Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:

De HEERE, had de 12, uitverkoren, maar Juda (= 2-Stammen), wilde Hem niet.
De vader van het Jodendom (is tot op heden), nog steeds de duivel. (Joh.8:44)
Zo bleven er dus 10, of 11, over
Jezus zegt dit niet van het "Jodendom", maar van een aantal farizieeën met wie Hij in gesprek was.
Jezus was zelf uit het geslacht van Juda. Zijn moeder en zijn broer Jacobus.
In Jeremia 3 lees je dat zowel Juda als haar "zuster" Israël ontrouw waren.

Wat ik hieronder van je citeer komt m.i. beter overeen met de werkelijkheid.
En aan de andere kant is het zo, dat er altijd wel een Judas is.
En dus niet alleen in Judea, maar ook in Galilea der Heidenen;
Want ook daar, zijn er gelovigen, die vijanden zijn van het kruis van Christus.
Zo is er ook altijd "een heilige rest" . Gen. 6:8, Jes. 4:3, 1 Kon.19:18, Rom. 11:4
In de volksmond is er zeker altijd een " Judas" als begrip, maar de discipel was de enige uit Juda als persoon.
Israël was zeker ook ontrouw. Ik lees in Johannes 8 dat de Here Jezus dat zegt tegen hen die beweren Abraham's kinderen te zijn, in vers 30 staat dat Hij dat zei tegen de Joden die beweren dat zij Abraham's zaad zijn, ik lees nergens het woord "Farizeeërs" eerlijk gezegd. Want op het laatst maakte zij Jezus uit voor iemand die uit de duivel is en dat gaat nog steeds over de "joden". Ze zouden Hem ook stenigen en dat waren geen Farizeeërs.
Het waren juist de Farizeeërs waartegen Jezus steeds inging en het waren ook de Farizeeërs die Jezus voor iemand uit de duivel uitmaakten, net als de dreiging tot steniging van hen kwam.

Maar zoals Jezus ook Zelf aangeeft, was dat alles nodig om Zijn offer te kunnen brengen;
Markus 9
12 En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.

Lukas 9
22 Hij zei: De Zoon des mensen moet veel lijden en verworpen worden door de oudsten, overpriesters en schriftgeleerden, en Hij moet gedood en op de derde dag opgewekt worden.

In Johannes 10 zegt Jezus Zelf dat niemand Zijn leven heeft genomen, maar dat Hij het Zelf op deze wijze heeft gegeven.
17 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen.
18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Eric-Jan,

Dank voor je antwoord!

Ik zal je reactie eens rustig doorlezen en je een passend antwoord geven.
Eigenlijk vind ik het een beetje naïef, om niet eerst eens bedachtzaam te luisteren en deel te hebben aan wat Jezus zegt door de denominatie van de Zevende Dags Adventisten.
Persoonlijk ben ik van mening dat zij één van de belangrijkste organisaties is, die sinds haar ontstaan in de wereld is gekomen; Het wonderlijke is overigens dat zij, op twee plaatsen tegelijkertijd is ontstaan en dat zij reeds in 1849 Joden en Palestijnen op de plaats van het huidige Jeruzalem Bijbel onderricht gaven en doopten. Die gegevens zou je ergens binnen de SDAIsraël moeten kunnen vinden En die mening deel ik met velen in deze wereld, vooral Joden.
Bovendien is zij niet alleen een 'goddelijk' instrument gebleken, maar voor al ook een maatschappelijk instrument in deze wereld.
Een interessante site aangaande haar diversiteit van (onderwerpen en) Bijbelse waarheden die zij voornamelijk deelt met het (Geestelijke-) jodendom vindt je hier:
http://www.adventmedia.nl/
Als alle hoogopgeleide en zeer deskundige mensen net zo snel zouden weglopen, als dat jij hebt gedaan, dan zou Gods werk zeker niet een zo hoog niveau hebben bereikt.
Maar okay ieder mens is vrij in zijn doen en laten. Ik zal je reactie goed doorlezen, want het is interessant!

Laat ik vast een opstapje geven aangaande het ware Israël,, zoals Jezus dat leert en zoet. Het komt ten eerste voort uit alle talen, stam, natie en volk.
Dus is het niet bepaalt of alleen bij een natuurlijk volk Israël. Het is ook de reden dat een Nieuw Testament nodig was, waarin Jezus de Israël Zelf kon en kan zijn.
Het Koninkrijk Gods komt niet door kracht of door geweld

"Niet door kracht of door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de Heer der heerscharen" (Zach.4:6)
"Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon" (Op.3:21)
Het Koninkrijk Gods (vanuit het Grieks: basileia=koningschap) niet komt door menselijke inspanning, "niet door kracht of door geweld, maar door de Geest van de Heer van de hemelse legermachten" (Zach.4:6).
Vraag: Duidt Jezus nu hier op een Geestelijk Israël als Hijzelf dé Israël is?

Zie je Eric-Jan hoe juist de Zevende Dags Adventisten zeer duidelijk wijzen op een Geestelijk Israël? En dat er dus inderdaad twee Israël zijn?
Een natuurlijk en een Geestelijk Israël. Wil je het uit Joodse mond horen?. Hier een aantal presentaties aangaande dat punt van de joods-christelijke predikant Steve Wohlberg:

http://adventmedia.nl/video/play/505-he ... e-isra-ls/
http://adventmedia.nl/video/play/96-isr ... -christus/
http://adventmedia.nl/video/play/99-isr ... rmageddon/

Hoe zouden we dat Israël moeten zien, in de huidige situatie. We moeten er van leren, niet navolgen in haar natuurlijk vorm. Het zij voorbeelden van hoe het niet moet en wat de essentie van haar boodschap was!
Israël waar Jezus over spreekt is niet (meer) dat Israël waar het OT over spreekt. Dat kan ook helemaal niet, omdat het Geestelijk niet volgt in de wet van een hemels Kanaän, vandaar ook twee Israël, waar Jezus over spreekt in feite.. Het zou ook niet kunnen want ook geografisch en alsook volgens de indeling van de stammen, voldoet zij niet maar aan die orde. Die is alleen in een symboliek nog terug te vinden in de uiting van het Hemels Jeruzalem dat inderdaad omschreven wordt in de essentie van het (ware) volk Israël en een volmaakte stad.
Recent werd bekend gemaakt dat ook zeer diepgelovige orthodoxe Joden in legerdienst moeten, waar zij tot nu toe van vrijgesteld waren. En zo zie je dus Eric-Jan dat zelfs de meeste wettische joden, die Jezus zo duidelijk toonde dat de wet geen wet van geweld of oorlog is, maar naar de Geest van Christus, alsmaar verder weg afdrijven van Gpds wetten en geboden en dus deel hebben aan het natuurlijke van deze wereld. De wet ligt IN de Ark in het hemels Jeruzalem, als bewijs dat zij geen deel is van deze wereld en dat ook niet kan zijn, omdat die wet voor de wereld waarin wij leven, het een dwaasheid is.

Zelf zit ik in de (Belgische politiek, op bescheiden schaal) in Brussel worden wetten voorbereid (EU) die ons binnen niet al te lange tijd zullen bepalen bij het navolgen van een morele wetgeving voor de Nationale Staat Europa.
Een federale Staat, naar het model van België (of andersom zoals je wilt). Enkele mij persoonlijke politici en filosofen zijn faliekante tegenstrijders van de Kerk (Rome) en zeker de geboden van de Allerhoogste god, want door de houding van de Kerk van Rome verbinden deze, waarvan veeal gewoon gedoopte en van huis uit Rooms Katholieke mensen (iedereen doet de communie of ondergaat het lentefeest bij ons, het is een soort Staatsgebeuren zou je kunnen zeggen.)

Vrijdenkers binnen de EU raad zien 10 geboden van het Atheïsme als betere vervangende regels voor de Europeaan. zie ook: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... oedig-boek
Persoonlijk ken ik deze schrijver, de broer van onze EU Liberale voorman Guy Verhofstadt, die ook wars is van elke geloofsuiting en feitelijk met zo een houding, de Allerhoogste god verwerpt. Zon aanbidding in al zijn vormen staat centraal binnen de meeste politieke- en kerkelijke organisaties. Volgens het Pausdom ontkomen alleen de Joden en de Zevende Dags Adventisten daaraan opmdat zij de daadwerkelijke Sabbat van het 4e gebod onderhouden. Daarmee bewijst het Pausdom haar dwaling en erkent dat zij een andere gebodstafel hanteren [Modbreak Peter79: Ik denk niet dat je de RKK goed weergeeft, maar in elk geval is dit niet de manier om op dit forum over andere kerken te spreken, zie ook het aangescherpte reglement]. Die, welke deel zal zijn van de moraal welke zij de Europese burger zal opleggen. juist omdat de EU raad behoefte heeft aan een morele wet, om hun politieke- en maatschappelijke wetgeving een 'geest' te geven. En inderdaad een natuurlijk Israël met een oud Jeruzalem komt dan handig uit. Men kan immers niet tot het hemels Jeruzalem komen en het hemels Kanaän komen, omdat men Geestelijk gericht is van 'wat van beneden is' en 'niet van boven'. En zo bereiden de mensen zichzelf een God, één die op een troon zal gaan zitten in het oude Jeruzalem, dat wat ze zien en dat wat voor hen tastbaar is.
Zij geloven alleen dat wat zij zien. Maar het gaat er juist om, te geloven wat (we) niet gezien wordt.

En dus Eric-Jan komen wéér uit op het Geestelijke aspect van Israël zoals Jezus dat uitlegt:
'Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.' Kolossenzen 3:1-2

en
„Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn”(Matt.6:21).
Als het niet bij Jezus is in het Hemels Koninkrijk, dan is ons hart ergens anders en dat is in het Grote Babylon, verbonden aan haar Kerk en haar geboden en wetten.
Ik hoop van harte dat je bereid bent aan de hand van Bijbelse waarheden en profetische boodschappen vanuit Daniël en Openbaring leert begrijpen wat en wie het ware Israël is, en je het kind (Jezus) niet met de watervallen van het Grote Babylon, ongewild weggooit.

Vele mensen lopen regelmatig hard weg vanuit een situatie die ze niet willen of kunnen begrijpen. Duizenden treden nog steeds toe, elke dag weer, tot de ZDA gemeenschap. Velen gaan er ook weer weg. En zo gebeurt dat binnen elke denominatie. De mens is van nature onrustig. Satan maakt ons wijs dat we maar korte tijd hebben. We willen genieten van het korte leven, dat ons hier op aarde is bereid. De meeste en zeker ook gelovigen zien alleen dat natuurlijk aspect en maken zich zorgen van wat er zich in deze wereld afspeelt. Daarmee bepalen zij hun eigen grens. De Geest maant en leert ons wat nodig is om te groeien in Jezus' gerechtigheid, niet in dat van het natuurlijke aspect van deze wereld, want dan volgen we een andere wet na! We moeten verbonden zijn met Christus door één te zijn in Geest, en het Hemels Koninkrijk te kunnen zien.

Door die gave der profetie, die zo door de SDA kerk wordt onderricht alsook het Hemels Heiligdom i.p.v. een aards herstelt heiligdom, is de plaats van de SDA uniek en is zij daarmee ook de laatste gemeenschap voor deze aarde. Immers het Yom Kippur voor de gehele mensheid is reeds begonnen. Onze Hoogste en Hemels Priester eindigt alles vanuit het Heilige de heiligen in het Hemels Jeruzalem, NIET vanuit een aards Heiligdom.

Hartelijke groet
Peter79

Bericht door Peter79 »

nicodemus zda schreef:Zelf zit ik in de (Belgische politiek, op bescheiden schaal) in Brussel worden wetten voorbereid (EU) die ons binnen niet al te lange tijd zullen bepalen bij het navolgen van een morele wetgeving voor de Nationale Staat Europa.
Je zit toch niet in de politiek Nicodemus? Je bedoelt denk ik: "Zelf zie ik ..."
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

OOO dat zou leuk zijn een politicus als Christen of andersom op het forum, dan heb ik veel te vragen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef: Eigenlijk vind ik het een beetje naïef, om niet eerst eens bedachtzaam te luisteren en deel te hebben aan wat Jezus zegt door de denominatie van de Zevende Dags Adventisten.
Persoonlijk ben ik van mening dat zij één van de belangrijkste organisaties is, die sinds haar ontstaan in de wereld is gekomen; Het wonderlijke is overigens dat zij, op twee plaatsen tegelijkertijd is ontstaan en dat zij reeds in 1849 Joden en Palestijnen op de plaats van het huidige Jeruzalem Bijbel onderricht gaven en doopten. Die gegevens zou je ergens binnen de SDAIsraël moeten kunnen vinden En die mening deel ik met velen in deze wereld, vooral Joden.
Bovendien is zij niet alleen een 'goddelijk' instrument gebleken, maar voor al ook een maatschappelijk instrument in deze wereld.
Een interessante site aangaande haar diversiteit van (onderwerpen en) Bijbelse waarheden die zij voornamelijk deelt met het (Geestelijke-) jodendom vindt je hier:
http://www.adventmedia.nl/
Als alle hoogopgeleide en zeer deskundige mensen net zo snel zouden weglopen, als dat jij hebt gedaan, dan zou Gods werk zeker niet een zo hoog niveau hebben bereikt.
Maar okay ieder mens is vrij in zijn doen en laten. Ik zal je reactie goed doorlezen, want het is interessant!
Zouden ware profeten niet uitsluitend naar God en Zijn Woord behoren te verwijzen in plaats van naar onvolmaakte menselijke organisaties?

God is niet afhankelijk van hoog opgeleide deskundige mensen. Ook eenvoudigen hebben een belangrijke taak als Zijn Geest daarin woont:

Mat.11:21 Op dat moment verheugde Jezus Zich in de geest en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen
voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda

Hallo Adinomis,

Gebruikt de Allerhoogste god geen onvolmaakte mensen, om juist, door hun bekering en toegewijde werk te wijzen op de volmaakte Hemelse Vader en Zijn Zoon, als voorbeeld voor ons allemaal en zij die menen en zeggen te geloven.
En heeft dan, vanuit dat perspectief, dat volk dan ook niet de Gave der Profetie?

In dat licht (bezien) kunnen we het volgende weten over die mensen (uit alle taal, stam en natie) die tot het Geestelijk Israël (kunnen) behoren.
Gods bijzonder volk - het overblijfsel

1. Is God verantwoordelijk voor de godsdienstige verwarring?
1 Korintiers 14:33: "want God is geen God van wanorde, maar van vrede."

Noot: Vandaar de wet vanuit het Hemels Jeruzalem, de Heilige Geest, zoals ook Jezus die aan ons voor houdt, door Zijn leven en dienstwerk!

2. Bestaat er meer dan één waar geloof?
Efeziers 4:4, 5: " één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen

3. Hoe wordt Christus' lichaam op aarde genoemd?
Kolossenzen 1:18: " Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente

Noot: Waarin en waarvan de leden allen een Tempel van de Heilige Geest (behoren) te zijn. Het volk van Jezus is dus een Geestelijk volk!

4. Tot wat werden de zielen die gedoopt werden, toegevoegd?
Handelingen 2:41, 47: "Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen. ... En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden."(SV)

5. Hoe wordt het huis Gods, de kerk van de levende God genoemd?
1 Timoteüs 3:14: "het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid."

Noot: Een lichaam dat leeft wordt ook ondersteund door een Geestelijk kader: de wet! Immers de hemelse vader blies de levensadem in het lichaam van Adam. En zo blaast Hij ook de levensadem in ons, als we ons bekeren en Hem in het hemels Jeruzalem willen zoeken, i.p.v. op aarde, waar Hij (notabene) niet -meer- is.

[/i] Bij het begin van deze les moeten we aandacht hebben op drie bijzondere kenmerken van Gods kerk in het begin van haar ontstaan.
(5)-1. Eerbied voor Gods wet (Handelingen 24:14; 1 Johannes 3:22)

Noot: En het onderhouden daar van, naar ons vermogen en leiding onder de Heilige Geest in Christus.
(5)-2. De aanwezigheid van de gave van profetie ( Handelingen 11:27, 28).

(5)-3. Erkenning van een wereldwijde zending (Matteüs 28:19; Kolossenzen 1:23).

6. Voor hoe lang zou Christus bij Zijn volk zijn?
Matteüs 28:20: "En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld."

Noot: Als de gelovige dus gesteund wordt door Christus, dan kan dat alleen door de Heilige Geest die ook Christus leidt, we worden immers als één in Geest met hem beschouwd!

We zullen nu de geschiedenis van Gods volk volgen zoals deze door de profetie werd voorzegd.

7. Welk groot teken verscheen in de hemel?
Openbaring 12:1: " En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd"

Wie is zij, die opgaat als de dageraad,
schoon als de blanke maan,
stralend als de gloeiende zon,
geducht als krijgsscharen? (Hooglied 6:10)

8. Met wat vergelijkt God de dochter van Sion? (Zijn volk, Jesaja 51:16).
Jeremia 6:2: " Ik heb wel de dochter Sions bij een schone en wellustige vrouw vergeleken (SV)

In de bijbel wordt de kerk dikwijls voorgesteld door een vrouw.

"Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.( Efeziers 5:25, 27).

9. Als welk soort vrouw wilde Paulus de kerk voorstellen?
2 Korintiers 11:2: "Want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan één man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen.

10. Welk ander teken werd er in de hemel gezien?
Openbaring 12:3: " En er werd een ander teken in de hemel gezien, en zie, een grote rossige draak met zeven koppen en tien horens, en op zijn koppen zeven kronen."

11. Wie is de draak?
Openbaring 12:9: "En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt

12. Wat zou het kind dat de vrouw voortbracht doen?
Openbaring 12:5: "En zij baarde een zoon, een mannelijk wezen, dat alle heidenen zal hoeden met een ijzeren staf."

Noot: Volmaakte mensen bestaan niet, vandaar het sterven tot de opstanding tot eeuwig leven of eeuwige dood.
Zelfs de profeten zijn niet volmaakt. ik wijs nogmaals op Nicodemus in Joh 3. Een ongehoorzame en onwetende gelovige, die Gods wetten toe die van mensen maakte
.

Dit kind dat eens over alle naties zou regeren "met een ijzeren staf," was Jezus (zie Openbaring 19:15)

13. Wat was de draak die voor de vrouw stond van plan?
Openbaring 12:4: "En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, om, zodra zij haar kind gebaard had, dit te verslinden."

Matteüs 2:13-16 vertelt het verhaal van hoe Satan geprobeerd heeft om het kind Jezus te doden.

14. Wat deed Satan met de kerk nadat Jezus naar de hemel was teruggekeerd?
Openbaring 12:13: " En toen de draak zag, dat hij op de aarde was geworpen, vervolgde hij de vrouw, die het mannelijke kind gebaard had.

Noot: Wie worden nu vervolgd, zij die Gods wetten onderhouden en verbonden zijn met het Hemels Kanaän, omdat zij burgers zijn geworden door een veranderd hart!
Of zij die 'in het vlees' trachten te aanbidden en alleen geloven van wat zij zien opm te geloven. Satan heeft immers een eigen Kerk (van natuurlijke mensen dus) op deze aarde!

15. Waarheen moest de ware kerk dan vluchten?
Openbaring 12:14: "En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd."

Vanuit welke 'stad' worden de getrouwe volgelingen (uit alle taal, stam, natie en volk) beschermd en (geestelijk) onderhouden opdat zij begrijpen?
Natuurlijk vanuit het hemels Heiligdom.

16. Hoelang verbleef de kerk in de woestijn?
Openbaring 12:6: "En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats heeft, door God bereid, opdat zij daar twaalfhonderd zestig dagen onderhouden zou worden."
Bron voor verdere studie: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie29.html

Wanneer worden wij geconfronteerd met het loon (naar onze werken) bij Zijn komst Want zij die verlost zijn, zullen Hem tegemoet gaan en op de wolken des hemels met Hem naar het hemels Jeruzalem te gaan, waar zij 1000 jaren met Hem, als prinsen en koningen zullen heersen.

Wij kunnen alleen 'volmaakt' zijn in Christus, maar omdat wij voortdurend vervallen, kunnen wij steeds weer door het belijden van onze zonden en het leren nalaten er van, opnieuw tot Hem komen.
Geloven en burger worden van een ander Rijk, is een groeiproces! Naar joodse inzichten zijn wij slechts stoute kinderen en moeten we eens leren dat we voor de Hemels Vader zeker geen angst moeten hebben, maar met een gerust hart Hem alleen aanbidden. Ondanks onze zondige toestand (zondige toestand= tegen de wil (wet) van het hemels Koninkrijk)
De Hemelse Vader en zijn Zoon (= voorbeeld) kan bergen verzetten en wonderen verrichten. Maar één ding is Hem onmogelijk; de wil van de mens tot dwang maken. Hij wil dat wij persoonlijk op onze persoonlijke overtuiging kiezen voor Hem en Zijn Zoon. Dat is geestelijk overtuigd geraken van de waarheid in Christus. Jesaja 8:20

Ik hoop van harte Adinomis, dat je eens leert dat in geen ENKELE kerk volmaakte mensen zitten. Dus in de natuurlijke Staat Israël voorzeker niet! Het is immers de multimiljardair de Rothschild die de Vader van Israël wordt genoemd? Het ging hem toch om de voordelen van de olie en andere uitermate goede zee verbindingen vanuit Israël. Geen wonder dat ook de Hemelse Vader voor hen koos, zij de Joden hadden een goede naam als handels volk. Een beter volk had de Allerhoogste god strategisch niet kunnen vinden, in die tijd om Zijn evangelie over de toenmalige wereld te brengen. Maar helaas het ging heel erg mis met dat volk.
Maak hen dus niet heiliger dan dat hen toekomt! Leer van Christus en niet van mensen!

Want je doet nu zelf niets anders dan OT zaken tot NT profetie te verheffen. je weet toch ook dat Jezus het OT heeft afgesloten en verzegeld en daarmee een einde heeft gemaakt aan de bijzondere voorrechten die het volk, als geheel, ten deel vielen toen de Allerhoogste god hen als voorbeeld volk voor en in deze wereld wilde plaatsen; Het zijn de leiders van dat volk geweest die hen heeft verraden. Anas en Kajafas in het bijzonder.
Daarna is het heil overgegaan op de heidenen.
Dus Adinomis, zie niemand aan als volmaakt! Ook de Advent kerk niet. Maar dat beweer ik ook nergens. Ik geef alleen maar weer wat mijn ervaring is met deze geloofsbeweging.
Maar wees gerust, de Bijbel duidt er op dat allen het Beest zullen navolgen. Er zijn dus twee Israëls: een natuurlijk verbonden in deze wereld. Een geestelijk, verboden met het Hemels Kanaän.

Jesaja 8: 20, 21
19 En wanneer men tot u zegt: Vraagt de geesten van doden en de waarzeggende geesten, die daar piepen en mompelen – zal een volk niet zijn God vragen? Zal men voor de levenden de doden (vragen)? 20 Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.
Hartelijke groet
nicodemus zda

Adinomis, nog even dit:

Alleen door het geloof in Christus, door de kracht van de inwonende Geest kan de Gerechtigheid van Christus in ons persoonlijke hart volbracht. Paulus vermaant de gelovigen: „Bewerk uw behoudenis met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt" (Filippenzen 2:12,13). De christen zal de aantrekkingskracht van de zonde voelen, maar hij zal er voortdurend tegen strijden. Daarvoor is Christus' hulp nodig. Menselijke zwakheid wordt verbonden met goddelijke kracht en het geloof roept uit: „Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus" (1 Korintiërs 15:57).

Ik hoop dat het eens duidelijk wordt Adinomis, dat we allemaal die strijd moeten ondergaan. Maar Jezus zegt duidelijk dat Hij voor ons zal strijden.
Dat betekent echter niet dat Hij profetische zaken door volmaakte mensen in de wereld brengt; zondige mensen die zich bekeerd voelen en de strijd onder Christus' banier voeren geeft Hij die gelegenheid, zij die door hun gewaarwording, Tempels van de Heilige Geest te zijn, gebruikt Hij om Gods woord ook in de laatste dagen bekend te maken aan de wereld..
Blijkbaar brengen zij vruchten voort, ondanks dat zij in de wereld 'van het vlees' wonen en ontvangen de Gave der profetie of een ander bijzonder talent. De Allerhoogste god heeft mensen nodig om Christus' voorbeeld te vertegenwoordigen. je bent zelf nogal ingenomen met het volk Israël.
Wel nu dat is zeer nobel van je, maar het volk van de Allerhoogste god komt voort uit ALLE talen, volkeren en stammen. Dat er dus tegen de tijd van het einde en de Hoge Priester Jezus, het eindoordeel zal vellen over de gehele mensheid, zal duidelijk zijn. Die tijd is gekomen. Wie oprecht de Bijbel bestudeert vanuit een Geestelijk perspectief dat alleen de Heilige eest van Jezus of de Vader ons kan bieden, dan zal dat volk de profetie kunnen verwoorden en plaatsen in het kader van de tijdspanne, die de gehele menselijke geschiedenis door, nieuwe zaken aan het licht heeft gebracht. Dus ook voor onze tijd!
Wie Daniël en Openbaring oprecht onderzoekt zal ontdekken dat het gaat over de tijd waarin wij NU leven. Maar door de weerbarstigheid van sommige Adinomis, tracht de Tegenstander roet in het eten te gooien.
Het zal zo zijn! Maar wie luistert naar de Geest en zijn blik naar boven richt, zal niet verloren gaan! Zij die rond blijven dwalen in de hersenspinsels van menselijke wetten en geboden, die voorgesteld worden als 'zijnde van God' zullen zelf de oorzaak zijn van hun ondergang.
Jezus zei: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is” (Matteüs 7:21). “Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot” (Matteüs 7:24 t/m 27).
en
“Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods” (Romeinen 3:23). Alleen door Christus kunnen zondige mensen gered worden: “De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden” (Handelingen 4:12). “Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen” (Titus 2:11). Christus is “voor allen gestorven” (2 Korintiërs 5:15). Hij heeft Zich gegeven “tot een losprijs voor allen” (1 Timoteüs 2:6). “Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1 Johannes 2:2).
Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nicodemus, haal je dit van de site van Ellen White?
Misschien even de bron vermelden. Want er wordt genoemd dat het een begin van een eerste les is.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Nicodemus, haal je dit van de site van Ellen White?
Misschien even de bron vermelden. Want er wordt genoemd dat het een begin van een eerste les is.
Het is altijd gauw te vinden. Het komt van deze ZDA site: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie29.html
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda

Hallo Wilsophie,

Als je mijn bijdrage goed hebt gelezen, dan kun je de link van Dagelijks Manna er vinden!
De bron staat vermeldt onder/achter punt 16 Bron voor verdere studie: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie29.html

Dat is overigens geen site van Mw. E.G. White

Hartelijke groet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:
Ik hoop van harte Adinomis, dat je eens leert dat in geen ENKELE kerk volmaakte mensen zitten.
Je hoort mij dan ook geen enkele kerk of organisatie aanprijzen. Het was juist mijn bezwaar ertegen dat jij dat wel doet.
Want je doet nu zelf niets anders dan OT zaken tot NT profetie te verheffen. je weet toch ook dat Jezus het OT heeft afgesloten en verzegeld en daarmee een einde heeft gemaakt aan de bijzondere voorrechten die het volk, als geheel, ten deel vielen toen de Allerhoogste god hen als voorbeeld volk voor en in deze wereld wilde plaatsen;
Jammer dat je het met een verkorte bijbel moet doen.
Het zijn de leiders van dat volk geweest die hen heeft verraden. Anas en Kajafas in het bijzonder.
Daarna is het heil overgegaan op de heidenen.
Tijdelijk. Hand. 15:14 Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen. 15 En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat: 16 Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten,
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Merkwaardig dat hier zulke lappen tekst van Ellen White worden neergezet onder de noemer "Bijbelstudie".
Ik heb al die lappen al gezien op het andere forum ook zonder bronvermelding. Wat heeft dat nu voor zin.Ik zal je andere nicknaam voor me houden.
Maar dat is een drang met kwalificaties naar anderen toe die mij heel erg storen.

Graag dit topic op slot, ik wil deze leer niet in mijn topic hebben.
nicodemus zda

Hallo Eric-Jan,

Nu hier is mijn reactie op je eerste bijdrage aan mij:

Hallo Eric-Jan,

Graag kom ik terug op je reactie, waarvan ik je toezegde een antwoord te zullen formuleren.
Je opmerkingen zijn interessant en eigenlijk vind ik het vreemd dat je zo snel de Advent kerk hebt verlaten, want doordat je niet aandachtig geluisterd hebt en zo gericht bent op het (huidige-) letterlijke Israël, lijkt het er op dat je alleen gelooft wat je ziet, in plaats van datgene op te volgen wat Jezus zo duidelijk aan ons voorhoudt, namelijk dit:

Colossenzen 2:20-23
20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Noot: Begrijp je wat Jezus, door de brief aan de Colossenzen hiermee bedoelt?
En zeker door het begrip van de ‘verzegeling’ van het OT en de stad Jeruzalem als ‘oud en versleten’.
Je zult je afvragen, wat heeft dat met het Geestelijk aspect te maken, als Jezus Zelf wijst op het feit dat Hij zich alleen laat leiden door de Heilige Geest en dus Zijn leven en lichaam daardoor een tempel is van de Heilige Geest.

Bovendien bevestig je de essentie van (met name) de basis waarop de Advent kerk haar boodschap de wereld in zend. Je wijst die denominatie af, terwijl je nu zegt dat het klopt wat ik heb voorgehouden. Je ziet ook aan Colossenzen dat Jezus wijst op een Israël ‘in het vlees’ dat haar verbondenheid in en met de wetten van deze wereld heeft. Want Jezus wijst er tegelijkertijd op dat ‘wat in het vlees is’ ook automatisch verbonden is met de machten van deze wereld.
in dat opzicht leert de Bisschop van Rome dat haar Kerk (-gezag) een gezag is dat ‘in het vlees’ is, dus verbonden door politieke en menselijk geboden en wetgeving.
"De paus is niet alleen de plaatsvervanger van Jezus Christus, maar
is Christus zelf, verborgen onder een sluier van vlees.
Catholic National 1895

Noot: In het vlees betekent dus in feite: proberen zelfverlossing te bewerkstelligen door het wettisch onderhouden van de geboden van God, door er menselijke aspecten er aan toe te voegen.
Deze morele wet zal in de nabije toekomst basis worden van de Europese Supra Nationale Staat en uiteindelijk geldend zijn voor de gehele wereld. Het Grote Babylon, waar Satan zich als God gelijk zich zal nederzetten in het aardse Jeruzalem.

Jezus legt dat nu precies zo uit aan Nicodemus in Johannes 3, kijk maar:

Johannes 3
1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhoog geheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden.
Noot: Wat is er nu verkeert aan het feit dat, met name, de Advent gemeente wereldwijd wijst op het Geestelijke aspect van geloof, dat gebaseerd is op twee belangrijke zake, voor onze tijd:

1. Een Hemels Heiligdom en een heiligdomsleer dat zijn plaats in het Hemels Jeruzalem vindt en niet (meer) op aarde.
2. Het eindoordeel over alle mensen door de Hoge Priester Jezus, zoals de Hoge Priester dat ook (elk jaar) deed in het Heiligdom dat zich in OT tijden, in het aardse (nu oude-) Jeruzalem bevond.

Het komt op mij over dat je enigszins er trots op bent, de Advent kerk te hebben verlaten, je bent niet de enige, velen zullen nog volgen maar evenwel zullen er weer tot toe treden.
Tenslotte zullen allen het Beest aanbidden, ook de Adventkerk zal uiteindelijk in het grote Babylon sneuvelen. Dat is voorzegt en daarom moeten wij ons verbinden en verbonden voelen, op overwogen geestelijke gronden met het Hemels Jeruzalem, waar Onze Heer en Koning is!
De wereld is in beweging en de mensen proberen zich naar het 'middelpunt' der aarde te begeven om tegen de Allerhoogste god te gaan strijden. Gelukkig dat Jezus de persoonlijke wens van de mens belangrijker vindt, dan dat Hij Zich door dwang en pressie, aan hen, laat opdringen. Het is de Heilige Geest die ons in het persoonlijke hart beroerd, als wij zelf te kennen geven, Jezus na te volgen. Wijzelf kiezen er voor tot welke organisatie willen behoren. Zelfs de duivelen sidderen bij het weten, dat zij Gods plannen heel goed kennen en weten dat hun tijden geteld zijn. Dus ik beveel nergens een speciale denominatie aan, wel de mogelijkheid om eens te zoeken naar aspecten die we over hat algemeen niet zo direct binnen de meeste gemeenschappen vinden. Gelukkig dat sommige orthodoxe Joden in het verleden daarvoor wel hebben gekozen. Het heeft vele Joden verbonden met het Geestelijke aspect van de relatie tussen hen en Yeshuah.
bron zie: http://bazuintesion.nl/mediapool/107/10 ... een-43.pdf Misschien eens interessant wat "zondige" mensen kunnen bereiken als ze zich aan Gods wetten houden (Adinomis)

Waar is Jezus nu dan op aarde, en zeker in het aardse en natuurlijke Israël dan te vinden?
Terwijl Jezus zelf zegt, dat Hij op aarde nooit meer te vinden zal zijn, zoals de mensen zich voorstellen . Dat staat trouwens ook nergens in de Bijbel. Wel wijst de Bijbel op een gelijkwaardige feit juist omdat Satan de rol van Christus zal overnemen door voor te stellen dat Hij op aarde terugkeert en oordeel houdt. Dat is niet alleen buitenbijbels, maar ook iets dat Jezus niet kan leren of onderwijzen, omdat Hij in het hemels Jeruzalem (eind-) oordeel onderhoudt, samen met Onze gezamenlijke Hemelse Vader. Zowel het oordeel als de reiniging van Hemels Heiligdom kan dus ook alleen nog in de Hemel plaats vinden.

Is het Geestelijke hier op aarde? Natuurlijk, maar de Joden verwierpen Jezus op grond van hun vleselijke behoefte zelf een Staat op aarde te zijn en om zelf het bestuur in handen te nemen als eigengerechtigd voorbeeld voor de wereld. Ze begrepen de zedelijke doemstelling van de Thora niet en verwierpen daarmee het Geestelijke verbond met het Hemels Kanaän. Inderdaad, ik ben het met je eens, niet alle joden verwierpen Jezus, Zij werden door Jezus over de wereld verspreid, toe Hij een einde maakte aan het OT en dat feit verzegelde, zoals ook een aardse Koning, belangrijke raadsbesluiten verzegeld waarmee een vaststaand feit onomkeerbaar is of wordt geacht. Alleen valsspelers kunnen de zaak kopiëren, zoals Satan voortdurend doet. En daarmee heb je zeker gelijk als je stelt dat ook Satan gebruik maakt van geestelijk aspecten die hij (nota bene) van hemelse oorsprong heeft meegekregen? Geen wonder dus dat deze Tegenstander het Hemels Jeruzalem en het Hemels Kanaän niet meer binnen kan komen.

Aangaande de passage uit Filippenzen, moet je toch begrijpen dat Paulus niet onberispelijk de wet onderhoud op de Joodse natuurlijke wetten, maar zich verbonden voelt daarin door alleen op Jezus te vertrouwen. Paulus is geen wettische jood (zoals Nicodemus) maar een Geestelijke Jood, want hij zegt toch duidelijk, dat een ander maar op of ‘in het vlees’ moet vertrouwen en in dit geval naar de wet der Farizeeër, echter zegt Paulus er bij dat Jezus zijn Heer is en dat het onderhouden van de wet, door die Geest, een veel grotere voldoening en (verlossing) geeft dan die van de Farizeeërs. Ook Nicodemus zag dat, na het gesprek met Jezus in en zweeg er over dat hij de wet in Christus’ en door Zijn Geest ging onderhouden. Nicodemus verloor daardoor al zijn menselijk aanzien.

Het OT is dus afgeschaft en verzegeld juist omdat de wet der Joden niet bracht, dat wat Jezus bedoelde. Vandaar dat Jezus uiteindelijk niet meer voor het volk Israëls van het OT er kon zijn. Hij werd door hen afgewezen, buiten een Overblijfsel, dat de eerste gemeente van het NT ging vormen. Echter ook die gemeente verviel al spoedig an afgodendienst en heidense aanbidding; een gemeente in het vlees dus. Geen wonder dus dat Jezus ten Hemel is gevaren om daar Zijn Dienstwerk te voltooien. Wij moeten Jezus dus daar zoeken en niet vast blijven houden aan zaken die er niet meer toe doen. Dat oude zaken tot een beter inzicht kunnen leiden van het nieuwe is logisch. Maar vergeet niet Eric-Jan dat de Tegenstander de Bijbel en de bedoeling van Christus beter doorziet dan wij, die in het vlees wonen. Dus zoek Jezus niet heer, maar daar waar Hij is.

Je haalde Psalm 122 aan:

Psalmen 122:6,8,9
6 Bidt Jeruzalem vrede toe:
mogen wie u liefhebben, rust genieten;
8 Om mijn broeders en mijn vrienden
wil ik zeggen: vrede zij in u;
9 om het huis van de HERE, onze God,
wil ik het goede voor u zoeken.
Wat is een of het huis dat Jezus bedoelt:

De gemeente als geestelijk huis.

Een fundament
De gemeente wordt vergeleken met een huis. Het meest belangrijke aan het huis zijn de funderingen, de fundamenten. Waarop zijn we gebouwd als gemeente? Efeze 2:19 zegt het volgende: “Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en de profeten,…” Het fundament van de gemeente is Gods Woord. Geen menselijke verzinselen, of leer van mensen, geen tradities, maar Gods Woord moet het fundament van de gemeente zijn.

Wie of wat zijn de bouwstenen
1 Petrus 2:5 leert ons: “en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis”. Wij als gelovigen zijn de bouwstenen van het huis, wij zijn het zichtbare gedeelte van het huis, wij zijn de uitstraling van het huis. God wil ons gebruiken om Zijn liefde, Zijn vergeving, Zijn Redding te weerspiegelen. De gemeente is een huis. Gods Woord is het fundament = Christus is de hoeksteen = De gemeente zijn de levende bouwstenen.
Deze levende stenen zijn dus begiftigd met de Geest die ook Christus bezit en uitleeft in Zijn leven. Dat wij vallen en struikelen is duidelijk. We leven nog steeds in het grote Babylon, zoals ook de Joden in ballingschap leefden en door die heidense maatschappij beïnvloed werden.

Hartelijke groet
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

nicodemus zda schreef:Hallo Wilsophie,

Als je mijn bijdrage goed hebt gelezen, dan kun je de link van Dagelijks Manna er vinden!
De bron staat vermeldt onder/achter punt 16 Bron voor verdere studie: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie29.html

Dat is overigens geen site van Mw. E.G. White

Hartelijke groet.
Dit staat onderaan.

Ellen White schreef en publiceerde meer boeken dan enige vrouw in de geschiedenis. Haar werken werden in meer dan honderd talen vertaald. Zo werden Gods geinspireerde raadgevingen beschikbaar gesteld voor allen die ze wilden lezen.

Wanneer je de raadgevingen van de geest der profetie bestudeert dan wordt hun goddelijke oorsprong duidelijk. In getrouwheid aan het woord van God, in de juistheid van vervulde voorspellingen, in de hoge kwaliteit van de vruchten van haar leven, in de tijdloze boodschappen, in het hoge geestelijke niveau van haar raadgeving, draagt Mevr. White's werk het stempel van God.
nicodemus zda

Hallo Wilsophie,

Dank voor je reactie.
Je legt mij woorden in de mond die ik niet heb gepubliceerd. Dat er 'onderaan' verwezen wordt naar de boeken of essentie van de taak die Mw. E.G. White werd toebedeeld, is niet de essentie van de Bijbelteksten die aangehaald zijn, door mij. De samensteller van Dagelijks Manna, heeft gemeend dat te moeten doen. Niet ik; Beschuldig dus mij er niet van dat op de door mij aangeduide link, datgene staat wat JOU stoort. Houdt en richt je op de Bijbelteksten, daar gaat het om als we Bijbelstudie doen. Onderzoek wat van boven is, niet wat wij menen, wat Bijbelteksten tot ons zeggen. het is nog altijd Jezus die het laatste woord heeft, ook in die gevallen die ons niet aanstaan.

Als evangelisten voor elk dodenmasker op de vlucht zouden zijn geslagen, dan zou het Schriftwoord zijn profetische en de geestelijke maatstaf, heden, nooit bereikt hebben.
Sluit andersdenkenden niet uit, maar leg je neer bij het feit dat Gods volk uit ALLE gelederen van de maatschappij komen.
Overdenk hoe ondraaglijk het in het Hemels Jeruzalem is als we er alleen mensen zullen vinden die, op aarde andersdenkenden, uitgesloten hebben te groeien in Christus.
We zullen in het hemels Jeruzalem wel zien en horen hoe 'fout' Mw. E.G. White wel was. Immers Jezus oordeelt thans de wereld en alle mensen sinds de Schepping, pas dus op wat je meent te zeggen over anderen!
Want met de maatstaf waarmee wij mensen meten, worden ook wij gemeten door de Hemelse Vader en de Zoon Jezus Christus.
Immers niet iedereen die tot Mij zegt: Here, Here zal het binnengaan in het rijk der hemelen, maar alleen die de wil van Mijn Vader doen en volbrengt, die in de Hemel is (Mattheus 7:21)

Dus wees gerust en doe wat je denkt te moeten doen om zielen te winnen voor het Rijk dat niet van deze wereld is.

Voor eventuele verdere studie tot bezinning en rechtvaardiging door -uw- geloof in Christus:
- Mattheus 27:29
- Psalmen 119:185
- Joh.12:42
- Handelingen 17:11
- 1 Joh.2:6
- Romeinen 8:7
- Hebreeën 11:6

Hartelijke groet
ericjan

Bericht door ericjan »

@ Nicodemus van de ZDA,

Als kind al ben ik gewaarschuwd voor lieden die een bijbel citaat gebruiken en er vervolgens een A4'tje voor nodig hebben om het vers te laten zeggen zoals zij vinden dat het zou moeten zijn. Sorry, maar ik meen bij jou deze "tactiek" te herkennen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik wil graag met iemand persoonlijk praten en met zijn of haar visie, maar niet tegen een systeem, maar ik zal proberen te antwoorden.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 14 mar 2014, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nicodemus schreef:Je ziet ook aan Colossenzen dat Jezus wijst op een Israël ‘in het vlees’ dat haar verbondenheid in en met de wetten van deze wereld heeft. Want Jezus wijst er tegelijkertijd op dat ‘wat in het vlees is’ ook automatisch verbonden is met de machten van deze wereld.
Dat is niet waar. Het is een brief van Paulus niet van de Here Jezus en wijst uitsluitend op de gelovigen in Kolossen bestaande uit wedergeboren heidenen en joden. Dat is geen "Israël". Er is nooit een verbondenheid met de wetten van deze wereld en Jezus wijst nergens op, dat is Paulus.
En zo kan ik doorgaan om alles te weerleggen, wat je hebt overgenomen van een site en dat kost me teveel tijd, want het gaat absoluut niet over mijn onderwerp t.a.v. de 2 en de 10 stammen.
Tenslotte zullen allen het Beest aanbidden, ook de Adventkerk zal uiteindelijk in het grote Babylon sneuvelen. Dat is voorzegt en daarom moeten wij ons verbinden en verbonden voelen, op overwogen geestelijke gronden met het Hemels Jeruzalem, waar Onze Heer en Koning is!

Ik weet niet wat de Adventkerk is maar wij zijn hemelburgers en maken onderdeel uit van een Hemelse Jeruzalem, niettemin zal de stad neerdalen en zal het hele volk Israël als gelovige natie met een gevestigde troon van David deel uitmaken van zoals Abraham wenste en verwachtte, "de stad met fundamenten".
De wereld is in beweging en de mensen proberen zich naar het 'middelpunt' der aarde te begeven om tegen de Allerhoogste god te gaan strijden. Gelukkig dat Jezus de persoonlijke wens van de mens belangrijker vindt, dan dat Hij Zich door dwang en pressie, aan hen, laat opdringen. Het is de Heilige Geest die ons in het persoonlijke hart beroerd, als wij zelf te kennen geven, Jezus na te volgen.

Ik denk dat je God met een hoofdletter moet schrijven en in het middelpunt van de aarde bevindt Zich God zelf, en niemand zal tegen God gaan strijden, tenzij je een andere God bedoelt met een kleine letter maar dan is het nooit de Allerhoogste.
De Here Jezus laat Zich nooit door dwang en pressie opdringen, het is een vrije keuze.

Wijzelf kiezen er voor tot welke organisatie willen behoren. Zelfs de duivelen sidderen bij het weten, dat zij Gods plannen heel goed kennen en weten dat hun tijden geteld zijn. Dus ik beveel nergens een speciale denominatie aan, wel de mogelijkheid om eens te zoeken naar aspecten die we over hat algemeen niet zo direct binnen de meeste gemeenschappen vinden. Gelukkig dat sommige orthodoxe Joden in het verleden daarvoor wel hebben gekozen. Het heeft vele Joden verbonden met het Geestelijke aspect van de relatie tussen hen en Yeshuah.
bron zie: http://bazuintesion.nl/mediapool/107/10 ... een-43.pdf Misschien eens interessant wat "zondige" mensen kunnen bereiken als ze zich aan Gods wetten houden (Adinomis)
Dit stuk kan ik niet beantwoorden omdat ik het niet begrijp, gaat het nu over Joden die othodox zijn en wat is het Geestelijk aspect van de relatie tussen hen en Yeshuhah?
Graag in je eigen woorden en niet kopieren en plakken.

Waar is Jezus nu dan op aarde, en zeker in het aardse en natuurlijke Israël dan te vinden?

Jezus is gestorven en Christus is opgestaan en naar hemel gevaren. Er is geen natuurlijk Israël op dit moment want de 10 stammen zijn verstrooid en zoek.
Terwijl Jezus zelf zegt, dat Hij op aarde nooit meer te vinden zal zijn, zoals de mensen zich voorstellen . Dat staat trouwens ook nergens in de Bijbel. Wel wijst de Bijbel op een gelijkwaardige feit juist omdat Satan de rol van Christus zal overnemen door voor te stellen dat Hij op aarde terugkeert en oordeel houdt. Dat is niet alleen buitenbijbels, maar ook iets dat Jezus niet kan leren of onderwijzen, omdat Hij in het hemels Jeruzalem (eind-) oordeel onderhoudt, samen met Onze gezamenlijke Hemelse Vader. Zowel het oordeel als de reiniging van Hemels Heiligdom kan dus ook alleen nog in de Hemel plaats vinden.

Kun je aanwijzen waar de Here Jezus een oordeel houdt op aarde? En waar satan de rol van Christus ( de opgestane en Gezalfde ) zal overnemen?
Wat is het reinigen van het Hemels Heiligdom en waar is dat en hoe gebeurd dat. Satan wordt er gewoon uitgeknikkerd als wij bij de opname daarbinnen gaan.

Is het Geestelijke hier op aarde? Natuurlijk, maar de Joden verwierpen Jezus op grond van hun vleselijke behoefte zelf een Staat op aarde te zijn en om zelf het bestuur in handen te nemen als eigengerechtigd voorbeeld voor de wereld. Ze begrepen de zedelijke doemstelling van de Thora niet en verwierpen daarmee het Geestelijke verbond met het Hemels Kanaän. Inderdaad, ik ben het met je eens, niet alle joden verwierpen Jezus, Zij werden door Jezus over de wereld verspreid, toe Hij een einde maakte aan het OT en dat feit verzegelde, zoals ook een aardse Koning, belangrijke raadsbesluiten verzegeld waarmee een vaststaand feit onomkeerbaar is of wordt geacht. Alleen valsspelers kunnen de zaak kopiëren, zoals Satan voortdurend doet. En daarmee heb je zeker gelijk als je stelt dat ook Satan gebruik maakt van geestelijk aspecten die hij (nota bene) van hemelse oorsprong heeft meegekregen? Geen wonder dus dat deze Tegenstander het Hemels Jeruzalem en het Hemels Kanaän niet meer binnen kan komen.
Er was nooit een Geestelijk verbond met het hemels Kanaän allemaal termen die Bijbels lijken maar er net naast liggen en dat vind ik zo erg.
En de tegenstander ( waarom met een hoofdletter? ) heeft absoluut nu nog toegang tot de hemel om ons aan te klagen, want hij is nog steeds de verklager der broederen.

Aangaande de passage uit Filippenzen, moet je toch begrijpen dat Paulus niet onberispelijk de wet onderhoud op de Joodse natuurlijke wetten, maar zich verbonden voelt daarin door alleen op Jezus te vertrouwen. Paulus is geen wettische jood (zoals Nicodemus) maar een Geestelijke Jood, want hij zegt toch duidelijk, dat een ander maar op of ‘in het vlees’ moet vertrouwen en in dit geval naar de wet der Farizeeër, echter zegt Paulus er bij dat Jezus zijn Heer is en dat het onderhouden van de wet, door die Geest, een veel grotere voldoening en (verlossing) geeft dan die van de Farizeeërs. Ook Nicodemus zag dat, na het gesprek met Jezus in en zweeg er over dat hij de wet in Christus’ en door Zijn Geest ging onderhouden. Nicodemus verloor daardoor al zijn menselijk aanzien.

Ik moet helemaal niets en Filippenzen is geschreven aan gelovigen en Paulus was zeker zeer wettisch en had heel veel moeite om te leren wat "genade" inhoudt, zoals veel kerkmensen. En dan komt je tegenstrijdigheid want dan ga je ineens zeggen dat het onderhouden van de wet door die Geest moet.
Dat zegt Paulus nergens. Lees de Galatenbrief. De wet houden geeft nooit voldoening maar is een bediening des doods en doet de zonde kennen, nou lekker dan, dan weet je je zonden en dan??
Nicodemus had het helemaal niet over de wet, maar hij had vragen over de wedergeboorte want onder het oude verbond kon niemand wedergeboren worden, dat kon pas na de opstanding, de beste man kòn het misschien weten, maar dom was hij niet want hij had eerlijke vragen alleen de Heer was verbaasd dat hij als overste Schriftgeleerde dit niet wist. Nicodemus verloor nooit een menselijk aanzien want een kul.
Dan zou ik mezelf maar geen Nicodemus noemen. Nicodemus had vragen over het Koninkrijk en hoe je dat kon binnengaan en vertelt dat zoals de slang in de woestijn verhoogd werd Hij ook bij de opstanding verhoogd zou worden ( niet bij het kruis, dat was een vernedering en geen verhoging) en over de wet wordt niet gesproken gelukkig want er staat in dat gedeelte Joh. 3 vers 16 en ik moet er niet aan denken dat die liefde van God voor de hele wereld iets met een wet te maken zou hebben.
Het OT is dus afgeschaft en verzegeld juist omdat de wet der Joden niet bracht, dat wat Jezus bedoelde. Vandaar dat Jezus uiteindelijk niet meer voor het volk Israëls van het OT er kon zijn. Hij werd door hen afgewezen, buiten een Overblijfsel, dat de eerste gemeente van het NT ging vormen. Echter ook die gemeente verviel al spoedig an afgodendienst en heidense aanbidding; een gemeente in het vlees dus. Geen wonder dus dat Jezus ten Hemel is gevaren om daar Zijn Dienstwerk te voltooien. Wij moeten Jezus dus daar zoeken en niet vast blijven houden aan zaken die er niet meer toe doen. Dat oude zaken tot een beter inzicht kunnen leiden van het nieuwe is logisch. Maar vergeet niet Eric-Jan dat de Tegenstander de Bijbel en de bedoeling van Christus beter doorziet dan wij, die in het vlees wonen. Dus zoek Jezus niet heer, maar daar waar Hij is.
Waar staat dat het OT verzegeld is omdat de wet der Joden niet bracht? Ik snap de zin niet. Waarom zou de Here Jezus er niet voor israël zijn?
Leg dat eens uit als Hij kwam voor de hele wereld om verzoening tot stand te brengen?
De eerste gemeenten bestonden uit Jood en Heidenen al waren er ook gemeenten met veel gelovige Joden, maar dan behoren zij alsnog bij de Gemeente.
Heidense aanbidding gebeurde door heidenen niet door Joden, de Joden vielen terug in hun traditie in de wet. Je moet dat niet door elkaar gooien want de heidenen hadden nooit een wet.
En weer de Tegenstander met een hoofdletter en God met een kleine letter, de Satan kent Gods heilsplan niet, hoe kom je erbij, als hij dat geweten had dan hadden zij de Heer niet gekruisigd. Misschien woon jij in het vlees maar ik leef uit de Geest en de Geest als een nieuwe natuur zou heersen niet het vlees waarop de wet is gelegd, wel mijn vlees is voor God hartstikke dood. God rekent er niet mee, dus kun je er ook geen wet op leggen.
Ik leef van en op en in het leven van de Geest want die Geest maakt levend.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Nicodemus schreef:Je ziet ook aan Colossenzen dat Jezus wijst op een Israël ‘in het vlees’ dat haar verbondenheid in en met de wetten van deze wereld heeft. Want Jezus wijst er tegelijkertijd op dat ‘wat in het vlees is’ ook automatisch verbonden is met de machten van deze wereld.
Dat is niet waar. Het is een brief van Paulus niet van de Here Jezus en wijst uitsluitend op de gelovigen in Kolossen bestaande uit wedergeboren heidenen en joden. Dat is geen "Israël". Er is nooit een verbondenheid met de wetten van deze wereld en Jezus wijst nergens op, dat is Paulus.
En zo kan ik doorgaan om alles te weerleggen, wat je hebt overgenomen van een site en dat kost me teveel tijd, want het gaat absoluut niet over mijn onderwerp t.a.v. de 2 en de 10 stammen.
Kolossenzen 2 gaat helemaal niet over de Joodse Wet, maar gaat ober lieden die zelf allerlei on-bijbelse regels gaan bedenken en opleggen aan anderen.
zoals bijvoorbeeld voorwaarden aan het meedoen met het avondmaal, lidmaatschap van een kerk, kerstboom in een kerk etc.
Wilsophie schreef:
Nicodemus schreef:Tenslotte zullen allen het Beest aanbidden, ook de Adventkerk zal uiteindelijk in het grote Babylon sneuvelen. Dat is voorzegt en daarom moeten wij ons verbinden en verbonden voelen, op overwogen geestelijke gronden met het Hemels Jeruzalem, waar Onze Heer en Koning is!
Ik weet niet wat de Adventkerk is maar wij zijn hemelburgers en maken onderdeel uit van een Hemelse Jeruzalem, niettemin zal de stad neerdalen en zal het hele volk Israël als gelovige natie met een gevestigde troon van David deel uitmaken van zoals Abraham wenste en verwachtte, "de stad met fundamenten".
Er staat in Openbaring 20:4 duidelijk dat er onthoofde uit de grote verdrukking komen omwille van het Woord van God (Joden) en de getuigenis van Jezus (christenen) die NIET het beest aanbeden hebben.
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Wilsophie schreef:
Nicodemus schreef:Waar is Jezus nu dan op aarde, en zeker in het aardse en natuurlijke Israël dan te vinden?

Jezus is gestorven en Christus is opgestaan en naar hemel gevaren. Er is geen natuurlijk Israël op dit moment want de 10 stammen zijn verstrooid en zoek.
In Israel bevinden zich gewoon alle 12 stammen en die zullen de Christus eren als de Messias bij Zijn wederkomst als hun Messias.
De heroprichting van de staat Israel in 1948 is een van de grootste wonderen van God in vorige eeuw.
Immers het Beloofde Land Israel is van God en niet van de mens, en God heeft het in eeuwigheid beloofd aan Zijn Uitverkoren volk Israel.
Wilsophie schreef:
Nicodemus schreef:Terwijl Jezus zelf zegt, dat Hij op aarde nooit meer te vinden zal zijn, zoals de mensen zich voorstellen . Dat staat trouwens ook nergens in de Bijbel. Wel wijst de Bijbel op een gelijkwaardige feit juist omdat Satan de rol van Christus zal overnemen door voor te stellen dat Hij op aarde terugkeert en oordeel houdt. Dat is niet alleen buitenbijbels, maar ook iets dat Jezus niet kan leren of onderwijzen, omdat Hij in het hemels Jeruzalem (eind-) oordeel onderhoudt, samen met Onze gezamenlijke Hemelse Vader. Zowel het oordeel als de reiniging van Hemels Heiligdom kan dus ook alleen nog in de Hemel plaats vinden.

Kun je aanwijzen waar de Here Jezus een oordeel houdt op aarde? En waar satan de rol van Christus ( de opgestane en Gezalfde ) zal overnemen?
Wat is het reinigen van het Hemels Heiligdom en waar is dat en hoe gebeurd dat. Satan wordt er gewoon uitgeknikkerd als wij bij de opname daarbinnen gaan.
Er staan in het OT talloze verzen die daarop wijzen. Jezus staat daar uiteraard niet met Naam genoemd, maar het geinige is dat we als christenen het wel willen en kunnen lezen in bepaalde gedeelten, terwijl we het in andere verzen ontkennen.

Wilsophie schreef:
Nicodemus schreef:Is het Geestelijke hier op aarde? Natuurlijk, maar de Joden verwierpen Jezus op grond van hun vleselijke behoefte zelf een Staat op aarde te zijn en om zelf het bestuur in handen te nemen als eigengerechtigd voorbeeld voor de wereld. Ze begrepen de zedelijke doemstelling van de Thora niet en verwierpen daarmee het Geestelijke verbond met het Hemels Kanaän. Inderdaad, ik ben het met je eens, niet alle joden verwierpen Jezus, Zij werden door Jezus over de wereld verspreid, toe Hij een einde maakte aan het OT en dat feit verzegelde, zoals ook een aardse Koning, belangrijke raadsbesluiten verzegeld waarmee een vaststaand feit onomkeerbaar is of wordt geacht. Alleen valsspelers kunnen de zaak kopiëren, zoals Satan voortdurend doet. En daarmee heb je zeker gelijk als je stelt dat ook Satan gebruik maakt van geestelijk aspecten die hij (nota bene) van hemelse oorsprong heeft meegekregen? Geen wonder dus dat deze Tegenstander het Hemels Jeruzalem en het Hemels Kanaän niet meer binnen kan komen.
Er was nooit een Geestelijk verbond met het hemels Kanaän allemaal termen die Bijbels lijken maar er net naast liggen en dat vind ik zo erg.
En de tegenstander ( waarom met een hoofdletter? ) heeft absoluut nu nog toegang tot de hemel om ons aan te klagen, want hij is nog steeds de verklager der broederen.
Eens
Het OT is dus afgeschaft en verzegeld juist omdat de wet der Joden niet bracht, dat wat Jezus bedoelde.
Vreemde conclusie want Jezus heeft Zelf gezegd In Matteus 5
Matteüs 5:17-19
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

En in Lukas 16
17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.
De Wet zal blijven tot het einde der aarde dus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik had een antwoord geschreven aan de leer van de ZDA dus aan Nicodemus, nu wordt het erg ingewikkeld.
Kun je even eruit lichten waar ik jou op moet antwoorden alsjeblieft.
Heel concreet graag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Een aantal zaken horen toch misschien hier thuis, en wat mij opvalt dat vele Israël als huidige natie neerzet als "het uitverkoren volk".
De Bijbel leert dat ook het uitverkoren zijn zoiets heeft wat ik voor het gemak noem : "Adeldom verplicht"( noblesse oblige)
Dan moe je eerst in kaart brengen wat de drie oorzaken waren voor deze uitverkiezing.
Deze staan in Deut 7 vers 6-8
>>Jehovah heeft het uitverkoren om Zijn Vaderlijke Macht te openbaren
>> Jehovah heeft dit volk uitverkoren vanwege Zijn oneindige liefde want als er 1 volk zwaar gezondigd heeft dan is het Israël.
>> En God heeft hen uitverkoren omwille van Zijn onvoorwaardelijke genade-verbond met Abraham .

Verder zijn er nieuwe beloften ontstaan na Abraham n.l. aan Isaäk en Jacob , aan Mozes, David en Micha. Zo is Israël als natie het uitverkoren volk van Jehovah op grond van het verbond met de vaderen gesloten.
Dat wil echter niet zeggen dat er een uitverkorenzijn is op basis van een persoon omdat hij of zij toevallig een jood is.
Dat is het grote misverstand wat ik met name met Ericjan heb die dat blijkbaar gelooft.

Natuurlijk het drama van het kruis heeft de maat van Israëls zonden volgemaakt en hun val bespoedigd en de Messias is verworpen en God heeft in Zijn oneindige genade het falen van Israël gebruikt om de heidenen te zegenen, maar dat wil nooit zeggen dat wij dit volk dankbaar moeten zijn, of sterker nog dat wij in hen zijn geënt, voor zover men deze betekenis letterlijk neemt.
Juist hierdoor is de scheiding tussen Joden en heidenen weggenomen, want allen zijn onder de gehoorzaamheid besloten en zolang Israël terzijde is gezet hebben zij geen bevoorrechte positie meer. Zijn genade is sindsdien verschenen aan ALLE mensen, dat is geen leer van alverzoening, dat is geheel iets anders.

De tempel zal herbouwd worden, maar ontheiligd door de Antichrist en zijn trawanten.
Er is een grote tijd van benauwdheid over de hele wereld, maar vooral over Israël
Er zal een trouw overblijfsel zijn zoals altijd, sommigen zullen door de marteldood sterven en anderen zullen door de Verdrukking heen bewaard blijven.
De meerderheid der Joden zal zich in ongeloof verharden.
Hun staatshoofd zal hen misleiden en als tegenwicht tegen Rusland en zijn bondgenoten zal er een verbond zijn met het westblok voor de duur van 7 jaar.
In de laatste helft van die 7 jaren zal alles uitlopen op de vreselijke slag bij Armageddon.
En tot slot zal de Here Jezus niet als Verlosser, dat is voorbij, maar als Koning en als Rechter Persoonlijk verschijnen op de Olijfberg en Hij zal alle wereldmachten te niet doen, en alle oog zal Hem zien.
nicodemus zda

Hallo Wilsophie,

Je schreef:
De tempel zal herbouwd worden, maar ontheiligd door de Antichrist en zijn trawanten.
Er is een grote tijd van benauwdheid over de hele wereld, maar vooral over Israël
Er zal een trouw overblijfsel zijn zoals altijd, sommigen zullen door de marteldood sterven en anderen zullen door de Verdrukking heen bewaard blijven.
Hun staatshoofd zal hen misleiden en als tegenwicht tegen Rusland en zijn bondgenoten zal er een verbond zijn met het westblok voor de duur van 7 jaar.
In de laatste helft van die 7 jaren zal alles uitlopen op de vreselijke slag bij Armageddon.
En tot slot zal de Here Jezus niet als Verlosser, dat is voorbij, maar als Koning en als Rechter Persoonlijk verschijnen op de Olijfberg en Hij zal alle wereldmachten te niet doen, en alle oog zal Hem zien.
Reactie:
1.
De tempel zal herbouwd worden, maar ontheiligd door de Antichrist en zijn trawanten
Nergens leert de Bijbel dat er een derde Tempel op aarde al komen, anders dan dat de afvallige kerken (de Onreine Vrouw) er -inderdaad- één zal bouwen.
Dit omdat men denkt dat Jezus daarin zal oordelen (Yom Kippur)
En inderdaad die Tempel zal bezet worden door de anti-christ. Natuurlijk een zichtbare die (eerst) de zee heeft verzameld. Immers deze macht zat/zit namens de Draak aan de oevers van de 'wateren'.
Het is dus de Pontifex Maxilmus die de wereld verenigen zal.

Maar dat is NIET de Tempel waar Jezus het over had. Hij nam het de joden vooral kwalijk dat zij een Tempel van steen en hout optrokken en met pracht en praal.
Hij zie daarover: Deze tempel zal drie dagen vernietigd (uitgeroeid)worden. Hij doelde op Zichzelf; Hij Jezus is de Tempel.
En zo horen ook wij Tempels van de Heilige Geest te zijn. Niet een Tempel van steen en hout, pracht en praal.

2.
Als er een grote tijd van benauwdheid zal zijn dan is dat over de GEHELE wereld; OOK over de nationale (en natuurlijke) Staat Israël.
Immers zij die Tempels van de Heilige Geest zijn, krijgen -alleen- de kracht om staande te blijven; ZOLANG zij trouw zijn aan de wet van het hemels Jeruzalem (niet van het aardse)
En je duid het zelf al aan: De meerderheid der Joden zal zich in ongeloof verharden. (wat geheel juist is, maar dat geldt voor alle mensen die zeggen Here Here)

3
.Hun staatshoofd zal hen misleiden en als tegenwicht tegen Rusland en zijn bondgenoten zal er een verbond zijn met het westblok voor de duur van 7 jaar.
[Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd]
Er is maar één Hoofd en dat is de Overste der Wereld. Hij verzamelt de volkeren tot een opstand tegen God, door een menselijke religieuze macht.
Daar heeft het 'westen' niets mee van doen. De Pontifex Maximus is niet voor niets de morele wetgever. Hij brengt de uiteindelijke
verzoening als de basis van de Onreine Vrouw. Zichtbaar en inderdaad in de(3e) Tempel.

4.
[Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd]
Dat staat nergens in de Bijbel. De strijd wordt gevoerd door de Onreine Vrouw, het Grote Babylon.
De mensen die menen zich daarin gered te voelen zullen aan hand en voorhoofd zich (Brand-) merken met door/het gezag van het Beest.
Immers dat gezag gaan ze in verbazing achterna.

Zojuist nog een smet een Belgische politicus/professor geschreven over dat onderwerp.
Er zal in de eerste instantie gepleit worden voor een economische gebondenheid van Europa.
Sta niet verbaast als binnen enkele jaren onze belastingaangifte uit Brussel komt.
En dan zal het eind zoek zijn. We kunnen NIETS meer inbrengen tegen de besluiten van 'Brussel'.
Dus het is onzinnig te denken dat er bij Armageddon nog een strijd plaats vindt. De strijd is een Geestelijke strijd!
Wie overwint zal gered kunnen worden; Vandaar dat het oordeel in het HEMELSE Heiligdom plaats vindt, en niet op aarde.

Het is het Beest dat een oordeel over de mensen op aarde zal doen komen. De vraag is dan: Volk ik het gezag van de Pontifex of van Christus die NIET op aarde is.
Geestelijke Joden als Tempels van de Heilige Geest. Niets te maken met een strijd van Armageddon.
Om maar even met de deur in huis te vallen. Zonder mijn (elektronische-) Identiteitskaart kan ik geen gebruik eer maken van sociale voorzieningen of een afspraak bij het ziekenhuis maken, in België.
Dus als ik door die ID kaart rechten heb, dan kan de Overheid ook mij die rechten weer ontnemen, ik sta dan nergens. terwijl ik verbonden ben met het Hemels Jeruzalem, dan zal God voor mij zorgen.

5.
En tot slot zal de Here Jezus niet als Verlosser, dat is voorbij, maar als Koning en als Rechter Persoonlijk verschijnen op de Olijfberg en Hij zal alle wereldmachten te niet doen, en alle oog zal Hem zien
Hij komt niet als rechter, want Hij brengt het loon met Zich mee! Hij verschijnt op de wolken des hemels en gaat NIET nabij de Olijfberg (nog) nederdalen.
Je moet de Bijbel er op na slaan:

"Laten we blij zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven,
want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt"
(Op.19:7).

De Here tegemoet in de lucht:

1 Thessalonicenzen 4:14-17:
"Jezus is gestorven en opgestaan" (=pasen)
"De Heer Zelf zal neerdalen van de hemel
en zij die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan" (=pinksteren)
"Wij zullen weggevoerd worden, de Heer tegemoet in de lucht,
en we zullen altijd met Hem zijn" (=loofhutten)
Het Yom Kippur is dus achter de rug. in het Hemels Jeruzalem heeft Jezus daar in het heilige der Heiligen het oordeel over de Gemeente en de mensen uitgesproekn.
NIET op aarde! Dat doet de Pontifex Maximus wel, al zou het maar door de sociale media gaan!!

Hartelijke groet
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Een aantal zaken horen toch misschien hier thuis, en wat mij opvalt dat vele Israël als huidige natie neerzet als "het uitverkoren volk".
Het is God die Israël het uitverkoren volk noemt.
God heeft Israël geroepen - dat is uitverkoren volk zijn! - God heeft Israël geroepen, je zou kunnen zeggen: aangeworven. Zo staat het ook in het Hebreeuws, het woord "aanwerven, kopen" (קָנָת qanat). God heeft Israël geroepen om de beloofde Verlosser voort te brengen, om dan vervolgens, tweede fase in het plan van God: het koninkrijk Gods over de gehele wereld te prediken. Dat is de dienst die Israël aan zichzelf en aan andere volken bewijst. Het eerste deel van die taak heeft Israël vervuld. Tweeduizend jaar geleden heeft Israël inderdaad iemand voortgebracht, die de dood is ingegaan en na drie dagen uit de dood is opgestaan. Iemand die de dood heeft overwonnen.

De tweede taak die er voor het volk Israël lag, is de proclamatie, de prediking van het Rijk Gods. Het Rijk Gods stond op aanbreken. Johannes de Doper was de aankondiger, maar ook Jezus was de aankondiger. Met die taak is het volk toen ook begonnen. Maar het Koninkrijk Gods is toen niet aangebroken,
De Bijbel leert dat ook het uitverkoren zijn zoiets heeft wat ik voor het gemak noem : "Adeldom verplicht"( noblesse oblige)
Dan moe je eerst in kaart brengen wat de drie oorzaken waren voor deze uitverkiezing.
Deze staan in Deut 7 vers 6-8
>>Jehovah heeft het uitverkoren om Zijn Vaderlijke Macht te openbaren
>> Jehovah heeft dit volk uitverkoren vanwege Zijn oneindige liefde want als er 1 volk zwaar gezondigd heeft dan is het Israël.
Hiermee stellen we onszelf weer boven Israël. De hele wereld ligt in de zonde, niemand is goed, zelfs niet één. Wat is "zwaar"? Ook wij hebben een adeldom die verplicht!!
>> En God heeft hen uitverkoren omwille van Zijn onvoorwaardelijke genade-verbond met Abraham .
Verder zijn er nieuwe beloften ontstaan na Abraham n.l. aan Isaäk en Jacob , aan Mozes, David en Micha. Zo is Israël als natie het uitverkoren volk van Jehovah op grond van het verbond met de vaderen gesloten.
Dat wil echter niet zeggen dat er een uitverkorenzijn is op basis van een persoon omdat hij of zij toevallig een jood is.
Dat is het grote misverstand wat ik met name met Ericjan heb die dat blijkbaar gelooft.
Dat geloof ik met Ericjan. Het gaat in die geslachtslijn. Ook anderen zijn daaraan toegevoegd: bijv. Ruth, Tamar, Kaleb en Rachab. Maar satan heeft misbruik gemaakt van Gods schepping door er onkruid tussen te laten opkomen.
Maar uitverkoren zijn heeft bij mij wel een andere invulling. Uitverkoren = geroepen zijn tot een bepaalde taak.
Natuurlijk het drama van het kruis heeft de maat van Israëls zonden volgemaakt en hun val bespoedigd en de Messias is verworpen en God heeft in Zijn oneindige genade het falen van Israël gebruikt om de heidenen te zegenen, maar dat wil nooit zeggen dat wij dit volk dankbaar moeten zijn, of sterker nog dat wij in hen zijn geënt, voor zover men deze betekenis letterlijk neemt.
Dat "drama" van het kruis dat was al een zaak door God bepaald vanaf het moment dat Hij die belofte had gegeven in Genesis 3. Dat offer moest gebracht worden voor de redding van de mensheid. Ook voor ons. Daarvoor is de zonde van het volk Israël aanleiding geworden (gebruikt), maar het had net zo goed door onze zonden kunnen komen, gesteld dat Jezus fysiek onder ons zou leven. Uiteindelijk is het ook net zo goed om onze zonden gebeurd.
Een stukje waardering voor alles wat Israël ondergaan en gedaan heeft blijkt toch ook uit

Rom. 9:4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. 5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Nou ja, ik weet dat je het moeilijk hebt met het bijbelgedeelte uit Rom. 11 waarin duidelijk staat dat wij geënt zijn op Israël. Maar het staat er gewoon en het is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Juist hierdoor is de scheiding tussen Joden en heidenen weggenomen, want allen zijn onder de gehoorzaamheid besloten en zolang Israël terzijde is gezet hebben zij geen bevoorrechte positie meer. Zijn genade is sindsdien verschenen aan ALLE mensen, dat is geen leer van alverzoening, dat is geheel iets anders.
Er staat niet dat allen onder de "gehoorzaamheid" zijn besloten, maar onder de "ongehoorzaamheid", zodat God zich over allen kan ontfermen. Maar die ontferming moet wel worden aangepakt. De bijbel geeft inderdaad geen ruimte voor alverzoening.
Inderdaad, God zet de geestelijke machten tegen elkaar op zodat alles culmineert en tot een climax komt. Een geboortewee, waaruit het Koninkrijk zal ontstaan. Er zal een benauwdheid zijn voor Israël maar tegelijk vermeldt de bijbel erbij dat God hen daaruit zal redden.

Jeremia 30:7 in zijn geheel, dan staat er: “… want groot is die dag, zonder weerga; een tijd van benauwdheid is het voor Jacob, maar daaruit zal hij gered worden …” En Daniël 12:1 zegt: “…en er zal een tijd van grote benauwdheid zijn, zoals die er niet geweest is sinds er volken bestaan, tot die tijd toe. Maar in die tijd zal Uw vok ontkomen: al wie in het boek geschreven wordt bevonden …”
Als er in Jeremia 30 staat dat Jacob gered zal worden kun je dat toch als werk van de Verlosser noemen. Verlosser en Koning, maar ook als rechter. Eerst over de volken (bokken en schapen) en in een latere bedeling zal de rechtspraak voor de witte troon (Op.20) plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 11 mei 2014, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wat ik dan moeilijk vind of anders gezegd alleen kan begrijpen omdat ik de bedelingenleer geloof ... is dat Jeremia 7 vers 16 of 11 vers 14 of 14 vers 11-16 dit zegt: "Gij dan, bid niet voor dit volk en hef geen geschrei noch gebed voor hen op want Ik zal niet horen ten tijde als zij over hun kwaad tot Mij roepen, Wat heeft Mijn beminde in mijn huis te doen?" Het gaat hier wel over het land Israël.

Wijders zei de Here tot mij : "Bid niet voor dit volk ten goed. Ofschoon zij vasten , Ik zal naar hun geschrei niet horen.

Toen zeide ik: "Ach Heere Heere, zie de profeten zeggen hun: "Gij zult geen zwaard zien en gij zult geen honger hebben, maar Ik zal u een gewisse vrede geven in deze plaats en de Heere zeide tot mij : ": Die profeten profeteren vals in Mijn Naam, Ik heb hen niet gezonden".

Jeremia wordt hier toch verboden om voor het volk Israël te bidden dat zich in ongeloof in het land Kanaän bevond. Hij heeft zich ook aan dit verbod gehouden en als later aan Jeremia gevraagd wordt om voor het volk te bidden dan weigert hij resoluut.

Je komt natuurlijk in de knoei met Psalm 122 maar ik geloof dat dit een bedelingenkwestie is.
Het Jeruzalem in Psalm 122 is een ander Jeruzalem , want het is een stad die Zijn Naam eer aandoet, als alle 12 stammen opgaan tot getuigenis om de Naam des Heeren te danken, als de Heer Zelf op de troon van Zijn Vader is gezeten.
En daarom kom ik er met Ericjan niet uit omdat hij de bedelingenleer verwerpt.

De 12 discipelen zie Mattheus 10 vers 5,6, mochten hun boodschap alleen prediken aan hen die tot het huis Israëls behoorden. Het gaat immers om de verloren schapen van het huis Israëls en niet om de heidenen.
Het is een beperkte zendingsopdracht die niet spreekt over "alle volkeren" of alle einden der aarde.

Daarom stel ik ons niet boven het Joodse volk, omdat ik dat ook zie in het licht van de bedelingen.
En ook de komst van de Here Jezus als de Verlosser van de wereld in de genade bedeling staat los van de komst in de toekomst voor Israël ,dat is geen kwestie van rangschikken in belangrijkheid of prior stellen, maar een bedelingen kwestie.
Anders zou ik het verbod aan Jeremia om te bidden voor het volk niet kunnen verklaren, want nergens zegt God dat over de Gemeente, of over wie danook, maar wel over het volk Israël, als natie.

Ik zie totaal geen geslachtslijn van wie danook waarop of waardoor of waarom men behouden kan worden dan alleen op grond van geloof.
Abrhamam was immers een verdorven Syriër en werd toen al op grond van geloof gerechtvaardigd. Hij was geen Jood en Ruth en de anderen die jij noemt werden gerechtvaardigd op grond van geloof en behoorden dus tot het volk van Naomi , maar dat was geen natie, maar een gelovig overbljfsel in het buitenland.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Wat ik dan moeilijk vind of anders gezegd alleen kan begrijpen omdat ik de bedelingenleer geloof ... is dat Jeremia 7 vers 16 of 11 vers 14 of 14 vers 11-16 dit zegt: "Gij dan, bid niet voor dit volk en hef geen geschrei noch gebed voor hen op want Ik zal niet horen ten tijde als zij over hun kwaad tot Mij roepen, Wat heeft Mijn beminde in mijn huis te doen?" Het gaat hier wel over het land Israël.
Jeremia wordt hier toch verboden om voor het volk Israël te bidden dat zich in ongeloof in het land Kanaän bevond. Hij heeft zich ook aan dit verbod gehouden en als later aan Jeremia gevraagd wordt om voor het volk te bidden dan weigert hij resoluut.
Ook ik geloof dat er bepaalde bedelingen zijn, maar het is niet mijn bedoeling alles in een schema te passen. De Here Jezus zelf gebruikt bijvoorbeeld de uitdrukking "de toekomende eeuw" en Paulus heeft het over "de vorst dezer eeuw". Er zijn aanwijzingen in de bijbel die aangeven dat God zelf Zijn tijd indeelt in kleinere gedeelten. Maar het is wel belangrijk dat we hierbij binnen de grenzen blijven die de bijbel aangeeft.

We vergeten wel eens vanuit onze "vervangingsachtergrond" dat de bijbel een door en door Joods boek is. Dat kritiek op elkaar en veroordelingen bestemd waren binnen de Hebreeuwse familie. Wij nemen die soms over vanuit het idee dat wij als gelovigen uit de heidenen dit mogen toepassen op Israël. Vergelijk het eens met een straf die jij binnen je gezin aan één van je kinderen oplegt en iemand anders uit Urk gaat dat kind er ook om veroordelen. Dat wil je toch niet?
In de latere hoofdstukken van Jeremia die jij noemt staan heel veel prachtige beloften voor de toekomst van het volk. Ze verhalen over de terugkeer naar het land, over herstel en genezing.

Jeremia roept de volken juist op tot gebed voor Israël:

Jer. 31:7 Want zo zegt de HEERE:
Zing vrolijk over Jakob, met blijdschap!
Juich om het hoofd van de heidenvolken!
Laat het horen, prijs Hem en zeg:
Verlos Uw volk, HEERE,
het overblijfsel van Israël.
Je komt natuurlijk in de knoei met Psalm 122 maar ik geloof dat dit een bedelingenkwestie is.
Het Jeruzalem in Psalm 122 is een ander Jeruzalem , want het is een stad die Zijn Naam eer aandoet, als alle 12 stammen opgaan tot getuigenis om de Naam des Heeren te danken, als de Heer Zelf op de troon van Zijn Vader is gezeten.
En daarom kom ik er met Ericjan niet uit omdat hij de bedelingenleer verwerpt.
Het is niet alleen Psalm 122. Er zijn zoveel teksten die ons tot gebed en het zegenen van Israël oproepen.
Lees bijv. eens Jesaja 62:6-12

Het gaat hier over de "wachters op de muren van Jeruzalem". Ook in Jeremia 31:6 lees je daarover: “ Want er zal een dag zijn dat de wachters zullen roepen...." In het Hebreeuwse staat er het woord “notzriem” נֹצְרִים vertaald met “wachters”. In het Hebreeuws worden christenen “notzriem” genoemd. Dus een aanwijzing dat de wachters op de muren niet-Joden zijn. Er ligt voor ons een taak!!
De 12 discipelen zie Mattheus 10 vers 5,6, mochten hun boodschap alleen prediken aan hen die tot het huis Israëls behoorden. Het gaat immers om de verloren schapen van het huis Israëls en niet om de heidenen.
Het is een beperkte zendingsopdracht die niet spreekt over "alle volkeren" of alle einden der aarde.
Die beperkte zendingsopdracht werd uitgebreid vóórdat Jezus opsteeg naar de Vader:

Math. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.

Dezer opdracht zien we ook vermeld in de ander evangeliën.
Daarom stel ik ons niet boven het Joodse volk, omdat ik dat ook zie in het licht van de bedelingen.
En ook de komst van de Here Jezus als de Verlosser van de wereld in de genade bedeling staat los van de komst in de toekomst voor Israël ,dat is geen kwestie van rangschikken in belangrijkheid of prior stellen, maar een bedelingen kwestie.
Anders zou ik het verbod aan Jeremia om te bidden voor het volk niet kunnen verklaren, want nergens zegt God dat over de Gemeente, of over wie danook, maar wel over het volk Israël, als natie.

Het is mooi dat je ons niet boven het Joodse volk wilt stellen. Ik kreeg soms die indruk. Maar dat de komst van de Here Jezus los staat van de toekomst van Israël, dat kan niet kloppen. De bedelingenleer hoeft geen leer op zichzelf te zijn.
We constateren in Gods Woord dat er bepaalde perioden zijn. Maar als we gaan invullen hoe dat precies is afgebakend kan er gemakkelijk een misrekening plaatsvinden. Gods gedachten zijn zo anders als de onze.
Ik zie totaal geen geslachtslijn van wie dan ook waarop of waardoor of waarom men behouden kan worden dan alleen op grond van geloof.
Abrham was immers een verdorven Syriër en werd toen al op grond van geloof gerechtvaardigd. Hij was geen Jood en Ruth en de anderen die jij noemt werden gerechtvaardigd op grond van geloof en behoorden dus tot het volk van Naomi , maar dat was geen natie, maar een gelovig overbljfsel in het buitenland.
Je hebt zelf al eens benadrukt - wat ik heel verhelderend vond - dat het niet ons geloof is waardoor we worden behouden, maar dat het de genade van God is. Gods genade zal geloof bewerken.
Als God zegt dat "heel Israël zal worden behouden", dan weet ik niet "hoe". Ik kan dat loslaten en in vertrouwen aan Hem overlaten. Wie kan wat tegen hebben op hun behoud?