Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Wie en wat is Israël?

Bericht door Wilsophie »

Er is veel misverstand over de 2 stammen en de 10 stammen in de verstrooiing, over het begrip "Jood" als iemand die de religie van het Jodendom aanhangt, en een Jood uit de 2 stammen, Juda en Benjamin.
In de BIjbel wordt vaak het begrip "Het Huis Israël" gebruikt en dat wijst altijd op de 12 stammen.
Er is ook sprake van "schapen van een andere stal"
En er is sprake van een profetie t.a.v. een natie. Is dat deze natie die nu in Palestina wonen. En zijn Palestijnen dan geen Joden?
En wie zijn nu de volgelingen van Abraham die een Syriër was. Het is wellicht goed om dat in kaart te brengen.
Voor wie was het verbond met Abraham bestemd en aan wie was de wet gegeven?
Door de vervangingstheologie is er een warboel ontstaan waar bij de kerk wel wil delen in de zegeningen of de beloften maar niet in het oordeel wat het volk zal overkomen. Tot zover even de inleiding en graag wat visies omtrent "wie en wat is Israël?"
Titus

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door Titus »

Israël, officieel de Staat Israël, (Hebreeuws: מדינת ישראל - Medinat Jisraël; Arabisch: دولة اسرائيل - Dawlat Israïl) is een land in Azië, het Midden-Oosten en de Levant. Israël grenst aan Libanon, Syrië, Jordanië, Egypte en de Palestijnse Gebieden. Israël heeft een kust aan zowel de Middellandse Zee als aan de Rode Zee en vormt daarmee - samen met Egypte - een continentale brug van Azië en Europa met Afrika.
Israël is het enige land ter wereld met een Joodse bevolkingsmeerderheid. In het Midden-Oosten is Israël ook het enige land zonder islamitische bevolkingsmeerderheid en tevens de enige functionerende parlementaire democratie te midden van autoritair bestuurde buurlanden.

Rest: http://nl.wikipedia.org/wiki/Israël
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dank je wel, maar Wikipedia is ingebracht door allerlei mensen, dus nu graag de formule die de Bijbel hanteert? We zijn hier in een topic over Bijbelstudie.
robert75
Man/Vrouw: M

Bericht door robert75 »

Israël is het enige land ter wereld met een Joodse bevolkingsmeerderheid. In het Midden-Oosten is Israël ook het enige land zonder islamitische bevolkingsmeerderheid en tevens de enige functionerende parlementaire democratie te midden van autoritair bestuurde buurlanden.
Ja maar dat is wel gebaseerd op etniciteit en niet op religie, Israel wil dan ook geen judaistisch land blijven maar een Joods land, Dus Joods op etniciteit en niet op religie. En dus kan je jezelf de vraag stellen waar passen bv de Palestijnen in deze visie. En kan je dat geen discriminatie noemen?
En buiten dat om zijn de huidige Joden die nu in Israel wonen de ware afstammelingen van Abraham? Abraham was geboren in Ur, Het land van de chaldeeen in mesopotamië. Dus waar vroeger Babylon lag, Dus eigenlijk kwam Abraham uit het huidige Irak.. Wat hebben Joden gemeen met Irak. Niets.

De wortel van de huidige Joden liggen voornamelijk in Oost Europa, Het zijn eigenlijk Europeanen. meer niet. Dus je kan inderdaad de vraag stellen of de huidige Joden de ware afstammelingen van Abraham zijn. En zo niet? Waar zijn ze dan gebleven?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Er is veel misverstand over de 2 stammen en de 10 stammen in de verstrooiing, over het begrip "Jood" als iemand die de religie van het Jodendom aanhangt, en een Jood uit de 2 stammen, Juda en Benjamin.
In de BIjbel wordt vaak het begrip "Het Huis Israël" gebruikt en dat wijst altijd op de 12 stammen.
Er is ook sprake van "schapen van een andere stal"
Dat zijn de heidenen.
En er is sprake van een profetie t.a.v. een natie. Is dat deze natie die nu in Palestina wonen. En zijn Palestijnen dan geen Joden?
Nee, want God noemt hen bastaarden in de bijbel.
1 Want zie, in die dagen en in die tijd,
als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem,
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,

dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld.
3 Zij hebben het lot geworpen over Mijn volk.
Zij gaven een jongen voor een hoer;
zij verkochten een meisje voor wijn, zodat zij konden drinken.

Onderstaand: Tyrus = Libanon, Sidon = Jordanië, Filistea = Gaza.
Mensen uit de betwiste gebieden zijn eigenlijk Jordaniërs.
En ook,
wat wilt u van Mij, Tyrus en Sidon,
en alle gebieden van Filistea?
Wilt u Mij Mijn handelwijze vergelden?
Als u Mij dat wilt aandoen,
zal Ik snel en onmiddellijk
uw vergelding op uw hoofd doen terugkeren,

Hieronder: Voor olie belangen verkoopt Europa EU en VN Israel aan de gazanen.
6 U hebt de Judeeërs en de inwoners van Jeruzalem
aan de Grieken verkocht,

om hen ver weg te voeren
uit hun eigen gebied.
7 Zie, Ik wek hen op uit de plaats
waarheen u hen verkocht hebt.
Ik zal uw vergelding op uw hoofd doen terugkeren.

In Zacharia 9 noemt God zelfs bastaarden.
5 Askelon zal het zien en bevreesd zijn, evenals Gaza, en het zal hevig beven, ook Ekron, omdat zijn verwachting wordt beschaamd. De koning zal uit Gaza verdwijnen en Askelon zal onbewoond zijn.
6 De bastaard zal in Asdod wonen; Ik zal de trots van de Filistijnen uitroeien.

Door de vervangingstheologie is er een warboel ontstaan waar bij de kerk wel wil delen in de zegeningen of de beloften maar niet in het oordeel wat het volk zal overkomen.
Klopt
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef: Ja maar dat is wel gebaseerd op etniciteit en niet op religie, Israel wil dan ook geen judaistisch land blijven maar een Joods land, Dus Joods op etniciteit en niet op religie. En dus kan je jezelf de vraag stellen waar passen bv de Palestijnen in deze visie. En kan je dat geen discriminatie noemen?
Nee, want God heeft israel apart gezet, zodat het zaad van jacob zich niet mengt onder andere volken, zegt Numeri 23
9 Want vanaf de top van de rotsen zie ik hem, vanaf de heuvels neem ik hem waar;
zie, dat volk woont afgezonderd, onder de heidenvolken rekent het zich niet.

En buiten dat om zijn de huidige Joden die nu in Israel wonen de ware afstammelingen van Abraham?
Abraham was geboren in Ur, Het land van de chaldeeen in mesopotamië. Dus waar vroeger Babylon lag, Dus eigenlijk kwam Abraham uit het huidige Irak.. Wat hebben Joden gemeen met Irak. Niets.
Het gaat verder via Isaac en Jacob. Pas daar begint het zaad vorm te krijgen israel en dus de Joden. God bepaalt uiteindelijk toch wie waar en als wat geboren wordt?
De wortel van de huidige Joden liggen voornamelijk in Oost Europa, Het zijn eigenlijk Europeanen. meer niet.
In Ezechiel 39 zegt God daarover dat Hij Israel heeft verspreid over de wereld maar Zelf ook weer terughaalt. Dus OOK uit Oost Europa
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar henook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

Eerst roeit Europa de Joden bijna uit met toestemming van onze christelijke kerken.
Nu de overlevenden door God zijn teruggebracht in het Beloofde land Israel zoals boven te lezen is, zegt Europa ineens dat ze geen echte Joden zijn?
En stemt onze christelijke kerk er weer mee in?
Leren Europa en onze christelijke kerk dan nooit van hun fouten vraag ik me af? :(

Dus je kan inderdaad de vraag stellen of de huidige Joden de ware afstammelingen van Abraham zijn. En zo niet? Waar zijn ze dan gebleven?
[/quote]
Ze zijn afstammelingen van Isaac door naar Jacob, daar heeft het zaad vorm gekregen als israel. Abraham was slechts het begin.
Vele afstammelingen van Abraham die NIET tot Jacob's zaad horen, zijn niet het Uitverkoren zaad en zijn niet Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Israël betekent Gods strijder, de naam die de aartsvader Jacob kreeg na het nachtelijk gevecht met God bij de beek Jabbok. (Gen.32:28).
De naam werd later gebruikt als aanduiding voor:
1. het hele volk (Israël, de Israëlieten, de kinderen Israëls enz.)
2. de tien stammen van het Noordelijke rijk (1 Sam. 11:8, 2 Kon.14:12) ter onderscheiding van Juda;
3. het hele volk na de Babylonische ballingschap. Zie in het NT Rom. 9-11 en 2 Kor.11:22. Paulus gebruikt Israël ook als naam voor Gods volk, het Israël Gods (Gal.6:16)

Israël is als volk voortgekomen uit de zeventig 'zielen van het huis van Jakob, die naar Egypte kwamen. (Gen. 46:27, Ex. 1:5)

uit: Bijbels woordenboek - Frithiof Dahlby

Volgens mijn cursusboek:
Twaalf betekenissen van het woord Israël
1. Jakob
2. De nazaten van Jakob
3. Het beloofde land
4. Het koninkrijk van de 12 stammen
5. Het tienstammenrijk
6. Het godvrezende deel van Jakobs nakomelingen
7. Het overblijfsel van de 12 stammen na de ballingschap
8. Alle besnedenen
9. Alle christgelovigen uit het Joodse volk
10. De niet-christelijke Joden
11. Alle christenen, besneden en onbesneden
12. De staat Israël

Prof. Jakob van Bruggen
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel

Bericht door Special angel »

Ik denk dat dat de mensen zijn die horen bij de familie van Abraham Izaäk en Jakob. maar misschien is dat voor ons als westerlingen moeilijk te achterhalen, of te begrijpen. Gelukkig weet GOD wel welk volk bij HEM hoort en Zijn HEILIGE VOLK is. En ZIJN PLAN en beloften gaan door!! Zijn verbond en beloften zal Hij niet verbreken. HIJ is trouw tot in het duizendste geslacht.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

In ieder geval worden schapen of een kudde altijd toegepast op Israël nooit op de heidenen en de uitdrukking "schapen van een andere stal" gaat helemaal niet over de heidenen maar over de 10 stammen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Eerst roeit Europa de Joden bijna uit met toestemming van onze christelijke kerken.
Nu de overlevenden door God zijn teruggebracht in het Beloofde land Israel zoals boven te lezen is, zegt Europa ineens dat ze geen echte Joden zijn?
En stemt onze christelijke kerk er weer mee in?
Leren Europa en onze christelijke kerk dan nooit van hun fouten vraag ik me af? :(
God heeft hen niet teruggebracht in het beloofde land want er is maar een heel klein deel van de Joden die daar woont en God zou altijd alle 12 stammen terugbrengen in het land en dat is nog niet gebeurd.
Het zijn wel echte Joden qua afkomst denk ik, dat weet ik niet. Maar wat hoogtij viert nu is het jodendom als religie zonder Messias en dat is nooit Gods bedoeling.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Israël betekent Gods strijder, de naam die de aartsvader Jacob kreeg na het nachtelijk gevecht met God bij de beek Jabbok. (Gen.32:28).
De naam werd later gebruikt als aanduiding voor:
1. het hele volk (Israël, de Israëlieten, de kinderen Israëls enz.)
2. de tien stammen van het Noordelijke rijk (1 Sam. 11:8, 2 Kon.14:12) ter onderscheiding van Juda;
3. het hele volk na de Babylonische ballingschap. Zie in het NT Rom. 9-11 en 2 Kor.11:22. Paulus gebruikt Israël ook als naam voor Gods volk, het Israël Gods (Gal.6:16)

Israël is als volk voortgekomen uit de zeventig 'zielen van het huis van Jakob, die naar Egypte kwamen.
De naam "Israël" voor Jacob wordt gebruikt als hij Jozef en zijn kleinkinderen Efraim en Manasse bij zich heeft en niet zijn andere 11 zonen.
Als dat wel zo is wordt van Jacob gesproken.
Verder zien wij dat bij de zegeningen die Israël of Jacob uitsprak over deze 2 kleinkinderen Efraim de grootste zegen kreeg.
Zie ook Jeremia 31 vers 20-21.
D.w.z. dat deze zegeningen overgingen op Jozef en Efraim zodat zij het eerst geboorterecht kregen, zie ook Kronieken 5 vers 2.
En Jozef kreeg de steen toegewezen waarop Jacob geslapen had.
Waar Efraim zich bevindt moet ook de Steen zijn en dat is op dit moment in het Kasteel van Edinburgh in Schotland, volgens de info.
Als er een uittocht is vanuit Egypte is er dus sprake van de 12 stammen want de term "Joden" is pas ontstaan na de ballingschap en tot die tijd bestond er geen Jood op aarde.
ericjan

Bericht door ericjan »

Special angel schreef:Ik denk dat dat de mensen zijn die horen bij de familie van Abraham Izaäk en Jakob. maar misschien is dat voor ons als westerlingen moeilijk te achterhalen, of te begrijpen. Gelukkig weet GOD wel welk volk bij HEM hoort en Zijn HEILIGE VOLK is. En ZIJN PLAN en beloften gaan door!! Zijn verbond en beloften zal Hij niet verbreken. HIJ is trouw tot in het duizendste geslacht.
Amen ! mooi uitgelegd ;)
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: De naam "Israël" voor Jacob wordt gebruikt als hij Jozef en zijn kleinkinderen Efraim en Manasse bij zich heeft en niet zijn andere 11 zonen.
Als dat wel zo is wordt van Jacob gesproken.
Verder zien wij dat bij de zegeningen die Israël of Jacob uitsprak over deze 2 kleinkinderen Efraim de grootste zegen kreeg.
Zie ook Jeremia 31 vers 20-21.
D.w.z. dat deze zegeningen overgingen op Jozef en Efraim zodat zij het eerst geboorterecht kregen, zie ook Kronieken 5 vers 2.
En Jozef kreeg de steen toegewezen waarop Jacob geslapen had.
Waar Efraim zich bevindt moet ook de Steen zijn en dat is op dit moment in het Kasteel van Edinburgh in Schotland, volgens de info.
Als er een uittocht is vanuit Egypte is er dus sprake van de 12 stammen want de term "Joden" is pas ontstaan na de ballingschap en tot die tijd bestond er geen Jood op aarde.
Ezechiel 37
15 Het woord van de HEERE kwam tot mij:
16 En u, mensenkind, neem een stuk hout voor uzelf en schrijf daarop: Voor Juda, en voor de Israëlieten, zijn metgezellen. Neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: Voor Jozef, het stuk hout van Efraïm, en van heel het huis van Israël, zijn metgezellen.
17 Breng ze dan bij elkaar, het ene bij het andere, tot één stuk hout, zodat ze in uw hand één worden.
18 Als dan uw volksgenoten tegen u zeggen: Wilt u ons niet vertellen wat deze dingen voor u betekenen?
19 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal het stuk hout van Jozef nemen, dat zich in de hand van Efraïm bevindt, en van de stammen van Israël, zijn metgezellen, en Ik zal het bij het stuk hout van Juda voegen, en Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.
20 Die stukken hout, die u beschreven hebt, moeten voor hun ogen in uw hand zijn.
21 En spreek tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik ga de Israëlieten nemen uit de heidenvolken waarheen zij gegaan zijn. Ik zal hen van rondom bijeenbrengen en hen naar hun land brengen.

Jezus zal de Koning van de Joden zijn als Hij wederkomt als de langverwachte Messias van de Joden. Jezus zal Israel weer tot een land maken, Judea en Samira zullen eindelijk weer teruggegeven worden aan Israel, zoals God het hen geschonken heeft.
22 Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.
robert75

Bericht door robert75 »

ericjan schreef:Eerst roeit Europa de Joden bijna uit met toestemming van onze christelijke kerken.Nu de overlevenden door God zijn teruggebracht in het Beloofde land Israel zoals boven te lezen is, zegt Europa ineens dat ze geen echte Joden zijn?En stemt onze christelijke kerk er weer mee in?Leren Europa en onze christelijke kerk dan nooit van hun fouten vraag ik me af?
Ten eerste distantieer ik mezelf van elke vorm van volkerenmoord of genocide. Dat geld niet alleen voor volkerenmoord op Joden maar ieder volk. En buiten dat om als men over de tweede wereld oorlog begint, wordt er altijd en alleen maar een link gelegd naar de Joden, Maar er zijn niet alleen Joden vermoord maar zigeuners een slaven bv.
Maar dat wil voor mij niet zeggen dat een land als Israel onschendbaar zou moeten zijn, Ik kan het gewoonweg niet eens zijn met het beleid wat ze voeren. En niet dat ik achter de Palestijnen zou staan, maar de mentaliteit van Israel kan ik ook niet goedkeuren.

Wat mij wel verbaast is dat er Christenen zijn die zo veel sympathie kunnen opbrengen voor een staat die per definitie anti-Jezus zijn. Je moest eens weten hoe ze in Israel over Christus denken. Jezus stelt in Israel helemaal niets voor, Dat was een leugenaar, een bedrieger. Ze zijn er zelfs trots op dat die gekruisigd is. En zo denken ze in Israel over Jezus.

De meeste Joden zijn ook geen Thora-Joden maar talmud Joden. En de talmud heeft niets met de Bijbel of de Thora te maken.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:graag wat visies omtrent "wie en wat is Israël?"
Voor de vraag 'wie en wat was Israël' kun je eventueel gebruik maken van de Bijbel.
Voor de vraag "wie en wat is Israël" heb je meer aan wikipedia.
(En voor het beantwoorden van de vraag wat we moeten vinden van Israël, voor het verbeteren van onze waarde-oordelen over Israël, hebben we internationaal recht en een universele verklaring van de rechten van de mens.)

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Klopt dus daar wilde ik het helemaal niet over hebben.
In de Bijbel staat dat "de scepter van Juda niet zal wijken nocht de wetgever tussen zijn voeten totdat Silo komt. en Dezelven zullen de volken gehoorzaam zijn" d.w.z. dat Juda koningen zal voortbrengen totdat de Messias die in Genesis 3 vers 15 beloofde Redder zal zijn verschenen aan Wie alle volkeren zullen gehoorzamen.
En zo vervolg ik graag de belevenis van de 12 zonen en dat begint bij de uittocht waar totaal geen sprake is van Joden want dat begrip ontstond pas na de Babylonische ballingschap en pas bij de Sinai vormde deze zonen van Israël een volk en sloot een verbond met God of v.v.
Een verbond met voorwaarden.

Veertig jaar later werd het beloofde land bereikt en vroeg het volk een koning en dat werd Saul uit de stam van Benjamin en pas later zien we dat er een tweespalt ontstond en er ook een koning over Juda kwam na de dood van Saul en dat werd David. 7 jaar in Hebron en 33 jaar regeerde hij in Jeruzalem, een periode die in de toekomst bij de Zoon van David nog een grote rol zal spelen.
Gek genoeg was Isboseth koning over gans Israël terwijl de Psalmen in 114 vers 2 we lezen dat het huis Jacob uit Egypte toog en Juda was Zijn Heiligdom, maar Israël Zijn volkomen heerschappij ( rijksgebied) het gaat dus nu om 11 stammen, zonder Juda.
En zo was David maar over 1 stam koning en Isboseth over 11 stammen, maar dat is verder niet zo belangrijk.

Er volgt wel een verbond met David en dit verbond wil zeggen dat in onze dagen dit volk Israël moet bestaan uit 12 stammen met op de troon een nakomeling van David.
Daarna zien we weer een scheiding onder Rehabeam over Juda en Jerobeam over de andere stammen. Resp. de zoon van Salomo en de andere man Jerobeam is niet uit het huis van DAvid en dat is wel belangrijk voor de toekomst van deze stammen. Dan wordt Benjamin erbij gevoegd en zo werden er 180.000 man verzameld uit de 2 stammen om de tien stammen te lijf te gaan.
In tegenstelling wat wordt beweerd dat God een samengaan met buitenlandse of niet Joodse vrouwen heeft verboden wordt hier juist gezegd in 1 Koningen 12 dat God wel ervoor zorgt dat Zijn volk gesplitst worde in het Huis Israël en het Huis Juda.
Dat de Joden zich wel degelijk vermengden zien we terug in Ruth en in Izak en Orpa , maar er zijn veel meer voorbeelden dat er een gemengd huwelijk was, want juist uit Ruth en Boaz is de Messias geboren.

Beide huizen deden veel kwaad in de ogen des Heeren.
Omri kocht de berg Samaria en bebouwde de berg en stichtte de stad Samaia volledig in strijd met de Sinaitische wet. Micha 6 vers 16.
Naast Omri ging ook Israël door met zondigen ondanks de waarschuwingen van de profeten.
Daarna zie n we de vervulling van de profetiën in de dagen van Pekah en Tiglath Piléser en voltrok het drama van de ballingschap naar Assyrië zich in het 9e jaar tijdens Hosea. En zo kwam er dus toch veen vermenging van het volk van Babel en van Chuta naar Samaria en andere steden in Israël.
Beide huizen gaan helemaal op in Assyrië en naar Babylon. Pas na 70 jaar kwam er een terugkeer maar het Huis Israël is niet teruggekeerd.
En dat is precies mijn item want dat is nog steeds niet zo.
Daarom mag niemand stellen dat deze stammen niet meer bestaan. Als de Bijbel zegt dat God Zijn volk niet heeft verstoten dan telt die belofte alle 12 stammen en niet allen die paar inwoners in de huidige staat Israël. En ook de kerk is nooit in de plaats van deze stammen gekomen.
Dat het volk inmiddels andere namen heeft gekregen bewijst de geschiedenis die spreekt over Scytia, Saka, Kummeri of Gimiri.

Op de zwarte Obelisk van Salmaneser waar deze feiten zijn vastgelegd zien we dat Israël "het huis van Omri" wordt genoemd.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:graag wat visies omtrent "wie en wat is Israël?"
Wim Nusselder schreef:Voor de vraag 'wie en wat was Israël' kun je eventueel gebruik maken van de Bijbel.
Voor de vraag "wie en wat is Israël" heb je meer aan wikipedia.
(En voor het beantwoorden van de vraag wat we moeten vinden van Israël, voor het verbeteren van onze waarde-oordelen over Israël, hebben we internationaal recht en een universele verklaring van de rechten van de mens.)
Wilsophie schreef:Klopt dus daar wilde ik het helemaal niet over hebben.
Waarop wil je dan visies van anderen lezen?
Of wil je alleen maar een eigen visie kwijt?
Dan kun je beter geen vraag stellen...

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik ken wat gedachten vanuit de Bijbel , maar ik weet dat er mensen zijn die veel van de geschiedenis buiten de Bijbel weten en dat zou een mooie aanvulling zijn, en als dat niet is toegestaan of er is geen interesse dan merk ik dat wel.
Scyten of Kelten staan wel degelijk o.a. in relatie tot de 10 stammen en zo ook DAN mark en wat zijn de eilanden der zee.
Spanje heette Iberia, hetzelfde woord voor Hebreeën. Er is veel over gaande in de media.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:
Denk eens aan Izak in Genesis 24 die geen vrouw uit Kanaän mocht nemen maar uit het land waar Abraham kwam. Ging de Heer niet altijd naar Galilea i.p.v. naar Juda,. Waren er niet 11 apostelen uitgekozen buiten Juda. Buiten het Jodendom behalve Judas
="EricjanHet gaat om heel Israel en dat was veel groter dan het nu is. Het gaat niet alleen om Juda.
Nee man, wanneer kwam heel Israël tot stand en wanneer scheiden de 2 zich.
En dat is nog steeds zo. ZE zijn nooit meer samengekomen.
Nog steeds de vraag, bestaat dit huidige Israël uit alle 12 stammen?
Voor de 100e keer, ja Israel bestaat uit 12 stammen.
Voor evenzo de 100e keer vraag ik van jou bijbel-citaten die je verhaal over 10 stammen onderbouwen.
Dat ga ik nog doen.
Maar zie je dat je geen eerlijk antwoord geeft want ik vroeg naar het HUIDIGE Israël en als je dan voor de 101 e keer zegt dat deze natie uit alle 12 stammen bestaat dan vraag ik me af hoe je daarbij komt.
Je miskent dus die 10 stammen in de verstrooiing?
Ezra 9
2 Zij hebben immers uit hun dochters voor zichzelf en voor hun zonen vrouwen genomen en hebben het heilige zaad vermengd met de volken van de landen rondom, en de vorsten en de machthebbers hebben als eersten de hand gehad in deze trouwbreuk.

Het mengen van het heilige Joodse zaad met zaad van de volken rondom werd door God trouwbreuk. Later straft God hier ook weer keihard.
ericjan
Je gaat wel erg prat op keihard straffen.

Het joodse zaad was niet heilig, hoe kom je daar toch bij. En waar staat dat de 10 stammen of een deel uit de verstrooiing zijn teruggekeerd of uit de Ballingschap, licht dat eens toe.
Degenen die het land erfelijk zouden bezitten moesten voortkomen uit de lijn van Isaak en Jacob en zij moesten gelovigen zijn.
Later in Galaten blijkt dat alleen gelovigen delen in het zaad van Abraham en zo wordt de Joden pijnlijk duidelijk dat er scheiding is tussen gelovigen en ongelovigen en daarom is hun huidige situatie zo diep tragisch.
Als men niet in Hem geloofd wordt het recht op het land verspeeld en dat gebeurt ook. De 70e jaarweek is nog niet aangebroken Ericjan.

Sanballat en Tobia openbaarden zich als tegenstanders van Nehemia en bij hen voegt zich ook noet ene Gesem, een Arabier, en uit arabische inscripties is gebleken dat Gesem ( stortregen) een vorst (een bedoeienensjeik) uit Kedar een zoon van Ismaël was en zijn opvolger heette Kain!!

Dan komen daar de Asdodieten bij een stad van de Enakieten ( één van de 5 steden van de Palestijnen of Filistijnen) en zij trokken op naar Jeruzalem om verwarring te stichten. Jeruzalem was voordien ingenomen door de koning van Babel een afstammeling van Nimrod uit het geslacht Cham.
Dan is dat plaatje toch compleet, want dat zal in de toekomst precies zo gebeuren.
Sanballat is de vorst der duisternis
Tobia is de vertegenwoordiger van de vrome ( goed is de HERE, de godsdienstige haat tegen Israël)
Gesem is de vertegenwoordiger van de Arabieren
Asdodieten zijn de voorlopers van de Palestijnen
Babel is de potentiële machthebber en vijand van Jeruzalem.

Pas na die strijd zal de Overwinnaar Christus Zelf het land geven aan het gelovig overblijfsel. En dat zijn dan uit alle 12 stammen. Die bewonen nu het land niet. Het is nog steeds _ lo ammi en lo ruchama. Er is op dit moment geen sprake van een verbondsrelatie of een huwelijksrelatie, het oude verbond is beeindigd maar het letterlijke nieuwe verbond met dit volk is nog niet gesloten en waar geen verbond is is geen recht op bescherming van de man en geen woonhuis.
Asdodieten zijn de voorlopers van de Palestijnen
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
ericjan schreef:Eerst roeit Europa de Joden bijna uit met toestemming van onze christelijke kerken.Nu de overlevenden door God zijn teruggebracht in het Beloofde land Israel zoals boven te lezen is, zegt Europa ineens dat ze geen echte Joden zijn?En stemt onze christelijke kerk er weer mee in?Leren Europa en onze christelijke kerk dan nooit van hun fouten vraag ik me af?
robert75 schreef:Ten eerste distantieer ik mezelf van elke vorm van volkerenmoord of genocide.
Dat deden ze in WW-II ook in ons land door de andere kant op te kijken
robert75 schreef:En buiten dat om als men over de tweede wereld oorlog begint, wordt er altijd en alleen maar een link gelegd naar de Joden, Maar er zijn niet alleen Joden vermoord maar zigeuners een slaven bv.
Het gaat om het hoofddoel dat werd nagestreefd en dat was genocide plegen op de Joden. De andere slachtoffers zijn in verhouding met de meer dan 6.000.000 Joden minimaal.
Meer dan 6.000.0000 vermoord in ons Europa omdat ze Jood waren. De overlevenden hebben hun heil gezocht en gevonden in de enige plek ter wereld waar de Joden zonder gevaar Jood kunnen zijn, namelijk in het Beloofde Land Israel. En nu 75 jaar later durft Europa te stellen, net als jij doet, dat de nakomelingen van de Joden die nu in Israel wonen, geen Joden zijn.
robert75 schreef:Maar dat wil voor mij niet zeggen dat een land als Israel onschendbaar zou moeten zijn, Ik kan het gewoonweg niet eens zijn met het beleid wat ze voeren. En niet dat ik achter de Palestijnen zou staan, maar de mentaliteit van Israel kan ik ook niet goedkeuren.
Heb je voorbeelden?
Robert75 schreef:]Wat mij wel verbaast is dat er Christenen zijn die zo veel sympathie kunnen opbrengen voor een staat die per definitie anti-Jezus zijn. Je moest eens weten hoe ze in Israel over Christus denken. Jezus stelt in Israel helemaal niets voor, Dat was een leugenaar, een bedrieger. Ze zijn er zelfs trots op dat die gekruisigd is. En zo denken ze in Israel over Jezus.
[/quote][/quote]
Omdat christenen zouden moeten beseffen dat we de God van Israel aanbidden en Niemand anders. God noemt Zich talloze malen de God van Israel en dat is niet voor niers.
De aanhangers van het Jodendom zijn anti-Jezus omdat God heb heeft verblind voor het evangelie en dat ze daarom vijanden zijn van het evangelie, maar desondanks zijn de grote geliefden van God vanwege hun voorvaderen Abraham, Isaac en Jacob
Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,]/i]
Wij zijn slechts de wilde takken en zijn geënt in de plaats van de afgerukte takken om OOK deel te krijgen aan de wortel, naast de vele tamme takken (Israel) van de Olijfboom.

18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
We hebben als christenen niets om te roemen tov de Joden.

19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.

Een waarschuwing voor hen die zeggen wij zijn in de plaats gekomen van Israel !
Hebt geen hoge dunk van uzelf, want als God de Joden al niet zal sparen dan zal Hij ons christenen die roemen al helemaal niet sparen.

23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
In vers 26 en 27 wordt aangegeven dat Israel tot geloof zal komen.

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
Want voor een tamme tak (Israel) op de olijfboom is het makkelijker weer geënt te worden dan een afgerukte wilde tak op hun eigen Olijfboom (Christen uit de heiden)
Het is de eigen Olijfboom van de Joden en niet van ons christenen. Wij zijn door Jezus niet meer dan erbij gezet.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
Want God wil niet dat we wijs en verwaand zijn tov de Joden en Israel en deelt daarom Zijn geheim dat de verharding over Israel door God is aangebracht totdat de laatste heiden die God tot Jezus wil brengen, Jezus heeft aangenomen. Daarna zal de Opname volgen en de grote verdrukking aanvangen.

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Heel Israel, niet een deel, maar HEEL Israel zal zalig worden. Zalig is hij waar God de zonden niet zal toerekenen en dus vergeven.

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
Dat is het nieuwe Verbond dat God met Israel (niet met ons christenen) zal sluiten.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
Ondanks dat Israel daardoor een vijand is van het evangelie, blijft God enorm veel van Zijn Uitverkoren volk houden

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
Want van Zijn genade en de roeping voor Israel heeft God nooit spijt.

Dit is de reden Robert75 waarom christenen OOK net zoveel van Israel dienen te houden als God dat doet.
God noemt zich niet voor niets meer dan 200 keer de God van Israel in de bijbel.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=%2 ... ffffffff3f
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Klopt dus daar wilde ik het helemaal niet over hebben.
In de Bijbel staat dat "de scepter van Juda niet zal wijken nocht de wetgever tussen zijn voeten totdat Silo komt. en Dezelven zullen de volken gehoorzaam zijn" d.w.z. dat Juda koningen zal voortbrengen totdat de Messias die in Genesis 3 vers 15 beloofde Redder zal zijn verschenen aan Wie alle volkeren zullen gehoorzamen.
En zo vervolg ik graag de belevenis van de 12 zonen en dat begint bij de uittocht waar totaal geen sprake is van Joden want dat begrip ontstond pas na de Babylonische ballingschap en pas bij de Sinai vormde deze zonen van Israël een volk en sloot een verbond met God of v.v.
Nee hoor, in Genesis lezen we al dat Jacob God de God van Israel noemt.
18 Jakob kwam veilig aan bij de stad Sichem, die in het land Kanaän ligt, nadat hij uit Paddan-Aram gekomen was; en in het zicht van die stad zette hij zijn tenten op.
19 Hij kocht het stuk land waarop hij zijn tent gezet had voor honderd geldstukken van de zonen van Hemor, de vader van Sichem.
20 Hij richtte daar een altaar op en gaf het de naam: De God van Israël is God.

Wilsophie schreef:Daarom mag niemand stellen dat deze stammen niet meer bestaan. Als de Bijbel zegt dat God Zijn volk niet heeft verstoten dan telt die belofte alle 12 stammen en niet allen die paar inwoners in de huidige staat Israël.
Je vergeet dat het God Zelf is Die Israel heeft verspreid en weer zal terugbrengen in Israel (is gebeurd in 1948) Hij kent Zijn schaapjes en Zijn gemeente en zet hen allen Zelf weer terug in het Beloofde Land. (dat is nu aan het gebeuren, de zin hierna moet nog plaatsvinden tijdens Jezus Zijn Wederkomst als Messias van de Joden)
Pas daarna zal God hun een hart geven en hun kinderen dat NOOIT meer van Hem zal afwijken.
Jeremia 32
37 Zie, Ik ga hen bijeenbrengen uit al de landen waarheen Ik hen in Mijn toorn, in Mijn grimmigheid en in grote verbolgenheid verdreven zal hebben, en Ik zal hen terugbrengen naar deze plaats en hen onbezorgd doen wonen.
39 Ik zal hun één hart en één weg geven om Mij te vrezen, alle dagen, hun ten goede, en hun kinderen na hen.
40 Ik zal een eeuwig verbond met hen sluiten, dat Ik Mij van achter hen niet zal afwenden, opdat Ik hun goeddoe. En Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, zodat zij niet van Mij afwijken.
En ook de kerk is nooit in de plaats van deze stammen gekomen.
Dit is juist
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Wilsophie schreef:
Denk eens aan Izak in Genesis 24 die geen vrouw uit Kanaän mocht nemen maar uit het land waar Abraham kwam. Ging de Heer niet altijd naar Galilea i.p.v. naar Juda,. Waren er niet 11 apostelen uitgekozen buiten Juda. Buiten het Jodendom behalve Judas
ericjan schreef:Het gaat om heel Israel en dat was veel groter dan het nu is. Het gaat niet alleen om Juda.
Nee man, wanneer kwam heel Israël tot stand en wanneer scheiden de 2 zich.
En dat is nog steeds zo. ZE zijn nooit meer samengekomen.
Nog steeds de vraag, bestaat dit huidige Israël uit alle 12 stammen?
Voor de 100e keer, ja Israel bestaat uit 12 stammen.
Voor evenzo de 100e keer vraag ik van jou bijbel-citaten die je verhaal over 10 stammen onderbouwen.
Dat ga ik nog doen.
Maar zie je dat je geen eerlijk antwoord geeft want ik vroeg naar het HUIDIGE Israël en als je dan voor de 101 e keer zegt dat deze natie uit alle 12 stammen bestaat dan vraag ik me af hoe je daarbij komt.
Je miskent dus die 10 stammen in de verstrooiing? [/quote]
Waarom zou God Die heel Israel heeft verspreid onder de heidenen niet hen allemaal weer hebben terug gebracht in 1948 in het Beloofde Land?
In Zijn profetieën erover staat geen woord dat God een of meerdere stammen niet weer terug laat komen in bet Beloofde Land Israel namelijk.
God weet wat Hij doet en weet waar Zijn Uitverkoren zaad verspreid is over de wereld.
Ezra 9
2 Zij hebben immers uit hun dochters voor zichzelf en voor hun zonen vrouwen genomen en hebben het heilige zaad vermengd met de volken van de landen rondom, en de vorsten en de machthebbers hebben als eersten de hand gehad in deze trouwbreuk.

Het mengen van het heilige Joodse zaad met zaad van de volken rondom werd door God trouwbreuk. Later straft God hier ook weer keihard.
ericjan
Je gaat wel erg prat op keihard straffen.
Het gaat erom hoe belangrijk God het vind dat het heilig Joodse zaad niet wordt vermengt met onheilig zaad uit de heiden volkeren.

Het joodse zaad was niet heilig, hoe kom je daar toch bij.
Lees je eigenlijk wel? :shock:
nogmaals in Ezra 9
God zag het vermengen van hun heilige zaad als trouwbreuk !
Als men niet in Hem geloofd wordt het recht op het land verspeeld en dat gebeurt ook. De 70e jaarweek is nog niet aangebroken Ericjan.
Je zult ook Ezechiel 37 wel niet gelezen hebben begrijp ik, want daarin heb ik laten zien dat God Zelf heel Israel zal doen opstaan uit de dood en hen de geest van geloof geeft.
Dit zal geschieden bij de wederkomst van Jezus als langverwachte Messias van de Joden. Alle doden van Israel zullen opstaan en leven en de Messias Jezus aanbidden, doordat God dat Zelf in hen legt.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Pas na die strijd zal de Overwinnaar Christus Zelf het land geven aan het gelovig overblijfsel. En dat zijn dan uit alle 12 stammen. Die bewonen nu het land niet.
De strijd zal juist gaan omdat de omringende landen Israel weer van de kaart willen vegen en dan als er nog maar 144.000 families of Joden de grote verdrukking hebben overleefd grijpt Jezus Zelf in als hun langverwachte Messias en neemt wraak op de vijanden en allen die hen ten kwade geholpen hebben,
Jesaja 34
8 Want het zal zijn de dag van de wraak van de HEERE,
het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion.

Wanneer Jezus Israel pas bij Zijn wederkomst aan de Joden zou geven, hoe kan dan een vijandig ongelovig of verkeerd gelovig volk Israel aanvallen? Want na Zijn wederkomst als Messias van de Joden volgt toch het 1000 jarig vredesrijk? Dus het Beloofde Land Israel moet er wel eerder zijn dan Jezus terugkomt. Zodat de landen zich met hadn en tand tegen dat israel zullen verzetten. We zien dat nu bij de islam, VN en Europa.

God zal via Jezus wraak laten nemen vanwege de rechtszaak van Israel. Vanwege het feit dat de wereld Israel wil wegvagen en hen in de grote verdrukking brengt.
Daarom zegt God ook in Jesaja 63 dat Hij verdrietig is over het feit dat er niemand op aarde Israel meer steunt, dus dat is na de opname.
2 Waarom is dat rood aan Uw gewaad,
en is Uw kleding als die van iemand die de wijnpers treedt?
3 Ik heb de pers alleen getreden;
er was niemand uit de volken met Mij.
Ik heb hen vertreden in Mijn toorn,
hen vertrapt in Mijn grimmigheid.
Hun bloed is op Mijn kleding gespat,
heel Mijn gewaad heb Ik besmet.
4 Want de dag van de wraak was in Mijn hart,

het jaar van Mijn verlosten was gekomen.
5 Ik keek rond, maar er was niemand die hielp;
Ik ontzette Mij, want er was niemand die ondersteunde.
Daarom heeft Mijn arm Mij heil verschaft,
en Mijn grimmigheid, die heeft Mij ondersteund.
6 Ik heb de volken vertrapt in Mijn toorn,

Ik heb hen dronken gemaakt in Mijn grimmigheid,
Ik heb hun bloed ter aarde doen neerdalen.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Je zult ook Ezechiel 37 wel niet gelezen hebben begrijp ik, want daarin heb ik laten zien dat God Zelf heel Israel zal doen opstaan uit de dood en hen de geest van geloof geeft.

Dit zal geschieden bij de wederkomst van Jezus als langverwachte Messias van de Joden.
Alle doden van Israel zullen opstaan en leven en de Messias Jezus aanbidden, doordat God dat Zelf in hen legt.
dat is een christelijke uitleg...de joden hebben hier lak aan en verwachten een andere Messias.
sterker nog...ze ergeren zich dood aan die christelijke uitleg over en bemoeienis met hun geloof.
ik kan ze geen ongelijk geven.
ze hebben er al genoeg ellende door beleefd.

laat het christendom het christendom zijn en het jodendom het jodendom......éen wereld van verschil...
ieder het zijne.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef: laat het christendom het christendom zijn en het jodendom het jodendom......éen wereld van verschil...
ieder het zijne.
Joden en christenen zijn nu eenmaal verweven door God en Christus. Israel is voor ons christenen onze oudere broer want we hebben Dezelfde Vader.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Omdat je niet goed hebt gequote is het erg onduidelijk wie wat heeft gezegd dus ik zal het zo beantwoorden.
Wat een veronderstelling, je doet net of jij de Bijbel hebt geschreven. Ez. 37 is niet in zijn volheid vervuld want er is geen Geest in hen. Dus doet dat niet terzake, jij kunt wel wat "laten zien", maar daar mee is het nog niet wat de Bijbel bedoelt te zeggen.
Dit zal geschieden bij de wederkomst van Jezus als langverwachte Messias van de Joden. Alle doden van Israel zullen opstaan en leven en de Messias Jezus aanbidden, doordat God dat Zelf in hen legt.
Nee dat staat er niet. Ez. spreekt niet eens over de wederkomst van Christus. Je slaat een heleboel over, want ik was gebleven bij een verbond wat nog steeds niet gesloten was. Ik was gebleven bij een terugkeer van een klein gedeelte van de 2 stammen, maar nog steeds in ongeloof.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.
Dat is vele jaren later. God zal eerst Zijn volk loskopen volgens Jesaja 11 vers 11. Het reinigen van zonden en ontvangen van de Geest volgt pas lang daarna in Ezechiël 36 met voorwaarden genoemd in de verzen 22-38,
waar alle 12 stammen zullen worden verzameld uit alle landen en dat sla je gewoon over en dat is logisch want jij vindt dat Israël nu al uit de volle 12 stammen bestaat, dus redeneer je het gewoon weg. De reinheid begint bij het verzamelen uit alle landen lees vers 25 uit Ez. 36.

Wanneer Jezus Israel pas bij Zijn wederkomst aan de Joden zou geven, hoe kan dan een vijandig ongelovig of verkeerd gelovig volk Israel aanvallen? Want na Zijn wederkomst als Messias van de Joden volgt toch het 1000 jarig vredesrijk? Dus het Beloofde Land Israel moet er wel eerder zijn dan Jezus terugkomt. Zodat de landen zich met hadn en tand tegen dat israel zullen verzetten. We zien dat nu bij de islam, VN en Europa.
Je loopt nu vast omdat je heel Mattheus 24 negeert waar Jeruzalem verwoest zal worden door de heidenen en de islam denk ik. Dus er is geen sprake van een verkeerd gelovige Israël aanvallen, want God stuurt de Joden het land uit. En Jeruzalem zal vertreden worden en er zal een afgodsbeeld worden opgericht. Dus ik begrijp je redenering niet.
Er is geen gelovige natie met de 12 stammen. Er is een joodse religie met vele andere soorten van geloven op dit moment in Israël en men erkent de Messias totaal niet.
God zal via Jezus wraak laten nemen vanwege de rechtszaak van Israel. Vanwege het feit dat de wereld Israel wil wegvagen en hen in de grote verdrukking brengt.
Nee hoor de Verdrukking van die dagen van 1260 dagen is een verdrukking van Gods wege er valt geen wraak te nemen via Jezus. Zij zullen ondergaan de benauwdheid van Jacob. En alle huidige gelovigen onder de joden of de 10 stammen zijn allang weggenomen bij de opname van de Gemeente.
Er is slechts een gelovige overblijfsel van die 144.000 alle stammen behalve Dan, want Dan vertegenwoordigt de Gemeente, en daarom is het onlogisch om te zeggen dat deze staat uit alle 12 stammen bestaat. Die worden pas verzameld als de 2 getuigen in de straten van Jeruzalem het evangelie verkondigen aan de 12 stammen.
Daarom zegt God ook in Jesaja 63 dat Hij verdrietig is over het feit dat er niemand op aarde Israel meer steunt, dus dat is na de opname.
Eerst even Jesaja 57 waar de Rechtvaardige ( Jezus Christus ) omkomt en waar de weldadige lieden worden weggeraapt zie vers 1 en dat is de wegrukking van de gelovigen., Jesaja 62 beschrijft de wedergeboorte van alle 12 stammen dan aanwezig. En zie Zijn Loon is met Hem en Zijn arbeidersloon is voor Zijn aangezicht in vers 11 spreekt over de Gemeente want wij zijn Zijn Loon en verschijnen met Hem. Dan wordt Bozra genoemd dat is de woestijn Petra waar het gelovig overblijfsel gevoed zal worden gedurende de Grote Verdrukking dus in Jordanië en zie dan dat men terug zal keren via de Koninklijke Highway, die weg ligt er al op naar Jeruzalem.

Ik heb min of meer al aangeven dat de 10 stammen door God verzameld zullen worden uit de eilanden der zee, maar ik zal dat nog met teksten onderbouwen.