verwacht en gevonden. „Wij hebben de Messias gevonden”. Joh 1:41.
Zijn daden waren opzienbarend. Zijn onderwijs, zijn vele wonderen in het openbaar. Zijn dood en opstanding. Toch werd dat genegeerd en ontkent.
Ik probeer te laten zien, wat er in de Bijbel staat. Ik heb daar geen persoonlijk belang bij, dus kan dat geen zelfverheerlijking zijn. Ook klop ik mij niet op mijn borst, ik ken geen Grieks, Latijn of Hebreeuws, dus hoef ik mij daarover ook niet te roemen. Ik sta gewoon met beide benen op de grond.
Maar ja, je mag jou eigen mening en eigen filosofie hebben. Maakt mij niet uit.
Net als in de eerste eeuw verwacht ik niet dat de meeste mensen mijn boodschap accepteren. Het zij zo.
-
Niet zo dramatisch doen. Wat jij doet is de dingen noemen die je gelooft, en net doen alsof het allemaal zeker is. Hoezo werd de Messias verwacht en en gevonden? Is dat per se zo omdat het in de Bijbel staat? Ben jij er zelf bij geweest? Nee, natuurlijk niet. Het is niet eens zeker of Hij wel echt bestaan heeft. Ook jij mag je eigen mening hebben. Maar praat niet alsof het allemaal zeker is en jij de enige ware God en ware leer volgt. En dat anderen alleen maar een eigen God maken. Ook jij maakt een eigen God, en het is nog maar de vraag wie gelijk heeft.Alpha schreef:Kijk eens naar de gebeurtenissen in de eerste eeuw.Zolderworm schreef:Mmm, denk jij soms dat jij niet je eigen God maakt? Waarom zou jouw God de ware, echte God zijn? Omdat jij persoonlijk dat gelooft? Wie zegt dat jij gelijk hebt? Je kunt jezelf wel op de borst kloppen en roepen: Ik heb gelijk! Ik heb gelijk! Maar is dat niet alleen maar een stukje zelfverheerlijking en naast-je-schoenen-loperij?
De Messias werd verwacht en gevonden. „Wij hebben de Messias gevonden”. Joh 1:41.
Zijn daden waren opzienbarend. Zijn onderwijs, zijn vele wonderen in het openbaar. Zijn dood en opstanding. Toch werd dat genegeerd en ontkend.
Ik probeer te laten zien, wat er in de Bijbel staat. Ik heb daar geen persoonlijk belang bij, dus kan dat geen zelfverheerlijking zijn. Ook klop ik mij niet op mijn borst, ik ken geen Grieks, Latijn of Hebreeuws, dus hoef ik mij daarover ook niet te roemen. Ik sta gewoon met beide benen op de grond.
Maar ja, je mag jou eigen mening en eigen filosofie hebben. Maakt mij niet uit.
Net als in de eerste eeuw verwacht ik niet dat de meeste mensen mijn boodschap accepteren. Het zij zo.
En uiteraard heb je persoonlijk belang bij je geloof. Dat heeft elke gelovige. Het geeft een gevoel van zekerheid en levensinvulling. Dat is eigenbelang.
-
Nou... Zo ligt het niet helemaal.
Althans, voor mij iig niet.
Ik geloof in Christus vanwege onweerlegbare bewijzen.
Geen enkele religie heeft zo'n sterke zaak.
Goed, het blijft een geloof, maar wel grenzend aan zekerheid.
Sowieso is Christus een historische figuur, dus geen mythe of wat sommigen ook mogen verzinnen.
De Bijbel heeft ook zo haar exclusieve kenmerken.
Maargoed, ik wil niet preken hier.
Sowieso is Christus een historische figuur, dus geen mythe of wat sommigen ook mogen verzinnen.
-
Nou, onze vriend Alpha heeft het niet over grenzend aan zekerheid, maar hij doet alsof alles wat hij gelooft voor honderd procent zeker is, en dat anderen die wat anders geloven er volledig naast zitten. Dat is een vervelend soort zelfoverschatting, dat zeker in LB niet gewaardeerd kan worden.Jerommel schreef:Nou... Zo ligt het niet helemaal.
-
Onze vriend Alpha draaft nogal door inderdaad...
-
Nee, ik heb geen enkel belang bij mijn geloof. Ik heb geen enkel belang bij voortdurende beledigingen en persoonlijke aanvallen. Jezus heeft dat ook voorzegd.Zolderworm schreef:Niet zo dramatisch doen. Wat jij doet is de dingen noemen die je gelooft, en net doen alsof het allemaal zeker is. Hoezo werd de Messias verwacht en en gevonden? Is dat per se zo omdat het in de Bijbel staat? Ben jij er zelf bij geweest? Nee, natuurlijk niet. Het is niet eens zeker of Hij wel echt bestaan heeft. Ook jij mag je eigen mening hebben. Maar praat niet alsof het allemaal zeker is en jij de enige ware God en ware leer volgt. En dat anderen alleen maar een eigen God maken. Ook jij maakt een eigen God, en het is nog maar de vraag wie gelijk heeft.
En uiteraard heb je persoonlijk belang bij je geloof. Dat heeft elke gelovige. Het geeft een gevoel van zekerheid en levensinvulling. Dat is eigenbelang.
Op basis van de vele Bijbelse bewijzen, ben ik van mijn geloof zeker. Ik twijfel niet.
Velen proberen de Bijbelse bewijzen onderuit te halen door het als “toeval”of als “natuurverschijnselen’ te verklaren. Daarbij laten ze alleen zien, dat ze niet de moeite hebben genomen om het e.e.a. grondig uit te zoeken.
Er is maar één almachtige God en als je in hem gelooft op basis van nauwkeurige kennis, zodat er geen on-Bijbelse items*) in je geloof zitten en zijn wil oprecht navolgt, dan is je geloof door hem goedgekeurd. Hij bepaalt dat.
Ik tegenstelling tot jou, twijfel ik helemaal niet. Ik heb gezien, dat de gehele schepping de schepper bewijst.
Uit de Bijbelse geschiedenis blijkt voortdurend dat mensen hun eigen God maken. In het Bijbelse verslag zijn vele voorbeelden opgenomen.
Treur niet, je merkt vanzelf dat God bestaat, wanneer hij ingrijpt.
Maar hij is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt.
[modbreak Trajecto] Post past niet in subforum.
*) Past ook niet hier; het al dan niet niet Bijbels is helemaal niet het item, of criterium waarom het draait in dit topic.