Mijn punt is, dat alleen al de discussie over die boeken laat zien dat van oorsprong er meer boeken waren, die bij de canon hadden kunnen horen.
Echter door "juist" verkeerde overleveringen en vertalingen kunnen we dat er niet meer in plaatsen. Een boek die zo verknoeit is geraakt, is voor een deel in de Koran terecht gekomen. Dat zegt al genoeg. Daarin staat wat beschreven over wat Jezus in zijn jeugd deed. Die kunnen we echter niet meer overnemen in onze bijbel, omdat het "vervalst" is.
Toch is er meer geweest dan onze bijbel laat zien. Mee eens, of niet?
Maar wat je over Henoch zegt vind ik overdreven. Het is voor mij ook de vraag wat precies wel of niet erbij hoort in dit boek, maar bepaalde zaken kloppen wel. Reuzen leefden er immers ook in het land Kanaän wat het volk van Israël moest innemen, toen ze 40 jaar door de woestijn gingen.
Dat komt ook in de bijbel gewoon voor:
"En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden, dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die z j uitgekozen hadden... In die dagen, en ook daarna, waren er reuzen op de aarde, toen Gods zonen bij de dochters van de mensen waren gekomen en die kinderen voor hen baarden; dit zijn de geweldenaars van oude tijden af, mannen van naam." (Genesis 6:1-2,4, HSV2010)
"Ook zagen wij daar reuzen, Enakieten, die tot de reuzen behoren en wij waren als sprinkhanen in onze ogen en ook in hun ogen." (Numeri 13:33, NBG1951)
Een reden waarom Israël al die volken in Kanaän moesten doden, kon wel eens de link zijn tussen deze twee verzen. Ze zijn bezield met gevallen engelen en door satan hier op aarde woonachtig, om Gods grote herstelplan onderuit te zadelen.
Goed, dan nog de verklaring van Henoch dat occultisme, ijdelheid waarbij het draait om het opmaken van vrouwen en het ontstaan van oorlogen, allemaal een uitvinding was uit die tijd, ingegeven voor demonische machten om de echte liefde toen te doden, waardoor God zijn Geest wel moest terug trekken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.