Foppe1986 schreef:Ik dacht dat jij de Bijbel serieus nam? Daar staat het toch in hoor, dat God naar beneden kwam om te zien hoe het er voor stond.
Code: Selecteer alles
"4 En zij zeiden: Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in den hemel zij, en laat ons een naam voor ons maken, opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden!
5 Toen kwam de HEERE neder, om te bezien de stad en den toren, die de kinderen der mensen bouwden."
Genesis 11
Ja, ik neem de Bijbel serieus.
Waarom twijfel je daaraan?
Ik begrijp niet waarom je zo op dit voorbeeld in gaat.
Heb ik ergens ontkend dat dit in de Bijbel staat of zo?
Ik weet heel goed dat God op zo'n 'directe' manier met de mens omgaat.
Net zoals staat in Genesis 3 dat Hij letterlijk 'wandelde' in de hof van Eden in de avondwind.
Het bevreemdt mij wel dat iemand (Peter64 in dit geval) zo'n tekst/opmerking interpreteert als "door de mand vallen".
Ik zie niet wat daar "door de mand vallend" aan is.
Foppe1986 schreef:Daarom is het geen vreemde weergave, en ook niet hoe God kan of moet zijn, maar hoe God is volgens het sprookjesboek de Bijbel geheten. Daarom kan ik mensen die hier letterlijk in geloven niet serieus nemen, alsmede de mensen die wel wetenschap omarmen maar dan met een gedachtekronkel ook nog de Bijbel zien als een goddelijk geïnspireerd boek. En die gelovigen heb je genoeg.
Het 'vreemde' dat ik bedoelde in "vreemde weergave van wie God is c.q. zou kunnen/moeten zijn" heeft te maken met opmerkingen als
"een stamgod van een Hebreeuws volkje, dat met allerlei mythen wilde bewijzen dat hun God de enige ware was".
Dit is eerder een de-waarheid-geweld-aandoende karikatuur dan een (objectieve) beschrijving van hoe God in de bijbel wordt beschreven.
Foppe1986 schreef:Het gaat meer om opmerkingen als "Die zijn gewoon te kinderachtig om serieus te nemen"...
Wees blij dat ik eerlijk ben, ik kan er ook omheen draaien.
Als jij moslims tegenkomt die de koran letterlijk geloven als de wetenschap er niks over kan zeggen, maar de koran ineens geestelijk uitleggen als er fouten in blijken te staan, hoe neem jij die moslims dan? Niet geheel serieus toch? Nou ik ook niet.
De opmerking "Als jij moslims tegenkomt" klopt al niet.
Alsof dit forum en al zijn leden opeens bij jou in de kamer stonden en ons aan jou opdringen of zo.
Jij bent naar een "geloofsgesprek-forum" gegaan, een forum met als hoofddoel het gesprek over het christelijk geloof.
Als ik naar moslims toe ga, of naar een islamitisch forum, dan ga ik daar niet heen om te zeggen "he, ik ben christen, ik kom hier om te praten, en ik zeg alvast dat ik jullie niet serieus neem".
Ik zou daar bijv. naar toe gaan om meer te leren over de inhoud van de islam en over hoe moslims met dat geloof omgaan.
En dat gaat niet gebeuren als ik aankom met "ik ga jullie niet serieus nemen".
Ik ga er niet heen om mij tot de islam te bekeren of zo, maar als ik geen interesse in de islam heb, ga ik daar niet heen.
Ja, ik ben blij dat je eerlijk bent.
Nu weten we immers dat jij hier niet bent voor enig serieus gesprek over christendom of christelijk geloof.
Terwijl dat wel het hoofddoel van dit forum is.
En dat is een eenvoudig voorbeeld van de betekenis van "door de mand vallen".