De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wajehie
Man/Vrouw: M

Re: De Judas-brief

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:
Wajehie schreef:
Alpha schreef:Opvallend is dat ook de Islam de Hg als een persoon ziet. Wanneer de Hg een persoon zou zijn, dan zou Jezus de zoon van de Hg zijn.
Toch is Jezus de zoon van de allerhoogste.
Wat bedoel je met zoon van .. en wie is de allerhoogste ?
Jezus werd door God in een vrouw verwekt.
JHWH wordt in de bijbel de allerhoogste of almachtige God [El Sjaddai] genoemd.
Elohiem is God en JHWH(Jehova) is de verschijningsvorm van Elohiem. Elohiem heeft aarde en hemelen gemaakt. Dat is en moet dus de meervoudsvorm zijn.
JHWH =Jehova en die kunnen wij als mensen soms gewoon zien.
Mocht je geen hebreeuwse tekst hebben, in de statenvertaling is JHWH wat ik zo zie altijd vertaald naar HEERE.
GENESIS 17
1 Toen Abram negenennegentig jaar oud was, verscheen de HEERE aan Abram en zei tegen hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht.

GENESIS 18
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
2 Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde.
3 En hij zei: Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij.
"Mijn heer" staat Adonai
"de Almachtige!" staat Sjadai

Jezus werd door God in een vrouw verwekt.
Mee eens.
20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
21 en zij zal een Zoon baren, en * u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?
35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:Elohiem is God en JHWH(Jehova) is de verschijningsvorm van Elohiem. Elohiem heeft aarde en hemelen gemaakt. Dat is en moet dus de meervoudsvorm zijn.
Mocht je geen hebreeuwse tekst hebben, in de statenvertaling is JHWH wat ik zo zie altijd vertaald naar HEERE.
Bedankt voor je reactie.

Elohiem betekent inderdaad God. Er zijn echter meerdere Goden. Er is maar één almachtige God (El Sjaddai).
Aangezien de bijbel mensen, engelen en zelfs Satan „goden” ofte wel machtigen noemt, kan Jezus als hun meerdere in de hemel terecht „een god” genoemd worden.

Elohim is inderdaad een meervoudsvorm. dat is echte gebruikelijk bij koningen.

Bij de troonrede werd vroeger gezegd: Wij, Beatrix, ......
Ook bij documenten werd over deze vorst in de meervoudsvorm gesproken.
Bestaat JHWH uit meerdere personen? Nee. Deut. 6:4.
Vandaar ook dat Joden zich tegen de triadeleer verzetten.

Gen 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.

GENESIS 17: 1 Toen Abram negenennegentig jaar oud was, verscheen de HEERE aan Abram en zei tegen hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht.

Darby Bible Translation
And Abram was ninety-nine years old, when Jehovah appeared to Abram, and said to him, I [am] the Almighty God: walk before my face, and be perfect.
World English Bible
When Abram was ninety-nine years old, Yahweh appeared to Abram, and said to him, "I am God Almighty. Walk before me, and be blameless.

Young's Literal Translation
And Abram is a son of ninety and nine years, and Jehovah appeareth unto Abram, and saith unto him, 'I am God Almighty, walk habitually before Me, and be thou perfect;

Er staat dus in het Hebreeuws JHWH, wat met Jahweh of Jehovah wordt vertaald

In de SV staat in de voetnoot bij Gen 2:4 dit:
7) de HEERE God
Na de voleinding van het werk der schepping, wordt hier allereerst God de naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den zelfstandige, den zelfwezende, van zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid en de oorsprong of oorzaak van het wezen aller dingen, waarom ook deze naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebr. het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Dat stond vroeger voorin op het schutblad.

GENESIS 18
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
2 Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde.
3 En hij zei: Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij.
"Mijn heer" staat Adonai “de Almachtige!" staat Sjadai.
American Standard Version

1 And Jehovah appeared unto him by the oaks of Mamre, as he sat in the tent door in the heat of the day;
2 and he lifted up his eyes and looked, and, lo, three men stood over against him: and when he saw them, he ran to meet them from the tent door, and bowed himself to the earth,
3 and said, My lord, if now I have found favor in thy sight, pass not away, I pray thee, from thy servant:

World English Bible
1 Yahweh appeared to him by the oaks of Mamre, as he sat in the tent door in the heat of the day.

Young's Literal Translation
1 And Jehovah appeareth unto him among the oaks of Mamre, and he is sitting at the opening of the tent, about the heat of the day;

Men heeft dus Gods naam door een titel vervangen, waardoor hij een onbekende God is geworden.
God de almachtige = El Sjaddai.
Wajehie schreef:
Alpha schreef: Jezus werd door God in een vrouw verwekt.
Mee eens.
20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
21 en zij zal een Zoon baren, en * u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?
35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
Jezus is dus Gods zoon. Wanneer de Hg een persoon was, dat zou hij de zoon van de Hg geweest zijn.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Wajehie schreef:Elohiem is God en JHWH(Jehova) is de verschijningsvorm van Elohiem. Elohiem heeft aarde en hemelen gemaakt. Dat is en moet dus de meervoudsvorm zijn.
Een meervoudsvorm voor een maker omdat hij meer gemaakt heeft? Die redenering is vreemd.
???
Nulla aetas ad discendum sera
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Bericht door ineke-kitty »

Terug naar de brief van Judas.

In Judas 14,15 wordt gesproken over Henoch, een mens die "wandelde met God".
Daar staat het volgende: " Ook over hen = de goddelozen] heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met Zijn heilige tienduizenden, om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben".

Opvallend is hier dat er alleen in de brief van Judas wordt gesproken over deze tekst en eveneens vermeld wordt in het apocriefe boek "Henoch" . Ik ben van mening dat de apostelen [waaronder Judas] bekend waren met dat boek, en daaruit geciteerd is.
Het boek van Henoch is echter niet opgenomen in de canon van de Bijbel, omdat de samenstellers er niet van overtuigd waren dat dit boek ook daadwerkelijk door Henoch geschreven is.
Ik ben in het bezit van dit boek, en het is ten minste in zoverre interessant dat hij een zeer uitgebreide weergave heeft gegeven van de val van satan en zijn engelen en de toekomende gebeurtenissen in de eindtijd, en een hoopgevend licht werpt op de Gemeente.

Henoch had een boodschap : "..... Zie, de Here is gekomen met Zijn heilige tienduizenden..." .
Al in het vijfde hoofdstuk van de Bijbel wordt gesproken over de terugkeer van de Here Jezus Christus in heerlijkheid met Zijn van tevoren opgenomen Gemeente [vgl. ook 1 Thess. 3:13; 2 Thess. 1:10].
Henoch kondigde echter ook een oordeel aan [ Judas 15] .
Op een dag zal de Here antwoorden op alle laster die over Hem en Zijn volk is uitgesproken.
Dutch

Bericht door Dutch »

Alpha schreef:Elohim is inderdaad een meervoudsvorm. dat is echte gebruikelijk bij koningen.

Bestaat JHWH uit meerdere personen? Nee. Deut. 6:4.
Vandaar ook dat Joden zich tegen de triadeleer verzetten.
Dit is een niet valide argument. Elohiem zegt nl niets over de pluralis majestatis. Als dat zo is, dan geldt dit nl ook voor afgoden in het Hebreeuws welke Elohiem worden genoemd. Ook Deut 6:4 zegt eigenlijk niets over enkele of meerdere personen. Of wat dacht je van de Zohar.
"Hear, O Israel, Adonai Eloheinu Adonai is one. These three are one. How can the three Names be one? Only through the perception of faith; in the vision of the Holy Spirit, in the beholding of the hidden eye alone.…So it is with the mystery of the threefold Divine manifestations designated by Adonai Eloheinu Adonai—three modes which yet form one unity".

Of JHWH uit meerdere personen bestaat, lees eens Zach 2:8-11 ;) Dan lees je dat JHWH gezonden is door JHWH (vs 11).
Alpha schreef:GENESIS 18

Ik begrijp even dit punt niet. In het Hebreeuws staat alleen Adonai. Wat bedoel je nu precies met ' de Almachtige' staat Sjaddai?
Jezus is dus Gods zoon. Wanneer de Hg een persoon was, dat zou hij de zoon van de Hg geweest zijn.
Dit heet circel redernatie. Jezus was al Gods Zoon voordat Hij geboren werd. Hij wordt niet Gods Zoon genoemd omdat de Heilige Geest over haar kwam. Joh 1:1-3 geeft al aan dat Jezus betrokken was de Schepping. Fil 2:6 geeft aan dat Hij God was. Jezus zelf heeft Zich zelf ontledigd. om maar even in Bijbelse termen te spreken.

Omdat Hij van God komt wordt Jezus Gods Zoon genoemd. Niet omdat de kracht van de Allerhoogste Maria overschaduwd heeft.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Alpha

Bericht door Alpha »

Dutch schreef:Dit is een niet valide argument. Elohiem zegt nl niets over de pluralis majestatis. Als dat zo is, dan geldt dit nl ook voor afgoden in het Hebreeuws welke Elohiem worden genoemd. Ook Deut 6:4 zegt eigenlijk niets over enkele of meerdere personen. Of wat dacht je van de Zohar.
"Hear, O Israel, Adonai Eloheinu Adonai is one. These three are one. How can the three Names be one? Only through the perception of faith; in the vision of the Holy Spirit, in the beholding of the hidden eye alone.…So it is with the mystery of the threefold Divine manifestations designated by Adonai Eloheinu Adonai—three modes which yet form one unity".

Of JHWH uit meerdere personen bestaat, lees eens Zach 2:8-11 ;) Dan lees je dat JHWH gezonden is door JHWH (vs 11).
Alpha schreef:GENESIS 18

Ik begrijp even dit punt niet. In het Hebreeuws staat alleen Adonai. Wat bedoel je nu precies met ' de Almachtige' staat Sjaddai?
Dit heet circel redernatie. Jezus was al Gods Zoon voordat Hij geboren werd. Hij wordt niet Gods Zoon genoemd omdat de Heilige Geest over haar kwam. Joh 1:1-3 geeft al aan dat Jezus betrokken was de Schepping. Fil 2:6 geeft aan dat Hij God was. Jezus zelf heeft Zich zelf ontledigd. om maar even in Bijbelse termen te spreken.

Omdat Hij van God komt wordt Jezus Gods Zoon genoemd. Niet omdat de kracht van de Allerhoogste Maria overschaduwd heeft.
Tja, kan je zien hoe de triade gedacht voortwoekert.

Elohim geeft dus verhevenheid aan.

Het wordt dus in de Bijbel niet alleen voor een God of voor Goden gebruikt, maar ook voor engelen en zelfs voor mensen. Het probleem is, dat Hebreeuws en rijke taal is en dat begrippen niet eenvoudig te vertalen zijn.

Zacharia 2:
8Want dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Achter de heerlijkheid aan heeft hij mij [Zacharia] naar de natiën gezonden die ulieden met geweld plunderden; want wie U [Zacharia] aanraakt, raakt mijn oogappel aan.
9 Want ziet, ik zwaai met mijn hand tegen hen, en zij zullen hun slaven tot buit moeten worden.’ En gijlieden zult stellig weten dat JHWH der legerscharen zelf mij [Zacharia] heeft gezonden.
10 Roep luidkeels en verheug u, o dochter van Sion; want zie, ik kom, en ik wil in uw midden verblijven”, is de uitspraak van JHWH.
11 „En vele natiën zullen zich op die dag stellig bij JHWH aansluiten, en zij zullen werkelijk mijn volk worden; en ik wil in uw midden verblijven.” En gij [alle mensen] zult moeten weten dat JHWH der legerscharen zelf mij [Zacharia] tot u heeft gezonden.

Zach 2:8-11 gaat over Zacharia en JHWH.

Vers 11 komt overeen met Jes 2:3. Een gevolg van Mt 24:14.

Ik heb je tekst in een interlineair nagezocht er staat “El” voor Sjaddai.

Mensen die de Bijbel niet al Gods woord willen aanvaarden roepen dan gauw “cirkel redenatie”.

Het leven van Gods zoon werd overgebracht naar de aarde, zodanig, dat hij als mens werd geboren.
Alleen op die manier kon hij in het benodigde loskoopoffer voorzien. Hij verving zo het verloren gegane menselijke leven van Adam. Daardoor kon hij bij zijn vader bemiddelaar voor de mens zijn.

Aangezien de Hg geen persoon is, maar een kracht, kon zo Maria zwanger worden, zonder man.
Jezus was Gods eerste schepping (Joh. 1:1-3, Openb. 3:14; Kol. 1:15, 16 ).
Hij is de gepersonifieerde wijsheid als meesterwerker in Spr. 8:22-31.
Dutch

Bericht door Dutch »

Alpha schreef:Tja, kan je zien hoe de triade gedacht voortwoekert.
Dit is dus geen argument.
Elohim geeft dus verhevenheid aan.
Ja? en dan zegt het nog niets over pluralis majestatis. Of wilde jij zeggen dat 1Kon 1:3 hier ook gesproken wordt over een pluralis majestatis.

Of dat water in Gen 1:2 hier ook gesproken wordt over een pluralis majestatis.
Het wordt dus in de Bijbel niet alleen voor een God of voor Goden gebruikt, maar ook voor engelen en zelfs voor mensen. Het probleem is, dat Hebreeuws en rijke taal is en dat begrippen niet eenvoudig te vertalen zijn.
Een rijke taal? Ik zie dat jij geen benul hebt van het Hebreeuws. Het Bijbels Hebreeuws kent maar 8000 woorden en is eigenlijk een hele arme taal. Als het zo was dat met (Elohim) God pluralis majestatis wordt bedoeld, dan is het vreemd dat Hij of El wordt genoemd.. (wat absoluut niet El Shaddai mee wordt bedoeld, graag jou bron hierbij)

Kom zullen wij eens naar de tekst kijken van Zacharia..
Alpha schreef:8Want dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Achter de heerlijkheid aan heeft hij mij [Zacharia] naar de natiën gezonden die ulieden met geweld plunderden; want wie U [Zacharia] aanraakt, raakt mijn oogappel aan.
9 Want ziet, ik zwaai met mijn hand tegen hen, en zij zullen hun slaven tot buit moeten worden.’ En gijlieden zult stellig weten dat JHWH der legerscharen zelf mij [Zacharia] heeft gezonden.
10 Roep luidkeels en verheug u, o dochter van Sion; want zie, ik kom, en ik wil in uw midden verblijven”, is de uitspraak van JHWH.
11 „En vele natiën zullen zich op die dag stellig bij JHWH aansluiten, en zij zullen werkelijk mijn volk worden; en ik wil in uw midden verblijven.” En gij [alle mensen] zult moeten weten dat JHWH der legerscharen zelf mij [Zacharia] tot u heeft gezonden
.

Nergens komt naar voren dat Zacharia spreekt in Zach 2. Lees eerste even de context.

En je maakt er een aardig potje van:
In vs 9 Want zie IK zwaai met mijn hand tegen hen.
Wie is dan die IK? Is dat Zacharia of JHWH. En dan vervolgens in 9b is de 'mij' het weer Zacharia.
Dan is waarschijnlijk vlgns jou vs 10 weer JHWH en in vs 11 is de ik weer JHWH en de mij weer Zacharia...

Als je zo Bijbel gaat lezen, heb je dus aardig wat problemen. Nergens waar de Hebr. uitdrukking: Want hier spreekt JHWH komt een profeet in de Pers. enkv naar voren en worden de identiteit verwisseld met JHWH. Op deze manier kan ik zelfs bewijzen dat Jeremia JHWH is in Jer 9:23-24. Dit slaat natuurlijk nergens op om zo te lezen. Al met al gaat deze tekst niet over Zacharia en JHWH. Je zou het wel willen, want dat lost voor jou een hoop problemen op.
11 „En vele natiën zullen zich op die dag stellig bij JHWH aansluiten, en zij zullen werkelijk mijn volk worden; en ik wil in uw midden verblijven.”
Grappig is dat je hier niet MIJN aan Zacharia refereert. Ook leuk is dat het vers hier JHWH in de derde persoon wordt aangesproken. Vervolgens weer in de eerste persoon overgaat. Is het JHWH of is het Zacharia die hier spreekt? Is die MIJN Zacharia, of toevallig nu JHWH. En als dat JHWH, wie is dan die andere JHWH
over waar vele natiën zullen bij aansluiten?

Maar om duidelijkheid te scheppen hier spreekt JHWH en niemand anders. De IK en MIJ is niemand anders dan JHWH.

8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen(JHWH 1), wiens heerlijkheid mij (JHWH 1)gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben (want wie u aanraakt, raakt zijn (JHWH 2) oogappel aan):
9 voorwaar, zie, Ik(JHWH 1) beweeg mijn hand tegen hen, en zij zullen hun knechten ten buit worden. Dan zult gij weten, dat de HERE der heerscharen(JHWH 2) mij (JHWH 1)gezonden heeft.
10 Jubel en verheug u, gij dochter van Sion! want zie, Ik (JHWH 1) kom in uw midden wonen, luidt het woord des HEREN (JHWH 1),
11 en vele volken zullen te dien dage gemeenschap zoeken met de HERE(JHWH 2) en zij zullen Mij (JHWH 1) tot een volk zijn, en Ik (JHWH 1) zal in uw midden wonen. Dan zult gij weten, dat de HERE der heerscharen (JHWH 2) mij(JHWH 1) tot u gezonden heeft.

Of wat dacht je van Hosea 1:7 JHWH spreekt hier: Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de JHWH hun God.
Ik heb je tekst in een interlineair nagezocht er staat “El” voor Sjaddai.
Mensen die de Bijbel niet al Gods woord willen aanvaarden roepen dan gauw “cirkel redenatie”.
drogreden. Ik geef aan waarom het een circelredernatie is. Om vervolgens te beweren dat ik de Bijbel niet als Gods Woord aanvaard is een bewijs van onvermogen. Dient ook geen doel, dan alleen te provoceren. Jij kent mij helemaal niet. Als je bedoeld dat ik jou uitleg niet aanvaard, dan zou ik je gelijk geven.

Dat kan je wel schrijven, maar welke interlinear heb jij gebruikt. Vlgns mij zijn er niet zoveel. En ik vind deze 'claim' nl niet. En een interlinear is niets meer dan een letterlijke vertaling waar een keuze moet worden gemaakt met het vertalende woord. Ik ben dus heel benieuwd naar jou 'interlinear'.
Daarbij is het niet 'mijn tekst', maar jij beweerd dit, niet ik. Dus ben ik wel heel benieuwd naar jou bron. (Als jij een bron hebt)

Daarbij JG geven aan dat Jezus de Zoon van God is, omdat deze rechtstreeks door Hem voor de Schepping geschapen is. Niet na zijn menswording. En dat betekent dat Jezus voor Zijn menswording al de Zoon van God wordt genoemd.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:Elohiem betekent inderdaad God. Er zijn echter meerdere Goden. Er is maar één almachtige God (El Sjaddai).
Aangezien de bijbel mensen, engelen en zelfs Satan „goden” ofte wel machtigen noemt, kan Jezus als hun meerdere in de hemel terecht „een god” genoemd worden.

Voor de goede orde:
ELOHIEM is meervoud van EEL (wat sommigen hier schrijven als EL) en er staat in Genesis 1 :

Code: Selecteer alles

BEREESHIET  BARA    ELOHIEM EET HASJAMAJIEM  V'EET HA'ARETZ
In begin   schiep   Goden      de hemelen   en     de aarde 
Maar het is grammaticaal niet juist, want BARA is enkelvoud. En bij majesteitsvorm "Wij, Beatrix, .." zou de meervoudsvorm van BARA er moeten staan, dus:
In begin schiepen Goden de hemelen en de aarde

Resumé ; men probeert hier de lezer iets duidelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Wajehie op 09 feb 2015, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Trajecto schreef:
???
Zie http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... &start=125. Er staat dat Abraham Jehova zag.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

In het topic "Is de mens goed?" hebben we het ook over de naam Elohim gehad. Ook in het topic Drie-eenheid hebben we het erover gehad.
Ik schreef daar toen het volgende en refereerde aan wat Eliyaho schreef.
Nee, Elohim betekent God van vele machten/krachten.
Eliyaho schreef in het topic Drie-eenheid:"Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was."Elohiem" betekent in feite gewoon "krachten", maar het wordt voor God gebruikt, (en ook voor leiders, rechters, machtige mannen, en anderen) omdat God de bron is van alle krachten." Zie ook deze video van een leraar "bijbels Hebreeuws". Het bedoelde onderwerp is te volgen vanaf 15.38 minuten. Het woord EL= אֵל heeft twee betekenissen 1. god, 2 kracht/macht
Hetzelfde woord komt voor in Gen.31:29 waar Laban tegen Jacob zegt: "Het is in mijn macht" לְ אֵל יָדִי, In dat licht gezien betekent Elohim = "God van vele krachten/machten".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Adinomis schreef:Eliyaho schreef in het topic Drie-eenheid:"Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was."
Die argumenten ken ik.
Misschien ligt het toch wat genuanceerder. Eigenlijk was Mozes wel een meervoud want wie spreekt er als mens tot de farao. Dat is de persoon Mozes/Aäron.
Wet/Priester ?
EXODUS 4 schreef:10 Toen zei Mozes tegen de HEERE: Och Heere, ik ben geen man van veel woorden. Dat ben ik sinds jaar en dag al niet, zelfs niet vanaf het ogenblik dat U tot Uw dienaar gesproken hebt, want ik spreek onduidelijk en moeizaam. ......
13 Maar hij zei: Och Heere, zend toch iemand anders, door wiens hand U deze boodschap ook maar wilt zenden. 14 Toen ontbrandde de toorn van de HEERE tegen Mozes en Hij zei: Aäron, de Leviet, is toch uw broer? Ik weet dat híj uitstekend spreken kan. Bovendien, zie, hij trekt u tegemoet. Zodra hij u ziet, zal hij zich van harte verblijden.
15 Dan moet u tot hem spreken en hem de woorden in zijn mond leggen. Ikzelf zal met uw mond en zijn mond zijn en u leren wat u doen moet.
16 En híj zal voor u tot het volk spreken. Dan zal het zó zijn: Híj zal voor u tot een mond zijn en ú zult voor hem tot een god zijn.
Dutch

Bericht door Dutch »

@ Adinomis
Ik heb het gezien, echter vind ik dit lastig te verdedigen. Omdat afgoden zelfs door als elohim worden gezien (enkv). Daarbij is het geen naam, maar het is een zelfstandignaamwoord. Soms met een lidwoord ervoor. Nergens worden deze woorden als los gezien. Daarbij, wanneer het God van vele krachten betekent, krijg je een compleet andere uitgang

De bekende middel eeuwse Joodse exegeet Rashi geeft dit aan:
de Bijbel leert niets betreffende de orde van hetgeen vroeger of later geschiedde [bij de schepping]. - אלהים ברא en er wordt niet gezegd: ה ברא want eerst kwam het [God] in de gedachte op, haar [de wereld] te scheppen met de eigenschap van het recht, [zoodat het strenge recht steeds in de wereld zou beslissen], [maar] Hij zag in, dat [dan] de wereld niet zou kunnen bestaan blijven, liet [daarom] eerst de eigenschap der barmhartigheid optreden en vereenigde haar met de eigenschap van het recht [en met de vereeniging van deze beiden schiep Hij de wereld]; dit is [de beteekenis van אלהים ה in] hetgeen er geschreven is op den dag, dat de Eeuwige God gemaakt heeft aarde en hemel (Ge 2:4) [Met het woord ה wordt op God als Albarmhartige gewezen; met het woord: אלהים wordt Hij meer als streng, onverbiddelijk Rechter gedacht (vgl. Ex 22:8); אלהים ברא בראשׂית beteekent dus: bij den aanvang ervan, dat God als strenge Rechter hemel en aarde wilde scheppen]
(Bron: Rashi Gen 1:1)

Volgens de meest bekende Joodse geleerde Nachimodes is elohim een homoniem. Het woord kan een verschillende betekenis hebben.
Some years ago a learned man asked me a question of great importance; the problem and the solution which we gave in our reply deserve the closest attention. Before, however, entering upon this problem and its solution I must premise that every Hebrew knows that the term Elohim is a homonym, and denotes God, angels, judges, and the rulers of countries, and that Onkelos the proselyte explained it in the true and correct manner by taking Elohim in the sentence, "and ye shall be like Elohim" (Gen. iii. 5) in the last-mentioned meaning, and rendering the sentence "and ye shall be like princes." Having pointed out the homonymity of the term "Elohim" we return to the question under consideration. "It would at first sight," said the objector, "appear from Scripture that man was originally intended to be perfectly equal to the rest of the animal creation, which is not endowed with intellect, reason, or power of distinguishing between good and evil: but that Adam's disobedience to the command of God procured him that great perfection
(bron Guide for the Perplexed, Moses Maimonides pag 15)

Een ander argument is, geen enkele oude vertaling (zoals de Septuagint) geeft dit aan. Sterker nog ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν
ho theos staat hier, de God. (Septuaginta 250 v Chr)

Maar ook bv de Targums, de Joodse Aramese parafrases van het OT geeft iets interessants aan:
From the beginning with wisdom the Memra (=Woord) of the Lord created and perfected the heavens and the earth. And the earth was waste and unformed, desolate of man and beast, empty of plant cultivation and of trees, and darkness was spread over the face of the abyss; and the spirit of mercy from before the Lord was blowing over the surface of the waters.

Btw een goede verstaander ziet overeenkomsten met Genesis 1:1-2 (Targum) en Joh 1:1-2
Wajehie schreef:Misschien ligt het toch wat genuanceerder. Eigenlijk was Mozes wel een meervoud want wie spreekt er als mens tot de farao. Dat is de persoon Mozes/Aäron. Wet/Priester ?
De Wet was nog niet gegeven, even als het priesterschap aan de Levieten. Persoonlijk denk ik dat wanneer je iets wil weten, je ook moet kijken naar de oudste vertalingen, zodat je weet wat de bedoeling is geweest.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:@ Adinomis
Ik heb het gezien, echter vind ik dit lastig te verdedigen. Omdat afgoden zelfs door als elohim worden gezien (enkv). Daarbij is het geen naam, maar het is een zelfstandignaamwoord. Soms met een lidwoord ervoor. Nergens worden deze woorden als los gezien. Daarbij, wanneer het God van vele krachten betekent, krijg je een compleet andere uitgang
Bedankt voor je uitleg. Door je studie heb je waarschijnlijk toegang tot meerdere belangrijke bronnen. In het boek "Oud-Israëlitische & vroegjoodse literatuur" (Th.C. Vriezen/A.S. van der Woude) staat meerdere malen dat het woord "El" inderdaad voor allerlei goden werd gebruikt. Bijvoorbeeld El als god-koning.
Op de site Hebrew4Christians wordt er ook het één en ander over geschreven.
Daar staat dat de mannelijke meervoudsuitgang van Elohim niet betekent dat het om "goden" gaat. De naam heeft betrekking op de ware God van Israël. De naam wordt hoofdzakelijk gebruikt in werkwoordsvormen in enkelvoud en ook de bijvoeglijke naamwoorden en voornaamwoorden zijn in enkelvoud (zie bijv, Gen. 1:26). Op deze site wordt ook nog over "Eloah" gesproken. Daar is ook te lezen dat de meervoudsvorm van "El" betekent: "the Strong One". En dat zou dan weer lijken op de uitleg "God van vele krachten".

Hoe het ook zij, God heeft zich aan Mozes bekend gemaakt met de naam YHWH יְהוָה (Yahweh). God zei dat Hij zo genoemd wilde worden. Het "Ik ben".
Ex. 3: 15 dit is mijn naam voor eeuwig en zo wil Ik aangeroepen worden van geslacht tot geslacht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch

Bericht door Dutch »

@ Adinomis
Ik denk idd dat het bronnen gebruik vaak wel de moeite waard is om iets na te kijken. Opvallend vind ik trouwens dat er weinig over eenstemming is. Als Rashi en Rambam al verschillen. Of wanneer de Targum (waar toch al een uitleg in zit) al verschilt met de Septuaginta, waar opvallend juist niet in mv wordt gesproken. Wat in mijn ogen bijzonder is. Want als elohim een pluralis majestatis zou zijn, dan zou theos in het mv moeten staan, na goed Joods gebruik.

Al met al, ik hou het wel bij de vertaling zoals ik deze ken, en leg mij er bij neer dat ik de echte betekenis (diepere) niet ken.

Zegt v/d Woude niets over de betekenis elohim? Iig ga ik even opzoek in de Atla database van de Koninklijke Bibliotheek
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef: @ Adinomis
Ik denk idd dat het bronnen gebruik vaak wel de moeite waard is om iets na te kijken. Opvallend vind ik trouwens dat er weinig over eenstemming is. Als Rashi en Rambam al verschillen. Of wanneer de Targum (waar toch al een uitleg in zit) al verschilt met de Septuaginta, waar opvallend juist niet in mv wordt gesproken. Wat in mijn ogen bijzonder is. Want als elohim een pluralis majestatis zou zijn, dan zou theos in het mv moeten staan, na goed Joods gebruik.

Al met al, ik hou het wel bij de vertaling zoals ik deze ken, en leg mij er bij neer dat ik de echte betekenis (diepere) niet ken.

Zegt v/d Woude niets over de betekenis elohim? Iig ga ik even opzoek in de Atla database van de Koninklijke Bibliotheek
Nee, althans ik kan het niet vinden in het boek. Er wordt op blz. 128 wel gesproken over vier bronnen van de Pentateuch, waarvan als eerste de Jahwist wordt genoemd. die YHWH als godsnaam gebruikt.
De tweede bron is de Elohist, die "Elohim" (=God) bezigt. Maar er wordt niet verder ingegaan op de betekenis van "Elohim". Hoewel het de naam "El" op veel plaatsen in het boek voorkomt en vooral ook als aanduiding van afgoden.
Er zijn wel veel meer punten waarover Rashi en Rambam (Maimonides) verschillende opvattingen hadden.
Dutch

Bericht door Dutch »

Wanneer men de bronnentheorie aanhangt.. (hoewel ik dat van hen niet kan voorstellen), dan gaat men ervanuit dat de woorden el en elohiem, afkomt van Kanaanitsche goden. (Netzo als het woordje JHWH), echter deze theorie is op zijn retour. En heeft niet veel aanhangers meer.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dutch schreef:
Alpha schreef:Tja, kan je zien hoe de triade gedacht voortwoekert.
Dit is dus geen argument. .
ik ben een andere mening toegedaan. God haat leringen die overgenomen zijn van buitenbijbelse bronnen.
In de Bijbel zijn vele verslagen opgenomen hoe hij daar op reageerde
Dutch schreef:
Alpha schreef:Elohim geeft dus verhevenheid aan.
Ja? en dan zegt het nog niets over pluralis majestatis. Of wilde jij zeggen dat 1Kon 1:3 hier ook gesproken wordt over een pluralis majestatis.
Of dat water in Gen 1:2 hier ook gesproken wordt over een pluralis majestatis.
JHWH is dus de allerhoogste, verhevener kan niet.
Het is gebruikelijk dat een koning een pluralis majestatis gebruikt. Ik gaf je een voorbeeld...

Wat mayim nu met de pluralis majestatis te maken heeft ontgaat mij.

Wat vers 26 betreft lijkt het mij duidelijk dat hij tegen zijn zoon sprak.
Dutch schreef:
Alpha schreef:Het wordt dus in de Bijbel niet alleen voor een God of voor Goden gebruikt, maar ook voor engelen en zelfs voor mensen. Het probleem is, dat Hebreeuws en rijke taal is en dat begrippen niet eenvoudig te vertalen zijn.
Een rijke taal? Ik zie dat jij geen benul hebt van het Hebreeuws. Het Bijbels Hebreeuws kent maar 8000 woorden en is eigenlijk een hele arme taal. Als het zo was dat met (Elohim) God pluralis majestatis wordt bedoeld, dan is het vreemd dat Hij of El wordt genoemd.. (wat absoluut niet El Shaddai mee wordt bedoeld, graag jou bron hierbij)
Bedankt voor je complement.

Ik bedoel dus, dat woorden in het Hebreeuws een hele diepgang kunnen hebben, waarbij het grondwoord veel invloed heeft op de betekenis.
Elohim is dus meervoud en duidt niet per definitie een triade aan, ook al wil men dat suggereren.
Het is weinig zinvol om traditionele leer te gaan bespreken, die na de eerste eeuw is ontstaan.

Ik citeerde:
Wajehie schreef:"Mijn heer" staat Adonai
"de Almachtige!" staat Sjadai
In zijn aangehaalde tekst staat er bij Sjadai “El” ervoor in de geraadpleegde interlineair.
Dutch schreef:
Alpha schreef:
Dutch schreef:[Kom zullen wij eens naar de tekst kijken van Zacharia.. .
8Want dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Achter de heerlijkheid aan heeft hij mij [Zacharia] naar de natiën gezonden die ulieden met geweld plunderden; want wie U [Zacharia] aanraakt, raakt mijn oogappel aan.
11 „En vele natiën zullen zich op die dag stellig bij JHWH aansluiten, en zij zullen werkelijk mijn volk worden; en ik wil in uw midden verblijven.” En gij [alle mensen] zult moeten weten dat JHWH der legerscharen zelf mij [Zacharia] tot u heeft gezonden
.
Nergens komt naar voren dat Zacharia spreekt in Zach 2. Lees eerste even de context.

En je maakt er een aardig potje van:
In vs 9 Want zie IK zwaai met mijn hand tegen hen.
Wie is dan die IK? Is dat Zacharia of JHWH. En dan vervolgens in 9b is de 'mij' het weer Zacharia.
Dan is waarschijnlijk vlgns jou vs 10 weer JHWH en in vs 11 is de ik weer JHWH en de mij weer Zacharia...
Als je zo Bijbel gaat lezen, heb je dus aardig wat problemen. Nergens waar de Hebr. uitdrukking: Want hier spreekt JHWH komt een profeet in de Pers. enkv naar voren en worden de identiteit verwisseld met JHWH. Op deze manier kan ik zelfs bewijzen dat Jeremia JHWH is in Jer 9:23-24. Dit slaat natuurlijk nergens op om zo te lezen. Al met al gaat deze tekst niet over Zacharia en JHWH. Je zou het wel willen, want dat lost voor jou een hoop problemen op.
Zacharia wordt door JHWH gestuurd (1:1,3) naar de uit Babylon gerepatrieerde Joden gestuurd. Zacharia is dus in opdracht van JHWH aan het woord. Zijn doel is om de joden aan te moedigen om de herbouw van de tempel te hervatten en geeft vervolgens Messiaanse profetieën over de toekomstige koning priester Jezus. Sommige tekstgedeelten hebben dus betrekking op de toekomst.

In 2:9 is het m.i. duidelijk JHWH.
11 „En vele natiën zullen zich op die dag stellig bij JHWH aansluiten, en zij zullen werkelijk mijn volk worden; en ik wil in uw midden verblijven.”
Dutch schreef:[Grappig is dat je hier niet MIJN aan Zacharia refereert. Ook leuk is dat het vers hier JHWH in de derde persoon wordt aangesproken. Vervolgens weer in de eerste persoon overgaat. Is het JHWH of is het Zacharia die hier spreekt? Is die MIJN Zacharia, of toevallig nu JHWH. En als dat JHWH, wie is dan die andere JHWH
over waar vele natiën zullen bij aansluiten? ”.
Je bent m.i. met een woordspelletje bezig. Is het je doel om de Bijbel te ondermijnen als woord van God?

BTW. Zijn oogappel is NIET JHWH, maar zijn goedgekeurde volk. Er zijn dus geen 2 JHWH’s.

De interlineair die ik gebruik is gewoon op het internet te vinden bij Bible hub. Er wordt onder de Hebreeuwse tekst de “letterlijke” Engelse vertaling weergegeven. M.u.v JHWH. Dat vertalen ze met Lord.
MAAR er boven staat de fonetische uitspraak en daar staat Jahweh.

Je kan daar ook meerdere Engelse vertalingen met elkaar vergelijken en die citeer ik soms.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
Alpha schreef:Elohiem betekent inderdaad God. Er zijn echter meerdere Goden. Er is maar één almachtige God (El Sjaddai).

Voor de goede orde:
ELOHIEM is meervoud van EEL (wat sommigen hier schrijven als EL) en er staat in Genesis 1 :

Code: Selecteer alles

BEREESHIET  BARA    ELOHIEM EET HASJAMAJIEM  V'EET HA'ARETZ
In begin   schiep   Goden      de hemelen   en     de aarde 
Maar het is grammaticaal niet juist, want BARA is enkelvoud. En bij majesteitsvorm "Wij, Beatrix, .." zou de meervoudsvorm van BARA er moeten staan, dus:
In begin schiepen Goden de hemelen en de aarde

Resumé ; men probeert hier de lezer iets duidelijk te maken.
Ik ervaar het zo, JHWH is de architect en Jezus voert uit wat zijn vader ontwierp. ( Openb:14; Spr 8:22; Kol 1:15)
Een goede regeerder delegeert m.i. zijn werk.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
Trajecto schreef:
???
Zie http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... &start=125. Er staat dat Abraham Jehova zag.
Wanneer je terugleest, zie je dat het over engelen gaat. JHWH delegeert taken aan engelen. Niemand kan God zien en leven!
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

De meervoudsvorm heeft inderdaad betrekking op God met zijn helpers de engelen.
Het is geen majesteitsmeervoud, want dat bestond toen nog niet. Majesteitsmeervoud (pluralis majestatis) is een uitvinding van de Romeinse keizers.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Dutch

Bericht door Dutch »

Alpha schreef:JHWH is dus de allerhoogste, verhevener kan niet.
Het is gebruikelijk dat een koning een pluralis majestatis gebruikt. Ik gaf je een voorbeeld...

Wat mayim nu met de pluralis majestatis te maken heeft ontgaat mij.
Helaas, het Hebreeuws kent dat niet. Omdat mayim enkv. is en meervoud geschreven. Daarbij, geef ik aan en jij gaat daar niet op in dat afgoden zelfs door God elohim wordt genoemd.
Wat vers 26 betreft lijkt het mij duidelijk dat hij tegen zijn zoon sprak.
Je zou eerder zeggen dat God tegen de Geest zou spreken dan tegen Zijn Zoon. Nergens uit Gen 1 blijkt dat God tegen Zijn Zoon spreekt. Om maar te spreken, dat Joh 1:3, Col 1:15

Mbt Zach 2:8-11
Je bent m.i. met een woordspelletje bezig. Is het je doel om de Bijbel te ondermijnen als woord van God?
BTW. Zijn oogappel is NIET JHWH, maar zijn goedgekeurde volk. Er zijn dus geen 2 JHWH’s.
Ik lees wel wat er staat. Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Daarbij zeg ik nergens dat de oogappel JHWH is.
2 Toen zei ik: Waar gaat U heen? Hij zei tegen mij: Ik ga Jeruzalem opmeten om te zien hoe groot zijn breedte en hoe groot zijn lengte zal zijn.
3 En zie, de Engel Die met mij sprak, trad naar voren en een andere engel trad Hem tegemoet.
4 En Hij zei tegen hem: Loop snel, spreek tot die jongeman en zeg:

Vanaf vs 3 komt Zacharia nergens meer aan het woord. En nergens worden de woorden afgewisseld met JHWH en Zacharia. Als dat zo was, dan zou dat er zeker staan.
Nergens in heel de Bijbel komt het voor dat wanneer God zegt Want hier spreekt JHWH: dat het afgewisseld wordt met JHWH en een andere persoon.

Om even in jou bewoording te spreken: De enige die een woordspelletje, en hier de tekst probeert te harmoniseren met jou gedachte ben jij zelf.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dutch schreef:Helaas, het Hebreeuws kent dat niet. Omdat mayim enkv. is en meervoud geschreven. Daarbij, geef ik aan en jij gaat daar niet op in dat afgoden zelfs door God elohim wordt genoemd..
Ook afgoden worden met elohim aangeduid. Klopt.
Je zou eerder zeggen dat God tegen de Geest zou spreken dan tegen Zijn Zoon. Nergens uit Gen 1 blijkt dat God tegen Zijn Zoon spreekt. Om maar te spreken, dat Joh 1:3, Col 1:15
Mbt Zach 2:8-11
De geest kan geen persoon zijn. De Hg is de kracht van de allerhoogste.
Jezus geeft inderdaad aan dat hij de eerst schepping van God is. Hij voert dan de rest van de schepping uit, w.o. de engelen. Als het niet Jezus is, wie dan wel?
Dat JHWH te midden van mensen zou verblijven kan niet letterlijk zijn. Hij verbleef in de oudheid in de tabernakel en symboliseerde dat d.m.v. het sjekina licht.
Ik lees wel wat er staat. Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Daarbij zeg ik nergens dat de oogappel JHWH is.
2 Toen zei ik: Waar gaat U heen? Hij zei tegen mij: Ik ga Jeruzalem opmeten om te zien hoe groot zijn breedte en hoe groot zijn lengte zal zijn.
3 En zie, de Engel Die met mij sprak, trad naar voren en een andere engel trad Hem tegemoet.
4 En Hij zei tegen hem: Loop snel, spreek tot die jongeman en zeg:

Vanaf vs 3 komt Zacharia nergens meer aan het woord. En nergens worden de woorden afgewisseld met JHWH en Zacharia. Als dat zo was, dan zou dat er zeker staan.
Nergens in heel de Bijbel komt het voor dat wanneer God zegt Want hier spreekt JHWH: dat het afgewisseld wordt met JHWH en een andere persoon.
Om even in jou bewoording te spreken: De enige die een woordspelletje, en hier de tekst probeert te harmoniseren met jou gedachte ben jij zelf.
Je kan de bijbel letterlijk lezen, maar ook begrijpelijk en onderscheiden wat letterlijk en wat symbolisch is bedoeld.

Het maakt mij overigens niets uit of een tekst nu groen geel of blauw uitgelegd wordt. Ik heb geen voorkeur.
Ik probeer mij door de Bijbelse uitleg te laten leiden. Ik ben van mening dat de Bijbel zelf voldoende uitleg geeft.

Uitleg is een zaak van God en HIJ geeft aan wie hij wil. On-Bijbelse leringen en tradities belemmeren het inzicht. Het wordt dan een sluier over het goede nieuws. (2 Kor. 4:3)

Mijn oogappel is dus Gods goedgekeurde volk. (Zach 2:8).
Ik probeer zo goed mogelijk in te gaan op je reactie en geef mijn, op de bijbel gebaseerde, mening.
ineke-kitty

Henoch had 300 jaar lang een ononderbroken relatie met de Here: " wandelde met God....driehonderd jaar.." [Gen. 5:22]. In die periode viel hij geen enkele keer terug in zijn oude leven. Dat betekent uiteraard niet dat hij geen zwakheden kende. Maar zijn leven was in alle aspecten op God gericht.
Wat betekent het "met God leven?"
Henoch ontwaakte 's morgens met de Here en ging 's avonds slapen, denkend aan Hem. Hij werkte met God en in zijn gezin leefde hij met God. In zijn contact met vrienden en buren liet hij zich door God begeleiden. Hij liet zich in zijn gesprekken door God leiden en als hij eens faalde, verliet hij zich op God.
Iedereen wist waar hij bij Henoch aan toe was.
Het was Henochs levensopdracht om met God te wandelen in alle facetten van zijn leven.
Hij deed dit niet af en toe, maar voortdurend. Hij leefde met God tijdens klaarlichte dag en in de donkerste nacht; of hij daarbij alleen was of in gezelschap, dat maakte niet uit. God vormde altijd het middelpunt in Henochs leven.

Hoe is dat bij ons? Is het volgende vers ook op ons van toepassing: "hoewel strikken der goddelozen mij omgeven, ik vergeet Uw wet niet. Te middernacht sta ik op om U te loven wegens Uw rechtvaardige verordeningen" [ Ps. 119:61,62] ?
Dessa

Bericht door Dessa »

Bij jou zit dat wandelen in ieder geval wel helemaal goed he?
ineke-kitty

Dessa schreef:Bij jou zit dat wandelen in ieder geval wel helemaal goed he?
Ja hoor. Bij jou ook?