Allie schreef:Christiaan schreef:Allie schreef:
Kan iemand mij een voorbeeld geven waar de natuur een gestructureerd systeem heeft ontwikkeld? Met onderbouwing uiteraard.
1. Een ijskristal. Misschien geen systeem, maar wel gestructureerd. Gevormd door natuurkrachten en elementen. Een gletsjer is een systeem van ijskristallen, voor het geval een ijskristal niet voldoet.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJskristal
2. Diamant. Een gestructureerd systeem van koolstof, onstaan d.m.v. hoge druk.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Diamant
3. Ons zonnestelsel. Gevormd door materie en de natuurwetten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel
4. Elk levend organisme op aarde. De beste verklaring op dit moment is de Evolutietheorie en die is onderbouwd met bewijs.
Wel leuk dat je met voorbeelden komt die zijn gebaseerd op geloof, maar dat terzijde.
Ik denk dat je aannames bedoelt, maar als je dat geloof wilt noemen, prima. Aannames die men om logische en praktische redenen doet en die goed te verdedigen zijn. Misschien zijn er aannames die volgens jouw niet redelijk zijn om te doen? Ik hoor ze graag.
Allie schreef:1. Tja, dat er geen Eerste Beweging is geweest in de vorm van een intelligentie dat is jouw geloof. Je hebt er alleen geen enkel bewijs voor. Hier blijft een gedachte achter dit fenomeen toch aannemelijker. Daar kan ik mijn eigen ervaring voor gebruiken. Iemand zorgt voor structuur, iets(dat wil zeggen, bijvoorbeeld een steen) doet niets zonder eerste beweging.
Nee, dat is niet waar. De oorzaak van het ontstaan van de natuur laat ik open. Ik beweer niet God niet de oorzaak kan zijn. Ik zie alleen geen reden om te geloven dat God de oorzaak is. De natuur definieer ik als: "De natuur is de inhoud en werking van het heelal zoals door de mens waargenomen, ervaren en/of gewaardeerd. Hiertoe behoren de niet-levende en de levende natuur" (wiki). Wat mij betreft bestaat die natuur, ofwel de waarneembare realiteit waarin we leven.
Maar wat jij hier eigenlijk doet is het bestaan van deze natuur zelf ontkennen. Omdat jij gelooft dat er een intelligentie achter zit, is het dus bij voorbaat geen natuur. Als je dat doet, dan snap ik je vraag ook niet. Dan is elk antwoord bij voorbaat niet geldig. Daarmee sluit je
de natuur (en elk antwoord) a priori uit.
Het zou hetzelfde zijn als ik zou vragen om een goede argumentatie voor het bestaan van God, en dan bij elk antwoord zeggen dat de argumentatie niet klopt, omdat God niet bestaat. Daarbij sluit ik God a priori uit.
Dat is geen manier van argumenteren.
Allie schreef:3. Hier moet je me iets uitleggen. Hoe kwam het eerste stukje materie in beweging, laat staan dat het voor het eerst ontstond? Om nog maar niet over de natuurWETTEN te praten. Het woord WETTEN geeft aan dat het een bepaalde weg volgt. Het is dus gestuurd en alleen een gedachte kan iets een bedoelde richting in sturen.
Hier doe je in principe hetzelfde.
Hoe precies de natuurwetten en het heelal zijn ontstaan, weten we niet. Maar dat neemt niet weg dat die natuurwetten en het heelal bestaan. Dat noemen we
de natuur.
En die natuur heeft ervoor gezorgd dat het gestructureerde systeem, dat ons zonnestelsel heet, is ontstaan.
Allie schreef:4. Eveneens jouw geloof. Het bewijs waar elke evolutionist zo trots op is, is alles behalve overtuigend.
Maar goed, de mens interpreteerd bepaalde bewijsstukken nu eenmaal niet hetzelfde.
Dat is nou eenmaal de onderbouwing waar je om vroeg en waar een algeme wetenschappelijke consensus over heerst.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar jouw definitie van
de natuur en of je überhaupt gelooft dat die bestaat. En als die afwijkt van die van mij, dan ben ik ook benieuwd naar je motivatie.
Allie schreef:Dus nee, dit was niet echt overtuigend.
Dit soort antwoorden had ik eerlijk gezegd al verwacht en ik vind ze ook niet overtuigend. Maar ik ben erg benieuwd naar je reactie.