Sanne schreef:Ik zou alleen al vanwege de voorzitter van het concilie mijn vraagtekens bij de opgestelde geloofsbelijdenis stellen.
Wikipedia schreef:Op papier werd het voorgezeten door de keizer zelf, maar aangezien die niet veel over theologie wist was Hosius van Cordoba de facto de voorzitter. Athanasius, diaken van Alexander van Alexandrië, voerde het hoogste woord.
Wim Nusselder schreef:De persoon van de formele voorzitter van het concilie lijkt mij dus onvoldoende reden om de geloofsbelijdenis van Nicea te betwijfelen.
Dat klinkt niet onmogelijk, maar in die samenvatting wordt het verhaal wel wat smeuïg/rellerig opgediend.Sanne schreef:Volgens professor Richard E. Rubenstein in zijn boek "When Jezus became God", had Constantijn wel degelijk invloed op de uitkomst van het concilie. Sterker nog: de uitkomst stond al vast. En hij had zijn invloed uitgeoefend door de deelnemende bisschoppen te verrijken en goed in de watten te leggen.
Het beeld dat ik krijg als ik een beetje rondgoogle over het concilie van Nicea, is dat het Constantijn op zich niet zoveel kon schelen wat de uitkomst van het concilie was, als de Kerk zich er maar rond verenigde.
De uitkomst was het idee dat Jezus volledig God was (nog niet dat ook de Geest deel uitmaakte van een drie-enig God), maar het duurde nog geruime tijd voordat de Arianen (die Jezus als mens beschouwden) definitief verslagen waren.
Met v&Vriendengroet,
Wim