Hallo Yours,Yours schreef: 14 mar 2025, 12:27
Dag Peda,
Er zal, zoals ook Tufkah hier net schreef, ook nooit een locatie voor het bewustzijn in de hersenen gevonden worden.
Dus het is inderdaad een nooit eindigende discussie.
Toch kan er sprake zijn van persoonlijk voortschrijdend inzicht.
Het is om te beginnen feitelijk heel bijzonder dat we als we in slaap vallen we ‘plotseling’ het bewustzijn verliezen.
En dan in onze dromen van alles en nog wat meemaken en (als het goed is) naast lichamelijk ook geestelijk verkwikt wakker worden. Ra-ra, hoe kan dat? Als je voor jezelf het antwoord op die vraag vindt, kom je persoonlijk een heel eind verder. Alleen kan dan nòg altijd niet wetenschappelijk bewezen worden hoe het zit met het bewustzijn…..
Het huidige weten, is dat er in de hersenen sprake is van neurale netwerken, waaruit afhankelijk van het onderliggende specifieke netwerk verschillende detail-bewustzijns-""ikken "" opborrelen.
Het zoeken was en is, of er ook een soort van ""centrale meet- en regelkamer"" zijnde een "" IK "" met hoofdletters in het neuronale netwerk gevonden kan worden.
Voor zover mij bekend is dat tot op heden niet gelukt.
Voor verdere verdieping van het onderwerp verwijs ik gaarne naar het topic Peda's spreekuur, waar het thema prima past voor neutrale bespreking.