Peter,Peter79 schreef: ↑19 okt 2018, 10:11Misschien begrijp je het als ik dit voorbeeld gebruik:Raymond B schreef: ↑19 okt 2018, 09:51Heren ik begrijp de conclusie die jullie maken vanuit de kerken en of haar visie.peda schreef: ↑18 okt 2018, 09:30Ik begrijp het zo. Voor de Joden verwijst de Tenach naar de Joodse Messias, een volledig mens die geleid door God uitgroeit tot ( quasi) Mozes formaat. Voor de Christenen verwijst de Tenach met het onderwijs van het N T ( het eerder verborgene komt volop in het licht ) naar de Christus van Goddelijk Formaat. De Messias van de Joden is inderdaad een andere als de Christus.
De Jezus die meestal wordt geschets of in films te voorschijn komt is idd compleet anders.
Daarom hanteer ik ook Zijn Naam zoals die is gegeven; Yeshua. of JHWH redt
Deze Yeshua is exact de beloofde Massiach, Hij was precies zoals Mozes zei dat Hij zou zijn ' een profeet als hemzelf'.
De wereld ziet Hem als een donkerblonde Grieks gekleede nieuwe kerk stichter.
Hij is echter het Levende Woord die vanaf het begin werd gegeven.
Hij sprak niets anders dan wat de Vader Hem gaf te spreken, Hij deed niets anders dan de wil van de Vader en Hij vervulde met Zijn leven niets anders als wat de Profeten hebben opgeschreven.
Een koe is een zoogdier, maar niet alle zoogdieren zijn koeien.
Alles wat we vanuit het NT weten over de messias komt overeen met de Tenach, maar niet alle Tenach-interpretaties komen overeen met de Messias uit het NT.
Wie zonder leiding van de Heilige Geest de Tenach leest, komt niet bij Christus uit. De Tenach alleen is niet genoeg. Op deze wijze is de Messias van de Tenach (zonder vervuld te zijn van de Geest) een andere dan de levende Christus. De letter doodt, de Geest maakt levend.
Ik ben het ermee eens dat zonder de HG nooit bij de Messiach uitkomt, maar de Tenach is volledig en alleen geschreven door, voor en als een schaduw van de Messiach.
Maar misschien bedoel je dat ook?