Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Biker
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Alpha schreef:
Verder vroeg ik de tekst van Abraham te vermelden.

is het deze?

Genesis 15:
9 Vervolgens zei hij tot hem: „Haal mij een driejarige vaars en een driejarige geit en een driejarige ram en een tortelduif en een jonge duif.” 
10 Hij nam die dus alle tot zich en sneed ze in tweeën en legde elk deel ervan zo dat het bij het andere paste, maar de vogels sneed hij niet in stukken. 
11 Toen streken de roofvogels op de kadavers neer, maar Abram bleef ze wegjagen.

De tekst is m.i. duidelijk.
ja, die tekst is het, ik dacht dat je refereerde naar het "nam" uit de gelijkenis in Matth 13.
Ook de vrouw nam en verborg.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef:Dat is allemaal niet waar.

Maar zoals jullie willen, zonder te onderzoeken conclusies vooraf trekken.
Verwacht echter niet dat je dan bij de waarheid uit komt, want die ken je dan niet.
Jullie willen dus geen onderbouwing van me in een topic hierover?
Prima, scheelt mij weer onnodige inspanningen. :smile:
Even een break in deze draad: wat bedoel je met je post Gaitema?
Wil je dat toelichten voor de meelezers in deze draad?
Dat kan heel mooi, aan de hand van het boek wat je me eens adviseerde te kopen. "Buiten de Vesting", die ik ook gekocht heb.
Daarin staan enkele interessante boeken die niet in de canon zijn opgenomen, maar waarvan wel duidelijk is dat ze er oorspronkelijk wel bij hadden gehoord.

Het Evangelie van Thomas.
Een vers om het ontopic te brengen:
Thomas 14:
"Jezus heeft tot hen gezegd:
als ge vast, kunt ge u
nóg zonde verwerven;
als ge bidt, kunt ge
nóg veroordeeld worden,-
en als ge aalmoezen geeft,
kunt ge tóch kwaad doen
aan uw geest;
wanneer ge welk land ook
binnentrekt en door de
gebieden reist:
als ze u ontvangen,
eet dan wat u wordt voorgezet;
wie er onder hen ziek zijn:
geneest ze (Luc. 10,8-9);
want wat uw mond zal ingaan
zal u niet verontreinigen*,
nee, wat uw mond uitkomt,
dát zal u verontreinigen* (Mt. 15,11)
* Of: bevlekken

Andere boeken:
*Brief aan Laodicea (moet oorspronkelijk bestaan hebben)

*Een interesante is de "Openbaring van Paulus", die in de eerste helft van de derde eeuw opgeschreven is en in de vroege kerk leed het geen twijfel dat het van Paulus was. Het werd opgeschreven in het Grieks en later in o.a. Latijn, Syrisch, Koptisch, Kerkslavischen Ethiopisch
Citaat:
Openbaring van Paulus 4:
Het woord des Heren geschiedde aan mij
en zei: zeg tot deze gemeenschap:
tot hoe lang misdoet ge,
stapelt ge 'zonde op zonde'
(Jes. 30:1) en beproeft ge
de God die u gemaakt heeft?-
gij zijn zonen van God en doet,
in vertrouwen op Christus,
vanwege de belemmeringen door de wereld
de werken van de duivel!- weest daarom
indachtig en erkent dat heel de schepping
dienstbaar is aan God
maar alleen het menselijk geslacht zondigt;
het heerst immers over al wat gemaakt is
en zondigt meer dan heel de natuur!
*Henoch
Citaten die in de bijbel is overgeleverd (!!!)
Henoch 6:
En het geschiedde:
toen de zonen des mensen in die dagen zich vermeerderden,
werden aan hen
prachtige en goedgebouwde dochters geboren.
2 De wachters, zonen des hemels,
aanschouwden hen en werden begerig naar hen;
en zeiden, de een tot de ander:
laten we gaan en ons vrouwen kiezen uit dochters der mensen,-
dan wordt uit hen ons zonen geboren!

Henoch 10:
Toen zei de Allerhoogste,-
de grote Heilige sprak;
hij zond Oeriël naar Lamachs zoon en zei tot hem:
2 ga naar Noach en zeg
tot hem in mijn naam
'verberg je!', en onthul hem het einde dat naarbij is,-
dat heel de aarde zal worden verwoest en een zondvloed gaat komen
over heel de aarde om alle dingen te verdelgen
van het aanschijn van de aarde;
Verder zo:
*Psalm 151-155
*Psalmen van Salomo
Waarvan bij het commentaar staat dat het merkwaardig is dat dit nooit de westerse kerk bereikt is.
Het is overduidelijk van Salomo afkomstig.
*Oden van Salomo
*4 Ezra

*De handelingen van Petrus
Waardoor wij nu weten dat Petrus op de kop gekruisigd is, omdat het hierin beschreven staat.
*Voor-evangelie van Jakobus
Over Maria, geboorte van Jezus en Johannes de doper en over Zacharias, de vader van Johannes de Doper
*Evangelie van Tomas de Israëliet
Het is een latere verzamelwerk met enige bewerkingen, maar laat zien dat er een overlevering is geweest over de kindertijd van Jezus.
Hoe kan het ook anders, ook Jezus is ooit Kind geweest.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 mei 2015, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef: maar in werkelijkheid was de afval al in de eerste eeuw begonnen. Vier eeuwen eerder dan je aangaf.
Daardoor hebben we de oorspronkelijke Bijbelvertalingen ook niet meer. Bron Q is in de eerste vier eeuwen al totaal verkracht. Het boek "de Jeugd van Christus" compleet verwoest. Het vijfde evangelie voor de helft verdwenen. Wat er van over is hebben we aan de valse esoterische stroming te danken. De gnostische christenen hebben in de eerste eeuwen de meeste volgelingen gehad, wat ook haar effect heeft gekend. De Maria en heiligen vereringen ontstonden al in de eerste eeuw van het christendom. Vele krankzinnig overgeleverde opgeblazen evangeliebrieven gingen in de tijd van de apostelen al de ronde, waarvan er nog overleveringen zijn te vinden in het huidige verzamelwerk "buiten de vesting". Door de vele stromingen van het christendom in de eerste eeuw werd naar gewoonte de evangeliegeschriften aangepast aan de eigen theologieën vervormd overgeschreven, waardoor het evangelie verdraaid werd. Maar wonder boven wonder blijft het evangelie verborgen in al deze kromme vertalingen overeind, met vooral dank aan de Rooms Katholieke Kerk, die nog de meest gespaarde evangelie wist over te dragen en zwaar verontreinigde evangelieschriften buiten de bundel hield, zoals "De Jeugd van Christus". Op enkele uitzonderingen na die er wel in had gemogen, zoals de Boeken van Henoch. Maar wat met "de brief aan Laodicea" is gebeurd weet niemand. Wel dat Jacob Lorber dergelijke werken weer op papier heeft gezet, naar eigen zeggen door openbaringen van God. Maar niet velen zullen hem geloven, denk ik.
Tja.. Sorry, het is ook off-topic hier, maar dit verhaal is toch wel discutabel...
Een mengsel van bekende en minder bekende suggesties van twijfelachtige oorsprong.
Ik bedoel, ik heb in de tijd uitvoerig de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel bestudeerd, en dan is dit maar een twijfelachtig, vaag meng-verhaal.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik wil daar wel een topic over beginnen, omdat het wel aan te tonen is wat ik zeg.
Hier moeten we weer verder met Mattheüs.
Maar als je de geschiedenis van de vroege kerk nagaat, dan zie je al verscheidene stromingen van verdeeldheid

De oudsten zijn de Ebionieten en de Paulinisten.

De Ebionieten:
De Ebionieten waren een joods-christelijke groepering binnen het vroege christendom en door de kerkvaders als zodanig aangeduid. Zij woonden in Transjordanië. De Ebionieten gebruikten een eigen evangelie bekend als het Evangelie van de Ebionieten.
De benaming komt vermoedelijk van het Hebreeuwse woord voor armen, Ebjonim. Deze Ebionieten waren zowel joods als christelijk, omdat zij de joodse leer niet verwierpen. Zij geloofden dat Jezus de natuurlijke zoon van Jozef en Maria was, maar bij de doop door God was ‘uitgekozen’ als de meest rechtschapen mens op aarde. Naar hun mening was Jezus de allereerste mens die Gods wet volledig gehoorzaamd heeft. En door zijn gehoorzaamheid aan de wet werd hij gerechtvaardigd, en daarom de Christus genoemd.
Naast de Hebreeuwse geschriften lijken zij een eigen versie van het Evangelie volgens Matteüs, of een bewerkte versie ervan (bijvoorbeeld geen geboorteverhaal van een maagdelijke geboorte), te hebben gehad. Van dit Evangelie zijn alleen maar een paar fragmenten bewaard gebleven die door de kerkvaders als ketterijen geciteerd werden.
bron: Wikipedia

Paulinisten zijn de overwinnaars van het huidige christendom. De voorloper ervan.

Verder had je de gnostische en esoterische christenen.

In de derde eeuw had je ook de Arianen, die geloofden dat er maar één God is en dat is niet Jezus.
De Marcionieten, die geloofden dat de God van het oude testament niet de ware God is. Zij waren anti-joods.
en de Machicheïsme, een mix van christendom en boeddhisme.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Ik wil daar wel een topic over beginnen, omdat het wel aan te tonen is wat ik zeg.
Akkoord.
1 ding toch:
Dat zijn m.i. geen Christenen, maar religies die Christus in hun verhaal integreerden, zoals vele religies dat doen.
Beetje begripsverwarring wellicht..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:Ik wil daar wel een topic over beginnen, omdat het wel aan te tonen is wat ik zeg.
Akkoord.
1 ding toch:
Dat zijn m.i. geen Christenen, maar religies die Christus in hun verhaal integreerden, zoals vele religies dat doen.
Beetje begripsverwarring wellicht..
Dat klopt, maar toch wilde ik het noemen. Ik noemde het ook als laatste, omdat het eerst genoemde denk ik nog het meest christelijke zijn en de gnostische en esoterische stromingen net als de Islam gewoon andere godsdiensten zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Alpha schreef:
Verder vroeg ik de tekst van Abraham te vermelden.

is het deze?

Genesis 15:
9 Vervolgens zei hij tot hem: „Haal mij een driejarige vaars en een driejarige geit en een driejarige ram en een tortelduif en een jonge duif.” 
10 Hij nam die dus alle tot zich en sneed ze in tweeën en legde elk deel ervan zo dat het bij het andere paste, maar de vogels sneed hij niet in stukken. 
11 Toen streken de roofvogels op de kadavers neer, maar Abram bleef ze wegjagen.

De tekst is m.i. duidelijk.
ja, die tekst is het, ik dacht dat je refereerde naar het "nam" uit de gelijkenis in Matth 13.
Ook de vrouw nam en verborg.
Ok.

De vrouw is niet het onderwerp hier, maar het zuurdeeg. Jezus gebruikte vele illustraties, die vaak met elkaar in verband staan.
Hij legt in vers 13 uit waarom hij in illustraties sprak.

De vrouw nam ca. 23 liter deeg en deed daar wat zuurdeeg in, waardoor de hele massa gistte.
Het zuurdeeg is m.i. in dit geval een symbool voor vervuiling door buiten-Bijbelse leer.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Een nieuwe Bijbelgedeelte:
Mattheüs 13:44-53

De schat in den akker; de parel en het visnet

44. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46. Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
47. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;
48. Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg.
49. Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;
50. En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
51. En Jezus zeide tot hen: Hebt gij dit alles verstaan? Zij zeiden tot Hem: Ja, Heere!
52. En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.
53. En het is geschied, als Jezus deze gelijkenissen geeindigd had, vertrok Hij van daar.

bron: online-bijbel.nl
Het is duidelijk denk ik hoeveel waard het evangelie is en hoe het aan de voleinding van de eeuwen zal wezen.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Een nieuwe Bijbelgedeelte:
Mattheüs 13:44-53

De schat in den akker; de parel en het visnet

44. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat, in den akker verborgen, welken een mens gevonden hebbende, verborg dien, en van blijdschap over denzelven, gaat hij heen, en verkoopt al wat hij heeft, en koopt dienzelven akker.
45. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone paarlen zoekt;
46. Dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.
47. Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;
48. Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg.
49. Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;
50. En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
51. En Jezus zeide tot hen: Hebt gij dit alles verstaan? Zij zeiden tot Hem: Ja, Heere!
52. En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.
53. En het is geschied, als Jezus deze gelijkenissen geeindigd had, vertrok Hij van daar.

bron: online-bijbel.nl
Het is duidelijk denk ik hoeveel waard het evangelie is en hoe het aan de voleinding van de eeuwen zal wezen.
Nee, wederom wordt duidelijk dat in het koninkrijk der hemelen ook een afdeling bestaat die weggeworpen zal worden.
Biker

Bericht door Biker »

Voordat er weer over een paar gelijkenissen heen gewalst wordt zonder enige diepte , hier een goede uitleg (mijns inziens) omtrent deze gelijkenisssen

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=91
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik heb geen theologen nodig, want de tekst is op zichzelf al duidelijk genoeg.
Dat je alleen de hel wil zien en dat je de hel als een deel van Gods koninkrijk wil zien moet je helemaal zelf weten, maar ik zie gewoon staan wat er staat en hoef daar niets aan toe te voegen.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Ik heb geen theologen nodig, want de tekst is op zichzelf al duidelijk genoeg.
Dat je alleen de hel wil zien en dat je de hel als een deel van Gods koninkrijk wil zien moet je helemaal zelf weten, maar ik zie gewoon staan wat er staat en hoef daar niets aan toe te voegen.
"De hel" is ook een verkeerd vertaald begrip, beste .
Ik dacht dat iedereen het daarwel over eens was, nu algemeen bekend is dat de overigens beste Statenvertaling, helaas faalde in de juiste vertaling van de hebreeuwse en griekse woorden voor het ongeziene, het dodenrijk, het graf etc.
De poel van vuur, de hel,komt pas ter sprake na de 1000 jaar.
Dus over onnodige "theologen" gesproken, die paar langharige middeleeuwse vertalers hadden Paulus' woorden over de schande voor een man om lang haar te hebben toch net iets beter tot zich moeten laten doordringen, om serieus genomen te worden en "door God gezonden". :)

Verder spreek je je zelf weer tegen anneer je beweert dat ik ALLEEN (exclusief) de hel wil zien en gelijk erachteraan ALS DEEL van het Koninkrijk der hemelen.
Er staat toch duidelijk dat er goede en kwade zijn, waarvan de kwaden uiteindelijk zullen worden weggeworpen?

Eigenlijk doe je weinig anders dan herhaaldelijk "Nietus!" roepen, zonder dat er een reden bij staat.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Ik heb geen theologen nodig, want de tekst is op zichzelf al duidelijk genoeg.
Aangezien Jezus opzettelijk in gelijkenissen sprak, zodat de farizeers Hem NIET zouden begrijpen, lijkt me dit wel erg hoogmoedig om te beweren.
meribel
Man/Vrouw: V

Bericht door meribel »

Maar biker zo kunnen we toch niet hier het mattheus met elkaar bestuderen? Het is de toon die de muziek maakt!

Gaitema begint met een opzet hoe hij het leest en wordt meteen volledig afgeslacht door je
Je kan je zelfde visie toch ook vriendelijk brengen?
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Aangezien Jezus opzettelijk in gelijkenissen sprak, zodat de farizeers Hem NIET zouden begrijpen, lijkt me dit wel erg hoogmoedig om te beweren.
Mt 12:46 Terwijl hij nog tot de scharen sprak.....
Mt 13:2  en grote scharen verzamelden zich bij hem,

Luk 8:10 Hij zei: „U is het gegeven de heilige geheimen van het koninkrijk Gods te begrijpen, maar aan de overigen worden ze gegeven in illustraties, opdat zij, ofschoon zij kijken, tevergeefs kijken, en ofschoon zij horen, de betekenis niet begrijpen.

Jezus sprak tegen gelovige mensen, niet alleen de Schriftgeleerden.

De reden werd voorzegt in:

Jes 6:10 Maak het hart van dit volk onontvankelijk, en maak zelfs hun oren ongevoelig, en strijk zelfs hun ogen dicht, opdat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen, en opdat hun eigen hart niet begrijpt en opdat zij niet werkelijk terugkeren en genezing voor zichzelf verkrijgen.”
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Gaitema:
Ja, het is zo dat als we niet op een normale manier de bijbel kunnen lezen met elkaar, dat ik dan ook gewoon stop met deze draad, want dat heeft dan geen enkele nut. Ik vraag ook even de moderator wat die hiervan vindt.
Het topic Het Mattheüs-evangelie loopt al heel lang niet echt goed on-topic.
Nu na wat Gaitema hierboven zegt en vraagt sluit ik het topic en ik heb de volgende paar posts in "Vertrouwde hoek" geplaatst, hier.
Hopelijk is het daar mogelijk wat problemen op te lossen en als dat lukt kan de draad Het Mattheüs-evangelie misschien weer verder. Ik denk dat het dan beter is om niet rechtstreeks hier verder te gaan maar als een nieuw topic onder de naam Het Mattheüs-evangelie 2.
Dan kan natuurlijk wel direct opgepakt worden tot waar deze draad in het Mattheüs-evangelie gekomen was, maar hopelijk lukt het dan beter om al het meta-gepraat en allerlei off-topic zaken te vermijden.
Nulla aetas ad discendum sera