ericjan schreef:Beste Martha,Martha schreef:
Goedemiddag Ericjan,
Mag ik u vragen tot welke denominatie u behoort? Dit zou ik u willen vragen omdat u steeds over christenen praat als zijnde een groep mensen waar u zichzelf niet toe schijnt te rekenen, en omdat u God met een apostrophe schrijft.
Mocht u Jood of Joods zijn, tot welke stroming van het Jodendom behoort u?
Vat u de vragen alstublieft niet op als stekeligheden, want zo zijn ze niet bedoeld. Het is mij simpelweg onduidelijk.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord en vriendelijke groet,
Martha
Voorbeeld:
Nederlanders zijn doorgaans erg betuttelend, is iets dat ik als Nederlander (wonend en werkend in Finland) wel maak.
Dus als christen kan ik mij over christenen uitlaten.
Het gebruik van mijn wijze van G'd schrijven is al meermalen behandeld in het verleden, maar voor jou nog even kort.
Er is maar Een G'd, de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, de G'd van Israel.
Om zeker te zijn dat het over de Ene Schepepr gaat, maak ik dat onderscheid.
Immers veel afgod dienaren spreken hun afgod ook met "God" aan.
God kan dus iedereen zijn, G'd kan alleen maar de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, de G'd van Israel zijn.
Daarom ook speek ik over Yeshua en niet Jezus.
Yeshua was Joods en herkenbaar als Jood met pijpekrullen en al, leefde als Jood volgens de Joodse Wet van G'd via Mozes aan het Joodse volk gegeven. Yeshua was Zijn Joodse Naam.
Ik ben slechts een dienstknecht van G'd en Yeshua en volgeling van Christus.
Denominaties zijn mensenwerk Martha, dus ik volg wat dat betreft geen mensen, maar G'd en Yeshua en hetgeen Zij in de Schrift als feilloos Woord hebben laten opnemen.
Maar als ik op zoek zou gaan naar iets dat zou passen dan zou ik ergens tussen Nederland Hervormd en Babtist zitten.
Want de onbijbelse kinderdoop zoals bij de NH gebruikelijk kan ik niet steunen, de Bijbelse volwassen Baptisten doop wel.
Hartelijk dank dat u de moeite wilde doen de toelichting te geven.
Omdat het een directe relatie heeft met de topictitel zou ik u het volgende willen voorleggen. U schrijft:
"God kan dus iedereen zijn, G'd kan alleen maar de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, de G'd van Israël zijn."
Is het niet juist zo dat God inderdaad juist iedereen kan zijn? Sprak Christus niet het volgende:
'Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: 'Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Want ik had honger en jullie gaven mij te eten. Ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op. Ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.'(Mt 25,31-46)
Bent u God wel eens tegengekomen?
Is niet juist God in Christus de mensen in onvoorwaardelijke liefde nabij en gelijk geworden? Voor Abraham was God een stem die hem riep van heel ver weg. Sinds ca 30 na Christus is God, zo wij geloven, voor alle mensen dichtbij gekomen. Is het niet juist zijn nederigheid die Christus heeft doen overwinnen? Hem ver weg op een hoge troon plaatsen, bijvoorbeeld door het woord God te vervreemden van de moedertaal van de ontvanger, is dat niet Hem wederom terugplaatsen buiten het bereik van de mensen?
Als u zichzelf dichter bij Jezus voelt als u hem Yeshua noemt, dan kunt u Hem natuurlijk zo noemen. Wij noemen Hem Jezus. De hoofdstad van Russya is Moskva, maar wij zeggen dat de hoofdstad van Rusland Moskou is. Zo relevant is het allemaal niet. Christus leeft. Jezus is de Emmanuel: God met ons. Zijn verrijzenis openbaart juist dat God de mensenkinderen niet in de steek laat en dat God zijn vreugde vindt onder de mensenkinderen. Onze Heer is gekomen om aan alle mensen, rijk of arm, geleerd of ongeletterd, blank of gekleurd, de vrede, de blijde boodschap van het leven te brengen.