De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
R.L.
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door R.L. »

Zolderworm schreef:
Riemer schreef:
Bonjour schreef: Jij weet niets van Jezus. Je hebt geen fysiek bewijs van het bestaan van Jezus.
Net zo goed weten wij niets van Bonjouw.
Dus kunnen we, op grond van je theorie besluiten dat jij niet bestaat :)
Echter: het is mogelijk dat Bonjour wel bestaat maar Jezus niet. Dus over het bestaan Jezus zegt jouw redenatie niets. Het kan heel goed zijn dat Jezus nooit heeft bestaan, ook al weten we niets van Bonjour. Dus is jouw redenatie nietszeggend.
Was het maar zo simpel.

Overigens is er wel degelijk bewijs van het bestaan van Jezus maar dan kom je op "aanvaarding van bronnen".
Er waren toch een man of wat die getuigen van zijn bestaan namelijk.
Onder andere de apostelen maar ook mensen als Josephus Flavius beschrijven de persoon.
Nu was het zo in de tijd van Jezus dat iets geldig was als er twee getuigen waren, rondom Jezus waren er echter wel meer dan twee.
Al deze mensen hebben het van horen zeggen of overgenomen uit bronnen waarvan we de oorsprong niet kennen. Zie http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... leefd.html
jij hebt van lezen zeggen geleerd dat Bonjour bestaat. Bewijs mij eens dat hij fysiek bestaat of ooit bestaan heeft?
Zo kun je als mens ook je eigen bestaan niet bewijzen (Nietzche)
carramba

Bericht door carramba »

Riemer schreef:
Overigens is er wel degelijk bewijs van het bestaan van Jezus maar dan kom je op "aanvaarding van bronnen".
Onder andere de apostelen maar ook mensen als Josephus Flavius beschrijven de persoon.
Nu was het zo in de tijd van Jezus dat iets geldig was als er twee getuigen waren, rondom Jezus waren er echter wel meer dan twee.
Of Jezus bestaan heeft of niet is nog niet eens zo zeer de vraag. Hij kan bestaan hebben of niet. Het zijn meer de claims en wonderen die ter discussie staan.
Lopen over water, water veranderen in wijn, uit de dood herrijzen. Dat zijn pas claims.

Was Jezus niet gewoon een goede goochelaar die iedereen kon misleiden zoals Dynamo, Troy, Derren Brown. Wonderbaarlijk wat deze figuren kunnen. Over water lopen, geld uit de lucht laten neerdalen, van het ene moment op het andere aan de overkant van de rivier staan.... alleen ze zeggen er wel bij dat het trucjes zijn.
carramba

Bericht door carramba »

Riemer schreef: jij hebt van lezen zeggen geleerd dat Bonjour bestaat. Bewijs mij eens dat hij fysiek bestaat of ooit bestaan heeft?
Welke mogelijke verklaringen zou je kunnen bedenken voor de herkomst van postings van Bonjour?
Zou het kunnen dat de letters zo uit het niets op het forum verschijnen zonder dat daar iets of iemand voor verantwoordelijk is?
peda

Bericht door peda »

carramba schreef:
Riemer schreef:
Of Jezus bestaan heeft of niet is nog niet eens zo zeer de vraag. Hij kan bestaan hebben of niet. Het zijn meer de claims en wonderen die ter discussie staan.
Lopen over water, water veranderen in wijn, uit de dood herrijzen. Dat zijn pas claims.

Was Jezus niet gewoon een goede goochelaar die iedereen kon misleiden zoals Dynamo, Troy, Derren Brown. Wonderbaarlijk wat deze figuren kunnen. Over water lopen, geld uit de lucht laten neerdalen, van het ene moment op het andere aan de overkant van de rivier staan.... alleen ze zeggen er wel bij dat het trucjes zijn.
De bijzondere positie die aan Jezus wordt toegeschreven, maakt de man uiterst belangrijk in de geschiedenis.
Is het wel zo dat God Zelve in een mens is geincarneerd of zijn het beweringen geheel bedacht in de mensenwereld.
Is er werkelijk een dode weer teruggekeerd in het leven om een aantal weken later op de Olijfberg naar de Hemel op te stijgen.
Deze claims worden door de orthodoxe gelovigen wel ingebracht, met als onderbouwing de betreffende verwijzingen in het Oude Testament en versterkt met ooggetuigen verklaringen.
Dit wonderverhaal wordt anno 2016 door het overgrote deel van de mensen in Nederland niet meer gevolgd. Voor hen is J v N niet aan het kruis gestorven als Goddelijk Offer voor de zondeval
van Adam en Eva in het paradijs. God die in de Hemel uitsluitend Genade verstrekt aan gestorvenen die in dat Offer geloofd hebben ; het is voor velen volstrekt uit de tijd.
De discussie gaat inmiddels veel meer over of God wel te doen heeft met het ontstaan van de wereld of dat de wereld een Natuurlijke Oorsprong heeft. De verlengde discussie of de Scheppende God vervolgens ook nog eens aan het kruis de menselijke dood heeft ondergaan, doet, buiten de geloofskring, nauwelijks nog mee.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Zelfs al zou ik fysiek niet bestaan, er zijn meer teksten rechtstreeks van mij te vinden dan van Jezus, ook al zijn er duizenden berichten verdwenen. Wanneer je daar analyse op doet zal je merken dat ze coherent zijn. Ehrman: "Wetenschappers hebben de uitspraken van Jezus in de geschriften bekeken en schrijven slechts 18% aan Jezus zelf toe. Ik ben het wel eens met die 18%, maar niet met welke uitspraken ze onder die 18% laten vallen."

Overigens loopt er op dit forum een getuige rond van mijn fysiek bestaan. Dus deze hele vergelijking gaat niet op.

Welk fysiek bewijs is er voor het bestaan van de apostelen?
Er wordt de atheïsten steeds om sterk bewijs gevraagd, dus die bal mag ik best terug kaatsen.
En wat zegt Flavius nu eigenlijk? Flavius schrijft ook dat een koe een lam baarde. Kunnen we alle opmerkingen van hem vertrouwen?

-- Dit bericht is volledig automatisch gegenereerd door Deep Thought --
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Riemer schreef:
Zolderworm schreef:
Riemer schreef:
Bonjour schreef: Jij weet niets van Jezus. Je hebt geen fysiek bewijs van het bestaan van Jezus.
Net zo goed weten wij niets van Bonjouw.
Dus kunnen we, op grond van je theorie besluiten dat jij niet bestaat :)
Echter: het is mogelijk dat Bonjour wel bestaat maar Jezus niet. Dus over het bestaan Jezus zegt jouw redenatie niets. Het kan heel goed zijn dat Jezus nooit heeft bestaan, ook al weten we niets van Bonjour. Dus is jouw redenatie nietszeggend.
Was het maar zo simpel.

Al deze mensen hebben het van horen zeggen of overgenomen uit bronnen waarvan we de oorsprong niet kennen. Zie http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... leefd.html
Jij hebt van lezen zeggen geleerd dat Bonjour bestaat. Bewijs mij eens dat hij fysiek bestaat of ooit bestaan heeft?
Je let niet op. Ik zou juist moeten bewijzen dat Jezus niet bestaan heeft.
Maar het kwartje valt niet. Het feit dat Bonjour al of niet bestaat, heeft niets te maken met de vraag of Jezus al of niet heeft bestaan. Het is mogelijk dat Bonjour bestaat, maar Jezus nooit bestaan heeft. Maar ook dat Bonjour niet bestaat, en dat Jezus nooit bestaan heeft. Wat er ook met Bonjour aan de hand is, het staat geheel los van het al of niet bestaan hebben van Jezus.
Gezien mijn idee over Jezus (heeft nooit bestaan), hoef ik juist niet te bewijzen dat Jezus wel bestaan heeft, zoals jij suggereert (zie vetgemaakte zin). Maar juist dat hij niet bestaan heeft. Het is natuurlijk per definitie onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaan heeft. Alleen dat het wel bestaan heeft.
Het bewijs dat Jezus wel bestaan heeft, is niet te leveren. Wel kun je twijfelen aan de zogenaamde getuigenverklaringen of het wel echt getuigenverklaringen zijn, of dat het alleen maar van horen zeggen is, of gehaald is uit een twijfelachtige bron.
Overigens het feit dat hier berichten van Bonjour op het forum verschijnen, bewijst dat er in ieder geval een "entiteit" is, die zichzelf (binnen dit kader) Bonjour noemt of die door anderen Bonjour wordt genoemd.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

:D Een topic over mijzelf. :D

Tijd voor een Turing-test?
Peda.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Riemer schreef:

Wat Josephus Flavius over Jezus geschreven heeft is een latere christelijke interpolatie...."liegen voor de goede zaak is geoorloofd" zoals Eusebius eens proclameerde
Buiten de Bijbel zijn er geen bronnen over Jezus....zoals hij weergegeven wordt in de evangeliën, dus het lijkt mij zeer aannemelijk dat Jezus een literaire constructie is en dat datzelfde geldt voor de apostelen [12 een symbolisch getal]
Komt ook voor bij andere, oudere legendes en mythes...zoals o.a. bij Horus en Mithra .
Dezelfde beschrijvingen....andere namen en invullingen

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... negod.html
peda

Bericht door peda »

callista schreef:
Riemer schreef:

Wat Josephus Flavius over Jezus geschreven heeft is een latere christelijke interpolatie...."liegen voor de goede zaak is geoorloofd" zoals Eusebius eens proclameerde
Buiten de Bijbel zijn er geen bronnen over Jezus....zoals hij weergegeven wordt in de evangeliën, dus het lijkt mij zeer aannemelijk dat Jezus een literaire constructie is en dat datzelfde geldt voor de apostelen [12 een symbolisch getal]
Komt ook voor bij andere, oudere legendes en mythes...zoals o.a. bij Horus en Mithra .
Dezelfde beschrijvingen....andere namen en invullingen

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... negod.html
Hier een mooi citaat ontleend aan de bekende Marc Verhoeven;

" Bijbelkritiek vind plaats wanneer Ongelovigen trachten fouten te vinden in Gods Woord. Zulke mensen werpen zichzelf op als Rechters en maken
ongunstige opmerkingen en beoordelingen over de Bijbel. In plaats van toe te staan dat de Bijbel Hun Rechter is, ( Hebr; 4 vers 12 en 13 ) trachten zij de Bijbel te bekritiseren.
Op een dag zullen deze Ongelovigen staan voor de Rechter Van Heel de Aarde. ( Gen: 18 vers 25 ) en zullen zij zich realiseren dat de Bijbel juist was en zij verkeerd.!!
Zij zullen Geoordeeld worden door precies het Woord dat zij bekritiseerd hebben ( Joh: 12 vers 48 )".

Aldus de dreigende woorden van de door Marc Verhoeven geadoreerde Rechtvaardige God. Dan liever de God van de uiteindelijke Alverzoening, die graag Alles in Allen wil worden.
( 1 Kor: 15 vers 28 ).
callista

Bericht door callista »

@Peda

Marc Verhoeven vind ik een minkukel.. :evil: ...hij denkt dat hijzelf God is....overal heeft hij wat op aan te merken...
Ik heb genoeg van hem gelezen.
peda

Bericht door peda »

callista schreef:@Peda

Marc Verhoeven vind ik een minkukel.. :evil: ...hij denkt dat hijzelf God is....overal heeft hij wat op aan te merken...
Ook de Rechtvaardige God zit zich in de Hemel voortdurend te ergeren over de na de zondeval, onvolmaakte mens die geen goed meer in Zijn "'ogen"' kan doen.
Daarom is mijn favoriet de God van de uiteindelijke Alverzoening, een God die oprecht probeert Zijn Schepping niet te laten mislukken.
Een mooi visioen van de overigens "' nurkse "' Paulus, over de God die Alles in Allen wil worden.
Of die God ook werkelijk "' bestaat "' dat kan ik niet garanderen. :?:
Laatst gewijzigd door peda op 21 okt 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

peda schreef:

Ook de Rechtvaardige God zit zich in de Hemel voortdurend te ergeren over de na de zondeval, onvolmaakte mens die geen goed meer in Zijn "'ogen"' kan doen.

Daarom is mijn favoriet de God van de uiteindelijke Alverzoening, een God die oprecht probeert Zijn Schepping niet te laten mislukken.
Een mooi visioen van de overigens "' nurkse "' Paulus.
Het is in ieder geval een betere gedachte, maar zegt inderdaad niets over het bestaan van zo'n God of überhaupt van een God of Goden.
Volgens mij zijn ze allemaal verzonnen, weliswaar vaak om begrijpelijke redenen, zoals in de natuurreligies b.v....
de krachten van de natuur zijn veel sterker dan de mens.

De redenen van de religies en De Kerk zijn bekend. en behoeft geen nadere uitleg.... 8-)

Marc Verhoeven is een soort Charles Spurgeon. die ook nog door sommige zware denominaties aangehangen wordt.
Die ergens ook gezegd heeft dat de vrome, gelovige familieleden van diegenen die in de eeuwige hel zullen belanden zich er niet druk om zullen maken in de hemel, maar God zullen prijzen om Zijn rechtvaardigheid en tevreden de vernietigingen van alle goddelozen zullen aanschouwen omdat dat ter verering en meerdere glorie van God zou zijn.

Ja.....de abrahamitische religies zitten vol met verdraagzaamheid, tolerantie en liefde :w

http://preken.dewoesteweg.nl/Bezinnings ... liteit.pdf
Zolderworm

callista schreef:
peda schreef:

Een mooi visioen van de overigens "' nurkse "' Paulus.
Het is in ieder geval een betere gedachte, maar zegt inderdaad niets over het bestaan van zo'n God of überhaupt van een God of Goden.
Volgens mij zijn ze allemaal verzonnen, weliswaar vaak om begrijpelijke redenen, zoals in de natuurreligies b.v....
de krachten van de natuur zijn veel sterker dan de mens.

De redenen van de religies en De Kerk zijn bekend. en behoeft geen nadere uitleg.... 8-)

Marc Verhoeven is een soort Charles Spurgeon. die ook nog door sommige zware denominaties aangehangen wordt.
Die ergens ook gezegd heeft dat de vrome, gelovige familieleden van diegenen die in de eeuwige hel zullen belanden zich er niet druk om zullen maken in de hemel, maar God zullen prijzen om Zijn rechtvaardigheid en tevreden de vernietigingen van alle goddelozen zullen aanschouwen omdat dat ter verering en meerdere glorie van God zou zijn.

Ja.....de abrahamitische religies zitten vol met verdraagzaamheid, tolerantie en liefde :w

http://preken.dewoesteweg.nl/Bezinnings ... liteit.pdf
Marc Verhoeven heeft een IQ van 63. Hij kan nog maar net zijn eigen bibs afvegen. Maar behoorlijk een boterham smeren lukt hem niet.

[modbreak Trajecto] Hiervoor krijg je een officiële waarschuwing.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vind het wel netjes om ook richting niet-forumleden enig respect te tonen. Marc Verhoeven is uniek in zijn soort maar heeft duidelijk een goed IQ. Soms heeft hij zelfs nuttige informatie verzameld.
Peda.
callista

Bericht door callista »

Bonjour schreef:Ik vind het wel netjes om ook richting niet-forumleden enig respect te tonen. Marc Verhoeven is uniek in zijn soort maar heeft duidelijk een goed IQ.
Soms heeft hij zelfs nuttige informatie verzameld.
Zeker, heel soms... en ook daarom juist leerzaam.......maar de man heeft ook veel onzin geschreven en alles wat afwijkt van zijn visie zonder respect veroordeeld...ook de wetenschappelijke feiten worden verworpen...
Niks deugt.....alleen de Bijbel zoals hij deze leest

Hier zijn site:
Een stuk eruit richting de bijbelcritici

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/bijbelcritici.pdf

De rest valt allemaal na te lezen....voor de geïnteresseerden.
Zolderworm

callista schreef:
Bonjour schreef:Ik vind het wel netjes om ook richting niet-forumleden enig respect te tonen. Marc Verhoeven is uniek in zijn soort maar heeft duidelijk een goed IQ.
Zeker, heel soms... en ook daarom juist leerzaam.......maar de man heeft ook veel onzin geschreven en alles wat afwijkt van zijn visie zonder respect veroordeeld...ook de wetenschappelijke feiten worden verworpen...

Hier zijn site:

Ja, ik mag niet zeggen dat ik dat allemaal maar dom gedoe vind. Maar ja, een IQ van slechts 63 is misschien wel wat overdreven. Hij verleent er ook een morele waarde aan, in die zin dat mensen die niet de bijbel blindelings volgen, volgens hem verwerpelijk en verderfelijk zijn. Zijn hele verhaal riekt daarnaar. Mensen zoals hij zijn gevaarlijke mensen: godsdienstfanaten.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:

Hier zijn site:

Ja, ik mag niet zeggen dat ik dat allemaal maar dom gedoe vind.

Maar ja, een IQ van slechts 63 is misschien wel wat overdreven.
Hij verleent er ook een morele waarde aan, in die zin dat mensen die niet de bijbel blindelings volgen, volgens hem verwerpelijk en verderfelijk zijn.
Zijn hele verhaal riekt daarnaar.
Mensen zoals hij zijn gevaarlijke mensen: godsdienstfanaten.
Klopt...tegen het extremistische aan.... :?
Daar valt dan ook niet mee te praten.....wellicht eerder om medelijden mee te hebben....of afgrijzen ....kan ook.
Ook voor velen [zelfs christenen] dan ook een ver-van-mijn-bed-show
R.L.

Bericht door R.L. »

Bonjour schreef:Ik vind het wel netjes om ook richting niet-forumleden enig respect te tonen. Marc Verhoeven is uniek in zijn soort maar heeft duidelijk een goed IQ. Soms heeft hij zelfs nuttige informatie verzameld.
Het is aan de meesten van ons niet toegestaan om een IQ te bepalen van een ander.
Verhoeven heeft echter in de loop der jaren wel e.e.a. aangetoond rondom het christendom.
In hoeverre dat juist is laat ik even in het midden.
Sommige zaken kan ik prima mee instemmen maar er zijn ook zaken waar ik bretels bij nodig heb omdat mijn broek afzakt bij zijn teksten.
Maar: het is niet aan ons om een oordeel over het verstandelijk vermogen van de man te vellen.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:

Hier zijn site:

Ja, ik mag niet zeggen dat ik dat allemaal maar dom gedoe vind.

Maar ja, een IQ van slechts 63 is misschien wel wat overdreven.
Hij verleent er ook een morele waarde aan, in die zin dat mensen die niet de bijbel blindelings volgen, volgens hem verwerpelijk en verderfelijk zijn.
Zijn hele verhaal riekt daarnaar.
Mensen zoals hij zijn gevaarlijke mensen: godsdienstfanaten.
Klopt...tegen het extremistische aan.... :?
Daar valt dan ook niet mee te praten.....wellicht eerder om medelijden mee te hebben....of afgrijzen ....kan ook.
Ook voor velen [zelfs christenen] dan ook een ver-van-mijn-bed-show
Och, hij gelooft tenminst niet dat zijn voorgeslacht miljoenen jaren geleden spontaan uit een aap is voortgekomen en er op elk moment een schepsel uit het post-humane tijdperk in de wieg kan blijken te liggen, dus met dat iq valt het waarschijnlijk wel mee. :clown:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dat zegt waarschijnlijk meer over hoe zijn geloof hem blind maakt.
Peda.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Lees hier hoe JG's [ook de jeugd] geïndoctrineerd worden inzake evolutie en dat moeten verspreiden.....tja..misleiden rijmt op verspreiden
Veel vooroordelen en weinig kennis op dat gebied, want ja...het geloof is het belangrijkste en als de wetenschap iets anders beweert dat wat men uit de Bijbel meent te lezen heeft de wetenschap het bij het verkeerde eind.
Lees eens hoe mensen inzake evolutie geïndoctrineerd worden.

Het is vergelijkbaar met het ontkennen dat de beurs van Berlage door Berlage is ontworpen.
Jg nemen NOOIT klakkeloos iets aan en laten zich ook niet iets door "wetenschappers" voorschrijven.

Vandaar ook dit:
Stelt UW vertrouwen niet op edelen,( of op "wetenschappers")
Noch op de zoon van de aardse mens, aan wie geen redding toebehoort.
 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar zijn grond;
Waarlijk, op die dag vergaan zijn gedachten.

Grappig dat er onder Jg vele wetenschappers zijn, die wel in evolutie geloven, op basis van eigen onderzoek en waarneming.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Als iets wetenschappelijk niet aangetoond kan worden, betekent dat niet per se dat het daarom ook onlogisch is. Dat zijn twee verschillende dingen. !
Het is dus logisch als het onlogisch is?
Zolderworm schreef:Jawel, in computersimulaties. En daarin blijkt het precies te kloppen. Het lastige is dat een onderzoeker in het veld moet wachten totdat een mutatie zich voordoet, die gunstig is voor het betreffende dier in een bepaald ecologische omgeving, en dat je een volledig functionerend ecosysteem moet nabootsen, en vervolgens een proces moet waarnemen dat zich in de praktijk over duizenden, zo niet miljoenen jaren uitstrekt. Er is dus wel wat anders aan de hand dan dat men het simpelweg in het veld niet zou kunnen bewijzen. .
Dus je maakt een programma (dat dus niet spontaan ontstaat) en voert daar de gewenste ontwikkelingen in.
Et voilà, het klopt?
Zolderworm schreef:Wat niet betekent dat het niet heeft plaatsgevonden.
Het is niet te bewijzen dat het heeft plaatsgevonden, dus heeft het plaatsgevonden. Erg logisch.
Zolderworm schreef:Zelfs als de zwarte doos van Darwin-gedachte zou kloppen dan bewijst dat niet dat er dus een schepper geweest zou moeten zijn. Het laat dan alleen maar zien dat we binnen de evolutietheorie nog niet alles begrijpen. Meer niet.
En zelfs als de evolutietheorie op zich niet juist zou zijn, dan is daarmee nog niet aangetoond dat er dus een schepper moet zijn. En al helemaal niet de God uit de Bijbel die schepper is. Die veronderstelling is pure fictie.
Het argument dat alles zo complex is en dat het daarom wel ontworpen moet zijn is een drogreden. De complexiteit kan op veel andere manieren ontstaan zijn.
Veel zaken die wij honderd jaar gelelden complex noemden, worden thans helemaal niet als complex beschouwd. Dergelijke begrippen als "complex" zijn subjectief. Het ontstaan van het oog en de zweepstaart bijvoorbeeld zijn inmiddels gedetailleerd verklaard. Waarschijnlijk zullen we over enkele tientallen jaren al deze zogenaamd complexe systemen uitstekend aan de hand van evolutie kunnen verklaren. Het feit dat we sommige dingen nu nog niet verklaren kunnen in het licht van de evolutietheorie, betekent nog niet dat ze niet te verklaren zijn. En al helemaal niet dat daaraan per se een schepping ten grondslag ligt.
Behe argumenteert dat de zeer complexe mechanismen doelbewust zijn ontworpen - door God, of door een ander zeer intelligent wezen.

Jij “bewijst” veronderstellingen met veronderstellingen.
Die veronderstelling is pure fictie.

De gehele schepping bewijst wel degelijk een schepper.
Het is een kwestie van willen onderzoeken en conclusies willen aanvaarden
Zolderworm schreef:Deze opmerking maakt duidelijk dat je zelfs de meest basische principes van de evolutietheorie niet hebt begrepen, namelijk survival of the fittest en het behoud van bereikte resultaten als basis voor verdere ontwikkeling.
Ik ga niet uit van veronderstellingen.
“Survival of the fittest” is een drogreden.

In de beginperiode van het Pc gebeuren was er en programmatje: vosjes – konijntjes.
Daar werd aangetoond dat overleven een kwestie is van de juiste omstandigheden.
Weinig gras, weinig konijntjes, weinig vosjes.
Zolderworm schreef:Nee, dat geeft het helemaal niet aan. Het geeft op z'n best aan dat de Bijbelverhalen gebaseerd zijn op een bestaand historisch perspectief. Meer niet. Er zijn historische romans waarin heel veel verzonnen is.
Aanname, zonder hun argumenten te kennen.

Geef mij één “historische roman” die door 40 schrijvers is geschreven?
De Bijbelse schrijvers waren: Koningen, vissers, herders, Civiele ambtenaren, priesters, een Generaal en een arts.
Toch is het één harmonieus geheel.

De Bijbel is over een periode van ca. 2000 jaar geschreven en nu nog steeds voor iedereen beschikbaar.
Ca. 4000 jaar na de eerste Bijbelschrijver.
Hoeveel romans of schrijvers zijn er, die dat evenaren?

De gebeurtenissen die de Bijbel vermeld, zijn vaak controleerbaar.
Vaak pas nadat er uitgebreid archeologisch onderzoek heeft plaatsgevonden.
Sommige “onderzoekers” beweerden dat een gebeurtenis niet had plaatsgevonden of dat een bepaalde persoon niets bestaan heeft.
Toen archeologen bewijzen vonden werd het stil.
Zolderworm schreef:Dus iedereen die het niet met jou eens is heeft een opstandige geest? Graag meer respect voor de opvatting van andere mensen en niet proberen ze te vernederen. .
Het bekende verhaaltje, ik geef een indicatie, jij voelt je kennelijk aangesproken en brengt het vervolgens op iedereen van toepassing, die het niet met mij eens is.
Niet erg fair.
Kennelijk mag ik geen gefundeerde mening hebben, die niet met de jouwe strookt?
Zolderworm schreef:Als er iemand vooringenomen is, dan ben jij het wel. .
In tegenstelling tot jou “hoef” ik nooit iets klakkeloos aan te nemen, zeker geen aannames.
Zolderworm schreef:De hele wetenschap is gebaseerd op intellect, en zij heeft ons heel wat begrip en inzicht gegeven. Dus dit klopt niet.
Intellect alleen werkt niet.
Niet iedereen met een hoge intelligentie is een wetenschapper geworden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Christiaan schreef:Al met al dus een erg armzalige reactie. Je roept maar wat. En je verdraait de stelling ook nog. Ik heb niet gezegd dat er geen wetenschappers een andere mening hebben. Ik heb gezegd dat er een algemene wetenschappelijke consensus is en dat de ET niet omstreden is. Daarvoor hoef je niet de 'goedkeuring' van alle wetenschappers op aarde te hebben. Laten die wetenschappers die het er niet mee eens zijn, vooral heel veel wetenschap bedrijven. Laat ze de ET maar falsificeren. Tot die tijd ... !
Ik reageer gewoon op jouw reactie en stel dat er ook wetenschappers zijn, die tot andere onderbouwde conclusies zijn gekomen.
Zij die lui ook “armzalig?
Omdat ZIJ niet met de massa mee gaan?
Christiaan schreef:Wat je hier probeert te beschrijven is de empirische wetenschappelijke methode en die wordt beslist wél! toegepast. Ook hier is wetenschappelijke consensus over. Wat jij ervan vindt, mag je vinden, maar je bent een roepende in de woestijn.
En ook al zou blijken dat de ET niet de juiste verklaring is, dan nog is dat geen enkel bewijs voor God. Dan sta je nog steeds met lege handen voor het bewijs voor God.
Natuurlijk ben ik roepende in de woestijn.

Je kan best vinden dat een “wetenschappelijke” aanname een wetenschappelijke methode is.
Het is in mijn ogen niet erg wetenschappelijk als je zaken laat liggen, die niet in je visie passen.
Een bekend fenomeen in de wetenschap.

Je stelt dat er geen God is, maar je hebt het niet onderzocht en wenst kennelijk de bewijzen die er zijn ontkennen. Je wilt die niet zien en niet onderzoeken.
Zijn Jg wetenschappers geen “echte” wetenschappers, ook al zijn het wetenschappers van naam?
Christiaan schreef:Dit geeft alleen al aan dat je je niet voldoende hebt verdiept in de materie. Waar je het nu over hebt is abiogenese. Dat heeft voor de rest niks te maken met ET.
Heb jij je dan wel serieus verdiept in de leer van de Bijbel?
Ik ga niet uit van hypotheses.
Christiaan schreef:Heb je het over het boek van Michael Behe? Intelligent Design is zo goed als dood en is geen wetenschap en van generlei waarde.
wat niet in jouw visie pst is van geen waarde? Je kan het niet feitelijk weerleggen?
Christiaan schreef:Het idee van evolutie was al eerder voorgesteld inderdaad. Maar Darwin heeft het mechanisme van natuurlijke selectie geïntroduceerd en heeft de theorie verder uitgewerkt tot een wetenschappelijk document. Dit klopt gewoon, wel wat beter je huiswerk doen. Maar goed, dit zegt verder ook niks over de waarheid van de ET.
En trouwens, hoe kom je erbij dat Samuel Butler veel eerder was? Heb je daar een bron voor? Voor zover ik kan beoordelen heeft Butler een boek geschreven als reactie op Darwin's ET. .
Wiki.
Darwin schreef zijn boek, om Butler voor te zijn.

Naar verwijzing naar het konijntjes- vosjes principe, bepaalt dus het gras dat de konijntjes en de vosjes overleven?
Christiaan schreef:Ik begrijp dat je dat denkt, maar hier laat je weer zien dat je begrip van de ET niet toereikend is. Niet gek als ik de link van callista zie .
ET geeft een betere wereld, waar geen misdaad of oorlog meer zal zijn?
Christiaan schreef:Je vertelt nu hoe je vooral de Bijbel niet moet lezen. Moet ik de hele bijbel letterlijk nemen? Of zijn er delen die ik als metafoor moet zien? Je geeft zo geen enkele duidelijkheid. .
Je vertelt mij,dat je de Bijbel beslist niet objectief wil lezen, dat is duidelijk.
Je kan nooit een tekst altijd letterlijk nemen. Je moet afgaan van de bedoeling en van de context.

Spam kan ook worst in blik zijn, in een andere context.
Christiaan schreef:Op bepaalde gebieden heb je zeker gelijk. Op andere gebieden zijn we erg vooruit gegaan. Het zou kunnen dat ons 'succes' uiteindelijk onze ondergang kan zijn. Of we overwinnen de uitdagingen en we kunnen de aarde 'redden' zodat de mensheid blijft bestaan.
Maar ik weet niet precies waar je heen wilt.
Naar een wereld waar geen oorlog of misdaad meer zal zijn.
Ik denk niet dat het een vooruitgang is, dat we nu in staat zijn een miljoen mensen tegelijk om te brengen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef:
Alpha schreef:Dus een wetenschapper, die na grondig onderzoek gelovig is geworden, kan niet logisch denken?
Hij heeft een aantal open vragen, maar heeft geen onderzoek gedaan naar deze vragen. Dus de conclusie dat een schepper de oplossing is voor al zijn open vragen is niet logisch. Het is net zo dom als iemand, die niet begrijpt waar bliksem vandaan komt, verklaart dat er een god achter die bliksem zit. Het doodt verder onderzoek. Dat kan namelijk alleen nog gedaan worden door mensen die achter de bliksem-god aan lopen.
Ik doelde hier specifiek op Jg wetenschappers, die door hun werk tot de conclusie zijn gekomen dat er een God bestaat en daarom de Bijbel hebben onderzocht.

Een vriend (Ir electro) stelde dat, als de Bijbel waar is, er geen hiaat in de geslachtsregisters zou zijn, als het goddelijke informatie was.
Hij heeft dat grondig, in tabellen opgesteld, onderzocht.
Hij heeft geen enkel hiaat aangetroffen en is vervolgens de Bijbel gaan bestuderen.
Bonjour schreef:Nee, het is geen fysiek bewijs. Het is de beste voorspelling voor de toekomst die we op dit moment hebben, omdat het gebaseerd is op observaties en berekeningen die daaruit volgen. Daarom is het beter dan een voorspelling die gebaseerd is op een boek waarvan we de schrijver niet kennen, niet weten wat de geestestoestand was van de schrijver en niet weten waarop hij zijn voorspelling baseerde.
Je hebt het bewijs dus uit een glazen bol?
Je gelooft alleen wat je ziet en negeert de geschiedkundige bewijzen?

Heb je Archimedes gekend?
Bonjour schreef:Jij weet niets van Jezus. Je hebt geen fysiek bewijs van het bestaan van Jezus. Je hebt een aantal geschriften die behoorlijk in tegenspraak zijn en waarvan 27 een speciale status hebben gekregen die overigens onderling ook nog in tegenspraak zijn. Ze zijn geschreven door mensen waarvan we niet weten wie ze waren, waarvan we de bronnen niet kennen en waarvan we het doel van hun geschriften ook niet kennen. Verder weten we dat een gedeelte van deze werken op weer andere geschriften gebaseerd zijn, waardoor het vermoeden van fictie alleen nog maar toeneemt. Het enige wat ze echt gemeen hebben is dat hun hoofdpersoon Jezus heet.
Denken dat er een God bestaat, maakt het nog geen feit, ook niet als er een miljard mensen hetzelfde denken.
Ik weet in ieder geval meer over Jezus,dan JIJ!
Ik neem niets zomaar aan.
Hoewel schaars, zijn er ook buiten de Bijbel vermeldingen over Jezus te vinden.

Bovendien zijn sommige Bijbelse gebeurtenissen door archeologen bevestigd.
Wanneer je de geschriften, die volgens jou in tegenspraak zijn, objectief en in verband met elkaar onderzoekt, dan is je conclusie m.i. anders.
Wanneer je dat aankaart bij een Jg wetenschapper, dan kan je met hem op gelijk nivo discussiëren.
Dat werkt echter niet, als je alleen je eigen “gelijk” in jouw fictie zoekt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Je verdraait van alles, doet beweringen zonder onderbouwing en haalt er allerlei dingen bij die niet van toepassing zijn. Je argumentatie op sommige punten laat zeer te wensen over.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Al met al dus een erg armzalige reactie. Je roept maar wat. En je verdraait de stelling ook nog. Ik heb niet gezegd dat er geen wetenschappers een andere mening hebben. Ik heb gezegd dat er een algemene wetenschappelijke consensus is en dat de ET niet omstreden is. Daarvoor hoef je niet de 'goedkeuring' van alle wetenschappers op aarde te hebben. Laten die wetenschappers die het er niet mee eens zijn, vooral heel veel wetenschap bedrijven. Laat ze de ET maar falsificeren. Tot die tijd ... !
Ik reageer gewoon op jouw reactie en stel dat er ook wetenschappers zijn, die tot andere onderbouwde conclusies zijn gekomen.
Zij die lui ook “armzalig?
Omdat ZIJ niet met de massa mee gaan?
Nogmaals, ik heb ook nooit ontkend dat er wetenschappers zijn die niet met de conclusie van de ET meegaan. Alleen jij beweerde wat anders, nl dat de ET omstreden zou zijn. En dat is nonsens. Daarnaast onderbreekt wederom weer elke onderbouwing, bron of context. Het armzalige betrof jou argumentatie, niet de wetenschappers. Maar genoeg hierover gepraat.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Wat je hier probeert te beschrijven is de empirische wetenschappelijke methode en die wordt beslist wél! toegepast. Ook hier is wetenschappelijke consensus over. Wat jij ervan vindt, mag je vinden, maar je bent een roepende in de woestijn.
En ook al zou blijken dat de ET niet de juiste verklaring is, dan nog is dat geen enkel bewijs voor God. Dan sta je nog steeds met lege handen voor het bewijs voor God.
Natuurlijk ben ik roepende in de woestijn.
Je kan best vinden dat een “wetenschappelijke” aanname een wetenschappelijke methode is.
Het is in mijn ogen niet erg wetenschappelijk als je zaken laat liggen, die niet in je visie passen.
Een bekend fenomeen in de wetenschap.
Wederom zomaar weer een bewering zonder onderbouwing. Je roept maar wat.
Alpha schreef:Je stelt dat er geen God is, maar je hebt het niet onderzocht en wenst kennelijk de bewijzen die er zijn ontkennen. Je wilt die niet zien en niet onderzoeken.
Zijn Jg wetenschappers geen “echte” wetenschappers, ook al zijn het wetenschappers van naam?
En lezen kun je ook al niet. Waar heb ik beweerd dat er geen God is? Wederom de boel verdraaien, niet serieus te nemen.
Je stelt hier dat er bewijzen zijn dat God bestaat. Waar zijn die bewijzen dan?
Ik heb niet beweerd dat Jg wetenschappers geen echte wetenschappers zijn. Ik snap ook niet waar er "Jg" voor moet staan. Wetenschappers zijn wetenschappers, ongeacht hun geloof of overtuiging, zolang ze hun geloof of overtuiging buiten het wetenschappelijke proces houden.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Dit geeft alleen al aan dat je je niet voldoende hebt verdiept in de materie. Waar je het nu over hebt is abiogenese. Dat heeft voor de rest niks te maken met ET.
Heb jij je dan wel serieus verdiept in de leer van de Bijbel?
Ik ga niet uit van hypotheses.
Je springt weer van de hak op de tak. Wat heeft de bijbel er nou mee te maken? Dit punt ging over de ET en jij haalt er abiogenese bij, wat niks met de ET te maken heeft. Waarschijnlijk door een gebrek aan kennis.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Heb je het over het boek van Michael Behe? Intelligent Design is zo goed als dood en is geen wetenschap en van generlei waarde.
wat niet in jouw visie pst is van geen waarde? Je kan het niet feitelijk weerleggen?
ID is geen wetenschap dus heeft het geen waarde. Niet omdat het evt niet in mijn visie zou passen. De vraag is ook niet of ik het kan weerleggen, de vraag is of Michael Behe zijn hypothese kan bewijzen. En dat kan hij niet.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Het idee van evolutie was al eerder voorgesteld inderdaad. Maar Darwin heeft het mechanisme van natuurlijke selectie geïntroduceerd en heeft de theorie verder uitgewerkt tot een wetenschappelijk document. Dit klopt gewoon, wel wat beter je huiswerk doen. Maar goed, dit zegt verder ook niks over de waarheid van de ET.
En trouwens, hoe kom je erbij dat Samuel Butler veel eerder was? Heb je daar een bron voor? Voor zover ik kan beoordelen heeft Butler een boek geschreven als reactie op Darwin's ET. .
Wiki.
Darwin schreef zijn boek, om Butler voor te zijn.
Fijn dat je zelf toegeeft dan je dit uit je mouw schudt. Jouw bewering dat Butler veel eerder was is dus nergens op gebaseerd. Dat krijg je als je je huiswerk niet doet.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Ik begrijp dat je dat denkt, maar hier laat je weer zien dat je begrip van de ET niet toereikend is. Niet gek als ik de link van callista zie .
ET geeft een betere wereld, waar geen misdaad of oorlog meer zal zijn?
Dit is helemaal een leuke. Ook dit heb ik nooit gezegd. Dat is ook niet wat de ET zegt. De ET is slechts een verklaringsmodel over hoe de natuur werkt. Het geeft geen moreel oordeel. Bij gebrek aan argumenten haal je er iets anders bij wat er niks mee te maken heeft. Kenmerkend.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Je vertelt nu hoe je vooral de Bijbel niet moet lezen. Moet ik de hele bijbel letterlijk nemen? Of zijn er delen die ik als metafoor moet zien? Je geeft zo geen enkele duidelijkheid. .
Je vertelt mij,dat je de Bijbel beslist niet objectief wil lezen, dat is duidelijk.
Je kan nooit een tekst altijd letterlijk nemen. Je moet afgaan van de bedoeling en van de context.
Waar concludeer je uit dat ik de bijbel niet objectief wil lezen? Ook dit heb ik nooit gezegd. Ik vroeg om een methode/manier om de bijbel te lezen. Het enige wat je kunt brengen is "Je moet afgaan van de bedoeling en van de context"? En hoe waarborg ik dat ik die bedoeling en context goed interpreteer? Je hebt nog geen betrouwbare methode laten zien.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Op bepaalde gebieden heb je zeker gelijk. Op andere gebieden zijn we erg vooruit gegaan. Het zou kunnen dat ons 'succes' uiteindelijk onze ondergang kan zijn. Of we overwinnen de uitdagingen en we kunnen de aarde 'redden' zodat de mensheid blijft bestaan.
Maar ik weet niet precies waar je heen wilt.
Naar een wereld waar geen oorlog of misdaad meer zal zijn.
Ik denk niet dat het een vooruitgang is, dat we nu in staat zijn een miljoen mensen tegelijk om te brengen.
[/quote]
We willen allebei een wereld zonder oorlog en misdaad. We kunnen idd een miljoen mensen tegelijk ombrengen. We kunnen ook miljoenen mensen tegelijk genezen van ziekten. Zoals ik eerder zei, het zou kunnen dat we uiteindelijk ten onder gaan aan ons eigen 'succes'. Maar ik weet nog steeds niet welk punt je wilt maken met deze opmerking.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 22 okt 2016, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.