Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef: 30 jan 2022, 12:44
Zolderworm schreef: 30 jan 2022, 11:39
We hebben ook een niet-algoritmische werkelijkheid (Gödel). Of feitelijk is de werkelijkheid op zich ( volgens mij) niet-algoritmisch en biedt de wiskunde slechts een uiterst beperkte (en beperkende) beschrijving van de werkelijkheid.
Maar ik vraag me af of je die stelling van Gödel goed gebruikt en wat de implicaties dan zouden zijn.
Onder meer dat het de fysica nooit zal lukken de werkelijkheid te beschrijven en dat, als de hersenen een soort computer zijn, we nooit in staat zullen zijn om de werkelijkheid te begrijpen.
Only dead fish go with the flow
Zolderworm

MagereHein schreef: 30 jan 2022, 14:29
Zolderworm schreef: 30 jan 2022, 10:17
Stop jij nu ook eens met dat verkeerde gebruik van het woord metafysica. Metafysica is een onderdeel van de filosofie dat gaat over de zijnsproblematiek. Heidegger en zo. Waar jij het over hebt noemen we gewoon religie, geen metafysica.
Zijnsproblematiek? Ik BEN een ziel.... Na dit leven gaat MIJN ziel ...Valt dat er niet onder?
Nee, niet onder de metafysica.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Zolderworm schreef: 31 jan 2022, 14:56
MagereHein schreef: 30 jan 2022, 14:29

Zijnsproblematiek? Ik BEN een ziel.... Na dit leven gaat MIJN ziel ...Valt dat er niet onder?
Nee, niet onder de metafysica.
Een T-factor is dus metafysisch, een ziel (waarvan het bestaan eveneens nooit aangetoond wordt) niet?
Dan begrijpen we elkaar verkeerd denk ik
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Zolderworm schreef: 31 jan 2022, 14:53
Bonjour schreef: 30 jan 2022, 12:44
Maar ik vraag me af of je die stelling van Gödel goed gebruikt en wat de implicaties dan zouden zijn.
Onder meer dat het de fysica nooit zal lukken de werkelijkheid te beschrijven en dat, als de hersenen een soort computer zijn, we nooit in staat zullen zijn om de werkelijkheid te begrijpen.
Maar ik maak onderscheid tussen de fysica en de beschrijving van de fysica. Electriciteit bestond al voordat het werd beschreven.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm

Bonjour schreef: 31 jan 2022, 15:20
Zolderworm schreef: 31 jan 2022, 14:53
Maar ik maak onderscheid tussen de fysica en de beschrijving van de fysica. Electriciteit bestond al voordat het werd beschreven.
Helaas hebben we alleen maar de beschrijving als het gaat om een verklaring. De verschijnselen op zich zijn alleen maar leuk om naar te kijken. Of om je vingers in het stopcontact te steken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 jan 2022, 18:51
Alpha schreef: 24 jan 2022, 14:33 Je hebt een vrije wil, je kan die misbruiken.
Er is geen misbruik van de vrije wil mogelijk, daarom heet het een vrije wil te zijn.
Alpha schreef: Zo kan iemand jou doodschieten, je zal het met mij eens zijn dat dat niet Gods bedoeling is, dat zoiets gebeurd.
Het gebeurd zelfs dat mensen in naam van God anderen doodmaken, zelfs gelovigen.

De wil van God is gewoon duidelijk, maar hij dwingt niemand:
Dat klopt wat je zegt, God hééft geen bedoeling, God heeft geen voorkeur. Vandaar de vrije wil.
Alpha schreef: Lukas 6:
31 Behandel andere mensen zoals je zelf graag behandeld wilt worden.
Heel mooi dat ze de Gulden Regel in de bijbel opgenomen hebben.
Meer adviezen of geboden zijn onnodig.
Het is een teken van onkunde te stellen dat de schepper geen bedoeling of voorkeur zou hebben.
Als je de Bijbel leest, zie je duidelijk het tegenovergestelde.

De Gulden regel is gewoon een toepassing van Gods bedoeling en voorkeur.
Wanneer mensen dat zouden willen volgen was er geen oorlog of misdaad meer.
Alpha

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 24 jan 2022, 19:49
peda schreef: 24 jan 2022, 16:40
Ik schrijf keer op keer dat individuele gelovigen, individuele geloofsopvattingen leveren. Het is niet zo simpel als jij veronderstelt. lees ook maar eens de geloofsopvattingen van R F over bijvoorbeeld de in de RK Kerk geziene zin en betekenis van het Kruisoffer, dat spoort ook niet met de opvattingen van de protestantse rechter geloofsflank. Het is niet zo simpel als gedacht, waarom zijn er anders talloze boekenplanken met theologische literatuur verschenen gedurende de achterliggende eeuwen, als het allemaal zo eenvoudig en koekoek-eenzang zou zijn. Het is meer Mysterie dan Oplossing al willen een flink aantal geloofsenthousiasten het graag anders voorstellen.
En ik schrijf keer op keer. Hij is of wel of niet Alwetend. En ik vraag iedere keer...Hoe gaan we dit bepalen?
Er is GEEN methode!!!!
Er is een hele goede Bijbelstudie methode op JW.ORG beschikbaar.
Daardoor kan je inzicht in Gods voornemen krijgen.

Maar het is een grote omschakeling van de eerst ik mentaliteit naar de wij onder Gods leiding mentaliteit.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:23
En ik schrijf keer op keer. Hij is of wel of niet Alwetend. En ik vraag iedere keer...Hoe gaan we dit bepalen?
Er is GEEN methode!!!!

Maar het is een grote omschakeling van de eerst ik mentaliteit naar de wij onder Gods leiding mentaliteit.
Wij van wc-eend
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
thom

Bericht door thom »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:23
Er is GEEN methode!!!!

Wanneer er bepaald gaat worden, is het niet uit God. 8-)
Alpha

Bericht door Alpha »

Barnabas schreef: 25 jan 2022, 15:24
MagereHein schreef: 24 jan 2022, 20:19
De hele wereldbevolking in 1 ark¿ Het is en blijft een massamoord
Toch hadden ze een vrije wil. Ook waren ze gewaarschuwd. Ook hadden ze Noach kunnen helpen of zelf ook een boot bouwen. Noach bouwde er een voor met acht mensen voor hem en veel dieren. Een ander had in dezelfde tijd iets kleiners kunnenbouwen. Als ze Noach maar geloofd hadden. Goed antwoord Alpha, goed nagedacht.
Dank je, ik verwoordt slechts de Bijbelse geschiedenis.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 25 jan 2022, 15:33

Toch hadden ze een vrije wil. Ook waren ze gewaarschuwd. Ook hadden ze Noach kunnen helpen of zelf ook een boot bouwen. Noach bouwde er een voor met acht mensen voor hem en veel dieren. Een ander had in dezelfde tijd iets kleiners kunnenbouwen. Als ze Noach maar geloofd hadden. Goed antwoord Alpha, goed nagedacht.
Nou, goed nagedacht? Dat hele zondvloedgedoe is natuurlijk praktisch gesproken onmogelijk. Hoe krijg je acht miljoen verschillende soorten dieren op een schip? En dan van elke soort twee. En dan ook nog hun voedsel, dat deels uit andere dieren bestond.
En waar kwam al dat water vandaan? En waarom verzuipt een God, die wordt geacht liefdevol te zijn, de totale wereldbevolking?
Wat denk je ervan? Hoe zit dat?
Inderdaad: de ark was een UFO. En de goden waren kosmonauten.
Voor mensen die op hun eigen verstand vertrouwen, misschien wel.
Volgens mij kan je beter de Bijbel grondig bestuderen, dan het boek van Erich von Däniken als waar aan te nemen.

De bijbel geeft duidelijk aan waar al dat water vandaan kwam.
De Bijbel zegt niet dat alle soorten dieren aan boord gingen.
Als je alle soorten honden zou willen verzamelen, dan ben je wel even druk.
Waar baseer je het op dat in de ark dieren andere dieren op aten?

Deze tekst is toch duidelijk?

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen,
een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.
Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang. NWV.

Maar die tekst is niet voor ongelovigen bedoeld.
Maar toont gelovigen hoe het paradijs hersteld zal worden.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:19
Messenger schreef: 24 jan 2022, 18:51
Er is geen misbruik van de vrije wil mogelijk, daarom heet het een vrije wil te zijn.

Dat klopt wat je zegt, God hééft geen bedoeling, God heeft geen voorkeur. Vandaar de vrije wil.

Heel mooi dat ze de Gulden Regel in de bijbel opgenomen hebben.
Meer adviezen of geboden zijn onnodig.
Het is een teken van onkunde te stellen dat de schepper geen bedoeling of voorkeur zou hebben.
Daarom moet je de Bijbel ook niet lezen, er staan rare dingen in die niet kloppen.
Alpha schreef:
Nee dat is geen bedoeling of voorkeur. Het is een universele menselijke regel, die zorgt voor minder geweld als mensen elkaar niet datgene aandoen dat zij zelf niet wensen te ervaren. De Gulden Regel die ervoor zorgt dat mensen elkaar behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 25 jan 2022, 15:57

Hoe groot was die wereldbevolking in de tijd waarover we spreken? Kan t overigens nog zo zijn dat niet iedereen de waarschuwing gehoord en/of begrepen zou kunnen hebben.
Nog steeds zijn er anno 2022 mensen die nooit van deze God gehoord hebben.
Allemaal de volgende verdrinkingsdood in? Zit daar logica in? Vredelievendheid? Mededogen?
Sorry Barnabas, ik zie t niet
Lees de Bijbel eens?

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

Mattheüs 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, NWV.

De Bijbel is voor iedereen beschikbaar.
Op JW.ORG is de Bijbel en Bijbelstudie lectuur verkrijgbaar in honderden talen.

De Bijbeltaal kan men hier kiezen:

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... el/boeken/

Er zijn zelfs Bijbels en Bijbelstudie lectuur in gebarentaal verkrijgbaar.

Voor Jg is geen brug te ver of een berg te hoog.
Zij doen veel moeite om iedereen met de Bijbel te bereiken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 11:41
Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:19 Het is een teken van onkunde te stellen dat de schepper geen bedoeling of voorkeur zou hebben.
Daarom moet je de Bijbel ook niet lezen, er staan rare dingen in die niet kloppen.
Alpha schreef:
Nee dat is geen bedoeling of voorkeur. Het is een universele menselijke regel, die zorgt voor minder geweld als mensen elkaar niet datgene aandoen dat zij zelf niet wensen te ervaren. De Gulden Regel die ervoor zorgt dat mensen elkaar behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden.
Je kretologie is al lang achterhaald.

Natuurlijk passen vooral criminelen dat toe.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:53 Er zijn zelfs Bijbels en Bijbelstudie lectuur in gebarentaal verkrijgbaar.

Voor Jg is geen brug te ver of een berg te hoog.
Zij doen veel moeite om iedereen met de Bijbel te bereiken.
Volgens mij zijn er zelfs bijbels met rooksignalen. :twisted:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

@Alpha

Stop eens met al die propaganda en preken voor eigen parochie... .. :naughty:
Iedereen hier kent en leest de Bijbel wel....maar velen denken er anders over dan jij...
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:55
Messenger schreef: 01 feb 2022, 11:41

Je kretologie is al lang achterhaald.

Hoezo passen criminelen de Gulden Regel toe? Dat doen ze naar mijn idee juist niet.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 28 jan 2022, 21:50 http://meistereckhart.blogspot.com/2014 ... se_20.html
En Jezus ging in de tempel Gods, en dreef uit allen ,die kochten en verkochten in de tempel.
. (SV)
Eckhart stelt de tempel allegorisch voor als de menselijke ziel, die volgens Gen. 1,26 geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis. Eckhart zegt dit nadrukkelijk van de ziel, niet van het lichaam. Of liever: het geldt meer voor de ziel dan voor welk menselijk lichaam ook.
We komen onmiddellijk bij een kern van Eckharts leer. De ziel is vol van zaken die de materiële wereld betreffen. Zij moet leeg worden, niet doordat de mens zich leegmaakt, maar doordat de mens afziet van alle ambitie en zucht naar maatschappelijke status. Dan wordt de ziel vanzelf leeg en kan God zijn plaats hierin innemen. Het is dus geen kwestie van leeg maken, dat is te actief.
Lediging van de ziel. Eckhart verbindt de lediging met de verdrijving van de handelaren uit de tempel. Liefde (onder)handelt niet.
Eckhart verduidelijkt dit afzien van ambitie met zijn allegorische verklaring van de kooplui in de tempel. Dat zijn volgens hem de mensen die zaken willen doen met God. Zij gaan ervan uit dat, als zij een goed werk verrichten, God hun iets verschuldigd is. Wat de mens doet, dient hij om niet te doen. God is vrij in zijn doen en laten. Die mens is vrij van koopmanschap, die wat hij doet, ter ere van God doet zonder verder iets van God te verwachten.
En God (onder)handelt ook niet.

https://www.kerknet.be/graag-samen/arti ... -de-tempel
Het lichaam van elke mens is een tempel.
In deze christelijke uitleg is de 'tempel' het lichaam. Een wereld van verschil over dezelfde allegorische vertelling.
Doe iets liefs en zorgzaams voor je eigen lichaam en voor dat van iemand anders. Bijvoorbeeld: een zachte aai, een warm dekentje eromheen leggen, de zon en de wind voelen …
Samen onder een dekentje op de bank?
Jezus, de zoon van JHWH, kon het misbruik van de tempel niet verdragen.
Hij verjoeg de handelaren, die woekerwinsten maakten.
Zij deelden dat met de farizeeërs.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 11:58
Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:55 Je kretologie is al lang achterhaald.

Hoezo passen criminelen de Gulden Regel toe? Dat doen ze naar mijn idee juist niet.
De meeste mensen willen dat juist niet toepassen.
Dat zie je dagelijks op de tv.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 28 jan 2022, 21:59 http://meistereckhart.blogspot.com/2014 ... se_20.html
Jezus openbaart zich in de ziel ook met een onmetelijke weldadigheid en volheid, die de ziel doorstroomt en vult. Dan komt de ziel tot haar oorspronkelijke zijn en is de uiterlijke mens de innerlijke mens gehoorzaam tot zijn dood en staat dan in gestadige vreugde in dienst van God. Mijns inziens zegt Eckhart hier dat een mens tot louter goedheid kan komen.
Anders wordt dat wanneer we een bewering als de volgende nemen, van Meister Eckhart in diens preek Intravit Jesus in templum: “God is de waarheid en een licht in zichzelf”.
Dit ‘licht in zichzelf’ behelst een waarheid die nog aan het licht van de veritas ontologica voorafgaat, een licht dat niet in de geschapen orde van de natuur schijnt, maar alleen in zichzelf. Wie dit licht wil ervaren, dient nóg eens een omkering te voltrekken in heel de aristotelisch-thomistische kenhouding. Hij dient zijn intellect vrij te maken van elke cognitieve inhoud. In dezelfde preek noemt Eckhart het advies dat de werken van de mens ‘vrij en leeg dienen te zijn’ de ‘allerbeste waarheid’. Waarom de allerbeste? Omdat alleen de leegte ons herenigt met de waarheid Gods als ‘een licht in zichzelf’. Beide waarheden komen samen in wat we een spirituele waarheid kunnen noemen, spiritueel omdat zij zich openbaart in een religieuze of mystieke ervaring, die van de Godsgeboorte in de ziel. Daarin heerst voor Eckhart een andere orde dan die van de ideeën die zich voor de onderzoekende geest openbaren in de natuur, de orde namelijk van het heil van de ziel.
Volgens Eckhart openbaart eerst Jezus zich in de ziel welke de ziel doorstroomt en vult. Vervolgens voltrekt zich nogmaals een omkering om 'het licht in zichzelf' te voltrekken, daar waar God en mens in licht herenigd zijn. (Niemand komt tot de Vader dan door mij)

Merk ook op dat bij Eckhart het goede niet tegenover het kwaad staat.
Als je menselijke leer verruilt voor de Bijbelse leer, ehb je een probleem.
De leer van o.a. de ziel is afkomstig van afgoderij, zoals men dat in Griekenland beoefende.
De Griekse filosofie is en tegenstrijd met de Bijbel.

Uit de encyclopedie "inzicht in de schrift":

ZIEL
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:03
Messenger schreef: 01 feb 2022, 11:58
De meeste mensen willen dat juist niet toepassen.
De meeste mensen zijn hun verbinding met God vergeten. Dat geldt niet alleen voor mensen die niet geloven, het geldt ook voor vele gelovigen die niets van God begrijpen. De meeste mensen moeten nog ontwaken.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 29 jan 2022, 10:41
thom schreef: 29 jan 2022, 10:18

De hele wereldbevolking heeft het over 'na de dood'. Maar hier op het forum heeft dat voor dogmatisch ingestelden wel een aparte opvatting, geef ik toe.

Maar over geloven, of het geloof, wil ik dit van Paulus aanhalen, zodat je misschien begrijpt dat het een term is die bepalend is voor hen die het geloof omarmen gelijk Eckhart.
Wat Eckhart doet (en met hem Plato) is de ziel handen en voeten geven. Hij verwijst naar het 'Ken uzelve' net zoals Jezus.
Hij leest Jezus ook allegorisch. Het gaat niet om de tekst 'an sich' , maar om wat de lezer er mee doet.
Zie ook verhaal van het de handelaren uit de tempel jagen. Als je gelooft dat Jezus dat 2000 jaar letterlijk gedaan heeft, dan schiet je er niet veel mee op. Als je het verhaal plaatst als dat je eigen ziel de tempel is waar alles gebeurd, dan krijgt exact hetzelfde verhaal een andere betekenis.

Over 'na de dood' kun je allerlei fantasieën los laten, maar wat schiet je op met ergens over fantaseren? Daarom vroeg ik me af waarom @Hein in dat frame mee gaat. Laat gelovigen maar hun ideeën hebben over 'na de dood'. Om met @peda te spreken: er komen nooit hemelreizigers terug om er over te vertellen.
De wedergeborene is de Christus.
Precies dat verhaalt Eckhart ook. De Christus kan in de mens geboren worden om hem naar de Vader te brengen.
Maar wie daarbij aan een mens denkt (een van de gelovigen hier denkt zelfs dat hij blond haar heeft) kan wel eens op het verkeerde been gezet zijn.
Wiki:

Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Leonard Tölle[1] (Lünen, 16 februari 1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van spiritualiteit. Zijn eerste boek "De Kracht van het Nu" werd een bestseller.

Tolle werd geboren in Duitsland. Hij woonde vanaf zijn dertiende bij zijn vader in Spanje. Rond zijn twintigste verhuisde hij naar Engeland. Omdat hij geen middelbare schoolopleiding had gedaan, moest hij een avondopleiding volgen om zich te kwalificeren voor de universiteit. Vervolgens bezocht hij de Universiteit van Londen en de Universiteit van Cambridge. Op zijn negenentwintigste ervoer hij naar eigen zeggen een 'spirituele transformatie' die het begin van zijn functioneren als spiritueel raadsman en leraar markeerde. Hij veranderde zijn naam toen in "Eckhart", naar de 13e-eeuwse mysticus Meester Eckhart.

Eckhart Tolle nodigt je uit om jezelf van je verstand te bevrijden. :-) :lol:
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:12
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:03 De meeste mensen willen dat juist niet toepassen.
De meeste mensen zijn hun verbinding met God vergeten. Dat geldt niet alleen voor mensen die niet geloven, het geldt ook voor vele gelovigen die niets van God begrijpen. De meeste mensen moeten nog ontwaken.
Mensen met nauwkeurige kennis (Epignosis) weten wat zij geloven.
Laatst gewijzigd door Alpha op 01 feb 2022, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:15
Eckhart Tolle nodigt je uit om jezelf van je verstand te bevrijden. :-) :lol:
Hij bedoelt dat het verstand een instrument is dat je uit moet kunnen zetten als je het niet nodig hebt.
Het verstand werpt constant vragen op en leidt vaak tot piekeren, tobben. Veel mensen raken de weg kwijt door alle gedachten en doemscenario's die door het verstand worden geconstrueerd.

Als je zijn boek De Kracht van het Nu zou lezen, zou je er niet om lachen maar zou je iets met zijn boodschap kunnen doen.

Het verstand is als een instrument zoals een cirkelzaag dat is voor veel mensen. Als je het alsmaar aan laat staan kan iemand zijn vingers erdoor verliezen. Je kunt je verstand uitzetten en je hoofd leegmaken van gedachten. Gedachten die je niet dienen, daar heb je niks aan.

Overigens heeft Hopper het over Meister Eckhart als ik het wel heb en dat is iemand anders.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:16
Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:12
Mensen met nauwkeurige kennis (Epignosis) weten wat zij geloeven.
Het hangt ervan af wàt zij geloven.