Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
MagereHein
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 24 mar 2022, 11:25
MagereHein schreef: 24 mar 2022, 11:05
Peda, je instelling is bewonderenswaardig, maar we kunnen toch niet alles serieus nemen omdat mensen er in geloven. Neem die ghost detection device. KOM OP! Hoe laag moet je zinken om zoiets serieus te durven posten?
En zo is mijn instelling ook mbt goden. We leven in de 21e.eeuw en het wordt de hoogste tijd dat we alle bijgeloof eens achter ons laten. Zou jij een metafysisch God-detection-device serieus willen nemen?
Waar leggen we de grens?
Hallo Hein,

De grens legt een ieder persoonlijk. Jouw grens zal niet mijn grens zijn en datzelfde geldt zo meen ik oprecht voor elke deelnemer hier. Uit de onderlinge discussie blijkt wel duidelijk dat er totaal verschillende grenzen worden getrokken. Zo zie ik de gehele metafysica als een "' beeldvorming "" simpel omdat het Mysterie voor mij althans alleen in "' beelden "" te beschrijven is, maar uit de inbreng alhier merk ik duidelijk dat daar waar ik van "' beeld "' spreek een andere deelnemer veelal een concreetheid op het oog heeft. Worden in ervaringen nu "" beelden "" gezien of zijn het concrete gestalten, objecten, stemmen etc. Daarover alleen kun je al een topic starten. wel blijft bij mij althans staan dat ik niet de gehele brede metafysica reeds bij voorbaat als Onzin, nonsens, fabeltjes, etc definieer, omdat daarmede blijk wordt gegeven dat de Onzin-volgers niet echt inhoudelijk over metafysica willen praten.
Maar Peda, hoe belangrijk is het om fictie van werkelijkheid te blijven scheiden. Om als mensheid ons nu eens te richten op die feiten. Laten we achterdocht en bijgeloof nu eindelijk eens een keer achter ons. Er is al zoveel irreële onzin gaande op dit moment.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

Maar ik mag hier niet naar bewijs vragen, want metafysica is niet te bewijzen. Mijn kritische houding wordt dan ook niet altijd gewaardeerd
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 14:14 Maar ik mag hier niet naar bewijs vragen, want metafysica is niet te bewijzen. Mijn kritische houding wordt dan ook niet altijd gewaardeerd
Dat komt omdat je een dogmatisch gelovige bent in het naturalisme.
MagereHein

hopper schreef: 24 mar 2022, 14:30
MagereHein schreef: 24 mar 2022, 14:14 Maar ik mag hier niet naar bewijs vragen, want metafysica is niet te bewijzen. Mijn kritische houding wordt dan ook niet altijd gewaardeerd
Ja verdraai alles maar. Maar ik denk de wereld beter af is met een open kritische houding die op mijn naturalisme is gebaseerd. Als iedereen zich nu gewoon aan de feiten houdt en zich er bij neerlegt.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

De komt omdat je een dwangmatig roeper van hatseflats bent en je verder totaal niet hebt ingelezen in het onderwerp. Elk inhoudelijk gesprek is je vreemd.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 24 mar 2022, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Heul ziellug dan... :cry: .
Dat jij dat allemaal zo goed weet Zolder waar een ander zich wel of niet in verdiept... :thumb1:

Zeg je dat tegen iedereen die het niet met jou eensch is?

[modbreak Trajecto] Berichten melden eventueel, maar niet een andere forummer onheus beklagen.
Zolderworm

callista schreef: 24 mar 2022, 14:45 Heul ziellug dan... :cry: .
Dat jij dat allemaal zo goed weet Zolder waar een ander zich wel of niet in verdiept... :thumb1:

Eensch?
MagereHein

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 14:41
De komt omdat je een dwangmatig roeper van hatseflats bent en je verder totaal niet hebt ingelezen in het onderwerp. Elk inhoudelijk gesprek is je vreemd.
Zolderworm, verdiep je jij in de eindtijd zoals voorspeld door de JG? Houdt jij je bezig met de 144.000 zielen die gered worden?
Maak jij je druk om wichelroede lopen? Steengenezing? Geef jij de waarzegster een kans? Bang voor een volgende ufo-ontvoering?
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 14:55
callista schreef: 24 mar 2022, 14:45 Heul ziellug dan... :cry: .

Eensch?
Ja...dat past nog prima in deze tijd en wordt nog regelmatig gebezigd in een bepaalde setting....deze of gene setting welteverstaan dan...
Taaltechnisch dus volkomen geaccepteerd..

https://jelly.beer/reviews/er-was-eensch/

https://www.autoblog.nl/archive/2010/10 ... kerbaan-af

Jij had mijn bericht dus niet hoeven melden heur......bietje kinderachtig..
Niet zo gauw op je tenen getrapt zijn...
vegan-revolution

Bericht door vegan-revolution »

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 15:08
Zolderworm, verdiep je jij in de eindtijd zoals voorspeld door de JG? Houdt jij je bezig met de 144.000 zielen die gered worden?
Maak jij je druk om wichelroede lopen? Steengenezing? Geef jij de waarzegster een kans? Bang voor een volgende ufo-ontvoering?

Het is niet erg praktisch om alle denkbare "onzin" onderwerpen allemaal tegelijk te behandelen. Maar wat is er mis met het beginnen te behandelen van het dualisme als tegenhanger van het materialisme? Zeker omdat dit een sterk raakvlak met het onderwerp heeft.

Je kunt natuurlijk aangeven dat je instrumenten waarmee geesten bekeken zouden kunnen worden onzin vindt, maar dan zou het wat mij betreft welkom zijn als je ook aangeeft waarom je dat onzin vindt. Je kunt bijvoorbeeld volstaan met slechts 1 voorbeeld dat de onzin ervan duidelijk laat zien.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Zolderworm

callista schreef: 24 mar 2022, 15:13
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 14:55
Eensch?
Ja...dat past nog prima in deze tijd en wordt nog regelmatig gebezigd in een bepaalde setting....deze of gene setting welteverstaan dan...
Taaltechnisch dus volkomen geaccepteerd..

https://jelly.beer/reviews/er-was-eensch/

https://www.autoblog.nl/archive/2010/10 ... kerbaan-af

Jij had mijn bericht dus niet hoeven melden heur......bietje kinderachtig..
Niet zo gauw op je tenen getrapt zijn...
Vanaf nu meld ik al je vervelende interrupties vanuit het niets. Het is oud Nederlands dat op beide websites voor de grap wordt gebruikt. Dus het past helemaal bij jou.
Zolderworm

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 10:15
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 06:03
Hoe waarschijnlijk is het dat we een ziel hebben? Die vraag staat gelijk aan: hoe waarschijnlijk is het dat het substantie-dualisme het bij het juiste eind heeft? Dus in jouw betoog zou ik graag om te beginnen jouw argumenten tegen het substantiedualisme horen. Die er overigens wel zijn. Een stukje huiswerk.
Ik beschouw het astrale en mentale lichaam tesamen als de ziel. Overigens valt het astrale lichaam wel te meten. Bijvoorbeeld met behulp van een EMF-meter. En via een SLS-camera kan het zelfs zichtbaar worden gemaakt. Zij het in schematische vorm.
https://www.ebay.nl/itm/Portable-SLS-Ca ... SwIYteaOVw

Er zijn overigens talloze boeken waarin het astrale lichaam nauwkeurig beschreven is. Zoals het boek van A.E. Powel over dit onderwerp.
Het astrale lichaam bevindt zich normaliter op dezelfde plek als het stoffelijk lichaam. Maar tijdens een deel van de slaap zweeft het erboven. Dat is zelfs bij jou het geval. Na de dood gaat het op reis. Ik hoop voor jou dat dat straks ook bij jou gebeurt.
Ook dieren hebben een astraal lichaam.
Het astrale lichaam evolueert op zich niet. Maar bij elk volgend leven krijg je weer een nieuw astraal lichaam.
Nou sorry, maar dit is voer voor de baloney detection kid van Michael Schermer. Misschien moet je daar eens kijken naar ghost hunting equipment. De naam alleen al! Kom op!!
Hier ga ik dus niet eens moeite voor doen. De grootste flauwekul omdat mensen willen geloven!
Ik wil best open staan voor nieuwe inzichten maar er zijn grenzen
De SLS camera projecteert een infrarood laser rooster over een breed veld. Het zorgt voor miljoenen dots. SLS staat voor Structured Light Sensor. De sensor van de camera kan de afstand tussen deze infraroodpunten berekenen om er een driedimensionaal model van te bouwen van dat wat hij waarneemt. Dit 3D-model is niet afhankelijk van zichtbaar licht en kleuren. In plaats daarvan "ziet" het een fysieke representatie van de ruimte en objecten eromheen. Dit betekent dat als iets binnen zijn gezichtsveld beweegt, er een verandering zal worden gedetecteerd in de afstand tussen de stippen, die de camera herkent als beweging. De reden dat deze technologie door spokenjagers wordt gebruikt, is dat de software van de camera het vermogen heeft om menselijke figuren te herkennen en te markeren in de beelden die het vastlegt. De software "ziet" mensen door ledematen en beweging te detecteren. Alles wat de camera ziet, wordt in realtime weergegeven op een scherm. Meestal een met de camera verbonden tablet, en alle cijfers die het detecteert, worden gemarkeerd door deze over elkaar heen te leggen. Het geeft een een felgekleurde stickman, daarom wordt het apparaat ook wel eens een SLS Stickman Camera genoemd.

https://www.youtube.com/watch?v=b59kc9fBli0 Zie vanaf 5:00

Het apparaat detecteert dus entiteiten die we met het blote oog niet kunnen zien. Ik noem het astrale lichamen, voor mij is het de ziel.
Zolderworm

Ik heb me al zo'n zestig jaar ingelezen in diverse onderwerpen. Dit topic gaat over de vraag of we een ziel hebben. Het is goed dat je, als je meedoet met het gesprek, je eerst ingelezen hebt. Dan worden je berichten wat zinniger.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 15:57 Het is oud Nederlands dat op beide websites voor de grap wordt gebruikt.
:lol:
Ja...dat zei ik ook........het wordt gebruikt in een bepaalde setting.....
Fijn dat je dat nu ook doorhebt....heb je weer wat geleerd :thumb1:
Laatst gewijzigd door callista op 24 mar 2022, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
MagereHein

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:01
MagereHein schreef: 24 mar 2022, 10:15
Nou sorry, maar dit is voer voor de baloney detection kid van Michael Schermer. Misschien moet je daar eens kijken naar ghost hunting equipment. De naam alleen al! Kom op!!
Hier ga ik dus niet eens moeite voor doen. De grootste flauwekul omdat mensen willen geloven!
Ik wil best open staan voor nieuwe inzichten maar er zijn grenzen
De SLS camera projecteert een infrarood laser rooster over een breed veld. Het zorgt voor miljoenen dots. SLS staat voor Structured Light Sensor. De sensor van de camera kan de afstand tussen deze infraroodpunten berekenen om er een driedimensionaal model van te bouwen van dat wat hij waarneemt. Dit 3D-model is niet afhankelijk van zichtbaar licht en kleuren. In plaats daarvan "ziet" het een fysieke representatie van de ruimte en objecten eromheen. Dit betekent dat als iets binnen zijn gezichtsveld beweegt, er een verandering zal worden gedetecteerd in de afstand tussen de stippen, die de camera herkent als beweging. De reden dat deze technologie door spokenjagers wordt gebruikt, is dat de software van de camera het vermogen heeft om menselijke figuren te herkennen en te markeren in de beelden die het vastlegt. De software "ziet" mensen door ledematen en beweging te detecteren. Alles wat de camera ziet, wordt in realtime weergegeven op een scherm. Meestal een met de camera verbonden tablet, en alle cijfers die het detecteert, worden gemarkeerd door deze over elkaar heen te leggen. Het geeft een een felgekleurde stickman, daarom wordt het apparaat ook wel eens een SLS Stickman Camera genoemd.

Het apparaat detecteert dus entiteiten die we met het blote oog niet kunnen zien. Ik noem het astrale lichamen, voor mij is het de ziel.
Dus je hanteert hier wel wetenschappelijke methoden, maar eist geen Wetenschappelijke uitleg? M.a.w: jij maakt er een metafysische ziel van. Waarom besluit die wetenschap die de metingen doet niet dat ze een ziel meten? Waarom is dit geen algemeen geaccepteerde werkelijkheid?
MagereHein

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:04
Ik heb me al zo'n zestig jaar ingelezen in diverse onderwerpen. Dit topic gaat over de vraag of we een ziel hebben. Het is goed dat je, als je meedoet met het gesprek, je eerst ingelezen hebt. Dan worden je berichten wat zinniger.
Nogmaals: ga jij je verdiepen in toekomstkijken en gebedsgenezing als je ziek bent?
Zet jij je eten onder een piramide van zilverfolie zodat t niet bederft of pak je toch de koelkast?
Moeten we Poseidon onderzoeken? Shiva en al die duizenden goden waarin geloofd wordt?
Zolderworm

callista schreef: 24 mar 2022, 16:05
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 15:57 Het is oud Nederlands dat op beide websites voor de grap wordt gebruikt.
:lol:
Ja...dat zei ik ook........het wordt gebruikt in een bepaalde setting.....
Fijn dat je dat nu ook doorhebt....heb je weer wat geleerd :thumb1:
Je redt je er niet uit, uit deze vreemde hersenkronkel. Ik vraag me af of het wel goed met je gaat.
callista

Bericht door callista »

Nou...je maakt er weer wat van.....zal je niet lukken.....het is precies omgekeerd...
Jij stelde een vraag bij dat "eensch"...toch?
Weet je nog wel?
Dus je snapte het niet......en nu dus wel..

Veel succes verder in dit topic :thumb1:
Willempie

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 24 mar 2022, 12:40 Zou nu nog steeds niemand door hebben dat ziel en 'zelf' synoniem zijn?
Ja hoor. De Bijbel heeft het over levende zielen. De ziel heeft een omhulsel nodig om in deze schepping te functioneren. Maar het omhulsel is niet de ziel.
Zolderworm

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 16:08
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:04
Nogmaals: ga jij je verdiepen in toekomstkijken en gebedsgenezing als je ziek bent?
Zet jij je eten onder een piramide van zilverfolie zodat t niet bederft of pak je toch de koelkast?
Moeten we Poseidon onderzoeken? Shiva en al die duizenden goden waarin geloofd wordt?
Dit is een hoop geklets om niet te hoeven toegeven dat je je gewoon niet over dit onderwerp hebt ingelezen.
MagereHein

Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:23
MagereHein schreef: 24 mar 2022, 16:08
Dit is een hoop geklets om niet te hoeven toegeven dat je je gewoon niet over dit onderwerp hebt ingelezen.
aar dat is evenveel zonde van mijn tijd als dat van jou mbt de onderwerpen die ik.noem. Je gaat je niet meer in Jomanda's verdiepen. Tenzij ....TENZIJ ze zich willen onderwerpen aan die methode die altijd succesvol is gebleken.

De wetenschappelijke methode. Maar daar willen ze (jullie) niet aan omdat je dan door de mand valt
En dan is de uitvlucht: METAFYSICA 🥳🥳🥳
Zolderworm

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 16:07
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:01

Dus je hanteert hier wel wetenschappelijke methoden, maar eist geen Wetenschappelijke uitleg? M.a.w: jij maakt er een metafysische ziel van. Waarom besluit die wetenschap die de metingen doet niet dat ze een ziel meten? Waarom is dit geen algemeen geaccepteerde werkelijkheid?
Omdat niet wetenschappelijk valt vast te stellen wat hier precies wordt waargenomen. Maar het detecteert wel een bewegend object, dat sterk aan een menselijk wezen doet denken. De hele wereld weet dat dit soort manifestaties wetenschappelijk gezien niet voldoende zijn te onderzoeken en te beschrijven. Dus van mensen die in de ziel geloven, eisen dat ze met harde bewijzen en wetenschappelijke beschrijvingen komen, is totaal onzinnig en zinloos.
Zolderworm

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 16:30
Zolderworm schreef: 24 mar 2022, 16:23
aar dat is evenveel zonde van mijn tijd als dat van jou mbt de onderwerpen die ik.noem. Je gaat je niet meer in Jomanda's verdiepen. Tenzij ....TENZIJ ze zich willen onderwerpen aan die methode die altijd succesvol is gebleken.

De wetenschappelijke methode. Maar daar willen ze (jullie) niet aan omdat je dan door de mand valt
En dan is de uitvlucht: METAFYSICA 🥳🥳🥳
Je blijft maar doorkletsen om je gebrek aan kennis te verbloemen. Jij hebt eigenlijk maar één punt: de ziel moet wetenschappelijk worden bewezen en beschreven; anders bestaat-ie niet. En zo gaat het al maanden lang door. Misschien langzamerhand eens een andere CD opzetten.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 24 mar 2022, 14:41
hopper schreef: 24 mar 2022, 14:30

Ja verdraai alles maar. Maar ik denk de wereld beter af is met een open kritische houding die op mijn naturalisme is gebaseerd. Als iedereen zich nu gewoon aan de feiten houdt en zich er bij neerlegt.
Ik ben zeker kritisch op je naturalisme. Ik ontken naturalisme niet, ik ontken geen evolutie of zo.
Maar het is een beperkte visie.
hopper

Bericht door hopper »

Willempie schreef: 24 mar 2022, 16:21
hopper schreef: 24 mar 2022, 12:40 Zou nu nog steeds niemand door hebben dat ziel en 'zelf' synoniem zijn?
Ja hoor. De Bijbel heeft het over levende zielen. De ziel heeft een omhulsel nodig om in deze schepping te functioneren. Maar het omhulsel is niet de ziel.
:thumb1:

Soms staan er best wel goede dingen in de bijbel.