Dirk schreef:De vraag in dit topic is dus wat er nodig is voor een Christen om God de rug toe te keren? Voor mij is dit een onmogelijke vraag, die ik niet kan beantwoorden. Er is bij mij absoluut geen twijfel, dus ik zal nooit atheïst kunnen worden of God kunnen afwijzen.
We moeten on-topic blijven. Het spijt me dat het me niet gelukt is, Peter. Dus terug naar het onderwerp:
Wat moet er gebeuren, Peter, of wat is er nodig voor jou om God de rug toe te keren? Ik ben benieuwd naar jouw antwoord. En, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van andere Christenen! Het is nu wel duidelijk waarom de atheïsten God afwijzen. De vraag aan de Christenen, die gesteld zijn, door personen die hier op uitnodiging van het beheer zijn:
Wat moet er gebeuren om God de rug toe te keren? of
- als het geloof niet diep wortelt, kunnen mensen door moeite en zorgen het geloof verliezen;
- het geloof kan worden verstikt door rijkdom;
- voorbeelden zijn Hymeneüs en Alexander
Zie:
viewtopic.php?f=9&t=1726&p=135136#p135136
Dus: verslappen in gebed, veel op je bordje krijgen, carrière maken, moeilijke vragen over Gods leiding, het zijn allemaal dingen die gebeuren waardoor christenen los raken van het geloof. En opeens is het geloof weg.
Voor mijzelf is dit nogal hypothetisch - wat als. Ik hoop het niet mee te maken. Maar als je gewoon luistert naar mensen die het aan den lijve hebben ondervonden, dan word je vast wijzer.
Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Christenen. Mag ik van jou een antwoord verwachten, Peter?
Eerder heb ik betoogd dat de stap van protestant naar atheist niet zo groot is (
viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134266#p134266).
Ik heb het voorbeeld van Elie Wiesel genoemd. (
viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134679#p134679)
Een Jood kan eigenlijk geen atheist zijn in de zin van dat hij Gods bestaan ontkent. Wel kan hij tegen God zijn.
Een ander voorbeeld dat ik heb genoemd (in een verwant topic), is Nietzsche (
viewtopic.php?f=9&t=2880&p=134849#p134849).
De christelijke leer is bij uitstek vormgegeven in de vormen en woorden van de Griekse filosofie. De Grieken idealiseerden nogal. Ze vonden het idee belangrijker dan de waarneming. De christelijke leer is in zekere zin ook losgezongen van de realiteit. Schuld is veranderd van iets dat horizontaal, bijvoorbeeld tussen twee personen speelt, tot iets dat speelt tussen een christen en God. Daarmee werd de weg gebaand om vroom in de kerk te zitten en in je dagelijks leven je te misdragen. Het is denk ik dit christendom dat velen achter zich hebben gelaten en waartegen zij zich soms ook actief verzetten. Het bestrijden van onrecht en leugen is een belangrijke motivator om, als je je geloof verloren hebt, atheist te worden.