¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Misschien moet de topic-titel worden veranderd:
"Welke God mag het NIET zijn?" o.i.d.
Het antwoord daarop lijkt me nogal simpel: de God die de mens zichzelf schept uit zijn eigen voorstellingsvermogen.
Ik ben er zeker van dat iedereen dat doet, aangezien God en welke Goden of Godinnen dan ook niet te bewijzen zijn..
Zo maakt een ieder zijn/haar eigen godsbeelden.
Jerommel
Man/Vrouw: M

Bericht door Jerommel »

@Tin:
O, dus het mag wel God zijn die in een Boek geopenbaard wordt? 8-)
Maar dan heb je nog wat kandidaten /claims over.
Hoe maak je de keuze dan?
Op de inhoud, mag ik toch hopen.
Tenslotte, wie de waarheid der dingen zoekt, zal de dingen moeten toetsen, voor zover dat mogelijk is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
JW88 schreef:Ik zag nog een stuk op tv waar iemand het volgende zei, waar ik het volkomen mee eens ben, ''wat is religie nou eigenlijk?'' ''het is hoop'', dat is ook de hele kern van religie, het geeft mensen hoop. Veel mensen voelen zich op een gegeven moment zwak en wat ze dan nodig hebben is steun, dat zoeken ze dan in een hogere macht omdat die hun het gevoel van hoop geeft.
En daar heb je mi gelijk in. Gelovigen hebben/beseffen dat ze hulp nodig hebben. Waarom zou God mensen ondersteunen die zichzelf prima kunnen redden.
????
Ze verwoesten de aarde uit winst bejag.

Vandaar dat God gaat ingrijpen.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Inktvlam schreef:
callista schreef:Dat boek kan linea recta in de prullenbak.
Onze hersens zijn te beperkt om alles te vatten en te bevatten.
Daarom vullen nog steeds velen --wat ze niet snappen of kunnen bevatten---in met God als eerste oorzaak.
Niemand weet het en kan het [nog] weten...vandaar voortschrijdend wetenschappelijk onderzoek.
Dat voortschrijdend wetenschappelijk onderzoek brengt allerlei technische hoogstandjes in de natuur aan het licht. Zoals de pas ontdekte sensoren op de vleugels van vleermuizen. En een tuininsect met versnellingsbak. En een zeedier die de kleuren van zijn achtergrond aan kan nemen. De bibliotheek aan goed geordende genetische informatie in ons genoom. De moleculaire machientjes. Verdomd, het lijkt precies op schepping.
Ja, de natuur is wonderbaarlijk.
Dus zegt men: "de natuur heeft het mooi gemaakt".
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Tin schreef:
Het antwoord daarop lijkt me nogal simpel: de God die de mens zichzelf schept uit zijn eigen voorstellingsvermogen.
Ik ben er zeker van dat iedereen dat doet, aangezien God en welke Goden of Godinnen dan ook niet te bewijzen zijn..
De schepping bewijst de schepper!
Maar ja, men besteed nu eenmaal liever miljarden dollars aan het zoeken naar water op een verre planeet, dan hier in Afrika bvb.
Voor het zoeken naar buitenaards leven heeft men astronomisch veel geld over, maar het buitenaards leven dàt bestaat, negeert men.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef: Omdat slechts een klein deel van de hersenen zich bezighouden met het bewuste denken, de rest is onbewust. https://www.youtube.com/watch?v=w3mrZ0b8LHc
Dit is niet echt relevant natuurlijk, wanneer iemand iets onderzoekt uit interesse, teneinde iets te begrijpen.
Dan gaat het namelijk om de inhoud.
Ja, maar het ging nu even over de vraag waarom mensen geloven.
Verder is het gewoon treurig en vrij walgelijk dat men hier nu de vooroordelen van iemand beaamt, en niet zelf de vragen stelt aan religieuzen of gelovigen.
Die hebben het m.i. al lang en breed beantwoord namelijk.
U bent gretig om de vooroordelen te omarmen.
Bah.
Als er één groep mensen is die niet op objectieve wijze kunnen beschouwen waarom mensen geloven, dan zijn het wel de gelovigen zelf. Zij kunnen geen afstand nemen van hun eigen gelovendheid.
Only dead fish go with the flow
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
callista schreef:
Tin schreef:
Maar ja, men besteed nu eenmaal liever miljarden dollars aan het zoeken naar water op een verre planeet, dan hier in Afrika bvb.
Voor het zoeken naar buitenaards leven heeft men astronomisch veel geld over, maar het buitenaards leven dàt bestaat, negeert men.
Omdat tegenwoordig hier de meeste mensen denken dat dat gekkigheid is van een paar mensen die zich gelovig noemen.
Only dead fish go with the flow
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
callista schreef:
Tin schreef:
Voor mij is wetenschap, het zoeken naar de "schepper". Of oorsprong, of God, of hoe je het ook wil noemen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:
callista schreef:
Inktvlam schreef:
Daarom vullen nog steeds velen --wat ze niet snappen of kunnen bevatten---in met God als eerste oorzaak.
Niemand weet het en kan het [nog] weten...vandaar voortschrijdend wetenschappelijk onderzoek.
Dat voortschrijdend wetenschappelijk onderzoek brengt allerlei technische hoogstandjes in de natuur aan het licht. Zoals de pas ontdekte sensoren op de vleugels van vleermuizen. En een tuininsect met versnellingsbak. En een zeedier die de kleuren van zijn achtergrond aan kan nemen. De bibliotheek aan goed geordende genetische informatie in ons genoom. De moleculaire machientjes. Verdomd, het lijkt precies op schepping.
Bs'd

Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

De natuur verwoest dus alleen maar, en bouwt niks op.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Eliyahu schreef:
Bs'd

Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

Aha; volgens de wet van Eliyahu, of zo? :clown:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Nee, dit is inderdaad een wet in de natuur, met name de dode natuur dan, want de levende natuur is tegelijk afhankelijk van externe energie (de zon bijvoorbeeld).
Jaron

Bericht door Jaron »

Tjonge, ik moest heel wat posts doorwerken maar ik ben weer bij. En wat een hoop onzin en onaardigheden heb ik moeten lezen... ;) Paar dingen die mij opvallen: de overtuigde atheïsten zijn opvallend hooghartig en arrogant. Ze zijn zoooooooo veel beter en slimmer dan al die domme gelovigen... Hebben ze wel door hoe beledigend ze zijn, vraag ik me soms af... Grappige is dat de meeste christenen hun zwakheden kennen en onder ogen zien. Het is voor mij persoonlijk dan ook helemaal geen probleem om zwak genoemd te worden want ja, dat ben ik! En juist daardoor kan God in mij werken! Ongelovigen vinden dit waanzin en vreemd en snappen maar niet waarom hun constante beledigingen geen gehoor krijgen. Dit geeft aan hoe ver beide 'werelden' uit elkaar liggen. En dat maakt 'discussiëren' erg moeilijk of onmogelijk want ook in dit topic blijkt dat men voornamelijk langs elkaar heen praat.

Wat mij ook opvalt is dat bijvoorbeeld JW88 diverse dingen opnoemt (uitgaan van aannames, kansen, etc.) die net zo hard op zijn eigen overtuiging inslaan. En dan ook nog zeggen dat de pot etc. :D Daarnaast blijft hij herhalen dat christenen maar niet willen accepteren dat zij niet overal een antwoord op hebben, maar welke christen beweert dat? Ik niet, in ieder geval, en veel anderen hier ook niet. Dat soort opmerkingen en herhalingen geven aan dat er niet echt gediscussieerd wordt: men poneert zijn of haar eigen stelling en negeert de ander compleet.

Er valt heel veel te leren door dit topic te lezen maar het discussiëren op zich is vooralsnog redelijk nutteloos gebleken.

Wat betreft de redenen om te geloven: JW88's lijstje is natuurlijk niet compleet. Probleem is alleen dat andere redenen om te geloven ongeloofwaardig zijn voor hem en andere ongelovigen. Zijn lijstje somt alleen maar op wat híj geloofwaardige redenen vindt en daarmee is het verspilde moeite om andere redenen op te sommen. Hij snapt niet dat er andere redenen kunnen zijn omdat hij daarin niet gelooft en ja, dan houdt het op.

Maar goed, okay, hier komt 'ie: ik zelf ben gelovig omdat ik door God aangeraakt ben, zoals dat zo mooi heet, op een moment dat ik eigenlijk niets van Hem wilde weten. Nou, ik zie JW88 de dwangbuis al aanvragen bij de psychiatrische noodhulp want je kan natuurlijk niet aangeraakt worden door een niet-bestaande God. Neeeeee, dat is geen reden om te geloven. Dat is het dus wel maar ja, dat zal een niet-gelovige nooit kunnen accepteren. En dat is logisch en prima. Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?

Enfin, interessant topic. ;)
Dit is een onderschrift.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Jaron schreef: Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel?
Als ze het niet zouden zijn dan zou ik me als christen zorgen maken.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

JW88 schreef:
Tin schreef:
JW88 schreef:Deze video is speciaal voor mijn goede vrienden Elihayu, Inktvlam en Jerommel zodat ze wat beter begrijpen hoe evolutie werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU

Wel helemaal uitkijken heh, het is vrij eenvoudig uitgelegd, dus jullie zouden het moeten snappen!
Aardig, simpel uitgelegd verhaal over ET inderdaad.
Zeker voor Inktvlam een kolfje naar zijn hand.
Maar waarom doe je altijd net alsof dit een voldoende verklaring is voor alle levensvragen?
Als je had opgelet claim ik helemaal niet dat dit voldoende verklaring is voor alle levensvragen, slechts een verklaring voor hoe de mens is ontstaan, ik heb meerdere keren hier aangegeven dat er genoeg vragen zijn waarop niemand nog een antwoord heeft, jij niet, ik niet, niemand niet en dat het ook vrij arrogant is om te claimen dat iemand wel op alle levensvragen een antwoord heeft, maar waarom zou je op zoek gaan naar antwoorden voor vragen die niet te beantwoorden zijn? Gelovigen kunnen niet accepteren dat er op sommige vragen geen antwoorden zijn en dan vullen ze het maar in met iets bovennatuurlijks, ''wat gebeurt er als we dood gaan?'' niemand kan dat weten, maar een gelovige maakt er dan maar van dat we naar de hemel gaan, om nog enige vorm van hoop te koesteren. Dat vind ik prima hoor begrijp me niet verkeerd, maar vergelijk dat aub niet met wetenschap en claim dat er een overvloed aan bewijzen is.
Ik let redelijk op, JW.
Dacht bij mijn antwoord nog even aan het feit dat je nogal eens vermeld dat er van alles is dat we niet (kunnen) weten.
Echter: dat soort opmerkingen heeft zeer weinig dominantie in wat je naar voren brengt. Daarom ging ik er hier niet verder op in.
Als je zegt dingen niet te weten beweer je in de volgende zin meestal met grote stelligheid hoe het in elkaar zit, of beter: hoe het niet in elkaar zit.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:- God van de gaten, mensen kunnen niet accepteren dat er op sommige vragen simpelweg nog geen antwoord is en vullen het daarom maar in met God
En evo's/atheïsten maken zich schuldig aan “evolutie van de gaten”. Alles wat ze niet weten, en dat is heel veel, schrijven ze toe aan evolutie.

JW88 schreef:- Mensen willen een doel in hun leven hebben, ze kunnen niet accepteren dat het leven ook wel eens heel goed gewoon voorbij kan zijn na de dood.
Hoe komen mensen aan die doelgerichtheid? Dat komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Ik ga er vanuit, en dat is volgens mij de beste verklaring, dat God ons die eigenschap heeft toebedeeld. Wie anders?
Bovendien laten contacten met reeds overleden familieleden bij bijna-doodervaringen werkelijk zien dat er een hiernamaals is.

JW88 schreef:- Ze worden geïndoctrineerd, of in mindere mate er toe gedwongen door hun omgeving. Het kan ook zijn dat de maatschappelijke omgevingsdruk zo groot is dat ze eigenlijk geen andere keuze hebben of ze worden streng gelovig opgevoed en krijgen nooit andere inzichten te horen.
Ik denk eerder dat jij geïndoctrineerd bent.

JW88 schreef:- Mensen zijn zwak en zoeken steun bij een hogere macht waardoor ze weer nieuwe hoop krijgen, hierdoor wordt men ook heel naïef en makkelijk beïnvloedbaar.
O ja, worden ze naïef en makkelijk beïnvloedbaar?

JW88 schreef:- Gelovigen in hoge posities zijn op zoek naar macht en status, dat is de reden dat ze zo fanatiek gelovig zijn.
Ik zie het verband niet. Is Mark Rutte fanatiek? Is Willem Alexander fanatiek? Beide gelovige mensen.

JW88 schreef:– Het geeft mensen een gevoel van saamhorigheid en van onderlinge binding.
Prima toch. Hoewel er op dit forum weinig van te merken is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

callista schreef:
Tin schreef:
Ja, dus kunnen we het woord slechts gebruiken als metafoor voor het onbekende.
Beweren dat het onbekende niet bestaat is denk ik even dwaas als beweren het onbekende te kennen.
Wel kun je natuurlijk zeggen dat iemands beeld van het onbekende het onbekende niet is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro

Bericht door pyro »

Tin schreef: Het antwoord daarop lijkt me nogal simpel: de God die de mens zichzelf schept uit zijn eigen voorstellingsvermogen.
Het idee dat het scheppende denken waarmee we ons God voorstellen door de Schepper Zelf is geinspireerd, is in dat licht nog niet zo gek.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Dessa

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:Grappige is dat de meeste christenen hun zwakheden kennen en onder ogen zien.

Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?
Nou euhm er zijn ook heel veel "christenen" die hun zwakheden helemaal niet kennen en niet willen zien en heel neerbuigend doen naar andersdenkenden en hooghartig zijn omdat ze alles beter denken te weten.
Het is vaak ook hoe dingen gezegd worden en hoe een ander benaderd wordt wat reacties uit kan lokken.
callista

Bericht door callista »

Dessa schreef:
Jaron schreef:Grappige is dat de meeste christenen hun zwakheden kennen en onder ogen zien.

Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter?

Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?
Nou euhm er zijn ook heel veel "christenen" die hun zwakheden helemaal niet kennen en niet willen zien en heel neerbuigend doen naar andersdenkenden en hooghartig zijn omdat ze alles beter denken te weten.
Het is vaak ook hoe dingen gezegd worden en hoe een ander benaderd wordt wat reacties uit kan lokken.
Zo is het maar net... ;)
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:Deze video is speciaal voor mijn goede vrienden Elihayu, Inktvlam en Jerommel zodat ze wat beter begrijpen hoe evolutie werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU

Wel helemaal uitkijken heh, het is vrij eenvoudig uitgelegd, dus jullie zouden het moeten snappen!
Grappig filmpje. Maar wel met hier en daar vreemde opmerkingen. Wat me opvalt is alsof het gebracht wordt alsof er een idee achter evolutie zit. Dat dingen gebeuren omdat het goed is voor de soort. En dat sommige dingen goed zijn of positief, wat volgens mij nergens op slaat en zeer subjectief is. Daarnaast wordt eigenlijk alleen maar uitgelegd hoe evolutie werkt binnen een soort... Er wordt totaal niet, maar dan ook totaal niet, uitgelegd hoe dit hele proces in werking is gezet en waarom alles werkt zoals het werkt. Fijn dat DNA gesplitst wordt maar waar komt DNA vandaan? Et cetera. Ik vraag me dus af wat je wilde met dit filmpje want het zegt bar weinig en brengt eigenlijk alleen maar verwarring.
Dit is een onderschrift.
Jaron

Bericht door Jaron »

Dessa schreef:

Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?
Ja, haha, daarin heb je helemaal gelijk. Jammergenoeg. ;) Ik ging iets teveel uit van wat ik persoonlijk en uitermate subjectief zie als 'christelijk'. ;) In mijn optiek leert de Bijbel dat we juist sterk zijn in onze zwakheid etc. maar ja, er zijn genoeg christenen die dingen anders zien en uitleggen dan ik dat zou doen. Rijst de vraag in hoeverre dat christenen zijn maar dan begeef ik me op veeeeeeeeel te glad ijs! 8-) :D
Dit is een onderschrift.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
callista schreef:
Tin schreef:
Tja, blijkbaar moeten we geloven dat er nood is voor een nieuwe planeet, voor de mens.
De milieu hype is daar ook deel van, de 'aliens' (in welke vorm we daar ook bekend mee worden gemaakt) ook (zodat mensen het voor mogelijk houden).
Nee hoor, alleen is dat strikt voor ingewijden.
Niks buitenaards, maar buiten-dimensionaal.
Het zijn de goden van oud.
Dat is geen eigen invulling, maar de enig mogelijke conclusie na afwegen van de aanwijzingen, en daarbij ook niet zozeer mijn conclusie, maar de conclusie die ik onderschrijf, omdat ze als enige water houdt en (zodoende) alles het beste verklaart.
De overeenkomsten tussen close encounters en paranormale ervaringen bijvoorbeeld, zijn opvallend.
Velen weten wel dat het het zelfde is.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
callista schreef:
Inktvlam schreef:
Tja..
En tegelijk gelooft men dat die wonderbaarlijke, geniale en ultra-complexe natuur onbedoeld vanzelf is ontstaan... :|
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Bs'd

Nee, ik zal het even herhalen voor je, want je schijnt het gemist te hebben: Dat is volgens de de tweede hoofdwet van de thermo-dynamica, en dat is de wet van de entropie, en die zegt dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 20 jul 2015, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:
Alpha schreef: De schepping bewijst de schepper!
Voor mij is wetenschap, het zoeken naar de "schepper". Of oorsprong, of God, of hoe je het ook wil noemen.
Wat betreft "de schepping bewijst de schepper":
Dat wat er is bewijst natuurlijk dat het er is.
Aangezien we niet anders kunnen denken dan in termen van oorzaak en gevolg krijg je dan dus: schepper - schepping.
Maar zo'n algemene constatering is natuurlijk totaal iets anders als voor de omschrijving van die schepper een oud boek ter hand te nemen en de beelden die de schrijvers daarin opriepen in de naar ons brein meest letterlijke interpretatie voor waar aan te nemen.

Neem je de wetenschap in de arm voor de vraag naar de schepping, vrees ik dat je óf eindeloos door zult zoeken, óf uiteindelijk achter de bescheiden plaats van de wetenschap in dit geheel komt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.