Homohuwelijk en euthanasie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:Bidden is in essentie vragen om iets, denk aan het Onze Vader hierbij. Wat Zolderworm over bidden geschreven heeft lijkt wellicht spottend, maar het getuigt van diep inzicht. Een ieder die vertrouwt op God weet dat hij geeft voordat wij iets vragen, derhalve is bidden voor een wedergeborene - sta me toe ook eens met die term te grossieren - louter ijdelheid. En iemand die een directe lijn heeft met Christus gaat hem toch niet bellen? :roll:
Het is inderdaad diep nadenken, maar ook persoonlijk ervaren. Ik zie duidelijk verschil tussen het vragende bidden/smeken om persoonlijke gunsten en het volkomen overgevend bidden , uit Bewondering/ Liefde/ Innerlijk overlopen waar o.m. Anja aan refereert. ik heb grote eerbied voor de mystieke beleving, waar de mens ten diepste Om Niet verlangt naar God en hoopt dat aan dat menselijk edele verlangen gehoor wordt gegeven ( Genade ).
Hoewel ik de Bron van dat verlangen niet ken en dus niet kan omschrijven, geloof ik wel dat de mysticus "' Iets "' bijzonders ervaart.
Maar of die Bron de mens ook morele wetten aanreikt of wat te vertellen heeft over homo huwelijk en euthanasie, dat betwijfel ik weer sterk. Bron en Bron, kennelijk een groot verschil in "' kijken "' naar.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef:Bidden is in essentie vragen om iets, denk aan het Onze Vader hierbij. Wat Zolderworm over bidden geschreven heeft lijkt wellicht spottend, maar het getuigt van diep inzicht. Een ieder die vertrouwt op God weet dat hij geeft voordat wij iets vragen, derhalve is bidden voor een wedergeborene - sta me toe ook eens met die term te grossieren - louter ijdelheid. En iemand die een directe lijn heeft met Christus gaat hem toch niet bellen? :roll:
Het is inderdaad diep nadenken, maar ook persoonlijk ervaren. Ik zie duidelijk verschil tussen het vragende bidden/smeken om persoonlijke gunsten en het volkomen overgevend bidden , uit Bewondering/ Liefde/ Innerlijk overlopen waar o.m. Anja aan refereert. ik heb grote eerbied voor de mystieke beleving, waar de mens ten diepste Om Niet verlangt naar God en hoopt dat aan dat menselijk edele verlangen gehoor wordt gegeven ( Genade ).
Hoewel ik de Bron van dat verlangen niet ken en dus niet kan omschrijven geloof ik wel dat de mysticus "' Iets "' bijzonders ervaart.
Hoe zal men de Alwetende iets kunnen vragen wat hij niet alreeds weet? Wat blijft er dan nog over om voor te bidden? Naar mijn idee verwordt bidden tot mediteren zodra dat inzicht er is en mediteren is niet op God maar op zichzelf gericht. Moet ik God bidden voor de honger in de wereld? Velen doen dat en nochtans is er honger. Dus als ik daarom bid, dan doe ik het om een wit voetje te halen want de honger gaat de wereld niet uit op gebed. Armoede en onrecht evenmin, dus bidden is louter iets voor jezelf en niet voor de ander. Heb je naast lief als jezelf, dat is belangrijker dan bidden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:.
Hoewel ik de Bron van dat verlangen niet ken en dus niet kan omschrijven geloof ik wel dat de mysticus "' Iets "' bijzonders ervaart.
Hoe zal men de Alwetende iets kunnen vragen wat hij niet alreeds weet? Wat blijft er dan nog over om voor te bidden? Naar mijn idee verwordt bidden tot mediteren zodra dat inzicht er is en mediteren is niet op God maar op zichzelf gericht. Moet ik God bidden voor de honger in de wereld? Velen doen dat en nochtans is er honger. Dus als ik daarom bid, dan doe ik het om een wit voetje te halen want de honger gaat de wereld niet uit op gebed. Armoede en onrecht evenmin, dus bidden is louter iets voor jezelf en niet voor de ander. Heb je naast lief als jezelf, dat is belangrijker dan bidden.
Hallo Piebe,

Ik vermoed dat jij niet veel hebt met mystiek en ik juist wel. Ik ben zelfs van mening dat de mysticus meer kan stamelen over God als de verstandsgelovige vers- lezer. Daar liggen wij qua opvatting ver uiteen en volg ik daarin sterk Rahner. Praten Over God doet de theologie, beleving van God ( wat daaronder ook te verstaan ) dat doet de mystiek over alle godsdiensten, religies heen. Maar dit is een persoonlijke visie. Homohuwelijk en euthanasie is het bordje van het verstandsgeloof. Lezen in de teksten, interpreteren en je weet als Openbaringsgelovige wat God er al of niet van vindt.
HJW

Bericht door HJW »

peda schreef: Ik vermoed dat jij niet veel hebt met mystiek en ik juist wel. Ik ben zelfs van mening dat de mysticus meer kan stamelen over God als de verstandsgelovige vers- lezer. Daar liggen wij qua opvatting ver uiteen en volg ik daarin sterk Rahner. Praten Over God doet de theologie, beleving van God ( wat daaronder ook te verstaan ) dat doet de mystiek over alle godsdiensten, religies heen. Maar dit is een persoonlijke visie. Homohuwelijk en euthanasie is het bordje van het verstandsgeloof. Lezen in de teksten, interpreteren en je weet als Openbaringsgelovige wat God er al of niet van vindt.
Misschen is het goddelijke daarom wel niet te bewijzen........het gaat dan niet om kennis, maar het gaat dan om de ervaring.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:.
Hallo Piebe,

Ik vermoed dat jij niet veel hebt met mystiek en ik juist wel. Ik ben zelfs van mening dat de mysticus meer kan stamelen over God als de verstandsgelovige vers- lezer. Daar liggen wij qua opvatting ver uiteen en volg ik daarin sterk Rahner. Praten Over God doet de theologie, beleving van God ( wat daaronder ook te verstaan ) dat doet de mystiek over alle godsdiensten, religies heen. Maar dit is een persoonlijke visie. Homohuwelijk en euthanasie is het bordje van het verstandsgeloof. Lezen in de teksten, interpreteren en je weet als Openbaringsgelovige wat God er al of niet van vindt.
Vetgdrukte door mij geaccentueerd. Heldere aanduiding, Peda :flower1: . In de onderstaande lezing van Nayaswami Asha (overigens van joodse ouders), met name het stukje van 2 minuut 20 tot ongeveer de 10e minuut, geeft zij naar mijn mening een belangrijke illustratie -zowel in woorden als in de onderliggende geesteshouding naar de radio-interviewer waar ze over spreekt - van het gegeven dat de Weg over verschillende paden kan gaan met de mens.

Overigens deel ik haar visie op een aantal dingen en haar positie in sommige opzichten niet. Maar in wat zij zegt herken ik veel van Christus en zij beschrijft het ontwikkelingsniveau van sommige christenen (die van alles demoniseren) op een manier die denk ik voor bijna iedereen herkenbaar is.

P.S. Alvast maar een opmerking vooraf: die afbeeldingen op de achtergrond zijn geen afgodenbeelden die aanbeden worden, men heeft daar een dag ervoor de verjaardag van Krishna gevierd.

Who are true Christians https://youtu.be/8vAiixna3Ag

(Een soortgelijke lezing uit 2012, die niet vlak na de verjaardag van Krishna plaatsvond, zonder de afbeeldingen: https://m.youtube.com/watch?v=ZY4-R0OrOJk)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby

Bericht door coby »

Natuurlijk wel.

https://m.youtube.com/watch?v=zGwzXx2H2f0
callista

Bericht door callista »

Gruwelijk... :roll:
Massahysterie ...
Piebe Paulusma

coby schreef:
Natuurlijk wel.

Haha oké als je het zo stelt geef me z'n nummer dan maar (goeie band!)
Piebe Paulusma

callista schreef:Gruwelijk... :roll:
Massahysterie ...
Ja, maar met zo'n goeie band begin ik ook te dansen en te roepen! Helleloejaaa!
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Piebe 2.2 schreef:
coby schreef:
Natuurlijk wel.

Ja, maar ik zie niemand bellen. Ze zeggen alleen maar dat de ander moet bellen. Dat gaat niet werken. Pak die telefoon nou eens.
Only dead fish go with the flow
Piebe Paulusma

Zolderworm schreef:
Piebe 2.2 schreef:
coby schreef:
Natuurlijk wel.

Ja, maar ik zie niemand bellen. Ze zeggen alleen maar dat de ander moet bellen. Dat gaat niet werken. Pak die telefoon nou eens.
Inderdaad, Coby heeft het verkeerd geïnterpreteerd. Jammer maar helaas.
Martine

Bericht door Martine »

callista schreef:Gruwelijk... :roll:
Massahysterie ...
Inderdaad...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Bundelband

Bericht door Bundelband »

coby schreef: Gewoon bidden, dan is euthanasie niet nodig. Een verpleegster dacht dat we de stekker eruit hadden getrokken, want de pa van m'n ex zou nog maanden moeten lijden. Gewoon gebeden: Heer genees 'm nu acuut of haal 'm nu thuis. Zelfde avond was ie naar de hemel.
Ik denk niet dat we in de positie verkeren om God eisen te stellen.
coby schreef:Maar als iemand God niet kent en euthanasie gaat laten plegen, mensenlief, ik heb me een week rot gebeden voor zo'n man dat ie in ieder geval nog naar de hemel ging. Kunnen die luitjes niet even aan mij denken? Sjonge jonge. Nou ja hij is gered in z'n laatste ademzucht. Zucht.
Op basis waarvan bent u van mening dat die man is gered?
Anja (oud account)

coby schreef:
Natuurlijk wel.

Dat is in ieder geval een enthousiast clubje mensen en het enthousiasme begrijp ik heel goed :flower1: Veel mensen blijken te denken dat bidden eenrichtingsverkeer is en vooral veel praten inhoudt. Ze wachten niet op het antwoord, ze gaan er kennelijk al vanuit dat God niet antwoordt en zijn niet meer bekend met luisteren en met stilte en met ontvangen. Ze praten veel en luisteren zelden. Ik begrijp wel dat mensen zo weinig ervaren. Hoe meer men praat, strijdt, voortdurend discussieert, en stilte mijdt, hoe minder men ontvangen kan. Dat is althans wat ik zelf merk als ik zelf te veel aan zulk soort discussies en strijd deelneem of lees.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 jul 2017, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

coby schreef: Gewoon bidden, dan is euthanasie niet nodig. Een verpleegster dacht dat we de stekker eruit hadden getrokken, want de pa van m'n ex zou nog maanden moeten lijden. Gewoon gebeden: Heer genees 'm nu acuut of haal 'm nu thuis. Zelfde avond was ie naar de hemel.

Ik zou niet willen beweren dat "gewoon bidden" in alle gevallen helpt. Maar wat jij beschrijft hebben wij ook meegemaakt en dat was allemachtig mooi en troostrijk en een heel bijzondere ervaring. Mijn vader stierf thuis en ik sliep ' s nachts op de bank in het huis van mijn ouders. Mijn moeder sliep in haar eigen slaapkamer en mijn vader lag ook in zijn eigen kamer. Sinds hij ziek was geworden, anderhalf jaar daarvoor sliepen ze al apart. Op een gegeven moment zaten we in een hele moeilijke situatie. Er was door een fout van de huisarts niet genoeg morfine tot de volgende dag (percutaan, dus lage dosering), de weekendapotheek had niks en een naburig ziekenhuis die wel kon leveren, weigerde omdat mijn vader niet bij hen onder behandeling was. Mijn moeder had zonder dat ik het wist gebeden in haar kamer waar ze zich even had teruggetrokken. En ik had gebeden op de bank in de woonkamer. Onafhankelijk van elkaar hadden we daarbij exact dezelfde bijzondere ervaring, wij zagen twee hele grote witte engelen verschijnen. Wij spraken hier niet over met elkaar, pas kort na zijn dood kwamen we erachter dat we allebei dezelfde dingen hadden gevraagd (Heer, kom hem alstublieft nu heel gauw halen) en gezien. Er was kort voor onze gebeden een verpleegkundige geweest die hem had gewassen en bekeken en die had gezegd : "het is nog lang niet zo ver, dit gaat nog wel een paar dagen duren." Mijn moeder belde na onze gebeden vervolgens een arts, vanwege het morfinetekort dat zou gaan ontstaan. De arts kwam, keek en zei ook "nog lang niet zo ver, gaat waarschijnlijk nog wel dagen duren". De arts ging de deur uit en die arts was nog niet thuis of we moesten hem weer bellen en kon hij weer naar ons terugkeren, want mijn vader was overleden, en wel gehaald. En dat hij ook echt is "gehaald" daar hebben we de bewijzen van gezien aan de dingen die mijn vader deed (details die ik liever prive houd, ligt mij te gevoelig).

Dit zijn naar mijn mening en ervaring hele mooie, kostbare geschenken waar we dankbaar voor mogen zijn. :flower1:
Solo Christo

coby

Bericht door coby »

Anja schreef:

Ik zou niet willen beweren dat "gewoon bidden" in alle gevallen helpt. Maar wat jij beschrijft hebben wij ook meegemaakt en dat was allemachtig mooi en troostrijk en een heel bijzondere ervaring. Mijn vader stierf thuis en ik sliep ' s nachts op de bank in het huis van mijn ouders. Mijn moeder sliep in haar eigen slaapkamer en mijn vader lag ook in zijn eigen kamer. Sinds hij ziek was geworden, anderhalf jaar daarvoor sliepen ze al apart. Op een gegeven moment zaten we in een hele moeilijke situatie. Er was door een fout van de huisarts niet genoeg morfine tot de volgende dag (percutaan, dus lage dosering), de weekendapotheek had niks en een naburig ziekenhuis die wel kon leveren, weigerde omdat mijn vader niet bij hen onder behandeling was. Mijn moeder had zonder dat ik het wist gebeden in haar kamer waar ze zich even had teruggetrokken. En ik had gebeden op de bank in de woonkamer. Onafhankelijk van elkaar hadden we daarbij exact dezelfde bijzondere ervaring, wij zagen twee hele grote witte engelen verschijnen. Wij spraken hier niet over met elkaar, pas kort na zijn dood kwamen we erachter dat we allebei dezelfde dingen hadden gevraagd (Heer, kom hem alstublieft nu heel gauw halen) en gezien. Er was kort voor onze gebeden een verpleegkundige geweest die hem had gewassen en bekeken en die had gezegd : "het is nog lang niet zo ver, dit gaat nog wel een paar dagen duren." Mijn moeder belde na onze gebeden vervolgens een arts, vanwege het morfinetekort dat zou gaan ontstaan. De arts kwam, keek en zei ook "nog lang niet zo ver, gaat waarschijnlijk nog wel dagen duren". De arts ging de deur uit en die arts was nog niet thuis of we moesten hem weer bellen en kon hij weer naar ons terugkeren, want mijn vader was overleden, en wel gehaald. En dat hij ook echt is "gehaald" daar hebben we de bewijzen van gezien aan de dingen die mijn vader deed (details die ik liever prive houd, ligt mij te gevoelig).

Dit zijn naar mijn mening en ervaring hele mooie, kostbare geschenken waar we dankbaar voor mogen zijn. :flower1:
Oh geweldig.
Het kleine broertje van een vriendin zag z'n vader in het wit nog even zwaaien net voor ie naar de hemel ging.
Piebe Paulusma

Jezus zei dat niemand opgevaren is naar de hemel behalve de mensenzoon dus ik weet niet hoe jullie aan die wilde verhalen komen van bekenden in wit maar ik neem ze al te gaarrne met de nodige korrels zout! Wacht ik word gebeld door God op mijn telefoon, dit gesprek moet ik dus wel even nemen! :clown: :lol: 8-) :w
Anja (oud account)

Piebe 2.2 schreef:Jezus zei dat niemand opgevaren is naar de hemel behalve de mensenzoon dus ik weet niet hoe jullie aan die wilde verhalen komen van bekenden in wit maar ik neem ze al te gaarrne met de nodige korrels zout! Wacht ik word gebeld door God op mijn telefoon, dit gesprek moet ik dus wel even nemen! :clown: :lol: 8-) :w
Het totaal uit de context rukken van kleine stukjes uit de Bijbel, en denken dat men daarmee andermans geloofsbeleving en ervaring aan mag vallen of onderuit meent te kunnen en mogen halen, is geen vrucht van de Geest.
Solo Christo

Martine

Bericht door Martine »

Bidden is stil zijn. Gewoon alleen maar stil zijn.
En dat moet geoefend worden, want alleen maar stil zijn kan verdraaide moeilijk zijn.
Vragen aan God om een oorlog te stoppen lost niks op.
Het gaat erom dat je zelf alles doet om die oorlog te stoppen, want oorlog is mensenwerk.
In een boek van Ds. H.A.Visser (Westerkerk, reeds lang overleden) zegt hij: "als je als alleenstaande bidt om een partner, moet je niet verwachten dat die voor je knieën neerploft". Het vraagt actie.
Vragen om genezing van een zieke, helpt vaak niet. Wel als je vraagt hem/haar te dragen en daarnaast die zieke op alle mogelijke manieren hem/haar te steunen en te verzorgen.

Wij bidden in de kerk na een lange stilte waarin wij onze eigen gedachten - 'die niemand weet' - kunnen noemen, standaard het "Onze Vader". Maar dat "Onze Vader" heeft consequenties.
Twee voorbeelden: "Geef ons heden ons dagelijks brood" - dat vraag van ons dat we zorgen dat niemand honger heeft.
En "vergeef ons onze schulden" (gelijk ook wij vergeven...) Dat zegt nogal wat.

Wij vragen en vragen en vragen om dingen die wij in feite zelf kunnen oplossen.
Soms denk ik dat God daarom zo vaak weg is - want het is niet "Zijn pakkie aan" om het oneerbiedig te zeggen.

"Wees stil, voor het aangezicht van God" is misschien wel het meest rake waar het om bidden gaat.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
HJW

Bericht door HJW »

Martine schreef: Vragen om genezing van een zieke, helpt vaak niet. Wel als je vraagt hem/haar te dragen en daarnaast die zieke op alle mogelijke manieren hem/haar te steunen en te verzorgen.
Ik heb wel eens uit een onderzoek begrepen dat mensen voor wie gebeden werd en dat ook wisten, dat het met hen slechter ging dan met mensen voor wie gebeden werd en het niet wisten en slechter dan met mensen voor wie niet gebeden werd.
Mogelijke verklaring: mensen die weten dat er voor hen gebeden wordt, kunnen meer druk voelen om zich beter te voelen (men mag de ander niet teleurstellen) en die druk leidt tot stress en dat helpt niet bij het genezen.
HJW

Bericht door HJW »

Martine schreef:Bidden is stil zijn. Gewoon alleen maar stil zijn.
Dus eigenlijk feitlijk hetzelfde als mediteren.....
Lijkt mij een goede manier van bidden.
callista

Bericht door callista »

HJW schreef:
Martine schreef: Vragen om genezing van een zieke, helpt vaak niet. Wel als je vraagt hem/haar te dragen en daarnaast die zieke op alle mogelijke manieren hem/haar te steunen en te verzorgen.
Ik heb wel eens uit een onderzoek begrepen dat mensen voor wie gebeden werd en dat ook wisten, dat het met hen slechter ging dan met mensen voor wie gebeden werd en het niet wisten en slechter dan met mensen voor wie niet gebeden werd.
Mogelijke verklaring: mensen die weten dat er voor hen gebeden wordt, kunnen meer druk voelen om zich beter te voelen (men mag de ander niet teleurstellen) en die druk leidt tot stress en dat helpt niet bij het genezen.
Hier het artikel, alhoewel er meerdere zijn
https://www.dekennisvannu.nl/site/artik ... -niet/2417

http://www.nu.nl/wetenschap/558014/bidd ... ratie.html
Piebe Paulusma

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Jezus zei dat niemand opgevaren is naar de hemel behalve de mensenzoon dus ik weet niet hoe jullie aan die wilde verhalen komen van bekenden in wit maar ik neem ze al te gaarrne met de nodige korrels zout! Wacht ik word gebeld door God op mijn telefoon, dit gesprek moet ik dus wel even nemen! :clown: :lol: 8-) :w
Het totaal uit de context rukken van kleine stukjes uit de Bijbel, en denken dat men daarmee andermans geloofsbeleving en ervaring aan mag vallen of onderuit meent te kunnen en mogen halen, is geen vrucht van de Geest.
Ach, het was maar een plaagstootje, ik had er immers vele emoticons achter gezet? :shock:

De tijden dat ik me fel verzette tegen andere visies liggen achter me, een prikje onder water en meer is het niet. Het maakt mij niet uit als jij in wonderen gelooft, maar ik heb er te weinig gezien om het te kunnen. Probeer dat ook te aanvaarden.
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef:...
hoe denk jij over homohuwelijk en euthanasie ?
Moeten mensen van hetzelfde geslacht de mogelijkheid krijgen om te trouwen ?
Het gaat dan even niet over de bijbelse visie, maar om de mogelijkheid die een samenleving biedt.
Of mogen gelovige mensen hun gedachten dwingend opleggen aan anderen, en het homohuwelijk verbieden ?
Even reagerend op "homohuwelijk":
Het hangt er maar helemaal vanaf wat je verstaat onder het begrip "huwelijk".

Als je daar de Bijbelse betekenis aan geeft (een levenslange monogame samenlevingsrelatie tussen 1 man en 1 vrouw),
dan is de term "homohuwelijk" een in zichzelf strijdig begrip, omdat er bij 2 mannen of 2 vrouwen geen sprake is van een relatie tussen 1 man en 1 vrouw, en dus geen sprake is van een "huwelijk", ook als is er wel sprake van een "relatie" en van "samenleven".

Als je aan "huwelijk" de betekenis geeft die het momenteel in Nederland heeft, waar het mijns inziens slechts een geregistreerd partnerschap inhoudt waar verder geen eisen aan gesteld worden (niet meer levenslang, niet meer monogaam, en niet meer 1 man en 1 vrouw), tja, dan is het uiteraard logisch dat het 'huwelijk' ook is opengesteld voor 2 mensen van hetzelfde geslacht (want dat is de betekenis van de term "homohuwelijk").

Voor mij zelf heeft het burgerlijke huwelijk nul en generlei waarde meer.
Het is een juridisch contract waardoor er (momenteel nog) zaken rondom aansprakelijkheid en erfrecht automatisch zijn geregeld,
maar ook op dat punt zijn er initiatieven om zaken te kunnen regelen zonder 'huwelijk' (maar bijv. via notariële akte),
zodat dan het huwelijk in feite helemaal niks meer voorstelt.
Het verbaast mij eigenlijk dat er geen partijen zijn (voor zover ik weet) die pleiten voor het afschaffen van het huwelijk.
Het is op deze wijze eigenlijk een achterhaald fenomeen.
Wat heeft het nog voor betekenis?
Wil je samenwonen? Ga je gang.
Heb je er genoeg van? Dan ga je weer uit elkaar.
Wil je wat zaken regelen op financieel of erfrechtelijk gebied? Ga naar de notaris.
En ga verder je gang.
(Zo zie ik een beetje zwart-wit de mentaliteit op dit gebied in Nederland.)
wtkees

Bericht door wtkees »

Yolanda_dB schreef:Het hangt er maar helemaal vanaf wat je verstaat onder het begrip "huwelijk".

Als je daar de Bijbelse betekenis aan geeft (een levenslange monogame samenlevingsrelatie tussen 1 man en 1 vrouw),
dan is de term "homohuwelijk" een in zichzelf strijdig begrip, omdat er bij 2 mannen of 2 vrouwen geen sprake is van een relatie tussen 1 man en 1 vrouw, en dus geen sprake is van een "huwelijk", ook als is er wel sprake van een "relatie" en van "samenleven".

Als je aan "huwelijk" de betekenis geeft die het momenteel in Nederland heeft, waar het mijns inziens slechts een geregistreerd partnerschap inhoudt waar verder geen eisen aan gesteld worden (niet meer levenslang, niet meer monogaam, en niet meer 1 man en 1 vrouw), tja, dan is het uiteraard logisch dat het 'huwelijk' ook is opengesteld voor 2 mensen van hetzelfde geslacht (want dat is de betekenis van de term "homohuwelijk").
Nu lijkt het een spelletje met woorden. Is de Bijbel niet duidelijk: Ontvlucht seksuele immoraliteit! Elke andere zonde die een mens kan begaan, is buiten zijn lichaam, maar wie seksuele immoraliteit bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.

[modbreak Trajecto] Je werkt nu in het subforum Levensbeschouwing. Lees s.v.p. de richtlijnen voor dit subforum
Richtijnen Levensbeschouwing
Of de Bijbel duidelijk is, is niet een maatgevend criterium in dit subforum.