umit schreef: ↑18 jan 2023, 18:09
Zolderworm schreef: ↑18 jan 2023, 16:55
Ja, euthanasie moet kunnen, omdat er ook mensen zijn met een andere religieuze visie. Zo moet ook kannibalisme mogelijk zijn, omdat er in Nieuw Guinea mensen zijn die het in hun geloof hebben dat de vijanden moeten worden opgegeten. Dat is wel een beetje water bij de wijn doen. En een uitweg zoeken om de gemiddelde Nederlandse mens niet voor het hoofd te stoten. Maar zover ik het begrepen heb is euthanasie in het moslimgeloof niet goed. En daar gaat het nu over.
Onder de geleerden van de vier islamitische wetsscholen – Hanafi, Maliki, Sjafi’i en Hanbali – bestaat een grote unanimiteit. Euthanasie is een no go. Het is absoluut onaanvaardbaar. Interessant is dan de vraag: waarom precies?
Wat? nee absoluut niet. Kannibalisme betekent toch dat daarvoor de ander dood gemaakt moet worden...wil je dan ook moord toestaan of hoe moet dat gaan werken? bovendien, wat doe je dan met de overblijfselen? botten, huid, haar, nagels, etc? zet je de schedels als souvenir in je kast?
Nee dat vind ik duidelijk te ver gaan. dat is geen water bij de wijn doen....dat gaat eerder in de richting van wijn bij het water doen.
Ik gaf dit ook als een extreem voorbeeld. Niet dat je daar serieus op in moet gaan. Maar wat euthanasie betreft is het wel een beetje dat je nu water in de wijn doet, om rekening te houden met mensen die er anders over denken. Terwijl in de moslimwereld euthanasie taboe is. Waarom?
Dat waarom euthanasie in de Islaam niet acceptabel is, heb ik min of meer uitgelegd.
Zou je het nog een keer kunnen uitleggen. Ik heb dat gemist.
umit schreef: ↑18 jan 2023, 14:33
In de moslimwereld wordt het gezien als zinloos. Een persoon die zelfmoord pleegt, doet dat in de hoop verlost te worden van de pijn en leed op deze wereld. wat deze persoon echter vergeet dat de dood geen verlossing voor iemands met zich meebrengt.
Ik bedoel, hoe kan jij weten dat jij verlost bent zonder dat God nog over je geoordeeld heeft? jij kan voor jezelf toch niet bepalen of je in de hemel of hel wilt zijn? in het geval je in de hel terecht komt is je leed opeens duizenden malen erger dan het beetje leed dat je had op Aarde.
Daarom worden zelfmoordplegers gezien als afvalligen en komen bijna gegarandeerd in hel terecht waarmee hun situatie alleen maar erger wordt. en terug is niet meer mogelijk.
Euthanasie wordt daarom eerder gezien als gemak voor de nabestaanden, en geen oplossing voor de persoon zelf...wat weer nogal egoistisch is.
Dit zijn natuurlijk allemaal geloofsinhouden, die je als moslim min of meer uit je hoofd hebt geleerd. Maar wat zijn de redenen om aan te nemen dat het werkelijk zo is? In mijn visie is er helemaal geen God die over ons oordeelt. En kom je na zelfmoord gewoon in de astrale wereld terecht, net als ieder ander. De wijze waarop je dood bent gegaan maakt dan niet uit. Doodgaan is gewoon je lichaam verlaten.
En hoe weet je dat je een afschuwelijk lijden te wachten staat als je zelfmoord pleegt? Terwijl de mens met een ernstige depressie op Aarde al zo'n groot lijden heeft moeten doormaken. Zozeer dat hij ten einde raad is en er maar een eind aan maakt om van dat lijden verlost te zijn.
Ongeacht hoe verschrikkelijk het lijden hier is...het is niets vergeleken met wat je te wachten staat in de hel. Dat is een algemeen bekend gegeven bij de moslims. en aangezien zelfmoord een grote zonde is, is het zeer waarschijnlijk dat je dan daarheen gaat. 1 + 1 = 2
Ja, maar hoe weet je dat? Ik snap wel dat deze dingen je allemaal verteld zijn en dat je het gelooft. Maar je etaleert nu alleen maar je geloof, zonder het ook maar enigszins logisch uit te werken.
Is dat rechtvaardig? Of is het moslimgeloof niet rechtvaardig? Zeer zwarte straf voor zelfmoord, hoe dan ook.
Rechtvaardig? nee. Deze wereld is niet rechtvaardig...maar het hiernamaals is rechtvaardig. Alles wat hier niet rechtvaardig was, wordt in het hiernamaals ten overvloede gecompenseerd. en dan is alles weer rechtvaardig.
Je zegt juist dat mensen met een ernstige depressie, die zelfmoord plegen omdat het leven niet meer vol te houden is, in het hiernamaals een vreselijk lot tegemoet gaan. Is dat dan rechtvaardig? Ik denk het niet.
En waarom is euthanasie niet feitelijk zelfmoord, dat je door anderen laat doen? Waar ligt de grens? Wat denk je? Wat is in de grond het verschil?
poeh...dat is een zeer moeilijke vraag. geen idee.
Ja, maar als je euthanasie in principe niet verkeerd vindt (omdat er mensen zijn met een ander geloof), zoals je zegt, dan moet je hier toch wel een antwoord op geven.