Henoch wandelde met God

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Henoch wandelde met God

Bericht door Jerommel »

Anja schreef:
Jerommel schreef:
Anja schreef:
Jerommel schreef:Thomas "Evangelie" is een later gnostisch werkje, zou het niet te serieus nemen.
Ik zou als ik jou was niet zo snel re-ageren op inhoud die je kennis/ onderscheidingsvermogen te boven gaat.
Ik zeg dat niet zomaar, Antanneke.
Gelieve de basale omgangsvormen te handhaven, ook als je je opgelaten voelt. Mijn naam is Anja. Ik heb niet bij je in de klas gezeten en ik ben ook je vriendinnetje niet.
Hou dan je oordelen en suggesties ook voor je, dan is er niets aan de hand.
Ja, ik heb mijn research dus wel gedaan.
Je hebt wat klokken horen luiden ja.
Meer dan jij, blijkbaar, aangezien jij de boel lekker door mekaar heen gebruikt.
Prima, maar als iemand dan reageert op het gebruik van een dwaal-evangelie in "Bijbelgesprek", moet je je ook niet aanstellen en meteen vals worden.

Bij voorbaat dank.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Onder die omgangsvormen hoort ook dat je gewoon mensen kunt beantwoorden en dat de wandel met God inhoudt dat je liefde hebt voor je broeders en zusters en anders wandel je in duisternis en dat is niet met God. Gestook zoals Jaron nu doet is daar een onderdeel van denk ik en dat is precies wat de duisternis wilt.
Als je de Bijbel als norm hanteert moet je dat eerlijk doen en niet mensen uitsluiten omdat ze niet conform jou mening reageren.
Andere gespreksdiscussies n.a.v. andere onderwerpen moet je buiten beschouwing laten, Ik heb evenmin met zulke jonge mannen geknikkerd dus ik verwacht onderbouwde reacties en geen gestook. Ik denk dat de crew daar ook op moet toezien.
Je kunt het met me oneens zijn en dat is mij prima, het gaat niet of iemand de TS begrijpt maar of er herkenning is en of er reden is om in dit geval de wandel als het praktische leven van een gelovige te delen. Een TR of een andere discussie doet hier niet terzake en duidt op een wandel in duisternis en het niet accepteren dat een kind van God als broeder of zuster een andere beleving heeft. En dat spreekt over onverdraagzaamheid. Precies wat de Bijbelteksten erover zeggen.
Je kunt de naam veranderen, maar als de sfeer niet verandert, verandert er m.i. helemaal niets. Ik heb mijn best gedaan.
"Laat haar maar kletsen" is absoluut niet getuigend van enige liefde die samengaat met de wandel in en met God.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Onder die omgangsvormen hoort ook dat je gewoon mensen kunt beantwoorden

en dat de wandel met God inhoudt dat je liefde hebt voor je broeders en zusters .
Wie zijn die broeders en zusters in jouw optiek?
Wie vallen daar allemaal onder?
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Jerommel schreef:
Meer dan jij, blijkbaar, aangezien jij de boel lekker door mekaar heen gebruikt.
Prima, maar als iemand dan reageert op het gebruik van een dwaal-evangelie in "Bijbelgesprek", moet je je ook niet aanstellen en meteen vals worden.

Bij voorbaat dank.
Ik antwoord zoals ik dat wil en niet zoals Jerommel dat wenst op te leggen. Degene die keer op keer "vals wordt" ben jijzelf. Dat begint met naamverhaspelingen en eindigt vaak in woede. Het is je vergeven, maar laten we terugkeren tot het onderwerp: Martine vroeg, wandelen met God, wat stel jij je daarbij voor?

Wat betekent wandelen met God voor jou, Jerommel?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Anja schreef: Degene die keer op keer "vals wordt" ben jijzelf. Dat begint met naamverhaspelingen en eindigt vaak in woede.
Nee, ik begin niet met een naamsverhaspeling, jij begint met een valse reaktie op mijn opmerking:
Anja schreef:Ik zou als ik jou was niet zo snel re-ageren op inhoud die je kennis/ onderscheidingsvermogen te boven gaat.
Zodoende.
En bij voorbaat dank dus.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:
Adinomis schreef: als we eerlijk willen blijven tegenover God.
Wie denkt eigenlijk werkelijk iets te kunnen veinzen tegenover God? :smile:
Ik bedoel ook niet dat we God kunnen om de tuin kunnen leiden, al probeert een mens dat van nature wel. God doorziet dat beter dan wie ook.
Maar het gaat om onze houding. Als we niet eerlijk zijn voor God, bepaalde aspecten van het leven voor Hem verborgen houden, onze frustratie of teleurstelling ten opzichte van God niet voor Hem benoemen, dan hebben we onszelf daarmee.
Dan blokkeren we het "wandelen met God". Het is niet prettig wandelen als je met iemand meeloopt op wie je eigenlijk boos bent. Als je dat eerst uitpraat zal het weer een zinvolle wandeling worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Het topic is na enige uren dicht te zijn geweest weer open.
Er zijn geen modbreaks geplaatst in pagina 2 en verder
Bij de gebruikelijke weergave waarbij de draad begint met de topicstarts is de eerste post van pagina twee deze:
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 679#p96679
alhoewel er daarna wel post staan waar modbreaks op hun plaats zouden zijn is dit niet gedaan.
Besproken wordt binnen de crew wat er zal worden gedaan om de onrust te tackelen.
Nulla aetas ad discendum sera
Dessa

Bericht door Dessa »

Wajehie schreef: Bij die appels denk ik aan ter verantwoording roepen en dat is wel heel hoog in de bol voor een stervelijk mensje. Als Hij wil kan hij onze naam uitwissen.
Het gaat er om dat je al je vragen, gedachten en gevoelens kan zeggen en daar wordt je naam niet door uitgewist..
Martine

Bericht door Martine »

Dessa schreef:
Wajehie schreef: Bij die appels denk ik aan ter verantwoording roepen en dat is wel heel hoog in de bol voor een stervelijk mensje. Als Hij wil kan hij onze naam uitwissen.
Het gaat er om dat je al je vragen, gedachten en gevoelens kan zeggen en daar wordt je naam niet door uitgewist..
Ik geloof ook niet dat mijn naam zomaar uitgewist zal worden als ik het waag Hem te bevragen over dingen.
Het is zoals Adinomis ook zegt: als er tussen twee personen iets zit wat niet goed is, moet je dat eerst aankaarten, er duidelijk in zijn.
Hoe meer ik met de tekst bezig ben, hoe meer ik merk dat het te maken heeft met vertrouwen.
Als je bang bent voor gevolgen, voor afwijzing, lukt het je ook niet dingen aan God voor te leggen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Martine schreef:
Dessa schreef:
Ik geloof ook niet dat mijn naam zomaar uitgewist zal worden als ik het waag Hem te bevragen over dingen.
Het is zoals Adinomis ook zegt: als er tussen twee personen iets zit wat niet goed is, moet je dat eerst aankaarten, er duidelijk in zijn.
Hoe meer ik met de tekst bezig ben, hoe meer ik merk dat het te maken heeft met vertrouwen.
Als je bang bent voor gevolgen, voor afwijzing, lukt het je ook niet dingen aan God voor te leggen.
Als de "Hij" zomaar jouw naam zou wissen dat zou betekenen dat de "Hij" totaal geen respect heeft voor zijn eigen creatie.
De Bijbel laat zien dat de Ene wel degelijk respect heeft voor wat "Hij" gemaakt heeft.
Beweren dat "Hij" zomaar jouw naam kan wissen is aansturen op angst die totaal niet relevant is op grond van wat we lezen in de Schrift.
Martine

Bericht door Martine »

Riemer schreef:Als de "Hij" zomaar jouw naam zou wissen dat zou betekenen dat de "Hij" totaal geen respect heeft voor zijn eigen creatie.
De Bijbel laat zien dat de Ene wel degelijk respect heeft voor wat "Hij" gemaakt heeft.
Beweren dat "Hij" zomaar jouw naam kan wissen is aansturen op angst die totaal niet relevant is op grond van wat we lezen in de Schrift.
Er zijn van die dingen, die zo diep in je zitten, dat je ze niet kwijtraakt. Zoals de boodschap, die mij met de paplepel is ingegoten, dat wij niet mogen tornen aan wat God wel of niet doet. Zijn wil is wijs en heilig. En wee je gebeente...
Als je dan al uit afwijzing komt, dan is boos zijn op God, een appeltje met Hem schillen, een zeer groot waagstuk.
En toch... er is een eerdere periode geweest dat ik niet zomaar, maar bijna op hoge toon aan God vertelde wat mij dwars zat.
Het frappante is dat ik in die tijd mij meer dan ooit verbonden heb gevoel met Hem.
Het was er al eerder en misschien daarom dat na een kleine twintig jaar ineens die tekst zo is ingeslagen en een drempel die er was geslecht is, tenminste voor het grootste deel.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
Riemer schreef:Als de "Hij" zomaar jouw naam zou wissen dat zou betekenen dat de "Hij" totaal geen respect heeft voor zijn eigen creatie.
Er zijn van die dingen, die zo diep in je zitten, dat je ze niet kwijtraakt. Zoals de boodschap, die mij met de paplepel is ingegoten, dat wij niet mogen tornen aan wat God wel of niet doet. Zijn wil is wijs en heilig. En wee je gebeente...
Als je dan al uit afwijzing komt, dan is boos zijn op God, een appeltje met Hem schillen, een zeer groot waagstuk.
En toch... er is een eerdere periode geweest dat ik niet zomaar, maar bijna op hoge toon aan God vertelde wat mij dwars zat.
Het frappante is dat ik in die tijd mij meer dan ooit verbonden heb gevoel met Hem.
Het was er al eerder en misschien daarom dat na een kleine twintig jaar ineens die tekst zo is ingeslagen en een drempel die er was geslecht is, tenminste voor het grootste deel.
In een vertrouwensrelatie weten we wat we God wel en niet kunnen zeggen of vragen. Gods wil is heilig en Hij vraagt gehoorzaamheid. Soms zegt Hij in moeilijke omstandigheden "mijn genade is u genoeg...".
Er zijn ook omstandigheden waarin we wel om verandering mogen vragen. Ik heb daarover eens het boek van Anne van der Bijl gelezen met de titel "en God bedacht zich...."
Dat was een eyeopener. Hij vergeleek het berusten in bepaalde omstandigheden met het moslim-geloof "Allah wil het..". Maar daar heeft men ook geen vertrouwensrelatie.

Ik denk dat een ouder het ook op prijs stelt als een kind er uitgooit wat hem heel erg dwars zit. Dat moet kunnen in een vertrouwensrelatie. Dan kan er een arm om hem worden geslagen en zal het bemoedigd worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Martine

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:Ik denk dat een ouder het ook op prijs stelt als een kind er uitgooit wat hem heel erg dwars zit. Dat moet kunnen in een vertrouwensrelatie. Dan kan er een arm om hem worden geslagen en zal het bemoedigd worden.
Ik vrees dat in mijn generatie je dat niet moest proberen... Ik in ieder geval niet.
Op die manier leer je ook dingen binnen te houden en dat heeft dan weer invloed op menselijke relaties en de relatie met de ENE...
callista

Bericht door callista »

Ik denk dat onder het wandelen met God bedoeld wordt, wandelen met of naar het hoogste in jezelf [dat zou je dan ook God of Goddelijk kunnen noemen]...een potentieel wat in een ieder van ons in principe aanwezig is...
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:
Adinomis schreef:Ik denk dat een ouder het ook op prijs stelt als een kind er uitgooit wat hem heel erg dwars zit. Dat moet kunnen in een vertrouwensrelatie. Dan kan er een arm om hem worden geslagen en zal het bemoedigd worden.
Ik vrees dat in mijn generatie je dat niet moest proberen... Ik in ieder geval niet.
Op die manier leer je ook dingen binnen te houden en dat heeft dan weer invloed op menselijke relaties en de relatie met de ENE...
Helemaal waar...dat was not done...helaas,vaak met alle gevolgen van dien...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja, maar God doorziet ons toch.
Hij kent ons beter dan wij onszelf kennen.
(logisch natuurlijk als Hij je Schepper is)

Ik ben weleens vreselijk kwaad op God geweest, en daar schaamde ik me voor, wilde dat onderdrukken.
Maar op een gegeven moment heb ik God in een uitbarsting voor vanalles uitgemaakt, Hem even laten weten hoe mijn kijk op Hem was, omdat ik geloof in Hem, maar ernstige moeite heb met hoe het zijn Schepping vergaat.
Ik neem God ook niet in bescherming, door het kwaad aan iets anders toe te schrijven dan aan Wie het voort bracht.
Ik ben wel vaker boos op God.
Een appeltje te schillen, bij wijze van spreken.
Want als er 1 is die nogal wat heeft uit te leggen, dan is het God wel.
Al mijn essentiële (i.m.o.) vragen zijn aan Hem gericht.
Hij weet alles, ik weet nagenoeg niets.
Ik kan heel boos (gefrustreerd) raken over het niet weten van de dingen die alleen Hij weet.
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:Want als er 1 is die nogal wat heeft uit te leggen, dan is het God wel.
Ik kan heel boos (gefrustreerd) raken over het niet weten van de dingen die alleen Hij weet.
Doordat we niet weten hoe het allemaal zit, geen antwoorden hebben op de moeilijkste vragen die bestaan kunnen we nooit met zekerheid weten wat daar allemaal de bedoeling van is, imo draait het alleen maar om geloven en vertrouwen en niet om alles weten en begrijpen, we kunnen Hem niet doorgronden. Klinkt mss makkelijk maar is het totaal niet. Ik begrijp van zoveel dingen niets.
callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Tja, maar God doorziet ons toch.
Hij kent ons beter dan wij onszelf kennen.
(logisch natuurlijk als Hij je Schepper is)

Ik ben weleens vreselijk kwaad op God geweest, en daar schaamde ik me voor, wilde dat onderdrukken.
Maar op een gegeven moment heb ik God in een uitbarsting voor vanalles uitgemaakt, Hem even laten weten hoe mijn kijk op Hem was, omdat ik geloof in Hem, maar ernstige moeite heb met hoe het zijn Schepping vergaat.
Ik neem God ook niet in bescherming, door het kwaad aan iets anders toe te schrijven dan aan Wie het voort bracht.
Ik ben wel vaker boos op God.
Een appeltje te schillen, bij wijze van spreken.
Want als er 1 is die nogal wat heeft uit te leggen, dan is het God wel.
Je kunt m.i. beter naar binnen kijken ipv het buiten jezelf te zoeken.
Dan krijg je misschien eerder een antwoord.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:Want als er 1 is die nogal wat heeft uit te leggen, dan is het God wel.
Doordat we niet weten hoe het allemaal zit, geen antwoorden hebben op de moeilijkste vragen die bestaan kunnen we nooit met zekerheid weten wat daar allemaal de bedoeling van is, imo draait het alleen maar om geloven en vertrouwen en niet om alles weten en begrijpen, we kunnen Hem niet doorgronden. Klinkt mss makkelijk maar is het totaal niet. Ik begrijp van zoveel dingen niets.
Tja, daar heb je een punt.
Je kan wel vanalles weten, maar als je het niet begrijpt heb je er nog niks aan...
Maargoed, ook de beperkingen van mijn verstand en mijn perceptie, waardoor ik veel niet begrijpen kan, frustreren me en maken me boos.
Je hebt gelijk, dat dat wordt 'gesust' door vertrouwen in God, en dat is blijkbaar ook de bedoeling...
Maar ik zit vaak op die grens tussen acceptatie / vertrouwen en er problemen mee hebben, en dat frustreert ook...
Maargoed, dat zijn dingen van mijn geloofsleven, het is wel in ontwikkeling, enigszins, dus het zal er wel bij horen.
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:
Dessa schreef:
Tja, daar heb je een punt.
Je kan wel vanalles weten, maar als je het niet begrijpt heb je er nog niks aan...
Maargoed, ook de beperkingen van mijn verstand en mijn perceptie, waardoor ik veel niet begrijpen kan, frustreren me en maken me boos.
Je hebt gelijk, dat dat wordt 'gesust' door vertrouwen in God, en dat is blijkbaar ook de bedoeling...
Maar ik zit vaak op die grens tussen acceptatie / vertrouwen en er problemen mee hebben, en dat frustreert ook...
Maargoed, dat zijn dingen van mijn geloofsleven, het is wel in ontwikkeling, enigszins, dus het zal er wel bij horen.
Ja dat hoort er bij, dat is oa de wedloop lopen :) je leert je hele leven hier op aarde en dat is voor ieder mens anders omdat ieder mens anders is. Wat iemand heeft meegemaakt en hoe zijn/haar karakter is kan allemaal meespelen.
Het is een soort van berusten dat Hij het allemaal weet, ook al lijkt veel oneerlijk enz en dat is zeker niet altijd even eenvoudig, die berusting.
Jaron

Bericht door Jaron »

Dessa schreef:
Jerommel schreef: Maargoed, dat zijn dingen van mijn geloofsleven, het is wel in ontwikkeling, enigszins, dus het zal er wel bij horen.
Ja dat hoort er bij, dat is oa de wedloop lopen :) je leert je hele leven hier op aarde en dat is voor ieder mens anders omdat ieder mens anders is. Wat iemand heeft meegemaakt en hoe zijn/haar karakter is kan allemaal meespelen.
Het is een soort van berusten dat Hij het allemaal weet, ook al lijkt veel oneerlijk enz en dat is zeker niet altijd even eenvoudig, die berusting.
Daarom is het ook wandelen met God ;) en niet aan een tafeltje zitten of zo. Je bent je hele leven onderweg! En je zult ook steeds weer andere 'vergezichten' zien, andere 'straten', etc. Het kan regenen, de zon kan schijnen, nou ja, zo kan je nog veel meer vergelijkingen maken met 'echt' wandelen. ;)
Dit is een onderschrift.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hmm... Worstelen met God eerder dan wandelen...
Natuurlijk verlies ik. :lol:
Dessa

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:
Dessa schreef:
Jerommel schreef: Maargoed, dat zijn dingen van mijn geloofsleven, het is wel in ontwikkeling, enigszins, dus het zal er wel bij horen.
Daarom is het ook wandelen met God ;) en niet aan een tafeltje zitten of zo. Je bent je hele leven onderweg! En je zult ook steeds weer andere 'vergezichten' zien, andere 'straten', etc. Het kan regenen, de zon kan schijnen, nou ja, zo kan je nog veel meer vergelijkingen maken met 'echt' wandelen. ;)
Nou aan tafel zitten mag ook op z'n tijd :)
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:Hmm... Worstelen met God eerder dan wandelen...
Zou je dat willen winnen dan?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:Hmm... Worstelen met God eerder dan wandelen...
Zou je dat willen winnen dan?
Goeie vraag!
Ja, soms wel, ligt aan het onderwerp dat doet worstelen...
Maar al met al niet.
Ik heb mijn Meerdere erkend, alleen heb ik weleens heel veel moeite met dingen, zoals eerder toegelicht.