Lanfy schreef:bij, of in het humanisme hoef je dingen ook niet alleen te doen, het gezamenlijke menszijn schept de band is mijn ervaring.
Ook ik zou voor humanisme kunnen kiezen.
Ik doe dat nog niet,
- omdat ik mijn christen-zijn denk ik nog goed kan gebruiken om een bijdrage te leveren aan een betere wereld en
- omdat ik in het humanisme nog geen plek heb gevonden voor mijn gevoel ‘geleid te worden’ en geen alternatieve manier om mijn leven zin te geven en om me niet al te veel zorgen te hoeven maken over of ik het goed doe.
Kun je daar een beetje inkomen?
Lanfy schreef:Het Thomas theorema ken ik, maar kun je ook weer omgekeerd toepassen.
Inderdaad, als we samen besluiten dat er geen God bestaat, dat we het samen moeten doen als mensheid, dan kan God hoog of laag springen, maar dan zullen we alle wonderen die hij eventueel verricht als toeval of als anderszins verklaarbare positieve of negatieve fenomenen begrijpen en dan heeft (theïstische) religie afgedaan.
Voorlopig lukt ons dat van geen kanten, om God gezamenlijk weg te definiëren, en heb ik ook persoonlijk dus het gevoel dat ik daarmee iets met het badwater zou weggooien (hoe veel en hoe vuil dat ook is).
Dus kies ik er voor om er het beste van te maken.
In de Engelse versie van mijn paper dat ik nu aan het schrijven ben gebruik ik een citaat van Karl Marx uit
1844 dat direct vooraf gaat aan zijn uitspraak dat religie opium van het volk is: “Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions.”
Ik gebruik dat als een oproep aan het christendom om zich ten goede te keren: “A Christianity that chooses to contribute to a better future must lift people from oppression by transforming their religion from escapist to empowering, by doing away with its own escapist aspects and by focussing on its aspects that support human autonomy.”
Daarmee zou christendom een stap zetten richting humanisme (seculariseren), verbondenheid zichtbaar maken ook met niet-gelovigen en 're-ligie' (her-verbindend) zijn in de oorspronkelijke betekenis van dat woord.
Vandaar de titel die ik aan mijn paper geef: "secularization for the sake of religion".
Lanfy schreef:dat het christendom een organisatorisch potentieel heeft ben ik met je eens, maar gaat door de secularisatie toch hollend achteruit.
Zelfs in Nederland valt dat erg mee: georganiseerde religie is voorlopig ook in Nederland nog het soort organisatie dat een duidelijk groter deel van zijn potentiële achterban (mensen die zichzelf als religieus beschouwen) weet te organiseren en activeren dan enig andere soort organisatie (bijv. milieu-organisaties of politieke partijen).
In de minder geseculariseerde delen van de wereld geldt dat nog veel sterker.
Lanfy schreef:in mijn opinie is een God ook steeds minder nodig om vragen te verklaren.
Voor het verklaren van dingen hebben we wetenschap.
Over die potentiële functie van religie heb ik het sowieso niet in mijn paper en in dit topic.
Lanfy schreef:give a man a fish and he will eat for a day, give him a boat and he will eat a lifetime, teach him to pray for a fish and he will die the same day.
Grappig; de vraag waar het om gaat is echter of
samen bidden mensen niet zou kunnen helpen om de onderlinge spanningen die onvermijdelijk zijn in een samenleving te overbruggen en om
samen hun samenleving te verbeteren.
Bijvoorbeeld
- om te voorkomen dat ze met die boten hun meren, rivieren en zeeën leegvissen,
- om te voorkomen dat ze die boten gaan bewapenen en groepsgewijs de beste visplekken gaan bevechten,
- om te voorkomen dat de steeds grotere boten en de taakverdeling die daarop nodig is tot een klassensamenleving leiden waarin de kapiteins zich een onevenredig deel van de opbrengst van de visvangst toeëigenen.
Ja, religie kan misbruikt worden om dat leegvissen, het bevechten van andere groepen met de 'foute' religie en het zich bevoorrechten door 'meerderen die over ons gesteld zijn' te rechtvaardigen.
Religie kan ook gebruikt worden om dat soort misstanden aan de kaak te stellen.
Over dat christendom (en religie in het algemeen) de samenleving heel veel kwalijks biedt (verdeeldheid, een model van hiërarchische organisatie dat mensen onmondig maakt, taalgebruik dat mist verspreidt, naast misstanden die inherent zijn aan elke organisatie) zijn we het gauw eens.
Een belangrijk deel van wat christendom de samenleving te bieden heeft is het beteren van zijn eigen leven en zichzelf veranderen.
Daarna is dat resterende organisatorische potentieel ten goede te benutten, mijns inziens.
Met v&Vriendengroet,
Wim