Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 21 feb 2022, 14:25
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:14 De bijbel heeft gelijk.
In de Bijbel is de betekenis van neʹfesj en psuʹche van toepassing op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Vandaar dat de Bijbel zegt dat de ziel sterft.

De betekenis en gebruik van jouw "ziel" is overgenomen van afgoderij.
In de Griekse mythologie wordt daarom de veerman betaald om de ziel over te brengen naar het hiernamaals of onderwereld.
Sjeool en hades worden vaak in vertalingen onder andere met „dodenrijk”, „onderwereld” en „afgrond” weergegeven.
Ik ben geen gelovige, dus ik kan niks over hebben genomen uit afgoderij.
Het is de bijbel zelf waar een afgod acteert. Jahweh toont zich daar als een jaloers mannetje die mensen vermoord, homo's haat en nationalistisch denkt.
Je denkt dat!
Je uitspraken tonen het tegendeel aan.

Joh 17: 14 Ik heb uw woord aan hen doorgegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat ze geen deel van de wereld zijn, net zoals ik geen deel van de wereld ben.

Jg volgen Jezus voorbeeld en zijn niet nationalistisch en vormen samen een wereldwijde eenheid.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:36
Messenger schreef: 14 feb 2022, 20:01
Voor mij is dat precies hetzelfde. Stel dat ik met Walsch langs de deuren ga en ga aanmoedigen dat te bestuderen...
Dat is overtuigen, aanmoedigen, evangeliseren.
Er zijn religies die, in overeenstemming met de Bijbelse opdracht, het goede nieuws gingen verkondigen. Dat liep al gauw spaak, je krijgt de meeste mensen niet zover, dat ze inderdaad Jezus voorbeeld gingen volgen.

Mensen zoals Walsh werden in de Bijbel voorzegt. (2 Tim 4:3,4).

Neale Donald Walsh doet enkele opvallende uitspraken:
Jezus is niet de beloofde Messias.
Hij vindt dat alle "heilige" boeken samengevoegd moeten worden.

Dat betekend m.i. in feite dat de leer van JHWH samengevoegd moeten worden met leringen van demonen.
Je ziet het gevolg daarvan om je heen.
Mensen hebben de Bijbelse leer vermengd met leringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Gevolg is grote verdeeldheid en zelfs oorlog.
Je hebt nu honderden religies die claimen christelijk te zijn. (2 Tim 3:5).
Daar heeft Neale Donald Walsh dan wel gelijk in, Jezus is niet de beloofde Messias.
Boeken samen voegen zie ik dan weer niet zitten. Je gaat een boek zoals de Enneaden niet samen voegen met dat boek waarin Jahweh homo's oordeelt en "oog om oog" predikt.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:41
hopper schreef: 21 feb 2022, 14:25

Ik ben geen gelovige, dus ik kan niks over hebben genomen uit afgoderij.
Het is de bijbel zelf waar een afgod acteert. Jahweh toont zich daar als een jaloers mannetje die mensen vermoord, homo's haat en nationalistisch denkt.
Je denkt dat!

Joh 17: 14 Ik heb uw woord aan hen doorgegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat ze geen deel van de wereld zijn, net zoals ik geen deel van de wereld ben.

Jg volgen Jezus voorbeeld en zijn niet nationalistisch en vormen samen een wereldwijde eenheid.
Mijn ziel is niet van deze wereld........ik ben vertrokken uit deze wereld. Jezus vertrok ook uit deze wereld, weet je nog? Gewoon volgen!
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 21 feb 2022, 14:44
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:41 Je denkt dat!

Mijn ziel is niet van deze wereld........ik ben vertrokken uit deze wereld. Jezus vertrok ook uit deze wereld, weet je nog? Gewoon volgen!
Je hebt geen ziel, je bent een "arme" ziel.
Je kunt niet niet naar de hemel, dat is fysiek onmogelijk.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:46
hopper schreef: 21 feb 2022, 14:44

Je hebt geen ziel, je bent een arme ziel.
Klopt, de hemel bestaat ook helemaal niet. Ik schreef dat ik vertrokken ben uit deze wereld in navolging van Rumi, Jezus, Eckhart, Plotinus en andere grote zieners.

Ik schreef niet dat ik naar de hemel ga. Wat kunnen mij die praatjes over een hiernamaals nou schelen? Dat zijn maar praatjes.....

Ik ben wel een arme ziel, ontdaan van alle overbodigheden.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 21 feb 2022, 14:42
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:36 Er zijn religies die, in overeenstemming met de Bijbelse opdracht, het goede nieuws gingen verkondigen. Dat liep al gauw spaak, je krijgt de meeste mensen niet zover, dat ze inderdaad Jezus voorbeeld gingen volgen.

Mensen zoals Walsh werden in de Bijbel voorzegt. (2 Tim 4:3,4).

Neale Donald Walsh doet enkele opvallende uitspraken:
Jezus is niet de beloofde Messias.
Hij vindt dat alle "heilige" boeken samengevoegd moeten worden.

Dat betekend m.i. in feite dat de leer van JHWH samengevoegd moeten worden met leringen van demonen.
Je ziet het gevolg daarvan om je heen.
Mensen hebben de Bijbelse leer vermengd met leringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Daar heeft Neale Donald Walsh dan wel gelijk in, Jezus is niet de beloofde Messias.
Boeken samen voegen zie ik dan weer niet zitten. Je gaat een boek zoals de Enneaden niet samen voegen met dat boek waarin Jahweh homo's oordeelt en "oog om oog" predikt.
Jezus bewees dat hij de Messias was, maar dat paste de Schriftgeleerden niet.
Ze zagen Jezus als een concurrent en ze werden afgunstig.
Vandaar dat ze hem vermoordden.
Jezus wist welk lot hem te wachten stond.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 21 feb 2022, 14:49
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:46 Je hebt geen ziel, je bent een arme ziel.
Klopt, de hemel bestaat ook helemaal niet. Ik schreef dat ik vertrokken ben uit deze wereld in navolging van Rumi, Jezus, Eckhart, Plotinus en andere grote zieners.

Ik schreef niet dat ik naar de hemel ga. Wat kunnen mij die praatjes over een hiernamaals nou schelen? Dat zijn maar praatjes.....

Maar je hebt wel een computer met internet. Ben je dan wel echt 'vertrokken uit deze wereld'?
Alpha

Bericht door Alpha »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:46 Je hebt geen ziel, je bent een arme ziel.

Tja, er zijn vele mensen die de Bijbel afdoen als praatjes.
Die denken, wat ik niet zie, bestaat niet.

Zo dachten mensen dat Noach gek was.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 21 feb 2022, 14:55

Maar je hebt wel een computer met internet. Ben je dan wel echt 'vertrokken uit deze wereld'?
:D
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 13:54
Mullog schreef: 14 feb 2022, 17:01
Misschien moet je eens gaan leven.
Ik leef en ik laat mij niet voorschijven hoe ik moet leven.
Het leven bestaat niet uit alleen feesten en drinken.

Wordt je pas wakker als het oorlog is?
Ik zal de laatste zijn die je voor zal schrijven hoe je moet leven (dat doe de WTG zeker en vast al :mrgreen: ). Maar als ik je teksten zo lees en de bijbel teksten die je aanhaalt dan zie ik iemand voor me in een beetje sombere en deprimerende kamer die de ellende van de verdrukking zit af te wachten in het wanhopige vertrouwen dat hij zich voor eeuwig mag vervelen in een wereld zonder ziektes en dood. En ondertussen doodsbang dat hij er helemaal naast zit.

Maar dat is alleen maar het beeld dat ik van de teksten hier van je krijg. De werkelijkheid zal wel een levensgenieter zijn die op zijn tijd een lekker pilsje pakt :thumb1:
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:04
Mullog schreef: 14 feb 2022, 17:07
Dat ik het goed begrijp. Jezus werd in 33 gekruisigd. Dus zijn profetie was daarvoor. De vernietiging van Jeruzalem was in 70. Ze verlieten onmiddellijk de stad en hebben 37 jaar of langer zitten wachten op de vernietiging. Dat is een geloof dat zo rotsvast is dat menigeen op dit forum daar een voorbeeld aan kan nemen.
Stauros is geen kruis, maar een rechtopstaande paal. In het Latijn is Stauros daarom vertaald als Crux simplex.

Jeruzalem werd 4 maanden en 25 dagen belegerd in het jaar 70 en daarna met de grond gelijk gemaakt.
Flavius Josephus heeft daar verslag van gedaan. (De joodse oorlog, VI, iv, 5; II, xvii, 6; VI, vi, 3).
Eusebius schrijft in zijn werk Historia ecclesiastica , dat de christenen Jeruzalem en het gehele land Judea verlieten en naar Pella, een stad in Perea, vluchtten.
Jezus discipelen verlieten Jeruzalem in het jaar 66, toen de stad eerder belegerd werd.
Dan {niet-toegestaan woord} je een beetje uit je nek want je schreef dat ze de stad onmiddellijk verlieten. Maar goed, als ze in 66 zijn vertrokken hebben ze toch mooi nog 4 jaar daar in die heuvels gezeten. Ook een prestatie van formaat :thumb1:
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:10 1. Tja, er zijn vele mensen die de Bijbel afdoen als praatjes.

2. Zo dachten mensen dat Noach gek was.
1. Dat wat je niet ziet is juist het bestaande.

2. Dat denk ik ook.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

hopper schreef: 21 feb 2022, 16:26
Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:10 1. Tja, er zijn vele mensen die de Bijbel afdoen als praatjes.

2. Dat denk ik ook.
3..Noach heeft nooit bestaan, dus de zondvloed ook niet......het is een verhaal..
hopper

Bericht door hopper »

callista schreef: 21 feb 2022, 16:30

2. Dat denk ik ook.
3..Noach heeft nooit bestaan, dus de zondvloed ook niet......het is een verhaal..
4. Maar daarom is de niet-bestaande Noach, die een niet-bestaande ark voor een niet-bestaande zondvloed bouwde nog wel gek!
callista

Bericht door callista »

hopper schreef: 21 feb 2022, 16:31
4. Maar daarom is de niet-bestaande Noach, die een niet-bestaande ark voor een niet-bestaande zondvloed bouwde nog wel gek!
5...Waarschijnlijk diegenen die er letterlijk in geloven nog gekker...
hopper

Bericht door hopper »

callista schreef: 21 feb 2022, 16:41
hopper schreef: 21 feb 2022, 16:31

5...Waarschijnlijk diegenen die er letterlijk in geloven nog gekker...
6. Nu vraag ik me wel af of de niet-bestaande kapoen die de heer Snelheid niet geschoten heeft in de duinen waar hij niet woont.......ook op de niet-ark van niet-Noach zat!
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:36 Mensen hebben de Bijbelse leer vermengd met leringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Zonder vermenging zou het helemaal een zooitje zijn. Gelukkig concentreert niet iedereen zich op de bijbel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

[uit principe ben ik voor principes]
hopper

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 21 feb 2022, 14:55

Een vertrek uit deze wereld is een afscheid van het onvervulde. Het onvervulde is de wereld zelf. Waarmee ik met een vertrek uit de wereld mijzelf van een toekomst beroof.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 14 feb 2022, 16:28
MagereHein schreef: 07 feb 2022, 13:11
Als je het over Franz hebt: lezen mijn beste. Hij kon niet meer overweg met de J-G leugens.
Maar nogmaals, het boek staat op de verboden lijst, dus je zult t illegaal moeten lezen, zonder familie en "vrienden" in te lichten
De hebt twee "Franz".

Frederick William Franz was een president van het WTG, lid van het besturend lichaam.
Hij stierf op 22 december 1992, hij werd 99 jaar.

Hij had echter een neef, die werd uitgesloten, wegens on-Bijbels gedrag.
Hij probeerde zijn visie aan anderen op te leggen en dat werd niet geaccepteerd.
Deze man had dat niet verwacht en raakte zo gefrustreerd, dat hij zonder meer op straat werd gezet.
Hij deed daarom een boekje open over zijn denkwijze.
Je hebt mensen die dat prachtig vinden, vaak personen die ook zijn uitgesloten.

Zij hebben deze tekst kennelijk nooit begrepen:

2Pe 3: 9b hij [JHWH] is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
Mijn laatste bijdrage wat dit betreft: lees Raymond Franz, crisis of conscience. Hij zal degene zijn die uitgesloten werd. Hij kreeg immers last van zijn humane geweten
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 21 feb 2022, 15:11
Alpha schreef: 21 feb 2022, 13:54 Ik leef en ik laat mij niet voorschijven hoe ik moet leven.
Het leven bestaat niet uit alleen feesten en drinken.

Wordt je pas wakker als het oorlog is?
Ik zal de laatste zijn die je voor zal schrijven hoe je moet leven (dat doe de WTG zeker en vast al :mrgreen: ). Maar als ik je teksten zo lees en de bijbel teksten die je aanhaalt dan zie ik iemand voor me in een beetje sombere en deprimerende kamer die de ellende van de verdrukking zit af te wachten in het wanhopige vertrouwen dat hij zich voor eeuwig mag vervelen in een wereld zonder ziektes en dood. En ondertussen doodsbang dat hij er helemaal naast zit.

Maar dat is alleen maar het beeld dat ik van de teksten hier van je krijg. De werkelijkheid zal wel een levensgenieter zijn die op zijn tijd een lekker pilsje pakt :thumb1:
Je bent m.i. sterk bevooroordeeld.
Daarom citeer ik deze tekst:
Lukas 21: 28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.

Daarom ben ik niet bang en niet somber.
Maar ja, vele profetieën komen uit.
Er wordt gewaarschuwd voor epidemieën, oorlog, ziekten, honger, sterke toename van wetteloosheid ect.

Het is bekend dat veel mensen liever feest rivieren, dan op waarschuwingen te reageren.

Noach en zijn familie negeerden de vloed waarschuwing niet en hebben ca. 60 jaar aan de ark gebouwd.
De mensen in hun omgeving namen hen niet serieus.
Vervolgens kwamen dieren twee aan twee in de ark.
De mensen in hun omgeving namen het niet serieus.
Toen ging de deur van de ark dicht.
Toen het water steeg, was het te laat.

Jezus heeft de val van Jeruzalem voorzegt.
Zijn volgelingen herkende de waarschuwing.
Ze vluchtten naar de bergen van Judea.
Zij overleefden.

Recent werd een boer gewaarschuwd voor de uitbraak van een vulkaan in Indonesië.
Hij negeerde de waarschuwing, hij moest eerst zijn dieren verzorgen.
Hij is nooit meer gezien.

En nee, ik zal mij niet vervelen in de nieuwe wereld.
Ik verheug mij op het weerzien van familieleden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 21 feb 2022, 15:14
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:04 Stauros is geen kruis, maar een rechtopstaande paal. In het Latijn is Stauros daarom vertaald als Crux simplex.

Jeruzalem werd 4 maanden en 25 dagen belegerd in het jaar 70 en daarna met de grond gelijk gemaakt.
Flavius Josephus heeft daar verslag van gedaan. (De joodse oorlog, VI, iv, 5; II, xvii, 6; VI, vi, 3).
Eusebius schrijft in zijn werk Historia ecclesiastica , dat de christenen Jeruzalem en het gehele land Judea verlieten en naar Pella, een stad in Perea, vluchtten.
Jezus discipelen verlieten Jeruzalem in het jaar 66, toen de stad eerder belegerd werd.
Dan {niet-toegestaan woord} je een beetje uit je nek want je schreef dat ze de stad onmiddellijk verlieten. Maar goed, als ze in 66 zijn vertrokken hebben ze toch mooi nog 4 jaar daar in die heuvels gezeten. Ook een prestatie van formaat :thumb1:
Het niet-toegestane woord laatje mentaliteit zien.
Dier mentaliteit hadden Jezus discipelen niet en reageerden onmiddellijk met hun vertrek.
De andere deden dat niet en wachtten af.
Gevolg was dat 1.100.000 mensen omkwamen.
Een relatief klein aantal werd gevangen genomen en sleten hun leven in gevangenschap of als slaaf.
Alpha

Bericht door Alpha »

2. Dat denk ik ook.
De "gek" en zijn familie overleefden wèl als enigen.
Alpha

Bericht door Alpha »

2. Dat denk ik ook.
Ik zie je niet, dus besta je niet.
Waar komen dan al die fossielresten vandaan?
Vele hebben een duidelijke relatie met water.
De zeespiegel was ca.> 60 meter lager dan nu.
Er liepen vele dieren op de grasvlakte, wat nu de Noordzee is.
Ook zijn vele nederzettingen gevonden, niet alleen daar, maar ook elders op vele plaatsen op aarde..
Laatst gewijzigd door Alpha op 28 feb 2022, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Ik schrijf dus ik besta.. :thumb1: