Messenger schreef: 20 feb 2020, 16:03
Alpha schreef: 20 feb 2020, 15:56
Messenger schreef: 20 feb 2020, 15:44
Zelf beslissen over keuzes tussen "goed" en "kwaad" is mogelijk door de onvoorwaardelijke liefde van God en de onvoorwaardelijke vrije wil.
Wij komen allemaal uit het paradijs om ons empirisch te ervaren in de fysieke realiteit. Als we dat gedaan hebben keren we er weer terug.
Daar komt ons Godsbewustzijn weer terug, komen we dierbaren tegen, kunnen we willekeurig welk leven (opnieuw en deels) ervaren en scheppen we een nieuwe levensvorm.
Satan verzet zich tegen JHWH en hij liet dat toe.
Maar Satan weet dat dat tijdelijk is. (Openb 12:12).
Satan is een verzonnen mythisch figuur. Bovendien boventallig.
Ik breng u in herinnering Jesaja 45 vers 7 in de bijbel.
De mens heeft de macht en vrije wil om goede en slechte dingen te doen. Ook daardoor is een Satan boventallig.
Dat is een veronderstelling, die niet gebaseerd is op Bijbelse feiten.
Jes 45:7 Ik vorm
licht en schep
duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.
Jeremia 31:35 Dit zegt Jehovah, die de zon geeft voor
licht overdag, de wetten van de maan en de sterren voor licht in de nacht, die de zee opzweept en haar golven laat bruisen, wiens naam Jehovah van de legermachten is:
Exodus 10:21 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Strek je hand uit naar de hemel, dan komt er
duisternis over Egypte, een duisternis die zo dicht is dat ze tastbaar is.’
Prediker 7:14 Is de dag goed, laat dan zien dat het goed gaat, maar is de dag rampzalig, bedenk dan dat God beide heeft gemaakt. Mensen kunnen niet weten wat hun in de toekomst zal overkomen. NWV.
Hier geef ik de bijbehorende verbanden aan, zoals die bedoeld zijn.
Wat Satan betreft: Lees eens Mt 4: 1-10.
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn.
Jezus beschrijft ook de toekomst van Satan:
Openbaring 12:
7 En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,
8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.
9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. NWV
Het gevolg was dat de aarde ondergedompeld werd in oorlogen in naam van God.
Later wordt Satan voor duizend jaar opgesloten, daarna wordt hij met zijn demonen engelen vernietigd.
Dan komt Gods belofte uit:
Openb 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel [se regering] en een nieuwe aarde [samenleving]. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee [opstandige mensen] is er niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’